*** KESÄKUUN KULLANKERÄT *** huhtikuussa

neuvolassa käyty ja vauva kuulemma ihan laskeutunut jo. :whistle: ja on pääalaspäin edelleen.

la päivä oli ihan kauheeta, kun melkein kokoajan kävi ylämahaan tosi kipeetä eli vauva painoi tuonne ylös tosi kipeesti jotenkin. :$ mut sitten eilen oli aivan kauheen kipeitä liitoskipuja enkä pystynyt kävelemään oikeen mitenkään. kai se sitten eilen laskeutui alas.

kysyin, että onko se vauva vielkin tosi pieni, niinku viimeks terkkari sanoi, niin ei kuulemma oo kauheen pieni, että ihan tavallisen kokonen on. oli ollu oudossa asennos viimeks.

sydänäänet + 155

sf-mitta VAIN 27,5 ( sai yhdes välis vain 25 :eek: , kun se oli eriasennos)

hb 125 (tosi hyvä nyt)

RR: 131/ 70

painoa noin puol kiloo / viikko

eli täs tulee vaan mieleen, että vois kai sen joku viikko pakata tietenkin sen sairaalakassin ja hakea varastosta pinnasängynkin yms.. =)

terkkari sano, että sairaalaan vaan, jos tulee tiheään supistuksia, kun edellinen synnytys oli niin nopee. eli toivotaan, että täs joku viikko ainakin viel sais kasvattaa tuota vauvaa masussa, vaikka välil olo onkin aika ähky..

vois kai tuota alkaa vaikka leipaseen munkkeja. :p

IllanHämy 33+3
 
Heipat taas täältäkin!
Ihania massuja :heart:
Tosi monella tuntuu olevan toi masu jo laskeutunut...Niin on mullakin ja vauva alhaalla.Mullakin on jo huomenna vika lääkärineuvola,että varmistetaan onko paikat vielä kiinni.
Mun puolesta sais mennä lähelle laskettua-aikaa synnytys,vaikka vaivoja onkin,mut miehellä on nyt niin hirveesti töitä,ettei siitä ole apua jos vauva nyt päättää syntyä :/

Mua vaivaa jatkuva väsymys.Voisin nukkua vuorokauden putkeen ja oon saanut tosi hyvin nukuttuakin.Tiiä sit mistä johtuu...Rautaa olen syönyt ja hb onkin tosi hyvä (134)
Turvotustakin löytyy.Lähinnä sormissa.Mulla jäi turvotus viimeksi sairaalaan,toivotaan että tälläkin kertaa :)

Bamse 34+3
 
Miten musta tuntuu että mulla on koko ajan maha ollut jo alhaalla, taitaa johtua siitä että vaavi vieläkin poikittain...

Omasta navasta :D vaihteeksi hyviä uutisia sokerijännäyksen jälkeen

sokerirasitus negatiivinen :kieh:, pissa puhdas
RR 104/60
ei turvotuksia
painoa lisää 400g/vko, nyt yhteensä 10kg :ashamed:
vaavi poikittain, edelleen, nyt tosin pää kohti mun oikeaa kylkeä ja sf mitta 29,takaisin omalle käyrälle viimeviikkoisen dipin jälkeen, huoh!
liikeet ++ ja sykkeet 150-160
kokoarvio syntyvälle n. 3kg :D

eli ei sokeritoimenpiteitä,onneksi, MUTTA vinkkasi että näillä arvoilla olisi n.5 v sitten kärynnyt sokereista joten ei edelleenkään pullalinjaa....
Nyt hyvillä mielen päikkäreille, viikonloppu meni kavereiden kyläillessä baarissa ja kaupunkikierroksilla, kivaa mutta väsyttävää!

terkuin
renee ja vaavi 32+0
 
Neuvolassa tuli käytyä
Vauva kiinnittynyt alalantioon ja siinä pöydällä maatessakin supisti todella pitkään, oli hoitajakin ihan ihmeissään niin pitkästä supistuksesta. No, eilen vasta alkoi nuo pitemmät supistukset. Eiköhän tässä vielä pari viikkoa mene.. Ainakin toivottavasti.. =)

Painoa +500g, yhteensä 10 kg koko raskaudessa
RR 78/128
Pissi puhdas
tarjonta rt ja ya:ssa,
syke 150 ja liikkeet ++

Juttelin siellä noista tromposyyteistä ja hoitaja oli ihmeissään, kun minulta ei niitä ole tarkastettu kertaakaan äippäpolilla. No, ens viikolla on sinne aika ja vaadin niitä tarkastettavaksi, ettei käy kuten edellisellä kerralla.

Hoito-ohjeena lepoa. Istukan ja verenpaineen takia.
Eli lähdempä tästä levähtään...

Reropera 35+0
 
Reropera: Mullakin oli hyytymistekijöissä joten pientä häikkää, kun viime raskaudessa niitä katsottiin. Sitten kun jouduttiin leikkaamaan niin menetin tosi paljon verta. Toisen raskauden jälkeen selvisi, että sairastan sellasta luustonhauraussairautta, joka myös voi vaikuttaa verenhyytymiseen. Näistä kahdesta seikasta huolimatta ei ole multakaan mitään labroja katsottu, vaikka polillakin saa vähän väliä juosta...Välillä tuntuu, että ne katsoo vain ne tietyt asiat, vaikka olisi pää kainalossa.
 
Neuvolakuulumisia täälläkin
Pissa puhdas
hb 124 (ihmeen hyvä)
RR 126/64
syke 130
liikkeet ++
tarjonta viisto

Vauva on ollut pidempään tossa viisto asennossa. Eli pää on vasemmalla alhaalla ja potkut tuntuu oikean tissin alla. Tosin miusta tuntuu, ettei pikkunen oikein tykännyt kun terkka sen päätä kopeloi niin moneen kertaan. Ihan kun ois päikkäreitten aikaan muljautellut pään toiseen asentoon. Tuntunu ikävää painetta alavatsalla ja vihlasuja. No, Napsulla ei ainakaan ole mikään kiire ulos, kun ei ole lähtökuoppiinkaan asettunut :LOL: . Kaik oli onneksi muuten hyvin.

Isovanhempigalluppiin: Tämä on minun vanhemmilleni kolmas (kaik mun :D ) lapsenlapsi. Äitini on jalat maassa-tyyppiä. Iloinen ja kannustava ja auttaa hankinnoissa, mutta ilman hössötystä. Miehen äidistä on vaikea sanoa mitään, hän ei minusta pidä eikä vointeja kysele. Tämä on hänelle kolmas lapsenlapsi myös. Kai hän on iloinen vauvasta, miniä vaan ei ole oikeanlainen. Tullaan jotenkuten toimeen. Muuten on ihan kauhea hössöttäjä muiden asioiden suhteen, mutta vauvalle ei ole mitään ostellut taikka siitä hössöttänyt muuten. Harmi, että me tosiaan asutaan ihan naapureina... |O

Eipä meille kummempia, taidan lähtä vielä parit orvokit istuttamaan piharuukkuihin. :wave:

:hug: kaikille sitä tarvitseville!

Kissantassu ja Napsu 32+1
 
Käytiin shoppailemassa lasten kanssa ja nyt on meilläkin yks pieni 56cm potkupuku tulokkaalle, kun oli ihan pakko saada just se, kun siinä oli makkarakoiran kuvia (meillä kun on tuo mäykky). Pukuja oli jäljellä enää 3, kaks 74cm ja sit tuo ihan pieni. Pitänee pakata vaaville kotiintulovaatteeksi =)
 
Meinasin Ammulta kysyä, että oliko se ruskea-vaaleanpunainen se ostamasi potkupuku... meinasin tuulettaa, että mä ostin samanlaisen, mutta muistinkin, että se olikin body, jonka mä ostin, eikä potkupuku. :whistle: :whistle:

Tänne ei mitään erikoista. Pienellä lenkillä jaksoin tänään käydä, mutta nyt sitten lonkkaa ilmoittaa aika mojovasti olemassaolostaan. :headwall:
Seuraavaa neuvolaa täs ootellaan, joka on 06.05. Siellä on kyl pakko tarkistaa tuota vaavin kokoa tarkkaan, ettei vaan käy niin, että siitä oikeasti tulee 5 kiloinen... :whistle: :whistle:

Rakkis ja massu 32+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja mymmy myy:
äippäpolilta soittivat :D

ens viikon keskiviikkona on sitten äippäpolille aika ja pääsen aloittamaan nämä keskustelut tulevasta synnytyksestä *tuulettaa..* =)
Siis tarkoitatko, että silloin jo syntyisi vai että menet vasta sopimaan asiasta?
ehei nyt sentään vielä... ;)
nyt vasta lähetään suunnittelemaan sitä päivää,
milloin käynnistetään.. :whistle:
 
Mä oon oikeasti sitä mieltä että mun mahassa on He-Man :eek: TODELLA ilkeitä liikehdintöjä tohon kylkiluiden PÄÄLLE, vaikea selittää. Tosi itsepintaisesti vielä, yritän kädellä hellästi painaa ns. alaspäin, ettei ihan tissille tulisi, mutta sitkeästi polkee. Yäk! Tuntuu toi tyyppi jo olevan hirmu iso, pelottaa melkein 8.5. neuvolalääkäri 3 viikon neuvolatauon jälkeen :eek: Minkäköhän kokoinen tyyppi siellä on... argh.

Haluiaisin päästä aiemmin kyllä tsekkaamaan.. kauheeta jos rv36+2 kun on se neuvolalääkäri, vauvan paino on jo 3kg :LOL:

Tänään tosiaan käyty Sellossa, sieltä Tapiolaan julkislla, sieltä siskon kyydillä siskolle hakemaan siskon kamoja jotka päätyivät meidän kellariin kun sisko muuttaa miehensä luota pois. Kaveri ja sisko kahvitettu, siivottu, pesty pyykkiä ja otettu tunnin tirsat. Miten mä jaksan?

Voi pus teille joilla on pikkulapsia, olette mun sankareita!

Elppa & antsa 34+6
 

Nalletar: Jotenkin en tajua pelätä läheskään verenpainetta ja valkuaista, kuin tuota hyytymistekijää.. Sen takia olis mukava tietää missä mennään. Ainakin minä kysyn lääkäriltä, missä vaiheessa nuo arvot alkaa huonontua. Että voiko olla, että tromposyytit on tosi alhaalla, vaikka verenpaineet ja valkuaiset ei oliskaan kovin huonoja lukemia. Mulla aika ens ke 7.5., kerrompa sitten mitä siellä sanottiin..

Tiedän että tää minun pelkoni johtuu myös siitä, kun serkkuni menetti viime kesänä vauvansa, kun raskausmyrkytys tuli päälle. Olivat lapissa lomalla ja ennen kuin ampulanssit kerkes hänet Rovaniemelle kiikuttaan oli vauva kerennyt menehtyä, kun istukka irtos. Oli serkkunikin viikon kriittisessä tilassa, kun munuaiset ei meinanneet ruveta toimimaan.

En halua ketään pelotella, mutta sitä haluan sanoa, että tää on oikeesti vakava tauti. Ja kannattaa ottaa tosissaan se lepo käsky.
 
Elppa: Eikö se niin ole, että vaikka lapsi ei oliskaan kauheen iso juuri näillä viikoilla hän on kaikista ylhäällä. Siis tästä se vain helpottaa(siis kylkiluiden alle potkiminen), vaikka vauva kasvaakin. Minä itse suoraan sanottuna vähän kerkesin ihmetteleen, kun ei tunnu nyt tuonne kylkiluiden alle, kuten ennen on tuntunut. Tänään sainkin sitten vastauksen tuolla neuvolassa, oli jo laskeutunut niin alas, ettei yllä sinne potkimaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Voi pus teille joilla on pikkulapsia, olette mun sankareita!

Elppa & antsa 34+6

Ihanaa kuulla, et voisin olla jonkun sankari. =D
Eka päivä tosiaan, kun työt (5 ja 3) eivät olleet hoidossa.
Ajatus olla kotona 2009 syksyyn... Ja nyt jo pää riekaleina... :ashamed:
 
Huomenta =)
Hattua nostan kyl teille joilla noit muita pienii taapertajii vaavin lisäks.
Kokemuksesta muistan ettei homma lopu kesken ja jaksaminen välil lujilla.

Nyt oon ihan kummissani ku nää muksut jo nii isoi et kui osaan olla vaavin kaa iha niiku "kaksin"...nuorin ku lähtee syksyl kouluu ja noi 2 muuta jo 10v. ja 12v.
Uskoisin et heist jo vaik kuinka apua ja antaavat äipän huilii ku siihe tarve.
Ainut et mieshä meil on vkot reissuhommis,mut reissuhommathan hää alotti jo ku tää nyt 10v.synty jote tuttua on tää omillaa olo.

AadaOlavi 33+4
 
Meillä neiti lopettaa hoidon vasta toukokuun viimonen päivä. Saa sitte käydä synnyttämässä ilman huolia, minne esikon laittaa :D kun toi mies alottaa isyysloman vasta kun päästään laitokselta kotiin! Tosin jos loppuun asti mennään, niin anoppi on sitte luvannu ottaa neidin hoitoon niille päiville kun laitoksella ollaan. Tän viikon neiti saa olla kotona ja katotaan sitten vienkö ens viikollakaan hoitoon, mut paikka ainakin on jos tarvetta tulee B)

Nyt mannapuuron syöntiin ja sitte varmaan pihalle, kun näyttää toi mollukkakin paistavan B)

Venla ja Tauno 35+2
 
Huomenta taas!

Rakkis Ei ollut vaalenpunasävynen puku, vaan tummempaa ja vaaleampaa lilaa. Edelleenkään en oo uskaltanut hankkia yhtään mitään vaaleanpunasta, vaikka oonkin 90% (ja mies 110%) varma, että tyttö tuolla masussa mellastaa.

Ja Elppa ihanaa, että mekin ollaan jonkun sankareita... Tai enhän toki tiedä, kuinka pienistä lapsista puhuit. Nää meidän kun on jo periaatteessa ihan "helppoja"... tai ainakin vähän eri tavalla haastava on tommonen esimurrosikänen, kun uhmis. Ja tytöllä on kyllä sitä uhmaakin (viides vuosi menossa, saa nähdä helpottaako ennen murrosikää!).

Isyyslomasta sen verran, että miehellä oli kyllä tarkotus lomalle jäädä, kun synnyttämään lähden, mutta saa nyt nähdä. Just kiireimpään aikaan sattuu ainakin tuo LA, kylvöt tuskin on vielä kylvetty tuossa vaiheessa ja jos taas menee yli, niin virtasen (AIV-rehu) teko painaa päälle kovaa vauhtia. Anoppi on mulle sen sata kertaa sanonut, et älä murehdi, kyllä täällä pärjätään, oot ihan niin pitkään kun tarvis vaatii. Ja tottahan se onkin, mut silti pitää vähän stressata... :/

Mulla on muuten just sama tilanne, kun ursulaisella, eli toiset lapset on jo isoja ja nyt saa keskittyä ihan vauvaan. Kesälomallehan nuo koululaisetkin kohta jää, mutta sit elokuusta, kun koulut taas alkaa...

Tsemppiä kaikille kipuilijoille. Koitetaan jaksaa, päivät vähenee koko ajan. Mulla tais olla jotain 40 päivää jäljellä

Ammu ja Iltatähti 34+2 =)
 
Huomentapäivää!

Täällä on aivan kamalat liitoskivut! Alkoivat eilen illalla. Voisikohan olla että meidänkin vaavi nyt laskeutuu alaspäin vai mistä nää nyt yhtäkkiä pamahti. SIIS AIVAN SAIRAAN KIPEÄÄ TEKEE KÄVELY! ja melkoisen tuskan takana on saada jalat nostetuksi sänkyyn tai sohvalle. Vihloo lähinnä taas tuohon häpyluun päälle ja nivusiin. Tuntuu että häpyluu halkeaa! Kamalaa jos tää on tämmöstä koko loppuajan!! Ja pakko ois lähtee kauppaan.. :'( itkun kanssa saan varmasti köpötellä, eikä tosiaan voi ostaa kuin täksi päiväksi kerrallaan, ei tuu kantamisesta mitään. Onneksi miehellä on huomisesta alkaen loppuviikko vapaata.

aih aih ja voih voih...
Toivottavasti muilla parempi päivä! ja ootte tosiaan minunkin sankareita kaikki joilla pieniä kotona.. huh!
-Kylli ja vaavi 34+1-
 
Alkuperäinen kirjoittaja reropera:
Nalletar: Jotenkin en tajua pelätä läheskään verenpainetta ja valkuaista, kuin tuota hyytymistekijää.. Sen takia olis mukava tietää missä mennään. Ainakin minä kysyn lääkäriltä, missä vaiheessa nuo arvot alkaa huonontua. Että voiko olla, että tromposyytit on tosi alhaalla, vaikka verenpaineet ja valkuaiset ei oliskaan kovin huonoja lukemia. Mulla aika ens ke 7.5., kerrompa sitten mitä siellä sanottiin..

Tiedän että tää minun pelkoni johtuu myös siitä, kun serkkuni menetti viime kesänä vauvansa, kun raskausmyrkytys tuli päälle. Olivat lapissa lomalla ja ennen kuin ampulanssit kerkes hänet Rovaniemelle kiikuttaan oli vauva kerennyt menehtyä, kun istukka irtos. Oli serkkunikin viikon kriittisessä tilassa, kun munuaiset ei meinanneet ruveta toimimaan.

En halua ketään pelotella, mutta sitä haluan sanoa, että tää on oikeesti vakava tauti. Ja kannattaa ottaa tosissaan se lepo käsky.
Kannattaa sitä hyytymistekijä juttua joo kysyä. En ole kuullut, että ne arvot olisi jotenkin yhteydessä siihen paljonko rr tai valkuaiset on, mutta en sen kummemmin tiedä. Joku yhteyshän niillä tarvii olla, kun joskus ne hyytymistekijät tosiaan raskausmyrkytyksessä häiriintyy.

Sitä ei tosiaan uskoisi kuinka vakava raskausmyrkytys voi olla. Kaveri on kätilö ja kertoi, että osastolla olevia raskausmyrkytys potilaita on usein mahdotonta saada pysymään levossa. Ei sitä osaa niin vakavasti ottaa. Itsekin olin viime raskaudessa tosi hyvässä kunnossa. Oikeastaan vain pirteämpi mitä korkeammalle paineet meni. Nyt kyllä tuntuu, että on nuutuneempi. Tosin mun vauhtia rajoittaa todella kipeä jalkakin, että kamalasti ei pakollisia enempää tule kuljettua.
 
Kylli-täti luulenpa, että vauva laskeutui. mulle kävi nimittäin sunnuntaina juuri noin. olin sitä ennen pystynyt kävelemään ihmeenkin hyvn aina, mutta yhtäkkiä tuntui, että kävelemisestä ei tuu ihan mitään. :eek: olin ihan että mitä ihmettä nyt tapahtui. sitten oli ma.na neuvola ja terkkari sano, että vauva on ihan alas jo laskeutunut, että ei ihmettele yhtään, vaikka on ollut kauheet liitoskivut yms.. koita jaksaa! :hug: mulla jo tänään paaljon parempi vointi. vissiin se löys jotenkin oman paikkansa tuolta alhaalta. en usko, että sullakaan loppuun asti on ihan tuollaista!

pitäs täs lähtee syömään jotain ja nuiden kahden riiviön kans pihalle. B) =)

IllanHämy 33+4
 
Joo, en halua yhtään valittaa.. Mutta aika lujilla täällä ollaan.
Minullahan on kolme tytärtä, kohta 6v (menee syksyllä eskariin), sitten 4,5v. ja 3v sekä kuopuksena kesällä täyttävä 2v. poika. Se mikä tämän tekee nyt aika työlääksi on tuo yläkerran rakentaminen. Kyllä mies aina yrittää ottaa vuorotellen jonkun sinne "kaveriksi" sotkemaan... Eilen vain otti nuo kaks nuorinta, ja minä menin viemään pyykkejä ulos kuivaan. Eiköhän just silloin hoksanneet, lähtä tuleen alas. Ja meillä on todella jyrkät portaat nyt käytössä tuonne ylös.(ne puretaan 2 kk:n sisällä). Nämä kaks siis kerkes alas asti, ennen kuin mieheni huomas, että missä ne on.. Siinä on kyllä portti, mutta kun 3v. osaa sen aukaista. Ja pojumme ei todellakaan hallitse noita portaita. No, onneksi ei käynyt kuinkaan...

Tohinaa on, turha sitä on kiistää. Varsinkin tällaisena päivänä, kun yrittää itse tehdä jotain ja samalla yrittää komentaa neitejä lelujen keräykseen. Tuo eteinen meinas paukahtaa, kun siellä oli kevätvaatteet, rippeet talvivaatteista ja nyt vielä tytöt kaivo loput kesävaatteet siihen.. Oli pakko laittaa pois kaikki mitä ei enää käytetä. Ja vielä samalla vähän raivata vauvallekin oma tila sinne. Nyt sitten paukahtaa kodinhoitohuone, lika pyykistä..

Minä jäin äitiyslomalle jo 50 pv varhennettuna. Olen siis tehnyt töitä koko talven noin 2 pv viikossa. Meillä on ollut sitten hoitaja tässä kotona. Me irtisanottiin hänet huhtikuun loppuun. Oli toissa viikolla viimeisen päivän. Edes lelujen keräys ei häneltä onnistunut, jos ei 3 kertaa komentanut uudestaan hommiin. Häntä siis piti paimentaa samalla tavalla kuin noita omia tyttöjä.. Joten ajattelimme, että ei kiitos. Olemme nyt Toukokuun alusta sitten palkanneet tähän mieheni veljen (16v.), tiedän että häneltä tapahtuu vähän paremmin kuin... Ja häntä voidaan käyttää myös miehelläni kaverina, jos vauva on helppo. Kuten yleensä rakennusvauvat ovat... :)

Kun sairaalaan lähtö koittaa, nämä meidän lapsukaiset menee hoitoon tuonne anoppilaan. Mieheni aloittaa isyysloman kun minä pääsen sairaalasta. Vai pitäskö sanoa rakennusloman. Nimittäin meillä tulee koko kesäksi remppaan tää olohuone ja ruokailuhuone. (se pitää tehdä kesällä, kun eristeet vaihdetaan...)

Eilen sain sellaisen viestin, että veljeni ja hänen vaimo tulee tähän viikonlopuksi avuksi. Veli siis miehelle tuonne rakennukselle ja vaimo tähän minulle. Ajattelin kunnon siivouksen panna pystyy lauantaipäivälle. Jos se olis sitten viimeinen ennen muuttoa yläkertaan..

Mutta sanon teille, jotka esikoista odotatte. Oikeasti näin 5 lasta odottaneena, sanon että esikoisen odottaminen oli kaikista raskain. Nimittäin siihen liittyi se henkinen kasvaminen, samalla kun keho muuttuu koko ajan. Ja se henkinen kasvaminen vain jatkuu vaikka vauva on jo syntynyt. Älkää yhtää vähätelkö osaanne. Minä olin kaikista väsynein esikoista odottaessani!! Nyt tää odottaminen menee jo vähän niin kuin rutiinilla, vaikka toisaalta nyt tietää asioista niin paljon, että sekin toisaalta lisää tuskaa...

Nyt jatkamaan hommia.. Mukavaa päivän jatkoa kaikille!!
 
Voimia ja jaksamista kaikille, joilla kipuilee tai olo on muuten hankala. :hug: Mun täytyy edelleen koputtaa puuta, sillä vieläkin välillä ihan unohtaa olevansa raskaana. Eli ei mainittavia vaivoja. Tosin olenkin ollut jo muutaman viikon saikulla ja nyt sitten ensi viikon alusta virallisesti äippälomalla, joten on saanut ottaa ihan rennosti.

Meillä alkaa tänään se synnytysvalmennus, ja mies pääsee kuitenkin mukaan =) Onneksi, kun aloin jo miettiä menenkö yksin lainkaan.

Ihana ilma ulkona, nyt partsille nauttimaan auringosta ja lukemaan kirjaa B)

Tiivari + Tyyppi 34+2
 

Yhteistyössä