**KESÄKUUN KULLANKERÄT** lokakuussa

Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Pikainen kyssäri: Vieläkö olette keittäneet veden vauvalle? Muistelin, että neuvolassa olis joskus sanottu, että kiinteät kun aloittaa niin voi antaa jo hanavettä...?
Taisipa mennä juurikin näin, jos oikein muistan. Meillä kun ei vettä juoda niin ei oo ajankohtasta.

Haikaraemolle täältäkin tsemppiä :hug: . Varmasti on huoli pikkuisesta, mutta toisaalta, hyvähän se on, että tutkitaan, saa pikkuinen lääkityksen, jos aihetta on ja sitä kautta helpotuksen oloonsa.

Ja valitanpa nyt täällä (mesessä jo valitin), kun mulla on niiiiiiin kuuma! En tiiä onko kyse hormoneista vai siitä et isäntä on säädelly lämpöjä (veikkaan jälkimmäistä!!!!), mut kuulemma mulla on vaan vaihdevuodet, kun hikoilen ja saan ihme "kohtauksia".... no ... vähemmästäkin saa kohtauksen, kun vähänkin jos jotain koittaa tehdä, niin hiki kaatuu päältä |O

Tropiikin tunnelmissa Ammu ja Milla 4kk 15pv

 
Juma sentään toi osaa olla kovapäinen lapsi, joka saat**** asiassa tarttee vängätä ja kitistä ja huutaa ja ja ja ja :kieh: :kieh: :headwall: :headwall:
:ashamed: (saako jostain ostettua aamujalkoja? jos jotenkin pääsis nouseen uusiksi toisella jalalla) :xmas: :D

ei tarvi keittää vettä jos kiinteet alotettu, näin neuvotaan tääl neuvolassa.

MP:lle peukut pystyssä täällä :wave:
*kokeilee seuraavaksi vink vink*
:D
 
Huomenta :flower:

Taas on perjantai!!! Siis ihan käsittämätöntä, miten nopeesti nää viikot menee ...

Samaa olen itekki miettiny kun Tiivari...eli kai sitä pikkuhiljaa voisi jo siirtyä hanaveteen. Vai tietääkö joku, että pitääkö korvikejauheen kanssa käyttää keitettyä vettä..ei kai..??

MP: Rintatiehyttukokselta tuo kuulostaa! Itsellä ollut pari kertaa ja hoidattanut sen päivässä parissa kuntoon. Eli heti kun oireet tulleet olen laittanut saunan päälle/kuuma suihku, ottanut buranan ja aika voimallisesti hieronut kipetynyttä rintaa saunan lauteilla (pystyy tekemään buranan voimalla). Lisäksi syöttänyt tiheästi kipeästä rinnasta. Aika hyvin ainakin minulla toiminut!

Voi kuulkaa, kuinka tää mamma on onnellinen, kun meillä on nyt yöt rauhoittuneet :p ...eli unikoulu on tehnyt tehtävänsä!! Eetu herää enää vain pari kertaa yössä ja syö yhdesti n. 4-5.00 välillä, IHANATA =)...mutta minulla itsellä oli viime yö oikea kauhujen yö :eek: , eli unet jäi vähiin! Olin juuri nukahtamassa, kun yhtäkkiä alkoi kuulua vauvan itkua (asumme paritalossa, ei muita vauvoja, eikä ollut Eetu). Aluksi ajattelin, että ääni kuuluu pihalta..nukahdin kuitenkin pian, ja seuraavan kerran heräsin, kun Eetu heräsi. Sain pojan rauhoitettua ja olin juuri nukahtamaisillani, kun taas kuulin vauvan itkua....nooh, reilun tunnin pyöriskelyn jälkeen sain kuiten unen päästä kiinni. Puoli viiden aikaan aamuyöstä syötin Eetun ja jälleen unettoma mietiskelin yöllisiä itkuääniä ja eiköhän juuri samaan aikaan alkanut taas kuulua vauvan itkua...tällä kertaa makasin paska jäykkänä kauhusta yksin isossa pari sängyssä (mies unikoulun aikana nukkunut alakerrassa) ja olin 100% varma, että olin seonnut...ja alkanut kuulla ääniä (kerkesin jo miettiä, että minne psyk. sairaalaan joudun, kun tänne omaan kaupunkiin en pysty jäämään, koska olen itse psyk. sairaanhoitaja :| ). Kelasin päässäni, että nyt tiedän tunteen, kun esim. skitsofreenikot pitävät omia päänsisäisiä ääniään täysin todellisina...Kun jäykkyys kropassani alkoi pikkuhiljaa laueta , juolahti mieleeni, että voisiko olla mahdollista, että itkuhälytin olisi tehnyt tepposet. Edelleen jäykin säärin konkoilin alakertaan ja niinhän se oli, että toinen hälyttimistä (vanhempien yksikkö) oli jäänyt auki! Eli joku naapuriston tenavista melkein aiheutti sen, että olisin piipaa autossa kiitämässä kohti mielisairaalaa :kieh:

Mukavaa viikonloppua kaikille :heart:

Haikaraemolle lämpimät halukset!! :heart:

-Melodi ja Eetu 4kk
 
Mun on ihan pakko tulla tänne hehkuttaa ku meidän neiti on nukkunu paremmin ku koskaan muutaman yön. Toissa yönä nukkui 9 tuntia putkeen!!! Parina yönä nukkunut seitsemän. Voi mahtavaa ku tämä meno jatkuis niin kyllä äitikin ois hyvällä päällä! =)

Emmalla oli kausi et heräsi tunnin välein. Yhtäkkiä muuttui täysin. Yhdeksän tunnin jälkeen herätin neitin syömään ku oli jo daisarit sen verran pinkeät et räjähdysvaara oli lähellä!

Teillä muillakin on siis toivoa! Vauvan unirytmi voi näköjään ihan yhtäkkiä muuttua!
 
Aamulla käytiin Emman kanssa prismas ostamas ruokaa....ja kaikista mahtavin asia, kotipihalle päästyä muistin että unohdin tyylin tärkeimmän asian jota olin pääasiassa hakemassa, pepovellit... :headwall: noh Emma tottakai nukahti autoon niin vein kauppakassit kämpille ja samalla automatkalla ajelin lähikauppaan...huhhu...noh eipä tartte huomenna kauppaan tuon takia.

Laitoin äsken Emman partsille päikäreille, meni 10min niin alkas itkeen...hm, mikä siinä on ku ei suostu nukkuun partsilla vaikka kova väsy on...???...no vein tutin niin saas nähdä jos vaikka nukahtais... :|

Vedenkeittämisestä, ei tartte keittää jos antaa kiinteitä, näin meillä, ja mä oon antanu nyt viikon vettä, aamulla ja sit soseiden kera vähän...maito on kumminki edelleen se pääruoka...
 
Huomenta-päivää vaan kaikille.

Eilisiltana käytiin kyläilemässä ja kotiuduttiin siinä vähän ennen iltayhdeksää. Eipä siinä kummempia,vierailu sujui oikein hyvin, mutta kun Rasmuksen nukkumaan menoaika oli mennyt jo noin tunti sitten. Hitto kun se ei meinannu suostua nukkumaan millään. Lopulta kun nukahti niin nukku sit tosi hyvin koko yön ja huuteli vasta kuuden jälkeen ekan kerran tuttia. Lopulta noustiin puol kaheksan jälkeen sängystä, syötiin ja ennen yhdeksää oli jo parvekkeella ekoilla torkuilla ja siellä on vieläkin. Väillä pitää vaan käydä hätistelee yhtä talitinttiä tuolta parvekkeelta, ettei se vaunuihin menis. Eipä ihme, et poikaa jo silloin rupes nukuttamaan.

Veden juottamisesta ja keittämisestä. Mä oon ollu tosi huono juottamaan vettä nyt viime aikoina, etenkin kun meijän neuvolassa ohjeistetaan ettei sitä vettä tarvii vielä juottaa vauvalle, vaikka kiinteitä jo syödäänki. Korvike käy kuulemma paremmin vielä ton ikäisen juomaksi. Mutta silloin kun olen vettä pojalle antanut, olen kyllä aina veden keittäny. Ei oo tullu edes pieneen mieleen, ettei sitä tarvitsis keittää... kai sitä on halunnu pelata niin varmaan päälle... =) En mä mikään ylihuolehtiva äiti oo. :LOL:

Enpä saanu minäkään näkyviin Mamitzun kuvaa. :(

Rebel
 
Sydänkäpynen meillä oli samanlaisia ongelmia ton partsilla nukkumisen suhteen. En sit tiedä onko sillä asialla merkitystä, et alussa Rasmus ei viihtynyt millään koko vaunuissa kuin vasta viime aikoina on alkanut tykätä siellä makoilusta ja on sit vissiin tajunnu, et noissa pysähtyneissäkin vaunuissa voi ihan hyvin nukkua. Mut meillä tuli kyl eka se, et rupes nukkuu kunnolla aina kärrylenkeillä ja vasta sitten on alkanu "viihtyä" myös ihan vaan nukkumassa tuolla.
Meillä Rasmus tosiaan nukkuu vieläkin tuolla ulkona, toivottavasti Skäpynen teilläkin kävis tänään poikkeus. :)
 
Miuta alkaa halttaa...siis väsyttää :ashamed:
Koitan täs pväkahvii nauttii ku jätkä jo pvän/aamun toisil unilla :D
Mesekii on hiljaa :/ ...kukaan näköjään seuraks jouda,paitti en oo edes kysellykkää :headwall:

No kuiteki...PERJANTAI,ihanaa...mies kyl vast illal ysin mais kotiutuu ja huome aamul suuntaan laste kaa kesenää Imatralle miun äipän luo ja sukulaisii muutenkii.
 
Meillä tuosta vedestä on ohjeistettu niin, että janon takia vauva ei sitä tarvitse. MUTTA hampaiden reikiintymistä ehkäisee hyvin, siis kun huuhtoo suun maidon tai kiinteiden jälkeen. Tiesittehän, että hampaat voivat olla jo reikiintyneet puhjetessaankin. Eli suun huuhtomisen aloittamisen kanssa ei kannata odottaa liian pitkään ( tai hampaiden puhkeamista). Tässä on siis hiukan kahta eri koulukuntaa: lastenlääkärit ei vettä suosittele koska saattaa häiritä imettämistä, hammaslääkärit liputtaa ihan täysillä suun huuhtomisen puolesta. Edellinen siis neuvolassa kerrottua. Mä oon ollut aika huono tuon veden suhteen, mutta nyt aion skarpata. Mun oma äiti on ollut tosi tarkka mun ja mun siskon hampaidenhoidosta, enkä voi olla muuta kuin äärettömän kiitollinen. Mulla on yksi ainoa reikä ja siskolla samoin. :D Jospa saisin Sofian hampaat pidettyä yhtä hyvinä.
 
Siispä skarppaan nyt tuon veden juottamisen kanssa, jos kerran hampaat voi vastapuhjenneinakin olla jo reikiintyneet. Minä, joka kammoan reikiä (mulla ollu vaan yks reikä hampaassa ja sekin nyt aikuisiällä ja ihan oman laiskuuden vuoksi!).
Ai niin piti kommentoida. Ammun Milla näyttää oikein nauttivan traktorikyydistä. :) On se kiva, että tyttö on päässy isänsä seuraksi töihin! :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja rebel:
Sydänkäpynen meillä oli samanlaisia ongelmia ton partsilla nukkumisen suhteen. En sit tiedä onko sillä asialla merkitystä, et alussa Rasmus ei viihtynyt millään koko vaunuissa kuin vasta viime aikoina on alkanut tykätä siellä makoilusta ja on sit vissiin tajunnu, et noissa pysähtyneissäkin vaunuissa voi ihan hyvin nukkua. Mut meillä tuli kyl eka se, et rupes nukkuu kunnolla aina kärrylenkeillä ja vasta sitten on alkanu "viihtyä" myös ihan vaan nukkumassa tuolla.
Meillä Rasmus tosiaan nukkuu vieläkin tuolla ulkona, toivottavasti Skäpynen teilläkin kävis tänään poikkeus. :)
Vaan eipä käyny ei, tuon tutin viemisen jälkeen huuto jatkui, niin annoin sit maitoa, huuto jatkui....MULLA MENI HERMO :kieh: ...ni vein sit emman sisälle omaan sänkyyn...sielt kuuluu viel kitinää...Pitäiskö antaa sitä velliä???
Jos sillä vaan on niin nälkä...
Kyllä se ennen, siis 2kk sitten, ni nukkui todella hyvin partsilla...mikä ny..?
 
vedenkeittämisestä meillä keitetään vesi korvikejauhetta varten, mut oon miettyny et lasketaanko vellitki kiinteiksi? Eli sit ei tarviskaa keittää..

Meil ei muute koskaa olla nukutettu tota likkaa ulkona, pari kertaa kokeiltii ja se meni huudoks joten se jäi.. Lisäks tos mein parvekkeella on vähän väliä hirvee melu ja tupakansavutkin sinne leijailee muilta parvekkeilta. Höhhö.

Menhit ja Aliisa tänään 4kk :heart: :heart: (eikä vieläkään kääntyillä.. )
 
Mä en oo myöskään parvekkeella nukuttanut, vaikka olis vaunutkin sitä varten. Mua kanssa hiukan häiritsee mahd. tupakansavu ja pikkulinnut, jotka jotenkin pääsee meidän lasitetulle parvekkeelle (eivätkä sitten osaa pois). Pitäis tilkkiä kaikki pienetkin raot. Päikkäreiksi olen laittanut tytön nukkumaan sängylle ja avannut ikkunan. Nukkuu mielestäni hyvin, ja saa samalla raitista ilmaa. Siis jos ei mennä vaunuilemaan.
 
rebel:
Ammun Milla näyttää oikein nauttivan traktorikyydistä. On se kiva, että tyttö on päässy isänsä seuraksi töihin!
Joo, tykkää! Siellä ne on nytkin... Laatuaikaa, you know :D (Vihaan muuten tuota laatuaika-termiä. Jotenkin tuntuu, että sillä selitetään sitä, kun on ihan liian vähän aikaa lapsille, et kyllähän se tunti illassa riittää, kun se on laatuaikaa.... :() Melko luovaa kötystää vetoliinoilla turvakaukalo traktorin penkkiin kiinni, mut miehet hoitaa miesten tavalla ja hyvä niin, en sekaannu. Oon vaan tyytyväinen ajasta ilman "tissitakiaista" ja leikin kotihengetärtä täällä, pesukoneet laulaa, lasagne on uunissa, just pyöriteltiin tytön kans pellillinen lihapullia....

Sydänkäpynen Nuo nukkumiset menee kans silleen kausittain, teil on nyt ilmeisesti "en tahdo nukkua partsilla"-kausi menossa? Toki voit koittaa mahalleenkin laittaa, laitat vaan mahalleen sinne vaunuihin (vaunuissa varmaan nukkuu siel parvekkeella?) ja katot, että henki kulkee ok.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Sydänkäpynen Nuo nukkumiset menee kans silleen kausittain, teil on nyt ilmeisesti "en tahdo nukkua partsilla"-kausi menossa? Toki voit koittaa mahalleenkin laittaa, laitat vaan mahalleen sinne vaunuihin (vaunuissa varmaan nukkuu siel parvekkeella?) ja katot, että henki kulkee ok.
Juu, niin oon kuullu et voi olla kausi jolloin ei nuku partsilla, aika pitkä semmonen kausi menossa sit..
Nukkuu juu vaunuis partsilla, täytyy kokeilla laittaa mahallen sinne huomenna...
 
Alkuperäinen kirjoittaja maleha:
Mun on ihan pakko tulla tänne hehkuttaa ku meidän neiti on nukkunu paremmin ku koskaan muutaman yön. Toissa yönä nukkui 9 tuntia putkeen!!! Parina yönä nukkunut seitsemän. Voi mahtavaa ku tämä meno jatkuis niin kyllä äitikin ois hyvällä päällä! =)

Emmalla oli kausi et heräsi tunnin välein. Yhtäkkiä muuttui täysin. Yhdeksän tunnin jälkeen herätin neitin syömään ku oli jo daisarit sen verran pinkeät et räjähdysvaara oli lähellä!

Teillä muillakin on siis toivoa! Vauvan unirytmi voi näköjään ihan yhtäkkiä muuttua!
Täältä hehkutan samaa (vaikka ei IKINÄ pitäisi ääneen näitä sanoa..) mutta silti, poika on kans nukkunu 23-9 että herää vain YHDEN kerran yöllä! Tätä onnea on kestänyt jo 4 yötä, toivottavasti jatkuisi. Mä en osaa edes olla, kun on tottunu heräämään 5 kertaa yössä niin melkein joka aamuyö olen kytänny sängyn vieressä hengittääkö se ja miks se nukkuu :D
 
laitan nyt tänne miten emman päivä yleensä menee ja mitä syö milloinki 1vrk aikana... =)

Aamu,herää klo8-9 aikaan
klo10-11 syö maitoa 120ml
klo11 menee ekoille päikkäreille
klo13.30 herää, syö 5tl esim kasvis ja 5tl persikka sosetta + 40m maitoa ja vähän vettä joka välis
klo16 aikaan toiset päikkärit, n1½h...
klo17.30-18 aikaan tokat soseet, samat määrät ku päivällä
klo19 yöunille, joskus enne unia juo 100ml.
klo01-03 välillä herää, juo 140ml
klo06-07 herää juo 120ml
Joskus saattaa jäädä yö juonnit yhteen kertaa jolloin herää klo04-05 aikaan ja seuraava klo7.30...

Ja huomenna tosiaan annan klo10-11 aikaan pepovellin ekaa kertaa..

Mut näin nyt ollaan menty 2-3vkoa... :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sydänkäpynen:
nukahti... =) voi myös johtua siitä että nukkuu aina mahalteen, ja partsille laitan selälleen, huomenna voisin kokeilla laittaa mahalteen partsille...höm..ehkä..jotenki.
Meillä Viljami nukkuu ain mahalleen myös vaunuissa ja saattaa jopa ottaa kuistilla sit lähes 3h unet joten koita ihmees :D
 
Pikaisesti raportoimaan:
Vasen munuaisallas oli edelleen vähän laajentunu. Normaalin raja on 5mm ja tytöllä oli 6mm :/ Mutta ens viikolla tulee kotiin lausunto miten tästä jatketaan, tuleeko lisää kontrolleja ja jatketaanko antibiootin syöttämistä. Mutta pienentyny ne on siitä mitä ne oli vielä mahassa ollessa :D jee
 

Yhteistyössä