** Kesäkuun kullanmurut 2011 ** HELMIKUUSSA

Pyyterille kiitos :flower: eiköhän se tästä..

Tänään oon koko päivän ollu hoitamassa asioita, käyny katsoon uuden kodin, tehny vuokrasopimukset, ja käyny kelalla.. ja poika itki melkee koko reissun ajan pakkasta :(
 
Otokka Meillä sama turvaistuin harkinnassa, uutena kylläkin (vaikka ei sillä siis väliä). En tiedä mikä noista EasyFix, FamilyFix ym. olisi paras.. Ollaan vaihtamassa autoakin niin katsotaan varmaan sitten. Vaunuiksi ajattelin Quinnyn Buzz- vaunuja ehkä, ja niihinhän ton Maxi-Cosin saa kiinni. Mun mielestä se olis aika hyvännäköinen yhdistelmä ja arvostelutkin on aika suotuisia olleet.

Voiskohan toi pakkanen aiheuttaa supistuksia? Täällä ei oo pakkasta ollenkaan mut siis mietiskelen vain kun lukemat on niin hulluja siellä Suomessa.

Söin äsken kalaa ja grillattua halloumia salaatilla ja kurkulla, ja vitsi se halloumi oli suolasta.. Kivat turvotukset varmaan päälle huomiseks.. Maistuhan se suolaselta mut oli niin hyvää etten pystynyt lopettamaan :LOL: Joten itseäni saan syyttää jos oon ihan nakkinaama aamulla!

Piti vaan pyörähtää pikaisesti ja toivottamassa hyvät yöt kaikille! :)

:wave:

Lily & 21+5
 
harhis telepatiaahan se, pakko olla ;)

pyyter kiitos ja kiva tietää et en oo yksin ajatuksieni kanssa :) kai tää ikä tekee nyt tepposia tässä ku tietää et mihinkään iltatähteen ei oo enää mahollisuutta niinkun nuorempana ois ollu. noh mulle kyllä sopi vanhemmalla iällä lasten teko niin ku tais olla sullaki :)
epparista vielä ni mulla leikattiin se ekassa synnytyksessä ja paranin äkkiä mut ei tullu lisärepeämiä mitkä tossa epparissa mahdollisia. tokassa sit toivoin et ei leikattais eikä usein tarvikkaan kun kudokset jo venyny. nytte ei onneks tullu ees sitä mahollisuutta ku poika tuli niin lyhyellä ponnistuksella ja vauhdilla. vauhdin takia sain toisen asteen repeämän emättimeen mikä vaati 4 tikkiä mut ilmeisesti sijainnista johtuen kipua ei ollu ollenkaan ja istuin heti normaalisti yms. mitään jälkikipuja siitä ei siis ollu ja tuntu ihan ku mitään ei ois tehtykkään. oisin voinu vaikka heti lähtee kotiin, niin hyvä olo oli :) nyt toivon ehdottomasti että välilihaan ei kosketa vaan antaa mennä taas omalla painollaan.

nepsus hyvä että tilanne näyttää nyt hyvältä :) onnea poikalupauksesta!

suski kylmä on ja varmasti lasta itkettää jos palelee :( onneks nyt sait asiat kuitenki hoidettua yhellä kertaa :)
 
Kiitos synnytyskyselyyn vastanneille :) Kiva kuulla millasia synnyttäjiä muut on, kun tuntuu et noista ohjelmista ei saa todellista kuvaa, kun niitä leikellään ja pätkitään.

Turvakaukaloista on ollu puhetta, meilläkin ois hankinnassa ja tollanen Gracon Logico S on ollu suunnitelmissa ostaa, käytettynä kylläkin, jos vaan hyvä löytyy. Tuntus hölmöltä mennä ostamaan ihan uusi, kun ei tarvii kestää kun yhdellä lapsella, tää kun on meidän viimenen. Meillä ois kyllä vielä aivan siisti ja ehjä kaukalo, mutta koska on ostettu esikolle 7v sitten niin ei uskalleta sitä enää käyttää. Tähän asti meillä ollu vöillä kiinnitettävä kaukalo, mutta nyt kun uus kaukalo pitää hommata kumminkin niin ajateltiin ostaa tollanen jalustallinen, säästää edes vähän aikaa ja helpottaa lähtemistä, varsinkin silloin kun yksin kulkee koko konkkaronkan kanssa.
Mäkin oon lukenu et viittä vuotta vanhempaa istuinta ei tulisi enää käyttää juurikin siitä syystä, että muoviosat alkaa sitten olemaan jo niin hauraita etteivät kolaritilanteessa kestä. Runsas suorassa auringonpaisteessa kuin myös pakkasessa oleminen haurastuttaa istuinta vielä nopeammin.

Mmilia nopsaan kyllä toimivat kelassa, kerrankin :)
Mua ihan ahdistaa, kun pitäs täytellä ja hommata kaikki tarvittavat liitteet ym. meidän sydänpojan erityishoitotukeen tai vammaistuen nimellähän se nykyisin on. Matkakorvaukset, kotihoidontukihakemukset sun muut vielä menee, mut toi on niin veemäinen haettava ja kun se pitää hakea joka vuosi uudelleen, kun myöntävät vain vuodeksi kerrallaan. Lääkkeiden erityiskorvattavuuden sentään myönsivät viime vuonna kahdeksi vuodeksi kerrallaan niin ei sitäkin tarttee taas hakea.

Hurjan ja kurjan kuulosia synnytyskokemuksia joillakin täällä :( Toivottavasti kaikilla teillä tuleva synnytys on parempi ja eheyttävä kokemus.

Meillä täyteltiin viikonloppuna toiseksi vanhimman kouluun ilmottautimiskaavakkeita. Esikoinen on siis nyt ekalla ja toiseksi vanhin eskarissa. Sit tuleekin vuosi taukoa ennen, kun tuo meidän sydänpoika menee eskariin ja seuraavana vuonna sit nelonen. Sit on taas vuosi välissä ennen kun typykkä lähtee eskariin. Voi niitä opettaja parkoja sit kun nelonenkin menee kouluun, sit on koko meidän vauhdikas poikanelikko yhtäaikaa ala-asteella, ykkösellä, kakkosella, nelosella ja vitosella :D

Jessi en nyt mitenkään tarkota ettettekö te pysys päätöksessänne, mutta meillä nelosen piti jo olla viimenen :D Siis mun mielestä, mies sano jo kolmosesta et vaikka tulis lisää niin yhtään lasta ei kotiin enää tuo, mutta niinpä vaan toi, kun reilua vuotta myöhemmin syntyi nelonen :) Nelosen jälkeen muhun iski vielä kerran vauvakuume, sain suostuteltua miehen mukaan ja hyvä niin, koska muuten meillä ei olisi tuota typykkää. Vitosen jälkeen mä olin ihan kypsä koko raskaustouhuun ja sanoin miehellekkin, et vihdoin musta tuntuu et nää on nyt tässä, et meidän perhe on kokonainen. Mä oon kumminkin mielestäni vielä sen verran nuori (27v) että lastentekoikää on hyvin jäljellä niin sanoin miehelle, että jos mulle kuumeen joskus vielä lykkää niin haluan säilyttää option yhteen tai kahteen sitten joskus, monen vuoden päästä. Mutta niinpä vaan elämä päätti toisin ja antoi meille yllärinä vielä tän kuudennen. Tän jälkeen mullakaan ei ole enää mitään tarvista mihinkään optioihin vaan voin sanoa, et nää on nyt ihan varmasti tässä, kunhan ei enempää ylläreitä meidän kohdalle satu :D
Mut peukut ja varpaat on täällä pystyssä, että saisitte tytön!

Pyyter mun käsittääkseni nykysten ohjeiden mukaan eepparia ei tehdä ihan vakiona. Ensisynnyttäjällähän paikat on yleensä kireemmät, kun uudelleensynnyttäjällä ja siksi tekevät helposti eepparin, mutta uskosin et sullakin paikat antaa kolmatta kertaa synnyttäessä sen verran periksi, ettei eepparia välttämättä tarvita. Ja sähän voit itsekkin auttaa asiaa, kun alat n. 5 viikkoa ennen synnytystä rasvata kerran päivässä välilihan aluetta esim. Caridal intime öljyllä, se pehmittää ja parantaa paikkojen joustavuutta. Ja kätilöllekkin voit sitten synnytyksessä sanoa et suihkauttaa öljyä ja venyttelee paikkoja ponnistaessa niin ettei tartteis eepparia. Moni kätilö kyllä tekee ton ihan pyytämättäkin. Siks mä vaan oon eepparia vastaan, koska omakohtanen kokemus on että repeämä (vähän isompikin) on vähemmän kipeä ja paranee paljon eepparia nopeammin. Mulla vielä sattu esikon synnytyksessä niin, että kätilöllä vähän lipsahti ja leikkas eepparin ihan liian syvälle. Ommellessakin onnistu sit vielä mokaamaan niin että ompeli 2 tikkiä peräsuolesta läpi :mad: huomas sen kyllä heti ommeltuaan, mutta uskon että senkin takia mä olin niin samperin kipee että kahteen viikkoon en istunu mitenkään päin ja kolmannenkin viikon vielä hyvin varovasti tyynyn tai renkaan kanssa. Toisessa synnytyksessä repesin 4cm ja tikattiin, mutta se ei ollu yhtään kipee vaan pystyin ihan normaalisti istumaan ja elämään heti synnytyksen jälkeen. Kolmosen aikaan ehdin öljytä paikkoja pari viikkoa ennen synnytystä enkä revenny yhtään vaikka poika tuli ulos syöksymällä. Neljännessä ja viidennessä synnytyksessä en myöskään revennyt yhtään.

Mua meinas tänään alkaa vähän huolestuttaa, kun joskus kahden jälkeen iski kamalan kestosupparin päälle. Mulla on aiemmissa raskauksissa ollu todella supistusherkkä kohtu, harjotussuppareita on alkanu olee jo rv12 lähtien ja ovat olleet välillä niin napakoita ja kipeitäkin, että oon ravannu kohdunsuun kontrolleissa ja neljännessä raskaudessa olin rv23 paikkeilla yhden vuorokauden osastolla supistuksia estävässä tipassa. Kolmannessa ja neljännessä raskaudessa sain käskyn hiljentää tahtia ja viime raskaudessa paikat alko kypsyä huomattavasti rv32 ja tuli lepokäsky. Onneks pelkkä tahdin hiljentäminen ja makaaminen mahdollisuuksien mukaan (eli kun mies oli tullut töistä) riitti enkä joutunut totaalilepoon. Tässä raskaudessa oon jostain ihmeen syystä saanu kumminkin olla supistuksilta rauhassa, toki muutamia harkkasuppareita tulee silloin tällöin, mutta ovat täysin normaalin rajoissa kumminkin. Tänään sit tuli toi tosi kipakka kestosuppari, maha oli ihan kova reilun 5min jonka jälkeen iski kamalan säryn selkään ja vähän myöhemmin myös alamahalle. En sit tiiä mikä se oikeen oli, kun ei mulla ennen tollasia ole ollu, mut se supistus ei vaan hellittäny vaikka kävin heti pitkälleen ja huilasin. Vauva oikeen hermostu siitä supistuksesta ja heti kun se hellitti niin sätki ja potki ihan kamalasti jonkin aikaa. Supistuksia ei tullu sen enempää, mut särky kesti monta tuntia vaikka heitin heti pitkäkseni, kun mies tuli töistä ja sitä ennenkin köllöttelin sen minkä pystyin lastenhoidolta. Joskus 8 aikaan särky oli kokonaan loppunut ja vauvakin on liikkunu ihan normaalisti, et kaipa tässä kaikki nyt sit on kunnossa, lenkille en kyllä uskaltanut lähteä, enkä tässä koneellakaan kovin kauaa istua.

Nyt jos painelis iltapesulle ja nukkumaan.
 
Äh, pätkissä kun kirjotin niin kesti taas niin kauan ton mun äskeisen viestin kirjottaminen, et paljon ehti tulla sillä välin tekstiä.

nepsus hienoa että kontrollissa kaikki kunnossa ja onnea poikalupauksesta! :)

Ja nyt nukkumaan...
 
Nepsus onnea poikalupauksesta! Ja muutenkin onnittelut hyvistä uutisista :) Toivotaan, että tämä vauVELI pysyttelee masussa pidempään kuin esikoisesi!

Otokka ajattelin just sitä, että kenellä on ensinnäkin pokkaa myydä esim. kolaroitu istuin?! Luulisi ottavan jokaisen omaan tuntoon jos myy eteenpäin käyttökelvottoman kaukalon..

Pupeltaja jälkiruokia meillä syödään TOSI harvoin. Lähinnä jäätelöä otetaan, jos joskus jotain tekee mieli. Välipaloina minä syön leipää ja hedelmiä.. Mutta varmasti tähän tulee muutoksia kun lapsia tulee ja he alkavat syödä samaa ruokaa. Tykkään laittaa ruokaa ja varmasti panostan jatkossa enemmän monipuolisuuteen.
Lohkoperunoiden kanssa tarjoan yleensä Creme Bonjourin maustettuja kastikkeita, mun lemppari on se vihreä purkki, yrtti. Usein laitan uunikalaa, yleensä lohta. Ai, nyt maistuiskin lohkoperunat ja dippi :p

Viikonloppuna edessä kylpyläreissu ja sehän tietää herkuttelua aamupala buffetissa! Mennään juhlimaan ystävän synttäreitä. Ongelmana on keksiä jotain päällepantavaa, mikään kun ei tunnu näyttävän enää hyvältä. Toisaalta taas en halua piilotella masua jonkun teltan alla, se kun on aika söpö pieni pallonpuolikas.

Osaako joku sanoa saako Gracon telakallista istuinta kiinni joihinkin matkarattaisiin? En muista mallin nimeä, mutta se on tuo aiemmin keskusteluissa esiintullut.. Harjaanjohtaja sitä harkitsi, mutta päätyi kuitenkin toiseen vaihtoehtoon..

Aarre on taas täynnä virtaa! Ja mihin kellonaikaan! Nythän vauvalla pitäisi alkaa kehittyä jo unirytmi, saas nähdä tuleeko meidän pojasta yökukkuja. Se ei kyllä äidille sovi lainkaan :D

Sunburned + Aarre 23+1
 
lily-jane ja jessi: mun "outo" olo liittyy jotenkin tähän vauvaan ja raskauteen, että kaikki ei olisi kunnossa. Toivotaan, että "äidinvaistoni" on väärässä ja kaikki menee hyvin. Eilen puhuin hieman neuvolassa tuntojani, mutta eipä tuo neukkutäti tunnu ottavan mihinkään kantaa. Tuntui kaikkeen vaan vastaavan, että puhu sitten lääkärineuvolassa.... 5 viikon päästä :( on tässä onneksi sitten seurantaultra 2 viikon päästä.

Vesselillä kuitenkin pontevat sydänäänet ja kovin potkisteli doppleriin :) Painoa oli tullut 540g/viikko!! apua, täytyy varmaan vähän rajottaa herkkuja. 8kg tullut alusta. Verenpaineet alhaset 103/55 ja sen takia sitten jatkuvasti huimaileekin.

Turvakaukalona meillä Brio, johon telakka. Esikoisen vanha. Tämän jälkeen ajattelin pistää kiertoo, koska heti meille ei ainakaan ole kolmatta tulossa. Jos nyt ostaisin uuden, ostaisin eri kaukalon, koska Brio minusta kovin pieni. Esikko onneksi pieni tyttö, mutta potran pojan kanssa olisin varmaan ongelmissa :)

Päivän jatkoja! Ensiviikon lomaa odotellessa...

vesseli 23+1
 
Viimeksi muokattu:
miellä on aamu mennyt hieman haikeissa tunnelmissa... ukko kun on allerginen koirille ja on nyt viimeaikoina (pitkään) keuhkot vinkunut ja yskää niin että henki ei meinaa kulkea... Aletaan kallistua siihen että koirasta on varmaan luovuttava... En huolis sitä minneen uuteen laittaa, kun koiralla on ongelmia vatsan kanssa, vatsalaukun läppä fuskaa ja koira oksentelee lähes päivittäin, näin ollut pennusta asti. Itse siihen on tottunut ja lääkeillä helpotetaan oireita, En haluais että kukaan sen tähden sit kyllästyy ja laittais koiran kiertämään ja tuleehan niitä eläinlääkäri laskuja sen takia.

Ajateltiin että koiruus pääsis metsään juoksemaan ja leikkimään, ketunjälkiä haistamaan ja sitten isännän kaveri sen lopettais. Koira ei huomais mitään eikä tarvitsis stressata eläinlääkärissä, vaan lähtis kesken leikkimisen kivutta :)
 
Hei.

Täällä oli moni muukin katsellut Gracon Logico S telakallista kaukaloa; mikäs sattuma kun kaveri juuri fb:ssä tarjosi minulle omaansa. vm 2008 kahdella lapsella ollut: hintaan 70€
Onko teistä jotka tiedätte niin edullinen/kallis? kun mun mielestä tuo on suht halpa, pitäis vielä vaan isännän kanssa jutella kun postikuluja tulis melekeen se 20€ kun he asuu 400km päässä :/
Mutta jos joku teistä on kova kaukalo kaupan kävijä niin kertokaa onko tuo hinta ns. rahastusta =D

POKS POKS 24 :heart:

MMILIA JA S :heart: 23+0
 
sannikki sori nyt vaan mut mun mielestä toi ei oo kauheen kiva loppu koiralle :/ onko minkä ikänen ja eikö tosiaan oo ketään tuttua kuka vois ottaa? ja jos pakko lopettaa ni mieluummin eläinlääkärissä. noissa ominpäin lopetuksissa kun voi käydä mitä vaan ja eiks se oo laitontaki? tää nyt vaan on mun mielipide ja te toki teette niinku ite parhaaksi näette. mä vaan oon niin koiraihminen henkeen ja vereen et tuntu tosi pahalta tollanen loppu koiralle :(

mmilia musta ei oo paha hinta ollenkaan telakallisesta kaukalosta! ja hyvä merkkiki vielä et go for it!

haippa eiköhän tässä nyt olla aika "selvillä vesillä" kun on rakenneultratki takana et varmaan kaik isommat viat ois huomattu :) tollanen tunne varmaan kyllä tosi raastava : / jospa se nyt vaan on sen etisen istukan aiheuttama tunne.

sunburned mäki oon miettiny et ei kai kukaan oikeesti myis kolaroitua kaukaloa, mä en ainakaan pystyis ku tietää mitä se voi pahimmillaan aiheuttaa :rolleyes:
mikä brio teillä on? me ostettiin nyt se uusin ja toivoa sopii et vauva on nyt sit vähän pienempi ku veljensä, ne kun on ollu liki 4kilosia ja 52senttisiä ja kaukalot tuppaa jäämään pieneksi äkkiä. 9kuisina on tainnu molemmat siirtyä turvaistuimeen.

minimamma meillä olis tarkotus isännältä poikkasta piuhat et kyllä tää sit on viiminen. se on vaan niin saamaton että ei saa varattua sitä aikaa ellen painosta ja sit jos meille poika tulee ni saattaa olla etten painosta :whistle: ei ei, kyllä mein lapset nyt on tässä, ei enää tähän tilaan kiitos :saint: ollaan molemmat sitä mieltä ja kolmen kanssa vielä reissaaminenki joten kuten onnistuu ja on rahallisesti mahdollista. ja töihinki pitää mennä et saa taloudellista tilaa kohennettua.

ens vkoks ois töitä tiedossa, ihan kiva ni ei tarvi tyhjän panttina kotona lojua. vaikka ei tää hassumpaa ole nyt mut pitemmän päälle en jaksais.
väsyttää ku ilta venähti pitkäks ja yöllä junnu päätti rantautua mein sänkyyn ja mulle jäi ehkä 20cm tilaa nukkua :kieh: ja ku nää hyvien asentojen saamiset on jo työn ja tuskan takana ni hirveesti pieni tila auttanu asiaa :rolleyes:
kohta shoppailemaan kera äipän :cool: rahaa ei kyl ois...

jessi ja pikkuj 22+6
 
Huomenet!
Oli lyhyt työpäivä,en ehtiny edes työmaalle asti kun päikystä soittivat et neiti oksentaa.Ajattelin kyllä vähän kun aamulla niin hiljanen oli ja illalla valitteli mahakipua.Onpa tuo niin läheltä jo liipannu monta kertaa.. Kai se kohta minussakin kun kun tuolta lattioilta jälkiä siivoo..Ei jaksais :/

Jätkä potkii taas kylkiin mukavasti ja supistelee samaa tahtia.. inhottavaa välillä.

Taidan soitella sairaskassaan ja kysellä missä vaiheessa mun kelan paprut on kun ei millään jaksais oottaa :)

Perdy 25+0
 
meilläki turvaistuin missä vyöt rikki, on siis vyöt ollu muutaman kerran auki ku on päästy perille, niin en sitäkä viiti pistää eteenpäi myyntiin vaan roskiin vaan tommonen vaarallinen laite. saatiin onneks pian se uus istuin. ja selvennökseks, ekalla kerralla luulin et olin unohtanu vyöt auki, tokakerralla en ollu ihan varma, kolmannella tiesin, et olin laittanu vyöt kiinni ja vielä tarkistanu et on kunnolla! ja silti olivat auki. lapsella rukkaset ja ikää alle vuos niin ettei ois voinu ite saada auki.. eli sen istuimen tarina oli sit loppu.

sannikki kyllä joku varmasti ottaa koiran joka oksentelee jne. On ihmisiä, joita sei haittaisi.
Mut tietysti teette kuten tahdotte. Voimia jokatapauksessa, on rankkaa joutua luopuu lemmikistä, miten se sitte ikinä tapahtuuki.

tunsin eilen vauvan mahan päältä käteen! ,aina yhtä uskomaton tunne! Nyt tiedän, et tuola on jotai konkreettista, ei kuvat eikä mahan sisäset liikkeet vaan se, kun tuntee sen omin käsin! siitä mulle tulee se olo, et on sielä joku ihan oikee elävä olento joka vahvistuu kokoajan! ♥
parasta.

pakkanen alkanu vähä lauhtuu täälä tänää oli vaa reilu -20astetta.


Kaveri synnytti yöllä tytön :> aamulla oli kuva tullu puhelimeen, ihanaa <3

Huomena rakenneultra, jesh. vihdoin! lapset leikkii leegoilla ja perunaa pitäs alkaa keittää :>

meilläkään ei yleensä koskaan ole jälkiruokia.. mut haluaisin joskus jotai tehdä. ehkä jotai kiisseleitä tms. jos jotai tommosia oon tehny niin ovat sit olleet välipaloina.
Useimmiten on välipalana leipää tai hedelmiä tai jugurttia. Joskus kaakaota ja karjalanpiirakkaa :> mut ei yleensä mitää makeaa, ellei oo vieraita, kahvit/teet keitetää sitte aina välipala-aikaan ja sillo saa lapsetki herkkuja. Mun mielestä jälkiruokina vois olla rahkoja tai kiisseleitä esim..
Mut tänää kyllä teen sitä mannapuuro juttua :>:> phihi.
ja varmaa ensviikollaki jotain ku mies on lomal ni voin rauhassa keskittyy ruuanlaittoon! :)

jessi75 ook. meidänki piti odottaa 4 vuotta enennku alettais tätä kolmatta tekee mut iski kauhee vauvakuume ku kakkone oli 7kk ja heti tulinki raskaaks :> joten se siitä neljästä vuodesta. Vaan kyllähän ne joillain pitää ne päätökset :) toivotaa nyt, että ois sitte se kauan kaivattu tyttö teille!!

Epparista eli mulle ei oo tehty kummastakaan, olen pystyny heti istuu ja kävellä jne, ei oo ollu ongelmia noissa jutuissa. Ei oo myöskää tullu repeämiä. Esikosta kätilö kokoajan pyöritteli sormilla ja venytteli jne, sanoin vaa, etten pysty ponnistaa ku sen kädet on edessä, niin se sanoi et voidaan me leikatakki ni sit olinki et no pyörittele sitte :D ja ei tartenu leikata eikä revenny, eli ainaki tuola mis synnytän KHK-S niin sielä ne ei tee mielellää epparia. Tekevät jos tuntuu et on tarvetta mut muute ei.

onko kukaan suunnitellu kuvaavansa synnytystä?
ite aattelin et ois kiva.. mut katotaa nyt :>

Mun mielestä ois kiva jokku lohkoperunat ja pihvit ja siihe joku hyvä pippurikastike. :) tekis mieli kyl myös kermaperunaa.. hmm. kauhee nälkä tas :>

pupeltaja & pilke 21+1
 
mmilia: uutena toi maksaa lähemmäs pari sataa, joten kyllä toi olis edullinen hinta! Testitulokset tolla istuimella hyvät autoliiton mukaan että pitäis kyllä kelpo vehje olla :)

pupeltaja, just eilen mietin, että vois kyllä ottaa videokameran mukaan synnärille :D ei siis mitään alapääkuvauksia, mut ihan sitä varten että fiilikset sais tallenneltua :) mullakin todennäköisesti viimenen synnytys edessä, eikä edellisistä ole edes valokuvia muistoina. Miehelläki olis sit jotain tekemistä kun kuvaajana heiluis ;)

Tänään on pakollinen reissu kaupungille, ei kyllä hirveesti toi pakkanen houkuttele kävelylle lähtemään :stick: kovasti odottelen postimiestä, jos äippäpakkaus vaikka kohta jo tulisi..ens viikolla viimeistään pitäis, kun kela kahden viikon sisään sen lupas toimitettavan. Ihana päästä pesemään ja laittamaan pieniä vaatteita valmiiksi! Vaikee tajuta, että 3kk enää niin vauva on täysiaikainen jo!! Aika menee nopeesti.

Harhis ja Eemeli 23+3
 
Nyt te kilpirauhasasioista tietävät! Mitä mieltä näistä mun arvoista? TSH 1,29 ja T4V 14. Viiterajojen sisällähän nuo on, mutta miten näin raskausaikana??

Täällä tämä mamma on herkkänä! Meidän neiti täyttää tänään 2 vuotta! :heart: Mihin tämä aika menee!!! :O Vastahan me oltiin laitoksella! Lauantaiksi pitäs siivota kämppä, leipoa jne :) Silloin juhlitaan!

Nyt en ehtinyt vielä lukemaan teidän muiden juttuja, tulin vain tuon kilpirauhas jutun tänne laittamaan. Vähän myöhemmin sitten lueskelen ja mahdollisesti jotain kommentoin, jos on jotain kommentoitavaa :D

CanWen ja mököeevertti 22+2.
 
Huomenta kaikille!

Pupeltaja Onnea huomiseen rakenneultraan, toivottavasti pikkuinen vilauttelis haaroväliään!

Jälkiruuista Tosi harvoin mitään, joskus hedelmä tai jogurtti. Ei olla miehen kanssa kumpikaan perso makealle, mut välillä tulee tosi harvoin ostettua jotkut leivokset tms. Ja viime viikonloppuna söin vähän jätskiä, mut se on sellanen viikonloppuherkku :) Mulle riittää yleensä pari Fazerin sinistä (sellasta konvehtia) tyydyttämään makeannälän. Tekis nyt viikonloppuna ihan sairaasti mieli tehdä uuniomenaa ja syödä sitä vaniljajäden kanssa, se olis ihana mut suht kevyt jälkkäri. Ehkäpä teenkin :)

Perdy Voi vitsi, toivottavasti vältät laattataudin :( Pikaista paranemista teidän tytölle!

sannikki Onko vanhakin koira? Jos ei niin tuntuu kyllä aika raa'alta :( Mutta siis ymmärrän myös ton ettei sille koiralle oo kivaa vaihtaa kotia koko ajan.. Toivottavasti löytyy ratkaisu hauvalle! Ymmärrän että sulla on surullinen mieli luopua rakkaasta haukusta.

Täällä odotellaan jo viikonloppua :) Mies sano että järkkää jotain mukavaa. Ja ens viikolla olis sitten perjantaina synnytyslääkäri taas, ihan perustsekkaus. Pitääkin kysellä jos ne ottais mun hb:n kun väsyttää iltapäivisin ihan sairaasti.

Nepsus Onko sulle harkittu sitä "tikkiä" kohdunkaulaan estämään ennenaikaista synnytystä? Vai mikä siihen on sitten peruste?

Tänään on aika iisi päivä, vähän jumppaa ja sit kaverin kanssa lounaalle ja ruokaostoksille. :)

Heipsan! :wave:

Lily & 21+6 (huomenna poksuu JEE)
 
Moikka!

En ole taas pitkään aikaan mitään kommentoinut, kun tuntuu, että menee niin kauheasti aikaa jo siihen, että lueskelee teidän tekstit läpi. Nyt meinasin kuitenkin vähän kirjoitella. En enää muista mitä kaikkee mun piti kommentoida... :ashamed:

Ainakin tuohon sata sivua sitten julkaistuun Galluppiin voisin vastata :D
1.Oletteko ostaneet paljon äitiysvaatteita, vai millasilla vaateyhdistelmillä potkuttelette eteenpäin?
-Mulla oli yhdet farkut esikoisen odotuksesta jääneet. Oikeastaan kaikki paidat jouduin silloin heittämään roskiin, kun ne haisivat hielle :x Nyt olen ostanut neuleen, muutaman trikoopaidan ja kahdet housut. Ne vanhat farkut kun eivät enää mahdu jalkaan... :ashamed: Ja parit leggingssit ostin myös. Mutta ihan tavallisiakin vaatteita pystyy käyttämään, jos ovat oikean mallisia.

2.Mitä kaikkea olette jo hankkineet vauvalle tai mitä teillä on sille jo valmiina?Mitä vielä hankkimatta?
-Valmiina on kaikkea esikoiselta jäänyttä, kuten hoitopöytä, vaunut, turvakaukalo, vaatteita jne. Uudelle vauvalle olen ostanut ainoastaa yhdet puolipotkarit :heart: Äitiyspakkaus on laitettu tilaukseen, joten eiköhän siinä ole tarviketta riittävästi. Tuttipulloihin pitää tietty tutit hommata ja jotain harsoja ja sen semmosta.

3.Onko vauvalle nimet valmiina?
-Poika meille on tulossa, joten pojan nimiä ollaan mietitty, päätetty ei kuitenkaan. Tytön nimi on ollut jo ennen raskautta valmiina, joten jos joku sukupuolenvaihdos tulee tässä matkalla, niin on sitten se mietitty :LOL:

4.Onko miehenne/kumppaninne tunteneet jo vauvan mahan ulkopuolelta?
-On pari kertaa, ja nähnyt kerran myös (kun vatta heilu :D) Etuistukan vuoksi vähän huonosti tuntuu.

5.Missä vaatteissa aiot viettää kesäsi? -jos siis tiedät jo sinne asti
-Mulla on jemmassa ihania löysiä kesämekkoja, joita käytin esikoista oottaessa. Eli niitä, leggareita ja jotain t-paitoja ja toppeja vois hommata. Ja jonkun puolhameen tahtoisin, ei vaan ole H&M:ssä ainakaan vielä semmosia.

6.Uimalassa bikinit vai kokouimapuku?
-En käy uimalassa. Kesällä pihalla/rannalla huitelen bikineissä. Jos joku ei kestä katsoa, katsokoon muualle :LOL:

7.Millon alat valmistautua kevääseen? Eli jouluvalot/ulkovalot pois ja kaikki talviset jutut pois.
-Jotain jouluvaloja on vielä, mutta koristeet olen ottanut pois. Myös jouluiset/talviset kynttiläjutut olen jo vaihtanut keväisiin. Verhot pitäis vielä vaihtaa. Perinteisesti maaliskuussa olen tehnyt suursiivouksen, jossa sitten viimeisetkin talven rippeet pöllytetään pihalle =)

8.Tän hetken ruokahimotukset ja ällötykset?
-Ei oo erityistä. Tykkään syödä kaikkea ja paljon :D

9.Tunnetko olevasi raskaana?
-Tavallaan. Välillä pääsee vielä totuus unohtumaan. Liikkeet tuntuvat, mutta eivät erityisen voimakkaina, joten tää lahopää unohtelee välillä. Töissä kyllä muistan, kun työpaita kiristää ja tunnen itseni valaaksi :LOL: Onneksi on uudet paidat tilattu!

10.Mitä etappia odotat seuraavaksi?
-Ensi kuun lääkärikäyntiä. Tahtoisin niin kuulla, että kohdunsuulla on kaikki hyvin. Olen jotenki hermona ollu tän raskauden kanssa, vaikkei aihetta olisikaan.

11. te joilla jo aiempia lapsia, menettekö lintsit,puuhamaat jne, ennen kun vauva syntyy vai sen jälkeen vai jääkö ne tältä kesältä käymättä kokonaan? vai kenties joku muu vie lapset?
-Meillä ei ole tapana käydä lintseillä ja puuhamaissa. Ei oo varaa, kun on isot remontit kotona kesken. Asutaan Kotkassa, joten Tykkimäessä tahtoisin Kouvolassa kesällä piipahtaa - sitten kun on vauva syntynyt. Esikoinen ei ole vielä käynyt huvipuistoissa, joten olis kiva viedä. Ja haaveilen Korkeasaaren reissusta =) Tallinnassa lähdetään ennen vauvan syntymään käymään miehen kanssa kaksistaan, kun mulla on lahjakortit sinne.

Sitten muuta asiaa. Neuvolassa kävin alkuviikosta, ja paino oli noussut huimat 778g/vk :ashamed: :headwall: Paino huitelee reilussa 80 kg:ssa, minkä painoin, kun lähdin esikkoa synnyttämään! :kieh: Neukkatäti ei kuitenkaan ollut erityisen huolissaan. Sokerirasitus pitäis nyt vaan varata. Muuten vauvalla kaikki hyvin ts. sykkeet kuuluivat tasaisina. Sf-mitta oli vähän yläkanttiin, 24cm, mutta siitäkään ei oltu huolissaan, kun sama juttu oli esikon kohdalla, ja silti poika oli ihan normaalikokoinen vauva, 3 230g. Sain kelan paperit neuvolasta, ja pistin netissä hakemuksen menemään. Todistus pitää vielä käydä viemässä.

Että semmosta. nyt ei kyllä enempää jaksa kirjoitella... Paitsi siihen turvakaukalokeskusteluun voisin vielä sanoa, että mäkin oon lukenut, että n. 5 vuotta on turvakaukalon käyttöikä. Muoviosat alkavat mennä huonoksi ja niiden pintajännitys heikkenee, jolloin kaukalosta tulee turvattomampi. Vähän sama kuin esim. pyöräilykypärän kanssa. Sekin pitää vaihtaa 5 vuoden välein, vaikkei sitä olisikaan kolaroitu/pudoteltu.

Kaikille aurinkoista päivää!
neito84 ja pikkunen 23+6
 
Onnea CanWenin pienelle isolle tytölle :> &#9829; Meillä täyttää isompi kohta jo kolme ja ihan hullua ajatella kun sekin vasta synty!!! Vuodet menee superlujaa!

Harhaanjohtaja must ois ehkä ihan kiva siin vaihees ku vauva tulee ulos ni saada seki sinne videolle :D haha. vaan enpä tiiä. mut jos sen kuvais sillai et vaikka vähä tosta ylhäältä niinku mahasta sinne alaspäi, tai sillai, ettei näkyis suoraa se toosa sieltä "aitiopaikalta" vaan näkyis sillai vaa pikkase ylhäältäpäi niinku niis useimmis ohjelmis.. niinku heti se vauvan ulostulo jne. emt.. no jotenki kuitneki :>

pupeltja & pilke
 
Täällä pakkanen vaan kiristyy -32 näyttää mittari : /

Jessi meillä mies ite sano et vois näydä nappasemassa piuhat poikki, mut mä en laske sitä. Koskaan kun ei voi tietää miten elämä heittelee niin en halua noin lopullista päätöstä tehdä. Oon siis aatellu, et mitäs jos jollekkin lapsista vaikka kävis jotain, sellasen jälkeen saattas mieli muuttua. Ero tai puolison kuolema ja mahdollinen uusi puoliso voisi olla myös asia mikä muuttaisi mieltä. Ja onhan näitä tilanteita ja sattumuksia jotka saattas muuttaa mieltä ja voihan se mieli muuttua vaikkei mitään sen suurempaa sattuskaan. Näin mä siis ajattelen ja siks en miestä ihan helpolla nipsautettavaks päästä. Teillä toki omat mietteet ja ajatukset ja sen pohjalta ootte päätöksen tehny.

Sannikille jaksuja koirasta luopumiseen :( Niin kun pupeltajakin sanoi, kyllä mä uskon että joku oikein eläinrakas ihminen vois antaa hyvän kodin sairaallekkin koiralle, et kannattaa ehkä yrittää kumminkin. Mutta jos silti päädytte lopettamaan koiruuden niin musta toi on hyvä tapa koiran lähteä, ei tosiaan tarvitse pelätä ja haistaa kuolemaa eläinlääkärissä, kun kyllähän koira osaa aistii mitä tulossa. Mun lapsuudenaikainen koiruus laskettiin vanhuuden heikentämänä vapaammille laitumille juuri tuolla tavoin, pääsi lempipuuhaansa eli metsään tonkimaan ja kaivelemaan mättäitä, ei osannut pelätä ja tuskin aavisti mitä oli tulossa.

Mmilia musta alkaa kyllä olee jo aika rajoilla se hinta, jos on kahdella käytetty. Tosin onhan siinä se pointti, että tunnet edellisen omistajan niin voit luottaa, että kaukalo todella on hyvässä kunnossa ja hyvin pidetty. Ja postikulut kuulostaa kyllä aika kovilta, kun eikö tollasen saa kulkemaan matkahuollon kautta parilla kympillä.

Perdyn tytölle pikaista paranemista ja toivotaan että itse vältyt taudilta! Ison mahan kans oksnetaminen on niin kurjaa ja aiheuttaa supistuksia helposti.

Haippa toivottavasti sun tuntemukset on väärässä ja vauvalla on kaikki kunnossa! Mulla oli kolmannessa raskaudessa ihan alusta asti tunne et kaikki ei oo niin kun pitää, joku outo tunne ja niinhän pojalla sit oli ne pahat rytmihäiriöt. Kyllähän mä joka raskaudessa oon jossain vaiheessa ollu huolissani jostain, mut se tunne oli ihan erilainen eikä helpottanu missään vaiheessa. Oon tästä puhunu monien ihmisten kanssa ja monilla tuollainen tunne on osoittautunut vääräksikin, että älä nyt turhaa huoli, jos kaikki vaikuttaa olevan kunnossa vauvalla ja sulla.

Pupeltaja musta ois ihana kuvata synnytys muistoksi, mutta ainakaan tuolla meidän sairaalassa se ei ole luvallista tai ei ollu ainakaan silloin, kun kakkosta odottaessa asiasta kysyin. Pitäskin kysästä uudelleen, jos säännöt ois muuttuneet. Kameralla toki saa kuvata niin paljon, kun haluaa, mut en mä miestä laskis supistusten tai ponnistuksen aikaan kuvaamaan, kun tartteen hänet viereeni. Toki muutamia kuvia on aina napsittu supistusten välillä, mut enemmän sit vauvan synnyttyä.

Meillä ei syödä jälkiruokia, ne on yleensä kumminkin aina jotain makeaa niin musta ne on ihan turhia kaloreita ja yleensä vielä epäterveellisiä semmosia, ennemmin syö terveellistä ruokaa vähän enemmän.
Mä oon muutenkin aika tarkka meidän perheen syömisistä, syödään tosi terveellisesti, paljon hedelmiä ja kasviksia, kaikki viljat on täysjyvää (leivät, makaronit, jauhot ym.) ja tarkkailen meidän ruokavaliota niin, että saadaan riittävästi kuituja, hyviä pehmeitä rasvoja, proteiineja yms. Ylimääräset sokrut ja kovat rasvat oon karsinu mahdollisimman paljon pois. Joidenkin (mun äidin ja siskonkin :D) mielestä oon vähän hurahtanu tässä ruokahommassa, mut mä panin meidän perheen jo aiemminkin melko terveellisen ruokavalion remonttiin ja tarkkaan syyniin vajaa 2 vuotta sitten, kun miehellä huomattiin sokereiden olevan koholla. Miehen suvussa on tosi paljon kaikkia perinnöllisiä sairauksia, jo pelkästään miehen isällä ja äidillä on molemmilla sekä II-tyypin diabetes, korkea kolestroli ja erilaisia sydän- ja verisuonisairauksia (miehen isällä ollut myös infarkti), noiden lisäksi suvussa on paljon syöpää ja ylipainoa. Ylipaino tietysti johtuu siitä, että miehen kotona ei koskaan ole syöty mitenkään terveellisesti tai kiinnitetty mitään huomiota ravintoaineisiin. Miehen sokeriarvot saatiin laskemaan ja mä toivon, että kun huolehdin meidän perheen ruokavaliosta niin saan pidettyä miehellä nuo sairaudet pidempään poissa tai ehkä jopa kokonaan ja samalla saan opetettua lapsille miten syödään terveellisesti niin ehkä hekin aikuisena sitten välttävät nuo perinnölliset sairaudet. Mun kotona on aina syöty terveellisesti ja kun sen on pienestä asti oppinut ja sisäistänyt niin ei sitä osaa muulla tavalla oikein syödäkkään ja näin toivon käyvän myös meidän lasten kohdalla. Toki meillä osataan herkutellakkin ja kerran viikkoon meillä on herkkupäivä, silloin mä yleensä leivon jotain makeaa, syödään vähän karkkia ja juodaan saunan jälkeen limpparia.
Heh, tästä nyt tuli taas tällanen saarna, mutta mulle terveellinen ruokavalio ja elämäntavat on tärkeitä.

Mutta nyt lasten kanssa päiväsaunaan ja sit välipalaks mustaherukkamarjapuuroa.
 
sannikille voimia tulevaan! Mä muistan kun pienempänä mulla oli oma pikkunen toffeen värinen hamsteri, odessa. Se yks aamu sit ku heräsin ja aloin laittaan ruokia ja juomia sille, niin ei tullu sieltä kopistaan ulos, niin katoin sinne niin se oli kuollut.. vähän se oli järkytys!
Mun eksä vaa naureskelee että yks itkeny hamsterin takia :stick:
Vaikka ois kuin "elukka vaan" niin silti se on omistajilleen rakas!
 
Lily-Jane Meitin äippäpolin vanhempi lääkäri sanoi että sellasia tikkejä ei enää nykyään muka laiteta. No mitä itse tuota keskospalstaa edelleen luen niin kyl laitetaan.

Elloksella on jonkun verran lyhythihasia bodeja mut on aikas valkosta. Tääl on lauantaina mll:n lastenvaatekirppis tos lähikunnas ja sinne olis tarkotus mennä. Tiiä sit uskaltaako silti sitä sinistä katsoo ku ei haluta et ihan kaikki vielä sitä sukupuolta saa tietää ja tuttuja kuitenki paikalla enemmän ku laki sallii. Sitten illalla olis itsellä JesperJunior kutsut. Ihailin myös lindexin verkkokaupas vaatteita mutta jää viel katselu asteelle.

Nepsus ja Hippu 23+5
 
oon muute päättäny hommata sittenki sen hoitopöydän :D

vaikka siis niin kovasti täälä kuulutin että on ihan turha jne.. mut sit taas, ni nyt on nii kauhee vauva/raskauskuume et mä nyt vaan haluan sellasen sit kuitenki, aion ostaa sen ikean Gulliver hoitopöydän.. kyllähän siinä sit saa säilytettyy ne vaipat yms, jossei muuta..

mut eipä sen kummempaa, täälä haisee takka! -.- siis savu. eikiva.

pupeltaja & pilke
 
Jessi Voin vakuuttaa että siinä ei mitään raakaa ole, lähtis varmasti tajuamatta koko asiaa toisin kuin piikille vietäessä. Kyseinen henkilö on todella ammattimetsästäjä (kettu/hirvi/karhu) ja olen itse taas nähnyt kuinka koira "kivuttomasti" kuoli eläinlääkärin piikkiin huutaen viis minuuttia ja sitte isompaa annosta kun ei sydän pysähtynyt. Stressi kun saattaa siinäkin tehdä tepposet!!! eikä ole laitonta, siitä on varma tieto, oman lemmikin saa lopettaa, ja metsästysluvan omaava+taitava ampuja sen kivuttomasti tekee.

Mutta mietintä oon hankalaa eikä tälläisessä asiassa kai sitä oikeaa ole... Kuka sen sitten takaa ettei koira joudu uudessa paikassa hunningolle kun ihmiset puhuu niin taitavasti paskaa jos päättävät lemmikin hätäpäissään ottaa, olisinko silloin hyvä koiran omistaja... Koskaan ei voisi olla täysin varma minne se oma rakas lemmikki joutuu, siinä mielessä ainakin lopullisen hyvät olot olisi koiralla. Ei kipua eikä kärsimystä... Tiedä sitten kuinka pitäisi tehdä...
 

Yhteistyössä