*** KESÄKUUN KULLANKERÄT *** huhtikuussa

Lauantaita!

Jospa se kassi pitää tosiaan pakata, niin saa sitten rauhassa odotella sinne laskettuun päivään ja ylikin (jos vaan annetaan yli mennä, kahden edellisen ei annettu). Tosin nyt on alkanut mullakin tulla niitä ennakoivia supistuksia, ei mitään kipeitä, mutta supistuksia kuitenkin. Niitä on kyllä ollut edellisissäkin raskauksissa ja silti on aina tarvittu käynnistelyapua, eli yhtään en sen varaan laske.

Mieli tekis ulos ja liikkeelle, mutta kovin kiivaasti ei enää parane, kun tulee niin kipeäksi sitten. Pikkukoiran uskaltaa vielä kaveriksi ottaa, mutta isompi on jo liian kova vastus mun lenkkivauhdilla.

Mahtava auringonpaiste, nautitaan siitä!

Ammu ja Iltatähti 33+6 =)

Ihanaa lauantaita!
Meillä näyttää mittari +18 astetta B)
Harmi vaan että pojalle nousi kuume melkein 40 asteeseen,eli sisällä on oltava :(

Mä en oo kans vielä sairaalakassia pakannut,kai mäkin vaan nappasen kiireessä mukaan hammasharjan ja äitiyskortin :whistle: :D

Bamse 34+1

ikionnellinen
Osaatteko auttaa :ashamed: Eilen katsoin netin kautta Kelan vanhempainraha päätöksen ja siellä oli laitettu maksupäivittäin summat mitä maksetaan. Sitä vain mietin kun olen kelaan jo ilmoittanut että saavat ottaa sen 20% veroa niin onko tuosta se jo vähennetty vai vieläkö leikkaavat tuostakin vaivaisesta summasta viidenneksen pois... :(

Ihana aurinkoinen päivä! Täytyy lähteä ulos, suppareita kyllä niin iloisesti koko ajan ettei kauas uskalla lähteä. Miehellä tänään saunailta, joten tylsä ilta kotona tiedossa. Äitiyslomakin sitten alkoi, nyt saa huokasta =)
Ikionnellinen 33+3

Mun tarvis kans hakea uusi verokortti loppuja palkkoja varten ja Kelan korvauksia varten...

Nyt on muuten pakko kysyä täältä, kun en ole neuvolasta tajunnut/muistanut vielä kertaakaan kysyä, että kuinka vaarallista on nukkua selällä näillä viikoilla? Tai siis olen kuullut, että se vaikuttaisin jotenkin vauvan hapen saantiin masussa, mutta onko todella näin? Mä kun herään yöllä, oon aina selälläni. =/ Mietin vaan, että pitääkö tässä nyt vuorata selän takunen täyteen tyynyjä vai mitä mä alan tekeen, että pysyisin kyljelläni??

Täällä on koko päivä hommattu enämpi ja vähempi kotitouhuja... sellaisella hitaalla temmolla. Pyykkiä lähinnä olen pessyt ja siitäkin lonkka jo vinkuu. :(
Ei mahra mittään! Se on tätä nyt ja toivottava vaan on, että kaikki särky jää sitten aikanaan sairaalaan. :/

Mulle on sanottu tosta selällään nukkumisesta, että itsellä siitä tulee hengenahdistusta ennen kun siitä on vauvalle haittaa. Tai siis ite siihen reagoi juuri heräämisellä ennen kun siitä mitään pahaa seuraa. Korjatkaa jos oon väärässä. Itekin herään usein yöllä siihen, kun selällään oon =)

Kovasti on nyt illan supistellu pari vähä kivuliaampaakin on ollu. Sukkapuikko vihlontaa on ihan koko ajan :kieh: Tosi inhottavan tuntusta :/ Mut eiköhän ne supistelut kohta taas helpota. Turvotus on ihan hirveetä. Joka niveltä särkee ja pakottaa. Mut kohta se loppuu :D

Venla ja Tauno 34+6 :flower:

Onko teillä muilla pinna kireällä?
Oli sitäkin vielä ihan pakko tulla utelemaan, kun mulla on herneet nenussa ihan koko ajan!
Nyt varsinkin, kun tiiän, että tytöt ei mee enää hoitoon, vaan tästä eteenpäin ollaan sitten kotona ainakin vuoden verran... jotenkin ajatus siitä välillä "ahdistaa", kun ei enää ole niitä omia "henkireikiä", kuten työ... mitenköhän me jaksetaan ja kuinkahan kauan tää pinna kiristyy ennen kuin napsahtaa poikki?!?

Onpas täällä ollut suruisia ja onneksi myös iloisia uutisia. Kyllä sitä mietityttää miten elämä heittelee. Juu, ahkerasti olen lukenut juttujanne, mutta jotenkin kaikki menee niin normaalisti (onneksi) ja painollaan, ettei arjesta kovin jaksa kirjoitella. Raskausviikkoa 32+ viedään ja töissä edelleen, olo kun tosiaan suht normaali, närästyksiä ja pientä keskivartalojäykkyyttä lukuunottamatta. :LOL: Tulipas vaan kysymys mieleen, enhän mä muuten tänne kirjotteliskaan. :p Elikäs miltä ne kipeät supparit tuntuu? Itsellä tuntuu kipuja ja välillä vatsa tiukkana, mut tiedä häntä osaanko sanoa onko supistus ja kipu yhtäaikaa. Sen uskon että huomaan kun oikeesti lähtö tulee, mut neuvolassakin kun aina kysyvät et onko ne supistukset kipeitä..... en tiedä!

Piristäkään taasen viimeisiä työviikkojani ja kirjoitelkaa mukavaa, ahkerasti mukana olen taustaillen.

Heippa Maasu :) Aika paljon samoilla linjoilla itsekin.. Supistuksista taidan tajuta jotain vasta kun jalat lähtee alta :D

Tänään on sitten menty neljän ihmisen edestä; heti aamusta IKEA:an (löytönurkasta 3? pinnasängyn pehmusteet - ihanat) sitä sun tätä ostelemassa. Mies tuli ihan hulluksi lasten osastolla; olisi ostanut lähes kaikkea ellen olisi niin pihi :LOL: Nyt meillä on sitten pinnikseen jo ensimmäinen iso lelu: pehmeä jalkapallo (sellanen samettinen pehmolelu), yllätys :LOL:

Hoitokoira tuo oman arkensa, miehen kummityttö perheineen kävi syömässä ja iltapäivää viettämässä.. siivottiin miehen kanssa koko kämppä ja nyt pitäis siivota uudestaan. Huomenna sitten.. voi tota tiskin määrää. :eek:

Hölmö mies meni kysymään käykö mäkissä hakemassa hampurilaisen ja pirtelön.. Menin ensin sanomaan että kyllä mä voikkarin väännän jos mieli jotain tekee.. meni hetken ja sanoin että pers ylös ja mäkkiin siitä, mä haluan kanahampurilaisen ja suklaapirtelön :ashamed: :D

Hyvät yöt! Huomenna pitäis olla vielä fantsumpi ilma :heart:

Elppa & Antsa 34+4 (melkein 34+5)

Sunnuntaita kaikille!

Noista "oikeista" supistuksista en oikein osaa enskertalaisille sen kummemmin kertoa, eikä mulla tietysti oo oikein kunnon luomusupistuksista tietoakaan, kun aina on sitä käynnistelyä ollut taustalla. Joillain ne tuntuu vatsassa, toisilla selässä. Ja voimistuu pikku hiljaa ja pitenee, eli tuskin se nyt kerralla tajuttomaks vetää...Mulle aina sanottiin sillon kun ekaa odotin, et "kyllä sen sitten tietää", mutta rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, etten kolmatta synnyttäessäni olis varmaan älynnyt ajoissa sairaalaan lähteä... onneksi olin siellä jo valmiiksi. Nyt mut on ohjeistettu niin, että HETI jos tuntuu siltä, et tätähän se oli, niin ambulanssilla sairaalaan. Kaks edellistä on tullut niin nopsasti, et 100km matkaa ei lähdetä omalla autolla edes yrittämään. Mut edelleenkään en siis usko, että itsekseen lähtee.

Hieno ilma tosiaan täälläkin. Ens viikolla on vappu. Pitäs kehitellä naamiaisvermeet x3, taas on mamman luovuus koetuksella. Hyvää pyhäpäivää kaikille!

Ammu ja Iltatähti 34 tasan (uus viikko alkaa taas) =)

Heippa!
Ihana ilma ulkona!Esikoinenkin on jo niin pirteessä kunnossa että tänään päästään ulos :)

Pinna on välillä kireellä täälläkin ja mielialavaihtelut...niitäkin löytyy vähän turhan paljon.Alkaa jo itteensäkin ärsyttää,kun ei tiedä millä tuulella on :kieh:
Mutta nyt on niin hieno sää,että on pakko hymyillä vaikka oliskin huonolla tuulella :D

Bamse 34+2

Täällä sää onkin vetänyt tänään harmaaksi ja vähän sateleekin.

Eikä oloa helpota yhtään se koira, jota ehdin täälläkin illalla vähän manata.
Sen takii mies imuroi aamulla koko talon ja nyt mie meen luutun kanssa perässä. Koko talo täynnä kuraisia tassun jälkiä. :headwall: :headwall: :headwall:

Meille ei koskaan tule koiraa!!!! |O

Selkä on jotenkin niin kipiä, että mistään ei meinaa tulla mitään.
En käsitä, kuinka jaksan tätä vielä 8 viikkoa?!?!? :eek:
Jotenkin nyt se on vielä kipeämpi kuin edellisen raskauden aikana. :(
Ja sitten mietityttää se vaavin koko aina vaan, kun ultrassa olivat tosiaan sitä mieltä, että sieltä ois tulossa 4-5 kilonen vaavi... Mahtuu varmaan tulemaan, en epäile, mutta silti hirvittää!! Mahtaakohan ne suostua käynnistykseen yhtään ennen laskettua, vedoten tuohon karmivaan selkäkipuun ja lapsen suureen kokoon??? Vaikka sit taas sekin mietityttää, kun kaikki sanoo, että käynnistys koskee enempi kuin luomulla alkuun lähtevä synnytys... :/

Nyt takas luutuumaan! :headwall: :wave:

Rakkis ja massu 32+2

Rakkis, voi olla et käynnistävätkin, jos on oikein iso vauva. Selkäkivusta en osaa sanoa. Meillä tyttö käynnistetty viikoilla 37+ just nimenomaan tuon painoarvion takia. Mullakin oli sillon selkäkipua, mut se ei tuntunut käynnistykseen olevan riittävä syy... Ja loppuviimen tyttö oli 300g kevyempi, kun arvio oli, mutta toki 37-viikkoiseksi varsin hyvän kokonen. Eikä ne lääkkeellä käyntiin saatetut synnytykset mitään horror-tarinoita välttämättä ole, mulla ainakin ihan inhimillisiä kokemuksia (2. ja 3. ainakin, eka nyt on aina oma lukunsa =) ) :hug:

Hansulle voimia ja isot halit täältäkin suunnalta!

Eipä ole taas pitkään aikaan tullut mitään kirjoiteltua, vaikka lukemassa olen yrittänyt jossain välissä ehtiä. Nyt alkoi omalla kohdallani kuitenkin rauhallisempi jakso, perjantai oli viimeinen työpäivä ja maanantaina alkaa ihan virallisestikin äitiysloma. Mihin tämä aika on oikein hävinnyt?

Omaan napaan: masu on kasvanut oikein reippaasti ja jo vko 33 ultran painoarvio oli 2200 g. Eli ihan yläkäyrille oli maha-asukki kivunnut ja sen johdosta kävin sitten torstaina sokerirasituksessa. Tulokset menen neuvolaan kuuntelemaan ensi keskiviikkona ja taas seuraavalla viikolla sitten äitipolille ultraan. Jotenkin en ole koko sairaalakassiasiaa aikaisemmin edes osannut ajatella, kun esikoinen tuli suunnitellulla sektiolla vko 39:llä ja sen sairaalaan lähtemisen pystyi hyvin ennakoimaan. Pitää vissiin alkaa suunnittelemaan, mitä sinne pitäis mukaan ottaa. Pikkuisen alkaa kieltämättä jännittää, jos maha-asukki on vain jatkanut huimaa kasvuaan, niin miten se reilu 4 kiloinen sitten mahtuisi syntymään... No onneksi ollaan äitipolin kontrolleissa muutenkin, niin kai ne siellä ottaa kantaa asiaan.

Pihahommia olen täällä uuden talon pihamaalla alkanut oikein urakalla tekemään, heitellyt kiviä yms. jos vaikka saisi vauhtia ja alkaisi pikkuhiljaa laskeutumaan alaspäin. Viimeisessä ultrassa oli kuitenkin pää alaspäin, mikä sinäänsä on hyvä juttu.

No nyt ruuan laitolle... Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!

ilma on mahtava mitä nyt tuulee mutta onnesta on lämmin tuuli :)
me ollaan eilisestä saakka rakennettu lapsille leikkimökkiä ja perustukset ja lattia on valmis,seuraavaksi tehdään seinien kehikot ja seinät.. :)

luvattiin sitten lapsille että vietetään harjannostajaisia kun sen aika on.. ;)
ostetaan koppa limpparia :D

käynnistyksestä mulla on kaikki kolme edellistä käynnistetty selän ja sen takia ettei mene liian iso kokoiseksi kerta on kaksi komplikaatiosynnytystä takana ja nyt menen taas keskustelemaan tulevasta käynnistyksestä.
toivottavasti ne rakkis suostuis sullakin käynnistämään ja painotat vielä ettet mitään tekeen selällä edes käveleen kunnolla saati nukkumaan..eiköhän ne siittä heltyä sitten :hug:

mutta nyt kaupasta äkkiä hakeen miehelle yövuoroon salaattiaineet :wave:

tuire ja mini 32+2 :heart: :heart:

Siis olen niin kiukkunen ja raivo-herkkä,etten ihmettele kun mies rukka sanoi lapsiluvun
jäävän kolmeen...
onneksi luonto hoitaa miehen muistikapasiteettia niin,että miellyttävä tekotapa jää
paremmin mieleen kun vaimon kiukunpuuskat :LOL:
Meillä täällä salon synnärillä on luvattu käynnistää mukisematta kun mennään sielä
yläkäyrällä ja sisko synnytti 5kilosen ja repes kankkuja myöden...
että ihan oma pelko riittänyt syyksi.
Jännää että nyt kolmannessa raskaudessa olen kaikkein lihavimmillani ja parhaimmat
sokeri-arvot.
Ihanaa enään reilu 3 viikkoa niin käynnistetään.Voisin jo itkeä tästä kurjasta olosta...
maama rv 34+4

Tuosta ajattelin nopeasti laittaa, kun useammalla tuntui olevan noita selkäkipuja. Itsehän en kävelis ollenkaan, jos mieheni ei välillä hierois sitä kuntoon. Mutta päivästä en selviäs ilman tukivyötä, kun mies on töissä.

http://www.vaivaton.com/product/2061-1-350

Niitä on kyllä halvempiakin olemassa, mutta itse olen kokenut tuon linkissä olevan tukivyön todella käteväksi. Sen avulla selviän aina iltaan saakka..

Itse olen ostanut aikanaan sen paikallisesta rintsikka liikkeestä, maksoi minusta jotain 40 ekun tienoilla. Ja toiset ovat tehneet itse, kun katsotte kuvaa tarkemmin, ei tarvi kuin 10 cm ´leveää kuminauhaa, ja siihen yhtäleviä tarra, jolla se laitetaan kiinni. Minun vyössä tarraa on noin 10 cm pitkästi. Se kangas ei ole välttämätön joka tulee mahan päälle. En tiedä mitä virkaa siitä on.

Itsellä ollut nyt valkuaista puolikkaalla plussalla ja verenpaineet pysyneet 80/130 tienoilla. Supistellukin on. Huomenna neuvola saa nähdä mitä siellä. Aijon ottaa mittarini mukaan, ja tarkistaa onko se samassa kuin neuvolan mittari..

Tällaista tänne..

Mulla on tuo tukivyö, mutta en oo nähnyt siitä mitään hyötyä yhdessäkään
raskaudessa. :( En tiiä sitten, että mistä johtuu. Sen pitäminenkin jotenkin ahdistaa, mutta kai sitä vois taas koittaa, josko siitä oliskin nyt näillä viikoilla jotain apua...tosin mulla on tällä hetkellä lonkat kipeämmät kuin alaselkä. :|
Onko muuten raskauden selkä/lonkkakivut aina ohimeneviä?
Vai voiko niistä jäädä jotain pysyvää "haittaa"??

Mä taidan oikeasti kysyä siitä käynnistyksestä seuraavalla kerralla...
Sf mitat ei silti oo ollut mitään erikoisen suuria, mutta ultrassa kyllä olivat sitä mieltä, että vaavi on iso...
Joku kysyikin, että mistä me näitä painoarvioita temmotaan...mulle sanottiin ultrassa painoarvio, kun jouduin siellä kipaseen päivystyksen kautta viikko sitten.

Minäki mietin kuka sen painoarvion antaa :eek: Onhan mulla vielä yks ultra ennen synnytystä, mutta vasta 5 vk päästä.

Mielialat on kyllä vaihtelevat. Itku ja paha mieli on herkässä, ja sitten turhauttaa se kun ei jaksa liikkua. Mua loukkaa kauheasti sellanen että läheisetkin ihmiset kyselee niin harvoin vointia. Sitten kun suvaitaan vihdoin soittaa, niin on ihan jotakin muuta asiaa, lähinnä sellasta mistä he itse vois hyötyä. No, äiti on ainoa jota oikeasti kiinnostaa, tai siltä tuntuu. Kaverit tuntuu kaikonneen jonnekin omien asioidensa taakse. Masentaa :ashamed: :'(

Sairaalakassista: Sain neuvolasta semmosen Vau-kirjan, missä oli lista mitä suositeltiin otettavaksi mukaan:

Äidille

• imetysliivit
    aamutakki ja tohvelit
    t-paita ja verryttelyhousut
    vaatteet kotimatkalle
    kampa ja harja, shampoo ja hoitoaine
    saippua ja deodorantti, hammasharja ja -tahnaa
    kosteusvoide ja käsirasva, meikit
    lukemista
    kirjepaperia ja -kuoria, kirjoitusvälineet, postimerkkejä
    kännykkä ja laturi
    juotavaa ja hedelmiä
    kamera ja filmiä

Lapselle

• body, tai housut ja aluspaita
    turvakaukalo autoon
    lämpimät vaatteet ja myssy, vauvanpeitto

No näistähän voi ite karsia mitä ei tarvi ja lisätä mitä tuntee tarvivansa...

Minäkin luovuin siitä tukivyöstä, kun se lisäs supisteluja :(

Onko muilla kuin paljo turvotuksia? Tää on ihan kamalaa, kun tuntuu, että iho ratkee. Ja sormenpäätkin on niin hellät, ettei kärsis oikee mitää tehä :|

Alkais jo tositoimet... vaik viikkoi on viel suht vähä, niin miä oisin jo ihan valmis synnärille B)

Venla ja Tauno 35

Minä olen muissa raskauksissa joutunut pitään sitä jos jostain 15 viikolta saakka. Mutta tämä raskaus on mennyt aika hyvin, että vasta viime viikolla aloin pitään myös yöllä. Kun oli pakko nousta 10-20 min välein, kun aina kuului öyk. Kun oli aivan pakko nousta ja en kertakaikkiaan olis päässyt liikkeelle. Niin koitin sitten uudestaan tuota vyötä, kun se minullakin tähän asti (tässä raskaudessa) suorastaan ahisti. Ja kun päivän pidin pakon edessä, kun se oli parempi kuin ilman. Niin yllättäen maha muovautui ja nyt pidän kokoajan... Supistelujen aikana tuo vyö on todella rasittava, silloin on pakko löysätä, ei kertakaikkiaan saata olla. Niitäkin on mulla nyt alkanut tuleen enempi ja enempi.

Minä toivon, ettei tässä sairaalaan jouduttas, vaan selvittäs ihan normaalilla synnytyksellä. Minun vauvani on taas pieni, siis alakäyrillä mentiin viime ultrassa. Seuraava ultra vasta 7.5.2008, ellei neuvolasta passiteta aikaisemmin...

Nyt kävästään vielä vähän aikaa ulkona, hakemassa yöunille rauhallisuutta..

Yhteistyössä