tervehdys pitkästä aikaa!
En muista, koska viimeksi kirjoittelin, ehkä silloin, kun vauvalla oli korvatulehdus? Sen jälkeen on ollut jo taas yksi flunssakin, ja isosiskoilla taas uusi flunssa, saa nähdä, tuleeko tällä kertaa vauvalle
Kurja kierre isosiskoilla menossa.
Lisäksi tytöllä nyt sitten todettiin se maitoallergia, ja oon täysin maidottomalla dieetillä. On kyllä ollut apua, päiväunia tyttö nukkuu usein jopa itkemättä välillä ja yötkin olleet parempia. Yöllä neiti syö kyllä kolme kertaa... mutta mielellään yöllä aina syötän, kun tuntuu, että helposti nukahtaa, kun saa maitoa.
Joku sanoi lapsensa haluavan nukkua vatsallaan. Meillä on aivan sama, joskus yöllä, jos vauva herää piakkoin syömisen jälkeen ähertämään, käännän vain vatsalleen ja unet jatkuvat. Mä kyllä nukutan vatsallaan, isompia lapsia nukutin vielä enemmän niin, koska muuten eivät nukkuneet lainkaan
Etenkää esikoinen.
Meidän tyttö ei vielä käänny vatsalleen, melkein kyllä mut ei ihan. Ei kyllä erityisesti ees yritä, on myös vähän tarkkailijaluonne ja viihtyy selällään/ kyljellään hyvin. Vatsallaankin toisinaan jaksaa jo hyvin olla, toisinaan kitisee jo melko piankin. Kovalla lattialla en vieläkään uskalla pitää vatsallaan, kun joskus pään kanssa tuntuu olevan vielä vähän holtiton?? Nauru sentään on opittu
Sitä saikin odottaa turhan kauan.
Mitat 5kk neuvolassa 59cm (!!) ja 5,9kg. Eli kovin kirppu on. Edelleen käytetään meillä enimmäkseen 62cm vaatteita, nyt osa alkaa jäädä pieniksi. Jotkut ovat jo 68cm. Esikoinen siirtyi 68 cm:iin joskus 3,5kk iässä ja keskimmäinen vielä aikaisemmin, varmaan parikuisena... Tämä tyttö varmaan puolivuotiaana sitten.
Allergioita epäilen olevan ehkä jotain muitakin kuin maito. Soseista on maisteltu perunaa, porkkanaa ja päärynää. Etenkin päärynästä tuli vatsavaivoja, ja peruna-porkkanan jälkeenkin mystistä oksentelun lisääntymistä on esiintynyt
SAmoin itkut kesken unien ovat palanneet, ja kakkaakin tullut taas pari krt päivässä (kun ei vatsavaivoja, kakka on tullut pari krt viikossa). Täytyy vaan jatkaa tätä soseiden kokeilua, teelusikallisessa vielä mennään, kun vaivoja on ollut. Tälle neidille soseet ovat ihmeen hyvin maittaneet! No, tosiaan määrät hirmu pieniä, mutta meidän muut lapset ovat irvistelleet enemmän, tämä tytsi oikein avaa suunsa, että lisää!
Yöunista: meillä kahdella ekalla muksulla yöunet vaan ovat huonontuneet 5kk iässä, ilmeisesti maailmankuvan avartumisen ja uusien taitojen seurauksena. Tämä vauva on myös pari kertaa heräillyt aamuyöllä juttelemaan ja seurustelemaan, mutta onneksi satunnaisemmin. Toisaalta ei vielä käännykään, mut ehkä ois rauhallisempi luonne ja nukkuisi paremmin
Toivotaan. Muistakaa nukkua päikkäreitä / aina kun mahdollista, jos vauvat valvottavat tosi paljon. Kannattaa myös harrastaa jotain liikuntaa, jos väsymys alkaa saada vallan, että ainakin varmemmin nukahtaisi. Mulla totaalinen yliväsymys johtaa lopulta oksettavaan pahanolontunteeseen ja unettomuuteen, tulee sellainen stressitila. Toivottavasti vältytte siltä! (ja myös mä tämän vauvan kans
)