Kesäkuun Kastehelmet 2012 **TOUKOKUUSSA**

Niin, melkein ihme, ettei kesäkuisia ole vielä syntynyt yhtään. Hyvin ovat masussa pysyneet! Mm. Enisalla ja Malendralla on varmaan tosi jännät ajat jo :) Mie suunnittelen parin viikon päähän esikoisen synttäreitä vielä, 3 viikkoa ennen laskettua aikaa. Eiköhän tuo vauva silloin ole vielä vatsassa kuitenkin.

Tänä aamuna mun masu näytti siltä, että vauva olisi suurinpiirtein pystyasennossa eikä enää puoliksi poikittain! Vau. Jospa se oikeasti kääntyisi oikeinpäin ja pysyisi siinä asennossa. Laskeutunut se ei vielä kyllä ole. Enkä kyllä oo satavarma siitäkään, että on oikeinpäin, ettei sitten kuitenkin olisi perätilassa. Neuvolakin on vasta reilun viikon päästä.

Hikoilusta: mullakin on kuuma helposti. Siis yölläkin tuntuu, että ei voi pitää edes lakanaa peittona, kun tulee kuuma heti. Samoin muutenkin oon kyllä huomannut, että nyt taas hikoilen vähäsen. Keskiraskaudessahan en hikoillut oikeastaan ollenkaan, saunassakaan.
 
Jee vihdoista viimein tuli ultra aika Tayssiin!! Eli 16.5 mennään.
Mää oon ollut jotenkin kauheen malttamaton ton ultran suhteen, ehkä siksi että haluan
vaan kovasti tietää kuinka poika on kasvanut. Toisaalta toivon että käynnistettäisiin aikasempaan
sillä mun maha on jo niiiin iso ja olo alkaa oleen kaikkea muuta kun hyvä. Parasta olisi jos
päättäisi itse lähteä syntymään aikasempaa :)

Mitäs kun nykyään ( oire ollut noin 1 vkon) niin kun lähden kävelemään niin musta tuntuu
että pissat valahtaa housuun... johtuisikohan siitä että vauva jo niin alhalla että painaa?
Toinen uusi oire on se että aikaisemmin kun mua supisti niin maha meni vaan kovaksi.
Nyt mulla on muutamaan otteeseen tullut etenkin kävellessä sellaista puukkomaista kipua
alapäähän?? onks nää nyt niitä sukkapuikko-juttuja joista raskaana olevat puhuvat?
Kypsyttääkö ne kohdunkaulaa? .. eilen illalla nukkumaan mennessä niitä tuli levossakin muutamia..

Joo ja onko kenelläkään ollut esim istumisen jälkeen tossa ylävatsalla sellainen puutunut olo?
Iho on jotenkin ihan puutunut? ei kipua lainkaa..

tulipas taas paljon tekstiä!

Marittalle onnittelut kääntymisestä :)

ja perätilavauvvojen äideille pitkää pinnaa ja tsemppiä mahdollisuuksiin alatiesynnytyksille!


H & M 33+3
 
Maritta83 ei se mitään :) hienoa, et siun baby vihdoin tajus miten päin pitäis olla ja toivon mukaan pysyy ny noin :)
tää oli vaan niin odotettavissa, kun vaan voi. ny vaan jännään et kääntyykö yrityksestä ja jos ei niin sitä et saanko mä koittaa synnyttää alateitse.. mut tärkeintä on et pääsee maailmaan turvallisesti :) kyl pisti naurattaa et miten voikin tämä toinenki olla perätilassa kyl o hyvää tuuria :D
 
  • Tykkää
Reactions: maritta83
Hemutus: joo, nuo puukoniskut kuulostavat niiltä sukkapuikkokivuilta. Mulla niitä ei oo vielä paljon ollut, vähän kuitenkin, vaikka vauva ei olekaan laskeutunut. Muistan, kun edellisessä raskaudessa vauvan pää oli tosi alhaalla, tuntui jatkuvasti noita vihlaisuja. Kun vauva liikkui illalla/yöllä paljon, vihloi välillä tosi kipeästi, mitä esikoisen odotuksesta en muista.
 
Moikka Piiiitkästä aikaa.... Oon ollu niin rättipoikkipuhki, etten oo paljo netissä roikkunu eli en oo edes lukenut teidän kirjoituksia, muutaku nyt vähä noin suurin piirtein.

Eli mähän olin eka viikon saikulla ennen äippälomaa ja sit viime viikon perjantaina oli ensimmäinen virallinen äitiyslomapäivä :heart:

Ja se että ois alkanut ihanasti äippäloma niin esikoiselle pukkas jonkin sortin viruksen, kuume nousi, kurkku ihan sairaan punanen ja näppyinen ja sit oksenti muutaman kerran 3 tunnin aikana ihan taudin alussa. Ei ollu mahatautia, kun käytiin sitten kurkun takia täs viikolla lääkärillä ettei oo angiinaa tms. sanoi vaan että tällästä on liikkeellä ja joillakkin lapsilla se kuume aiheuttaa niin pahan olon että tulee oksennus. Ja tuo ei ollu meillä eka kerta ku oksenti kuumeen noustessa. Nyt sit ollaan terveiden kirjoissa noin niinku suurin piirtein. Kuume on poissa mutta yskä ja nuha meinaa nyt sit kammeta päälle ja kurkku sillä on aamusin ilmeisesti kipeä kun pitää kaulastaan kiinni :( Reppana... Joten aika poikki ollaan oltu, ku eka oma kunto tai no raskaus väsytti ja aiheutti niitä supistuksia, ne on nyt onneksi helpannu, vähä, ja mäkin jo tänään vähä siivoilin täällä. Toki miehelle jäi imurointi ja lattian pesu :popcorn:

Supisteluista oottee kirjoitellu ja täällä tosiaan oli hieman niitä kovempia tuli sielä ennen äippälomaa aina iltaisin. Nyt hieman rauhoittunu, tokikin eilen oli illalla vähä taas, mutta katotaan jatkuuko tänä iltana kun oon täällä vielä siivoillu täällä... nivusta kyllä repii, mutta taitaa olla liitoskipuja kun täällä on nyt vauva selvästi raivotarjonnassa ja kiinnittynytkin jo jonkin verran. Viimeksi neuvolassa terveydenhoitaja sanoi että pää ei ole kiinnittynyt ja se heiluu vielä tuola, mutta eilen ei enää ja sf-mittakin oli kasvanut vain 0,5cm kun maha on niin laskeutunut ja se tuntuu :O

Lasten/vauvojen nukkumapaikoista olitte myös keskustelleet... Meillä siis esikoinen siirrettiin lasten sänkyyn Pääsisäisenä joten meillä on pinnasänky vapaana ja se tullaan tuomaan meidän makuuhuoneeseen. Esikoinen nukkui meidän kanssa samassa huoneessa kunnes oli 4kk, koska mä en saanu sen tuhinoilta nukuttua ja samaan aikaan mun maitokin loppui, joten siirrettiin se silloin omaan hhuoneeseen. Mitään ei suunnitella sen koommin uuden tulokkaan varalle, mutta ei mua haittais jos saatais se omaan huoneeseen samoihin aikoihin kun esikoinen :) Mun unenlaatu ainakin parani huoneen vaihdon myötä silloin, eikä mua haitannut käydä syöttämässä lasta eri huoneessa. Ainakaan silloin :D Katotaan ny kuinka nyt käydään...

Hienoa kun kenenkään meidän vauvat ei oo ollu liian hätäisiä! Kaverille syntyi Vappuaattona vauva rv 36eli kk etuajassa. Vauva voi nyt hyvin, mutta joutuu olla sairaalassa kunnes saa vähän enempi lihaa luitten ympärille, kun vauva oli painanut 2470 g. Mutta pääasia että kaikki hyvin :)

Valmisteluita oon täällä tehnyt sen mitä jaksanut, eli pessy vanhat vauvan vaatteet ja nakannu ne kaappiin. Eipä siinä kauheita ponnisteluja tarvinnu ku kone ne pesi ja kuivina sit viikkasin kaappiin. Enkä tällä kertaa edes lähtenyt silitteleen niitä niinkuin tein esikoisen aikaan :D

PikkuMyy ja kikko 35+4
 
sellaista piti vielä laittaa..

Saatiin vaunut ja nyt olen sit pähkäillyt että mitä kopan sisälle??
Äiteni ehdotti sitä äitiyspakkauksen makuupussia?

Itse ajattelin että laittaisin sen kopan patjan päälle jonkun lakanan (enenmmänkin suojaksi)
ja sen päälle sitten makuupussin, johon voin suoraa aina siirtää vauvan. Pussia pitäisin sitten
auki/kiinni ilman mukaan.
Miltä kuulostaa??
:)
 
Hemutus Juu täällä ilmoittautuu yksi odottaja täysin samoilla oireilla! :wave:
En tiiä kypsyttääkö ne kohdunkaulaa, mutta ehkä ihan kiva jos vähän kypsyttäisi :)
Vaunuihin itse ajattelin laittaa sen pussukan (beige missä nalleja) mikä tuli äitiyspakkauksessa. Musta se on sopiva kesälle :) Muuten mul on vaan semmonen untuvapussukka ja sitä en viittis kesähelteisiin laittaa. Sitä voi sitte pidellä siinä auki jos kauhee kuumuus yllättää.

Jipii tänään oli neuvola pitkästä aikaa ja kaikki on hyvin. Siellä se vieläkin kukkuilee raivotarjonnassa ja pääkki on tosi alhaalla. Nyt pitäs sitte joka viikko käydä näytillä. Maanantaina on onneksi jo neuvolalääkäri ja saan vihdoin ja viimein tietää pikkusen (?:D) painoarvion. Paitsi ainoona varjopuolena joudun huomenna mennä antamaan maksa-arvoista näytteen, mut toivottavasti ei oo mitään mistä pitäis huolestua.
 
Heippa! Paljon on tullut tekstiä sitten viimekäynnin. Aika monella tuntuu olevan vauva perätilassa.

Tänne ei mitään uutta auringon alla. Neuvola oli eilen, mutta ne käynnit tuntuu vähän turhilta kun kuitenkin tarkemmat seurannat tehdään äitipolilla ja neuvolassa lähinnä vain punnitaan minut. Mulla on kans turvotusta nilkoissa iltaisin tosi paljon, mutta ei siitä sanottu neuvolassa mitään, kun verenpaineet on pysyneet koko ajan 120/70 pintaan.

Mulla on vielä töitä tämä viikko ja ensi viikon alku. Äitiyspäiväraha pitää vielä tarkistuttaa (pyytää palkanlaskentaa lähettämään uudet Y17-lomakkeet), kun huhtikuun lopussa tuli toisesta työpaikasta isompi könttäpalkka, joka varmaan nostaa äitiyspäivärahaa.

Vauvan koppaan mäkin ajattelin laittaa patjan suojaksi jonkun pienen lakanan ja sitten tarvittaessa peittoa/makuupussia. Meillä on nyt kova kantokoppa, jossa itsessään ei ole "kantta", joten täytyy sit katsoa miten paljon vauvaa pitää peitellä.

Maikki rv 34+1
 
Nopeasti kommenttina koppaan ja sen täytteeseen: mun kokemus äippäpakkauksen makuupussista on se, että se on sitte yllättävän lämmin. Nyt kun ainakin täällä etelässä alkaa päivällä olemaan 2v:llekin hanskaton keli, sinne pussiin riittää vauvelille aika vähän päälle. Sinänsä se pussi on loistava, kun sen saa esim kauppaan mennessä tai unien jatkuessa vielä kotiin tullessa avattua ilman, että nukkuja huomaa mitää : )
 
Äp:n makuupussista: meidän makuupussi on ainakin tosi lämmin. Meillä on kyllä pehmeä koppa, joka on kapea, mutta kun esikoinen syntyi aikanaan kesäkuussa ja oli hellekesä, ei kyllä voinut laittaa kuin ohuen peiton päälle, kun vauvalla ihan pienenä oli pitkät vaatteet kuitenkin. Loppukesästä, kun vauva oli isompi, oli pakko vauvankin olla melko vähävaatteisena vaunuissa varjossa, ja siltikin reppanalla oli kuuma. Vaunuissa on kuuma, kun ne pitää kuitenkin laittaa vähätuuliseen paikkaan ja vauva lämmittää vaunuja.

Mun selkä sanoo nyt, että pois koneelta!
 
Tohon vaunujen peite/lakana juttuun.. Meillä oli viime kesänä esikoisella vain tyynyliina aluslakanana ja mukana villapeite mitä ei varmaan tarvinnut kertaakaan. Vaunuissa on oikeasti lämmin ja ilma ei kulje, joten tuskin kesähelteillä tarvitsee muuta kuin vaatteet mitkä on päällä. Neuvolassakin sanoivat että usein vanhemmat just liioittelevat tota lämmön tarvetta ja vauva raukat sitten paistuvat siellä vaunuissa. Vastasyntyneen ääreisverenkiertohan on ihan erilainen kuin aikuisten mutta siihen riittää esim. sukat käsissä ja jaloissa. Miun mielestä vaunujen päälle riittää vallanmainiosti hyönteisverkko, ei mitään vilttejä tai harsoja paitsi ehkä korkeintaan varjoa antamaan. Maalaisjärkeä :)

Jee, meillä rupeekin vauvaa varten olemaan valmiina miltei kaikki. Vielä pitäis hommata tuttipullon tutit (btw suosittelen luonnonkumisia, virtaus silleen jännästi parempi kun siinä se ilmareikä ja muoto erilainen kuin tavallisissa :D), tuttelia ja vaipat. :) Imetystyyny, äippäkopan lakanat ja pehmusteet ym. tulivat tänään postissa. Eilen löysin s-marketilta semmoisen ainun 120ml pupu tuttipullon mikä oli esikoisella paras, ei uskois että niissä tuttipulloissakin on eroja (yleensä niissä se korkkiosa narskuu ja pyörittäessä tuttiosa menee rytylälle, käteen ei istu kunnolla jne. :D Ei tommoisia voi tietää kuin kokeilemalla)

Mut niih, saattaahan tässä mennä vielä kaksi kuukauttakin ennen kuin vaavi viimeistään ulos tulee.. Mutta valmiina ollaan :)

Peikko ja Otus 33+6
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
argh!! Mulla on noussut paino kahdessa päivässä melkein 2kg!! Sitten kahdesssa päivässä tullut myös turvotusta koko kehoon. Oon tällä hetkellä aivan nestelastissa. Jalat pinkeät, sormia ei saa koukkuun kunnolla, sormuksia ei millään saa käteen, naamassa näkyy vain kaksi pistettä (SILMÄT :D ) ..eilen illalla alkoi sitten särkee päätkin ihan kunnolla. Yön nukuin jalat kohotettuina ja aamulla kun klo. 06 heräsin päänsärkyyn!! ...niin jalkojen ja käsien turvotus ei oo laskenut yhtään!!

Soitin äsken sitten neuvolaan ja sain onneksi heti klo 11 ajan.......
nyt sit vaan odotellaan. Musta tuntuu että ei sielä mitään myrkytystä oo, mutta tuleepa tarkastettua kuitenkin!!

vointi on muutenkin niin väsynyt!!!! ..vielä väsyneempi kun alkuraskaudessa! :(

h ja m 33+4
 
hemutus toivotaan et on tätä normaalia vaikka toivoisn ettei tota olis kyl ollenkaan.

vaunusuojaus en oo edes ajatellu moista. Kattelin kyl koppaa ja mietin et mitäköhän tonne sit tunkis, mut se jäi ajatuksen asteel. Lakanan tajusin mut siin se sit oliki :D kaippa toi ohut villaneulepeitto riittää ja sit lisää jos on tarvis. Äippäpussukan tungin kaapin perukoille, musta se oli kamalan paksu.

En osaa tutteleita kyllä valmiiks ostaa ja tuttipullojakin ostin vain 1kpl. Omat vaipat ja vauvan kestovaippasäiliö täytyy viel hakee ja tajusin ettei mul oo pikkuvauvan lakanoita ollenkaan, eikä pyyhettä. Matka finlaysonin tehtaanmyymälään odottaa. Jes! Hoitoalustoihin tein uudet päälliset ja vanhoista tein matka-alustat. Kertakäytröpesulappui kai täytyy ostaa hoitokassiin mukaan, kotiin teen pieniä pyyhkeitä kun alapesua täällä harrastetaan. Mitä vähempi kertakäyttömateriaalia sen parempi..

Kotiutumisvaatteet sain valkattua ja kietasubody ja sammarit, sukat ja ohut takki niin ja pipo. Otin kokoa 56 ehkä on isot ehkä ei :) ehkä pitäisi body laittaa viel 50 kokosena vaihtoehdoks. Parkuminen oli taattu koko vaatetutkiskelun ajan. Ei auttanu mikään ja parkuminen on taattua milloin tahansa kun mietinki pientä mahan ulkopuolella. Varsinkin kun nään pienen ja mieheni yhdessä niin aivan superherkkänä olen jo ajatuksesta.

hikoilua on ollu vähän jossain vaihees oli enemmän. Enempi ahdistaa ja henki meinaa loppua kun on kuumassa tilassa tai paikassa. Saunassa ei tätä tuu mut jossain kaupoissa tai kylässä ym. ihan alkaa heikottamaan. Toi hikoilu on kyllä ahterivaiva jos kokoaikaiseksi muodostuisi
 
Huoh mä rupeen oleen niiiiiin kypsä näihin kipuihin ja kolotuksiin :(
ttanu ipanalle sanoo että eikös jo olis aika lähtee synnärille pikkuhiljaa kun tosiaan sattuu niin paljon että yöllä en saa nukutuks ja päivät menee siinä kun yritän vaappua eteenpäin kolotusten kanssa.

mä hain vaunut viime viikolla kun sain kaverilta vanhat mutta ihan mielettömän siistin 7vuotta vanhat hartan vaunut :) sit viikoloppuna tuli kasailtua pienokaiselle sänkykin.
vaatteet on ollu kaapissa jo pestynä hyvän tovin samoin petivaatteet ym on valmiina pikkuista varten.ja nyt kiitän onneani että laittelin ne valmiiks sillon kun oli energiaa koska nyt sitä ei enää ole...
väsyttää vaan ihan tolkuttomasti ja nivuskivut haittaa niin paljon liikkumista että ei hyvä tosiakaan :(
nyt mä ymmärrän kun sanotaan että odottavan aika on pitkä :D
esikoista odottaessani olin jotenkin sellasessa transsissa (vai miten ny kirjotetaan) että koko ajan vaa hymyilin ym ja koskaa mihinkää ei sattunu saatika olis ollu mitää muita vaivoja :D
aikanaan kun synnärillekkin lähtö tuli niin makoilin illalla sängyssä ja ja ilmoitin miehelle että pitäs varmaan lähtee.
mies kuito ympäri kämppää paniikissa ja mulla ei ollu mihinkää kiire :D
mulla ei siis ollu kipeitä suppareita tai mitää muutakaan oiretta lapsen syntymästä mutta tuli vaan tunne että on mentävä.
matkalla mietin monee kertaa että onkohan väärä hälyytys mutta sitten kun päästii perille ja kätilö tutki nii sano että pitäs mennä samantien synnytyssalii :D
siin kohtaa tajusin että perhana mä synnytän kohta oikeesti ja tajusin että tän pitäs varmaa sattuakkin :D
no siinä kohtaa meni viesti vasta aivoille ja sitten kivut alkovatkin, mutta sairaalassa olostakaan en juuri mitää muista että olin sieläkin vielä nii pihalla.
loppuviimein sit kuitenkin meni niin että joutuvat ruveta heiluttelee veistä kun en auennutkaan tarpeeks.
tasan nii kaua pysyin hereillä leikkauksessa että näin lapsen ja sen jälkee lähti taju ja ihmekkös tuo kun verta lähti päälle 2litraa.
ihme sinällää mutta silti mulle ei jääny mitää pelkoa ym sektiookaan kohtaan :)

omaa napaa vielä sen verran että täällä on asiat selvinny tai selvinny edes sen verran että tiedän saavani mieheltä kyydin sairaalaa...katsotaan sitten mitä lapsen syntymä tuo tullessaan.mä todellakin toivon että mies herää tähän todellusuuteen ja että tää on ollu vaa jotai hetkellistä häiriöö.

huh jokohas sitä alkaa kohta ensimmäiset syntymään :)
 
Kiva kuulla Matte että miehen kanssa asiat selvinneet edes jotenkin, toivottavasti on vaan jännitystä tulevasta elämänmuutoksesta. Tsemppiä kipujen kanssa.

Itse laitan vaunujen kovaan koppaan lakanan/ tyynyliinan lakanaksi ja sitten ilmojen mukaan kevyttä peitettä päälle tai sitten äitiyspakkauksen makuupussin jos on sellanen +10 asteen suomen suvi.

Toivottavasti Hemutuksella ei ole raskausmyrkytystä!

Tielsa rv 33+5 (onpa hyvä olla tällä palstalla niin tulee aina välillä laskettua millä viikolla edellään)
 
Hemutus: onpa kurjaa, että yhtäkkiä on noussut noin kova turvotus :( Tule sitten kertomaan, mitä neuvolassa sanottiin?

Mä näin yöllä unta, että vauva oli syntynyt, ja mulle ei tullut yhtään tikkiä. Toivottavasti olisi sen puoleen enneuni :) Jotenkin haaveilin siinä unessa vielä neljännestä vauvasta.

Tänään olen vähän edistynyt siivoamaan. Selkä oli taas illalla / yöllä jonkin verran kipeä mutta nyt parempi. Saa nähdä, kipeytyykö taas iltaa kohti.

Vaa'assa kävin. Mun herkuttelulakosta huolimatta painoa näyttää tulleen kyllä lisää. Kävin vaa'assa vielä nyt aamulla, ja silti näytti, että taas reilu puoli kiloa lisää, viikossa. Pöh. Toivoin, että tarkemmalla ruokavaliolla olisi jotain vaikutusta painonnousuun. Turvotustakaan kun ei liiemmin nyt ole.
 
Vaunujen koppaan itekki varmaan laitan vaan lakanan ja jonku ohkasen peiton mukaan kesähelteillä.
Talvella meillä oli kovassa kopassa vauvalla vaan sisävaatteet, ä-pakkauksen kevyt vanupuku ja sitte oli vaunussa makuupussissa ja tarkeni kovillakin pakkasilla. Itseasiassa esikko ei käyttäny ekavuotena toppahaalaria kertaakaan.

Minä oon ostanu 5 tuttipulloa kaappiin, niitä kuitenki menee ja meillä osa esikolla hajosi pohjasta, alkoivat vuotamaan. Nämä oli ainun pulloja.
Ostin myös laatikollisen Nan1 maitoa. Mä tiedän valmiiksi jo etten varmasti jaksa imettää öisin ainakaa montaa tuntia, kun esikkokin vaatii vielä joka yö minut hänen viereensä nukkumaan.

Viikkoja tänään 37

Vieläki mietinnän alla mihin laitan esikoisen kun lähtö sairaalaan tulee, minulla kun ei ole oikein ketään jolle voisi viedä. Ja ukollakin sattuu olemaan yövuoro töissä viimesellä rv viikolla, jos sillä viikolla sattuu syntymään.
 
Eli neuvolassa käyty.
Terkkarikin sanoi että mun naama on ihan turvoksissa, vaikkei ole kun kerran mut nähnyt.
Eli siis se mitä itse nään peilistä on tosiaan totta. Naamasta ei erota kun silmät!HYI!

Kokonaisvaltainen turvotus siis on. Proteiinia pissassa ei ollut. Verenpaine on koholla
(normaalisti se on 115/60) nyt siis verenpaine oli 136/75. Mitään suurta nousua sen suhteen ei ollut, mutta mun normaali arvoihin on kyllä koholla hieman. No terkkari konsultoi sitten synnytyslääkäriä joka oli sitä mieltä että virtsan stiksit mulle käteen mukaan ja kotiin seuraileen. Eli oon siis kotona nyt ja joudun seurailemaan pissaa, jos siihen erittyy proteiinia/ mun olo vkonlopun aikana huononee niin pitää lähtee Taysiin. Mulla kuitenkin äitipkl:llä kontrolli aika ensi ke, jolloin lääkäri viimeistään tilanteen arvion.

Terkkari samalla käsikopelolla arvio poikaa, joka siis ilmeisesti jo kiinnittynyt, rt:ssä köllöttelee. Terkkari sanoi: jos tää nyt syntyis niin painoarvio olisi varmaan joku kolme kiloa. KOLME KILOA! :D .. itse oon arvioinut että paino voisi olla nyt joku 2,6kg (ultrassa vkolla 29 arvio oli 1,8 ja oli kasvanut 200g/viikko ja nyt rv 33)


mää niin toivon että poika päättäisi itse syntyä aikasempaa.

Hemutus ja ylipainoinen herra M 33+4
 
Hemutus: Mun mielestä toi on jo aika iso muutos verenpaineessa. Toivottavasti tilanne rauhoittuu. Nyt vain LEPOA!!!

Mulla oli tallessa Aventin tuttipulloja edellisten jäljeltä. Uudet tutit pitää vaan ostaa. Noi Aventit on hyviä siitä, että tutti muistuttaa oikeaa rintaa muodoltaan. Ne ei siis ole ainakaan mitenkään vaikuttaneet imetyksen sujumiseen vaikka lapsi onkin saanut välillä pumpattua maitoa pullosta.

Korviketta en osta! Suosittelisin, ettei ainakaan ensimmäistä kertaa asialla olevat äidit ostaisi sitä varastoon. Siihen on liian helppo tarttua epävarmuuden hetkellä, jos sitä on käden ulottuvilla. Korvikkeiden käyttäminen voi taas hankaloittaa todella paljon imetystä ja jopa vähentää maidontuotantoa, jolloin on taas annettava yhä enemmän korviketta ja lopulta imetys loppuu liian lyhyeen. Kyllä niitä sitten saa kaupasta, jos tulee todellinen hätä ja on pakko ostaa. Varmuuden vuoksi en ostaisi.

Matte: Hienoa, että mies on luvannut ainakin kyydin sairaalaan! Toivottavasti hän "tulee järkiinsä" vauvan synnyttyä. Tsemppiä!

Meillä on pehmeä vaununkoppa, jonne en meinaa laittaa yhtään mitään vauvan lisäksi. Se on jo itsessään tosi lämmin vaikka auki olisikin. Kesähelteillä vauva tosiaan hikoilee siellä vaunuissa vaikka olisi tosi pienissä vaatteissa eikä mitään peittoa tms. Vaunut siis varjoon ja kaikki mahdolliset "tuuletusaukot" vaunuista auki.

Mullakin on niitä "sukkapuikkokipuja" kohdunsuulla. Välillä tuntuu kuin vauva tökkisi sormellaan sinne :LOL: Muutenkin välillä painaa jo melkoisesti sinne. Pissahätä tulee aina, kun nousee ylös vaikkei sieltä tule kuin pieni tippa. Jotain siellä siis tapahtuu, mutta en tiedä onko kohdunsuu avautumassa vai vaan jotain muuta venymistä tms. Lääkärineuvolaan on vielä pari viikkoa, joten siihen asti olen pimennossa kohdunsuun tilanteen suhteen.

Mun turvotus on helpottanut hieman. JEEE! Olen lepäillyt ja syönyt urakalla ananasta. Toivottavasti sama jatkuu ensi viikollakin, kun olisi taas neuvola ja punnitus ;)

Barbbis 33+5
 
Moikka!

Hemutus: Onneks pissa oli puhdas ja paineet vielä suht ok. Lepoa suosittelen, vaikka siinä hommassa meinaa välillä mennä hermot... Eli pitkää pinnaa :) Ja jos kotona rr mittari niin kannattaa niitä paineita ottaa päivittäin.

Omaa napaa:

Itse nyt maannut kohta 1,5 viikkoa. Olen toki välillä istunut ja myös käppäillyt ulkona pikku hetkiä, silloin kun on ollu oikein ihana ilma. Joka ikinen päivä supistelee, eteenkin iltaisin ja selkä kipuilee alhaalta (en oikein tiiä johtuuko tästä makaamisesta vai onko suppareita). Myös sitä menkka jomotusta on päivittäin pikkusen. Mitään vuotoja ei onneks ole ja paineetkin rauhoittuneet. Me tosin vaihtelee älyttömästi ja olen huomannut että vasemmalla kyljellä makaessani ne on matalimmillaan. Pissassa oli tänä aamuna eka kertaa prot +, mutta siitä kysyin silloin aikoja sitten äitipolilta niin lääkärin ohje oli että yks plussa ilman muita oireita ei meinaa mitään. Jotenka jatkan vaan seuraamista huomen aamuna. Turvotusta on herkästi, lievästi, mutta nyt vähemmän kun ei ole ollut paljoa ylhäällä. Mieli ollut nyt parempana, odotan jo ensi tiistaita kun on äitipolilla käynti. Se tuntui viikko sitten niin kaukaiselta, mutta onneks tää aika on mennyt kuitenkin suht nopeasti. En uskalla sinne lähteä ilman omaa sairaalakassia, koskaan kun ei tiedä tullaanko sieltä kotiin vai mitä tapahtuu.

Minulla ollut pari kertaa sitä teidään kuvaamaa sukkapuikkokipua, mutta ei suihkaan kohdunsuulla vaan tuolla yläreunassa mahaa?! En ole siitä nyt hätäillyt, kun se on mennyt asentoa vaihtaessa ohi ja kestänyt vain ihan hetken.

Eikö kukaan laita jotain pissasuojaa vaunuihin? Esim. muovitettua froteeta? Äitini siitä puhui, en ole vielä tehnyt päätöstä laitanko semmosta. Kuinka pitäviä nykyajan vaipat on?

Emppa ja muori 32+5
 
Viimeksi muokattu:
Emppa
Mää oon ostanut ja laitan sekä pinnasänkyn patjan päälle sekä vaunukopan patjan
päälle pienen suojan. Varmuuden vuoksi :) ..ei ainakaan mee hermot jos vaippa falskaisi :)
Jaksamista sulle myös levossa olon kanssa! en nyt muista mutta oliko sulla jossain vaiheessa huomattu
kohdunkaulalla muutosta? itsellä tuntuu että vois olla jotain muutosta, sillä on noita sukkapuikkokipuja kävellessä
sekä nyt tullut sellainen että kun kävelen niin tulee tunne että pissat valahtaa kokonaan housuun, poika ilmeisesti
painaa jo tonne alas sen verran :ashamed:
 
Muovitetusta froteesta: hommasin esikoiselle innoissani ja käyttämättä jäi. Kyllä mun kokemus nykyajan kertiksistä on se, etteivät juuri falskaile. Vähän isomman lapsen koko yön ollut vaippa on välillä ollu märkä ulkopuolelle asti. Siihen hätään on riittäny lakanoiden vaihto. Sen muovitetun froteen sijaan me on laitettu ylimääräinen tavallinen lakana poikkisuuntaan sängyn pääpuolelle, siis äitin ja isän sänkyyn, kun imettäessä vähän tirskahtelee. Ei oo tarvinnu olla kaikkia lakanoita vaihtamassa alin omaa.

Täällä ollaan jalat ristissä.. Mies on työreissussa ja nla-lääkäri kertoi aamulla, että paikat alkaa olla tällä äipällä valmiina. Kohdunkaula oli pehmennyt ja enää sentin mittainen ja yhdelle sormelle auki :0 Lääkäritäti pääsi päätä silittelemään.. Ja limaa riittää, näytti oikein instrumenttinsa päätä mulle. Vauveli on siis lähtökuopissa - kun nyt pysyis mahassa vielä ees vuorokauden!

Ja erityistsempitykset plussauskamulleni Enisalle!!!

Höpöttäjä 36+5
 
Toivottavasti Hemutuksen tilanne pysyisi ok:na!

Höpöttäjälläkin alkaa jännäilyt nyt sitten tosissaan! Aika monella ovat paikat jo auenneet / pehmenneet. Mulla oli esikoisesta 36+4 kohdunkaula lyhentynyt 2,5cm:iin ja paikat pehmenneet mutteivät auki. Syntyi 39+2, vedet menivät 39+0. Kuopus sen sijaan, 37+0 ei mitään tapahtunut! Ja yli mentiin 8 päivää. Nytkin mulla on olo, ettei mitään olisi tapahtunut kohdunsuulla. Vauvakaan ei ole laskeutunut. Supistuksia on tänään ollut ihmeen vähän ja muutenkin olo on ollut pitkästä aikaa hyvä. Vasta nyt näin myöhään illalla selkä alkaa oireilla enemmän.
 

Yhteistyössä