*** KESÄKUUN KULLANKERÄT *** huhtikuussa

Täältä löytyy turvotustakin! :ashamed:
Sormuksia en ole voinut pitää enää moneen aikaan ja nilkat ovat ilta-aikaan aivan kamalan kokoiset ja näköiset! :| Se on tätä nyt! Edellisissä raskauksissa lihoin loppuaikana yli kilon viikossa ja siitä suurin osa oli pelkkää nestettä. Se oli ihana tunne, kun se kaikki sitten alkoi hiljalleen hävitä...
 
Iltoja.

Huomenna neuvolaan :)
Saa nähä onko paino noussut, kun oon syöny suklaata niin hirmu paljon :snotty:
Samoin jätskiin on iskeny himo, vaikka normaalisti en edes syö jäätelöä.

Päätä on alkanu särkeä joka päivä.
Välillä menee jo hermot, kun aina on joku paikka kipeä... :eek:
Mutta vauvan tahtia se ei tunnu haittaavan,
kaveri se jylttää niin kuin ennenkin...
Enää pieni aika ja vauva on sylissä, hassua..
Äsken vasta oltiin alkumetreillä... :heart:

Vivvi :heart: Ilmari 34+0 <-- uusi viikko, enää 6 jäljellä :heart:
 
Onko muuten ihan hullua jo alkaa toivoa, että synnytys käynnistyis? Toisinaan tulee huono omatunto, kun tietää, että pikkusella olis oikein hyvä olla vattassa vielä muutama viikko, mut ite alkaa olla jo niin loppu tähän hommaan :/
 
Tuosta turvotuksesta. Minulla ei ole ikinä ollut sitä vasta kuin sitten sairaalassa. Esikoiseltakin sain sairaalassa sellaisen turvotuksen, etten ollut tuntea itseäni, kun peilistä katsoin. Mutta kyllä se sieltä sitten laski, kun oli pari kolme viikkoa kulunut. Siis minulla turvotuksen nosti tuo raskausmyrkytys. Ja vaikka on käynnistetty tai sektio päätös tehty raskausmyrkytyksen takia, en ole ollut turvoksissa, vasta lapsen syntymän jälkeen tuli turvotus ja sitä kauheampana. Nytkin minulla on ihan normaalisti sormukset sormessa, vaikka paineet koholla ja proteinit näyttäytyy..

Mullahan vaihtuu just 35 viikot. Itse kyllä toisaalta toivon, että sais jo kohta loppua tää odottaminen, mutta toisaalta tuo muuttamis homma olis ehkä helpompi mennä läpi jos tuo vauva olis vielä sisällä. Varsinkin jos näillä viikoilla syntyy, en jaksa sitä sairaalassa ramppaamista. Kun lastenosastolle se varmasti vielä joutus. Helpompi kantaa tuossa mukana, kun joka välissä hommata noille neljälle lapsellemme hoitaja, kun miehen on pakko rakentaa.. Mutta tuodellakin välillä väsynyt tähän odottamiseen, mutta se johtuu myös tuosta, kun arkena olen pääosin yksin noiden lasten kans. Nää sunnuntait on todella lepoa, kun mies on tässä kaverina, eikä rakentamassa... Tänään olenkin sitten maannut tuossa sängyllä senkin edestä, ja hakenut voimia ens viikkoon...

Kumma juttu tuo sivujen vaihto, kun tuon edellisen tekstin laitoin se todella tuli tuohon 24 sivulle, nyt se löytyi 23 sivulta... No näitä sivuja saa joskus muuloinkin ihmetellä...
 
Herran jestas! Mulla on mun mielestä suorastaan kutistunu maha! Tai ainaki se on vajonnu ihan selvästi paljon alemmas ja liikketki tuntuu tosi alhaalla (raivotarjonnassa kuitenki)... Mutsiki heti ku näki, huomautti että "nyt on laskeutunu". :eek: Pistän kuvaa tähän, ni saatte vähän arvioida, et onko nyt laskeutunu....? Ku eihän sen nyt vielä pitäis, eihän mulla oo viikkojakaan ku vajaat 32... :/ Vai?



Rakkis ja Venla, mulla meinaa kans olla aika sama fiilis tän pötsin kanssa. Ei kestä enää! Milloin sitä uskaltaa jo alkaa hiostaa kaveria pihalle? Oiskohan 37 viikkonen vielä liian nuori tähän maailmaan...? :ashamed: Miehelle kyllä uhosin, että ku kesäkuulle päästään, lähtee kotikonstikäynnistelyt käyntiin. Eikös sen sillä pitäis uloski tulla, millä sisälleki meni? ;) :whistle:

rypäle 31+5
 
Ihanan "pieni" vatsa sulla rypäle!
Tai siis pieni ja pieni, mutta jos tähän meikäläisen kupuun vertaa, niin tuo on pieni! :)
Taitaa se jo jonkinverran alhaalla olla...mä oon huono arvioimaan tuollaisia asioita... mulla ei ole vielä lähtenyt asukas laskuun, viikkoja nyt 32+2.

Vaikka mulla hätä oliskin saada asukas ulos vaivojen takia, toivon silti, että päästäis ainakin viikoille 37 asti silleen huolettomasti. On sen kuitenkin niin paljon parempi olla tuolla masussa nyt! :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Ihanan "pieni" vatsa sulla rypäle!
Tai siis pieni ja pieni, mutta jos tähän meikäläisen kupuun vertaa, niin tuo on pieni! :)
Nii-i, ja tähän mennessä kaikki on kauhistellu kuinka iso! Ja nyt yhtäkkiä se on vajonnu tollaseks, vaik paino on tasasesti noussu monta sataa grammaa viikossa... Outoa! :| Ei sinäänsä, että haittaa yhtään jos maha on "pieni", mut en nyt ihan vielä haluu kaveria uloskaan, vaikka jo ahistaaki. Kyllä nyt toukokuun sais sisällä vielä pysyä...
 
rypäle - ihana massu! :heart: Kyllä se mun mielestä näyttää vähän "vajonneelta". Tuntuu itsellänikin laskeutuneen aika lailla.. EIkö tunnukin paljon pienemmältä kun menee alemmas? :eek: Yksi ihan seuraus tolla vatsan laskemisella on; närästys on helpottanut lähes täysin! :p

Mullakin kotivaa'an (eli uimahallin :D ) mukaan tullut nyt painoa lähes kilo per viikko. Tänään en meinannut saada sormuksia pois, ensimmäistä kertaa. Vähän käveltyäni lähti turvotus pois.. Pitänee vissiin keskittyä tohon ananakseen ja nesteen tankkaukseen ihan urakalla, ja jättää mausteet / suola vähemmälle. Damn, mä luulin että tää loppu menis yhtä helposti kun alku :LOL:

VINKKI - jos joku asuu lähellä Vantaan IKEA:aa, niin Löytöosastolla on pinniksen pehmusteita/suojia 3?/setti, norm. 19.95?. Ihan ehjiä, poistuu valikoimasta. Valkoisia, jossa oransseja ja vihreitä elukoita, nätit unisexit.

Täällä ei ole olo niin surkea enää, heti kun lähti liikkeelle niin helpotti. Syy miksi haluaisin sinne synnärille ja kaverin syliin, on se, että mä halkean uteliaisuudesta! Haluan nähdä tuleeko tästä samanlainen äidin ilopilleri kun miltä se on tuntunut täältä ulkopuolelta. Samanlainen non-stop vipeltäjä jolta ei energia lopu :heart:

Kohta ollaan jo kaikki äippälomalla!

Elppa & Antsa 34+5
 
ehtoota mamitsut! :D

uutta masukuvaa tossa tänää räpsittiin ni ajattelin sen laittaa tännekkin näytille.
http://junkka.irc-galleria.net/i/images21/01/00/78/25/80584574.jpg

nyt tarvii unille lähtee, sori etten kommentoi nyt, palaan huomenissa lukemaan paremmalla ajalla rauhassa kaikkien kuulumisia

marleena83 ja vinski 34+2
 
Ihana massu - mukavasti laskeutunut- rypäle :heart:

marleena83kuvaa en saannu auki :whistle:

Mulla ja massu laskeutu melko aikasessa vaiheessa. Sanoinki sillon terkkarille, että se on ihan selvästi pienentyny :eek: mut sf-mitta oli hyvin kasvussa ;)

Raskausmyrkytykseen ei oo mitään lääkettä. Oireita hoidetaan. Verenpainetta pyritään alentamaan ja lepoa, lepoa, lepoa. Verikokeita seurataan melko tiheään ja kuunnellaan äidin vointia. Virtsan valkuaismäärää seurataan myös ( jos sairaalassa, niin kerätään vuorokauden pissat ja siitä katsotaan ). Kotonakin tätä vuorokausivirtsaa on ilmeisesti seurattu? En oo varma, kun ite jouduin heti sairaalaan esikosta, kun myrkytys todettiin. Mutta siis paineet pitäis olla kuulemma koholla, jotta olis myrkytyksen vaara. Pelkkä turvotus ei sitä tee. Tässä ite oonkin paniikissa joka päivä mittaillu paineita, kun sanoivat sillon, kun raskautta alettiin yrittämään, että mulla se uusiutuu lähes 100% varmuudella kun tuli esikosta niin rajuna pienillä viikoilla. Mutta tässähän vielä sinnitellään :heart:

Tänään olis esikon hammastarkastus ( 3v). Saa nähä aukaseeko suun. Hampaitten pesu meillä onneks sujuu kyllä hyvin, mut voihan olla ettei sitä kaikille niitä kaluja viitsi näytellä =)

Hyvää keväistä päivää mammoille, Venla ja Tauno 35+1

 
Huomenta kaikille!

rypäle ihanan pikkunen ja soma masu :)

Oon taas "erilainen nuori" (enkä edes niin kovin nuori enää... :whistle: ), kun muut täällä kovasti kypsyy oloonsa ja oottaa, et vauva tulis mahdollisimman äkkiä, niin meillä toivotaan, että menis nyt ainakin sinne laskettuun päivään, eikä haittais vaik vähän ylikin (jos se vauvan kasvun puitteissa on mahdollista). Kun se keltasuus, mikä meillä on riesana, on sitä rajumpaa, mitä aikasemmilla viikoilla syntyy. Helpoiten on pärjätty esikoisen kanssa, joka synty viikoilla 41+5, ei tarvinnut valohoitoa kun yhden vuorokauden, sairaalassa oltiin 6pv synnytyksen jälkeen, kahdelta muulta onkin vierähtänyt 2-3 viikkoa. Eli puolensa ja puolensa... Tosin varmaan jaksamiseen vaikuttaa positiivisesti sekin, ettei mulla ole ihmeemmin mitään vaivoja ollut. Vielä. Tässä on 6 pitkää viikkoa aikaa kehittyä vaikka mitä.

Tuosta pinnan kiristymisestä kun on ollut puhetta, niin kyllä - todellakin. Tää aamu oli taas hyvä esimerkki. Noustiin ylös vähän liian myöhään, kaikki muksujen vaatteet oli hukassa, tytön hiukset vuostuhannen takussa, puurosta tuli liian löysää...No, loppu hyvin kaikki hyvin. Pukivat ja söivät marisematta. Ilmeisesti mun naamasta näkee, millon ei kannata turhasta napista... ja ehtivät vielä kouluauton kyytiinkin.

Mulla on seuraava neuvola vasta ens viikon to, terkka on tän viikon lomalla. Sit alkaakin joka viikko käynnit. Kokonaismäärä taitaa tässä raskaudessa jäädä 9-10 neuvolakäyntiin. Ja ihan omasta toivomuksesta näin harvakseltaan. Oon halunnu jotenkin omia tän viimesen odotuksen itselleni ja näin kun on terve ja kaikki ok ja useampi odotus jo takana, niin ei ne neuvolakäynnit oo niin... vähemmälläkin on pärjännyt.

Sadepäivä täällä tänään. Mutta mikäs siinä, pitäähän niitäkin välillä olla. Koittakaahan jaksaa jokainen ja muistakaa syödä hyvin ja huilia riittävästi!

Ammu ja Iltatähti 34+1 =)
 
Labras taas käyty ja nyt aamukahvilla :p

Joo,en miekää viel vaavii haluu nähä...olis ainakii 4vkkoa viel masus nii pärjäis sit ilman erityishoitoo tääl maailmassa heti alust asti.
Mielummi hänen möngerryst ja jumppaa masus tunnen ku sairaalassa käisin kattomassa...rankkaa se ois.

AadaOlavi 33+3
 
Joku kyseli tuosta raskausmyrkytysestä. Venla-05 sitä jo hyvin valoittikin. Siihen lisään, että minä olen joutunut kerään pissat purkkiin kotona lähes jokaisessa raskaudessa jossakin välissä. Paitsi tietenkin esikoiselta, kun silloin jouduin heti osastolle, kun asia huomattiin. Oikeastaan heti olen joutunut niitä kerään, kun pissaan on valkuaista ilmestynyt. Kotona ei ole vain tarvinnut kerätä kokoajan. Vaan on riittänyt yksi vuorokausi viikossa, ennen kuin lapsi on maailmaan tullut.

Tuosta hoidosta, lääkehoitoahan siihen ei niin sanotusti ole. Mutta levon lisäksi on ohjeena myös tuo veden juonti. Aina pitäis juoda ja juoda sekä levähtää ja levähtää.. Joillakin verenpaineita lasketaan lääkkeillä. Minulla ei ne verenpainelääkkeet ole tulleet kuvioihin kuin vasta lapsen syntymän jälkeen. Kun mulla ne verenpaineet nousee vasta sitten taivaisiin..

Minä itse pelkään eniten tromposyyttejä. Minulla ne romahti niin alas edellisessä raskaudessa, että en saanut verenvuotoriskin takia epiduraalia tai spinaalia. Vaikka olis todella ollut tarpeen. Ja nytkin sen takia toivon, että todella alkas pehmittään paikkoja, jos tuo myrkytys taas kehittyy, ettei vain tarvis ruveta leikkaan. Pelottaa ihan kauheesti ajatus sektiosta ja verenvuodonriskistä... Onhan vuotoriski oikeassa synnytyksessä kuitenkin paljon pienempi kuin sektiossa..

Täytyy sanoa, että onneksi nuo lapset pitää tässä arjessa niin kiinni, ettei kokoajan kerkiä asioita ajatteleen. Muuten olisin ihan hermoraunio!!

Niin joku kyseli, että mistä tietää millaisia ne oikeat supistukset ovat. Minähän en tiennyt olenkaan mitä on supistukset, vaikka esikoisemme oli jo maailmassa. Kun tuo raskausmyrkytys tuli niin pian päälle, että sektioon mentiin edes yrittämättä käynnistää. Toinen kun syntyi minulle tuli säännöllisiä supistuksia 2 viikkoa ennen kuin lapsi lopulta syntyi. Siis kävin ihan salissa asti, kun olivat niin säännöllisiä. Sitten ne vain loppuivat, eivät siis olleet niitä oikeita. Kävin viikon välein juuri saman asian takia. Mutta sitten kun ne oikeat tulivat, ei miehenikään kysynyt, että oletko varma, että onko ne nyt niitä. Niin kipeitä ne olivat. Jos yöllä tulee supistuksia ja mietit, että onkohan nämä niitä, ei vielä kannata välttämättä lähtä liikkeelle. Sillä sitten, kun ne on oikeita, ei tarvi miettiä onko tää nyt sitä. Sittenhän on eri asia, jos vesi on mennyt. Mulla vain se vesi menee vasta päästämällä. Kertaakaan ei ole mennyt itsestään.

Nyt taas pihalle tuon katraan kans. Pääsee vähemmällä kun vie ne ulos. Ei tarvi kerätä leluja niin paljon.. Vihaan sitä nyt!!

Niin yksi ilo uutinen, aamulla oli pissa taas puhdas!! Vedenjuonti auttaa!!
 
Meleha voit käydä itse laskemassa niitä kelan sivuilla

http://asiakas.kela.fi/eprlaskenta_app/PRLaskentaApplication?EJ=VR&lang=fi

Jos et tiedä tarkasti, laita suurinpiirtein. ja laita rasti siihen haluan laskea vanhempainpäivärahakautta edeltävien tulojen perusteella. (vai miten se meni) saat sitten tarkemmat kentät mihin täydentää. Ja ne päivämäärät pitää laittaa 01.01.2008, muuten se herjaa..

Ja kun sinä luultavasti olet jo laittanut paperit sinne vetään, kun ne tajuaa kysellä niitä 6 kk:n papereita. Niin tosi pian ne sitten tulee, kun käsittely on ns. jo siellä vireillä. Ei ne muutenkaan maksa niitä rahoja, kuin oliko se nyt 30 päivän päästä äitiysloman alusta, joten varmasti saat ne rahat silloin, kun viet heti kelalle, kun saat sen paperin käteen.
 
Taas olen ollut palstapimennossa kun viime viikolla en päässyt Kaksplussan sivuille lainkaan...grrr. Viikonloppu vilahti ohi ettei meinannut kyydissä pysyä.
Nyt on teidän jutut luettu läpi, ihailtavan aktiivisia olette taas olleet!


Hansulle syvimmät osanottoni! Antakaa itsellenne aikaa surra ja tukekaa toisianne.

ElinaMarialle osanotot myös menetyksestä - ja varovaiset onnittelut!

Rakkapanuu kyseli selkäkivuista. Mulla oli synnytyksen jälkeen tosi kovat selkäkivut n. 6kk, ajattelin että se on normaalia kun oli iso masu, joka sitten kerralla lähti.

Menin fysioterapeutille kun vauva tosiaan oli puolivuotias enkä enää saanut nukuttua sen kivun takia. Siellä todettiin että 1)epiduraalipuudutus oli aiheuttanut sen, että selkärangan alimmat nikamat oli jumissa (oli tullut joku turvotus tms. siihen pistokohtaan) ja 2) vasen lonkka oli jäänyt synnytykseestä vähän "auki". Ortopedi paukutti ne paikoilleen ja selkäkivut loppuivat siihen paikkaan.

Kai jonkinlainen selkäkipu raskauden jälkeen on normaaliakin, mutta kannattaa kyllä käydä vähän nopeammin lääkärissä kuin allekirjoittanut...

Perhevalmennuksesta kyselin viimeksi neuvolassa. Uudelleensynnyttäjät kuulemma eivät tarvitse "kertauskurssia", nauroi neuvolantäti ja pikkuisen mua harmitti tuollainen vastaus (eli mielialat heilahtelee täälläkin ja pahoitan mieleni tosi herkästi...). Lähinnä musta olisi ollut kiva mennä tapaamaan ja tutustumaan muihin samalla suunnalla asuviin äiteihin :ashamed: . Viimeksikin sain perhevalmennusryhmästä monta hyvää tuttua vaunulenkeille jne. Täytyy vaan sitten ite koittaa seurakunnan kerhoista yms. katella kavereita...
 

34+1

Paino: +500g/2vk
Rr:120/60
Pissa: puhdas
Hb:110
Sf-Mitta: 31
Sydänäänet: 148-153
Tarjonta: Rt
Liikkeet: ++

Kaikki hyvin.
Vauva on laskeutunut aika alas, muttei kiinnittynyt.
Päätettiin, että otetaan tuo lääkärineuvola
nyt 7.5. varuuksi ajoissa =)
Jänskättää onko tuolla alhaalla tapahtunut
supistusteluista huolimatta mitään =)

Masua lisäsin.
Alan mä muistuttaa jo palloa...



Vivvi :heart: ilmari 34+1
 
Prkl tätä palstaa... Eilen naputtelin ummet ja lammet ja sitten lähetin, lataili ties kuinka kauan tekstiä ja lopuksi tälläs valkosen sivun. Ja se niistä teksteistä sitten :whistle:

Mä oon ihan orientoitunut siihen että yli la:n mennään taas ja selkäkivuissa kärvistellään viimeiset viikot. Kyllä ne sieltä tulevat oman aikataulunsa mukaan... rv 37 vaavi on täysiaikainen ja periaatteessa valmis mualimaan =) Mutta kyllä mä hämmästyisin jos tää noilla viikoilla jo lähtis tulemaan... Kyllä tää vaivaisuus muakin välillä kypsyttämään pistää mutta ei tässä enää järin kauaa ole kestettävää jäljellä :)

Söpöjä masukuvia olitte laittaneet! =) Pitäis munkin päivitellä...

Kylkiluu 33+0
 
Ihan aluksi Hansulle osanottoni. Muuta ei oikein osaa sanoa :|

Tuttu juttu tuo raskausmyrkytys mullekin. Ekaa odottaessa oli lievä myrkytys. Pärjäsin sen kanssa ihan hyvin rv 35 asti. Sitten oli pari sairaalareissua ja aloitettiin verenpainelääkitys. Lääkitys ei kyllä auttanut mitään. Suurimpana ongelmana mulla oli koko ajan verenpaineet. Valkuaista oli välillä yhdellä plussalla ja välillä ei. Rv 38+2 raskaus sitten käynnistettiin, kun sydänäänet meni liian tasaisiksi. Kaikki ei sujunut ihan suunnitelmien mukaan ja kiireelliseen sektioon sitten päädyttiin. Terve lapsi syntyi, tosin pieni kokoinen.

Tässä raskaudessa olen ollut tarkemmassa seurannassa alusta asti. Nyt on taas ruvenneet verenpaineet vähän kohoamaan ja just viime viikolla sain ylimääräsessä ultrassakin käydä. Vielä ainakaan kasvu ei ole hidastunut tai näy muutakaan huolestuttavaa. Verenpainelääkityksen kanssa sanoin mulle ohjeeksi, että aloitetaan sitten kun alapaine 100. Sitä se ei onneksi vielä ole. Yläpaineet mulla ei mikään ongelma ole vielä ainakaan ollut. Toivottavasti tämä nyt pysyisi kurissa ainakin vielä monta viikkoa. Onneksi nyt on tarkemmassa seurannassa ja osaa olla vaativampikin. Viime kerralla oli kuitenkin riski käydä huonosti ja sanoivat itsekin jälkikäteen, että olisi pitänyt käynnistää/leikata jo aiemmin eikä odottaa niin pitkälle...

Normaalia enemmän olen lepäillä koittanut, mutta se ei ole aina helppoa tuon 1v 11kk taaperon kanssa. Kyllä mäkin jo kovasti odotan synnyttämään pääsyä. Mä en ole oikein ikinä osannut nauttia tästä raskaana olosta, vaikka vointi on (myrkytyksistä huolimatta) ollut hyvä.

Nalletar & Saku rv 32
 

Yhteistyössä