**KESÄKUUN KULLANKERÄT** lokakuussa

Pikaisesti meiän 4kk neuvolakuulumiset: painoa 7700g ja pituutta 67cm. Kasvaa ok ja kaikki muutenkin ok. Paino menee käyrällä 0 ja pituus +1 eli se vissiin siitä sirkuksesta. Eli normikokoinen.

Ja nyt sitten ruotsin tehtäviä vääntämään...pitäis vaan saada palautettua sitä kieltä taas päähän,kun ei oo tarvinnu vähään aikaan sitä puhua. Päivän jatkoja!
 
Elppa Hiutalepuuro (1-2 annosta)

- 1/2 -3/4 dl riisi-, venhä-, kaura-, ruis-, ohra tai 4-viljanhiutaleita
- runsas 2dl vettä

Löysennä tarvittaessa äidinmaidolla tai korvikkeella.

Mun muistaakseni korviketta ei saa keittää, korjatkaa jos oon väärässä...
Ja noi hiutaleet voi hienontaa sauvasekottimella jos puurosta tulee liian karkeaa.
 
ei nyt mitenkään pahalla kelleen, eikä mulle kuulu mut ihmettelen vaan et mikä "kiire" on antaa vauvalle mahd monia kiinteitä ym ym...?? puuron ja lihan välillä yleensä valitaan jompikumpi suositustenmukaan siinä 5-6kk iäs. ja vähä kerral kantsii just et tietäs et tuleeko reaktioita.. noo, esikoisel mäkin kyl annoin jo 3kk iäs perunaa maistaa..... :)
hampaista viä... meil esikol tuli 3,5kk iäs 4, keskimmäinen alkoi kuolaan ja vaivaan 4kk iäs mutta puhkes vasta 7kk iäs,jolloin siis vaivat jo helppas.. kolmonen alko alle 4kkl kuolaan ja puhkes parin vkonpääst siitä ja kuolaaaa edellee....

kelloista..mikähän AIKAVYÖHYKE meitsil on kun äijän herätin 1h liia aikasin töihin... siä se raukka oli 5 käyny.... :ashamed: ja lapsetkans, 7 aamupuurolla silmät ristis! hyvä minä!! :whistle: nyt väsy. ja nuha.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Martza:
ei nyt mitenkään pahalla kelleen, eikä mulle kuulu mut ihmettelen vaan et mikä "kiire" on antaa vauvalle mahd monia kiinteitä ym ym...??
No, mä ajattelen niin, että en itsekään haluaisi syödä samaa makua viikosta toiseen. Ja toivottavasti pysyisi vauvalla into tuohon ruokailuun, ja kelpuuttaisi helposti uudet maut kun ei ole tottunut vain yhteen tai kahteen.

Lisäksi tuo kiinteiden aloittaminen varhaisessa vaiheessa (ja vielä mahd. karkeassa muodossa) vaikuttaa positiivisesti suun motoriikan kehittymiseen. Sillä taas on vaikutusta puheen tuottamiseen.
 
Martza Meillä ei enää pelkkä maito riittänyt, niin kyllä nuo kiinteät on tullu mukaan ihan sen takia jo hyvissä ajoin. Mulla on myös sellanen käsitys (ja ainakin pojan ilmeitä katsellessakin), et kyllä Rasmus oikein mielellään näihin uusiin makuihin tutustuu.
 
Hejsan vaan kaikille :flower:

Täällä ollaan sairastettu eka flunssa, nettipimennossa olen aikaslailla ollut, lukuunottamatta meseä =). Onneksi Eetu on jo nyt ihan hyvällä hapella, toivottavasti ei ollut kuin tommonen parin päivän flunssa!!

Ursulaiselle myöhästyneet onnittelut :flower:

Meille terkkari sanoi, että jos alottaa lihan 5 kk iässä, niin sillon puuro tulisi vasta 6kk...eli ei molempia esim. 5 kk. iässä. Itse ajattelin aloittaa ekaks puuron ja sitte vasta lihan.
Martzalle: Met alotettiin kiinteät jo hieman ennen 3 kk. yksinkertaisesti siksi, että tuo poika oli niin nälkäinen koko ajan! Hurja (turha) toive oli, ettää yöunet olisivat parantuneet kiinteiden (aluksi vellin) myötä...mutta näinhän ei sitten käynyt. Nyt tilanne ollut jo hyvä jonkin aikaa, osasyynä varmasti se, että kiinteitä menee säännöllisesti ja niin paljon, kun napa vetää =). Toki olisin voinut jättää kiinteät paljon myöhemmälle, mutta jos olisin halunnut pitää poijan tyytyväisenä, olisi minun pitänyt imettää lähes tulkoon koko ajan...EI KIITOS!! Sen verran "huono" ja itsekäs äiti olen, että vaikka nautin vauvasta täysin siemauksin ja nykyään imettämisestäkin, niin siihen en olisi alkanut!!

No niiiiii....perhana taas sama homma, miljoona asiaa, mihin piti kommentoida, mutta taas katos kaikki :whistle: Myöhemmin sitten =)
 
ikionnellinen
No niin eka kerta vauvajumpassa takana, ja kivaa oli =) Martta ainakin tykkäs... :heart:
Nyt jo vetelee toisia päikkyjä, tais olla kuitenki niin jänskää.

Tosta kiinteiden aloituksesta, niin meillä mennää edelleen vain rintamaidolla, tyttö nyt 4½kk ikäinen ja kasvaa toooosi hyvin (8020g viime viikolla). Lisäksi sairastellut yhen korvatulehduksen ja ab-kuurista johtuen vatsa ollut vähän sekaisin, siksi myöhäistetty tuota soseiden antoa. Tällä viikolla alkaa perunan kokeilu ja siittä sitten pikkuhiljaa lisää, en pidä kiirettä. Lähinnä 4-6kk iässä on hyvä aloittaa maistelu sillä lapsella on silloin tuo herkkyysvaihe maisteluun, lisäruokaa periaatteessa tarvitsee vasta 6kk iästä, näin neuvottiin meidän neuvolassa :/

Mukavaa päivää meille kaikille :flower: Nyt pullataikina oottaa leipojaansa :p
 
Luin kaikki kirjotukset ja puolet katos täst yliväsyneest pääst :ashamed:

Täs jo eilen käpyselle valitin meses et oon nyt 2vkkoo muksuje kaa keskenää...mies painuu vkonlopuks Turkuu kaverisa synttäreille. Vai jokos mie sen tänne jo aikasemmi kerroin :whistle:
Joten nyt on tää mamma kovilla jo ihan kivasti...

Mie meinasin kans koht alottaa puurojen maistelun...mietin tuot riisihiutalepuuroo et tekisin.

Jaaaahas...sit loput asiat unohtu mitä olin meinennu julki tuoda :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamitzu06:
Kakasta asiaa Kuinka teillä saapuu lasti perille, äänen kanssa vai ilman?
Ja kuinka se haisee? Meillä kun se toimitus on äänetön ja hajuton KUNNES avaat vaipan :x :x
Kyllä meillä ähinästä yleensä huomaa, ja housujen päältä takamusta haistamalla viimeistään.
 
ai vaikuttaa puhehommiin kiinteät!!?? en oo kuullutkaan. meillä ei tuo keskimmäinen kovin viä juttelekaan, ja huonosti paloja ym söikin alle 1v. esikko puhui lauseita jo tossa iässä =) . on niissä eroja. ei meilläkään pojalle pelkkä maito enää riitä. mutta kerran pväs vasta ollaan syöty kiinteitä.
kakka tulee usein äänten kera täälä ja haju on ihana :)
 
Kakasta se vähän vaihtelee se toimitus. Välillä haisee kauas jo pahalle ja sitä oikein ähistään ulos. Väillä ei haise juuri miltään eikä pojasta edes huomaa, et kakan on tehny. Oon huomannu, et luumusoseella on tähän kumpaankin suuri merkitys. Jos on syöty enempi luumua, kakka ei juuri haise ja se tuleekin lähes äänettä.

Nyt myö yritetään lähtee pojan kanssa ulos, vihdoinkin.

Onko teillä muuten ehdotuksia seuraavaksi turvaistuimeksi autoon? Rasmus ei mahdu enää kunnolla meijän turvakaukaloon (Britax), joten tarvittas nyt siis uus 9kg:sta eteen päin. Aloitin jo keskustelun samasta asiasta tuolla lastentarvike-puolella,mutta ajattelin nyt kysyä teiltäkin asiaa, jos teillä on hyviä ehdotuksia tällaselle tietämättömälle puupäälle!

...niin ja nyt sit ulos! :D
 
Kakasta: Meidän neiti on ollut kova piereskeleen aina ja kakan tulon kyllä kuulee ja kauas! Ei ole kertaakaan ollut kakka yllärinä vaipassa. Kovasti ähistään vedet silmissä ja nenä punaisena ja ääntä toimituksessa riittää sekä ylä ja alapäässä: :LOL:

Kerran kannoin Emmaa kantorepussa vaatekaupassa. Reppu on musta ja olin itsekkin mustissa joten reppua ei helposti huomannu jos ei suoraan katsonut meitä. Emmalla kovasti ilmavaivoja ja ääni peräpäässä sen mukainen. siinä sitten nolona yritin pyöriä ympäri et kaikki näkis etten se minä ole vaan tää pikku neiti joka köllöttelee repussa. Äänet oli kuin aikuisella. Kovasti törisi! :LOL: Onneksi paukut ei vielä haise ja kakkakin haisee ihan vain hernekeitolle. Kiinteiden aloituksen jälkeen haju kuulemma ihan eri.

 
Maleha: Voin kuvitella tilanteen! :LOL:

Mie kans yritän monipuolistaa noita kiinteitä kuiten mahd nopeaa..Ois aika kurja tosiaan vetää porkkanaa monta viikkoa putkeen (eikä se itseasias ois kovin hyväksikään). On vaa vähä hankala tilanne ko meil kans maissi vetää aivan kivelle masun, samoin pottu.. Pitää tota perunaa koittaa viel kun nyt on saatu tol mallas uutteella tuo masu toimiin ihan ok:sti.
Ja sit: mie lopetan nyt nää ruoka keskustelut joiltakin osin. Älyttömiä nää "sitä ei saa antaa, sitä pitää antaa, sitä annetaan 0,756798 teelusikallista jne.."
ON HYVÄ että on suositukset, mut niitä seurailles pitää käyttää myös omia aivoja =) Lisään viel, ettei tää vuodatus siis ollu kelleen täällä tarkoitettu, vaan aivan yleisesti (Ottaa päähän nuo suositukset joita erityiseti neukkatätejen mielestä pitäis noudattaa ko kymmentä käskyä.. ). :$

Kakkajuttu: tääl tulee kauheaa ähinää, "kiemurtelee" ja haisee! :x

Emmiekää sua Tiivari "huonot mammat" pinoon päästäis korviksista haaveilun vuoks =)

Turvaistuin asiaa täälläki pähkäilty, kovinkaan moni turvaistuin (ei siis kaukalo) ei ole saanu hyviä arvosteluja turvallisuus testeissä (yksikään ei täysiä pisteitä)..

Toukkalat
 
maissinaksuista kukaan koskaa muista mitä mie oon kirjottanu, aina tulee vaan et kukahan se oli joka ja jne :D
Mut siis joo meillä anoppi oli ostanu noita pussin kun kaupassa oli ollu esittely ja ne siellä oli sanonu et neljästä kuukaudesta eteenpäin. Ne naksut menee suussa ihan imeskellenkin tosin toi jyystää niitä vähän myös olemattomilla hampaillaan :D Ne on kyl sitten tosi tahmasia kun ne kostuu! Ite oon noita antanu ihan vaan siks että oppis pistämään ruokaa suuhunsa kun meillä varmaan aika paljon koitetaan saada tyttö syömään ihan sormiruokaa pilttien lisäksi. Kovin hyviä ravintoarvoja niissä tuskin, mutta ei mitään "ylimäärästäkään" kuten suolaa ja säilöntäaineita. Joinakin päivinä niitä saatetaan täällä syödä parikin, mutta mitään jokapäivästä herkkua ne ei kuitenkaan ole :D

kakasta meillä se on karseen hajusta ja yleensä tulee salakavalasti jos se tulee vaippaan, eli huomaan vasta sitten kun raotan vaippaa tai huomaan että lattia/sitteri/leikkimatto velloo paskassa :D Voipi olla että normaalisti ähisee kun kakkaa tekee, mutta sillon oonkin vieny tytön kakalle eikä siis oo vaippaan tullu.

Jotain vielä piti sanoa, mutten millään taas muista...
Pilttejä meillä ei olla vieläkään syöty, eikä myöskään yhäkään kääntyilty, mutta varpaat pitää tunkea suuhun joka vaiheessa tai koittaa tarttua niillä lelukaarenleluihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja toukkala:
Ai niin MP ja muut joiden tekstit katoilee: ennen ko painatte vastaa nappia kopioikaa teksti esim. wordille.. (tai kirjottakaa sinne suoraan)..Opin ite tekeen niin ko tarpeeks monesti tekstit katos. ;)
luulis et riittää et kirjottaa tekstin ja painaa kopioi ennen ku lähettää, sit jos teksti katoaa se löytyy kun, TADAA, painaa liitä :D
 
Mulla on UUS TUKKA!!! JEEEEE! :D :D :D Mun on ihan pakko laittaa kuva, ku tekis mieli esitellä koko maailmalle! :whistle:

En tehny muuta ku leikkasin, väri on oma, mut että piristi! Mulla oli nimittäin sellaen lähes pyllyynpitkä sekasorto...

Meillä tää on siis ollu pitkäaikanen riidan aihe, ku mies käyttää aina kaikki rahat omiin juttuihin, niin, että mulle ei jää mitään. Kampaajalla oon viimeks ollu yli vuos sitte... Ne mitä oon extrahommilla itelleni tienannu on neki menny loppujen lopuks ruokaan... :headwall: Nyt sitte sain palautuksia vakuutusyhtiöltä, ni ihan hissukseen pidin ne itelläni ja menin kampaajalle. B) ja illalla meen PILATEKSEEN. Vitsit mä oon ku uus ihminen!

Palaan vielä vastailemaan, nyt vähän vaikeeta, ku Toivo just heräs.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Martza:
ai vaikuttaa puhehommiin kiinteät!!?? en oo kuullutkaan. meillä ei tuo keskimmäinen kovin viä juttelekaan, ja huonosti paloja ym söikin alle 1v. esikko puhui lauseita jo tossa iässä =) . on niissä eroja. ei meilläkään pojalle pelkkä maito enää riitä. mutta kerran pväs vasta ollaan syöty kiinteitä.
kakka tulee usein äänten kera täälä ja haju on ihana :)
Juu, ainakin meille neuvolassa näin sanottiin. Ja korostettiin nimen omaan tuota, että mahdollisimman nopeasti vaan karkeampaa ruokaa. Eli ei pelkkää sileää sosetta. Mutta enemmän on kuitenkin varmaan merkitystä sillä, että lapselle puhutaan, luetaan ja lorutellaan. Tai näin itse maalaisjärjellä ajattelisin. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja toukkala:
Ja sit: mie lopetan nyt nää ruoka keskustelut joiltakin osin. Älyttömiä nää "sitä ei saa antaa, sitä pitää antaa, sitä annetaan 0,756798 teelusikallista jne.."
ON HYVÄ että on suositukset, mut niitä seurailles pitää käyttää myös omia aivoja =) Lisään viel, ettei tää vuodatus siis ollu kelleen täällä tarkoitettu, vaan aivan yleisesti (Ottaa päähän nuo suositukset joita erityiseti neukkatätejen mielestä pitäis noudattaa ko kymmentä käskyä.. ). :$
Niin, ja varsinkin kun joka neukkatädillä on eri mielipiteet... :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
Voipi olla että normaalisti ähisee kun kakkaa tekee, mutta sillon oonkin vieny tytön kakalle eikä siis oo vaippaan tullu.
Tästä tahdon kuulla lisää!! Eli laitatko jo potalle istumaan vai miten??? Ehditkö riisumaan niin ripeästi? Miten vauva suhtautuu? Kerro jookos lisää! :wave:
 

Yhteistyössä