***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

Käyty on sitten siellä neuvolassa.

Sf-mitta oli sitten taas äkillisesti lähtenyt nousuun (2cm/vko) eli 30 cm, joten ei tullut Kokkola-reissua vieläkään. Saanen siis odottaa synnytykseen asti ellei ensi viikolla ilmaannu omituisempia siellä tohtoroitavana.

Painoa +300g/vko. Se onpi 11 kg ekasta käynnistä sitten.

Paineet saivat taas hoituriopiskelijan silmät pullistumaan päästä 150/98! Vakkari terkkari oli vain kovin cool....käski kuitenkin huomisaamuna uudelleen, mutta hermopaineita ne vaan oli että taidan jättää kuitenkin väliin.

Olin sitten kuulemma hankkiutunut myrkytystilaan, ketoosit oli +4, eli juomaan käskettiin rueta urakalla...taidanpa keskiolutkorin hakea...no, vitsi vitsi...

Lauantai-iltana bongattu osittaista tulppaa, mutta loppuja saakin sitten varmaan odotella! Ja odottavan aikahan on piiiiiitkä!

Sirkkis ja Pipsa rv 35+5
 
Venla: Tuota KOKSin pompotteluu kyl ihmettelen niin paljon...ei voi tällane tavan talliaine ymmärtää :kieh:
No se oiskii ku satuttas samaa aikaa osastolle :D Voitas oikee urakal haukkuu lääkärit ja toiminta :LOL:
No ei ehkä,mut juttua saattas riittää :whistle:

AadaOlavi 37+4 (jo :eek: )
 
Kävin just terkalla pissan tarkistaas kun eilen oli polilla ne proteiinit +. Nyt oli + ehkäpä ++. Ja paineet oli koholla, vaik pari tuntii sit otin lääkkeet ja ihan hömelö olo :( Tunnin päästä meen uudestaan. Katotaan paineet uudestaan ja luultavasti laittaa lähetteen polille. Oisvat ottanu eilen jo sisään, niin ei tartteis ravata. Onneks mul on maksukatto jo täys, niin ei tartte enää käynneistä maksaa :D

ursulainen periaatteessa oon kyllä tyytyväinen KOKSin toimintaan, mut aina iskee hirvee paniikki siellä käynnin jälkeen ja tulee haukuttua kaikkia osaamattomiksi :ashamed: Vaikka työtäsähän ne vaan tekee siellä ja aika osaavia kuitenkii, mut sehän on niitten osa ottaa purnausta ja haukkumista vastaan :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kylli-täti:
Toinen asia mikä mua mietityttää juurikin tähän raskauden kestoon liittyen (kun nyt tätä asiaa tietty joka päivä pohtii että millon millon :headwall: :D , )niin kuinkahan paljon se kuukautiskierron pituus vaikuttaa raskauden kestoon? välillä 38-42 viikkoa. Ajattelin vain, että voiko se vaikuttaa niin kuin kokonaisuutena vai vain siinä alussa? Mulla kierto oli sen 27 päivää, mut joillakinhan se voi olla reilusti yli 30 tai jopa 21 päivää. Eli siis jos kierto olisi sen 30 päivää niin kestäisikö raskaus sillon pidempään kun niillä joilla on lyhyt kierto...? Miten teillä synnyttäneillä on menny?
No mulla on aina ollut pitkä kierto, 30-35 pvä. Eli tällöin ovulaatio on myös ollut "normaalia" myöhemmin. Käytännössä mulla se vaikuttaa niin, että ne neuvolan vakiolaskurit (kuukautiskierto 28 pvä) laski mulle melkein viikkoa aikaisemman lasketunajan kuin ultran mukaan. Eli ekan ultran mukaan la olisi 14.6., ja toisen ultran 13.6. Eivät ole kuitenkaan lähteneet sitä alkuperäistä laskettua-aikaa muuttamaan, mikä on 9.6. Raskaus siis tietenkin kestää normaalin ajan, mutta jos joudutaan menemään käynnistykseen, niin vaavi ei olisi ultrien mukaan siinä vaiheessa (23.6.) vasta kuin hieman päälle viikon yli lasketunajan. Huh! Tulipa monimutkainen selitys...Eli periaatteessa mun raskaus kestäisi tällöin viikon vähemmän kuin niillä, joilla on lyhyt kierto. Siis jos joudutaan menemään ihan käynnistykseen asti. Ja kai se käynnistyskin on todennäköisempää, kun vauvalla olisi "oikeasti" vielä aikaa melkein viikko vielä olla masussa. Toivottavasti saatte tolkkua :whistle:

Nyt lähden kaunistautumaan, eli ottamaan varpaankynsiin geelaukset ja timangeja. On sitten tyypillä heti ihasteltavaa, kun pullahtaa siihen jalkojen väliin :LOL:

Tiivari ja Tyyppi 38 + 2
 
Huomenia kaikille!

Täällä on takana pitkästä aikaa surkea yö...
Illalla sänkyyn mentäessä, supisteli yllättävän paljon ja selkäänhän ne taas ottaa kipeetä enämpi. Noh...ne meni ohi, mutta oikeastaan koko yön särki hirmusesti alavatsaa... varsinkin jos oli selälläni, niin särki tosi kovaa, hellitti vain, jos laitoin vähän jalkoja koukkuun, mutta sittenkin särki. Kyljelläänkin vähän jomotteli ja sitten kun aamulla nousin, särki koko massua ja kohtu oli aivan kova pitkän aikaa...

Mitähän tuo särky on? Normaalia?
Kun ei ole aikaisemmissa raskauksissa ollut... :|

reroperalle
kiitos tuosta kohdun kaulan pituus -informaatiosta.
Kun mulla oli viikko sitten kohtu auki yhdelle sormelle, mutta kaulaa vielä 3 cm... tuli vaan sellanen olo, että eihän se sieltä sitten koskaan ulos tule...

Rakkis ja Saara-Erik 36+4
 
Kuukautiskierto -> laskettuaika, eli Kylli-tädin ja Tiivarin jutusteluihin: Mulla on myös pitkä kierto, 35-45vrk. Mulla on molemmissa raskauksissa laskettu aika viikkoa myöhemmin kuin mitä menkkojen mukaan laskettuna olisi. Eli ultran mukaan on laskettu aika määritelty. Tosin nyt mun laskettu aika on vieläkin myöhäisempi, eli mun mielestä pitäis olla 16.6. mut varhais- ja rakenneultran mukaan 20.6. Np-ultran mukaan oli 13.6. mut neuvolassa laskevat tuon 20.6. mukaan.

tipu 36+4
 
Neuvolassa käyty, yhtä tyhjän kans..:

rv 39+0:

RR 116/70
Hb -
Pissa- prot + (sain tiristettyä ehkä 1/4dl - ei sitä ehdi kertyä kun heti pitää pissiä.. siitä varmaan taas plussa- viime to oli puhdas pissa labrassa)
SF 33,5cm, sama kun viime viikolla
Painoa +600g
Syke 140-170 (heräs kesken mittauksen)
Liikkeet ++
Päältäpäin painoarvio 3,4kg
RT
Turvotus +/-

Eli eipä mitään uutta.. Kysyin saanko ottaa mukaan yhden pissasticksin, mittailen sitten kotona kunnon aamupissasta, kuulemma ei huolta kun paineet, turvotus normaali, eikä päänsärkyä/näköhäiriöitä.

Jep - näillä jatketaan..

Elppa & antsa 39+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Kun nuita teidän sf-mittoja katselee, niin mun mitoissa on kyllä varmasti jotain häikkää... :whistle: rv 35+6 mitta oli 34,5 ja eilen rv 36+3 mitaksi saatiin 37!!! :eek:
Mullakin heitellyt kivasti, rv36 oli 34,5, nyt pysynyt 33,5:ssä jo 2 viikkoa.
Sillon rv26 = 30cm, rv29=32cm, sit oma terkka mittas rv31+1 = 29cm. Eli en mä noihin luottais.. kuulemma se, missä asennossa vauva on, voi heitellä tota mittaa viikosta toiseen.
 
Kylli-täti: "raskauden tyyli" periytyvyys asioissa ei muistaakseni ole oikein perää, itselleni joskus sanottu että mm. jos synnyttäjän äidillä ollut syöksysynnytys niin itse synnyttäjälläkin "alttius" siihen. Nää periytyvyys teoriat tais liittyä tuohon ruumiin rakenteen periytyvyyteen, eli esim. äidillä ja tyttärellä samankaltainen lantio ja sen perusteella synnytys voisi olla samankaltainen, mutta ei kuulemma (Yhden lääkärin mukaan, riippuu taas tieten keltä kysytään..) synnytys suoraan voisi periytyä. Ei tää nyt suoraan sun kysymykseen vastaa, mutta sivuaa ainakin sitä.. =) Ja kun miettii niin, miulla on kaksi siskoa. Itse ja toinen siskoista on reilusti yliaikainen (10 ja 11 pv:ää), ja yksi meistä enemmän keskonen, ja siskojeni lapset ovat kyl syntyneet iha miten sattuun, on yliaikaisia ja ennen aikaisia. :)

Te ootta eilen lennelleet oikein urakal! Onneksi ei mitään pahempaa o kelleen sattunu! :)

Valmet: mulle on jo hyvin monta viikkoa toitotettu että laskeutunut hyvin, mutta ei ihan viel kiinnittynyt, hmm..kuinkahan alas se voikaan laskea.. :p Että laskeutumista tapahtuu ainakin ilmeisen pitkään.

Maleha: Itee oon kans pieni kokoinen ja kerran puolivälis raskautta terkka erehty sanomaan kun oli paino noussut vähän reilummin. Huomautin sille melko terävästi siitä, että naisen elimistöön Normaalisti kertyy varastoon ravintoa raskauden aikana ja kun sitä ei ennestään ole oikein ollut niin luultavasti se paino sit nousee reilummin. Ja että pakkohan sitä rasvaa on sinne kertyä, ei se maito nyt verestäkään rakennu sit kun vauvaa imettää täytyy.. Ja onhan siihen monia muitakin syöitä miksi sitä "vararavintoa" raskaus aikana kertyy. Tyhmä terkka täti sulla!! Ärsyttää kyllä sun puolestaki.. |O
Mut voi toki olla että jos riski saada raskaus diabetes, niin painon noususta pitää olla tarkka. Lääkkeet siihen voidaan määrätä hyvinkin lopussa, koska jos äidin verensokeri korkea, se kasvattaa vauvaa aika kovasti. (tuttava alkoi 39. vko:lla syömään diabetes lääkkeitä)

Nukuin yön aivan mahtavasti! aina siihen asti kun remontti-reiskat tuli herättää aamusta, ärh! Eilen innostuin siivoon ja leipoon, oli niillä semmonen merkitys että nyt tuo vauva on tippunu taas alemmas, jokohan tuo ois sit kiinnittynyt kun nukkumaan mennessä tuota alakertaa vihlo jonku aikaa melko häijysti.. voisko olla siitä?
Ja mieheltä tuli melko iso EI, kun ehdotin tivoli laite kokeilua.. Saan kuulemma mennä herkuttelemaan sinne, mut en muuta. :)

Sit sellasta kyselisn ihan uteliaisuuttani :D , että onko kaikilla muilla hirveästi nuita vauva/pikku lapsi perheitä ympärillä/lähipiirissä?

Ite kun olen vielä melko nuori suomalaiseksi ensisynnyttäjäksi (22), niin ei kauheasti muita vauvaperheitä lähipiiris ole. Siskolla ja yhdellä kaverilla nyt on vaavit sylis. Ja sit on pari lähempää ihmistä jotka onkin vauvansa tehnyt jo todella hyvissä ajoin ja hänen lapset on sitten jo niin isoja, että siel on ihan erit jutut meneillään kuin vauva arki..(Ja tulee vain niitä kommentteja että "ootas kun se kasvaa tähän ikään".. ja sit haluttais huutaa että enkä oota, ko mie nautin nyt tästä hetkestä..=) )

Toukka 37+3
 
maleha- Mulle sanoi tänään terkka +600g noususta että katsotaas tätä käyrää.. ja sit rullas jotain pyörylää, laski laskimella ja sanoi että "13kg on tullut, BMI oli 23, joten nyt alkais olemaan kilot täynnä".

Kysyin että tarkoittaako tää nyt sitä etten enää syö mitään loppuraskaudessa vai? Meni neuvolatäti ihan vaikeaksi ja tarkensi että tarkotti sillä sitä, että nyt on tullut ihan normaalisti, ei sais kauheasti enää tulla. Muistutin että ellei sen tartte mun kanssa vaunulenkeillä käydä ja ellei se aio mun ruokavaliota synnytyksen jälkeen vahtia, niin antaa olla. Sanoi loppupeleissä että "nojoo, ihan normaalistihan tuota on tullut.. ei kannatakaan turhista tässä vaihessa stressata". VOILA ääliö! Muuten ihana nlath, mutta noi painokommetit on todella ärsyttäviä. Itse painoin pari vuotta sitten 53kg/168cm, olin liian laiha. Just sain painon nousemaan siihen 60-65kiloon, jossa oli mukava olla, ja sit tulin raskaaksi. Painonnousu on herkkä aihe :ashamed:
 
mie sain esikoisen 20 vuotiaana ja nyt tämä kolmas tulee maailmaan, kun olen 26.
silloin, kun meidän eka syntyi, ei tuttavapiirissä oikeastaan kellään kaverilla ollut vauvoja, mitä nyt sisaruksilla... eli aika yksin sai silloin vauvajuttuja puuhastella...
 
Neuvola terkkuja:

RR 124/88 Normaalisti alapaine 75
Sf-mitta 33cm
pissa puhdas
syke 137
liikkeet +
Hb 113
paino -525g/viikossa (alusta yhteensä 2,6kg)
RT

Eli kaikki kunnossa tuo alapaine hieman noussut. Ensi viikolla sitten taas uudestaan!!

Kaalimaankakara 37+6
 
Kiitti Tiivari, tipu ja toukkala =) sainpas hyvinkin selvää selityksistä raskauden kestoon ja periytyvyyksiin, ja mie oon itekin pohtinu että menisköhän noin..
Täällä tulee tietenkin mietittyä että millon se lähtö vois koittaa ja järkeistää sitä kaikilla mahdollisilla analyyseillä :LOL:
Mulla tuntuu kans että vatsa on tipahtanu nyt, ja vihloo alas samaan tyyliin kuin toukkalalla.. Meillä isäntä koputtelee vatsaa ja patistaa kaveria ulos masusta.
Jotenkin hassua että pari viikkoa sitten oli "valmis" että vauva syntyy, ja nyt tuntuu että tulee ramppikuume!
-Kylli 38+1-
 
Hurjan paljon onnea vauvautuneille :heart: :heart: :flower:

Ilmottaudun minäkin taas pitkästä aikaa :wave:

Sairaalassa tuli käytyä pari vikkoa sitten. Supisteli yöllä niin kovin että lähdin, saivat lopulta tipalla ne loppumaan. Vauva liikkui niin mahottomasti supistusten ajan että se tavallaan vauhditti niitä.
Toinen toistaan siis ärsyttivät :D Kaksi päivää olin tarkkailussa. Ultrasivat myös silloin painoarvioksi rv:llä 33 2200g Kohdunkaulaa oli 2cm ja vähän pehmentynyt.

Sen jälkeen ei suppareita ole ollut kun ihan muutama silloin tällöin. Nyt niitä sais jo tullakin. Kävely tekee kipeää. Selkävaivat taas palanneet. Vauva on jo alhalla,mutta ei kiinnittynyt. Pari päivää sitten huomasin kääntäneen kylkeä ja saman totesi tänään neuvola täti. Neuvolassa ei tosiaan mitään ihmeellistä. Vähemmän painoa nyt kun esikoisesta( reilu 12kg tullut lisää)ja kohdunpohja menee alakäyrillä.

Jotenkin yrittää vielä nauttia tästä mahasta :heart: Vaikka näin raihnainen jo onkin. Tiedän että tätä palloa tulee taas ikävä =) Ja kun nyt näyttäisi että tän jälkeen lapsiluku on täynnä. Vannomaan silti en mene :D

T: Katbe 35+4
 
Äitini synnytti mut rv 38+2 ja mä synnytin tuon ekan lapsen rv 38+2, mutta periytyvyydestä ei kyllä ollut kyse. Mä kylläkin olen alkanut syntyä itsestäni, mutta meidän poika käynnistettiin. Kumpikin synnytys oli kyllä sektio. Mä synnyin hätäsektiolla ja poika kiireisellä sektiolla, aivan eri syistä kuitenkin. Sektiot ei taida periytyä :LOL: Vähänkö olisi hienoa, jos tämäkin lapsi syntyisi juurikin rv 38+2. Sitten olisin mä ja kummatkin lapset syntyneet samoilla viikoilla & päivillä...

Helpostipa ne teille painosta sanoo. Mulla on kummankin raskauden alussa ollut BMI 27. Ekassa tuli painoa yhteensä 14kg ja tässä toisessa tullut nyt tähän mennessä n.11kg. Koskaan ei ole kukaan sanonut mun painosta yhtään mitään. Ja en itsekään tuollasia määriä kamalina pidä, vaikka harmittaahan se jos ne kilot ei taas synnytyksen jälkeen suostu millään lähtemään...En mä terveellä ihmisellä niitä kiloja niin kyttäisi, paitsi jos ylipainoa on ollut runsaasti jo lähtötilanteessa.

Toivottavasti ne Venla ei sua enää kotiin sieltä polilta pistä...

Nalletar & saku rv 36+1
 
ja meidän kirppukasan takia ei käynnistelläkään vielä pariin viikkoon.. :whistle:
meidän kirppu kun painoi vaan 2.6kg :eek: ja lääkäri tokaisi että vasta 12 tai 13.pvä
käynnistellään että saa toinen kasvaa..

jos 12.pvä on salit täynnä siirtyy käynnistys 13.pvälle,muuten oli kaikki ok :D

tuire ja mini "kirppunen" 36+4 :heart: :heart:
 
Valmet / Toukkala Sama täällä, varmaan viimeset 5 viikkoa on hoettu, "laskeutunut hyvin, mutta ei vielä kiinnittynyt tai mutta vielä saa vähän päästä kiinni" :D että ota sitten selvää.
Painon noususta Mulla on nyt noussut painoa n. 18kg eikä neuvola täti ole koskaan mitään moittinut että olisi liikaa noussut, ( hän on sanonut että normaali painon nousu on n.15kg ) tosin aina kun paikalla on se kätilö opiskelija , niin hän jaksaa muistuttaa että ompas tullut painoa jne. Mutta tämä meidän neuvola täti on sen verta kiva että on aina minun puolellani ja sanoo että pienillä ihmisillä paino nouseekin helpommin raskaus aikana. ( lähtömitat 49kg/158cm ) :)



 
Mun äiti pelotteli mua ennen esikoisen syntymää,että kamalaa tulee olemaan ja yli LA menee,kun mä synnyin käynnistettynä ja yliaikaisena.Meidän poika syntyi viikko etuajassa ja synnytys oli suht nopea ja helppo...Mä olin äidille et :kieh: ähäkutti :D
Että meillä ei onneksi periytynyt synnytys.

Meillä ei onneksi neuvolatäti ole puuttunut mun painoon,vaikka sitä on nyt loppu vaiheessa tullut ihan kiitettävästi.Oon muutenkin pieni ja viime kerralla olin 2kk synnytyksen jälkeen kuihtunut melkein olemattomiin,kun imetys vei meikäläisestä kaikki rasvat.

Toivottavasti Venla pääset piakkoin tosi toimiin!

Mä lähden kohta jatkamaan kukkien istuttamista,jos vaikka sillä olis jotain vaikutusta,kun ei noi ässät tehoa meikäläiseen...

Bamse 38+4
 
Venla: Kyl miekii muute tuohon KOKSiin tyytyväinen oon ollu...toi "päättämättömyys" vaa ahistaa.
KASsis käin noi 3 edellist synnyttääs ja hepatoosin hoidattaas nii joteki vaa ain vertaan siihen toimintaan.

Älkää tressatko siit painon noususta,kyl se siit joskus poiskii lähtee ajankanssa. Tiiän et helppo sanoo,mut vaikee olla tressaamatta jos joku kokoaja siit kommentoi...koittakaa jättää omaanarvoonsa moiset th:t.

Otin pväunosii enkä taas meinannu itteäin ylös saada...oisin niin mielelläin viel nukkunu,mut hommat kutsuu (ne mukamas pakolliset kotityöt )

AadaOlavi 37+4
 
Elppa: Jos painoindeksisi on nyt 23, olet vielä normaali painoinen. 25 ja yli alkaa olemaan lievästi ylipainoinen. Eli sulle saisi minun mielestä tulla hyvinkin vielä lisää painoa.

Minulla nyt bmi 25,5 joten vähän ylipainon puolella, mut onkos tuo kumma kun olen (yllätys yllätys) viimeisillään raskaana.

Ei tuo bmi aina kerro todellista tilannetta. Tietty riippuu onko lihasmassaa paljon ja sehän nostaa sitä. Mut ei varmaan kovin monella sitä ole tässä vaiheessa. Mutta minä olen niin lihaksikas ja timmissä kunnossa et sen takia minun bmi on niin korkea...... Ja paskat!! :LOL: Kaikkea muuta!! Täyttä läskiä ja nestettä tää emäntä on täynnä!! Ja tietty jokunen kilo painosta on sitä täyttä kultaa! Ja sen tuomia kylkiäisiä jotka poistuvat kylläkin heti synnytyksessä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Kun nuita teidän sf-mittoja katselee, niin mun mitoissa on kyllä varmasti jotain häikkää... :whistle: rv 35+6 mitta oli 34,5 ja eilen rv 36+3 mitaksi saatiin 37!!! :eek:
Mullakin heitellyt kivasti, rv36 oli 34,5, nyt pysynyt 33,5:ssä jo 2 viikkoa.
Sillon rv26 = 30cm, rv29=32cm, sit oma terkka mittas rv31+1 = 29cm. Eli en mä noihin luottais.. kuulemma se, missä asennossa vauva on, voi heitellä tota mittaa viikosta toiseen.
Mulla ei oo edes mitattu sf-mittaa varmaan pariin kuukauteen. :whistle: Mulla ei oo hajuakaan, paljon se on.
 
Hyvää päivää ja arvon Ladyt :)

Ensimmäistä kertaa tänne kirjoittelen, vaikka tiiviisti olenkin lueskellut tekstejänne. Saanenko liittyä vielä mattimyöhäisenä seuraanne :)? Olen ekaa vauvelia odottava, reilu 30-kybäinen rouva Oulusta. Viikkoja takana 37+5, joten täällä ollaan myös täysin valmiita jakautumaan!! Eilinen neuvolakäynti antoi hieman osviittaa tulevasta...terkkari meinaa totesi, että tälläistä ruuhkaa ei ole ainkaan hänellä ollut herran vuosiin...saas nähdä Oulun seudun naiset + muualta tulleet, että joudummeko jakamaan synnytyssalitkin :LOL: ? No, toivon mukaan ei sentään näin, mutta onko muilla täälläpäin asuvilla kantautunut sama asia korviin?

Ja myös minulta lähtee valtaisat onnittelut jo vauvansa saaneille :flower:

Toukkalalle: tivoli muuten vois tosiaan toimia, lets try B)

Melodi 37+5
 

Yhteistyössä