** Kesäkuun kullanmurut 2011 ** HELMIKUUSSA

Josko sitä kirjottelis vielä ennen nukkumaanmenoa...

Hanylla ja Tintsulla ihanat mahat! :)

Neito mä oon vähän huono antamaan neuvoja enkä osaa mitään sivustoakaan vinkata, kun itse oon lukenu terveellisestä ruokavaliosta, sen vaikutuksista, oikeista ravintoainemääristä ym. ympäri nettiä. En tiedä onko sulle tuttu, mutta yks sivusto ois kyllä kiloklubi, sitä voi käyttää apuna ihan painon pudotuksessa tai just terveellisen ruokavalion oppimisessa ja ylläpitämisessä. Mä itse sinne jossain vaiheessa raskautta kirjailin syömisiäni, kun tuntu et paino nousee vaikka syön terveellisesti ja sopivasti, mutta kun kaikki vaikutti olevan ok, söin ennemmin jopa liian vähän, kun liikaa, niin tulin siihen tulokseen, että mä kerään vaan turvotusta josta painonnousu johtuu. Ja alko muutenkin ahdistaa se liian tarkka syömisten kirjaaminen niin lopetin. Sieltä sä kumminkin voisit saada apuja ja oppia vähän näkemään ruokavalion epäkohdat, kannattaa ainakin vilkasta niitä sivuja.

Mä oon itse aina syönyt paljon kasviksia ja hedelmiä, mutta kun mies ei ole sitä mallia pienenä kotoa saanut niin hänet on pitäny opettaa siihen ja oon neuvonu ja patistanu miestä täyttämään lautasensa lautasmallin mukaan. Itse tosin välttelen hiilareita niin oon muokannu tota vielä niin, että otan vähemmän tai jätän jopa kokonaan pois "turhat" hiilarit eli perunan, riisin tai pastan ja korvaan sitä kasviksilla ja lihalla. Tuohon lautasmalliin kuuluu myös leipä, mutta meillä ei koskaan tarjota leipää muulla, kun keittoruoalla ja silloinkin päällä vain margariinia. Tuon peruslautasmallin mukaan syömällä tulee jo syötyä aika terveellisesti ja kun ei valitse ruokalautaseksi niitä suurimpia mahdollisia niin annoskootkin pysyy kurissa. Se ettei sitten santsaa joka kerta vaatii itsekuria. Meillä miehellä oli ongelmana myös liian suuret annoskoot ja niistä päästiin siirtymällä syömään pienemmistä lautasista, aiemmin meillä oli käytössä arabian teema sarjan 26cm lautaset, mutta nykyisin syödään saman sarjan 21cm lautasista. Kannattaa myös muistaa säännölliset ruoka-ajat, kun niistä pitää kiinni niin äkkiä huomaa, että lipsumiset aiheuttaa tosi helposti makean mielitekoa tai iltasyöppöilyä.

Mitähän vinkkiä mä vielä antasin. Leivistä kannattaa suosia tummaa tai jos vaaleammasta tykkää niin ainakin sitten täysjyvää, on paljon maukkaampaa ja terveellisempää, kun ihan vaaleet vehnämössöt. Leipä kannattaa opetella syömään yhdellä täytteellä eli ei tunge sekä leikkelettä, että juustoa vaan pelkästään toista noista ja sen kaveriksi voi laittaa sit kurkkua, tomaattia tms. Jos tuntuu vaikeelta pestä ja leikellä aina sitä kasvista leivän päälle niin on hyvä pilkkoa aamulla lautaselle folion alle tai johonkin rasiaan valmiiksi niitä, mistä sitten saa vain nappasta leivälle. Leivänpäällisrasvalla on myös merkitystä ja mä ainakin suosittelen valitsemaan jonkin pehmeitä, hyviä rasvoja sisältävän kasvisrasvalevitteen, ei voita tai jotain oivariinia vaikka ne ehkä maukkaampia olisikin. Hyviä rasvoja sisältävän levitteen kanssa ei tarvitse olla edes niin tarkka ja nuuka vaan sitä voi laittaa ihan huoletta sen teelusikallisenkin leipäpalalle.

Maito kannattaa olla rasvatonta, jos sitä itse käyttää. Meillä aikuisille on kahviin, muroille ym. rasvatonta, mutta lapsille meillä annetaan kevytmaitoa niin on vähän tuhdimpaa. Helppo tapa vähentää kaloreita on juoda janojuomana ja ruoalla vettä, mehuissa on kamalasti piilosokeria ja -kaloreita ja siksi meillä ei mehuja juoda paljoakaan, sekin vähä mitä lapset juo on omatekoista marjamehua.

Meillä hedelmät kuuluu vakiona niin aamu- kun iltapalaankin ja välipalalla on vaihtelevasti joko kasviksia tai hedelmää. Hedelmiä kannattaa olla aina vähintään paria eri sorttia kaapissa niin ei pääse kyllästymään ja on varaa valita. Meidän lapsille hedelmät on lähinnä herkkua, kun ovat niin makeita. Kurjaa vain on että hedelmät ja kasvikset on niin samperin kalliita. Siks mä joka syksy keräänkin 2 pakastinta täyteen erilaisia marjoja (mustikka, vadelma, puolukka, lakka) ja meillä on aika iso mansikkamaa ja marjapensaita joista saadaan vielä lisää ja joista tehdään osasta sitten omat mehut ja hillotkin. Niillä säästää pitkän pennin talven aikana ja ainakin meidän lasten suurinta herkkua on kohmeiset pakastemansikat ja -mustikat, joskus oikein herkutellaan ja vatkataan niiden päälle vaniljakastiketta :)

Jos hedelmien syöminen paljaaltaan tökkii tai muuten vaan haluaa vaihtelua niin niistähän voi tehdä vaikka mitä hyvää, hedelmä/marjasalaattia, kiisseleitä, rahkaa, pirtelöitä yms. kunhan vaan muistaa tehdä pirtelöt maidosta tai jogurtista eikä jäätelöstä tai jos on oppinut tekemään rahkan niin että osa kermavaahtoa, osa rahkaa niin laittaa sitä rahkaa reilusti suuremman osan, kun kermavaahtoa :) Mun omista pirtelöistä suosikki on 1,5dl rasvatonta maitoa vaahdotettuna ja siihen sekaan banaani ja reilu ruokalusikallinen kauraleseitä. Kaikki vaan tehosekottimessa sekasin ja ai että on hyvää, tervellistä ja täyttävää.

Ohops, mä taas "vähän" innostuin ja kun en ole edes mikään oikea ihminen antamaan muille ohjeita tässä(kään) asiassa niin toivottavasti kukaan ei katso kieroon. Lähinnä tässä nyt kertoilin miten meillä tehdään ja millä konsteilla oon saanu kuositettua tuon aiemmin niin väärin syöneen miehen ruokavalion. Suurin osahan tässä on varmasti kaikille tuttua löpinää terveellisestä syömisestä, mutta tulipahan kerrattua :D

Ja vielä pakko sanoa, kun sä kysyit vinkkejä salaateista ym. ja tuli mieleen niin raasteet on tosi helppoja tehdä ja halpojakin kasviksiin verrattuna. Mä teen porkkanaraastetta aina ison satsin kerrallaan ja pakastan sitä pienissä erissä minigrip-pusseissa tai pakasterasioissa. Pakkasesta on sit tosi helppo ottaa aamulla sulamaan sen päivän ruokaa varten raastetta tai jos unohtuu niin saa sulatettua myös mikrossa sulatusteholla eikä raaste siitä kärsi. Pakastettu raaste on itseasiassa vielä parempaa, kun on niin mehukasta. Meillä syödään tosi paljon myös kaaliraastetta ja terästetään sitä milloin milläkin, ananasmurskalla, puolukkahillolla omenalla, appelsiinilla ym. Kaali on halpaa, hyvää, terveellistä eikä siinä ole kaloreita nimeksikään. Monesti lapset ei tykkää raasteista, kun ne on vähän kuivia ja karheita, mutta mä raastan ne hienommaksi, niin porkkanaraasteesta tulee paljon mehukkaampaa ja kaaliraasteestakin kosteampaa ja mukavampaa syödä ja kun siihen lykkää vielä ananasmurskapurkin mehuineen sekaan niin sehän menee ihan herkkuna, jos makean mieliteko tai pieni nälkä iskee. Tuo kaaliraaste niin, kun porkkanakin säilyy jääkaapissa helposti 3 päivää eli sitä voi huoletta tehdä ison satsin kerralla, josta sitten riittää moneksi päiväksi. Meillä on lähes aina jääkaapissa sekä porkkana, että jollain maustettua kaaliraastetta, kun niitä vuorottelee niin ei pääse kyllästymään. Ja jos yhtään tykkää niin kannattaa kokeilla myös lantturaastetta tai raastaa lanttua mausteeksi porkkanan sekaan.
 
Viimeksi muokattu:
huomenta

tohon ruokavalioasiaan pakko kommentoida sen verran, että minimamman vinkit oli tosi hyviä! Meillä suurimmaks osaks ne kaikki käytössäkin. Paitsi toi rasvahomma, margariinit on paljon epäterveellisempiä, eli rasvana ite suosittelen ihan vaikka sitä voita tai oivariinia. Noista margariineihin lisätyistä "turhista" ainesta kun on tehty paljon tutkimuksia, joista yhtäkään en nyt kyllä muista tai jaksa googlata linkittää jne. Mutta olen lueskellut kauheesti erinäisiä tutkimuksia ja tullu siihen tulokseen, että meillä käytetään mieluummin oivariinia ja voita kun kevyt margariineja, niitä ei suositella edes alle 3v lapsille. Olkaa tarkkoina ettei ainakaan ole mitään kolestrolia alentavia jne, tollaset ei kuulu pienten lasten ruokavalioon! Ja jos muut ruokahommat on kunnossa, niin niistä oivariineista jne, ei ole mitään haittaa kun kohtuudella sitä rasvaa syö. ja ruuat paistaa sitten öljyssä! Jos margariinia tahtoo niin tekee sit ite, eli voita ja öljyä ja vettä. Jää ne turhat täyteaineet pois siitä levitteestä!

Ite tosiaan aina syönyt terveellisesti, mutta liikaa.
Kun esikosta sain sen raskausdiabeteksen ja sitä ruokavaliota noudatin niin meni mun annoskoot kohdilleen ja aloin laihtua tasasesti 2 kiloa kuukaudessa raskauden jälkeen, raskaudessa tuli 6kiloa ja kymmenen jäi osastolle. Sitä ruokavaliota olen pyrkiny suurinpiirtein noudattaa, eli periaattees just toi lautasmalli- mut ilman leipää, paitsi keittoruuilla niinku minimammakin kerto tekevänsä. Se vaan NIIIN kuuluu siihen :D heh. ja tummaa leipää, mieluiten jälkiuuni.
Täysjyvämakaronit ja riisit olen kyllä jättäny jo pois käytöstä, joskus teen niistä, mut yleensä ku meillä on perunaruokaa ni olen sit tän asian antanu olla. Kasviksia meil on jokapäivä runsaasti ja hedelmiä kans, tykätään niistä kovasti! Lasten herkkua on tomaatti ihan ehdottomasti :) kun sillä "uhkailemalla" saa lapset syömään lisää :D haha. Esim. syöt vielä vähän sitä ruokaa niin saat sitten lisää tomaattia :) joo ilkeetä, mut kun muuten eivät muuta söis ja tomaatti on terveellistä muttei se nälkää kovin kauaa pidä. Salaatit on helppo tehdä samalla ku ruoka valmistuu.
Siin menee noin 10 min ku pesee ja pilkkoo vaan kaikki. Ja ei tarvi olla montaakaan ainesta jos tuntuu et käy kukkaron päälle. esim kiinankaali kurkku tomaatti persikka raejuusto. on tosi hyvää ja menee sellasilleki jotka ei nii salaatista välittäis ku siel on tot persikkaa :p Meillä on usein fetasalaattia tai sit perus jääsalaatti tomaatti kurkku paprika (punasipuli). Salaateista kannattaa ottaa tumman vihreää, siinä on paljon enemmän ravintoaineita kun vaaleenvihreessä, se vihree on se "terveysmittari". jääsalaatti on siis terveellisempää ku jäävuorisalaatti jne.
Raasteet on kans hyviä ja toimii kivasti mun mielestä makkararuokien kanssa.

no tästäki tuli vähä tommosta ruokajuttua.. Meillä siis mietitään kauheesti mitä syödään, tai minä mietin ja muut syö mitä minä laitan :D haha. Mut valmisruokia ei meillä syyä enää nykyää ollenkaa ku järkytyin mitä kaikkee niissäki on! Ite teen ruuat ja maidot yms on rasvatonta ja kevyttä..Herkutellaan kyl myös, mut koitetaa pitää minimissä, ei oo karkkipäivää vielä mut jos karkkia syyää ni ehkä 3 karkkia kerrallaan ja sitten parin päivän päästä saatetaan taas ottaa muutama nami :> Ei käytetä mehuja useinkaan eikä limuja vaan juuaan vettä tai maitoo.

Kaikille ruokavalion kans painiville suosittelen kovasti diabetes ruokavaliota, se on ruokavalio joka on terveellinen kaikille ihmisille. Eli ei todellaka tarkota sitä et pitäs olla diabetes et sitä voi soveltaa, eihä mullaka ole. Ideakin on paras mahdollinen eli kaikkea saat syödä mut määrä on se mitä pitää vahdata. Ei kielletä herkkuja tai sokeria. Ja jos jokaruualla syö kasviksia niin ne auttaa pitämään verensokerin tasasena, joka heittelee kaikilla ihmisillä diabeteksestä riippumatta. ja kun verensokeri on tasanen niin jaksaa paremmin koko päivän, ei tuu niin kovaa makeannälkää missään vaiheessa ja jaksaa odottaa seuraavaa ruokaa ja sillonkaan ei vielä ole mikään sudennälkä! joten osaa ottaa ruokaa maltilla! Mulle tää sopii parhaiten tähän laihduttamiseen ja terveelliseen elämäntapaan (jonka alotin siis esikon jälkeen), koska tää on sellanen minkä voi pitää yllä aina! myös raskaana, aina! Ja se jää helposti päälle, eli ei tahdokaan palata entiseen roskaruokasyöntiin kun niitäki saa syyä sillontällön. Eli mulle just sopiva :>

sit muuta asiaa.. ikäeroista meil on siis
esikko-kakkonen 1v8kk
kakkonen-kolmonen 1v5kk
esikko-kolmonen 3v1kk.
eli vanhimmalla ja nuoremmalla on sit toi 3v1kk ikäeroa. ei kauheesti jännitä :) vielä!

rakenneultra vaan mielessä 13:25 aika!! Eilen illalla vaa mietin et kumpihan ja onhan kunnossa jne..

En kyl nyt pysty muistaa et mitä edellisel sivul oli puhetta mut jos sinne viel palaan ni kommentoin sitte niitäki :) hihi.

pupeltaja & pilke 21+2
 
Liikkeistä: Huolettaa, vaikka turhaan.. Liikkeet ei oo nyt reiluun päivään tuntunu mahan päälle, ja muutenkin kun vauva liikkuu ne liikkeet on heiveröisempiä kuin ennen.. :O sellaisia perhosen sipaisuja, toki mietin että potkiskohan sikiö nyt takaseinään eli vaihtanut asentoa? Kun on näin radikaalisia tunto eroja potkujen suhteen?

Mimmimamin ruokailu ohjeet oli juuri hyvät, meilläkin syödään oikeestain noin, ainakin pyritään syömään :)

Ihania mahoja kuvia lisänneillä =)

Ikäeroista: Ikä eroksi tulee muutamaa viikkoa vaille 3v. jos ei nyt kovin aikasemmin tule ulos. Esikoinen on siis syntynyt 8.7
Luonto päätti toisin kuin me, itse olisimme ehkä halunneet pienen ikäeron. Mutta emme valita, tämä vauva on odotettu ja rakastettu ja toiveissa on saada elävä lapsi kesällä syliin <3

MMILIA JA S :heart: 23+1
 
Huomenta mammat :)

*POKSUA POKSISTA* *24+0*

ikäeroista oli juttua Meille tulee huimat 6,5v eroa, siksi alkuun olikin hieman hankalaa ja välillä tuntui että noh nyt se "saavutettu" vapaus ja helppous esikon kanssa on historiaa... Mut enpä osaa vielä ajatella että onhan tuo ukko tossa auttamassa, ekan kanssa kun menin yksin...

Jos lähtis ne Oran Jovi airit katsastamaan, ovat tulleet naapurikaupunkiin, sit vois ens kuussa ostaa jos nappaa, ainakin nyt vaikuttaa hyviltä katsotaan kuin renkaidenpotkinnan jälkeen :D
 
hyviä ruokavinkkejä tullu :) mäki tiiän teoriassa et miten pitäs syödä yms mut se käytäntö on sit eri asia. oon saanu pienenä hirveet traumat tarhasta kun pakotettiin syömään ja ne heijastuu edelleen joihinki ruokiin mitä en tarhan tai koulun takia pysty syömään : / meillä pojatkin hirveen nirsoja, varsinki nuorempi minkä kanssa saa päätä hakata seinään kun mikään ei kelpaa :headwall: varmaan vaikuttaa se ku raskausaikana en hirveesti erilaisia ruokia syöny, tai siis uusia ja outoja makuja vaan ihan normia, samoin ku imetysaikana ni ne ei tottunu mihinkään ns outoon.

tosta diabetesruokavaliosta ni ainaki -05 toi gdiabetesruokavalio oli ihan onneton! kärsin koko ajan nälkää ja hermo kireellä. kaloreita oli vissiin 1400-1600 et ei kummoset. laihduttajan kalorimäärä on joku 1500 ja jos normipainossa ni saa sen 2000 ainaki syödä. mulle toi ruokavalio oli senki takia vaikee noudattaa kun en oo ikinä ihmeemmin kasviksista tykänny. joku fiksu on joskus sanonu et rehuista käy hampaat ja korvat kasvaa ja makkara on raavaan miehen ja naisen vihannes :D no joo, rehuja oon kyllä onneks oppinu syömään enempi ja tota kaalisalaattia vois tehäkki :)

rasvoista ni meillä käytetään beceliä, voita en käytä missään enkä vielä noihin tutkimuksiin niin paljon luota et rupeisin sitä käyttäämään, ristiriitasta tietoa kuitenki vielä. öljyä käytän paistamiseen tai sit noita juoksevia rasvaseoksia.

marjoja tykkään käydä poimimassa jos niitä on. jos huono mustikkavuosi ni sit en mee, niitä pippureita viiti poimia. vadelmia ja mansikoita meillä on pakkasessa, samoin punasia viinimarjoja mistä oon tehny vispipuuroa :p kiisseleitä oon tehny myös mut pojat jostain syystä boikotoi niitä. tarhassa ne kyllä syö ja varsinki nuorempi tykkää, en tiiä mikä mun omissa mättää. pitäs taas kokeilla tehä ja tarjota.

ruokavinkkejä saa myös antaa, jos on jotain uutta ja kivaa reseptiä :) ite tuskailen aina et mitä tänään tekis :headwall: ja kun en oo mikään keittiöihme ni harvemmin tulee mitään uutta kokeiltua.

pitäs varmaan mennä kaappeja siivoamaan et tulis tehtyä jotain hyödyllistäki. pakkasta taas siihen malliin et ulos ei tarvi mennä, hrr...

jessi ja pikkuj 23+0 poks :heart:
 
muoks.

joskus oli nimistä puhetta, tai niistä sairaalan ilmoitettavista hätäkaste nimistä:
nyt on tytön ja pojjan nimet rustattu paperiin:

:heart: STELLA IDA-MARIIA
:heart: PATRIK MIRO PETTERI

Mariia, on isosiskonkin kolmas nimi :heart: niin tytöillä on sitten jotain yhteistä.
Patrik nimestä ukko tykkää lujaa ja jos se on poika niin pitäähän se petterikin sinne saada kuin kummankaan suvussa niitä poikia ei ole kuin 1kpl! näissä serkuksissa.. Tyttö tehdastelua sattunut kumpaankin sukuun ;)
 
Ikäeroista: esikoisen ja nedin välillä on 5v ikäero, ja nyt tulee neidin ja vauvan välille 1v9kk ja siten esikoisen ja kuopuksen välille tulee 7 vuoden ikäero! Jotenki kuulostaa kauheen isolle nyt kun sen kirjottaa näkyviin :D Vähän jännittää nyt tää pieni ikäero--meillä tähän asti ainakin on olllu tosi ihana tuok 5v ero, isoveikka osallistuu tytön hoitoon omalla tavallaan :D leikittää, pussailee, halailee jne. Mitään suurempia mustasukkasuuksiakaan ei oo ilmenny tai muutakaan hankaluutta. Nyt vaan halusin pienen ikäeron, ettei tyttö sit vähän isompana olis ilman sitä leikkikaveria kotona :) esikoisen aikaan oli iso "ongelma" siinä, että mä sain itse olla koko ajan leikkimässä ja kehittämässä tekemistä kun oli tylsää eikä ollu kaveria.
 
Huomenta mammat! :)

Kirpsakka pakkanen jatkuu ja ahistun kohta ku ei jaksas topata niin tuhottomasti vaatetta, eilenkin kauppareissulla hankala oli jo kumarrella mahan takia ja sitten ku vielä niin paljon vaatetta päällä. :( Alkaa tuntua jo tämä raskaus, eka kertaa silleen kunnolla :) Nytkin -33, sai koira tyytyä pikku kävelyyn, raukka ei tarkene ees kakata.

Sannikki Sanohan sit mielipide niistä ORAn vaunuista, ihtee kiinnostas ihan hulluna ne jostain syystä. Täälläkin ois naapuri kunnassa niitä myynnissä ja saishan ne netistäkin, esim hobby hallissa tais olla jotain ORAn mallia.

Josko tästä suihkuun ja päivän touhuihin. Kokeilin eilen isompia rintsikoita niin neki oli pienet, pitää käyä ajan kans sovittelee parit hyvät isommat, vaikka jotain halpoja ku tiiä miten kasvaa :D Nyt A80..tai siis onhan ne jo isommatkin :LOL:

Mä oon hirveen huono syömään ruuan kanssa salaattia..mut sit syön kasviksia siltään. Ja leivän päällä; kurkkua, tomskua.. ja hedelmiä tykkään just iltapalana napostella. Et tulee kuitenkin niitäkin syötyä. Ja nyt oon yrittäny et ruisleipää enimmäkseen söis. ei vaalee piä ees nälkää niin hyvin ja nyt kyllä tuntuu ettei tummakaan :D

Ainiin, pitääpä POKSAHDELLA. 24+0 tänään. Elikkäs eikös se ala jo 25 raskausviikko.. :)



 
Huomenta!! :)

Ruokavaliosta ollut puhetta, ja siihen liittyen kerrompa omista tottumuksista...eli
Meillä ukot syö _kaikkea_ ja sillä tarkoitan siis aasialaisen keittiön mustapavuista ihan makaronilaatikkoon (okei, pieni huijaus, sitä ne ei just ihan niin mielellään syö paitsi pakotettuna :D )
Ja meillä mies tekee pääosin ruuan :)
Meikäläinen ei syö punaista lihaa lainkaan, en oo syöny 2003 vuoden jälkeen. Kanaa menee jonkin verran ja kalaa pari kertaa viikossa. Mä oon kamalan nirso ja liian hyvään opetettu esim kalan kanssa. Kaikki kala mitä meillä syödään on 95% oman mökin kalaa. Tuoretta ja pakastettua löytyy kaapista aina, kuhaa eniten. Mä en pidä muita "rajoituksia" ruokavaliossa, joskus on enempi hiilareita ja joskus vähempi. Uskon omalla kohdallani vakaasti siihen että kun kuluttaa sen mitä syö, voi syödä mitä vaan :)

Harvemmin meillä on esim herkkuja kotona, mutta sitten kun on leffailtaa miehen kanssa niin vedän ison pussin karkkia ja sipisejä + dippiä. Aamulla tekeekin mieli lenkille ja lounaaksi vaikka pinaattikeittoa xD

Tämmöstä meidän laumassa siis :)

-tintsu
 
minimamma: mä oon hyvin vaihtelevasti siivousintoinen :D välillä jos laiskottaa niin annan laiskottaa..väkisin siivoominen on hirveetä pakkopullaa! Sillon siis vaan enimmät sotkut raivaillaan. Ja sit taas on päiviä kuten eilen, kun hinkkasin ja puunasin molemmat asuinkerrokset tip ja top :D kun se inspis tulee päälle niin en osaa lopettaa enää jos alotan siivouksen :p
 
Ainiin, mulla on jotenkin taas ruennu öklöttää.. Vähän niinku ois aamupahoinvointi tullu takas. Kaikkee voi kyllä syyä ja syönkin, ei ne tee eto oloo vaan on ihan yleisesti :( Oli se vissiin joillain muillain sama homma ?
 
jessi75 eihän siinä oo pakko syyä noin vähän jos ei haluu laihduttaa.. tietysti se on surkee jos ei kasviksista tykkää :D itellä taas ei mitään ongelmaa kun syön sitä salaattia joka ruualla muutenki enempi ku ruokaa, niin jos jäi nälkä ni otin vaan lisää salaattia :) ja mulla on toi ateriakoko nytkin sellanen mikä sillon, eli kaks pientä perunaa tai pari desii riisii/makaroonii jne. ja kastiketta/lihaa/kalaa jne. ja sit loput salaattia..lasi rasvatonta maitoo ja sit on maha täys. vaikka olenkin siis ylipainoinen niin hyvin riittää toi määrä kun siihen elimistö tottuu, nyt raskaana kyl tulee sit välipaloja syötyy enempi, eli just saatan syyä lasillisen jugurttii tai yhen jälkiuunileivän aina ku nälättää tai jonku hedelmän tai sit vaa jonku kymmenen sentin köntin kurkkua :)
Ja jos oot tota kokeillu vaa raskaana, niin ei ihme, että on ollutki nälkä. raskaana kun se nälkä on yleensä enemmän tai vähemmän läsnä :) mulla määränä oli 1400kcal, mut nyt olen syöny suunnillee 1800kcal. Ja voihan sitä hyvin syyä vaikka 2000kcal jos sitten liikkuu lisäks. Eli ei siinä oo tarkotus olla nälässä :) mut jossei kasviksista nii paljo tykkää ni on varmasti huono vaihtoehto siinä tapauksessa. Mut mulla se on toiminu kyl hyvin.
Enkä siis laske kaloreita vaan niitä hiilareita vähä tarkkailen, nykyää tosi vähän tarkkailen ku tietää jo minkä verra voi mitäki suunnillee syyä ja en edes mieti kyseistä asiaa enää. varsinkaa raskaana ollessa :) äskenki meni helposti muutama pala sitä tiikerikakkua ruuan päälle :ashamed:
Mut sitten ku saa vauvan ulos ni kyllä on taas aikaa kattoo vähä enempi :> phihi.

mmilia08 heh, mun toiset nimet on Ida Maaria.. :)

Hätäkastenimiä en ite oo koskaa papereihi merkannu tai edes miettinyt..tääl ei niitä vaaditakkaan.

Isomman lapsen kummitäti oli laittanu 50euroa rahaa et ostan tytölle sil jotai kivaa, aattelin sitte hommata tänää sil rahal sen Hello Kitty hellan, brio merkkinen. täytyy hakee samal ku tullaa ultrasta :)

ömmm. Tein lapsille aamulla ilmapalloeläimiä :) haha. saa nähä kauan menee et ne räjähtää :>
Ärsyttäviä ilmoja ja ärsyttävät nuhat ku ei viiti sit ulos mennä ku jäätyy pienimmällä räkä poskelle :l pöh. no jos sitte ensviikolla!

Mun pitää vielä ehostautua ennen sitä rakenneultraa, ainaki kulmat hoidan ja sitte ehkä pienesti meikkaan.. harvemmi nykyää mut jos sit tänää kuitenki. kynnetki vois lakata.. ehtiiköhä ne kuivaa.
o_O niija vaatteet pitää kattoo. en oo moneen päivään poistunu kotoo näide kipeide lasten kanssa ni on vähä hukassa toi laittautumine, muutenki jos johki menty ni pihalle tai kauppaan :'D mut mietin et vois sen rakenneultran kunniaks käyä vaik miehen kaa kahvil tms..

No kai se pitää koht alkaa laittautuu ku taitaa olla vaa tunti aikaa! menny liian nopee tää aamunen.

pupeltaja & pilke 21+2 (kade taaski niille joilla poksuu jo monta viikkoo mua edellä :> )
 
Ihanaa se ois perjantai :)

Viikkosiivous tiedossa tänään, mut onpahan sit tehty niin saa ottaa loppu viikonlopun rennommin, kun kerrankin ei oo mitään suunnitelmia tai menoja.

Mittari näyttää -32, että pakkanen senkun paukkaa ja jatkuu, mutta ihanasti kyllä aurinko paistaa.

Meilläkin siis margariinit käytössä, ei vähärasvaiset vaan ihan perus flora, ei mitään kolestrolia alentavia. Mä niin kammoan voita ja sen eläinperäisiä huonoja rasvoja, mutta kukin tavallaan. Paistamisessa ehdottomasti kasvisöljy, meillä käytetään ruoanlaitossa sekä kylmäpuristettua oliiviöljyä ja ihan rypsiä. Ja mitä noihin tutkimuksiin tulee niin suhtaudun niihin melko epäilevästi, koska jatkuvastihan joku on "myrkkyä", tällä hetkellä banaanit ja tässä vuosien mittaan on peloteltu parpikan myrkyillä, tomaatin kantaan kertyneillä myrkyillä ja milloin milläkin. Niin valitettavaa kun se onkin, mutta nykysin lähes kaikissa ihan perus raaka-aineissakin on lisä-, säilöntä-, torjunta- tms. aineita :( Luomua suosimalla voi ehkä vähän välttää myrkkyjä, mutta kaikkea kun ei ole saatavana luomunakaan. Mä kyllä aina kun mahdollista valitsen tuotteen, jossa lukee lisä- ja/tai säilöntäaineeton tai jossa säilöntäaineena on käytetty luonnon omia aineita, esim. askorbiinihappoa, mutta niitäkin on aika vähän.

Jessin ehdotus ruokavinkeistä oli hyvä!! Ois kiva jos kertoiltas päivittäin vaikka ihan ohimennen mitä kenelläkin on päiväruokana, niistä saa kivoja ideoita, kun välillä tuntuu niin takkuselta keksiä mitä milloinkin laittas, kun haluis mahdollisimman paljon vaihtelua niin ei ala tympiä jatkuva samojen syönti.

Kivasti ootte vastailleet ikäerokysymykseen, kiitos! :) Mukava kuulla millasia ikäeroja muilla on ja miten kenelläkin toimii isot tai pienet välit.
Meillä esikoinen täyttää toukokuussa 8v eli vähän päälle sen tulee eroa sit nuorimman ja vanhimman väliin. Isoltahan tuo ero tuntuu ja onkin, mutta onhan tuossa välissä 4 lasta ja ei se loppupeleissä sit vanhempana niin paljon ole. Meillä on mun pikkusiskon kans 5,5v ikäeroa ja hyvin on tultu silti toimeen ja leikitkin oli yhteiset pienenä ja varsinkin nyt tollanen ikäero ei tunnu enää missään :)

Tosta siivoamisesta tuli mieleen, että miten innokkaita siivoajia te olette?
Mä tykkään et kerran viikkoon siivotaan kunnolla ja pakkokin, kun tuleehan tällä sakilla meloksesti sotkuakin. Viikkosiivous meillä tarkottaa imurointi, luuttaus, pölyjen pyyhintä, ovenkahvojen ym. paljon kosketeltavien paikkojen pyyhintä, ruokapöydän+tuolien perusteellinen pesu (pakollinen pienten lasten kans :D), lakanoiden vaihto, peilien ja ikkunoiden sisäpintojen pesu (täynnä sormenjälkiä), seinien pyyhintä (ei todellakaan joka viikko), vessan pesu, roskiskaapin pesu, kodinkoneiden pyyhintä ja monesti sit puhtaiden pyykkien kaappiin viikkaus, jos viikon aikana on kertyny. Sit joka viikko otetaan joku bonushomma, viimeviikkoina on ollu bonuksena mm. saunanpesu, vaatekaappien siivous, viime viikolla vaatehuoneen siivous ja tällä viikolla jääkaapin ja uunin pesu. Uuninpesu tehtiin tosin jo eilen illalla tai mies teki, se kun on meillä miehen hommaa varsinkin mun ollessa raskaana, kun melkosia myrkkyjä on noi tehokkaat uuninpesuaineet.
Viikolla meillä siivoillaan sen verran, että pidetään paikat järjestyksessä, imuroidaan joka toinen päivä, pyyhitään jos jotain tahroja tms. tulee, pöydät ja tasot tietty aina syönnin ja käytön jälkeen. Vessanpönttö ja -lavuaari pitää pestä puolessa välissä viikkoa, kun on talossa paljon poikia :D Vaikka meillä kyllä on sääntö, että pojatkin pissii istuallaan, muuten nuo on jos jonkinlaisissa asetelmissa ristipissillä kolmekin poikaa kerrallaan ja seisaallaan niitä ohimenoja tulee ihan yksin käydessäkin. Ennen mä olin ahkerampi siivoaja, mutta nyt oon älynny sen että mielummin vähän vähemmän siistiä ja aikaa lapsille, kun että koti kiiltäs lasten kustannuksella.
Pari kertaa vuoteen tehdään totaalinen lattiasta kattoon suursiivous. Ikkunanpesu on mun kompastuskivi ja sen teen vaan kerran vuoteen, mutta meillä kyllä pyyhitään ikkunat puhtaiksi sisäpuolelta joka viikko.

Mä oon ihan mahdoton höpöttäjä enkä osaa sanoa mitään lyhyesti. Jos teitä alkaa ärsyttää nää mun pitkät viestit ja välillä aiheenkin vierestä löpiseminen niin sanokaa vaan tai skipatkaa mun jutut, en loukkaannu :D Mulla vaan on paljon asiaa, oon höpöttäny tälleen kuulemma jo ihan pienestä asti, monesti saatan eksyä jutuissa ihan sivuraiteille ja unohtaa kokonaan alkuperäsen puheenaiheen.
 
Hih, Harhaanjohtaja ihan kun oisit osannu ennustaa mun jutut, kun näyttää et oisit vastannu jo etukäteen :D Mulla siis vahingossa livahti viesti kesken kaiken lähetykseen ja poistin sen, mut sä ehdit vissiin lukea sen pätkän ja vastata :)
 


Tässäpä masu päivitys tälle päivää 24+0 tosiaan!

Ja tänään ruokana ihan eineksiä. Pottumuusia ja paneroituja kalapaloja. Eilen oli karjalanpaisti ja potut + punajuurisalaatti! :p Ens viikolle ostin broilerin koipii, jauhelihaa, ja pottuja :D
 
mmilia08 Kivat nimet, Stella on meilläkin yks vaihtoehto tytölle :) Ei olla tosin päätetty vielä, mutta pojalle ja tytölle on sellaset kolmen nimen listat valmiina.

Ruokavaliosta on juteltu, niin mäkin oon tosi terveellinen syöjä. Ainoa, että leivän päällä voita margariinin sijaan, margariini (Florat ym muut) maistuu musta ihan vehkeeltä.. Ja juon kevytmaitoa. Suomessa join aina rasvatonta, mut täällä Englannissa se rasvaton maito on kun laittais kahviin vettä. Ja en juo maitoa muuten, pari kertaa viikossa saatan syödä aamiaiseks muroja/mysliä niin silloin, mut muuten vaan laitan aamukahviin. Ikinä ei oo ollut painon kanssa ongelmia (tykkään liikunnasta tosi paljon) niin tollasista ei tartte nipottaa, plus et oon myös lukenut ettei noi margariinit ym oo kovin terveellisiä. Välillä ehta tavara on parempaa :D Ainoa nyt raskaana on just et tuntuu et annoskoot lähtee käsistä välillä, et itsekuria niiden suhteen tosiaan pitää olla. Ja sit tulee tosi huono olla, kun vatsa on kova pinkeä pallo.

minimamma Mä en tykkää siivoamisesta hirveesti. Päivittäin pesen keittiön, täytän, tyhjennän astianpesukoneen ja pesen pyykit. Ja vähän siistin tavaroita pois. Älkää kivittäkö mut meillä käy kerran viikossa siivooja, joka tekee kaiken "suursiivouksen", eli pesee, imuroi lattiat, pesee kaapistot, vaihtaa lakanat, pesee vessat ja kylppärit jne. Näin toimii meillä parhaiten, mun mies ei töiltään ehtis siivota, ja viikonloput halutaan käyttää muihin juttuihin, niin meillä se on sen rahan väärti. Ja mua ei stressaa sit koko siivous-juttu. Meillä on käynyt sama siivooja jo kolme vuotta, ja jatkaa käymistä kun vauva on talossa, joten alussa kun oon ihan homeessa niin sitä ei tartte miettiä.

Ikäerosta Me siis odotetaan ekaa, mutta toiveissa olis että kaks ekaa lasta tulis n. 2 vuoden ikäerolla. Mitään lapsilukua ei olla lyöty lukkoon, mut veikkaan ettei mitää suurperhettä kyllä hankita, 2 tai 3 saa riittää. Ainoa, että tätä ekaakin väännettiin vuosi, joten ikäeroa ei meidän tapauksessa oikein voi päättää. En varmaan laita mitään ehkäisyä, tai jos laitan niin kuparikierukan. Haluaisin rauhassa katsoa miten hormoonitoiminta lähtee käyntiin synnytyksen jälkeen.

Mukavaa viikonloppua kaikille!!!

Lily & 22+0 POKSISTA POKS
 
Siivous: Kerran viikossa perusteellinen, sitten aina muina päivinä pikkasen järjestelyä tai imuroontia yms. riippuu miten paskasta on :D juu nou?
Vessan siivoan 2krt/viikossa.
Pyykki ja tiskikone pyörii n. joka toinen päivä :)

Meillä on ruokana tänään LASAGNETTEA ja pyöräytän siihen perus kurkku-tomaatti salaatin.
Eileen syötiin jauhelihamakarooni mössöä, joka oli tiistailta.
Keskiviikkona käytii syömässä ravintolassa =D
Joo, älkää ihmetelkö ukon isä toi meille jauhelihaa työpaikaltaan (atria) niin paljon että pakkanen pursuaa, sitä nyt tungetaan joka ruokaan hetken..
Viikonloppuna olisi tarkoitus tehdä KANAPASTA :)
 
ruuasta pikkasen, eilen ja tänään siis lasagnettea (teen aina kahelle päivää ruuat) ,keittoja tykätään syyä.. eniten nakkikeittoa, mureketta tehdään joskus, lihapullat ja pihvit teen itse, potturuokaa syödään eniten.
 
Ihania massukuvia ootte laitellu! Kivasti alkaa jo pömpöttää kaikilla :D

Meillä ei ollan niinkään innokkaita siivoojia.. Imuroin pari kertaa viikossa,varsinkin keittiöön kertyy muruja. Pölyt pyyhin kun huomaan et olis aika :D vessan lavuaarin ja pytyn pesen kerran viikossa.Pyykkiä tulee pestyy pari kertaa viikossa.Viikonlopuks yritän saada pyykit kaappiin narulta roikkumasta ja muutenki kämpän kuosiin jos sattuu vieraita tulee.

Hyvä idea minunkin mielestä tuo päivän ruoka että kerrotaan, mielelläni itsekin vinkkejä vastaan otan :) Meillä tänään lihamureke jossa sisällä paprikaa ja fetaa,lisukkeeks parsa-porkkana-kukkakaali vihanneksia höyrykeittimellä ja salaattia,likalle varmaan riisiä tai pastaa kans.
Ja tää vaan sillä ehdolla että ruoka maistuu.. tyttö kyllä jo parempi ja söikin pinaattilättyjä tunti sitten mut oma olo heikompi nyt.

Mitäs viikonloppu suunnitelmia itse kullakin? täällä varmaankin sairastaessa menee. Harmittaa kun aurinko paistaa ja pakkanen laskenu vaan -15. mut jos olo ok sunnuntaina niin yhtä ihanaa kämppää kattoo :)

Näillä mennään. Viikonloppuja!!! :wave:

Perdy 25+1
 
Miksen löydä mitään kivaa nettisivua/verkkokauppaa jossa myytäisiin vauvan ensipipoja. niitä trikoopipoja sellasia ihan perus mutta värillisiä. Ei siis valkosia, eikä mitään PIKKUSISKO, PIKKUVELI, EMÄNTä, ISÄNTÄ luokka :D
 
Siivoukset hyvässä vauhdissa, nyt kahvitauolla ja herkkupäivän kunniaks rivi suklaata kaverina :p

Meillä syödään tänään jauhelihakeittoa ja sen kans meillä on aina pieneksi kuutioitua tomaattia ja kurkkua, on tosi hyvää, kun sen sotkee keittoon ja on lapsillekkin hyvä, kun jäähdyttää keiton sopivaks.

Lily-Jane ei tietenkään kivitetä, jokainen tavallaan. Meillä ei ois varaa siivoajaan enkä kyllä edes tykkäis, että joku ulkopuolinen tulis tänne siivoamaan, mun on pakko tehdä se itse niin tiedän että tulee varmasti puhdasta. Miehen oon kouluttanu niin hyvin, et sen siivoamiseen luotan :D

Tinskulla soma maha!! :)

Mmilia ihan kateus iski, kun luin, et pyykki- ja tiskikone pyörii jokatoinen päivä :D
Meillä pyykkikone pyörii 1-2 kertaa päivässä ja viikonloppuna pestään sit lakanapyykkiä yms. aamusta iltaan. Tiskikonekkin pyörii sen 2 kertaa päivässä ja jos käy vieraita tai tekee jotain "ylimääräisiä" keittiöhommia niin sit 3 kertaa. Noiden pyörittäminen kuuluu normaaleihin päivärutiineihin, et ei ne silleen häiritse, mutta kyllä sitä välillä miettii et oispa kiva, kun ei joka päivä tartteis ainakaan näin usein niitä täytellä ja tyhjennellä, ripustella ja viikkailla. Noh, ite oon soppani keittäny niin kestettävä on. Ja ei tähän mahda olla helpotusta luvassa vielä moooneen vuoteen, kun kesällä tulee vielä yks sottapytty lisää :D
Mä meinasin ite ommella vauvalle pari pipoa ja ostaa lisäks jonkun kivan kuosisen kimperin. Meillä on tykätty noista kimpereistä, ovat sen verran ohkasia, et menevät kevään ja syksyn lisäks kesällä tuulisella tai viileämmällä kelilläkin.

Ja takas siivouksen pariin. Typykkäkin simahti päikyille niin saa nopeammin aikaseks.

muoks. kamalia kirjotusvirheitä niin piti korjailla :ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
Täällä palellaan. Taloyhtiös joku juttu tuolta kaukolämpöpuolelta rikki ja patterit kylmänä. Ei kiva näillä keleillä. Yläkerras patterit pelaa mut alhaalla on kylmä ja joka nurkka vetää. Lisäks autojen lämmitystolpat mykkänä ja ihmiset tosi hyväl päällä ku autot ei starttaa.

Huomenna täälläkin poksuu jo 24+0 eli 25 raskausviikko. Nopeesti viikkoja lisää toivon minä :)

Meil on pojalle harkinnassa viljami/wiljami. Miehelle ei tunnu kelpaavan mikään nimi. Se vaan laskee leikkiä jostain Nipa Untamosta :mad:.

tv: Nepsus ja Hippu 23+6
 

Yhteistyössä