Sunnuntaita!!
Ihana päivä ollu tänään. Mies lähti jo aamusta koko lössin kans liikenteeseen, nuorin ja vanhin meni mummolle ja keskimmäiset otti mukaansa veljelleen. Mä sain omaa aikaa viiteen asti. Ensin kävin ulkoilemassa tunnin ihanan aurinkoisessa säässä, eikä pakkastakaan ollu kun -22 et ei enää niin paha. Kävin lenkillä, sit istuskelin rappusilla imemässä aurinkoa itteeni ja join ison kupin teetä ja lopuks vielä kannoin polttopuita takkaa varten. Sisälle päästyä tein vähän kotihommia ja sit menin sohvalle pötkölleen "juttelemaan" masulaisen kans ja nukahdin siihen. Puolen tunnin päikkäreitten jälkeen söin välipalan kaikessa rauhassa ja hiljaisuudessa, ihanaa
Lopun ajan ompelin.
Tänään meillä syötiin riisiä ja lihakastiketta, jossa oli seassa porkkanasuikaleita ja suolakurkkukuutioita. Kasviksena kaali-ananasraaste ja miniluumutomaatteja.
Niin se vaan viikonloppu on taas mennä hujahtanu, ois saanu kestää pidempäänkin.
Mahaantaputtelijoita ei oo onneks kovin montaa vastaan tullu näiden kuuden raskauden aikana, mutta nekin muutamat on liikaa. Eri asia läheiset, mutta ei vieraat tai vähemmän tutut musta saa noin vaan tulla käpälöimään mahaa, kun eihän ei-raskaana-olevienkaan mahoja taputella ja puristella, miks raskaus siihen oikeuttas. Miehen siskon mies on saanu mut monet kerrat raivon partaalle kommentoimalla mun mahaa ja kun se on tapahtunu vielä tyyliin "ootpa lihonu sitten viime näkemän", "ootko jalkapallon nielassu" ym. Nyt on kommentointi kumminkin loppunu, kun oon antanu samalla mitalla takasin ja sanonu hälle mm. "multa tää maha onneks lähtee parin kuukauden päästä, mut millos meinasit omastas päästä eroon" ja "katoppa vaan peiliin", tää mies on siis itse tosi lihava, eikä viitsi tehdä asialle mitään vaikka on sen vuoksi todella sairas.
Sydänääniä on kyllä ihana ohjelma, yhdessä aina miehen kanssa katsotaan sitä. Mä oon varmaan kylmä ihminen, mut edes raskaana ohjelmat tms. ei saa mua itkemään. Siis kyllä mä saatan liikuttua, kun esim. vastasyntynyt nostetaan äidin rinnalle, mut ei mulla kyyneleet tule, sellanen lämmin hulvahdus koko kehoon ja liikutuksen tunne kylläkin.
Mmilia tosi kurjia tollaset sattumukset
Ja kun tollasta tapahtuu noinkin lähellä niin se saa kyllä joksikin aikaa mietteliääksi.
Ensviikon perjantaina ois pitkästä aikaa neuvola, viimeks oon käyny rv15+5. Koskaan aiemmin ei oo näin pitkää väliä käynneissä ollu, mut nyt tuli, kun terkka oli lomalla enkä halunnu sijaisella käydä (tunnen hänet ihan muuta kautta ja on niin inha akka) vaikka periaatteessa ois pitäny käydä otattamassa tuoreet mitat ja tulokset ennen rakenneultraa. No eipä ne niitä ä.polikäynnillä kyselleet ja mua ei oo yhtään haitannu vaik ei oo näillä pakkasilla tarvinnukkaan neuvolassa ravata
Nyt kyllä tulee ihan hyvään saumaan neuvola, kun tää mahan arkuus ja kipuilu ei oo musta enää normaalia (supistellu ei kylläkään oo) niin hyvä päästä tarkistuttamaan kaikki ja kattoo nyt antaako aikaa neuvolalääkärille. Ajattelin jo viikolla viedä pissinäytteen niin onpahan sit valmiiks poissuljettu pissitulehdus.
Eilen aamulla kuuntelin pitkästä aikaa vauvan sykkeitä kotidopplerilla ja olipa sitten useampaan otteeseen rytmit sekas vauvalla
Yhtäkkiä aina puolitti sykkeen eli tosi hidas oli vauvan syke välillä. Ensin luulin että se hidas syke oli mun, mutta kun tunnustelin omaani samalla niin ei se mun syke ollu ja kyllä sen sit pidempään kuuntelemalla kuulikin, et selkeesti on vauvan syke joka yhtäkkiä aina puolittu. Hidas syke korjaantu normaaliks niin, että ensin tuli extra ja sit alko lyödä normaalia 120-140 krt/min. Kyllä tuli mieleen tuon sydänpojan odotusaika, kun melko samoihin aikoihin alko hällä rytmihäiriöt mahassa. Sydänpojalla syke vaan oli takykardinen, kun nyt vauvalla oli selkee bradykardia, extroja oli molemmilla. Kyllähän tuo huolestutti kovastikkin, mutta todennäköisesti kyse on vaan vauvan sydämen kypsymättömyydestä ja tänään kun oon kahdesti kuunnellu niin ihan normaali tasanen syke on ollu. Pitää tuosta neuvolassa kumminkin mainita ja jos vielä saan noita kiinni niin soittelen neuvolaan kyllä jo ennen perjantaita.
Tuli aika omanapainen viesti, sori :ashamed:
Minimanna ja masukas rv 22+2