Kesäkuun Kastehelmet 2012 **TOUKOKUUSSA**

Niin juu tosiaan, lisään minäkin, että sitä Ergo kantoreppua ruvettiin käyttämään vasta vauvan ollessa jo ehkä 3-4 kk. Ja tosiaan ihan rohkeasti hankin silloin kantoliinan huutonetistä, ja harjoittelin kirjallisten ohjeiden mukaan. Mun vauvani viihtyi siinä sammakkoasennossa ja sidonta oli helppo tehdä :) Sen voi jopa tehdä juuri joustavalla materiaalilla, että jättää sidonnan paikalleen ja kaivaa vaan välillä vauvan ulos, kun tarvitsee ja sitten pujottelee sen takaisin. Helppoa esim. julkisilla paikoilla, ei tarvitse alusta asti sitoa joka kerta. Mulla oli sellainen kuin MaM eco ja oli mielestäni ihana :) Oisin hurahtanut niihin liinoihin silloin, jos vain olisi ollut varaa hurahtaa, niitä on niin ihania :D
 
Huomenia,

Liinoista ja repuista: mulla oli trikoinen liina lainassa viimeksi, itkuinen vauva viihtyi siinä parhaiten. Kyllä oli kuuma välillä kanniskella pitkiä aikoja, ja tarpeeksi napakasti sitomisen oppiminen vaati vähän aikaa. Esikoisen aikaan jo ostettiin Ergo-reppu, meidän muksu oli sen verran isokokoinen vauva, että n. 3-4kk ylsivät jalat sammakkoasentoon ja siinä kannettiin. Pienikokoisilla vauvoilla voi mennä pitempäänkin, että voi Ergossa kantaa. Vauvaosaa en tiedä, saako Ergoon edes, mutta Manducaan ainakin saa. Ergo on kyllä hyvä. BabyBjörn meillä oli lainassa esikoisen vauva-aikaan, ja se oli aika raskas kantaa sitten kuitenkin. Ergo ostettiin aikanaan esikoiselle, kun se oli jo vähän vanhempi. Siinä voi kantaa melko isoakin lasta!

Nyt saan kaverilta taas trikoisen liinan aivan vauvan alkupäiviin, jos sattuu olemaan itkuinen tapaus, on aivan ehdottoman hyvä. Ergo meillä on sitten odottamassa että vauva vähän kasvaa.
 
Kantorepuista ja -liinoista
Meillä on Manduca. Saimme miehen veljen perheeltä sen ja itse olen ajatellut sitä käyttää kyllä :) Ajatus tuntuu niin mukavalta että saa kädet vapaaksi ja vauva on ihan rinnalla kiinni :)
täytyy vaan heti alkaa käyttämään, uskon että mun kohdalla helposti sitten jää tonne hyllylle ;)

Supistuksista
Mulla on siis rv 26.sta asti ollut supistuksia. Vatsankovettumisia, ei oikeestaan kipeitä.
Nyt muutaman päivän ainaka sitten on supistellut enenmmän. Eilen sitten ihan kiinnitin huomiota niihin.
Klo 16-17 supisteli 2-5min välein
ja tämän jälkeen ihan ilta myöhään asti 10-20 min välein.
Ainoa mikä näissä oli nyt uutta oli se että ensin mulle tuli sellainen puristava/ahdistava tunne kaulalle/kilpirauhasen kohdalle ja sen jälkeen supistus. Eli kun tuli puristava tunne kaulalle pystyin sanomaan esim miehelle että nyt tulee jo seuraava supistus...
Supistukset sit oli alavatsa kovettumista/puristumista.
Oli pakko soittaa synnytysvastaanotolle sillä aavistin etteivät ne ole synnytyssupistuksia, mutta tuntu jännältä että/kun ensimmäisen kerran niitä tuli noinkin tiheästi ja uudella "oireella"...

Kenelläkään samanlaista ollut ? :O

Vatsantoiminta
Aika jännää.. Mää siis oon kärsinyt ummetuksesta koko raskauden. Alkoi plussa hetkestä ja on jatkunut ohan rv 31:seen asti. Nyt kuitenkin nää muutama viimeinen viikko on ollut helppoja ja vatsa on toiminut normaalisti!!! ihanaa! Käytin siis rv7-31 päivittäin maksimiannokset Levolacia ja useita kertoja vielä viikossa lisäksi Microlaxeja.. ja silti saatto ollut useita päiviäkin ettei vatsa vaan toiminut. Niin helpottunut olo kun edesä hetken jos saan nauttia että vatsa vaan toimii ilman lääkkeitä! :)

Hemutus ja Möykky 34+6
 
Viimeksi muokattu:
Hemutus: mulla ainakin supistukset "käyvät henkeen" eli tulee sellainen olo, että hengittäminen vaikeutuu. Oon nyt kans huomanut, että usein se olo tulee ennen vatsan kovettumista jo. Mulla on myös iltaisin välillä supistussarjoja, jotka ovat aavistuksen napakampia kuin ihan kivuttomat supparit. En tällä kertaa oo kuitenkaan vielä katsonut kellosta (kuin joskus aikaisemmin ennen rv34), että miten tiuhaan tulevat. Ovat kuitenkin menneet mulla ohi. Mulla myös supistellut herkästi, ja edellisissä raskauksissa ihan sama juttu. Loppua kohden näitä iltasuppareita alkaa mulla tulla.
 
Hemutus: Mulla tuli parina iltana viime viikolla suppareita, ei nyt mitenkään kivuliaita, mutta napakoita ja alko alhaalta nousten ylös, kuten esikoisen synnytyksen alkuvaiheessa. Ja näitä tuli ensin n. tunnin ajan alle 5 min välein kunnes siitä sitten harveni ja lopahti kokonaan. Toisella kerralla nojailin jopa vessan ikkunalautaan, mutta nekin sitten lopahti saunan jälkeen.

Synnyttämään lähdöstä: Tätä olen itse miettinyt kanssa ja googletellut aika ahkeraan kun en koskaan ole muistanut neuvolasta kysyä. Jonkun sairaanhoitopiirin sivuilla tais olla uudelleen synnyttäjän kohdalla, että sairaalaan tulee lähteä kun supistuksia on tullut säännöllisesti 2-3 tunnin ajan voimistuen tai tuntuu ettei kotona enää pärjää. Taikka sitten epäilee lapsiveden menoa.
 
AmeHulle paljon onnea! :)

Ihanaa kun vauvauutisia tulee, toivottavasti vauvautuneet haluavat/ehtivät jakaa synnytyskertomusta meidän muiden kanssa. Toivottavasti itse saisi piakkoin olla kertomassa vauvauutisia...

Muumimamma_ 38+0 POKS! :D
 
Hei tosiaan nyt kun kirjottelette niin tän viikon supparit on tosiaan iskeny hiukan hengitykseen ja aiheuttaa semmosen epämiellyttävän hapettoman olon, rinnalla ja kaulalla jotenki ahdistaa..

Samoiten ummetus on tasaantunut pois (kopkop) ja vaikka käytän rautaa nyt säännöllisesti se ei saa samaa superumpea aikaan!

Saunominen samoin alkaa tehdä tiukkaa: lyhyet löylyt ja pois. Supparit iskee ja heikko olo sen jälkeen vaikka juon vettä kyllä saunassa ja jo ennen.

En valita jännä vaan huomata tämmösiä muutoksia viimeisen kuukauden lähestyessä ja samalla tavalla kuitenkin tässä elelly ruokavalion ja elämän kanssa muutenkin.

Sandrastiina ja mini rv34+5
 
Viimeksi muokattu:
Amehulle Onnea PikkuNyytistä! :)

Mites te jotka ootte kärsiny päänsärystä? Millä ootte saanu helpottaan jos panadol ei auta? Mitä on saanu ottaa?? Ku mulla iski eilen ehtoolla hillitön päänsärky.. Otin 2x500mg panadolia illalla, sain nukuttuu muutaman tunnin.. Siite otin saman määrän kuuden tunnin päästä edellisestä.. Nyt ku heräsin on aina vaa pää kipee?!? En tie johtuisko niskoista, vai mikä on.. ku ei helpota.. Tietty yhdistettynä turvotukseen aloin miettii heti myrkytyksen vaaraa, mutta verenpaineet oli pikemminki matalat, niin ku ny loppuvaihees on ollu.. Hmmm.. :confused:

Onko teillä turvotuksesta kärsivillä sormet kipeet? Mulla on, ja varsinki jos oon jotai näpränny. Ärsyttää, ku mä tykkäisin virkata, mutta ku tulee nii kipeiks ettei oikee voi.. Ja tänään aamulla en meinannu saada millää sormia taitettua ku eilen ompelin pinnasängynreunasuojan.

Onko täälä kissanomistajia? ..meillä on sisäkissa, ja se ei oo ollu yhtää kiinnostunu vauvan huoneesta, siis vaunuista, turvakaukalosta tai sängystä.. Mutta, nyt se on keksiny, että vauvan sängys on Tosi Kiva nukkua!! Millä ihmeellä saan sen luopuun uudesta lempparipaikasta.. Kerran sen sieltä bongasin oikee kunnolla ja sai kyllä kyytiä!! Mutta, se on nii nälli, että tietää ettei sais olla siä, ja heti ku kuulee, että mä nousen sängystä ni se tulee jo pois. Todistusaineistona vaa lämmin kohta ja kissan kokonen painauma päiväpeitos.!! :mad: Joku joskus sano, että kissa ei tykkää happaman maidon hajusta, toisin sanoien puklurätin hajusta.. Josko saisin kaverin vauvan käytetyn rätin ja laittaisin sen sinne sänkyyn.. No, tietty ovi kii, mutta, en tie. Kuinka teillä muilla kissat on reagoinu?
 
Pikkumyy87
Mulla ainakin turvotuksen takia on sormien keskinivelet tosi kipeät! Välillä tekee vaikeeta ihan tekstata kun sormet niin "jäykät" :(
Päänsärkyjäkin ollut ja paljon!! Panadol 1g oon ottanut silloin ja välillä se auttaa ja välillä ei. Silloin kun ei vaikutusta ole niin oon pitänyt otsalla viileää rättiä ja silmien päällä sellaisia "unilappuja" ja maannut pimeässä ja hiljaisessa.. Sillain oon pärjännyt siihen asti aina kun saanut ottaa toisen grammasen Panadolin..

Eilen jatku supistukset koko päivän ja niitä tuli n.20min välein ja huomattavasti napakampia kuin ennen, välillä tuli alaselkään myös sellainen paine/menkkamainen jomotus.. Soitin taas synnytysvo:lle kun tuntu hassulta että toista vuorokautta putkeen supisteli noinkin tiuhaan. Samat ohjeet sain:lepo, kuumasuihku ja grammanen panadoli.. Kävin sit nukkumaan ja yöllä heräsin kerran sellaiseen alavatsan kramppimaiseen poltteluun..

Mutta kaikista vaivoista huolimatta ihanaa sunnuntaita :)

POKS Hemutus ja Möykky 35+0
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on myös kissoja.
Parvekevaunuissa nuo tykkää nukkua ja pinnasängyssä. Oon aatellu et nukkukoot, sänkyä en oo vielä vauvaa varten pedannut ja parvekevaunujen kankaat pesemättä. Sit ku oon ne tehny, niin laitan jonkun suojaksi, ettei kissat mee karvaan niitä, niistä kun lähtee karvaa ihan hulluna. Muuten ei haitta vaikka niissä nukkuisivatkin, eipä ne sinne sit mene kun vauva niissä on. Meillä oli kissoja jo silloin kun esikoinen syntyi ja yllättävän hyvin ne oppivat, että pinnasänkyyn tms ei mennä kun vauva on siellä. Tai sitten nukkuivat vauvan jalkopäässä. Mua tää ei haitannu, eikä siitä neuvolan terkkakaan mitään sanonut kun kysyin onko siitä jotain haittaa. Meilläkin kun on sisäkissoja ja madotettu säännöllisesti, niin ei mun mielestä oo mitään haittaa.
 
Meilläkin kissa, ei ole yrittänytkään pinnasänkyyn.. pinnat on senverran pieni väliset ettei sinne varmaan mahtuiskaan menemään ja Pinnasängyssä on tosiaan se ä-pakkauksen suojapahvilaatikko jonka päällä se itse pakkaus ja sit lopun osan sängystä oon täyttäny vauvan vaippapaketeilla ym vauva tavaralla niin ei edes kissa sinne mahtuisikaan
 
Rintintin
Onnea AmeHu! :flower:

Olen samaa mieltä tuon äitiyskortin mukana kantamisesta kuin muutkin edellä; mulla se on ollut aina laukussa mukana siitä asti kun sen sain. :) Nimenomaan juurikin siksi että jos jotakin sattuu. Mutta puhuiko Peikko jostain ice-numeroista...? Kun olen koittanu miettiä että miten ne numerot mihin pelastustyöntekijät voi soittaa niin miten ne tulee merkitä, mutta sitten se aina jää. Nyt kun tuli muistutus näin pitää käyttää tilaisuus hyödyksi. :D

Täällä vissiin ohjeena synnärille lähteä kun säännöllisiä supistuksia 10min välein tai jos vedet menee niin sitten heti. Ja tietysti jos tuntuu ettei kotona enää kestä niin sitten synnärille. :)

Rintintin & masukki 37+0 *poks* :heart: :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Taistis ja Mupelo
AmeHu Paljon onnea POJASTA :flower::flower:

vatsan toiminnasta sama kokemus kuin Hemutuksella. Koko raskauden melkein ollu ummetusta tai muuten kova maha, mutta varmaan rv 30+ eteenpäin maha ollu ihan löysällä, enkä oo mitenkään syömisiäni muuttanu :) Mystistä luonnon toimintaa ;)

supistuksista Mulla kun ei edelleenkään oo niitä ollu, niin mieitin tässä, että miltä ne tuntuu. Tuleeko teille niiden aikana sellasta menkkamaista särkyä? Vai onko se vaan enemmän sellainen kiristävä tunne, joka sattuu? :confused:

Sanmar + superpapunen 38+2 :heart:
 
Sanmar: Mulla harkkasupparit on vaan sellanen kiristävä tunne, joka alkaa ylhäältä ja siirtyy alas painontunteeksi mahan puolella. Sit ekat "kivuliaat" on ollu sellaisia, joissa suppari alkaa alaselän jomotuksena ja siirtyy kylkiä pitkin puristavaksi tunteeksi tohon ylävatsalle. Esikoisen aikaan muistan kivuliaista vain kauhean menkkakivun alavatsalla, mutta silloin kohdunsuu oli jo 5 cm auki. Jostain oon lukenut, että kivut kovenee mitä enemmän kohdunsuu aukeaa. Kahtena yönä oon heränny siihen kun vatsaa on kiristänyt, mutta kipua en ole toistaiseksi tuntenut. muoks* Tässä linkki ko. juttuun. Synnytyksen kolme vaihetta

Pikkumyy87: Meillä on kaksi kissaa, toinen sisäkissa ja toinen tykkää ulkoilla. Esikoisen odotusaikaan tykkäsivät majailla pinnasängyssä, mutta vauvan synnyttyä pysyivät siitä loitolla. Ulkokissa ei myöskään pyrkinyt ulkona vaunuihin.

Tässä odotuksessa turvotus on toistaiseksi pysynyt aisoissa, mutta esikoisen aikaa on siitäkin kokemuksia. Aamuisin oli sormet ihan tönköt, mutta ne vetreyty kun puristeli niitä nyrkkiin ja auki.

Täälläkin vatsan toiminta on helpottanut joku aika sitten. Nyt n. viikon ajan on saanut toisinaan käydä vessassa jopa kaksi kertaa päivässä.

Täällä alkaa jo hiljalleen jännittämään. Näin esikoisen aikaa unen, jossa meille syntyi vauva 21.5 klo 11.20. Esikoisen aikaa se ei toteutunut, mutta saas nähdä mitä nyt käy. Viime yönä näin pitkästä aikaa vauvaan liittyviä unia. Siinä synnytin pienen mustatukkaisen tytön, joka heti vatsasta tultuaan sanoi äiti. :D

Mupelo ja sintti 38+6
 
Viimeksi muokattu:
Mulla tais ensimmäistä kertaa eilen tulla kunnon supistus. Tätä ennen on ollut jotain epämääräisiä vatsan kovettumisia, mutta nyt tuli sellainen kunnollinen, joka muistutti synnytyssupistuksia ja salpasi hengen. Mutta siis yksi supistus sohvalla maatessa, ei sillä vielä lasta ole ulos tulossa :D

Sanmar, mulla ei ollut esikoisen kohdalla ollut supistuksen supistusta ennen synnytyksen alkamista. Neuvolassa jouduin aina vastaamaan, että en tiedä onko ollut supistuksia, kun en edes tiedä miltä ne tuntuu. Mutta jälkiviisaana siis osaan sanoa, että ei niitä supistuksia ollut todellakaan ollut.

Tuntuu kyllä että vauva olis vähän jo laskeutunut, selvästi tuntuu painetta enemmän tuolla lantion lihaksissa ja kävellessä vihloo enemmän häpyluun kohdalla. Mä toivon että kohdunsuu alkaisi itsekseen jo vähän kypsyä, kun todennäköisesti käynnistys on edessä ennen laskettua aikaa. Esikoisen kohdalla käynnistys aloitettiin tilanteesta, jossa kohdunsuu ei ollut vielä yhtään edes pehmennyt ja siinä menikin sitten 3 päivää ennenkuin mitään tapahtui.

Maikki rv 35+6
 
Semmosiahan ne menkkamaisia on mutta kovempia, menkkakivuthan on oikestaan supistuksia menkkojen aikana jolloin kohtu tyhjenee myös.
Mulla ainaki ihan oikeat synnytys supistus kivut tuntuu sille että kummassakin kyljessä ja selässä vedettäis niinku sormilla/ usealla tikulla ylhäältä alaspäin eli ihan polviin asti.
Mitenhän osaisin selittää paremmin, no siis sillee semmosia vetoja useita samaan aikaan jokka menee alaspäin ja sit sitä menkkatyylistä kovaa kipua. Ja sit myös tuntuu sille supistuksen aikana jos seisoo niinku polvet pettäis alta.
 
Rintintin mulla on kans puhelimessa ollut jo useita vuosia pari ice-numeroa (in case of emergency) ja ne on merkattu niin, että nimen edessä on kirjaimet ICE. Näin pelastustyöntekijät osaa etsiä nimiluettelosta löytyisikö ICE-numeroita. Esim. ICE Martta :)
 
Onnittelut AmeHu!! :heart:

Mulla kipeämmät supparit eivät koskaan oo erityisesti tuntuneet selässä tai reisissä tmv. kuten moni sanoo. Kovaa menkkakipumaista kipua, lähinnä vatsalla.

Mulla oli tunne eilen, että vauva on ihan pystyasennossa, siis pylly(?) oli tuossa ylhäällä keskellä, kun yleensä on oikealla sivussa. Sitten tänään taas tuntui, että vauva on palannut aivan POIKITTAIN. Siis ei missään viistossakaan, vaan poikittain vaakasuorassa :( Mutta ehkä kääntyy nyt sitten taas. Parempi, kun en alkaisi nyt stressaamaan tätä, mutta aion kyllä neuvolassa sanoa, että oletteko aivan varmoja, että on enää edes vähän pää alaspäin...mun neuvolalääkäri onkin onneksi jo keskiviikkona, eli 37+2. Muistin, että olisi ollut vasta perjantaina.

Huomenna tämä masuvauva on täysiaikainen!
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
Huomenta naikkoset.

Onnea kaikille nyyttinsä saaneille! :heart: :flower:

Se ois Rh neg. verikoe tänään ja huomenna sitte se synnytystapa-arvio. Jännää.
Eijolee Nökö kääntyny ja en todellakaan osaa asennoitua mihinkään alatiesynnytykseen ekana synnytyksenä, kun toinen on perätilassa, joten sektiota ehdotan huomenna.

Supistuksia tulee aika kiitettävästi, kun kaupassa käy /tai muuten vaan kävelee enemmän tai nousee ylös sängyltä / sohvalta, ni vatta kovettuu ja vetää sillai. Juilii. Miten sen sit selittäis :)

Turvotukset on kans tullu tutuksi nyt. Jalat, tai no nilkat on turvoksissa. : /

Meilläkin on kolme kissaa, mut en vielä kyl osaa sanoo, ovatko kiinnotuneita Nökön sängystä tms. Ei ainakaan sitteri oo heitä kiinostanu.. Nyt on joku niistä ryökäleistä alkanu vissiin kuseskelemaan vessan matolle, kahtena aamuna jo sellanen pieni läiskä siinä, tai merkkaamaan pikemminki, luulisin. Kauheen kiva!! :kieh: Jotenki tää raskaus on saanu mut tosi ärtyneeksi noille kahdelle vanhemmalle katille. Perkele ko tarvii tyhmyyksiä tehdä. :mad:

Jjjoooo, eiköhän siinä sit taas ollu. Huomenna ollaan viisaampia.

Emby^ ja nökö 36+0 :heart: :heart:
 

Yhteistyössä