KESÄKUUN KULLANKERÄT maaliskuussa

Ja nyt se sitten alko :/ Meinaan tissisuojien käyttö. Ei ois viel tartten alkaa... Onhan tuota maitoa tullu jo monta viikkoo, mut nyt sitte sen verran tihkuttaa, et paita ihan märkä :/

Esikostakin alko rv25...

Venla ja Tauno pian rv28

Venla-05 :hug: Mulla taitaa olla samanmoinen edessä, meinaan noiden tissisuojien käyttö jo tässä vaiheessa. Mulla on tässä parina iltana paita kastunut ihan kunnolla. Ei kivaa ei!!! Mut minkäs sille mahtaa.

Mulla olis huomenna edessä sokerirasitus toistamiseen, toivottavasti kaikki olis ok! Torstaina onkin sitten neuvolan vuoro.

Töitä olis enää huimat 8 päivää ja sitten alkaa kesäloma, jonka jatkeeksi jään sit hiukan varhennetulle äippälomalle. Viimeinen työpäivä olis siis lauantaina 22.3. Saas nähdä vain pystynkö olemaan nyt noitakaan päiviä töissä. Mulla on noita migreeni oireita tullu tämän raskauden myötä, ja töissä on halogeeni valoja vaikka muille jakaa. Ne tekee tosi häijyä silmille... Ja toiseksi pidempään istuminen on tuskallista. Että sellaista!

MiksiSiksi rv26+3

Heissan!

Tänne ei kummempia... Ukolla alkoi viikon loma =) Suunnitelmissa on kahdenkeskinen vuorokausi Haikon kartanossa, sukuloimista ym. mukavaa... On muuten pisin aika tuo vuorokausi minkä oon koskaan ollut erossa tylleröstä, menee mummolle ja ukille hoitoon. Mitenköhän sitä osaa ollakaan :xmas: Puhelimet varmaan käyvät kuumina...
Muumilla tuntuu kaikki olevan hyvin, tuntuis olevan enimmäkseen raivotilassa ja potkivan tuonne vasemmalle puolelle. Yhtä kohtaa se oikein suosii ja monta kertaa päivässä jyskyttää siihen. Vähän aristaa jo :$
Mies oli unissaan viime yönä synnärillä :D Poika kuulemma tuli ja tosi vauhdikkaasti, pää oli jo ulkona kun vasta kotoota lähdettiin ja juuri ja juuri ehdittiin synnytyssaliin kun pikkumies luiskahti maailmaan :LOL: Ja mä kuulemma totesin heti istukan synnyttyä että "eiköhän lähdetä Heseen tästä".

Huomenna olis sitten heti aamusta lääkärineuvola ja ultraus :D Ihanata...

Kylkiluu 25+6

Moikka!

Mä en päässyt eilen kaks plussalle koko päivänä,taas vaihteeksi tökki nää sivut :headwall:
Kamalat vierotusoireet :ashamed: :D

Ursulaiselle iso :hug:

Mulla supistelee jatkuvasti ja välillä ne on hyvinkin napakoita...Torstaina olis lääkäri,jos sinne saakka pärjäis.Huolettaa vaan kun ne tuntuu jo välillä tuolla alapäässä asti :/
Äiti kerto,että mä meinasin syntyä kanssa näillä viikoilla ja joutu sen takia vuodelepoon,mutta kuitenkin mä synnyin 9 päivää yli lasketun ajan...

Kohta on tulossa vieraita synttärikakulle,niin pitää mennä koristelemaan kakku loppuun :p

Bamse 27+2

voi että, tarvisinpa minäkin tissinsuojia... Mulla ei maitoa ole tullut koskaan helposti, imetyskään ei ole oikein onnistunut, enkä ole IKINÄ trvinut liivinsuoji. Maito ei yksin kertaisesti tihku "itsekseen" ulos, juuri ja juuri sitä tulee vauvan imiessä.

Toivon kyllä, että imetys nyt onnistuisi, mutta valmiiksi jo epäilyttää.

Anoppi ei sitten käynytkään, joten en tiedä, olisiko huomannut vauvan tuloa. Äitini ei ainakaan huomannut mitään, kun alkuviikosta hänen luonaan kävin. Myöskään tänään kyläillyt ystäväni ei asiasta mitään maininnut -i joko huomannut, tai viitsinyt mainita. Maha ei kyllä ole suuren suuri. -ja hyvä niin. on ihanaa saada odottaa ihan rauhassa, oman pikku salaisuuden kera.

Huvittavaa oli, kun miehen pari kaveria kävi meillä, ja tuli sitten puheeksi yhden pariskunnan tästä kaveripiiristä saaneen vauvan pari viikkoa sitten. mIehen kaveri ihmetteli suureen äänneen, ettei tämä isäksi tullut ollut kellekään maininnut asiasta mitään. Mieheni myönteli vaikeana, että ihan salassa piti vauvan odotuksen... (ja minä istun parin metrin päässä kohta synnyttävänä. :D )

Onkin aika hurjaa, että enää pari kuukautta, kolme korkeintaan, ja saahaan jo vauva syliin :heart:

Huomenta!

Nämä yövuorot kasvavan vatsan kanssa käy aina vaan rasittavimmiksi. Eipä tosin ole enää montaa viikkoa kun pääsee lomalle ja saa nukkua yönsä ihan rauhassa (tai ainakin niin rauhassa, kun se nyt loppuraskaudessa ylipäätään on mahdollista).

Ostoksia tein viime viikolla. Ostin vauvalle haalarin ulkokäyttöä varten, meidän isot kun on kaikki syntyneet pakkaskelien aikaan ja nyt vois olettaa (tai ainakin toivoa) ettei Kesäkuussa enää pakasta. Sellanen söpö keltanen, jonka hupussa on nallen korvat. Vaaleanpunasta en arvannu ostaa vaikka vahvasti tyttöolo on ja sellasta ultraava kätilökin povaili. Ja nyt on sitten sänkykaupoistakin sovittu. Tän palstan kautta muuten. Kierrätys ja Plussalaisuus kunniaan! :D

Huomenna on neuvolassa käynti, pitkästä aikaa, peräti kolmas tämän odotuksen aikana, ainoastaan vaakalle kipuaminen hirvittää, muuten vointi on ollut niin mainio, että tuskin mitään on vialla. Lopettelen tässä työvuoron ja lähden kotiin nukkumaan. Oikein hyvää maanantaita ja alkavaa viikkoa kaikille!

Ammu & Iltatähti rv 27+1

huomenta!!

täällä on kaikki hyvin,ollaan vietetty viikonloppu nuorimman kummivanhempien ja heidän lastensa kanssa kun tulivat kylään 300km päästä. :D

mini on potkinut kovasti ja eikä tykkää että äiti syö valkosipulia,saa hepulin heti.. :ashamed:
viikonloppuna tuli taas kirpparit kierrettyä ja minille löytyi vaikka mitä kivaa :p
vielä kun se pakkaus saapuisi olisi ihanaa päästä sitä hipelöimään.. :whistle:

muuten vointi pysyy samana selkä kipee ja tänään pitäis jaksaa pestä kasa pyykkiä viikonloppu vieraiden jäljiltä,mutta onnesta on kuivausrumpu ja mies aamuvuorossa niin päästään yhessä ne sitten viikkailemaan kaappiin takasin =)

mutta nyt on lähettävä viemään lapsia kerhoon,kommentoin sitten paremmalla ajalla :wave:

tuire ja mini 25+3 :heart: :heart: :heart:

Pitäis nyt tietää että onko tämä raskauspahoinvointia vai oksennustautia!! Mää nimittäin oksensin aamulla ja jo yöllä tuntui olevan hiukan pahaolo. Tulin silti töihin ku olo oli normaali oksentamisen jälkeen mut jos tämä on oksennustautia niin pitää lähteä kotiin jotta ei tartu hoidettaviin lapsiin. Mutta minkäs teet ku tästä ei tiedä. Olo on lähes normaali, pientä kuvotusta lukuun ottamatta....

Kysyisin siis että onko kellään raskauspahoinvointi palannut takaisin? Voikohan tämä olla jotenkin raskauteen liittyvää ku yleensä jos olen oksennustaudissa niin olen tosi pahoinvoiva ja puoli kuollut. Nyt olen ihan työ kunnossa, ainakin toistaiseksi. Pitäis tietää että onko tauti tarttuvaa ja lähteä piakkoin kotiin jos niin on. Sen ku tietäis!?!? :headwall:

mulla kans ollut pientä oksuntuntua suussa... lähinnä nousee ylös muttei ulos :LOL:

Luulen että johtuu kohdun nousemisesta ylemmäs ni se painaa tavaraa takasin päin.. :| ehkä.. en mä tie.. kamalaa on muuten herätä yöllä siihen että tuntuu kun nielupalaisi :/ närästystä.. :kieh:

Heipsistä taas!

En ole koko viikonloppuna käynyt katsomassa teidän juttuja kun oltiin taas sukuloimassa mutta nyt sain luettua kaikki jutut läpi!

Isommille sisaruksille kertomisesta: me kerrottiin heti ekan ultran jälkeen kun tuleva isoveikka on jo 6-vuotias (menee ensi syksynä kouluun). Ei missään nimessä haluttu että olis kuullut asiasta vaikka muuta kautta jos joku sukulainen oliskin jo asian huomannut. Aluksi poitsu otti asian todella järkyttyneenä, tuijotti meitä hetken epäuskoisena ja alkoi sitten itkeä. Pitään meni, että asiasta ei saanut kertoa sukulaisille ja kun sukulaisille oli kerrottu, asian ei haluttu paljastuvan tarhassa - niin että pyöristyvämahaista äitiä jopa kielleettin tulemasta tarhaan ettei asia paljastuisi, poika pelkäsi että joutuu asiasta kiusatuksi.... Hassultahan tuo meistä kuulostaa, mutta pikkumiehelle asia oli todellistakin todellisempi. Nyt suhtautuu asiaan luontevammin, silittelee masua ja antaa vauvalla hyvänyönsuukot joka ilta. Yksi hedelmäsosepurkki on laitettu vauvalle valmiiksi, siihen isoveikka on kirjoittanut maalarinteipillä lapun, että "vauva". Tällä hetkellä kotona laitetaan kovalla tohinalla vauvan huonetta valmiiksi ja poika on lajitellut vanhoja vauvalelujaan vauvaa varten. Hyvältä näyttää mutta katsotaan sitten kun vauva syntyy...

Miten muuten, onko muilla keskusteltu siitä miten se vauva sinne äitin masuun tuli? . Mun olisi pitänyt osata arvata, että teräväpäinen eskarilaisemme kyllä ottaa asian puheeksi kun meille on tulossa vauva, mutta jotenkin en ollut tullut varanneeksi sopivaa vastausta valmiiksi kun kysymykset alkoivat loppuvuodesta sadella. Haikaroista on ihan turha puhua tuonikäiselle, joten koitin selittää asian niin selvästi kuin suinkin. Poika otti asian tosi konkreettisesti ja lopulta sörkkäsi mua sormella "sinne" ja kysyi että tonneko :LOL: . Nyt se tietää mitä varten myös hänellä on kivekset - joskus joululomalla se vielä venytti saunassa kivespussejaan ja mietiskeli siitä löysästä nahasta siinä, että "tähän voi laittaa vaikka pieniä tavaroita". Poika tahtoi myös tietää, tapahtuiko tämä vauvan masuun joutuminen vähän vahingossa vai ihan tarkoituksella ja se tuntui olevan vähän kova paikka kun kerrottiin että kyllä tämä on ihan tekemällä tehty. Siinä samassa olisi tietty voinut ottaa puheeksi sen miten kyseinen toiminta liittyy parisuhteeseen, läheisyyteen jne. ylipäätään, vaikka ei sen kummemmin olisi vauvoja tarkoitus tehdäkään, mutta jäi puhumatta. Eli toinen juttutuokio pitää ottaa sitten varmaan viimeistään 5 vuoden sisällä...

Neuvolaterkkuja tältä päivältä:

Painonnousu +700g/viikko
RR 124/82
Sf 27 cm
Syke +, liikkeet ++
Ultratessa vauva vastasi mitoiltaan viikkoja, köllötteli sillä hetkellä poikittain.
Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, kanavaa yli 3 cm
Kaikki ok =)

Juttelin lääkärille esikoisen imukuppiin päättyneestä synnytyksestä, vähän jäi arveluttamaan nuo mun lantion sisämitat, vaikka ne edellisessä synnytystapa-arviossa todettiin normaalin välijiksi. Lääkäri sitten kopeloi niitä uudelleen tänään ja oli sitä mieltä, että esikoisen myöhäinen laskeutuminen ja siitä johtuva synnytyskanavan lievä epäkypsyminen oli suurimpana syynä imukuppiin päättyneeseen synnytykseen. Sai mut kyllä vakuuttuneeksi siitä että erittäin todennäköisesti tässä toisessa synnytyksessä ei imukuppia tarvita. Toivottavasti näin =)

Seuraava käynti olisi sitten 15.4 rv 31. Viikot senkun vilisee :p

Äitiyspakkauksen saapumisilmoitus tuli postissa tänään, ukko lähti just hakemaan pakettia :D

Kylkis 26+0

Meillä esikoinen (2 v 8kk) kysyi yhtenä aamuna, että Mistä reiästä se vauva tulee ulos? :D Oli selvästi pohtinut asiaa. En kyllä vielä käynyt selvittämään, että sinä muuten tulitkin mahan läpi lääkärin leikkaamana... Vielä ei onneksi ole tullut kysymystä, että miten se vauva sinne mahaan meni... :D
Meillä kerrottiin vauvasta pojalle jo aika alkuvaiheessa, koska poika tuppasi istuskelemaan ja pomppimaan minun mahan päällä.
On ylpeänä tarhassa sanonut, että hänestä tulee kesällä SUPERVELI! :LOL: :LOL: :LOL: Supermies-vaihe siis menossa...

Maanantaita!

Taidan sittenkin selvitä tästä taudista! Enää hirmuinen yskä päällä nenän tukkoisuuden ohella, eiköhän tämä kohta helpota :) Vatsalihaksetkin löytyivät tuolta jostain.. ainakin jokin särkee.

Hoitopöytä (CAM- merkkinen) noudettiin lauantaina ja ensi sunnuntaina tulee pinnasänky, kiitos tämän palstan kirpputorin :) Asunto alkaa näyttää enemmän ja enemmän siltä, että tänne olis tulossa kohta uusi asukas. Komeroihin pitää vielä tehdä tilaa ja laittaa hyllyjä paikoilleen ja vaatteita pitäisi ostella. Turvakaukalo on ainut joka on hankkimatta. Omaa autoa ei ole, mutta tuleehan sitä autolla kuljettua kuitenkin, joten hyvähän se on omasta takaa olla.

ursulainen - koitahan jaksella! :hug:

Huomenna alkaa taas uusi viikko.. Luin äsken jenkkisivustolla että "tällä viikolla painosi voi lähennellä jo 11-13 kiloa..". Ok! :D *jääkaapille*

Elppa & Antsa 27+6

täällä arki palaa taas kuvioihin kolmen vapaapäivän jälkee..iltaan pitäs mennä vaikkei millään jaksais ja huvittas. Onneks enää 5vkoa ja alkaa mammaloma :)

Kävin tuossa kirpparilla taas katteleen oisko mitään kivaa ja löysin mä Avent isis-rintapumpun 15e. iha ku uus ja kaikki osat oli tallessa, jopa varaosat joita ei oo käytetty olleskaan :) Tuosta haaveillu ku kahella edellisellä tuo oli lainassa mutta iha uutena en ois raaskinu kyllä tuota ostaa..

Isoille sisaruksille on vauvasta kerrottu melkeen heti ku sain plussan koska mun olo oli iha kamala ja ne ois kuitenki ihmetelly että miks äitillä on paha olo ja vaan nukkuu. Innoissaan nuo on kaikki, käyvät masua silittelemässä ja vähän väliä kyselevät että millo se pikkane syntyy.. Eivät kuulemma jaksais enää oottaa :D

hande ja pikkanen 26+5

maanataita mammat! :D
reissusta kotiuduttu..oli kiva piristys kyllä. kaikki tuliaiset tuli vinskille kyllä ostettua, nauroinkin että se sai eniten vaikka ei ole edes syntynyt vielä :) löydettiin aivan IHANA 60cm, kirkkaankelta pohjanen body jossa pieniä sinisiä kruununkuvia :heart:

äippälomasta mulla alkaa 7.5 äitiysloma mutta alotan kesäloman jo 7.4 joten mä aijon kotona olla sen kaks kuukautta ennen..saa laitettua kaikki paikat kuntoon. ajattelin oikee sellasen perussiivouksen vielä suorittaa ja laittaa pienelle kaiken valmiiksi. äiti on luvannut onneksi tulla auttamaan.. vaikka mieskin lupautui ni aina hiukan epäilyttää nuo miesten "siivoomiset" :D

marleena83 ja vinski 27+3

KYSYMYS! Teille, joilla nuita pikkusia jo on, olisi ihmeteltävää.. Kesävauva kun on tulossa (toivottavasti), niin ajattelen jo nyt kirkon varauksia kastetilaisuuteen. Kappeli, missä haluaisimme kastetilaisuuden pitää, on sama missä mentiin naimisiin, mies on kastettu jne. ja sattuu olemaan helsingin kolmanneksi suosituin vihkipaikka.. Koska näitä aikoja kannattaa ruveta kyselemään? Heinäkuulle aika kuitenkin menee, joten aika keskellä "kiireisintä" kauttahan se näyttäisi olevan..

Kiitos jo valmiiksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
KYSYMYS! Teille, joilla nuita pikkusia jo on, olisi ihmeteltävää.. Kesävauva kun on tulossa (toivottavasti), niin ajattelen jo nyt kirkon varauksia kastetilaisuuteen. Kappeli, missä haluaisimme kastetilaisuuden pitää, on sama missä mentiin naimisiin, mies on kastettu jne. ja sattuu olemaan helsingin kolmanneksi suosituin vihkipaikka.. Koska näitä aikoja kannattaa ruveta kyselemään? Heinäkuulle aika kuitenkin menee, joten aika keskellä "kiireisintä" kauttahan se näyttäisi olevan..

Kiitos jo valmiiksi :)
meillä on nuorin syntyny kesäkuussa ja toisiks vanhin heinäkuussa ja toinen on kastettu elokuussa ja toinen syyskuussa ni mä kyselin kirkkoa silloin kun mein lapset oli 1-2 viikkoa vanhoja..

Elppa: jos siinä nimenomaisessa paikassa haluatte kastaa, eihän siitä haittaakaan ole että pirauttaa tilanteen ja varaa tarvittaessa.. pääkaupunkiseudulla kun on tuo kysyntä eri luokkaa.. me pidimme esikoisesta kastetilaisuuden kotona, kaikki lähikappelit oli jo varattu sille ajanjaksolle mitä kysyimme esikoisen syntymän jälkeen, halusimme pitää kastetilaisuuden 2 kk kuluessa syntymästä.

heips kaikille

en ole pitkään aikaan mitään tänne kirjoitellut kun ei mitään erikoista ole ollut.
Närästys on ollut ihan kauheeta viikon verran ja renniet ei auta

"poju" liikkuu tosi paljon pitkin päivää (varsinkin yöllä) että jää unet aika vähäiseksi nykyään sitten kun vielä nuo närästykset siihen kaupan päälle niin siinähän ne yöt sitten menee.

ensi tiistaina olisi sitten sokerirasitus ja torstaina lääkäri-neuvola...on sitten enemmän tännekkin kerrottavaa.

Hyvää kevään odotusta kaikille!

kaalimaankakara 26+5 :eek:

Kiitän taas haleist yms...kyl tääl pvä kerrallaan koitetaan mennä eteenpäin ja jaksella.
Ainut uus juttu mikä on tullu nii täytyy pe lääkärilt kysyy et voiko noi hepatoosiin tarkotetut lääkkeet aiheuttaa suppareit.
Nyt on supistellu muutamana pvänä tavallist enemmän ja la alotin ne lääkkeet...tätä enne ei oikeestaa supistuksii oo ollu ku muutama.

Vkonloppun iski maheton himo syömisee...oon ollu pohjaton kaivo johon on uponnu niin herkut ja tavan ruoka :ashamed:
Kaupast ostin nyt sokeroimatonta mehukeittoo ja päätin sitä himoihini nauttii...jos toi paino pysys taas kk:den aisois.

Ihanaa,koht Salkkarit ja sit muksut nukkuun...saa nauttii hiljasuudest ja kömpii itekki ajois unille.

AadaOlavi 26+3

Mulla edelleen etoo ja on hiukka kuvottava olo kokoajan. Kyl tää taitaa olla raskauspahoinvointia!!! Just samalainen olo kuin alkuraskaudesta!!! :headwall:

Olen kuullut että pahoinvointi voi tulla uudelleen loppuraskaudesta mutta mulla ei vielä lähellekkään loppu häämötä. (vkoja 24+5) Täytyyköhän mun kärsiä tästä nyt loppu raskaus!?

Onko muita joilla tullut uudelleen tämä karmea ja inhottava pahoinvointi???

Töissäkin pitäis jaksaa olla, mut välillä tuntuu että tää käy liian raskaaks. Oksettaa, liitoskivut vaivaa, väsyttää, selkä kipeä jne... Yritä siinä sitten touhuta lasten kans, ulkoilla, laittaa ruokaa, siivota lasten jälkia, leikkiä ja kehitellä heille tekemistä!! Jos muksut ois omia niin ei olisi paineita heidän kanssaa touhuamisesta, mutta kun ovat hoitolapsia niin on pakko suoriutua niistä tehtävistä mitä minulta vaaditaan...

Mut ei auta.... Päivä kerrallaan!

Mulla iski eilen ruuan jälkeen inhottava paha olo. Ei tullu ylös, mut alkaa ilmeisesti olla vatsan seutu niin täys tavaraa, ettei ruualle enää tilaa :LOL:

täytyis alkaa syödä pieniä aterioita ja usein. Se usein syöminen kyllä onnistuu, muttei niiden pienten aterioiden :ashamed:

Venla ja Tauno 28+2

...niin ja kertokaas tyhmälle että mikä toi sf mitta on? Kuin myöhään se mitataan ku minulta sitä ei ole vielä mitattu. Ja liekkö mitatatakkaan ku hb kin mitattu viimeks tammikuun puolessa välissä. Se oli silloin suht hyvä mut nyt tää väsymys on aivan kauheaa ja epäilen että arvot alhaalla.

Täällä on kanssa tuo vaiva jota viime raskaudessa ei ollut eli kauhea ähky tulee pienestä ateriasta, toisaalta ei haittaa kun ei sitä painoa tarvitse minun tapauksessa tullakaan pahemmin kun on lähtöpainoakin tarpeeksi.. mutta inhottavan tuntoista olla kestoähkyssä.. =)
Söin aamulla seitsemän maissa 1,5 reissaria ja edelleen ähkyssä.. ja lisäksi kuumottaa.. plääh! :kieh:

Tätä kuumotusta ja hengen ahdistusta oli viimeksi vasta joskus viikoilla 34 tai 36 muistaakseni mutta olisko istukan paikalla tuohon äkilliseen mahan täyttymiseen vaikutusta kun viimeksi tätä ei ollut, istukka oli viimeksi edessä.

Maleha: sf -mitta = kohdunpohjan korkeus, sille on äitiyskortissa oma sivunsa johon th piirtää käyrää.. sillä seurataan että kohtu kasvaa normaalisti vaikkakin sekin on kovin yksilöllistä.
Kannattaa soittaa heti th:lle tai terveyskeskukseen terveydenhoitajalle aika että pääset mittauttaa hempan, siinäkin kun menee oma aikansa että hb palautuu normaaliksi kun aloitat raudan jos tippunut.

äää & masuntäyttäjä 26+5

maleha.. tuo sfmitta tarkottaa kohdunpohjan korkeutta. tarkentakaa muut jos nyt väärin sanon että se mitataan selinmakuultaan häpyluusta-kohdun korkeimpaan kohtaa. täällä meillä mulla ainakin mitattiin ekaa kertaa viikolla 20+jotain hiukan päälle.. tosin varmati neuvolasta kiinni koska aletaan mittaa (rv16-22). täällä joka neuvola käynnillä mitataan hb, verenpaineet, pissa katotaan,paino, kuunnellaan sydänäänet ja mitataan se sf-mitta.

marleena83 ja vinski 27+4

Yhteistyössä