**KESÄKUUN KULLANKERÄT** lokakuussa

Ummetuksesta vielä :attn: :attn: :attn: Kun annatte luumua vauvalle, ostakaa sellaista sosetta, jossa EI ole riisitärkkelystä. Vaihdoin edellispäivänä Semperin Bonan soseeseen, ja nyt toimii Sofian vatsa taas loistavasti. Kovista pökäleistä ei enää tietoakaan. Tietämättä koko asiasta, mun siskoni mainitsi tästä mulle eilen saman asian huomanneena. Ja samalla tajusin, että muutos parempaan ummetuksen suhteen tosiaan alkoi, kun vaihdoin tuon luumun valmistajaa. Eli luumuissakin on eroja :attn: :attn: :attn:
 
Huomenet!

:hug: Rypäleelle! Onneks tosiaan vaikuttaa siltä, että teillä näkyy nyt jo valoa tunnelin päässä. Niin, ja kyllä se bumbo meilläkin tuossa keittiön pöydällä useimmiten on, et saa syödä rauhassa!! :D Niin ja siinä tais lukea, ettei sitä sais laittaa korkeelle jalustalle. :LOL: Siinä Rasmus nykyään kattelee oikein tyytyväisenä kun me syödään ja vissiin haluais osallistua niihin syöminkeihin. Ainakin vaikuttaa siltä.

Tiivari meillä Rasmus on nostanu päätään ja hartioita lattiasta jo monta viikkoa. Eilen teki mummin sylissä ekan kerran niin, että kun oli sylissä sellasesa puolmakaavassa asennossa, poika kampesi itsensä siinä ihan ylös istuma-asentoon. :eek: Onneks mummi oli valppaana hommassa mukana, kun eihän tuolla pienellä mitään tasapainoa siinä hommassa sit ollu. Oon kanssa samaa miettiny, et täytyy pojalla vissin noi niska- ja hartialihakset siinä hommassa tulla kipeiksi. Mutta näköjään ainakin vatsalihakset alkaa siitä monen viikon treenistä olla jo aika rautaa! :D

Rebel
 
Mä oon miettiny tota riisitärkkelysjuttua kans, mutta kun ollaan syöty koko ajan bonaa,niin en oo tehny sit vertailuakaan, mutta meijän pojalla vatsa pelittää siis bonan luumusoseella ihan kunnolla. Eli vissiin niillä riisitärkkelyksillä tai bonan tapiokatärkkelyksellä on oikeesti jotain eroa.
 
Pakko oli tulla katsomaan onko Rypäleestä kuulumisia...Tosi hienoa että syy tod näk selvisi!Ja pääasia ettei ollut mitään rakenteellista vikaa,jos se nyt vaikka alkais jo helpottaa :hug:

Mies lähtee tänään ulos jätkien kanssa,niin me suunnataan lasten kanssa maalle mummilaan :)
Äiti saa vähän levätä :D

Lauantain jatkoja!
Bamse
 
Taitaa olla rypäle sulla hankalampi versio meidän tyttösestä :hug: Meillä on tosiaan huomattu että jos menee nukkuma-ajat sekasin tai tuputan ruokaa väärään aikaan/en tajua tuputtaa oikeaan aikaan niin juma mikä huuto alkaa ja sitten ei anneta ihan heti periksi. Eli päivärutiini on meillä kova sana. Ja aamu- ja yöunille , kun ei nuku sillon vaunuun, pitää hyssytellä sylissä ja pitää tiukasti kiinni ni johan rauhottuu. Oon miettiny että johtuiskohan Julialla turvattomuuden tunne siitä kun oltiin eka viikko erillään, muutaman hassun tunnin vain sai olla äidin kanssa. Mut ehkä se on vain sitä temperamenttia...
Saattaa olla nyt kun suuri huoli, että toinen olisi kipeä, on pois, niin oot ite vähän rennompi (hitusen) ja pikkunen huomaa sen ja rentoutuis vähän mukana :D
Muoks: Ai niin Tiivari meillä on pahimmanlaatuinen manaus sanoa; "sehän on niin tyytyväinen" Ei oo sitte kauaa ei. On oppinut olemaan ees ajattelematta moisia :LOL:
 
Mäkin olen huomannut että hyviä asioita ei kannata sanoa ääneen!
Aina ku kehun et Emma nukkunu hyvin tms. niin asiat kääntyy taas ihan toisin. Emmaa on joutunut illan aikana sata kertaa hyssyttää ja laittaa tuttia suuhun ennen ku nukahtaa kunnolla yöunille. Muutama ilta meni ettei tarvinnut kun yhdesti hyssytellä. No eilen sit tuumasin ukolle et ompa helpotus kun nää illat alkanu menee paremmin. saman tien kuului märy!! Ja taas ilta meni hyssytellessä vaunuja!!!!

rypäle Ompa mukava kuulla ettei pienokaisella oo mitään suurempaa vaivaa. Voin kuvitella miten kauhealta tuntuu "rääkätä" omaa vauvelia. (tarkoitan sitä lekuri reissua) Raukka pieni ollut kauhuissaan ku äitikin kiusannut toista muiden mukana.

Voi olla etten raaski jättää Emmaa hoitoon jos vähänkin vierastaa. Pitänee mennä paria tuntia aikaisemmin hoitopaikkaan ja kattoa soputuuko se sinne ollenkaan. Sinne on kyl aikaa viel kaks kuukautta joten yritän elää toivossa että vierastaminen olisi mennyt ohi.

Voiko olla mahdollista et vierastaminen ois puolen vuoden iässä mennyt ohi????? Eikö se silloin ole monesti pahimmillaan? varmasti yksilöllistä mut onko kellään kokemusta asiasta?

Harmi vaan jos ei päästä minnekkään yhdessä seuraavaan puoleen vuoteen. Lyhyt aika sinänsä mut toisaalta pitkä aika. se on ihan miten sen ottaa. :attn:
 
Päivää vaan täältäkin!

Olipa mukava lukea rypäleen kuulumiset, vaikka koettelemus lääkärissä oli takuulla kauhea. Itsekin ootan kammolla röntgeniä, joka meidän pojalle tehdään siinä astmatutkimuksen yhteydessä. Puhumattakaan siitä, mitä tutkimuksissa selviää. Tuuhan, rypäle, sitten heti raportoimaan, millaista vauvapsykologin vastaanotolla on. Enpä ollu moisesta ammattinimikkeestä kuullukaan. :D

Täällä syötiin äsken 3 lusikallista ite kokattua perunakukkakaalisosetta. Uppos huomattavasti paremmin, kun jauhoin mössöksi sauvasekottimella. Viimeksi kun vain haarukalla muussasin pottua, ei tullu riittävän hienojakoista tavaraa. Hyvin näytti maistuvan sose, vaikka ruokalappu taisi maistua vielä paremmalle. B)

Mä olen nyt ottanu itseäni niskasta kiinni ja tilannu kestovaippa- ja kantoliinayhdistyksen vaippalainaamosta testipakkauksen meille 12 päiväksi käyttöön. Maanantaina käyn hakemassa. Siinä on kaikenlaisia kestoja, joita voi testailla 5 eurolla. Jospa sieltä löytyisi meille sopiva malli, jota hankkia ihan omaksikin. Musta ei ole kyllä ompelemaan tätä nykyä. Paksuna ollessa ois voinu onnistuakin, mut en silloin(kaan) malttanu keskittyä asiaan.

Ihan älytön keskustelu on muuten ollut Turun suunnalla (ja vähän muuallakin) siitä, voiko päiväkodissa käyttää kestoja!? Muka hygieniasyistä ei voisi, hah! Onneksi ne ymmärsivät perua puheensa.

Ootteko muuten käyny äänestämässä? Me mennään vasta huomenna. Oli hiton vaikee löytää ehdokasta, kun vasta 1,5 vuotta sitten muutettiin uuteen kaupunkiin, eikä tunne ketään. Vihreille menee ääni täältä. =)

h-emo 32 v ja poikanen 4 kk + 2 vkoa
 
Mä en oo mikään asiantuntia, mut mä oon lukenu, ettei vierastavaa vauvaa sais jättää hoitoon. Oikeen tutulle voi, jos ei hirveesti vierasta, koska yleensä on ok, ku ei enää äiti oo näkyvillä, mut vieraalle ei. Vauvalla ei oo aikatajua -> nyt = aina, eikä vauva erota itseään äidistä (pitää samana olentona). Näinollen voi lapsen perusturvallisuuden tunne saada aikamoisen kolauksen, jos hänet jätetään vieraalla jota vierastaa.

Minä en todellakaan tuomitse enkä katso pahalla, vaikka joku toisin toimiski, noin oon vaan lukenu. :)

Mä taas olen lukenu, että 4-5 kk iässä vauva oppii erottamaan itsensä ja vanhempansa eli tajuaa olevansa erillinen olento. En sit tiiä, vaikuutaako tuo mitään siihen vierastamisasiaan.

Ja toi kommentti oli siis Mamitzun tekstiin. En osannu lainata oikein.
 
Alkuperäinen kirjoittaja haikaraemo:
Mä en oo mikään asiantuntia, mut mä oon lukenu, ettei vierastavaa vauvaa sais jättää hoitoon. Oikeen tutulle voi, jos ei hirveesti vierasta, koska yleensä on ok, ku ei enää äiti oo näkyvillä, mut vieraalle ei. Vauvalla ei oo aikatajua -> nyt = aina, eikä vauva erota itseään äidistä (pitää samana olentona). Näinollen voi lapsen perusturvallisuuden tunne saada aikamoisen kolauksen, jos hänet jätetään vieraalla jota vierastaa.

Minä en todellakaan tuomitse enkä katso pahalla, vaikka joku toisin toimiski, noin oon vaan lukenu. :)

Mä taas olen lukenu, että 4-5 kk iässä vauva oppii erottamaan itsensä ja vanhempansa eli tajuaa olevansa erillinen olento. En sit tiiä, vaikuutaako tuo mitään siihen vierastamisasiaan.

Ja toi kommentti oli siis Mamitzun tekstiin. En osannu lainata oikein.
En mäkään ole asiantuntija tässä vierastamisasiassa,mutta olen lukenu jostain ja myös neuvolatäti siitä mainitsi,että näin pienet ei vielä vierasta. Eli vierastaminen tulis kuvioihin vasta puolen vuoden iässä tai sen jälkeen. Nyt vieraassa sylissä itketyt itkut johtuis kuulemma enemmänkin epävarmoista otteista ja siitä,että syli ei ole tuttu ja turvallinen.

Mutta jos siis vierastaa jo tässä iässä, niin ei meillä ole merkkejä vielä siitä. Aina hymyilee kaikille...ehkä liikaakin. Kauhee flirttailemaan toi poika jo nyt. Saa ruveta tällä menolla jo tyttöystäviä ens kesänä jo oven takaa pois häätämään :LOL:

Rypäle: Kiva kuulla,että teillä ei ole mitään suurempaa vaivaa ja hyvä,että pääsitte nopeasti lääkäriin. Joskus ne raivarit auttaa...

 
ikionnellinen

Maamuska: "En mäkään ole asiantuntija tässä vierastamisasiassa,mutta olen lukenu jostain ja myös neuvolatäti siitä mainitsi,että näin pienet ei vielä vierasta. Eli vierastaminen tulis kuvioihin vasta puolen vuoden iässä tai sen jälkeen. Nyt vieraassa sylissä itketyt itkut johtuis kuulemma enemmänkin epävarmoista otteista ja siitä,että syli ei ole tuttu ja turvallinen."

Meillä tuo vierastaminen, jos se siis sitä on, ilmenee jo ennen kuin pääsee/joutuu muiden syliin. Martta vaan hetken tuijottaa outoo immeistä pitkään ja sit parahtaa itkuun, joka helpottaa vasta äiskän tai isin sylkyssä :heart:

Mitäs muuta...VÄSYTTÄÄ |O KOko päivän ihme pöhnötys olo ollut :eek:
Vieraat läks just ja ny Martta leikkii ja kiljahtelee isin kans tuol alakerras :heart: Meen seuraks :wave:
 
Me mennään vasta huomenna äänestämään. Tapana on ollu mennä aina vaalipäivänä. Ja ehdokas on tietysti tässä;

http://81.22.247.134/kuntavaalit2008/mattinuutti/

Se on mun isi. :heart: Ja kuvassa myös Toivo.

Mä muuten kuulin sellasen vinkin, noihin omatekemiin soseisiin, että kandee painella muusattu mössö vielä sellasen hienon siivilän läpi. Tää on meillä ainaki ollu aika ratkaseva ero. :)


Alkuperäinen kirjoittaja maamuska:
En mäkään ole asiantuntija tässä vierastamisasiassa,mutta olen lukenu jostain ja myös neuvolatäti siitä mainitsi,että näin pienet ei vielä vierasta. Eli vierastaminen tulis kuvioihin vasta puolen vuoden iässä tai sen jälkeen. Nyt vieraassa sylissä itketyt itkut johtuis kuulemma enemmänkin epävarmoista otteista ja siitä,että syli ei ole tuttu ja turvallinen.
Tosi outoa, koska just eilen se meijän lääkäri testas sitä vierastamista. Siis ihan sano, että "Kokeillaan vierastaako" ja sitte "Vierastaa", ku Toivolla meni alahuuli rullalle ja tuli parku. Ja siinä ei kyllä ollu yhtään epävarmat otteet ja huomas selvästi, et Toivo katto ensin isäänsä (jonka sylissä oli ollu), sitte mua ja sitte silmäkulmasta sitä ihme hemmoa, jonka syliin oli joutunu. :whistle:

Mut eiköhän tää oo aika vauvakohtasta. Sitä se lääkäri kans sano, et Toivo on sinäänsä aikanen kehityksessä, että haluais jo kaikkea tehdä, mutta ei vaan taito riitä (ei kovin hyvä yhdistelmä sen tempperamentin kanssa), ni ehkä sillä on toi vierastaminenki etuajassa...


Alkuperäinen kirjoittaja haikaraemo:
Ihan älytön keskustelu on muuten ollut Turun suunnalla (ja vähän muuallakin) siitä, voiko päiväkodissa käyttää kestoja!? Muka hygieniasyistä ei voisi, hah! Onneksi ne ymmärsivät perua puheensa.
No niin on! Naurettavinta aikoihin. Mutta kuten monesti on todettu, hanakimmat kestojen vastustajat on niitä, jotka ei kestoista mitään tiedä. :whistle: ;)
 
Jep jep...huomenta.
Miehä niin arvasin et meil herätää 4 alkaval kellon ajal ku siirrytää talviaikaan.
Nooo,nyt sit ollaa hereil ja kahvii taidan keittää :D

Tääl muutes jo ulkon aikamoisesti tuulee...jänskättää iha et millain myrsky on oikee tulossa :whistle:
 
ikionnellinen
Huomenta ursulainen ja muut!
Tänään noustiin vanhaa aikaa 7.30 aattelin et noustaan sit. Normaalit aamuhommat ja sit leikittiin matolla, kunnes yhtäkkiä tajusin, jumaliste kellohan on nyt vasta sen 7.30!!! :headwall: :headwall: :headwall: Eipä Martta näistä kellon siirroista välitä, mut eipä ollut äiskäkään sitä muistanut. Piiiiitkä päivä edessä, saa nähä miten ilta menee...

Joo ulkona tuuloo aika mukavasti ja pikkasen sateleekin, pahempaa kyllä on luvattu, joten sitä odotellessa. Toivottavasti monelta ei mee sähköt :( Tylsä kattoo kynttilänvalossa telkkua, ehhe heh :D
 
Huomenta,

täällä herättiin jo sian laulun aikaan, vaikka yritinkin eilen esikkoa valvottaa,että nukkuis pidempään - mutta p****n marjat. Ja vielä väärällä jalalla, joten tässä on keretty jo parissa tunnissa tappelemaan oikein kunnolla. Hermot vaan ei oikein kestä heti aamusta kauheeta kitinää ja jankutusta :ashamed:

Vielä tosta vierastamisesta, jokainen vauvahan on yksilö eli jotkut vierastaa tosi aikaisin ja pitkään ja jotkut hyvin lyhyen aikaa tai ei ollenkaa. Mutta näin tosiaan meidän neuvolassa sanottiin esikoisen aikaan...Itselläni ei ole siis vierastamisesta minkäänlaista kokemusta, joten en todellakaan ole asiantuntija, koska esikko ei ole koskaan vierastanu ja juniorikaan ei vielä ole. Voihan se olla että suositukset on tässäkin asiassa muuttuneet 3,5 vuodessa :LOL:

Täytyy mennä kurkistamaan ulko-ovesta ulos, jos uskaltais mennä lehden postilaatikosta hakemaan. Täällä näyttää kans tuuli puhaltavan välillä oikein kunnolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja haikaraemo:
Mä en oo mikään asiantuntia, mut mä oon lukenu, ettei vierastavaa vauvaa sais jättää hoitoon. Oikeen tutulle voi, jos ei hirveesti vierasta, koska yleensä on ok, ku ei enää äiti oo näkyvillä, mut vieraalle ei. Vauvalla ei oo aikatajua -> nyt = aina, eikä vauva erota itseään äidistä (pitää samana olentona). Näinollen voi lapsen perusturvallisuuden tunne saada aikamoisen kolauksen, jos hänet jätetään vieraalla jota vierastaa.

Minä en todellakaan tuomitse enkä katso pahalla, vaikka joku toisin toimiski, noin oon vaan lukenu. :)

Mä taas olen lukenu, että 4-5 kk iässä vauva oppii erottamaan itsensä ja vanhempansa eli tajuaa olevansa erillinen olento. En sit tiiä, vaikuutaako tuo mitään siihen vierastamisasiaan.

Ja toi kommentti oli siis Mamitzun tekstiin. En osannu lainata oikein.
? :xmas:
 
Huomenta.
Meillä herättiin ihan niin kuin pelkäsinkin, tuntia liian aikaisin. No ei tuo haittaa, on sunnuntai ja isännälläkin on viimeinen vapaa päivä.

Pihalle mun tartti mennä kantamaan puita liiteriin, siellä on kamala kasa ja lisää tulee koko ajan |O Mutta siellä on kamala tuuli ja sade :snotty: Noh, ei auta, muuten jää sauna ja pata lämmittysemmettä vaille.
Nyt ulos |O
 
Meillä noustiin vanhaa aikaa kahdeksalta, eli ihan mukavasti onnistui siirtyminen poikaa valvottamalla. eilen nukuttiin vain 20min päikkärit ja puol kymmeneltä nukkumaan

Suvilla on megaummetus. Ei auta luumu, mallasuute eikä 10ml levolaccia. soseet jätettiin melki kokonaan pois, mut vielä ei oo takapuoli alkanu laulaa, nyt kolmas päivä ähinää puhinaa, kimakkaa itkua ja valitusta.
isoveli ihanasti käy vaan silittämässä et kyllä se kohta helpottaa, ja pussaa poskelle...

Ku helpottaisikin.

Velv
 
Velv Onko käytössä luumu ilman tuota riisitärkkelystä....? Yritäpä antaa tyhjään vatsaan luumua ja vettä. Oot kyl varmaan jo koittanutkin...

Tääl ei vaikuttanut kellon siirtämiset mitään. 8.30 heräiltiin. Kertaakaan ei syöty yöllä :eek: :D

Oli tosi kiva päivä eilen. Oltiin miehen kanssa kaksin syömässä ja leffassa. :heart:
 
Tääl oli ihan sama paljon kello oli, heräiltiin läpi yön 20min välein lähestulkoon siitä asti kun nukahti. Kerran syötiin joskus 3 aikaan ja ylös jo 6, ja sekin oli venyttämistä. Puol ysiltä mentiin nukkumaan.

Toi ei tee muuta kun huuda. En mä tällaista sopimusta allekirjoittanut. Koskakohan tää helpottaa? Armeijavitsit ei kiinnosta nyt.. prkle.

|O :headwall:
 
Niin, ja nyt mennään lähestulkoon vain korvikkeella.. että sais edes jotain alas kun ei huutamiseltaan suostu edes syömään kunnolla. Toinen saa olla leluarsenaalin kera vieressä heiluttelemassa että saadaan 30ml huijattua.. eri pullot kokeiltu, nokkamukikin jo.
 
Huomenia!
MEillä Taavi yritti herätä vanhaa aikaa klo 7, mutta sain sen tissitainnutettua niin että herättiin sitten uutta aikaa klo 7 :D Saas nähdä miten päivä nyt menee... Ainakin ekat unet oli lyhyenlaiset, mutta se voi kyllä johtua tuosta säästäkin - jostain syystä Taavi ei tykkää nukkua sateisella kelillä, aina on lyhyemmät unet kun sataa :/ Niin ja meillä siis nukutaan ulkona ainakin kahdet päikkärit, sisälle ei tainnutu.
 
ikionnellinen
Elpalle ja kaikille kaipaaville :hug: (halaampa viel itteenikin, taidan olla sen tarpeessa :D :hug:
Tääl vedetään jo päikkyjä nro 2, ekat puol ysiltä tunnin verran ja nyt jo 1½h kiukuttelun jälkeen toisille... saas nähdä miten rytmien käy, tarttis tänään illal varmaan yrittää pitää hereillä mahd pitkään, jottei huomenna nousta näin törkeen aikaste ylös :eek:

Vieraita ois taas tänään tulossa, pitääkö mun siivota??!? Mää en jaksa.
 

Yhteistyössä