Kiitos synnytyskyselyyn vastanneille Kiva kuulla millasia synnyttäjiä muut on, kun tuntuu et noista ohjelmista ei saa todellista kuvaa, kun niitä leikellään ja pätkitään.
Turvakaukaloista on ollu puhetta, meilläkin ois hankinnassa ja tollanen Gracon Logico S on ollu suunnitelmissa ostaa, käytettynä kylläkin, jos vaan hyvä löytyy. Tuntus hölmöltä mennä ostamaan ihan uusi, kun ei tarvii kestää kun yhdellä lapsella, tää kun on meidän viimenen. Meillä ois kyllä vielä aivan siisti ja ehjä kaukalo, mutta koska on ostettu esikolle 7v sitten niin ei uskalleta sitä enää käyttää. Tähän asti meillä ollu vöillä kiinnitettävä kaukalo, mutta nyt kun uus kaukalo pitää hommata kumminkin niin ajateltiin ostaa tollanen jalustallinen, säästää edes vähän aikaa ja helpottaa lähtemistä, varsinkin silloin kun yksin kulkee koko konkkaronkan kanssa.
Mäkin oon lukenu et viittä vuotta vanhempaa istuinta ei tulisi enää käyttää juurikin siitä syystä, että muoviosat alkaa sitten olemaan jo niin hauraita etteivät kolaritilanteessa kestä. Runsas suorassa auringonpaisteessa kuin myös pakkasessa oleminen haurastuttaa istuinta vielä nopeammin.
Mmilia nopsaan kyllä toimivat kelassa, kerrankin
Mua ihan ahdistaa, kun pitäs täytellä ja hommata kaikki tarvittavat liitteet ym. meidän sydänpojan erityishoitotukeen tai vammaistuen nimellähän se nykyisin on. Matkakorvaukset, kotihoidontukihakemukset sun muut vielä menee, mut toi on niin veemäinen haettava ja kun se pitää hakea joka vuosi uudelleen, kun myöntävät vain vuodeksi kerrallaan. Lääkkeiden erityiskorvattavuuden sentään myönsivät viime vuonna kahdeksi vuodeksi kerrallaan niin ei sitäkin tarttee taas hakea.
Hurjan ja kurjan kuulosia
synnytyskokemuksia joillakin täällä
Toivottavasti kaikilla teillä tuleva synnytys on parempi ja eheyttävä kokemus.
Meillä täyteltiin viikonloppuna toiseksi vanhimman kouluun ilmottautimiskaavakkeita. Esikoinen on siis nyt ekalla ja toiseksi vanhin eskarissa. Sit tuleekin vuosi taukoa ennen, kun tuo meidän sydänpoika menee eskariin ja seuraavana vuonna sit nelonen. Sit on taas vuosi välissä ennen kun typykkä lähtee eskariin. Voi niitä opettaja parkoja sit kun nelonenkin menee kouluun, sit on koko meidän vauhdikas poikanelikko yhtäaikaa ala-asteella, ykkösellä, kakkosella, nelosella ja vitosella
Jessi en nyt mitenkään tarkota ettettekö te pysys päätöksessänne, mutta meillä nelosen piti jo olla viimenen
Siis mun mielestä, mies sano jo kolmosesta et vaikka tulis lisää niin yhtään lasta ei kotiin enää tuo, mutta niinpä vaan toi, kun reilua vuotta myöhemmin syntyi nelonen
Nelosen jälkeen muhun iski vielä kerran vauvakuume, sain suostuteltua miehen mukaan ja hyvä niin, koska muuten meillä ei olisi tuota typykkää. Vitosen jälkeen mä olin ihan kypsä koko raskaustouhuun ja sanoin miehellekkin, et vihdoin musta tuntuu et nää on nyt tässä, et meidän perhe on kokonainen. Mä oon kumminkin mielestäni vielä sen verran nuori (27v) että lastentekoikää on hyvin jäljellä niin sanoin miehelle, että jos mulle kuumeen joskus vielä lykkää niin haluan säilyttää option yhteen tai kahteen sitten joskus, monen vuoden päästä. Mutta niinpä vaan elämä päätti toisin ja antoi meille yllärinä vielä tän kuudennen. Tän jälkeen mullakaan ei ole enää mitään tarvista mihinkään optioihin vaan voin sanoa, et nää on nyt ihan varmasti tässä, kunhan ei enempää ylläreitä meidän kohdalle satu
Mut peukut ja varpaat on täällä pystyssä, että saisitte tytön!
Pyyter mun käsittääkseni nykysten ohjeiden mukaan eepparia ei tehdä ihan vakiona. Ensisynnyttäjällähän paikat on yleensä kireemmät, kun uudelleensynnyttäjällä ja siksi tekevät helposti eepparin, mutta uskosin et sullakin paikat antaa kolmatta kertaa synnyttäessä sen verran periksi, ettei eepparia välttämättä tarvita. Ja sähän voit itsekkin auttaa asiaa, kun alat n. 5 viikkoa ennen synnytystä rasvata kerran päivässä välilihan aluetta esim. Caridal intime öljyllä, se pehmittää ja parantaa paikkojen joustavuutta. Ja kätilöllekkin voit sitten synnytyksessä sanoa et suihkauttaa öljyä ja venyttelee paikkoja ponnistaessa niin ettei tartteis eepparia. Moni kätilö kyllä tekee ton ihan pyytämättäkin. Siks mä vaan oon eepparia vastaan, koska omakohtanen kokemus on että repeämä (vähän isompikin) on vähemmän kipeä ja paranee paljon eepparia nopeammin. Mulla vielä sattu esikon synnytyksessä niin, että kätilöllä vähän lipsahti ja leikkas eepparin ihan liian syvälle. Ommellessakin onnistu sit vielä mokaamaan niin että ompeli 2 tikkiä peräsuolesta läpi
huomas sen kyllä heti ommeltuaan, mutta uskon että senkin takia mä olin niin samperin kipee että kahteen viikkoon en istunu mitenkään päin ja kolmannenkin viikon vielä hyvin varovasti tyynyn tai renkaan kanssa. Toisessa synnytyksessä repesin 4cm ja tikattiin, mutta se ei ollu yhtään kipee vaan pystyin ihan normaalisti istumaan ja elämään heti synnytyksen jälkeen. Kolmosen aikaan ehdin öljytä paikkoja pari viikkoa ennen synnytystä enkä revenny yhtään vaikka poika tuli ulos syöksymällä. Neljännessä ja viidennessä synnytyksessä en myöskään revennyt yhtään.
Mua meinas tänään alkaa vähän huolestuttaa, kun joskus kahden jälkeen iski kamalan kestosupparin päälle. Mulla on aiemmissa raskauksissa ollu todella supistusherkkä kohtu, harjotussuppareita on alkanu olee jo rv12 lähtien ja ovat olleet välillä niin napakoita ja kipeitäkin, että oon ravannu kohdunsuun kontrolleissa ja neljännessä raskaudessa olin rv23 paikkeilla yhden vuorokauden osastolla supistuksia estävässä tipassa. Kolmannessa ja neljännessä raskaudessa sain käskyn hiljentää tahtia ja viime raskaudessa paikat alko kypsyä huomattavasti rv32 ja tuli lepokäsky. Onneks pelkkä tahdin hiljentäminen ja makaaminen mahdollisuuksien mukaan (eli kun mies oli tullut töistä) riitti enkä joutunut totaalilepoon. Tässä raskaudessa oon jostain ihmeen syystä saanu kumminkin olla supistuksilta rauhassa, toki muutamia harkkasuppareita tulee silloin tällöin, mutta ovat täysin normaalin rajoissa kumminkin. Tänään sit tuli toi tosi kipakka kestosuppari, maha oli ihan kova reilun 5min jonka jälkeen iski kamalan säryn selkään ja vähän myöhemmin myös alamahalle. En sit tiiä mikä se oikeen oli, kun ei mulla ennen tollasia ole ollu, mut se supistus ei vaan hellittäny vaikka kävin heti pitkälleen ja huilasin. Vauva oikeen hermostu siitä supistuksesta ja heti kun se hellitti niin sätki ja potki ihan kamalasti jonkin aikaa. Supistuksia ei tullu sen enempää, mut särky kesti monta tuntia vaikka heitin heti pitkäkseni, kun mies tuli töistä ja sitä ennenkin köllöttelin sen minkä pystyin lastenhoidolta. Joskus 8 aikaan särky oli kokonaan loppunut ja vauvakin on liikkunu ihan normaalisti, et kaipa tässä kaikki nyt sit on kunnossa, lenkille en kyllä uskaltanut lähteä, enkä tässä koneellakaan kovin kauaa istua.
Nyt jos painelis iltapesulle ja nukkumaan.