*KESÄKUUN KULLANKERÄT* heinäkuussa

Onko teillä vinkkejä miten saisi vauvan syömään tuttia??

vauva edelleen itkunen ja nukkuu vähän. Imemisen tarve on selvästi kova mutta ei huoli tuttia. Minulla rinnat taas tosi kipeänä kun vauva roikkuu jatkuvasti tissillä. Saa monesti rauhoittumaan vain ja ainostaa tissille vaikkei ole edes nälkä. Saattaa lutkuttaa tunti tolkulla ja kun ottaa pois niin huuto alkaa. Yöllä valvoi kolme tuntia, ensin söi sitten vain lutkutti, piti tuttinaan....
Olemme kokeilleet komea erillaista tuttia. (silikoni,luonnonkumi ja apteekista joku muototutti)

Vinkkejä kaipailen!
 
Kiitos Venla ja Ammu :heart: Jospa tänään, sitten olisi viimeinen päivä pumpun kanssa..

Maleha Miekin suosittelen että sitkeästi vain tarjoat tuttia, meillä saatiin tarjota sitä nelisen viikkoa, ennen kuin lopulta tarttu siihen oikeasti kiinni. Oliko siitä hoidosta muuten mitään hyötyä, missä muistaakseni viime viikolla kävitte?
 
Menhit: Voin asettua tilanteeseesi. Noita imettämiskommentteja kyllä kuulee, ja painotuksella sanottuja lauseita: "ai, sä et imetä? Jaa, jaa" Kyllä niistä vaan niin kurja mieli tulee. Nyt oon päättänyt, että 2,5 vko roikutan vielä tissillä aamuin illoin ja se on siinä sitten. Eli kun tyttö on 2kk. En jaksa enää muutamien tippojen takia vaivautua. Jaksamista, ja mä kans sanoisin asiasta äidillesi. :hug:

Maleha: Meillä ei vauva huolinut tuttia myöskään. Sain hänet syömään sitä niin, että kannoin vauvaa sylissä rytmikkäästi kävellen ja tuputin tuttia suuhun. Jo hetken päästä tutti alkoi pysymään suussa jopa 20s-1min. Seuraavina kertoina en enää kävellyt vaan vauvan laitoin syliin niin, että peppu on toisella polvella (itse siis istuin), ja jalalla hytkytin. Ja taas tuttia suuhun. Nyt syö jo kohtuullisen hyvin ilman minkäänlaisia kikkoja, ja nukahtaa tehokkaasti tutin imemiseen. Ilmeisesti tuo hytkytys saa vauvan tuntemaan olonsa turvalliseksi ja yhdistää toivottavasti sen tunteen myös tutin syömiseen. Toivottavasti tästä on teille apua.

Neukkakuulumisia:
"Ihannekäyrille" päästiin, eli pituuden ja painon suhde on tasan keskiviivalla. Paino 4540g (3200g) ja pituus 56cm (52cm). Kaikki ok. Kyllä muuten tuntuu, että vauva kasvaa silmissä. Ihan on koko ajan haikea olo, kun kohta se ei oo vauva enää :'(

Meillä oli viimeyö ensimmäinen hiukan hankalampi. Oltiin vauvan kanssa eilinen päivä koko ajan liikenteessä, ja se taisi olla vauvalle hiukan liikaa. Millään ei malttanut nukahtaa unille. Nukkui tosi levotonta unta, ja yösyötöilläkin säpsähteli hereille ihan pelästyneenä. Ihan kuin olisi nähnyt pahaa unta, tai ei oikein olisi tiennyt missä on. :/ No, tänään otetaan sitten taas rauhallisemmin.

Jaksamista kaikille :hug:

Tiivari ja Tyyppi 5vko 5pvä
 
maleha: entäs jos kokeilisit niin että laitat tipan kaksi tutin päähän omaa maitoasi ja sitten koitat laittaa suuhun. Jos vauva oppisi että se on ihan kiva juttu se tutti :whistle:

Meillä on päivä alkanut ihan kivasti. Itelläki alkaa olemaan ihan kohonnut olo kun ruokakin maistuu kohtalaisen hyvin. Aamuisin saattaa olla aika huono olo kun maha on niin tyhjä. Mutta kyllä se tästä!!

Di ja Roosa 5vk
 
MENHIT: En tiedä oliko siitä hoidosta mitään hyötyä...
Se ukkeli teki erillaisia testejä vauvalle, venytteli ja taivutteli. Vauvan "toinen puoli" oli paljon jäykempi ku toinen. sanoi johtuvan selässä olevan hermopinteen takia. Hän hieroi sitä ja se laukesi. Vauva taipui sen jälkeen molempiin suuntiin eikä jännittänyt itseään...
Sanoi et mahassa on tosi paljon ilmaa, joten itkuisuus voi johtua vain ja ainoastaa siitä...
Otti reilun puolentunnin hoidosta vain 5 euroa, joten ei hän sitä rahastus mielessä tee. sanoi ettei vauvat tienaakaan, joten ei halua ottaa paljoa, vain ja ainoastaa auttaa pientä kärsivää lasta jos vain voi...
Olen kuullut että hän on saanut hyviä tuloksia aikaan mutta meidän vauvassa en huomannut suurempia muutoksia. Vauvan itkuisuus vaihtelee päivittäin....
On silti huomattavasti viikon verran ollut rauhallisempi kuin toissa viikolla. Liekkö siihen vaikuttanut tipat, ruokavalio, vyöhyketerapia, aika... tai sit kaikki yhteensä.
 
Neuvolakuulumisia

Hienosti ollaan käyrillä meilläkin. Tuoreet mitat on 5000g ja 58cm. Omaa tasaista tahtiaan kasvaa. Puhuin tästä omasta kuumeilusta ja sain lähetteen verikokeisiin. Jos tulehdusarvot koholla, niin kai se on lääkäriin vaan lähdettävä :( Melko kuluttavaa tämmönen sahaava lämpö, hetkittäin ihan hyvä olo, sit yht äkkiä kun napista painamalla kauheen kylmä ja lämpö nousee 39 asti.

Mutta neuvolareissu meni siis hyvin. Hymyvastekin löytyi =)

Tässä teillekin tämänaamuinen hymyvaste
http://www.aijaa.com/v.php?i=2434837.jpg

Ammu ja Milla
 
Jaa taitaa vaan hormonit heittää häränpyllyä meikäläisellä.Ei ne sitten menkat varmaan ollukaan,tai ainakaan enää ei tule vuotoa.Mutta eipä tosiaan kannata tuudittautua siihen,että ne pysyis poissa.

Menhit :hug:

Ammu ihana kuva :)

Bamse ja tyttö 7vko 1pvä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Tässä teillekin tämänaamuinen hymyvaste
http://www.aijaa.com/v.php?i=2434837.jpg
Voi ei! Ihana :heart: Hyvä määrä hiuksia!

Piti lähteä äidin luokse syömään rapuja ennenkuin lähtee perjantaina Pekingiin :'( Poika päättikin tehdä aamupäiväisistä 30min - 1h unistaan yli 2h pituiset (vieläkin nukkuu) joten en usko että iltapäivällä tulee pidempiä unia (julkisilla äidille menee reilut 30min), enkä viitsi toista huudattaa. Katsotaan! Ei sitä tiedä vaikka viihtyiskin vaunuissa, varsinkin nyt kun on vähän viilempää :heart:

Mulla ja vauvalla tarkastukset ensi viikolla torstaina. Mulla jälkitarkastus ja vauvalla 6vk neuvola.

Neuvokaas, vauvalla on navassa pieni "lihapallukka", jota neuvolan th neuvoi ns. poistamaan, eli topsipuikolla pyörittämään kannasta että lähtisi pois. On kuulemma osa tynkää.. Näyttää vain verestyvän aina sen ärsytyksestä, ei ole mihinkään irtoamassa ja poika aina itkee kun siihen koskee pidemmän aikaa. Toivottavasti en ärsytä sitä seutua liikaa, että tulehtuisi tai poika olisi kivuissaan kun mutsi tökkii.

Täällä ollaa nykyään hirmuisen vaativia. Meinaa illalla mennä hermot kun on niin yliväsynyt, on nälkä, ei olekaan nälkä, ottaa pullon suuhun, raivoaa, imee raivokkaasti, itkee 5 sekuntia, taas pullo suuhun raivokkaasti, ihan punainen ja hikinen.. Jotain ongelmia sillä on! Voi kun osais puhua ja kertoa.. Joskus tulee kauhean epätoivoinen olo, että teen kaiken väärin enkä tajua "merkkejä". Tuntuu ihan siltä kun aamuinen vauva on vaihdettu aina iltapäiväunien aikana, nytkin tuijotan makuuhuoneen ovea ettei naapuri käy taas heivaamassa kärttystä vauvaansa meidän vauvan tilalle :LOL:

Elppa & Alex 1kk - 1vk - 5pv
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Täällä ollaa nykyään hirmuisen vaativia. Meinaa illalla mennä hermot kun on niin yliväsynyt, on nälkä, ei olekaan nälkä, ottaa pullon suuhun, raivoaa, imee raivokkaasti, itkee 5 sekuntia, taas pullo suuhun raivokkaasti, ihan punainen ja hikinen..
Peesi, peesi, peesi :wave: Kuuluukohan tämä jotenkin tähän ikävaiheeseen, kun meidän vauvathan on lähes samanikäisiä... Vai onko ne käyneet jossain vauvapalstalla päättämässä keskenään, että kiusataanpa mameja :D
 
Heipä hei B)

Meillä alkaa arki sujumaan ihan mallikkaasti..vatsavaivat on jo historiaa ainakin toistaiseksi. Pojalla nyt painoa 5750g ja pituutta löytyy 59cm. Parin viikon päästä olisi ristiäiset ja nyt jo alkaa ahdistaa...
Eilen kävin jälkitarkastuksessa kaikki oli paremmin kuin hyvin, paino mulla tippunut 10kg siintä mitä oli ennen kuin jäin poikaa odottamaan :eek:
Hemppa oli huimat 148 mitä ei ikinä ole ollut.. Laitatin sitten hormoonikierukan ja nyt jännään mitä sivuoireita alkaa ilmaantua. Ihmetytti vaan jälkikäteen että kukaan ei ole sanonut että papassa olisi pitän käydä ennen kierukan laittoa luin siintä hoitoohje kirjasesta kun pääsin kotiin. No kai se lääkäri tietää mitä tekee!!

Me ollan oltu täysin pullolla jo pari viikkoa kerralla menee 120-140ml ja yöt meillä nukutaan nyt oikein hyvin, yhdellä syötöllä pärjätään. Mulla tuo imettäminen kävi jo hermoille kun vauva roikku tississä 24h, pää siinä meinasi hajota. Nyt syödään 3-4 tunnin välein päivisin =)

Nyt ruuan tekoon ja ulkoilemaan :wave:

Kaalis ja poju 6viikkoa 4 päivää
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaankakara:
Eilen kävin jälkitarkastuksessa kaikki oli paremmin kuin hyvin, paino mulla tippunut 10kg siintä mitä oli ennen kuin jäin poikaa odottamaan :eek:
OHO! Paljon sulla tota painoa tuli, jos saa udella...?

Mua ärsyttää nää liikakilot ihan suunnattomasti ja sitäki enemmän se, ku kaikki hokee, että ei niistä sais huolehtia ja kyllä ne kerkee pudottamaan. :kieh: Vallan ketterä olohan tässä jo on, oli heti synnytyksen jälkeen ku kejukainen konsanaan, ei siinä mitään, mutta ku EI MENE VAATTEET PÄÄLLE!!! Jos oltais luola-aikakaudella ja sais huidella alasti ympäriinsä, ni mikäs tässä olis, ei mua nää läskit itessään ärsytä, vaan nimenomaan se, ettei oo sopivia vaatteita. Raskauden ekan kolmanneksen lopulla oli jo painoa enemmän ku nyt, mut jotenki on kroppa ihan erimallinen ku silloin. Mulla mahtuu tasan yhet normihousut jalkaan ja ne on sellaset kulahtaneet kreppikankaiset vuodelta miekka ja kirves. Ja kaikilla ei oo varaa joka vuodenaikan ostaa uusia vaatteita... :headwall:

*Anteeks purkaus... :ashamed: Mies ei jaksa enää kuunnella mun hormooniraivareita, ni nyt hepuloin sit täällä... :whistle: *
 
Rypäle: mulla kerkes tulla painoa 6kg viikolle 28 asti.. sen jälkeen jouduin ruokavalio hoitoon RD:n takian ja paino rupes laskee..kaikkiaan sitten paino nousi vain 1,9kg. Ilmeisesti mun aineenvaihdunnassa tapahtui täyskäännös koska synnytyksesn jälkeen olen syönyt vähä mitä sattuu enkä ole edes yrittänyt tiputtaa painoa mutta kyllä tuo kokoajan laskee =) vielä n.5 kiloa pois niin olen enemmän kuin tyytyväinen...On mun ruokavalio kyllä muuttunut siintä mitä se oli ennen raskautta mutta en tietoisesti laihduta ja herkuttelenkin aika paljon :p
 
rypäle- ihan samat ajatukset! Mulla alkupaino oli 65, jolloin oli silti vähän ylimääräistä makkaran muodossa lantiolla, painoa tuli 14,5kg. Nyt on lähtenyt se 10kg pois, ja tähän on jämähtänyt. Mullakaan ei mahdu mitkään housut jalkaan, tai siis jalkaan mahtuu, yhteen :D Muttei sitten mene vyöröltä kiinni, ihan luutkin jo itsessään tulee vastaan, puhumattakaan tästä kotitekoisestä rintarepusta mikä jäi roikkumaan (varmaan 2-3kg on pelkästä vatsassa). HMPF! :kieh: Syön nyt todella terveellisesti, makeat ja suolaiset namit on lähes jääneet. Nyt liikunkin kävellen paljon enemmän kuin ennen raskautta, muttei mitään tapahdu. Sekin ärsyttää kun en tota täysimetystä saanut käyntiin, olisin varmaan karsinut sillä noita makkaroita pois..
Ehkä tää tästä. Lauantaina pitäis käydä Kaivohuoneella moikkaamassa kavereita kun vauva on nukahtanut yöunille (eli autolla sinne ja takas), mutta mitä laitan päälle?! :eek: Mies ehdotti että teetän itelleni sen tpaidan "i gave birth 6 weeks ago, what's your excuse?" että tulis parempi olo..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Täällä ollaa nykyään hirmuisen vaativia. Meinaa illalla mennä hermot kun on niin yliväsynyt, on nälkä, ei olekaan nälkä, ottaa pullon suuhun, raivoaa, imee raivokkaasti, itkee 5 sekuntia, taas pullo suuhun raivokkaasti, ihan punainen ja hikinen..
Peesi, peesi, peesi :wave: Kuuluukohan tämä jotenkin tähän ikävaiheeseen, kun meidän vauvathan on lähes samanikäisiä... Vai onko ne käyneet jossain vauvapalstalla päättämässä keskenään, että kiusataanpa mameja :D
Taitaa olla meidänkin vaavi sieltä samalta palstalta imenyt vaikutteita... Mua lohdutettiin että johtuu siitä kun 6vkon itkuisuuspiikki ja kasvuspurtti osuvat samaan aikaan... ja että ohi menee =)


Meillä tutin kanssa vähän sama juttu,huolii ainoastaan nälkäisenä...nukahtaessa ei mitään toivoa...
Muutenkin nukuttamiset on välollöä yhtä hyssyttelymaratoonia, jos takuuvarmoja nukutuskikkoja löytyy niin kertokaa ihmeessä! Masentavaa kun tunnin hyssyttelyllä saa aikaan puolen tunnin päikkärit...

Samaa rintareppua on täälläkin, kai se siitä sulaa muttakin kinnaa juuri kaikkien housujen vyötäisiltä...

jaahas, vaavi heräilee...

terkuin renee ja vaavi 7 tasan
 
Minä en saa kiloja karsittua edes täysimetyksellä :kieh: Ennen raskautta paino oli 51kg ja nyt ollu monta viikkoo jo 58kg eikä tipu millään. Tosin syön kyllä kun hevonen :ashamed: mutta liikuttua tulee kyllä aika paljon :D Eikä muuten mitään, mut muuten housut menee jalkaan, paitsi lantiosta ottaa tiukkaa? Palaakohan lantio ajan kanssa omiin mittoihin? Vai joutuuko rättikauppaan lähtä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja renee:
jos takuuvarmoja nukutuskikkoja löytyy niin kertokaa ihmeessä!
Meillä toimii nukutuskikkana sovellettu tassuttelu. Eli vauvan syötyä laitan sen päikkäreille kyljelleen sängylle. Sitten vaan käsi vauvan kyljen päälle niin, että ihan kunnolla lepää siinä (raskaana). Jos vaan vauva on muuten tyytyväinen (kuiva vaippa ja masu täynnä ), niin nukahtaa tähän muutamassa minuutissa. Vääntelehtii ja venyttelee siinä hetken, mutta pidän vaan käden silti kyljellä. Toimii ainakin meillä. Sama illalla, kun laitan vauvan omaan sänkyyn, niin pidän hetken kättä kyljellä, kunnes rauhoittuu. Sinne sitten nukahtaa itsekseen, eli en jää odottelemaan illalla vauvan nukahtamista sängyn viereen.

Kiloista: Mulla -3kg raskautumispainoon, eli kaikki raskauskilot on lähteneet korkoineen. Mutta mulla on muuten tuota massaa sen verran, että varaa on lähteä vielä paljon. Toivottavasti vaunulenkit auttaa, ja se kun ei oikein ehdi syömään kun vasta illansuussa (vauva pitää tehokkaasti ajatukset ja suun pois ruuasta). Ikävä kyllä kompensoin sitä sitten herkuilla... pitäisi karsia ne suosiolla pois kokonaan. :ashamed:

Niin, tosiaan. Luinkin jostain, että 6vkon kohdalla vauva itkee eniten. Toivottavasti renee pitää paikansa tuo, että menee ohitse nuo iltakärttyilyt syömisen suhteen. Se on tosi ärsyttävää, kun itsekin on iltasella ihan poikki :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Venla-05:
Minä en saa kiloja karsittua edes täysimetyksellä :kieh: Ennen raskautta paino oli 51kg ja nyt ollu monta viikkoo jo 58kg eikä tipu millään. Tosin syön kyllä kun hevonen :ashamed: mutta liikuttua tulee kyllä aika paljon :D Eikä muuten mitään, mut muuten housut menee jalkaan, paitsi lantiosta ottaa tiukkaa? Palaakohan lantio ajan kanssa omiin mittoihin? Vai joutuuko rättikauppaan lähtä?
51kg *pyörtyy* :$
 
Taitaa olla tuota tiheän imun kautta nyt monella menossa.. (kyllä niitä kasvupyrähdyksiä tulee myös pelkästään pulloakin saaville, huomattiin esikoisen aikaan 3 kk kohdalla)
Meillä oli kanssa koko viime viikko ja annoinkin jo korviketta kun ajattelin ettei minulla ole aikaa koko päivää roikottaa rinnassa ja kun kesti jo viidettä päivää niin ajattelin että nytkö se maito alkaa loppumaan.. mutta iltaitkut oli jo muusta kuin nälästä kun pulautteli sitten paljon ja vkl:na lopetettiin sit vielä Devitolit ja Rela -tipat (molemmat öljypohjaisia) ja meillä on taas tyytyväinen vauva.

Aloitin tänään pitämään rytmidokkaria kuten esikoiselle aikoinaan enkä anna joka itkuun rintaa vaan vein nyt aamupäivällä nukkumaan kun rupesin vasta nyt kuulostelemaan mitä se poika oikein mahtaa itkeä.. :ashamed:
Alle vartissa nukahti sitten tutin kanssa. Nyt ovat molemmat päikyillä ja on vähän omaa aikaa.

Tänään ei ole saanut korviketta ja aloitin uudelleen kokeilemaan Jekovitteja yhdellä tipalla ja saakin sitten viikon sitä yhtä tippaa ja taas viikon kahta kuten joku täällä kirjoitti.

Ajattelin kokeilla josko pärjättäisiin sittenkin kokonaan ilman korviketta kun sen turvin saa kyllä herkutella aika lailla.. :whistle:
Lähtöpainoon on noin pari kiloa (sen verran taitaa olla sitä nestettä onteloituneena vielä pötsissäkin) mutta ajattelin tuossa ristiäisten jälkeen ruveta vähän tuota ruokavaliota katsomaan tarkemmin, laihduttaahaan ei tietenkään saa mutta puolen kilon viikkovauhdilla ei kuulemma ole merkitystä. Sehän olisi jopa niin paljon kuin 10 kg vuoden loppuun mennessä (sen saakin sitten äkkiä takaisin jouluna.. :p )

äää & viikkoa vajaa 2 kk tuhisija :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Venla-05:
Minä en saa kiloja karsittua edes täysimetyksellä :kieh: Ennen raskautta paino oli 51kg ja nyt ollu monta viikkoo jo 58kg eikä tipu millään. Tosin syön kyllä kun hevonen :ashamed: mutta liikuttua tulee kyllä aika paljon :D Eikä muuten mitään, mut muuten housut menee jalkaan, paitsi lantiosta ottaa tiukkaa? Palaakohan lantio ajan kanssa omiin mittoihin? Vai joutuuko rättikauppaan lähtä?
51kg *pyörtyy* :$
Mä painoin ton verran viimeks ala-asteella! :eek: Jos pääsis edes alle 70... :headwall:
 
Meilläkään ei huolita hupituttia, ainoastaan äärimmäisessä hädässä autossa se otetaan suuhun. Minä oon kokeillut erilaisia tutteja ja maitotippaa tuttiin ja niin edelleen.

Minä painoin ennen raskautta 48-50 kg tällä hetkellä paino 55 kg. Housut ei todellakaan mahdu jalkaa ja ongelmaa rupeaakin olemaan, että mitä laittaa päälle. No enpä minä ole missään muualla käynytkään kuin lenkillä koirien kanssa. En vaan jaksa lähteä mihinkään ihmisten ilmoille, joka päivä sitä kyllä suunnittelen mutta sitten se jää. Olis niin mukava kun olis sellaisia äitikavereita jotenkis aika yksinäinen olo.

Mies palasi maanantaina töihin joten se tarkoittaa sitä että oon yksin koirien ja vauvan kanssa. Mies lähtee 19 aikaan töihin ja tulee aamulla 08.30, alkaa nukkumaan ja herää 16-17 aikaan. Me sitten yritetään olla päivät hissukseen jotta sais ukko nukuttua.

Mulle vissiin meinaa pukata kans jonkinmoista masennusta tai jotain sillä eilenkin oli todella ahdistava päivä. Oon edelleenkin hirmu väsynyt ja vauva itki sellaiset 5 tuntia mahavaivoja eikä nukkunut. Muita ihmisiä kuin vauvaa ja miestä oon vaan nähnyt ja kaipaan omaa aikaa edes vähän tai siis edes suihkuun olis kiva päästä yksin. Mies on ruvennut jotenkin arastelemaan vauvan hoitoa tekee mieluummin koititöitä entä hoitaa vauvaa.

Viime aikoina yöt on olleet sellaisia että ensin nukutaan 4 tuntia putkeen ja sitten herätään tunnin välein tissille. Tai pitää tissiä tuttinaan. Aamulla on sellainen olo niinku ei olis nukkunut ollenkaan. Nyt mulla vielä meni toisen nännin pää rikki kun vauva on ilmeisesti yöllä huonolla otteella sitä lutkuttanut ja itse oon tainnut olla puoli horteessa. Imettäminen käy ihan sairaan kipeää ensimmäiset pari minuuttia. Tälläistä tällä kertaa. Huomenna neuvolakuulumisia, pikku-mies täyttää tänään kuukauden :heart:
 
Tutista: Meille ehdotettiin neuvolassa, että yrittää opettaa pientä tutille hänen ollessa samassa asennossa kuin olisi tissillä. En tiiä toimiiko kun ei olla kokeiltu. Meillä se tutti menee sinne suuhun mutta sitä joutuu pitämään kiinni kun ei tuo osaa sitä oikein imeä :whistle:


Painosta: Mulle tuli odotusaikana 13,4 kg ja nyt on jäljellä 1,1 kg. Eli ihan hyvin on lähtenyt mutta pitäisi lähteä vielä enemmänkin, noin 15 kg. Eli ylipainoa oli ihan runsaasti ennen raskautta. Eniten huolestuttaa se, että vaikka täysimetän niin nyt yli 2 viikkoon ei ole enää tippunut yhtään. Pitääkö ton painon *prkl* nyt tohon pysähtyä. Loput pitäis sitten ottaa liikkumalla ja oikealla ruokavaliolla, heh, mikä ei multa helpolla onnistu.

Hei te, joilla on enemmän kuin yksi lapsukainen! Millaisilla ikäeroilla teidän pienet on? Ja muutenkin mielipiteitä, onko parempi että lapsilla on pieni ikäero vai olisiko esim. 3 vuotta tai enemmänkin parempi ikäero? Ja miksi?

Japoni
 
Tiivari

Meillä toimii nukutuskikkana sovellettu tassuttelu. Eli vauvan syötyä laitan sen päikkäreille kyljelleen sängylle. Sitten vaan käsi vauvan kyljen päälle niin, että ihan kunnolla lepää siinä (raskaana). Jos vaan vauva on muuten tyytyväinen (kuiva vaippa ja masu täynnä ), niin nukahtaa tähän muutamassa minuutissa. Vääntelehtii ja venyttelee siinä hetken, mutta pidän vaan käden silti kyljellä. Toimii ainakin meillä. Sama illalla, kun laitan vauvan omaan sänkyyn, niin pidän hetken kättä kyljellä, kunnes rauhoittuu. Sinne sitten nukahtaa itsekseen, eli en jää odottelemaan illalla vauvan nukahtamista sängyn viereen.

Kiitos vinkeistä Tiivari, meillä on päivärytmi vähän vinksallaan tuohon rinnalta sänkyyn kikkaan. Mennään nimittäin esim pitkälle vaunulenkille (2h) tai manducan kanssa Stokkalle :D ja sitten kotiin tultua heräillään ja syödään. Siitä sitteen leikkimatolle tai sitteriin ja n. 1h päästä alkaa kitinä. Äidin pitääkin sitten kärpäänä ruveta hyssyttelemään sillä yleensä haukotukset tulee saman tien. Huono puoli on vaan että se kitinä on saanut vaavin jo niin levottomaksi että hyssyttely onkin aika urakka...

Onko muuten kellään vinkkejä millä vauvan saisi nukkumaan paikallaan olevissa vaunuissa?

terkuin
renee
 

Yhteistyössä