***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

Hei, eikö kellään ole vauva laskeutunut "liian" alas????
Minulle terkka sanoi et viikkoihin nähden tosi alhaalla. Ja kun ottaa huomioon kohdunkaulan lyhentymisen niin hiukan huolettaa et uskaltaako tässä enää mitään tehdä!!??

Kertokaa mitä lääkärit ovat teille sanoneet?

Tänäänkin pitäisi lähteä shoppaileeen ja pakkailla muutto tavaroita mut hiukan mietityttää tää tilanne. Ei tartte paljon tehdä niin heti supistelee, mut ei tässä nyt ihan vaan makoilla malttais eikä joutais...

Huomenna lääkäri, joten tiedän enemmän mut olisi mukava kuulla muidenkin kokemuksia tilanteesta???
 
Tiistaita kaikille!

Täällä on ollut puhetta painosta...Mulla on kohta painoo tullu melkein 15 kiloo, vauva ihan normikokoinen ja turvotusta ei oo eli ihan mässäämällä ansaittua. Mulla oli jo vähän ylipainoo ennen kuin aloin odottaa, mutta ei mulle kukaan siitä neuvolassa ole naputtanut.

Samoin oli esikoisenkin kanssa. Viimeksikin sanoin nlassa, että sitä tulee, mitä tulee...siitä pääsee kyllä helposti eroonkin. Esikoisestakaan ei jäänyt raskauskiloja - päinvastoin sain kaiken pois ja vielä vähän enemmänkin. Silloin tosin kiloja tuli vaan 14 kg - tosin liikuin koko raskausajan ihan täysillä. Nyt en ole väsymykseltä jaksanut.

Hankku: Älä huoli ei mullakaan ole mitään vielä valmiina. Tosin täällä ei kyllä pitäis vielä mitään tapahtuakaan vielä viikkoihin. Kyllä sitä kerkee vaikka vauva olis syntynytkin. Eipä se vastasyntynyt hirveesti mitään tarvii.

Maleha: Mulle esikoisen kohdalla sanottiin, että vauva on hirveän alhaalla ja kääntykin hirveän aikaisin lähtökuoppiin. Nlassa terkkari sanoi, että taitaa tulla etuajassa. No, se etuajassa tulemisesta - poika syntyi 41+5. Kohdunkaulakin oli lyhentynyt myös ennen aikojaan, mutta mulla supparit ei ollu tarpeeks voimakkaita vielä tossa vaiheessa, joten eipä lähtenyt synnytys käyntiin ennen aikojaan.
 
Maleha Mulla oli kolmannessa raskaudessa viikolla 35 kanavaa jäljellä 1cm ja kohdunsuu kahdelle sormelle auki ja vauva tuli vasta siitä neljän viikon päästä maailmaan... Ei varmaankaan syytä huoleen!
 
Huomenta kaikille =) Meikäläisen menkkajomotukset loppu kun seinään eilen illalla. No kaipa se on toisaalta hyvä. Eihän tää viel oo täysaikanenkaan :heart:

Saitte Ammu karkulaiset kuitenkin kiinni hyvin :D Vaikka mekin maalla asutaan, niin oishan se kiva ylläri kun jonkun elukat tulis tiellä vastaan :LOL: Mitäs eläimiä teiltä löytyy?

Esikoinen käytetty kerhokuvassa. Päätin pitää neidin kotona, kun sain nukuttua niin hyvin viime yön. Kerran tarvi käydä vessassa, vaan =) Nyt pitäis taas siivoilla. On se kumma kun tää kämppä aina sotkeentuu? Kuin se on mahollista? Käykö täällä peikot yöllä sotkemassa? Koska neiti ei kuulemma sotke, eikä isäntäkään :eek: Kyllä on kummallista ;)

Venla ja Tauno 36+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Venla-05:
Ai niin...

Ens viikolla täytyy alkaa suunnitella pullan leipomista, kun meitin äiti sano, et se on varma tapa saada synnytys käyntii, kun taikina on nousemassa B)
Täytyy kokeilla, kun h-hetki lähestyy...Toivottavasti auttaa tollasesta en oo ennen kuullutkaan =)
 
Hui, ompas ulkona kylmä tuuli. Eilen kävin taas äitipolilla ihan rutiiniseurannassa. Painoa on tullut aloituksesta huimat 16 kg, mutta nytkin sydänkäyriä ottanut kätilö sanoi, että ai miten kiva, kun sulla ei ole muuta tullut kuin tuo maha. Hei haloo! Pakko oli oikeista, että levitty on joka suuntaan, muutenhan tuolta tulisi suorastaan jättiläinen.

No normiolosuhteissa kun on oikein ollut hoikkanen, niin ei sitä varmasti vieras niin tajuakaan, kuinka nämä kilot alkaa ahdistamaan. No suurelta osin itse aiheutettua: säännöllinen liikunta on jäänyt ja jostainhan sitä pitää nauttia eli herkuista.

Maha-asukilla oli kaikki ihan kunnossa. Sokerirasituksessakin kävin pari viikkoa sitten, kun edellisellä äitipoli käynnillä oli hypännyt ihan yläkäyrille. Sokerit oli ihan kunnossa, mutta vaavi on kyllä nyt jo riittävän iso vaikka putkahtamaan maailmaan. Ultran mittojen perusteella tehty painoarvio oli nyt jopa 3400 g ja viikkoja on just tasan 36! Toki sanoi sen voivan vähän heitellä, mahdollisen heiton ollessa +-400 g. Siis apua jos se oliskin tuon +400g... Juuri tuosta koosta johtuen sain vielä yhden ajan rv 38+2 sinne polille, ellei ennen sitä ole päättänyt tulla maailmaan. Mietitään sitten onko käynnistämisen tarvetta, vaikka eivät kuulemma sektion jälkeen mielellään lähde käynnistelemään.

Siellä oli joku nuori harjoittelija poika, joka halusi myös "tutkailla" meikäläistä ja kieltämättä sen ronkkimisen jälkeen ajattelin, että ellei nyt käynnisty, niin ei sitten milloinkaan. Tän varsinaisen lääkärin piti sille jo sanoa, että otahan sormet pois, ettei mene hävyttömyyksien puolelle! Kiva oli siinä makoilla... No ei käynnistynyt ja kohdun suuta oli 1,5 cm jäljellä ja se oli ihan kiinni (siis ainakin vielä eilen).

No nyt pitää tästä lähteä siivoilemaan ja alkaa varmaan miettiä, mitä siihen sairaalakassiin ihan oikeasti tarvitsisi laittaa. Tiedä milloin tulee lähtö. Eilen illalla laitoin varuiksi kyllä jo kameran akun latautumaan, ettei sitten jää ensikuvat ottamatta sen takia.

Tuikku07+maha-asukki 36+1

 
Venla, kerrothan mullekin, jos sulle selviää, kuka teillä sotkee!!! Voi nimittäin olla, että täällä olis kysessä sama sotkija! |O Koko aika sais siivota ja puunata, jos haluis, että paikat olis jossain järjestyksessä. Ja jos ei oo muuta, niin ainakin pyykkiä olis joka paikka täynnä. :headwall: :headwall: Alkaa mäneen kohta herneet nenuun!

Viime yö oli katastrofi!
Heräsin kahdelta vessaan. 30 min meni, että sain itseni seisomaan sängyn viereen. Lonkkaa koski TOSI paljon. Lähdin sit käveleen vessaa kohden, niin itkuhan siinä tuli, kun en saanut kunnolla varattua painoa oikealle jalalle...herätin siinä sit ukonkin samalla pillittämällä. :'(
Pääsin vessaan ja poiskin ja sit soitinkin äippäpolille, et mitä ihmettä mä teen, kun olen illalla ottanut 2*500 mg Panadolin ja laittanut lonkan kohdalle Mobilatia, eikä mitään auttanut. Hoitaja käski koittaa buranaa. Onnex meillä oli miehen 600 mg buranaa. Otin yhden ja heitin vielä pakkasesta hernepussin lonkalleni kun kallistin sänkyyn. Mahto hoitajalla olla vaikeaa saada yöllä musta mitään selkoo, kun itkin ihan täpöt. :| Sanoi, että eivät voi sielläkään tehdä muuta, kuin antaa vahvempaa lääkettä, että päivällä tilanne voisi olla jo toinen jos menisin käymään...
Nooh...nyt aamusti olen päässyt jo vähän kävelemään, eikä satu niin paljon. Soitin uusix äippäpolille ja antoivat huomiseksi sinne ajan ja käskivät koittaa pärjätä buranalla huomiseen... Toivotaan, että siihen keksitään joku apu!! Eihän tää tällästäkään voi olla loppuun saakka!!! :(

Rakkis ja massu 33+4
 
Rakkapanuu :hug: Koitahan jaksaa! Toivottavasti on joitain tukijoukkoja jotka voi auttaa...

Multa tulee eliö oikealta puolelta jalat edellä ulos, pää painaa kivasti alakertaan ja pylly nousee vasemmalta ylhäältä KORKEALLE. Tää tyyppi on ihan hullu :LOL:
 
voi vinetto...

äippäneuvolassa kerran neuvottiin että vois kysästä lähihoitaja opiskelijaa meille siksi aikaa kun synnytän että saan miehen mukaan kerta on pari rajua synnytystä takana..noh
hoitajaa ei saada sieltäkään kerta tulee vastuu asiat kysymykseen joten ei KÄY koulun puolesta :'( :'(

hitto mä otan kohta noi lapset ja miehen synnytykseen mukaan jos ei saada tänne hoitajaa |O |O
 
siis voitteko kuvitella mannerheimin lastensuojeluliitolta paiskattiin luuri korvaan kun soitin ja kysyin onko mahdollista saada hoitajaa synnytyksen ajaksi.. :LOL:

siis muija luuli että hoitaja olisi toisen lapsen kanssa kotona synnytyksen ajan mutta kun sanoin että niitä on neljä paiskas hän luurin korvaan :eek: :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Huomenta!

Oletkos mymmy myy Lappeenrannasta? Sehän on melkein "meiltä", ite oon nimittäin Imatralta kotoisin ja edelleen pidän itteäni pohjimmiltaan etelä-karjalaisena, vaikka puolet elämästä onkin vierähtänyt täällä lakeuksilla (lukioon aikoinani tullut ja löysin sit poikakaverin, johon jämähdin jotenkin kiinni :whistle: ) :D
Miten karjalainen tulee toimeen pohjalaasten kanssa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mymmy myy:
siis voitteko kuvitella mannerheimin lastensuojeluliitolta paiskattiin luuri korvaan kun soitin ja kysyin onko mahdollista saada hoitajaa synnytyksen ajaksi.. :LOL:

siis muija luuli että hoitaja olisi toisen lapsen kanssa kotona synnytyksen ajan mutta kun sanoin että niitä on neljä paiskas hän luurin korvaan :eek: :eek:
No johan on kummaa toimintaa :eek:

Pitäis jatkaa noiden vauvanvaatteiden silittämistä, mutta alkoi ottaa niin vatsasta kipeää, että pakko huilata hetki.

Tuntuu, että aika menee synnytyksen ympärillä pyöriessä, on synnytysvalmennusta, perhevalmennusta, imetysinfoa, sairaalaan tutustumista ja tietty neuvolaa. Ei tässä siis väkisinkään ehdi enää muuta ajattelemaan :LOL: Ja yöllä olin ilkeän lääkärin vastaanotolla arvoja ja mittoja kuuntelemassa - siis unessa :p

Tiivari ja Tyyppi 35 + 2
 
Neuvolaterkkuja tältä aamulta...


RR 126/70
Virtsa puhdas
Painoa +660g/viikko
Vauvan liikkeet ++, syke 150/min
Sf 36 cm
Vauva rt:ssa
hb 123

Kaikki oli kondiksessa =) Masu kasvaa muhkeana, sf-mitan käyrä painelee yli sentin yläkäyrän yläpuolella kuten edellisessäkin raskaudessa :xmas: Viikon päästä sitten lääkärin synnytystapa-arvioon ja siitä eteepäin terkkakäynnit viikon välein.

mymmy myy, siis lyötiin luuri korvaan MLL:lla? :eek: Ihan tajutonta! Voi kun lastenhoitoasiat nyt järjestyisivät h-hetkeen mennessä että pääsisi iskä mukaan...

Rakkapanuu, tosi kauhealta kuulostaa nuo sun lonkkakivut :$ Se ei ole enää mitään pientä kipua kun itku tulee ihan kunnolla. Kyllä tuohon apua pitäisi saada.

Pikkuakka ei täällä malttais ruveta päikkäreille. Laulaa hoilottaa sängyssään, ärh... Mäkin tahdon nukkumaan...

Kylkiluu 34+1
 
Siis oikeasti... Ei oo tosi, mymmy myy!Eikös niillä ole se lapsenhoitopalvelu ihan käyttöä varten. Eihän sen niille pitäs kuulua, missä vanhemmat sillon on, kun he lapsia hoitaa?! Siis MLL:llä. Tuon opiskelijajutun tiesinkin, kun ei valmistumatonta hoitajaa saa yksin jättää vastuuseen oikein kenestäkään. Mikä on kyllä epäloogista, kun kouluttamattomat mummit, kummit ja naapuritkin kelpaa lapsia kaitsemaan... Teillä ei ilmeisesti sellasia oo lähettyvillä? Hankala tilanne...

Ja Swing onhan ihmiset, ajattelutapa ja koko sielunmaisema (niin ku tuo konkreettinen maisemakin) täällä erilaisia,kun Itä-Suomessa, mutta jos ei 18 vuodessa sopeudu ja saa jopa hitaasti lämpiävistä jäyhistä pohojalaasista yhtäkään kaveria, niin sit
on syytä katsoo jo peiliin =)

Niin ja rakkikselle: Ihan tajutonta! Toivottavasti löytyy joku helpotus. Ootko aatellu jotain vyöhyketerapiaa tai muita "vaihtoehtohoitoja"?Kuullostaa sietämättömältä... :hug:
 
Mymmy myy: Nyt ei kyllä ollut oikeeta toimintaa MLL:ltä!Mä oon itse ollut nuorempana hoitamassa 3 lasta kun vanhemmat on ollut ryyppäämässä :/

Rakkapanuu:Kyllä tolle lonkkakivulle pitäis jotain tehdä.Ootko käynyt päivällä siellä äippäpolilla?

Venla:Toinen hyvä keino käynnistää synnytys on kun käskee miestä illalla siivoamaan vaatekaappinsa,ja tuomaan kaikki vähänkin likaset vaatteet pesuun ,mitkä sä voit sitten seuraavana päivänä pestä...Seuraavana yönä tulee lähtö :D Näin kävi meille viimeksi.Ja ukko joutui itse pesemään vaatteensa :whistle:

Nyt pitää mennä jatkamaan silitystä.

Bamse 35+4
 
no siinä se vitsi piileekin että meidän vanhemmat on niin "nuoria" että ovat vielä työelämässä ja asuvat kaikki sukulaiset ja ym tuttavat/kummit 300km päässä.
mutta kerta rupee oleen nää oljenkorret jo käytetty kaikki ni kokeilen vielä jos saisin taysiin siirron käynnistykseen kerta siellä sitä tukiverkostoa on..

ja tosiaan äippäneuvolasta neuvottiin toi opiskelija juttu ja toi mll oli mullekin ihan täh.. :eek:
soitin jo miehellekin töihin..
hitto ku nyt alko urakalla ahdistamaan tää tilanne..huoh :'(
 
Vyöhyketerapiaa en ole kokeillut. Melkeimpä kaikkia muita konsteja onkin tullut kokeiltua. Äippäpolille eivät tänään muka sitten ehtineet ottaa, että menee vasta huomiseen. Päätin kyllä, että jos yöllä on taas samanlaiset kivut, niin otan ja lähden kyllä sinne näytille!!
Niin sietämätön se kipu oli! Mullakin korkia kipukynnys, mutta ei kestänyt enää sitä. :/ En tiedä sitten, että mitä sille siellä sit tehdään, saanko lääkettä vai piikkiä persuksiin. Näin en ainakaan kestä loppuun saakka, jos tässä pitäisi vielä 6 viikkoa kärvistellä.
Onneksi nyt kävely sujuu jotenkin eikä ihan niin paljon satu... buranaa vetelen nyt huomiseen...toivottavasti siitä ei ole vauvalle haittaa?!?!?!?
 
No, johan täältä lukee kummia juttuja. Siis minkälaista toimintaa tuolta MLL:n suunnalta!!! :kieh:
Mymmy myy: Mulla on kans vauvan liikkeet alkanut tuntumaan välillä tosi kivuliailta ja aiheuttaa välillä vatsan kovettumista. Tilaa on kai niin vähän.

Rakkapanuulle jaksamista! Kyllä vaikuttaa kamalilta noi sun kivut.

Täällä oli ollut juttua tosta ruoan tekemisestä valmiiksi pakkaseen. Mun on kyllä esikoisen takia pakko täyttää pakastin, kun mies saa just ja just perunat keitettyä. Oon opettanu liian hyvälle...Ei tarvitse sitten murehtia syömisiä sairaalassa. Meillä ei syödä valmisruokia, saa nähdä kuinka vaavin synnyttyä käy...

Mua on alkanut ahdistaa tuo "pienen söpön vatsan" silittely, kun itseä kyllä ahdistaa kantaa tätä mielestäni mammuttivatsaa. Onhan noita kilojakin tullut 13. Ja viikonlopun 30 v synttärien jälkeen on jäänyt mässäily päälle. Ja kun vielä on äitienpäiväkin tulossa, niin taas on hyvä syy herkutella.

 
Alkuperäinen kirjoittaja mymmy myy:
onko tää nyt ihan normaalia että ahdistaa näin paljon ja vauva liikkuu vilkkaasti ja se sattuu kun liikkuu..mahakin on ollu jo kohta kolme kertaa löysällä tänään?? :x
Soita sinne polille, jotta pääset näytille. Parempi mahd. turha käynti, kuin kotona murehtiminen. :hug:
 
Rakkapanuulle jaksamista! :hug:

Täällä eletään vähän samanlaisissa tunnelmissa. Selkä on ihan jumissa, kävely todella vaikeaa koko ajan! Ja mies on ihan sänkypotilas. Ei voi häneltä apuja odottaa tilaani.. Laatta lensi hällä eilisen illan ja viime yön, nyt aamusta on vähän rauhottunut. Mutta tuossa se makaa sängyssä ihan pois tästä maailmasta. Mutta mikä parasta, kukaan lapsista ei ole tänään oksentanut/ripuloinut ja kaikki on syönyt jotain!! Mun olis nyt pakko ottaa käteen kloridipurkki ja luutu ja ruveta desifioimaan joka paikka. Mutta miten teet, kun selkä ei kanna.. Sanoinkin tuossa, että nyt, jos koskaan ottaisin vastaan siivousapua. Anoppi ja Appiukkokin on hakemassa Hesasta miehen siskoa lentokentältä, tulee amerikasta 2,5 kuukaudeksi kahden pikkulapsen kanssa tänne lomalle. Eli sinnekkään tätä tautia ei saa vahingossakaan viedä.. Ei paljon naurata, itse se on tehtävä. Huomenna tulee kodinhoitaja, kun menen sinne äippäpolille, mutta nehän ei luutuun koskekaan.

Kuulostaa todella ihmeelliseltä tuo mymmy myy:n saama kohtelu. Oletko ajatellut, että voisko naapureista löytyä apua? Meidän perhetutut sopi naapurin kanssa, että kun siltä tuntuu, pariskunnasta toinen tulee sinne nukkumaan. Heillä on aina lapset syntyneet yöllä, niin kävi nytkin. Heilläkin synnykset todella nopeita, ja siinä vaiheessa ei voi enää lapsia ruveta herätteleen ja viemään edes matkan varrella jonnekin, kuten esim meille. Ja entä kodinhoitajat? Minä olen jo nyt ilmoittanut tuonne kodinhoitajapalveluun, että ovat varuillaan. Ja kun lähempi aika tulee, niin sitten siellä on meille varattuna joka päivä hoitaja, ja jos en ole aamulla ilmoittanut, että nyt ollaan menty synnyttämään niin he antavat hoitajan jollekin toiselle. Vaikkakin täällä Kokkolassa on tuo asia ehkä maan parhaimmin.. Kun meillähän on anoppi ja appiukko töissä, mutta yöllä lapset voi olla siellä, mutta päiväksi tarvitaan kodinhoitaja.

Minullakin aina synnytyksen alkaessa maha tyhjenee.. Mutta sitä tekee ne viimeiset kaks viikkoa, kun yrittää supistella.. Eli itse en pidä sitä synnyksen käynnistyksen liittyvänä. Supistukset vain saan mahan tyhjentymään.. Hyvä niin, ettei tarvi peräruiskeiden kans ruveta temppuileen just synnytksen käynnistyttyä.

Jaksamista kaikille!

Reropera rv 36+1
 
Äippäloma alkoi, nyt voin ilmoittautua kesäkuun joukkoon iloiseen. LA 8.6, Naistenklinikalle matkamme käy. Perjantaina mennään ultraamaan vähän vaavin kokoja, ovat olleet niin huolissaan että jos se kasvaakin liikaa, vaikka kuitenkin joka kerta on lääkäri ja kätilö tykänneet, että keskikokoista tehdään. Esikoinen oli 3370g (s.04/06) ja silloin sentään oli paastosokerit koholla.
Nyt siis rv 35+3.

Meilläkin vähän jännätään, että mihin saadaan isoveli hoitoon kun lähdön aika koittaa, mummo ja vaari asuu Kangasalla, epäluotettavia sukulaisia on tosin lähempänä. TM testin mukaan kesti 4 tuntia, että vastasivat viimeksi kun koetin tavoitella, se on mun mielestä vähän pitkä aika siinä kohtaa kun kakkonen tahtoo maailmaan... ja kun sitä matkaakin on.

Noh, aika näyttää, lähdenkö taksilla yksin vai huoliiko joku pojun hoitoonsa siksi aikaa.. :/
 
Heippa!

Täällä käyty tänään neuvolalääkärissä.
Kaikki hyvin. Paineet ja sykkeet hyvät.
Kohdunkaula pehmeä, mutta kiinni. Ja kaulaa 1-2cm jäljellä.
Vauva todella alhaalla mutta ei kiinnittynyt.
Lääkäri sanoi, että tuskin menee laskettuun aikaan saakka. Hän arveli, että voi tulla parikin viikkoa ennen.

MALEHA mulla oli esikoinen todella alhaalla jo aikasin ja kiinnittyikin jo ennen vikaa lääkäritarkastusta. Nyt tästä vauvasta ollaan oltu huolissaan taas, kun on NIIN alhaalla. Esikoinen siis syntyi päivän ennen LA:a. Jotenki musta tuntuu, että mun lantio vaan on sen mallinen, että vauva pääsee todella alas. Synnytys esikoisen kohdalla oli kylläkin huisin nopea. Vaikuttiko sitten siihen, en tiiä.

Mä nautin viimeks raskaana olemisesta täysin siemauksin, mut nyt oon jo ihan kypsä. Kai se johtuu siitä, että tuo 1-vuotias tarvii koko ajan tekemistä ja hoitoa ja mä oon ihan puhki. Olis vaan niin paljon helpompaa tehdä kaikki ilman tätä mahaa. Ja väsymystä, joka on muuten nyt aika lamaannuttava.

emilija ja rontti 33+6
 

Yhteistyössä