***KESÄKUUN KULLANKERÄT***kesäkuussa

Iltaa vaan kaikille!

Täällä ollaan yhdessä kasassa. Tänään en oo tehny yhtään mitään...no, okei jätskiä olen urakalla syöny ja ravannu vessassa tyhjennyksellä. Muuten onkin ollu aika rauhallista. Neuvolassa kävin aamulla ja kaikki normaalisti. Aika rauhallista masussakin on ollu koko päivän...pitäny välillä kaveria tönii. Isäntäkin lähti jonkun yhteistyöfirman pippaloihin ja äsken soitteli ja kyseli että synnytetäänkö ens yönä, vastasin että kai joku, mutta tuskin minä,vaikka haluisinki.

Mä olen myös miettinyt meidän esikoisen suhtautumista mun sairaalassa oloon. Monelle lapselle äidin näkeminen siellä sairaalaoloissa voi olla karmeeta, näin oon kuullu. Varsinkin jos joutuu vielä olee tipassa tai jotain. Mä olen yrittänyt selittää kanssa, että jos mummo/ukki on aamulla täällä, kun heräät niin vauva on päättänyt syntyä ja äiti ja isi on lähtenyt sairaalaan. Uskon,että jotain meidän vajaa 4-vuotias on ymmärtänyt enkä usko, että siinä mitään ongelmaa syntyy. Toinen mikä mieltä painaa on se, että jos supistelut iskee todella voimakkaana synnytyksen käynnistyessä, että poitsu näkee äidin siinä tilassa. Mun kälylle meinaan kävi niin ja sen tyttö oli hätää kärsimässä, kun äitiin teki kipeetä. No, turha tällaisii on kai murehtia - se lähtee käyntiin miten lähtee.

Ristiäisgalluppiin: Meillä ei mitään paikkaa oo varattu tai päivämääriä sovittu. Meillä kastetaan lapsonen sitten kotona, kun keretään. 3kk siinä on aikaa nimi antaa ja meillä ainakin seurakunta ottaa yhteyttä vanhempiinkin päin. Itse viimeks soitin seurakuntaan, että sain sen päivän minkä halusinkin. Vieraista...me tuskin kutsutaan kuin kummit tietysti ja lähimmät sukulaiset. Esikoinen, kun kastettiin, meillä oli kastetilaisuus täällä kotona ihan lähimpien sukulaisten läsnäollessa ja myöhemmin samana iltana kahvit ja kakut tarjottiin lähimmille kavereille.

Maamuska 38+5

Alkuperäinen kirjoittaja tipu:
Kata, sun vauvalla ja mulla on sitten tasan 30 vuotta ikäeroa, jos siis menee maanantaille. ;)
Ei voi olla totta!
Eikös sulla tipu ole tämän nyytin laskettuaika 20.06. ?
Meillä on meinaan sit sama laskettu ja samana päivänä synttärit... :whistle: Mulla tulee maanantaina mittariin 26 v. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Kata, sun vauvalla ja mulla on sitten tasan 30 vuotta ikäeroa, jos siis menee maanantaille. ;)
Ei voi olla totta!
Meillä on meinaan sit sama laskettu ja samana päivänä synttärit... :whistle: Mulla tulee maanantaina mittariin 26 v. :whistle:
Mä olen sit ihan vähän vajaan vuoden Rakkapanuuta vanhempi ;) 11.6. tulee 27v. täyteen :D

Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Ei voi olla totta!
Mä olen sit ihan vähän reilun vuoden Rakkapanuuta vanhempi ;) 11.6. tulee 27v. täyteen :D
No johan on synttäreitä sitten. Tosin mun juhlimiset saattaa tällä erää jäädä vähiin... kumpa ei isommin tulis vieraita. Plaah!

Huomenna palaan tänne sitten neuvolaterkkujen kanssa.
Nyt nukkumaan! :wave:

Rakkis ja Saara-Erik 37+6

Huomenia!!
Täällä herätty jo klo 4.30. Kun ei vaan nukuttanut vaikka illalla katsoin tv:tä puoleen yöhön saakka...

VIIPPERÄ: Meillä esikko myös aloittaa syksyllä koulun, kun odotin kuopusta hän oli hyvinkin innolla mukana kaikissa lääkäri ja neuvola reissuissa. Kun veli poju sit syntyi tuli sairaalaan katsoo mielissään vauvaa ja äitiä ja oli ihan otettu kun sai vauvan syliinsä. Kotona alkoi sit nää mustis kohtaukset, eli lähinnä itkua siitä kun ei enää ollutkaan kaiken keskipiste. Nykyäänkin saattaa sanoa väliin että hän hyödytön kun pikkuveljeä vaan paapotaan. Yritämme sit ottaa mahdollisimman paljon häntä mukaan asioihin ja muuhunkin sellaiseen mihin pikkuveli vielä lian pieni. Alkaa olla kuitenkin jo parempaan päin menossa sillä omat kaverit alkaa olla aika tärkeitä. Meillä ajateltu jos kaikki menee synnytyksessä hyvin ja vauva terve yms..että lähdettäis ensi keväänä miehen ja esikon kans kolmestaan viikon lomalle. Mummo ja ukki tulis sit näitä kahta pienempää hoitaa. Se olis niinkuin kokonaan aikaa esikolle ja pääsis paljon uimaan ja nauttimaan vaan äipän ja isän huomiosta.

VELV: Meillä kuopus nyt 1 v 6 kk:tta. Eipä hän tajua mitään siitä että vauveli masussa on ja rymyää päällä sen minkä siinä pystyy, väliin lyödä huitaisee oikein kunnolla ja sanoo yök :)
On tosi vilkas pikkumies ja itseä huolettaa myöskin kuinka arki sit kotona vauvan tulon jälkeen alkaa mennä, mutta uskon että asiat menee kuitenkin omalla painollaan. Onneksi mies jää kuitenkin kotiin heti vauvan synnytyä jotta siinä kyllä paljon apua. Aika näyttää siis miten menee ja kuinka itse väsyy...

ON: Täälläpä ei mitään kummalisempia, ei supistele eikä merkkejäkään mistään alkavasta synnytyksestä...

Ansku71 rv 38+4

Täällä ollaan edelleen.. :whistle:
eilen käytiin miehen työpaikan mökillä saunomassa ja lapset sitten halusivat kastaa talviturkkinsa..nuorimmainenkin joka on ens viikolla muuten 2v hänkin kahlasi siellä.. :D

noh nukkumaan mentiin panadolin voimalla kun selkä oli niin huonossa kunnossa ja yöllä taas heräsin sellaseen masukipuun että,mutta onnesta nukahdin sitten kuiteskin... :/

uni olis maittanut nyttenkin mutta esikoinen päätti ruveta katsomaan lastenohjelmia puol seiskan pintaan... :whistle:

maidosta täällä on kyllä välillä paita ihan märkänä mutta ei sitä mitenkään kamasti vielä onnesta tuu.. ;)

lapsista meillä on kaikki neljä pienintä syntyny "pienellä" ikäerolla ( p 01/02, t 07/03, t 12/04 ja t 06/06 ja nyt sitten 06/08 ) eikä meillä olla koskaan podettu mustasukkasuutta edes miehen tyttären 01/95 osalta kuka asuu meillä kans..

mutta nyt täytyy mennä kahvin keittoon :wave:

tuire ja mini 38 :heart: :heart:

Rakkapanuu, onpas meillä yhtäläisyyksiä! :) Kyllä vaan meillä on sama laskettu aika. Ja siis synttäritkin! Hassua. Alkuviikosta luin sun kirjoituksista, että onpa samanlaisia oireita ym. kuin mulla. En nyt enää tarkkaan muista mitä olit kirjoittanut, mutta useampi juttu ois passannut mun kirjoittamaksi! :) Meinasin silloin kommentoida tuota asiaa, mutta jäi sitten. Ollaankohan me kaksoisolentoja?! :LOL:

Viime yö meni rauhallisissa merkeissä. Kävin aamuyöstä vessassa, ja siihen mennessä olin vissiin nukkunut samassa asennossa koko ajan!
Alanpa keittää puuroa. Kertokaahan ihmiset sitten äippäpolikuulumisianne!

tipu 38+0

Hei vaan kaikille!

Täältähän löytyi aivan samassa tilassa olevia kanssani. Kolmatta odotan laskettuaika 10.6.
Joten tuskaisia toivon mukaan viimeisiä päiviä vietellään....!
Kelit meitä ainakin suosivat, tosin osalle tuo lämpö ei varmasti tee hyvää ( ainakin voisin kuvitella näin)
Eilen pakersin pihatöitä melkoisesti, joten yön nukuin kuin tukki vain yksi vessakäynti :)

Tsemppiä päiväänne!

Huomenta. Kasassa ollaan. Puoli kahteen asti pyörin kuumissani sängyssä ja mietin, että koska koska koska tää oikein syntyy. Ja aina kun vähänkin olin nukahtamaisillani niin mies säpsyy ja nousee pystyyn ja kysyy että supistaako. Lopulta ärähdin sille että "jos vielä kerran säikyttelet noilla säpsyilläsi niin saat mennä muualle nukkumaan. " Ja sitten viideltä meidän nuhanenä esikoinen päätti ryömiä sänkyyn höpöttämään, vinkumaan ja valittamaan. Taidan kohta painua takas nukkumaan. Huomenna olis sitten laskettu aika... heh heh. :headwall:

Mies ilmoitti tekevänsä tänään töissä kaikki paperityöt ja kirjaamiset valmiiksi niin, että voi sitten huoletta jäädä maanantaista isyyslomalla. On se hyvä, että se tietää, koska tää syntyy kun itse olen ihan varma, että ensi viikon saa vielä odotella. Mutta jos mies kerran niin sanoo ja on omalta osaltaan kaikki asiat hoitanut sen mukaan, niin se on kai vaan sunnuntaina levitettävä jalat ja alettava ponnistaa... :D

Että semmosta täällä. Hitsi kun ärsyttää tuo jatkuva lentokoneiden pörräys, mä niin mielelläni nukkuisin kaikki ovet ja ikkunat auki, mutta ei siitä tule mitään, kun ollaan suoraan hki-vantaan lentokentän kiitotie 1:n jatkeella, lentomelualueen pohjoispäässä. Ja sen kyllä huomaa, jos yksikin ikkuna on auki. Sillon ku räppänät on kiinni niin ei mitään ongelmaa, talo on taplaäänieristetty juuri sen lentomelun takia. =) Mut eipä paljoa tee mieli tuuletella enää nukkumaanmenoajan jälkeen, jos ei ole ihan pakko.

Aurinkoista päivää sinne, minne paistaa, muualle muuten vaan mukavaa.

Velv 39+6

Helteistä huomenta!

Moon valvonut taas puolet yöstä. Lapsonen nukkui kyllä hyvin yönsä mutta mä juoksin vessassa ja kuuntelin kissan karjuntaa :kieh: Meillä on portaissa tuollainen verkkoportti ettei elikko pääse yöllä yläkertaan mutta mikäänhän ei estä sitä vonkumasta kurkku suorana portin takana... Pitää prkl hommata joku suihkepullo ja sillä sit oikein terävä suihku naamaan joka kerta kun tulee ulisemaan rappuun. Tässähän leviää pää kun elukkakin valvottaa :kieh:

Helteet käy hermoille... Nyt mä sanon ensimmäisen kerran että voisin omasta puolestani jo lähteä pykäämään tätä sisäistä lämpöpatteria maailmaan. Mutta sitähän nyt ei multa kysytä milloin sopii synnytellä. Ans kattoo, olen täällä takuulla vielä kesä-heinäkuun vaihteessa...

Viikonloppu edessä taas. Eilen tuli mieleen että vois lauantaina huristella tuonne Tervakoskelle Puuhamaahan. Mua huvittais mennä läträilemään sinne vesipuistoon :D (tyttökin varmaan tykkäis, heha). Trampoliinejakin siellä on jos jonkinlaisia mutta ne taidan jättää väliin :D

Nyt pyykit kuivumaan...

Kylkiluu 38+4

Huomenta B)

Viime yö meni taas aikasta huonosti.. ensin valvoin 1 asti kun en saanut unta..02.50 heräsin kovaan vatsakipuun ja suoli tyhjeni oikein kunnolla :x unta sain sitten joskus viiden jälkeen ja 8 olin jo ylhäällä. Toivottavasti näitä öitä ei hirveästi tule että joskus saisi edes nukuttua.

Ristiäisgalluppiin: Me ei olla vielä mietitty tarkkaa ajankohtaa kun on vähän ongelmia aikataulujen kanssa että kaikki tärkeät ihmiset pääsisivät paikalle. Mun veli tulee suomeen joskus heinäkuun puolessavälissä mutta silloin sisko ja yksi tulevista kummeista ei ole maisemissa eli silloin en niitä halua pitää. Eli tod.näköisesti menee elokuun puolelle meillä ristiäiset, saattaa olla että silloin ei veli pääse kun lähtee jo takaisin ulkomaille. Mutta onneksi tässä on aikaa vielä miettiä sopivaa ajankohtaa.

nyt suihkuun ja ulkoilemaan tulee taas ihana ilma. :wave:

Huomenia!

Täällä bongattu illalla veristä limaa (tähän asti on ollut sellaista vihertävän kirkasta), ja menkkajuilimista läpi yön. Jatkuu näköjään nyt aamullakin. Eli kaippa siellä jotain on vähitellen tapahtumassa. Eilen otettiin sitten myös masukuvat vielä, ettei tarvitse sitten jälkeenpäin niiden puutetta harmitella.

Olen tästä just lähdössä neuvolaan, joten niitä kuulumisia kirjoittelen sitten hiukan myöhemmin.

Voikaahan hyvin helteestä huolimatta! :heart:

Tänään on yksi niistä päivistä :kieh:

Taisin herätä väärällä ja masentuneella jalalla. Yö meni ihan normaalisti, nyt vaan jokainen herääminen tuntuu siltä, että tekisi mieli itkeä. Olo on hirmuisen hyödytön, seisahtunut ja täysin typertynyt. Miehenkin kommentti eilen otti päähän niin, että meinasin humautta... Yritin vähän kalastella lakanoiden heiluntaa (itse vielä vihjaili kovasti illalla) mutta mitään ei tapahtunut.. Kuittasi suoraan nukkumaan menemisen sanomalla "hassu, eihän sulla ole enää kuin vajaa 2 viikkoa käynnistykseen.. älä huoli" :kieh:

Juu, tiedän että viimeistään käynnistyksestä 2-3 päivää tää ulos tulee, mutta kun tahtoisi sen tapahtuvan itsestään.. Tajuaako kukaan mitä tarkoitan?

Kai se pitää yrittää piristyä ja ruveta pyykinpessun.. tuolla se onnellinen lomalainen vielä nukkuu keskellä sänkyä |O Illalla on onneksi saunavuoro, vetäsen kiukkulöylyt!

Pahoittelen valitusta :ashamed:

Äippäpoliuutisista kiinnostunut myös hän - jos JOKU edes sais vauvan syliin. (PS. olo on muuten onneksi hyvä, edes jotain positiivista).

Elppa & Antsa 40+3

Sellaista kyselisin että kuin nopeasti limatulpasta olette aikaisemmin lähteneet synnyttää?? mulla tulppaa tuli jo eilen aamulla mutta mitään kumma oireita ei ole sen jälkeen ollut paitsi tuo suolen tyhjeneminen =) Nii kun en oo aikaisemmista rskauksista sitä bongannut |O

Huomenta kaikille!

Täällä vaihteeksi ehkä vähän parempi päivä tulossa. Vein esikoisen päiväkotiin ja vaikka iskias juilii jalkoja, jalat pysyivät alla koko matkan. Jippijai!

Meillä on menossa vakioveikkaus siitä koska vauva syntyy, osallistujina isäntä, minä, isovanhemmat ja esikoinen. Vitosen per lätty ja lähimmäksi veikannut saa koko potin. Isäntä tuossa pamautti, että vähän epäreilu veikkaus kun voit itse vaikuttaa tulokseen :eek: . Jos se siitä olisi kiinni, mä tekisin kaikkeni että mieskulta saisi voittaa, hän veikkasi tätä päivää syntymäpäiväksi ja voitte kuvitella että meilläkin on koko yö kyselty, että joko lähdetään :kieh: .

Hee...samaan aikaan kun itse kirjoittelin omaa runoelmaani, täällä on muitakin samoissa puuhissa:). Moi vaan kaalimaankakara, tiivari ja elppa :wave: ! Mulla tosiaan vähän samat tunnelmat kuin Elpalla, eli olisin tosi valmis jo synnyttämään ja mulla "vasta" 39+1 tänään. Tiivarin tilanne kuulostaa vähintään kutkuttavalta, kerrohan pikaisesti kuulumisia neuvolan jälkeen. Mullakin tänään iltapäivällä neuvola, mutta tuskin siellä mitään uutta tulee :/ .

Limatulpasta en valitettavasti osaa sanoa mitään :ashamed: . Edellisessä raskaudessa en ollut kuullutkaan moisesta enkä nytkään voi sanoa, että sellaista olisi tullut. Runsasta vuotoa on ollut välillä mutta ei mitään verensekaista tai sitkeää, joten tuskin sitä on. Mulla ei ole kokemusta edes lapsiveden menemisestä, ne tuli esikoisesta sen syntymän jälkeen (vaavi oli niin tiukasti luukunsuulla että sen pään ohi ei mahtunut edes tihkumaan mitään...)

tintti-mamma Me ollaakin ihan samassa venessä meillekin on tulossa kolmas ja 10.6 on La :) Mä jo eilen ajattelin et nyt se alkaa kun aamulla tuli suppareita ihan mukavasti, mutta ei ne loppu kun seinään päivällä. Yöllä heräsin pariin supistukseen mut sen jälkeen ei oo mitään kuulunu, no parempi näin nyt mulla on ainakin lapsien hoitaja lähellä (välimatkaa 6km) kun mummu jäi tänään kesälomalle kunhan herää yövuorosta, täs päivän aikana. Muutenkin on ihan outoa kun kahdesta aikaisemmasta en oo tuntenu aikaisemmin mitään supistuksia, kun sitten vasta kun on tosi kyseessä elikkäs sit on jo saman vuorokauden puolella synnytetty.

Onko kellään paino laskenu täs loppuraskauden aikana? mulla on kahden viikon aikana tippunu kilon. Mitä neuvolas on sanottu teille painonlaskusta? kun mulla on sellanen nuori uus terkkari joka ei tiä vielä mitään.

Nasu...!
Kiva kuulla että muitakin kanssani samassa veneessä. Mullakin aivan samanlaiset kokemukset supistuksien suhteen. :LOL: !!!!
Mulla tippui painoa 1,5kg viikossa.....kuulemma aivan normaalia raskauden lopussa, mikäli vain olet syönnyt normaalisti. Aineenvaihdunta kiivastuu kuulemma ja voipi näkyä vaaálla!
Millaisin mielin olet, siis synnytyksen suhteen?

Perjantai päivää!

Toivottavasti nyt viikonlopun aikana mahdollisimman moni mahaansa tuskastunut pääsis synnyttämään :)

Mulla oli eilen neuvolapäivä, ei mitään ihmeellistä. Paitsi Panacodi reseptin saan migreenin varalle. Eilen olin oikein virtanen. Pyykkäsin ja siivosin neljä tuntia vaatehuonetta. Tänään ajattelin mennä vähän ostoksille. Nyt mulla on villahousut lanoloitumassa ja eilen sisäänpesin vauskin vaippaharsot. Vielä on vaikka mitä tekemistä ennen vauvan syntymistä, ehkä mä sitten 40+ viikoilla alan tuskailemaan :LOL:

Ai niin meilläkin olis hääkutsu 5.7 sinänsä kaikin puolin huono aika. Vauvan laskettuaika on 25.6 eli jos syntyis laskettuna päivänä tai yliajan niin ei kyllä häihin päästä. Jos menee yli kaksi viikkoa niin sitten tietty vois mennä jos vaan löytä vielä itselle päälle pantavaa siinä vaiheessa :LOL:

hohhoh, eilen oli kummallista vatsakipua, josta en ottanut selvää että mitä se oli, ohi kuitenkin meni :D tänään pitäs jatkaa siivoilua, jos vaikka sais jotain aikaseks.. tulis nyt niitä vauvauutisia tänne niin sais taas jotain toivoa tähän hommaan :D

Menhit ja Ella(viljami) rv40+4

Pistäkääs paremmaksi!
Tää mammeli meni eilen nukkumaan 12 aikaan ehtoolla ja juuri 11.30 keräsin luuni sängystä. :ashamed: Toki yöllä kävin vessassa muutaman kerran, mutta muuten kyllä uni maistui! :whistle: Tää poskiontelotulehdus tekee vaan vieläkin tehtäväänsä ja musta tuntuu, että tuo lääkekuuri ei auta yhtään. :/ Pää on edelleen ihan täynnä limaa!

On tipu aika pelottavan kuulosta. :D
Jos nuinkin paljon yhtäläisyyksiä.
Siitä tulikin muuten mieleeni, että teikäläisiä vois olla joskus ihan mukava tavata. Ei vaan taida kovinkaan moni olla täältä Pirkanmaan seudulta tai lähimaastosta?!? :/

Ja sitten eiliset neuvolakuulumiset:

Viikot 37+6
Paino tippunut vähän reilut 100 g JIPPII! Vähän vaihtelua sille 2 kg:n nousulle
Turvotus ++
Paineet 96/60
Pissi pudas
Sf 37,5
rt
syke + (mulla ei kertaakaan merkattu numeraalisesti)
liikkeet ++
Seuraava aika onkin vasta 19.06. kun ensi viikolla on aika sinne polille kokoarvioon. Saas nähdä, että vieläkö sinne sitten on tarvetta mennä. =) :whistle:

Ristiäisistäkin täällä on ollut jo puhetta...
Itse en ole ehtinyt uhraamaan ajatustakaan moisille.
Toivotaan, ettämeidän "vakkaripapilla" on sitten joku sunnuntai sen verran aikaa, että pääsee tulemaan. :)

Eipä tässä kai tänään tämän kummempia.
Tänään ajattelin, josko sitä osaisi yhden päivän vain olla tässä kotasalla sinkoilematta minnekään ja jos pystyisi jopa olemaan siivoomatta. :whistle: :whistle:
Huomenna onkin sitten jännä päivä, kun se mies karkaa sinne polttareihin... :whistle:

Palataampas taas! :wave:

Rakkis ja Saara-Erik 38+0 :whistle:

Tervehdys täältäkin!

No onpas teillä monilla ollut tuskien yö, :hug: kaikille tarvitseville!
Mä nukuinkin sitten yllättävän hyvin. Käytiin mökillä illalla, isäntä uskalsi jopa uida.. minä vain istuin terassilla ja hiukan käveleksin, ja sitten paistettiin vielä makkaraa. Teki ulkoilma hyvää, eikä illalla tullut pahoja kipuilujakaan..
Tänään ollut yllättävän kivuton aamukin. Oon saanut vaihdetuksi lakanat ja pestyä entiset, vessat siivosin ja nyt pohdin viitsisikö ihan imuroida.. Ehkä päikkäreiden jälkeen |O , mäkin nimittäin heräsin jo 5.20 kun isäntä läks töihin..

Mulla tuli tänään verta nenästä aivan kamalasti. Tuli sellaiset 15 minuuttia ihan kuin hanasta. sen jälkeen onkin ollut vähän hönö olo. Lopuksi sieltä tuli sellainen 10 cm hyytymä, kun se tuli niin tuntui että se tuli oikeesti aivoista asti! yök.. :x mut meinasi jo hätä tulla kun kokonainen talouspaperirulla meni vereen..

Mun kaveri läks sítten tänään synnyttämään, tuli aamulla lapsivedet.. hiukan jänskättää :D (etuilivat peijoonit :) )

Onpas ollutkin muutes hiljaista vauvauutisissa, tuleekohan nyt viikonloppuna sitten suurempikin ryöppy? Mie voisin osallistua :wave:

Ai niin, täälläkin maailman laiskin hierojamies.. ottaa sitten niin pattiin välillä että tekis mieli potkasta.. mutta se siitä..
Nyt alkaa selkä menemään juntturaan, on pakko oikaista..
-Kylli ja vaavi 39+4-

pakko tulla viel kertomaan et lähetin äsken ukolle vihasta viestiä siitä et vois oikeesti lopettaa sen likasten kalsareiden sukkien ja paitojen hylkäämisen ympäri kämppää ja kiikuttaa ne pyykkikoriin. sit se viel jos jotain tonne pyykikoriin saa ni ne on semmosia "yllätyspaketteja" eli likaset kalsarit tai parit tungettu väkisin sukkien SISÄLLE ja miun pitäs niit sit availla tuolla ennenku pyykkikoriin heitän, monta kertaa oon asiasta nalkuttanu et voisko olla tekemästä nii, mut ei. perkele. ja juu on miul hermot hieman kireellä -_--

Yhteistyössä