**KESÄKUUN KULLANKERÄT** lokakuussa

Noni, nyt tyttö sit valtas meän sängyn, elämänsä aikana pari yötä ennen nukkunu vieres, nii eilen illal: Ei suostunut mihinkään muualle nukkuun ko meän sänkyyn, ei pinnikseen, vaunuihin tai EES SYLIIN! Noo, hätisteltii sit ukko lattialle (tai no, meni sinne oma aloitteisesti ja mutisi mennessään jotai: "prkleen naiset..." :LOL:

Korviksia en kyllä laittais! :eek: Ei ehkä näin pienen mun mielestä tarvii "kauneuden eteen kärsiä". Kärsikööt sit vanhempana ko itte haluaa, ja jos mie haluan jotain söpöä silmän ruokaa, nii kattelen koiran pentujen kuvia =)

Kuolaa täälläki eritetään erittäin runsaasti! (Tullu serkkuunsa joka myös vauvasta viel tähänki päivään asti on ollu aina paita märkänä, nyt siis 4 vee..) Että kai tuossakin asiassa voi olla vaan jotain fysiologisia eroavaisuuksiakin.

Toukkalat, Eerica 4 kk & 1½ vko:a
 
Just tuota Muksu puuroa maisteltiin. Ja kun siinä tosiaan lukee 5-6 kk, niin ajattelin jo kokeilla, kun meillähän tuo 5kk tulee ensi viikolla täyteen. Mutta kapinallinenhan mä oon ja varsinkin kun neuvolasta ei anneta mitään ohjeita, niin enhän mä voi tietää kuin kokeilemalla. Kokeillahan se th:kin vain käski eri ruoka-aineita kun sieltä sillon 4kk-neuvolassa neuvoja kyselin ja määrätkin kuulemma opin ihan vaan kokeilemalla. :D Oonkohan mä nyt kauheen huono äiti kun menin sitä puuroa jo vähän antamaan? :eek:
 
Juu, meil on annettu eilen ja toissa pvnä maistiaisia kaurapuurosta muuten (juuri sitä muksun 5-6 kk). Joo ei ole viel viittä kuuta lähelläkään, mut..Nii.. Eipä mul erityisiä selityksiä ole, koitan vain saada tytön nukkuun vähän paremmin yöt.

Ja neuvola täti viimeks just sano että: "sit kuukauden päästä puuroja" eli 5 kuun iässä niitä alotellaan kait. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Oonkohan mä nyt kauheen huono äiti kun menin sitä puuroa jo vähän antamaan? :eek:

Et todellakaan oo! Haluaisin jo itsekin alkaa puuroja antamaan. Ja annankin parin viikon päästä nyt, kun tiedän et saa antaa jo 5kk iässä. Mä vaan muistin tuon "aloitusiän" väärin... :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Oonkohan mä nyt kauheen huono äiti kun menin sitä puuroa jo vähän antamaan? :eek:

Et todellakaan oo! Haluaisin jo itsekin alkaa puuroja antamaan. Ja annankin parin viikon päästä nyt, kun tiedän et saa antaa jo 5kk iässä. Mä vaan muistin tuon "aloitusiän" väärin... :/
Tietääkö kukaan paljon noissa puuroissa on maitoa? Onko kellään "reseptiä" jos niitä puuroja sitten parin vk päästä rupeis ihan itse tekemään..? (tolla erikoismaidolla, jos se kerta sopis).
 
Millasta neuvoa ja ohjetta ootte muuten neuvolasta saanu noiden kiinteiden aloituksen kanssa? Me ei olla saatu kerta kaikkiaan mitään. Mun mielestä se ei ollu mikään kovin hyvä ohje, että kyl sä kokeilemalla sit tiedät. Oonkin sit aika pitkälti näiden teidän/meidän keskustelujen pohjalta päätynyt sit kokeilemaan eri ruokia ym. Mut tää puuro oli kyllä siis mun ihan omassa päässä mietitty ajatus. :|
 
Korviksista Juu, vähän odotinkin murskatuomiota ajatukselle... :whistle: Oli kyllä ihan hyvä pointti, että muut lapset voi niitä repiä. Ei hyvä. Mut en mä silti ihan kokonaan ajatusta vielä hylkää... Erityistä huoltamista ne kyllä vaatii, jotta pysyvät puhtaina. Mutta meillä suomalaisessa kulttuurissa se on vielä jotenkin outoa, kun taas ulkomailla reiät laitetaan jo synnärillä. Ja kuulemma korvan rusto on vielä pehmeää vauvalla, joten puudutusvoiteen kanssa ei kuulemma edes tunnu. Eli kipua en tietty halua vauvalle tuottaa. No joo, puolustuspuhetta. B) Älkää silti pitäkö mua ihan kamalana, ja eristäkö mua "huono mutsi" sarjaan... :D Vetäydyn tämän aiheen kanssa taka-alalle :whistle:
 
Minäki oon miettiny noita kiinteiden antamisia, että missä tahdissa ja paljonko voi kerralla antaa. Jotenki sitä on ihan pihalla näiden kanssa. Eilen annoin kasvissosetta lusikan pari, ja irvistellen se meni alas, mutta en sit tiiä oisko lisää pitäny vaan antaa. Nannia juotin päälle sitte. Ehkä sitä on vaan arka ja miettii että jos neitille tulee masukipuja tai jotain :x
 
Kiinteiden aloittamisesta meille on sanottu, että ensin makuannoksia 1 maku/vko. Jos ei tule mitään oireita, niin voi ottaa ruoka-aineen vakituisesti ruokavalioon. Kannattaa aloittaa miedoilla aineksilla, mutta niitähän ainakin kaupan 4kk soseet onkin. Kaaleja ei nyt varmaan ihan ensimmäisenä kannata kuitenkaan. Mä oon kyllä ottanut nopeamman tahdin meidän teräsvatsan kanssa. Kun ei ole vatsaväänteitä tähän pävään mennessä mistään tullut. Eli n. 2-3 makua viikossa menee jo. Eikä siinäkään muuta ole, kuin että on sitten hankalampi tietää mikä oireet on aiheuttanut, jos on aloittanut samaan aikaan useampia makuja.

Niin ja aluksi tosiaan annoin vain muutaman lusikallisen, jotta ensin tottui ylipäätään syömään kiinteää ruokaa. Sitten kun nieleminen ja suun motoriikka alkoi pelaamaan, niin lisäsin annoskokoja. Nyt menee siis n. 1prk yhteensä kasviksia ja hedelmiä.
 
Vielä kiinteistä: lusikalla on muuten suuri merkitys mun mielestä. Meillä oli ensin käytössä sellainen pehmeä ensilusikka. Ehdin jo ajatella, ettei lapsi opi ikinä syömään. Ostettiin sitten Prismasta Ainun ensilusikka (joka näyttää muuten myös, onko ruoka liian kuumaa. Kätevä, jos ei halua aina maistella), jonka lusikkaosa on aika pieni. Johan alkoi sen kanssa soseet uppoamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Ehkä tähän rinnalle piäis laittaa toi "huonojen mutsien tonnikeijut-pino". Siellä saatais kaikki toteuttaa ihan rauhassa elämää ja huonouttamme näiden sirkusvauvojen kanssa!!! :LOL: :LOL:
Niin, tää pino olis vaan kiilotettua kulissia. Ja siel olis todellisuus :LOL:
 
Tiivari tuosta lusikasta. Meijän pojalla taas menee hermo sellasen pienen lusikan kanssa. Se sellanen sininen nestleltä tullu lusikka on meillä paras. Siinä on jo vähän kokoa ja saa poika tarpeeksi ruokaa kerralla suuhun, että äiti ehtii kauhoa purkista sillä välin lisää pöperöä lusikkaan. Siis Rasmus on mun mielestä ihan hirvee ahmatti. Antoi sille kuinka kukkuraisen lusikallisen tahansa, aina se odottaa uutta lusikallilsta suu valmiiksi apposen ammollaan hirveen kommenuksen säestämänä. :D Siis ruuasta tää meijän poika ainakin tykkää!
 
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Tiivari tuosta lusikasta. Meijän pojalla taas menee hermo sellasen pienen lusikan kanssa. Se sellanen sininen nestleltä tullu lusikka on meillä paras. Siinä on jo vähän kokoa ja saa poika tarpeeksi ruokaa kerralla suuhun, että äiti ehtii kauhoa purkista sillä välin lisää pöperöä lusikkaan. Siis Rasmus on mun mielestä ihan hirvee ahmatti. Antoi sille kuinka kukkuraisen lusikallisen tahansa, aina se odottaa uutta lusikallilsta suu valmiiksi apposen ammollaan hirveen kommenuksen säestämänä. :D Siis ruuasta tää meijän poika ainakin tykkää!
Pitääkin kokeilla tuota Nestlen lusikkaa. Se odottaa tuolla kaapissa vuoroaan.

Mites muuten: muistelin että joku täällä antoi jo maissinaksuja vauvalle? Tai siis valokuvassa vauvalla oli nassu täynnä maissijämiä :D Eli niitäkö jo uskaltaisi antaa imeskeltäväksi, vaikka ei hampaista ole tietoakaan??
 
Meillä kierretään kaikki maissijutut kaukaa. Pojalle tulee vähänkin maissia sisältävistä jutuista heti ummetusta. Mutta muistelisin, että joku tosiaan niitä maissinaksuja oli vaavilleen antanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Meillä kierretään kaikki maissijutut kaukaa. Pojalle tulee vähänkin maissia sisältävistä jutuista heti ummetusta. Mutta muistelisin, että joku tosiaan niitä maissinaksuja oli vaavilleen antanut.
Meillä tuo maissi-perunasose on tosi herkkua, joten aattelin et maissinaksutkin vois kelvata. Ja kun saatiin onneksi tuo ummetuskin kuriin sillä Bonan luumulla. Nyt vaan haetaan tasapainoa ripulin ja ummetuksen välillä tuon luumun määrässä.
 
Mä en ala, kirjotin piiitkät pätkät ja nyt ne kaikki katos :'( :'(

No tiivistettynä eilinen ilta: Perseelleen meni taas oikein kunnolla. Yritin laittaa tyttöö nukkumaan, ennen ku menee yliväsyneeks ja kokeilin nukahtaisko ite sänkyyn. No ei, vaan alko huuto ja sitä kesti sit 1,5h jolloin mä ite olin jo niin väsynyt, että itkuhan siinä tuli :'( Ja mitä tekee armas mieheni, katselee telkkaria tyytyväisenä, vasta tunnin jälkeen se hiipii kattomaan miten mä pärjään ja tajus ottaa tytön hoitaakseen, että mä pääsen vetään henkee. No mä TODELLAKIN LUULIN, että se rauhottelis tyttöö sylissä kun huuto vaan jatku, mutta väärässä olin. 5minuutin päästä menin kattomaan, niin likka huutaa meijän sängyssä ja mies istuu vieressä ja pitelee päätänsä ja koittaa hillitä hermonsa :headwall: Että se siitä avusta, kiitos kovasti! Eli jatkossakin näemmä mun täytyy vaan selvitä yksin, ei oo miehellä hermoja ees 5 minuuttiin :kieh:
No kyllä se sen verran sit tajus mun väsymyksestä, että tajus viedä koiran pihalle, ettei mun tarvinnu sitäkin hoitaa. (mä oon siis luvannu hoitaa yksin ton koiran, koska sen alunperin halusinkin :saint: )
Mutta joo, aika helvetillinen väsymys on päällä ja pelottaa jo valmiiks noi illat. Taidan palata vanhaan hyvään tapaan, eli nukutan syliin ja tissille. Mulle on ihan sama vaikka se ei ikinä oppis nukahtaan yksin |O

Mansikka85 Mä katoin neuvolassa oikein videon tosta aiheesta miten lapsi nukutetaan ja miten pitää toimia kun se herää. Eli just noin, että jos se alkaa ähiseen yöllä niin pitäis odottaa niin kauan, että se muuttuu itkuks ennen ku menee rauhotteleen. Mutta voin sanoo, että ei toimi! Mä kokeilin yhden yön ja sinä yönä ei nukkunu sit kukaan! |O Eli ensin mä heräsin kuunteleen sitä ähinää ja kitinää joka saatto kestää hyvän tovin, sitten kun se menee itkuks asti niin lapsi herää siihen ja sitten se nukuttaminen uudestaan kestää toisen tovin ja sama rumba toistu noin 4 kertaa sinä yönä! En kokeile enää toiste |O :saint:

Kiinteistä: mä sain ainakin ihan hyvän vihkosen neuvolasta, vauvan ruoka 6-12kk.
Jos nyt tiivistettynä jotain laittaisin:
- hyviä alotusmakuja: peruna, porkkana, kesäkurpitsa, maissi, kukka-ja parsakaali
- uusia makuja 1-2 uutta ruokaa viikossa
- Alle 1-vuotiaan ruokavaliossa tulee välttää seuraavia: lanttu, nauris, punajuuri, pinaatti, nikkonen, kiinankaali ja juuresmehut (nitraattipitoisuuden takia). Vihertävät ja itäneet sekä sormenpäänkokoiset uudet perunat. Kuivatut herneet ja pavut (huonosti sulavia) Ituja (salmonellariskin takia)
- Marjat ja hedelmä sopivat aluksi kypsennettynä soseena tai kiisselinä, myöhemmin hienona raasteena. Esim. Mustikka, vadelma, mansikka, puolukka, ruusunmarja, omena, päärynä, banaani ja persikka sellaisenaan tai esim. puuroon sekoitettuna. (ulkomaiset pakastevadelmat on ennen käyttöä kuumennettava 2min ajan noro-viruksen takia)
-Raparperia ei anneta alle 1-vuotiaalle oksaalihapon takia. Säilöntäaineita sisältäviä hedelmä-ja marjaruokia tulisi välttää.
- Täysjyväjauhoista ja -hiutaleista valmistettuja puuroja voidaan tarjota aikaisintaan 5kk ikäiselle. Riisi-, vehnä-, kaura-, ruis-,ohra- tai 4-viljanhiutaleita tai jauhoista: graham-, ruis- ja ohra.
- Suurimo- ja ryynipuuroa voi aloitella 8-12kk iässä
- Lihaa, kalaa ja kananmunaa voidaan lisätä kasvis- ja perunasoseen joukkoon noin 6kk iässä (aikaisintaan 5kk) Aluksi annos 1tl ateriaa kohti. 7-8kk ikäiselle riittää 1-1,5 rkl lihaa kerran päivässä, 8-12kk iässä 2 kertaa päivässä.
- Maksaruokia ei suositella alle 1-vuotiaalle. Makkaraa voidaan käyttää vasta vuoden jälkeen suolan ja nitriitin takia.
- Kalaa suositellaan 2-3 kertaa viikossa edullisten, pehmeiden rasvojen takia. Kalaksi sopii: sei, lohi ja kasvatettu kirjolohi, siika, muikku ja punakampela. Haukea, sisävesien isoa kuhaa, madetta ja ahventa sekä itämeren siikaa ja lohta käytetään enintään 1-2 kertaa kuukaudessa haitallisten aineiden takia.
- Maitoa, piimää, viiliä ja jogurttia voidaan antaa 10-12 kk iässä ja aluksi vain makuannoksina ruokiin lisättynä. Vuoden iässä voidaan siirtyä tavallisiin maitotuotteisiin.

Ja nää ohjeet oli nyt enemmän niille jotka tekee ruuat ite :xmas: toivottavasti oli tarpeellista tietoa edes jollekin :ashamed:

äh, nyt kutsu käy :wave:

Väsynyt MP ja Elsa 4kk 1vko
 
Kiitokset MP:lle "ruokalistasta". Oli kiva nähdä tuollanen ohjeistus noiden kiinteiden suhteen.
Niin ja :hug: . Meillä kanssa tuskaillaan ton nukkumaan käymisen kanssa aina vaan. Meillä mies ratkaisee nukutusongelman tuomalla Rasmuksen leikkimatolle ja antaa toisen nukahtaa siihen. Juu, ei ole mun mielestä se hyvä tapa, jos omaan sänkyyn yritetään saada nukkumaan. Joten täällä myös hermot tasaisesti hyvin tiukoilla ton pojan nukkumaan menon suhteen.
 

Yhteistyössä