**KESÄKUUN KULLANKERÄT** lokakuussa

Alkuperäinen kirjoittaja Mamitzu06:
Tuohon sirkukseen oisin voinut osallistua esikoisen kanssa :|
Sain kuulla anopilta ja apelta melkein kaiken loukkaavimman (kaivelin vähän päätäni ja nyt muistin nuo :kieh: ) mitä pojasta kuulin, OMPAS SILLÄ ISO PÄÄ!! :headwall: Vittu se oli ihan normaali pää!! (juoksee noutamaan neuvolakorttia)
Se oli 4kk ja 44cm, pojan pää taitaa olla muutenkin isompi kuin tytöillä? (eihän tuo viel ole iso pää? :ashamed: )
Meillä ei kukaan muu ole sanonut asiasta kuin minä itse.. :LOL:
4 kk neuvolassa pää oli 43,jotain ja äsken kokeilin pojalle 74 koon toppapukuun kuuluvaa lakkia kokoa 42/44 eikä inahtanutkaan.. :kieh:
Tytöllä oli taas pieni pää ja sitä seurattiinkin vauvana.. katsoin neuvolakortista että tytöllä oli vielä 8 kk iässä pienempi pää kuin pojalla nyt.. :whistle: :D
 
Mamizu: eikä iso pää -kommenttia :hug: Miksi, oi niin miksi pitää sanoa jotain noin tyhmää. Eiköhän se aika lailla normi pää ollut.

Mitä hitsiä ton nukkumisen kanssa tekisi. Parin tunnin välein joudun rauhoittamaan miestä öisin. Nukahtaa kyllä, kun käännän kyljelleen ja tassutan kädellä, mutta itse olen sitten non-stop hereillä. En tajuu, mikä nyt on tullut, ettei voi nukkua kunnolla. Nykyään se nukkuu mun vieressäkin, kun en jaksa enää nousta sänkyyn taputtelemaan. Pitäisi varmaan noudattaa Mansikan neuvolan ohjetta, mutta kyllä musta tuntuu, ettei se toimi. Välillä olen niin Z, etten herää ihan pieniin ähinöihin ja siellähän se sitten pällistelee hereillä ja äänet kovenevat vaativimmiksi. On ilmeisesti niiiiiin kivaa vauvan elämä, ettei viitsisi käyttää aikaa nukkumiseen. Kiva vaan sitten äiskälle.

Rypäle, meillä kuolattiin kuukausi sitten ihan hirveästi ja luulin, että hampaita olisi tulossa, mutta paljaat ikenet yhä paistaa meidän vaavilla (onneksi, en halua tissinpurijoita :LOL: ). Nyt se tosin narskuttaa omia ja muiden rystysiä ikeniin, että taitavat siellä taas kiusata tulevat hampilaiset. Kuolaa tosin tulee vähemmän.

Muok. meillä siis ollaan melkein kuukausi teidän Toivoa vanhempia, ihan hintsusti alle 5 kk
 
Hitsit, kun oli tullut paljon tekstiä, kun kerrankin poistuu jonnekin kotoa. :D

Onnea Ursulaiselle! :flower: :flower:

Kiinteiden määrästä: Meillä syödään kiinteitä lounaaksi ja päivälliseksi. Kerralla: 1/2 prk kasviksia ja 1/3 prk hedelmää + 3tl luumua. Enemmänkin varmaan uppoisi, joten vähitellen varmaan alan nostamaan määrää. Maitoa en anna vaan vettä ruuan kanssa.

Oviskipuja Todellakin! Kuukautiskivut katosivat, mutta tilalle tuli oviskivut.

Kuolaamisesta Meillä on kuolattu jo kuukauden päivät. Liittyy kuulemma myös siihen, että n. 3kk iässä suun motoriikka alkaa kehityä ja aiheuttaa kuolaamista. Eli ei välttämättä enteile vielä hampaiden tuloa.

Ja sitten avaan sateenvarjon, laskuvarjon ja menen bunkkeriin.... kun haluaisin ottaa Sofialle reiät korviin....Näin neuvolassa 8kk ikäisen tytön, jolla oli korvikset laitettu 4kk iässä. Oli vaan niiiiiin söpö. Oliskohan ihan kamalan paha juttu....? Oonko huono äiti kun edes haaveilen moisesta? :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Babyblue08:
Mitä hitsiä ton nukkumisen kanssa tekisi. Parin tunnin välein joudun rauhoittamaan miestä öisin. Nukahtaa kyllä, kun käännän kyljelleen ja tassutan kädellä, mutta itse olen sitten non-stop hereillä. En tajuu, mikä nyt on tullut, ettei voi nukkua kunnolla.
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: Sä voisit puhua mun miehestä. Mulla kun menee hermo sen kuorsaamiseen ja ähinöihin. :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Ja sitten avaan sateenvarjon, laskuvarjon ja menen bunkkeriin.... kun haluaisin ottaa Sofialle reiät korviin....Näin neuvolassa 8kk ikäisen tytön, jolla oli korvikset laitettu 4kk iässä. Oli vaan niiiiiin söpö. Oliskohan ihan kamalan paha juttu....? Oonko huono äiti kun edes haaveilen moisesta? :ashamed:
Minä en laittaisi näin pienelle, ehkä sitten kun ymmärtää ja osaa pitää huolta itse korvistaan.. aikaisintaan ehkäpä kun leikki-ikä on ohi.
Voin vain kuvitella miten korvikset jää kiinni pipoihin/lakkeihin, kun kiskotaan paita pois/päälle.. leikkiessä.. toisen lapsen kiskoessa korvasta että mikäs täällä.. ;)
Vain minun mielipide.. :wave:
 
En laittais korviksia noin pienelle vaikka vähän maksettais... tai vähä enemmänki! Tulehdus vaarakin aika iso ja turhaa kai sellaista riskiä ottamaan. Varmasti kerkiävät kaunistautua omaksi ja äidin iloksi myöhemminkin...
Jokaisen oma asia tietty ja jokainen tekee omalle vauvalle ne ratkaisut itse.... Toki!
 
Hirvee määrä tekstiä parissa päivässä... :D
Meillä on kuolattu varmaan jo 2 kk eikä mitään hampaita näy, varmaan siinä vaiheessa kun niitä tulee pitää vaihtaa vaatetta vielä useammin ku nyt.
Soseita meillä menee kahdessa erässä eri makuja yhteensä noin purkillinen.
Ja piru vie ummettaa, just annoin levolacia kun ei luumut ja mallakset auta. On ollut hitaanlainen suolen toiminta koko ajan, pitää yrittää ennakoidakin ettei mene aivan kipeäksi tyttö riepu.
Minä nyt menen sanomaan "ääneen" tän, mutta meillä on ollut tosi säännöllinen unirytmi jo hyvän aikaa, aamulla 30min-1 h tirsat, sit 12-14 ja 16-18. Ja illalla kahdeksan kieppeillä yöunille. Ja vaikuttais että on jo tänään saatu uudesta ajasta kiinni :p
Minä en laittaisi Julialle korviksia, lupasin kun päästiin kotiin että rokotukset ainoastaan ja mitään muuta ei pistellä ennen kuin ite haluaa. Julialta nimittäin otettiin viikon ajan joka päivä, välillä kahdestikin, kantapäästä verinäyte synnärillä. Jäi äitille traumoja :/
Ja ne neuvolan käyrät sais heittää jorpakkoon, sain ihan tarpeeksi kauhistelua neuvolan tädiltä sf-mitasta ja se oli ihan varma et siel on jättiläinen tulossa (pelotteli mua noin puolesta välistä lähtien) ja sit Julia syntyiki 2 päivää ennen kokoarvio ultraa 50cm ja 3370g. Hui. :LOL:
 
Jee, verikokeista ei löytynyt ainakaan reuman merkkejä. Tulehdusarvokin oli tosi hyvä. Nivelkipujen takia kävin siis tänään lääkärissä. On ilmeisesti sitten hormoniperäistä tuo jäykkyys öisin ja aamuisin. Ei auta muu kuin aika ja tarvittaessa särkylääkkeet. Kieltäydyin kuitenkin kuurista imetyksen takia. Ehkä tää joskus helpottaa. :)

Myös kestovaippakokeilupaketti (huh, miten pitkä sana) haettu ja ensimmäiset kestot yllä. Tuntuvat tosi paksuilta kertisten jälkeen. Hitto, kun ei yhtään tiiä, minkä verran tuota imua pitäis laittaa. Ei auta muu kuin kokeilla. Nyt tosin yllä all in one -vaippa, johon imua ei voi ees lisätä.

Päätin myös tänään jättää kokeeksi Ventolinen pois pojalta. Äsken kuitenkin päätin antaa taas, kun hengitys vähän vinkui. Ja räkä kirnuaa nenässä edelleen. Kuinka kauan tää flunssa aikoo jatkua!!?? |O

Tähän loppuun vielä meidän unirytmi: 7-8 herätys, 9-10 aamutirsat (45 min - 1 h), 12-15 päikkärit (2-3 h), 17-18 iltatirsat (45 min - 1 h), 20-21 yöunille ja sitten yöllä yleensä 2 herätystä vaihteleviin aikoihin.

Ja nyt keksikaapille! :D
 
Mamitzu Enpä ossaa neuvoo yhtää nois koiran väri asioissa tai tätä nykysi missää koira asioissa :ashamed:
En oo piiiitkää aikaa pyöriny missää koirapiireissä.

Viljamille annoin kuumelääkettä ja koht pikkune unille...on nukkunu nyt iltapväl huonosti :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
HAIKKIS! Millasia vaippoja siinä paketissa oli? Voisin auttaa sua niitten imuyhdistelmien kanssa, jos tarvii. :)
No siis kaikenlaisia vaippoja ja lisäimuja. Päätin aloittaa aio- ja taskuvaipoista. Onko sulla heittää joku perussetti mikä kannattaa laittaa taskuun? Varsinkin noi froteeimut tuntuu hirmu paksuilta. Ja kandeeko pojalle laittaa jotain ekstraa etupuolelle? Ja, ja, ja... Kiitos avusta! :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja haikaraemo:
No siis kaikenlaisia vaippoja ja lisäimuja. Päätin aloittaa aio- ja taskuvaipoista. Onko sulla heittää joku perussetti mikä kannattaa laittaa taskuun? Varsinkin noi froteeimut tuntuu hirmu paksuilta. Ja kandeeko pojalle laittaa jotain ekstraa etupuolelle? Ja, ja, ja... Kiitos avusta! :heart:
Kaikki riippuu siitä, mitä muja sulta löytyy. Froteet jää monesti kökkeröks pesun jälkeen, niitä kantsii pehmittää käsillä silleen, ku muinoin vielä meijän ollessa pieniä piti pehmittää vessapaperi lapsille (vai tehtiinkö näin vaan meillä...?).

Perusidea on se, että nopeesti imevät pyllyn lähelle, hitaasti mutta paljon imevät uloimmaks. Mikrokuitufrotee on TOSI tehokasta ja nopeeimusta, mut sen kanssa pitää olla tarkkana, ettei osu vauvan ihoon! Jos sulla on muotoonommeltuja/tiimalasi imuja kannattaa ne laittaa aina lähemmäs pyllyä ku saman materiaalin suorakaiteen muotoset.

Yleesä nopeesti imevät ei ime yhtä paljon ku hitaasti imevät, mut ne sieppaa nesteen ennenku se lainehtii ulos vaipasta. Siks kandee olla molempia sortteja. Tässä esim hyvä järjestys;


Imut kannattaa myös laittaa vähän limittäinlomittain, ettei tuu niin hirveen jyrkkä kantista. Poika tarvitsee perjaatteessa eniten imua eteen, mut jos on mikrokuitua, se levittää kyllä kosteuden.

Vaippojen reisiaukkojen kanssa kannattaa olla kans tarkka; ei saa jäädä rakoa jos nostat jalat koukkuun ylös ja sivulle, mut ei saa olla liian tiukallakaan. Reisiaukkoa ja vyötäröa pystyy manipuloimaan niin, että laitta tarran läpät vähän viistoon kiinni. Alakulmat lähekkäin = kireemmät reidet, löysempi vyötärö, vice versa. Siis näin;


Klikkaamalla kuvat isonee.
(Mä oon siis tosi taiteellinen :xmas: )
 
KIITOS, rypäle! Vähän hienot havainnekuvat! Varsinki toi pylly. :LOL: Tosi hyviä vinkkejä. Nyt kun vielä tunnistais noista kankaista, mikä on bambua ja mikä hamppua. Osasta on kyllä kuva mukana tulleessa kansiossa.

Mulla on niveldiagnoosin lisäks toinenkin ilon aihe. Sulkasato alkaa viimeinkin olla tyrehtymässä. Ja päässä on vielä hiuksia. Jee! =)
 
H-emo: Rypäle on niin extrahyvä noiden kestisten kanssa, etten oikeastaan tohtisi tähän väliin mitään edes sählätä, mutta osakestoilijana täältä hieman inisen. Eli lähinnä sitä kyselisin, että minkä merkkisiä ne sun taskuvaipat ja aiot on? Meillä on Bumgeniouksia käytössä ja ainakin toistaiseksi sinne on riittänyt sisään ihan se Bumin oma mikrokuituimu, joka riittää hyvin 3-4 h vaihtovälille. Me siis kotikestoillaan (keksin just termin) eli käytetään kestoja yleensä päiväsaikaan kotonaollessamme. Muuten mennään Pamperseilla ja Liberoilla =)

Kysyin selvennystä ihan vaan sen takia, ettei turhaan tule liian paksua pakettia. Mulla on myös yksi Fuzzy, joka tuntuu olevan monen suosiossa, mutta siitä en ole tykännyt yhtään, falskaa helposti ja sen oma imu ei riitä mihinkään. Jos taas laittaa muuta sisään, tulee kauhean paksu paketti.

BTW: mullahan on myös edelleen nivelet ihan hajalla, mutta olen itse laittanut sen hormonien piikkiin, koska oireet tulivat loppuraskaudesta, eikä ongelmia ole aikaisemmin ollut. Etenkin ranteet eivät tunnu kestävän painoa (huomaa jumpatessa). Pitäisiköhän munkin mennä lääkäriin...? Äh, taidan katsella imetysajan tätä, kun sullakaan ei ollut mitään syytä huoleen.
 
Huomenta kaikille.

Meillä herättiin tänä aamuna 6.50. Maistettiin tänään eka kertaa vadelmakaurapuuroa (sitä valmista) nyt sit odottelen, et tuleeko jotain reaktiota. Kakatkin poika on tehny jo kaks kertaa. Nyt se sit istuu tuossa bumbossa lattialla ja kattoo telkkaria. Kovin on vissiin hyviä uutisia kun poika hihkuu koko ajan.

Oltiin sit eilen syömättä velliä. Ainakin viime yö meni vähän paremmin. Nyt ei tarvinnu laittaa tuttia suuhun kuin kaksi kertaa (20 kerran sijasta) yön aikana ja muutenkin Rasmus ei kitissy yhtään niin paljon yöllä kuin muuten viime aikoina. No kokeilu jatkukoon.

Eilen oltiin muskarissa ja tänään olis tarkoitus olla ihan kotosalla, mitä nyt jos kärryttelemässä jossain vaiheessa vähän kävis... ainakin ilma näyttäis vähän kirkastuvan.

Missäs Ammu muuten on? Ei oo näkyny rouvaa muutamaan päivään.

Bumbossa istuva sirkusnorsuni näyttää kovasti tutkivan varpaitaan... :D on sillä niin hienot varpaat, vissiin harmittaa kun ei saa niitä suuhunsa! :LOL:

Rebel
 
Huomenta

Hitsi että harmittaa että kerroin teille kuinka meillä nukutaan |O
Ei meillä mitään nukuta :headwall: Eilen päikkärit kaikki kolme päin persettä ja yö-unet=mitkä ne on?? :headwall:
Mä en kerro teille enää mitään |O :D

korvikset siskolleni äiti halusi laittaa 1v ja laitettiin. Myöhemmin lääkäri leikkasi korviksen taustan pois korvanlehden sisältä :$ Minä en laittaisi vaikka olisi kuinka "söpöt"!

en kyl muista enempää :ashamed:

Kielletty "löytyi" oli tuolla mitäs-nyt-puolella ainakin höpisemässä... Vai meneekö mulla kaikki ihan ohi :ashamed:

Väsy Mamitzu ja Pirteä Murina :heart:
 
Jee!! Itse nukuin korvatulppien kera 22-08, muutaman kerran havahduin yöllä. Mies sanoi että vikan kerran oli tutin laittanut 23.30, ja seuraavan kerran poika heräs 06 syömään :eek: (heräsin itsekin vessaan). Takas nukkumaan, ja poju nousi vasta 8 maissa :eek: Apua, mitä tapahtui? Täälä istutaan isännän kanssa olkkarissa kun poika meni ekoille päikkäreille just ja ihmetellään että mitä on tapahtunut.
En tiedä onko sattumaa, vai mitä, mutta annoin eilen 12 eteenpäin NAN Hypoallergeniciä, ja illalla ruusunmarjariisivelliä (on siis tätä maistellut pari vko riisivellin ohella), jotka söi kun kanniskelin ympäriinsä. Noi MAM-pullot on kyllä ihmeitä, ja eilen ostin MAM- tuttejakin (aiemmin MAM 0-7kk) jotka oli 5kk alkaen, keitin ja otettiin samantien käyttöön, poju näytti tykkäävän :)
Jätkä nukahti eilen mun syliin pullolle kun tulin sohvalle antamaan viimeiset hörpyt maidosta.. Siinä sitten miehen kans tuijoteltiin sitä että "mikäs vauva tää on, on ihan hiljaa eikä tuttia edes halua" :D Klo 21 sit karjas sängystään että miten mä tänne oon päässy apua apua, isän syli ei auttanut huutoon, mun syliin sit heti rauhottu ja takas nukkumaan.

Hui.. mä oon ihan sekaisin :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Maistettiin tänään eka kertaa vadelmakaurapuuroa (sitä valmista) nyt sit odottelen, et tuleeko jotain reaktiota.

Mä oon luullut, et puurot tulee kuvioihin vasta 6kk iässä :eek: Ootteko jo muutkin antaneet puuroa? Vai onko rebel todellakin nimensä veroinen kapinallinen ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Maistettiin tänään eka kertaa vadelmakaurapuuroa (sitä valmista) nyt sit odottelen, et tuleeko jotain reaktiota.

Mä oon luullut, et puurot tulee kuvioihin vasta 6kk iässä :eek: Ootteko jo muutkin antaneet puuroa? Vai onko rebel todellakin nimensä veroinen kapinallinen ;)
Kaupassa on ainakin 5-6kk- merkki puurojen kyljessä (MUKSU) :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Maistettiin tänään eka kertaa vadelmakaurapuuroa (sitä valmista) nyt sit odottelen, et tuleeko jotain reaktiota.

Mä oon luullut, et puurot tulee kuvioihin vasta 6kk iässä :eek: Ootteko jo muutkin antaneet puuroa? Vai onko rebel todellakin nimensä veroinen kapinallinen ;)
Kaupassa on ainakin 5-6kk- merkki puurojen kyljessä (MUKSU) :)
Äh! Eihän sitä tule taas ajatelleeksi, että joidenkin vauvat tulee kohta jo 5kk. Mielessään vaan ajattelee, että kaikki meidän vauvat on samanikäisiä. Muutaman viikon erot ne vaan kuitenkin tuntuu tässä vaiheessa. Mutta en kyllä tiennyt tuota, että 5kk iässä voisi jo puuroja antaa. Jippii!!
 

Yhteistyössä