*KESÄKUUN KULLANKERÄT* heinäkuussa

Ain niin, tuosta linea negrasta. Tais tummua synnytyksen jälkeen, ja nyt ehkä vähän haalistunut.. :D Lähtispä se nopsasti poies.

Meille tuli kutsu meningokokki B-rokotus tutkimukseen, ei kyllä varmaankaa osallistuta siihe ku tuo rokotusasema on niiiin perkeleen kaukana, muute kyl varmaa oltaskin..
Menhit ja Aliisa 5vk+2
 
En muista onko täällä ollut puhetta tästä aiheesta, mutta haluan nostaa tästä keskustelua, mikäli teitä kiinnostaa. Mulla on ollu synnytyksen jälkeen koko ajan tosi epätodellinen olo, ihan kuin sumussa eläisi. Jotenkin tämä on outoa. Kaikki periaatteessa on hyvin, vauvalla on kaikki ok, mies auttaa ja hoitaa siinä missä minäkin, ja parisuhteessa on asiat ihan hyvin. Taloudellinen tilanne ei nyt oo mikään paras, mutta kenelläpä lapsiperheellä se aina olisikaan niin hyvä. Ruokaa saamme ostettua, ja perhe auttaa jos on kireää.

Nyt viime sunnuntaina kun olimme vaunuttelemassa, oli kaunis sää, oikein ihanasti aurinko paistoi. Loppulenkistä yhtäkkiä tuntui niinkuin jalat olis alkanu lähtemään alta. En saanut sanottua miehelle mitään, ajattelin vaan että nälkähän tässä on vissiin kun heikottaa. Olo ei mennyt ohi kotiin päästyämmekään. Ahdistus kasvoi suunnattomaksi, koko kehoa pisteli ja kuumat aallot pyyhkivät läpi. Iski paniikki. Tuntui etteivät jalat kantaneet ollenkaan. Tuli tosi pahoinvointinen olo, eikä ruoka ole maistunut kunnolla sen jälkeen muuta kuin vasta tänään olen saanut syötyä jo hieman enemmän. Kolmena aamuna oon oksentanu. Mulla on paino laskenu hurjasti synnytyksen jälkeen, ja tänään huomasin mahtuvani s-koon hameeseen, kun vielä kuukausi sitten housutkin oli l-kokoa.

Mä oon muutaman vuoden kärsiny ahdistuneisuudesta, johon liittyy näitä paniikkioireita (hikoilua, sydämentykytystä, heikotusta, näön sumentumista, pelkotiloja), mutta nyt kun se iski vauvan ollessa jo maailmassa, kotona, tuntuu etten selviä yksin.

Kysymys olisikin teille mammat onko teillä kokemusta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta? En puhu ohimenevästä babybluesista, vaan masennuksesta jossa fyysiset oireet ottavat ikään kuin vallan niin että arjessa eläminen tuntuu painostavalta. Oletteko syöneet lääkkeitä masennukseen? Kuinka kauan se on teillä kestänyt? Miten olette selvinneet arjesta?

Olisin onnellinen jos joku edes vastaisi ja jakaisi tietämystään ja kokemuksiaan.
Kiitos jos jaksoit lukea,
Lady Di.
 
Lady Di: Kyllähän nuo vakavasti otettavilta oireilta vaikuttaa. Hyvä että kuitenkin itse tiedostat tilanteesi. Kerrot, että olet aiemmin kärsinyt ahdistuneisuudesta. Oletko saanut tähän apua? Lääkitystä tai terapiaa? Onko sinulla ennestään joku kontakti esim. psykologiin tai psykiatriin, johon voisit ottaa yhteyttä? Jos ei, niin suosittelen lämpimästi ottamaan asian pikaisesti puheeksi neuvolassa tai sitten suoraan varaamalla ajan yksityiseltä. Ei missään nimessä kannata jäädä yksin kuvailemiesi olotilojen ja ajatusten kanssa. Ikävä kyllä ne harvoin menevät ohi itsestään. :hug:
 
Lady Di todella hyvä että otit asian puheeksi, itse jollain tavalla tuosta kärsin, tosin vain aika ajoin enkä siksi luokittele itseäni masentuneeksi, mutta olo noina hetkinä on mennyt jo fyysisestikin huonoksi että vessaan on täytynyt jo rientää valmiuteen pönttöä halailemaan. Minulla nuo olotilat iskevät eritoten silloin kun olen yksin vauvan kanssa, etenki yösyötöllä kun mies on juuri lähteny töihin. Ahdistus kasvaa todella suureksi myös silloin kun vauva tarvitsee kaiken huomion juuri silloin kun haluaisi hetken itse levätä, mutta siihen ei olekkaan mahdollisuutta. Pahinta on se etten tosiaan tiedä mitä teen sitten kun en enää jaksakkaan, ennen olisin ajatellut että vedän sitten vaikka itseni jojoon, mutta nyt sekään ei tunnu mahdolliselta koska vauva joutuisi siitä sitten kärsimään..
Kotona saatan pahoina päivinä vilkuilla kelloa viiden minuutin välein siinä toivossa että kello olisi jo sen verran että mies pääsisi töistä kotiin.
Nyt siis mennään selviytymistragedialla nimeltä "päivä kerrallaan", ensi viikon torstaina tapaan myös asian takia psykiatrisen lääkärin ja lääkeajatusta on jo mietitty, mutta ilmeisesti imetys tai siis minun sijassani pumppaus pitäisi silloin lopettaa. Itse toivon että miehen tuleva loma toisi minulle voimia vielä näihin pahimpiin kuukausiin.

Minäkin suosittelen siis että otat yhteyttä neuvolaa tai yksityiselle, ja mikä tärkeintä muista puhua miehellesi, jotta hänkin tietää missä mennää eikä jää vastarannalle ihmettelemään. (varmaan olette ainakin jotain puhuneet, mutta sanoinpa vaan varmuuden vuoksi) ja yv:tä saa laittaa jos haluat :)
 
Täällä on asiat aika lailla samalla tolalla kuin Menhitillä, ei paljon lisättävää. Samoin ajattelin myös ohjeistaa LadyDi:ta, olet rohkea kun puhut asiasta, vaikkakin aluksi vain meidän kanssa.

Tänään oli kauhea fiilis :( Tuntui siltä että olisin halunnut jättää vauvan huutamaan hoitotasolle, mennä parvekkeelle, polttaa koko tuhkakupillinen tumppeja ja loikata johonkin. :eek: Väsymys ei varmaankaan ole tähän syynä, saan nukuttua hyvin. Kotona menee kaikki todella hyvin, mies on ihana ja ottaa osaa kaikkiin kodin askareisiin ja "pelastaa" mut vauvanhoidolta silloin tällöin. Kauhea huono äiti- olo, kun joskus oikein odotan että mies tulee ja saan hetken rauhan. Pikkumies on hyvinkin kiltti tapaus, nyt on vain lähiaikoina lopettanut kiltisti seurustelun, ja siitä on tullut vaativa. Ruokaa, ruokaa, ruokaa.. Sitten kun saa ruokaa, niin pilkkii väsyneenä. Yritän laittaa nukkumaan, niin itkee vaan kun ei halua. Tai en tiiä. Neuvolan th oli tänään ensimmäistä kertaa vastaanottamassa meitä synnytyksen jälkeen (oli lomalla). Jotenkin tuntuu että siellä pitää esittä vahvaa ja että kaikki menee ohi, hirveän vaikea myöntää ettei kaikki menekään niinkuin pitäisi.
Sain vielä puheen rintamaidon tärkeydestä;just kun ajattelin että olen sujut itseni kanssa, ja sen, että korvaan rintamaitoa korvikkeella niin että poika saisi tarvitsemansa ravinnon. Nyt pitäisi kuulemma lisätä rintaruokintaa 8 kertaan päivässä (kuka syöttää niin usein jos on korvikkeellakin?) ja vähentää korviketta niin että rintamaidon kysyntä kasvaisi. Ööö.. siinä rintamaidon kysynnässä ei ollut se ongelma, vaan pikkuherran nukahtamisesta tissille/tyytymättömyydestä maidontulon nopeuteen. Pitäiskö mun nyt sitten huudattaa lasta "kun neuvolassa käskettiin". Perustele se vauvalle.

Äh - nojoo, ihanaa huomata etten ole ainoa joka painii näiden asioiden ja itsensä kanssa.

Elppa & Alex 5vk 1pv
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Lady Di: Kyllähän nuo vakavasti otettavilta oireilta vaikuttaa. Hyvä että kuitenkin itse tiedostat tilanteesi. Kerrot, että olet aiemmin kärsinyt ahdistuneisuudesta. Oletko saanut tähän apua? Lääkitystä tai terapiaa? Onko sinulla ennestään joku kontakti esim. psykologiin tai psykiatriin, johon voisit ottaa yhteyttä? Jos ei, niin suosittelen lämpimästi ottamaan asian pikaisesti puheeksi neuvolassa tai sitten suoraan varaamalla ajan yksityiseltä. Ei missään nimessä kannata jäädä yksin kuvailemiesi olotilojen ja ajatusten kanssa. Ikävä kyllä ne harvoin menevät ohi itsestään. :hug:
Itseasiassa mulla on lääkitys, jonka aloitin taas tauon jälkeen pienellä annoksella. Aiempi ahdistuneisuuteni vaati lääkitystä. Oon kyllä käyny jutteleen psyk. hoitajalle siitä aiemmasta ahdistuksesta mut nyt en oo vielä puhunu muutaku miehelle ja äidilleni. Edes heille =) Mutta voisin kyllä ottaa yhteyttä jollekin ammattiauttajalle uudestaan. Mul on vanha hoitosuhde vähän jäähyllä, kun kerran jo katsottiin että mul on asiat jo kunnossa.

Kiitos Tiivari ja muutkin tietysti tuestanne. Te jos ketkä tajuatte miten raskasta äitinä on :hug: :hug: :heart:
 
elppa juttuusi liittyen mie yritän jostain syystä esittää vaan kaikille että kaikki on vallan hyvin. Jotenkin tuntuu kauhean nololta ajatuskin siitä että neuvola tädille kertoisin fiiliksistäni, en tahtoisi kuulla ainuttakaan kommenttia tyyliin "etkai luullut vauva elämää helpoksi" tai "miksi teit lapsen, jos et kerta meinaa jaksaa hoitaa häntä" kuten serkkuni (lapsi vielä) tokaisi minulle kun sanoin että väsyttää.. |O
ja tosta hyvä/huono äiti jutusta, ite en jaksais enää pumpata neidille maitoa, se vie niin paljon aikaa varsinkin silloin kun pumppaan toisella kädellä ja hyssytän tyttöä toisella, eikä niistäkään maidoista edes yhdistettynä saa kokonaista ateriaa -_- taistelen siis vaihtoehtojen välillä, pumpatakko useammin (yksi pumppauskerta lisää illalla + yö pumppaus) vaiko lopettaa koko homma. Sitten kun kallistun lopettamisen puolelle, syyllisyys alkaa kalvaa. olen laiska tyhmä ja saamaton.. Niin ja tupakointiinkin sorruin uudestaan, joten piää vielä pitää kello kädessä milloin voin pumpata..
 
Huomenta!

Ensiksikin Lady Di :hug: ja muutkin koittakaahan sinnitellä.

Siitä on kohta 12 vuotta aikaa, kun musta tuli ekan kerran äiti. Imetys tuli niihin aikoihin just "muotiin". Laps synty joulukuussa tulipalopakkasilla ja ens töikseni (kun olin ensin sairaalasta kotiutunut kohtutulehduksen kanssa) palellutin itseni ja sain rintatulehduksen. Mulla oli nälkänen iso vauva ja useampi antibiootti menossa yhtä aikaa, olin ihan rättipoikkikuollut ja ainoa "tuki", mitä neuvolasta sain oli "imetä,imetä, IMETÄ!" ja minähän tyttö imetin. Lapsi itki ja minä itkin ja saman aikaan supersyyllistin itseäni. Lasta oli toivottu ja haluttu pitkän aikaa, takana pari keskenmenoa ja kun olin onnistunut saamaan vihdoin terveen lapsen en pystynyt edes ruokkimaan häntä :'( ... Se oli aika ahdistavaa aikaa. Onneks mulla on niin ihana anoppi. Hää kanto meille ruokaa ja katto aina että syön varmasti (kun mies oli töissä ) ja huolehti muutenkin sellasista perusjutuista. Joku vois pitää sitä tuppautumisena, mutta sillon se oli mulle pelastus, kun anoppi tuli makaronilaatikon kanssa kylään. En varmasti olis uskaltanut/pystynyt hänelle(kään) valittaa, mutta näkihän tuo itekin tietty, et olin ihan pihalla.

Neuvoisin teitä, joita ahdistaa, avaamaan rohkeasti suunne, vaikka siellä neuvolassa, tai kaverille, äidille tai sitten vaikka sille anopille. Se on ensimmäinen askel. Sekin voi auttaa jo, että saa suustaan ulos näitä vähän tummempiakin ajatuksia, eihän se vauva-arki ole pelkkää vaaleansinistä tai -punasta hattaraa.Ei se ensimmäisen lapsen saaminen oo pikkujuttu. Se, että toisessa on kiinni 24/7 voi olla ahdistava ajatus, mulle ainakin oli. Seuraavien lasten kohdalla oli paljon rennompaa.

Ja edelleen se on pääasia, että ne lapset tulee ruokittua. Imetys ei ole mikään autuaaksitekevä, eikä takaa edes sitä, että lapsi on vauvaiän terve tai säästyy allergioilta. Meillä lyhimmän imetyksen saanut lapsi on ollut tervein ja pisimpään (melkein 2 vuotta) imetetty sairasti korvakierteen, eli se niistä uskomuksista sitten.

Huomenna ristiäiset. Matot on pesty, samoin ikkunat, verhot silitetty ja vaihdettu, tänään on ohjelmassa täytekakun pohjan teko ja yks lomalainen pitäs hakee kotiin (ollu viikon mun siskon luona savossa) eli touhua on piisannu. Huomenna kun juhlista selvitään, saakin huokasta ja relata sit hyvällä omallatunnolla :)

Perjantaita kaikille ja muistakaa (ilmanen itsetunnon kohotus tulevan viikonlopun kunniaksi):te ootte hyviä tyyppejä, ihania naisia ja maailman parhaita äitejä just näille vauveleille!!!

Ammu ja Mimuli (joka saa huomenna vettä päähän) :D
 
on tullut niin paljon tekstiä, että pyydän anteeks, etten kaikille kommentoi =)

Lady Di oot rohkea jo, kun kerrot asiasta meille :hug: Ota yhteyttä johonkin, jos ei mies tai oma perhe voi auttaa ahdistuksessa. Yksin ei kannata jäädä. Jos sulla on jo lääkkeet ahdistuneisuuteen, niin jospa puhuminen sitten ammattiauttajan kanssa auttas :heart: Mut tääl ainakin voit aina purkaa pahaa oloa. Toivottavasti helpottaa :hug:

Ja yhtyen Ammun sanoihin me ollaan kaikki parhaita äitejä vauvoillemma.

Elppa tässä tilanteessa tekisin kyllä niin kun susta parhaimmalta tuntuu. Jos oot jo kerran käyny läpi "kriisin", että oot päässy sinuiksi imetys/korvike jutun kanssa, niin en kyllä lähtis enää piinaamaan itseäni :hug:

ristiäiset meillä on puolentoista viikon kuluttua. kynttilämansetti on hommattu ja vaatteet kaikille. Voileipäkakku tulee miehen siskolta ja meitin äiti hommaa täytekakun. Miltäs kuulostais, jos en tilaiskaan kukka-asetelmia pöytiin kukka-kaupasta, vaan tehtäis ite luonnon kukista? Kun on vaan lähisuku, niin ei kai se haittaa, jos ei oo ihan priimaa? Tai voihan niistä tullakin tosi nätit :flower: Meinasin jo helpottaa ens viikkoa ja hommata nyt jo karjalanpiirakat pakkaseen ja piparit kaappiin. Sit ei jäis pahemmin enää hommaa eikä tartteis stressata sitä asiaa :heart:
 
Täällä myös ajoittain ahdistaa ja pahasti! Välillä kun vauva itkee tunti tolkulla niin minäkään en muuta voi kun itkeä. Säälittää un näkee että hän kärsii. Yhdessä täällä useasti sitten vollotetaan ja odotan iltaa jotta mies tulee kotia ja saan sen pienen hengähdystauon.

vauva ei ole
pariin päivään kovasti huutanut mut edelleen viihdytään vain ja ainoastaa sylissä. Tällähetkellä vauva nukkuu rintarepussa. Otin siskolta lainaa emman repun ja tänään testaillu tätä. Vauva ihan tyytyväisenä repussa ja nukkuu siel. Kun otan pois ja laitan sänkyyn niin heti parkaisee.... ei kun takaisin reppuun ja taas nukahtaa...
Tilasin manduca nimisen repun joka pitäisi olla tukeva ja hyvä. Sillä voi kantaa ihan pientä vauvaa (3.5 kg) Kallishan se oli (postikuluineen 100 e) Mut ihan sama jos vauva siellä viihtyy ja saan kaksi kättä käyttöön ja jotakin tehtyäkin....

MENHIT: Minäkin olen sortunut kessutteluun. Raskausaikana poltin silloin tällöin. Nyt menee 1-3 tupakkaa päivässä. Se ei ole paljon mut liikaa imettävälle äidille. Pidän kolme tuntia taukoa kessuttelun ja imettämisen välillä jotta ainakin enimmät myrkyt lähtee pois. Lypsän ennen polttamista tai annan korviketta. Yleensä poltan ensimmäisen kun mies tulee töistä ja toisen illalla kun olen saanut vauvan yöunille.

Onko muita joilla tämä paha tapa??

(Ei tarvitse ruetaan saarnaamaan aiheesta. Tiedän varsin hyvin että se on typerää jne... Poden todellakin huonoa omaatuntoa mut minkäs teet... Sitä kun on niin heikko...paska...)
 
maleha en usko, että tuosta määrästä on mitään haittaa, varsinkin kun pidät hyvän tauon tupakan jälkeen. Itse oon lopettanu monta vuotta sitten polttamisen, mutta aina kun alkoholia pääsee nauttimaan, paha tapa palaa. Eikä se oo niin helppoo päästää siitä kessusta irti, vaikka sitä haluais :hug: Sitä paitsi jätä se huono omatunto. Parempi, että poltat sen pari tupakkaa, kun raivoat ja kihiset kun pinna kireellä. :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Venla-05:
maleha en usko, että tuosta määrästä on mitään haittaa, varsinkin kun pidät hyvän tauon tupakan jälkeen. Itse oon lopettanu monta vuotta sitten polttamisen, mutta aina kun alkoholia pääsee nauttimaan, paha tapa palaa. Eikä se oo niin helppoo päästää siitä kessusta irti, vaikka sitä haluais :hug: Sitä paitsi jätä se huono omatunto. Parempi, että poltat sen pari tupakkaa, kun raivoat ja kihiset kun pinna kireellä. :heart:
samaa mieltä :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
Alkuperäinen kirjoittaja Venla-05:
maleha en usko, että tuosta määrästä on mitään haittaa, varsinkin kun pidät hyvän tauon tupakan jälkeen. Itse oon lopettanu monta vuotta sitten polttamisen, mutta aina kun alkoholia pääsee nauttimaan, paha tapa palaa. Eikä se oo niin helppoo päästää siitä kessusta irti, vaikka sitä haluais :hug: Sitä paitsi jätä se huono omatunto. Parempi, että poltat sen pari tupakkaa, kun raivoat ja kihiset kun pinna kireellä. :heart:
samaa mieltä :D
Täällä kans yks kessuttelija :ashamed: Se 1-4 tupakkaa menee täälläkin, ja aina vähintään se 3h taukoa ennen imetystä, ja yleensä poltankin illalla kun vauva on mennyt 6h unilleen.
Imetystukilistan sivuilla on itseasiassa artikkeli alkoholista ja tupakanpoltosta imetyksen aikana. Alkoholia voi kuulemma nauttia IMETTÄESSÄ vaikka yhden siiderin, ja se määrä mikä siitä menee lapseen on niin minimaalinen, että ilmasta pk-seudulla saa enemmän myrkkyjä. Tupakoivan on kuulemma hyvä pitää 2,5h taukoa tupakoinnin jälkeen ennen imetystä, ettei mitään aineita mene vauvalle. Kädet tulee pestä hyvin, ja suu huuhtoa kun vauvat ei yleensä pidä tupakan tuoksusta.

Tämä nyt ei oikeuta mihinkään, tiedän sen. Mutta toi imetystukilistan sivusto on muuten niin "imetysmyönteinen" ja vähän tuomitseva, niin olin yllättynyt että tuollaisen (mm. lääkärilehdessä julkaistu) artikkeli sieltä löytyi.

Tänään taas parempi päivä.. Tuppaa olemaan noi aikataulutetut menot jotka pistää tän äidin paniikkiin.. Jostain syystä tää "oireilu" on vasta alkanut, aiemmin voitiin mennä koska vaan minne vaan, nyt tuntuu siltä että klo 13 neuvola on "just keskellä päikkäreitä" ja stressaan siitä aikatauluttamisesta jo heti herättyäni. Esim. eilen nukahti kiltisti kantokoppaan (joka on partsivaunuissa, ja siirretään normivaunuihin alakertaan kun vaunutellaan ulkona) klo 11, käveltiin reilu tunti ja sit neuvolaan jossa heräsi. Siellä syötiin ja lähdettiin kauppaan. Matkan kauppaan nukkui, eli 20 min ja kaupassa huusi kun hyeena samantien kun heräsi. Kassakin kommentoi että "onko sillä kaikki hyvin?", meinasin lätkästä päin naamaa. KÄytiin lastenhoitohuoneessa syömässä, taas, ja torkahti matkalla kotiin. Heräsi sitten kotona ja huusi TAAS. Tuntui jotenkin epätodelliselta..

Tätä tekstiä kun kirjotin, niin puhelin soi ja hyvä kaveri soitti ja kysyi mitä kuuluu. Avauduin sitten ihan kunnolla :heart: Tuntui ihanalta kertoa miltä tuntui jollekin joka uskoo muhun.. ohjeena puhelun päätteeksi tuli soittaa koska vaan, vaikka silloin kun vauva huutaa täysillä sylissä, sen sijaan että räjähtää sisältäpäin. Ja kannattaa itkeä kun itkettää. Ihana ystävä :heart: En edes kuvitellut, että soittaisin jollekin itse, ja valittaisin että "vauva itkee".

Nyt otetaan päiväunia, toivottavasti pidempiä kuin 20 min kuten aamulla..

Jaksamisia kaikille :hug: Teidän voimin mäkin jaksan! Kiitos tuesta :heart:

Elppa & Alex 1kk 1vk
 
Voimia teille kaikille jotka esikoisen kanssa taistelette ja käytte omaa kamppailua äidiksi kasvamiseen! :hug: :hug:

Minä myös muistan esikoisen ajalta, kuinka raskasta se oli. Koliikkina huusi illat, pitkälle yöhön. Ja siinä piti kasvaa äidiksi. Siis olla äiti ja vielä olla se myös henkisesti. Se ei ole kenellekkään helppoa. Voimia teille suuresti!!

Tuosta neuvolasta käymisestä. Eilen kävin esikoisen kans 6 vuotis neuvolassa. No hänen kans on silleen hyvä käydä, kun on niin esimerkki tapaus kuin olla voi. Omaa osoitetta ei osannut ja rusettia en ollut hoksannut opettaa tekemään. (nyt osaa jo nekin, kun neiti haluaa oppia kaikki heti, mitä vois oppia..) Mutta kun itse tietää, että neidillä on oikeasti kaikki niin hyvin. Mutta se mihin oikein kauheesti kiinnitettiin huomiota, oli että neidin pitää saadaa kahden keskistä aikaa äidin ja isän kanssa. (Varmaan 4 kertaa otti asian puheeksi)Todellisuus on nyt se, että meillä pitäis olla vähän väliä kotimiestä, että me jokaiselle viidelle voitas antaa se kahden keskinen aika. Miehen on pakko rakentaa kun tulee töistä, että tää meidän elämä joskus normalisoituu. Joten ne kahden keskiset ajat on minun varassa, paitsi sunnuntaisin. Ja silloin me haluamme olla koko perhe yhdessä, kun kerrankin meillä on isä läsnä, eikä perssun takana vasara kädessä. Tiedän, että se on todella tärkeää lapselle siis kahden keskinen aika, mutta jos en yksin kertaisesti pysty sitä antamaan. Sillä kun saan tänne hoitajan viikolla, haluan itse käydä YKSIN jossakin sen tunnin tai pari, riippuen tilanteesta.

Vielä yks juttu on pakko sanoa. Hoitaja sanoi, että voithan vaikka pitää sellaisia kahden keskisiä lukuhetkiä. Siis suoraan sanottuna naurettavaa. Kun minä sanon lapsille että luetaan, arvatkaa saanko heidät muut toiseen huoneeseen, kun nyt ei saa olla kuuntelemassa kuin tää esikoinen, ja vuorollaan jokainen siitä alaspäin. Luulen, että oikeasti paljon rakentavaa, kun lapset lkaikki saa olla siinä äidin vieressä ja kuunnella mitä luetaan... Joopa joo. Noiden neuvola tätien on joskus aika vaikea mennä siihen perheen tilanteeseen.

Kun olin vauvan kans. Ihan hirvee saarna siitä, että pitää jaksaa olla syömättä sitä mikä tekee niitä ilma vaivoja. Mulla oikeesti nousi savu päästä. Teki mieli sanoa, että "olen elämässäni jo kohta 3 vuotta ollut lapsen takia syömättä maitotuotteita ja ruisleipää. Nyt minä nautin, kun kerrankin saan imettää rauhassa, mutta syödä myös niitä maitotuotteita ja ennenkaikkea ruisleipää, eikä se tee niitä ilmavaivoja!!" Turhaa sää mulle siitä saarnaat.. Sanoin vain että oikeeati tää vauva on todella tyytyväinen vauva! Ja voin sieluni silmin nähdä sen, kun ne rupeaa saarnaan teille siitä imetyksen tärkeydestä.. Ja rupea siinä sanomaan vastaan. Täytyy olla todella vahva äiti, joka siihen pystyy. En ainakaan minä. Siitä hetkestä on keskustelu taso monesti kaukana. Äiti haluttan ikään kuin alentaa, että ole huono kun teet noin. Ja se haetaan ihan varmasti jostakin asiasta. No, ei onneksi kaikki hoitajat ole tällaisia. Tää meidän kesäloma sijainen haluaa vissiin päteä. Oikea hoitajamme, tuntee meidät jo ja hänen luona on mukava käydä.. Hän ei turhista asioista niuhota. Ja ehkä sen takia minulla nousikin savu päästä, kun vois keskittyä ihan muuhun, kuin tuollaiseen pauhaamiseen..

Kiitos kun kuuntelitte mun pauhaamisen, helpotti! :kieh:

Nyt lapsille ruoka..

Reropera
 
Voimia masennuksen kanssa taisteleville ja osanotto Elppa perheenjäsenen menetyksestä! :hug:

Täällä oli babybluesia synnytyksen jälkeen mutta nyt on ollut ihan tavallista arkea normaaline hepuleineen.. :ashamed:
Tällä hetkellä nautin luksuksesta, molemmat lapsukaiset ovat nukkuneet tuossa tovin päikkyjä, tulin juuri suihkusta ja napsautin kaffet tulemaan.. Teho-osasto on kohdillaan odottamassa, vaikka vauva heräisi imetän ja katson samalla. =)
Täytyy nauttia näistä rauhallisista hetkistä kun ei näitä välttämättä joka päivä suoda.
Mies meni eilen töihin ja ihme ja kumma että tuntuu olevan enemmän aikaa itselleenkin.. miten se menee.. ei kahta kokkia hämmentämään samaa soppaa tai sinne päin.. ;)

Eilen oli jälkitarkastus ja pyysin Rotavirus rokotteen reseptin mutta unohdin tuosta meningokokki-rokotteesta kysyä, tarvinnee vielä soittaa sit neuvolaan.
Sain lisäksi lähetteen Jorviin kun nesteontelo tuntuu edelleen olevan vatsassa ja tänään tulikin jo aika polille. Aika nopeata toimintaa kerrankin.

Poika oli kasvanut ihan hyvin, puoli kiloa kahdessa viikossa eli mitat ovat nyt 4130 g ja pituus 56 cm.
On se jännä miten se on niin ihmisistä kiinni tuo neuvolatoimintakin, esikoisen aikaan th sanoi kun maito ei riittänyt (ei lähtenyt oikein koskaan käyntiin) että 2 kk osittaisimetys auttaa antamaan suojan ja oli kannustava ja nyt kun olen pääasiassa imettänyt, toinen th sanoi että voi sitä lisämaitoakin antaa ja kun kysyin Metoprameista niin sanoi sekä lääkäri että hoitaja että nykypäivän korvikkeet ovat niin laadukkaita ettei noita lääkkeitä enää kirjoiteta juuri. Toisaalla sitten taas syyllistetään korvikkeesta. :whistle:
Mutta itse sitä itseään turhaan eniten taitaa syyllistää, itse ainakin taisin esikoisen aikaan vaikkakin ihan turhaan. Sen kun saa itselleen menemään perille niin no hätä sen suhteen.

Verenluovutuksesta piti mainitsemani.. joku oli sinne menossa, olin viime kesänä elokuussa menossa eivätkä huolineet koska lapsi oli alle vuoden.. tyttö täytti vuoden syyskuussa.. niin tarkkaa oli.

äää & 7 viikkoinen Viljami (kolmas nimi.. ;) )
 
Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
Meille tuli kutsu meningokokki B-rokotus tutkimukseen, ei kyllä varmaankaa osallistuta siihe ku tuo rokotusasema on niiiin perkeleen kaukana, muute kyl varmaa oltaskin..
Menhit ja Aliisa 5vk+2
Meillä on poitsu tässä tutkimuksessa, viime viikolla sai ensimmäisen rokotteensa. Minä olin ihan mielissään kun lähdin siihen. Siinähän tulee muutama ylimääräinen rokotekin. Ja en nyt muista sitä nimeä, mutta sehän on juuri korvatulehdukseen ja keuhkokuumeeseen. Näin korvatulehduskierteitä kokeneena olen tuosta ihan mielissään. Todella kannattaa punnita asiaa jos ajais sen neljä kertaa sinne vähän kauemmas ja ottas vaikka loman kannalta. En tietenkään halua painostaa..

Nyt on pakko mennä, leikkipuistoon lupasin lähtä..

Reropera

 
Minä oon menossa verta luovuttamaan, mutta en imetysaikana ja tarkotus olis imettää ainakin vuosi, eli kaikki aikanaan. Kakkupohja on uunissa, pitäkää peukkuja, ettei lässähdä... eikä pala |O Olis jotenkin tyypillistä, kun yrittää tehdä oikein hyvää, et kävis näin. Tuoksu on ainakin mainio.

Venla idea itse laitetuista kukista on näin kesällä erittäin käyttökelpoinen. Meillekin tulee kahvipöytään puutarhasta kukat, kastepöytään sit kukkakauppias tekee sommitelman, kunhan aamulla vien hänelle maljakon, mihin sen saa tehdä. Tilasin kahviliinat, joihin on painettu vanhan kehdon kuva, tytön nimi ja syntymäpäivä. Ne on oikein ihanat. Nyt on kyllä hyvä mieli, kun alotin järjestelyt niin hyvissä ajoin, mitään viimehetken paniikkia ei oo havaittavissa. Teen muuten mansikkakakun väliin sellasta valkosuklaavaahtoa valmiista jauheesta, mitä luulette, toimiiko? :p
 
Voimahaleja kaikille masennuksesta kärsiville :hug:

Täällä on armoton väsymys, nyt on muutama yö mennyt huonosti ja itse oon zippi. Toiveena olis kun sais yhden yön nukkua kunnolla. Meillä on ollut kakkka kateissa ja sitä ärjytään sitten aamuöisin, herätään tiuhaan ja halutaan tissiä mutta ei kuitenkaan haluta, oksennetaan ja ähkitään mutta kakka ei vaan tuu. En tiiä miten tuo kakan sais paremmin kulkemaan oiskohan maitohappobakteereista apua? Toisethan kakkaa harvakseltaan mutta kun näkee selvästi kuinka asia vaivaa pikku-miestä :(

Muuten päivät menee hyvin ja oonkin yrittänyt levähtää päivällä mutta kun ei malttais. Välillä on kiva puuhastella omia juttuja kun vauva nukkuu ja kotihommiakin olis aina ja koiratkin haluaa oman huomionsa. Maananataina mies menee töihin, tylsää kun se tekee yövuoroa eli on yöt töissä ja päivät nukkuu. Oiskohan se niin, että kun kuukausi alkaa olemaan takana synnytyksestä niin arki tulee vastaan ja sekin väsyttää kunnes taas tottuu tähän arkeen :)

Masentavaa kun mitkään kesähameet/shortsit ei mahdu jalkaan. Lantio on leventynyt niin paljon. Olin ennen koko 32/34 niin tänään sovitin 38 shortseja ja nekin olivat nippanappa sopivat, jätin ne kauppaan sitten. Mahtaakohan sitä mahtua enää koskaan vanhoihin vaatteisiin? Synnytyksen jälkeen oon jättynyt lähestulkoon kaikki herkut pois ja oon keskittynyt vaan perusruuan syömiseen ja veden juomiseen. Toiveissa olis,e ttä paino tippuis takaisin entisiin mittoihin. Jospa tuo imetys veis kilot mennessään, toivotaan. Tälläistä väsyneen höpötystä tämä kirjoitus!

Hyvää kesäistä viikonloppua kaikille!
 
NeitiA täällä ja toivotaan, että painon ja lantion sais omiin mittoihin :D Minä tosin syön kyllä kaksin käsin kaikkea. Eilenkin piipahdettiin meripäivillä Kotkassa ja ekaks söin friteerattuja muikkuja valkosipulikastikkeella, sitten kevätkääryleen kastikkeella ja vielä jälkiruoaksi friteeratun banaanin kastikkeella:ashamed: ja meillä esikolle annettiin duphalacia ja maitohappobakteereita.
 
ahdistuksesta ym Äidiksi kasvaminen on todellakin rankkaa. ja rankkaa on siltikin, vaikka lapsia ennestään jo olisikin. Kyllä jokainen väsyy ja kyllästyy äitiyteen ja siihen vauvaan joskus. Se, että on kyllästynyt vauvaan, ja kaipaa vähän omaa aikaa ja hengähdystaukoa, on ihan normaalia.

Kun esikoinen (2v10kk) oli vauva, olimme juuri muuttaneet tänne keskelle ei-mitään. Meille ei tule juoksevaa vettä, ja tämä tönö lämpiää leivinuunilla, -puun kantoa, ja muita kotitöitä siis riittää. Meillä on myös eläimiä joissa riittää työtä niissäkin.

Esikoinen oli "helppo" vauva, mutta siltikin itkin monesti niin yksin, kuin vauvan kanssa kilpaa. Joskus ahdisti niin, että oli pakko jättää vauva vaikka itkemään, ja mennä pihalle karjumaan, että turpa kiinni. Onneksi meillä ei ole naapureita kuuloetäisyydellä.

Aikaa myöten olen oppinut ottamaan "oman aikani", se voi olla vaikka yksin saunominen, illalla tallitöiden teko, leipominen, kutominen, lukeminen, tai vaikka tämä netissä istuminen. Se "oma aika" vain ei valitettavasti tarkoita, etteikö siltikin joku olisi koko ajan kimpussa tarvitsemassa äitiä.

Juuri tänään olin niiiin kateellinen kaikille yksinäisille ja lapsettomille siitä, että he voivat tehdä mitä haluavat, käydä uimassa, viettää päivää rannalla, kierrellä kaupungilla rauhassa. jne. Olen vain koittanut ajatella, että minunkin aikani koittaa sitte joskus.

Parisuhde on myös ollut koetuksella, -tottakai- kun kumpikin on väsynyt, ja tässä talon rähjässä on kädet täynnä töitä. Rahat ovat tiukilla, ja yksinäisyyskin vaivaa.
Me ollaan kuitenkin häpeämättömästi hyödynnetty mummoloita, ja lapset ovatkin pienestä asti olleet öitä mummoloissa. En suostu syyllistymään tästä, kuten en myöskään siitä, etten kertakaikkiaa jaksanut esikoista ja kakkosta imettää, vaan annoin rinnan lisäksi korvikettakin, kunnes en enää viitsinyt niitä muutamia tippoja imettää. (vaikka äidin maito on niin terveellistä ja plaaplaa.)
Ajattelin, että niitä muutamia maitopisaroita tärkeämpää lapselleni on, että äiti on hyvinvoiva ja pirteä, eikä itkeskelevä hermokimppu.

Nyt, kun lapsia on kolme, tuntuu, etten millään riitä ja repeä jokapaikkaan. Lisäksi pelottaa tuleva talvi, ja se, miten pärjätään ja jaksetaan. Ei vieläkään pystytty remontoimaan tätä taloa, joten ensi talvikin eletään ilman juoksevaa vettä, meillä on siis ulkohuussi ja ulkosauna ja se leivinuuni lämmittämässä. Tiski- ja pyykkikoneet sentään löytyy.
Eläimiäkin on navetan täydeltä, on hevosta, lammasta, kissaa, koiraa ja kania.
Muuttoa kaupunkiin ollaan vakavasti harkittu, mutta kun ei millään haluaisi muuttaa pois. pakkohan se vaan on, jos ei jaksa elää näin. no, onneksi sitä ei tarvitse juuri nyt päättää.

Kavereita mlla ei juurikaan ole, mun henkireikä on ollut perhekerho joka alkaa taas syksyllä. Pääsen sentään ihmisten iloille edes kerran viikossa, ja lapsetkin saa seuraa. Suosittelenkin noita kerhoja kaikille kotona olijoille, on sentään jotai, mitä odottaa.

Tänään kävin ostamassa Manducan kantorepun, ja se on kyllä tosi hyvä. vauva viihtyi mainiosti, ja jaksoin kantaa sillä koko päivän, kun lasten kanssa käytiin kaupungilla.

Mulla oli siis tytöt (2v10kk ja 1v8kk) rattaissa, ja vauva repussa. Ihmiset tuijottivat, mutta ajattelin sen johtuvan siitä, että mulla oli 3 pientä muksua mukana. Lopulta yksi äti, jolla itsellä oli vauva vaunuissa, sanoi, että luuli mun kantavan NUKKEA, mutta se olikin oikea vauva!
Minä olin ihan :eek: En kai mää nyt huvikseni nukkea raahaa ympäri kaupunkia. olisi kai pitänyt vastata, että mää onko sulla VAUVA siellä vaunuissa? :kieh:
 
Aurinkoista lauantaita B)

Viimeksi pääsin koneella istahtaan viimeviikon alku puolella ja rupesin kirjottaankin juttua, mut eiköhän lapset heränny päikkäreiltä ja teksti kerkes katoamaan kun pääsin koneelle piipahtaan vasta illalla seuraavan kerran. Kone on vielä keittiön pöydän ääressä mahollisimman helposti saatavilla, mut ei vaan kerkee niin ei kerkee...

Mies oli nyt eka viikon töissä isyysloman jälkeen ja meillä täällä kotona meni yllättävän hyvin. Mies alotti vielä iltaviikolla joka tarkoittaa sitä että hän ei kotona ole käytettävissä kuin keskellä päivää n. tunnin ajan ja silloinkin esikoinen on jo päikkäreillä.
Hieman tuntu esikoinen isäänsä kaipaavan, mut muuten meni oikein mukavasti. Yhtenä iltana oli vain sellainen fiilis ettei käet riitä joka paikkaan ja niin esikoinen, vauva ja minä huudettiin täällä kilpaa n. tunnin ajan ennenkuin sain molemmat lapsista tyytyväiseksi ja nukkumaan.

Samoin kuin Huiskahäntä niin suosittelen minäkin noita kerhojuttuja hyödynnettävän. Me käytiin esikoisen kanssa kerhossa koko viime talvi ja mulle se ainakin on aivan ehdoton helpotus päiviin. Meillä se kulkee avoimen päiväkodin nimellä. Tyttö tais olla 3 kk silloinkun siellä alettiin kulkea. Ensin käytiin vauvaryhmässä kerran viikossa ja sit alettiin kulkee isompien ryhmässä useammin ja lopulta käytiin jo 3 kertaa viikossa. Se kestää aina 2 h kerrallaan. Nyt elokuussa meillä se kerho taas aukeaa ja mie odotan kuin kuuta nousevaa että siinne jo päästäisiin. Vaikka meillä on ihan mahottomasti lapsiperhe tuttavia, mutta aikataulut ei heän kanssa meinaa millään sopia yksiin. Tonne kerhoon on tosi mukava mennä kun sinne ei tartte erikseen ilmottautua ja sinne voi vaan mennä silloin ku itelle sopii.

Masennuksesta: Voimahali kaikille siitä oireileville :hug:
Itellä ei niinkään ole masennusta ilmassa vaan välillä vain epätoivoa. Ollaan miehen kanssa viimeaikoin riidelty enemmän kuin koskaan. Meillä on aika rauhallinen ja seesteinen suhde olemassansa ja siksi tää tilanne on aivan outo. Jotenkin molemmat elää niin kovan paineen alla niin tulee sit toiselle purettua sitä stressiä. Meillä kun on kisakausi meneillään(jokamiesluokan rallia) niin se aiheuttaa tämmöstä vakavaa ajan puutetta. Miehen pitäis keretä tallissa rakentaa autoja ja mie tarvisin täällä kotonakin välillä apua, joten soppa on valmis... Itekkin alan varmaan taas ajamaan sitten jälkitarkastuksen jälkeen ja toiveissa on et saisin "mun" auton alleni, mutta se tarkoittaa taas miehelle lukemattomia tallissa vietettyjä tunteja ja minä siis saan olla yksin näiden kahen kanssa. Eikö näitä tunteja näihin vuorokausiin sais jostain lisää?

Poika tuntuu kasvavan ja pulskistuvan ihan mahotonta vauhtia... Paljonko lie painoa tullu tässä kuukauden aikana. Ens torstaina ois sit neuvola niin sielläpä sen näkee. En usko että ainakaan enää on mitenkään pieni painoinen vaikka syntyissään sitä olikin. Kaksoisleuka jo löytyy ja jaloissakin on jo vähän makkaraa =)
Rela-tipat on meillä ainakin helpottanut sitä ilta/yö kähnäystä. Levollisempi uni tuntuu olevan sitten kun on tipat saanu.
Suihkutissi ongelma on meillä. En ymmärrä et miten tyhjän olosista rinnoista voi vielä suihkuta maitoa. Ihan ihme juttu...
Hormooninäppyjä on täälläkin pojan kasvot täynnä.
Nuhan tynkää on pojalle tullu, mut tuskin tuo ihan flunssaksi muuttuu.
Esikoiselle tuli kans iällisesti täsmälleen samaan aikaan silloin nuo hormooni näpyt ja flunssa, et olisko jotenkin elimistön puhdistautumis juttu tuo nuha... ken tietää...

Mulla on jotenkin "huono äiti" fiilis tai enemmänkin ikävä kun esikoinen on ukin luona yökylässä. Ite he tytön sinne tahtoivat, mut jotenkin en ole vain vielä oppinu häntä hoitoon jättämään vaikka jääkin sinne oikein mielellään ja viihtyykin tosi hyvin. Mullehan tämä on vähän niinkuin lomaa kun ei ole kuin vauva hoidettavana. Ajattelinkin että lähen käymän kiertään kirpputoreja ja kauppoja vauvan kanssa.

Nyt täytyy muuten alkaa tekeen lähtöä jos meinaa jonnekkin keretä... Mukavaa viikonloppua kaikille :wave:

Kojo, Noora 1v3kk ja Nyyperö poju päivää vaille 1kk
 
hatunnosto huiskahännälle :flower: Uskomatonta että jaksat kolmen lapsen kanssa talossa jossa ei ole juoksevaa vettä, ite en kyllä siihen pystyisi.

Tultiin viikonloppuvisiitille miehen enon perheen luo, heillä on kolme pientä lasta, ja kaikki pyörii vauvan ympärillä ja hirvee selitys ja huuto koko ajan, neljää lasta en kyllä koskaan hommaa :D Vauva itkee sylissä ja loput huutaa vieressä kilpaa :D

Meillä miehen kanssa suhde on kumma kyllä parantunu entisestään, ei olla tapeltu kertaakaan, pari kertaa ollaa karjuttu muutama lause toisillemme mutta pari sekuntia myöhemmin jo halitaa. Ilman tota ukkoa en kyllä hengissä selviäis :heart:

Toi perhekerho kyllä kiinnostas, mutta en tiedä onko meiän tuppukylälssä semmosta, saatika uskaltaisinko sinne mennä..

niin ja reropera meillä tosiaan ois se rokotuspaikka noin 300km päässä ni mies jo sano että tekee jo ison loven kukkaroon ku sinne joutus ajelemaan ja saatika se et hänen pitäs sitte olla pois töistä aina ne päivät, eikä sekään oikein onnistuisi. Tosta lompakon lovesta kyllä tokasin että kalliimaks se tulee jos tyttön kanssa joudutaan juoksemaan lääkärissä harva se päivä..

Menhit ja Aliisa 5vk+4pvä
 

Yhteistyössä