Kesäkuun Kastehelmet 2012 **TAMMIKUUSSA**

sofiia ja Pikkumyy Mullaki ollu noita aiemmas raskaudes ja niitten pitäis olla ihan normaaleja, omalla kohalla kyl säikähän kaikkee ja oon noitaki nyt silloin tällöin tuntenu, harvoin vielä onneksi.
Et en kuiteskaa usko että mitää huolta on.

Missy 18+0
 
rattaat täällä hankinta oli kanssa emmaljungat vuodelta 2004 en vaan jaksa kaivaa merkin eksaktia nimeä. Ilmatäytteiset kumit on ja edellinen käyttäjä ainakin kehui niitä. Tietysti niitä täytyy ilmailla..

vakuutusta on pohdittu edelleen ja ratkaisua ei ole kyllä löytynyt..

närästys / ummetus närästystä ei oo, ummetus on astunut kuvioihin. Olo on sellainen, että suoli on tukossa ja mitään ei tule. Tänään aamulla sitten rohkaistuin toimittamaan ja ähisemään ja sillä seurauksella, että pikkruillin kynnenkokoinen verihyytymä tuli kyllä pyyhkiessä etupuolelta... Maha ei oo ollu erityisen kipeä, nipistelevä ja verentulo ei ole jatkunut.. Lääkäriin en lähtenyt olen loikoillut ja istuskellut tänään.. Jos alkaa oirehtimaan jotenkin sukellan kyllä pikaisesti lääkäriin.. No suoli ei tyhjentynyt ja ummetuskipua kyllä on, pakko varmaan huomenna hakea luumumehua litratolkulla ja iskeä kitusiin. Sekä levolacia. Ja teille jotka olette näiden ummetusten kanssa jo pidempään taistellu niin asteen kovempi masukan toimittaja on laxoberon. Se on reseptivapaa ja saa käyttää raskauden aikana.

synnytys/puudutus monia näkökulmia!! Parhaimman näkökulman luomusynnytykseen barba35 antoi.. Siihen kun itse pystyisi, ehkä täytyy alkaa tsempata omaa henkistä kanttia. Sen verran täytyy oikoa käsityksiä spinaali/epirudaarli puudutuksesta ja muista kivunlievityksistä, että ne eivät johda sektioon tai heikennä ponnistusvoimaa siinä mallissa ettei synnytys olisi mahdollista. Jos heikentäisi ei niitä käytettäisi. Kyllä se on lapsen hätä eli huono tarjonta, heikenneet sydän äänet tai äidin totaalinen voimattomuus eikä apukeinot (imukupit/pihdit) auta jotka viimein johtavat sektioon. Kuten monesta yllä on käynyt esille varsinkin kun kiireellisestä/hätä sektiosta puhutaan. Toki synnytystapa-arvio voi myös tähän johtaa ja jossain paikoissa pelko. Meidän sairaalassa pelot pyritään voittamaan pelkopoliklinikalla. Alatie synnytys vain on parempi. Kuten joku mainitsi niin rusentava maailmaan tulo herättää esimerkiksi lapsen keuhkoja ja muita elintoimintoja siihen, että nyt pitää toimia omillaan..

rakenneultra on helmikuun alussa rv 20+3 ja vielä tarjottiin seuraavalle viikolle. Täällä tilaillaan ite kaikki ajat näihin tutkimuksiin. Mitä pidemmällä raskaus on sen paremmin vaavin kehitys näkyy. Sokerirasitusta en vielä ole varannut.. Neuvolassa kävin kanssa keskiviikkona ja kaikki oli kunnossa. Painoa on tullut 4kg. Sydänäänet jyskytti, tosin täällä ei kukaan ole laskenut millä tahdilla kunhan sanovat olevan hyvät äänet..

Ai niinsynnytystapa-arvio on aina eka kertalaisilla ja sitten jos on käynyt sektion läpi.

Ja voimia kaikille saikuilla olijoille ja annaalle erityisesti piinavasta odotuksesta! Harmillista, että sulle lupailtiin kahta viikkoa eikä varoitettu pidemmästä ajasta..

Sandra ja mini 15+6

Ps. yövirtsaaminen on lakannut, YES! Hetken rauhaa yöksi. RUmmutuksia ja potkuja siis odotellessa. Issiasta ei vaivaa yoga ja kevyet lihaskuntoharjoitteet kyllä auttaa. Suosittelen!
 
Viimeksi muokattu:
Itse mietin pääni puhki ummetuksen vuoksi alussa. Ja edelleen täytyy se mitallinen ottaa Levolacia joka ilta muuten ei vaan toimi. Oon joutunut käyttään kaiken maailman microlaxejakin tarvittaessa..
Sandrastiina
Onks sulle lääkäri määrännyt Laxoberonia? Itse valmisteessa kun lukee

"Lääkkeen käytöstä raskaana oleville naisille ei ole olemassa tarkkoja ja hyvin kontrolloituja tutkimuksia. Pitkä kokemus ei ole antanut viitteitä lääkkeen haitallisista vaikutuksista raskaudenaikaisessa käytössä. Laxoberonin, kuten muidenkin lääkkeiden käyttöä on kuitenkin vältettävä raskauden aikana ja käytettävä vain lääkärin ohjeen mukaa"

---Tämän vuoksi itse en ole kys lääkettä käyttänyt... vaikka olisin halunnut sillä levolacci maistuu niin p:lle :D ja apteekin farmaseutti sano että sitä ei ole hyvä käyttää kun kävin kysyyn joskus muutama kk sitten.. Itse en kauhean tarkka mistää ole ollut mutta jotenkin toi on jäänyt vaan mieleen.. koska esim movicolia ei saa käyttää ja neuvolastakin vaan sanotaan levolac tai microlax

H&M 15+5
 
Viimeksi muokattu:
^Kyllä omankin päivän pelasti microlax. Toisaalta väänsin jo melkein itkua, että eikö tästä tule mitään. Synnytyskin alkoi pelottamaan sen ummetuksen kauhukokemuksen jälkeen. :D

Meille kotiutui eilen työkaverilta telakallinen turvaistuin. :) Heillä se oli tilaa viemässä, joten piti jo ennen rakenneultraa uskaltaa ostaa se pois nurkista pyörimästä.

Meillä mies herkuttelee toista päivää sushilla. Onneksi sushi ei suurinta suurta herkkua ole itselle, mutta se itse graavattu lohi ja katkaravut. :( Rullat näyttivät jopa paremmilta, kuin näillä kaksplussan sivuilla pyörivässä mainoksessa. :D
 
Laxoberonia ei ole mulle määrätty, mutta tiedän naisen joka tätä on käyttäänyt. Sitä en kyllä tiedä onko lääkäriltä saanut ohjeistuksen tai luvan. Toi teksti antaa viitteen, että tuotetta on käytetty raskailla ilman tutkimuksia. Lääkefirma ottaa vastuun itseltä pois jos tota käyttää ja jotain ongelmia tulisi. En suosittele silti siis käyttämään jos itsellä on epäilyksiä vaan tarkistamaan lääkärin mielipiteen joka varmaan on kielteinen jos lääkärillä ei kokemusta ole siitä miten raskaanaolevilla toimii....
Vähän sama asia taitaa olla pahoinvointi lääkkeiden kanssa raskauspahoinvointiin, niitäkään ei saa popsia ja silti tiedän ihmisiä jotka niitä on käyttänyt lääkärin määräyksestä ...
 
Tosi useassa käsikauppalääkkeessä on sensortin maininta että pitää lääkäriltä varmistaa raskauden aikainen sopivuus.. Neuvolasta kannattaa kysyä asiaa. Mun mielestä joissain esim. Femiflorissa on tästä varoituksesta huolimatta Suomessa ihan yleinen hyväksyntä raskauden aikaiseen käyttöön (eli ei välttämättä tarvitse LÄÄKÄRILTÄ kysyä :) )

Kovaan vatsaan täällä suositellaan magnesiamaitoa. Itselle riittää ihan lasillinen kevytmaitoa tai ruokalusikallinen vehnäleseitä ja vatsa toimii liikaakin :D Jotain hyvää tästä munkin huonosta mahasta.:rolleyes:

Mä kysyin tosta synnytystapa arviosta sitä että ultrataanko kaikilla silloin rv37? Kun se meillä kuuluu joka raskauden seurantaan :) Oon vaan kuullut ettei ultrata vaan kokoarvio tehdään käsikopelolla (joka on mun mielestä huono asia, tutulle piti tulla alle 3kg vauva mut olikin yli 4kg vaikka syntyi ennen la, ja sitten just nää istukan ongelmat jne.. kun on tietoa, taitoa ja tekniikkaa niin miks sitä ei käytetä? ainiin, säästetään :rolleyes:)

Pikkumyy87 Jännä että sulle on järjestetty ihan palaveri tosta töissäjaksamisesta :O ei vaan meilläpäin semmoisia, itse pitää pitää huolta itsestään. (ja välillä sitten saakin ihan kiperiä keskusteluja käydä työkavereiden kanssa kun yrittää sovittaa työnsä mahdollisimman riskittömäksi. Ei hoitoala oo raskaanaolevan paikka, kun tervekin (tällä nyt en tarkoita että raskaana oleva olisi sairas mutta rajoituksia on....) työntekijä käy nyky resursseilla jaksamisensa rajoilla.) Mut nii, toivottavasti sulla ei oo parvorokkoa! JA onnea uuteen kotiin! :flower:

Sukkapuikko kipuja on täälläkin... toivottavasti ihan normaalia :) Epäilyttää vaan kun nuo vuodot jatkuu. Mut eipä tuota voi muuta kuin ottaa mahdollisimman rennosti ja lepäillä.. Jos muuttuu vuoto oudoksi tai veriseksi niin sitten kyllä vaadin ultran.
Dopplerilla syke kuuluu loistavasti, onneks mulla on se niin en seinille hypi! :) Ja satunnaisesti tuntuu liikkeitä, ihania pieniä puksahduksia :heart:

Ehkä todella tyhmä kysymys mutta jos aikaisemmassa raskaudessa on todettu taaksepäin kallistunut kohtu niin tarkoittaako se automaattisesti että joka raskaudessa kallistuma olisi näin? :D Musta kun tuntuu että mun kohtu tuntuu jo selvästi alavatsalla, toisin kuin esikon aikaan. Mut onhan noi rakenteet venyneet ja paukkuneet....

Äh, ärsyttää tämmönen pitkä viikonloppu kun posti ei kulje. Mä tahtoisin tietää sen ultra ajan. :headwall:

T ja toveri 16+0 POKS
 
  • Tykkää
Reactions: Pikkumyy87
Mulla ei esikon aikaan ollut mitään synnytystapa arviota eikä kertaakaan sanottu minkä kokoinen sieltä mahdollisesti olisi tulossa. Nyt kai sitten on joku kun oli se sektio esikoisesta, eipä nytkään oo mainittu mitään, muutakun että se lantio mitataan, luulis että ne samalla sitten arvioi vauvan koon. Jos ei sitten oo erikseen jotain synnytystapa arviota, ei mitään hajua. :D
 
Joku sanoi että tuo synnytystapa arvio ultra tehdään kaikille ensikertalaisille ja sektion läpikäyneille?
siis täh? ei mulle esikoisesta moista tehty?
käsikopelolla neuvolan nainen arvioi pojan jäävän TOSI pieneks mutta kuinkas kävikään kun loppuviimein maailmaan saapui 4115g painava pikkumies :D
ei ihan heti olis uskonu että tästä kropasta moinen mötikkä syntyy :D

ON:eilen meinasin saada sydärin kun illalla asetuin soffalle doplerin kanssa ja pitkä aikaa etsiskelin sydänääniä joita ei sitten löytynytkään :O
olin kyllä tuntevinani liikkeitä pitkin päivää mutta kyllä säikähdin:/
no kuulostelin sit uudellee puolentunni päästä ja ihan samantien löyty syke <3
eilen laitoin sit illalla käden massun päälle kun pirpana piti jotain omaa riekkumistaan ja tunsimpa liikkeet sit kädellä :D
kyllä miestä ketuttu kun sille sängystä huutelin että nyt jäi kaikesta kivasta paitsi...riensi kovaa vauhtia makuuhuoneesee ja asetteli käden mahan päälle ja pitkän odotuksen jälkeen sit sanokin että nyt se kyllä säikähti kun ei enää potki :D
taitaa tuo ukko kulta odottaa ulospäin tuntuvia liikkeitä kuin kuuta nousevaa :D

matte & pirpana 17+3
 
  • Tykkää
Reactions: Missy1985
Mäkään en muista koskaan olleeni synnytystapa-arvioinnissa. Ehkä neuvonlan terkkari arvioi lapsen koon ja mahtuuko tulemaan? Ja jos ei ongelmaa, ei arviota tehdä? En tiedä :)

Tirlittan87: kohdun asento pysyy samana. Mulla on myös kohtu taaksepäin kallellaan. Raskaudet vain alkaneet näkyä aina aikaisemmin.

Sukkapuikkokipuja on ollut muutaman kerran tässä raskaudessa. Kunnolla niitä oli etenkin kuopuksen loppuraskaudessa.

Täytyy yrittää aloittaa päivä. Kun tiedän, etteivät ne punktion tulokset voi tulla tänään, olen onneksi sentään vähän rennompi. Vielä huomisen yli kun jaksaisi, ja sitten alkaa taas kunnon hermoilu...
 
Synnytystapa-arvio taas mun ymmärtääkseni tehdään ainakin
ensisynnyttäjille mutta ihan käsikopelolla nlalääkärin toimesta. Sitten sektion jälkeen siihen kuuluu ultra. Näin siis pk-seudulla.

Mulla oli edellisessä raskaudessa taaksepäin kallistunut kohtu. Nyt se taas on
eteenpäin ja lääkärin mukaan voi vaihdella miten sattuu.

Meillä on esikoisen unikoulu menossa, ihan silmät ristissä ollaan kaikki. Mutta yöllä
valvoessani tunsin ekan potkun kädelle asti. Jotain iloa siis siitäkin :)
Sofiia 15+4
 
Täällä jäänyt palstailu vähän vähemmälle, kun töissä tuli pomolta palautetta, että pitäisi käyttää työaikaa vähän vähemmän netissä. Vähän kyllä otin itteeni ja loukkaannuin moisesta, koska omasta mielestäni en oo käyttäny työaikaa mitenkään kohtuuttomasti netissä ja kun tuli vielä ilmi, että joku/jotkut työkaverit olivat pomolleni mun netinkäytöstä sanoneet ja sen takia mulle houmautti :kieh: Usein käytän kahvitauon nettaillen, eikä kukaan sattumalta paikalle tuleva tietysti voi tietää, että vietän taukoa. Joten pistää vähän ketuttamaan moinen päätelmien teko ja kyttäys! Kuitenkin piristää mukavasti työpäivää, kun käy esim. täällä Kaksplussassa vähän lueskelemassa ja kommentoimassa. Mutta jääköön nyt sitten omalle ajalle kokonaan.

synnytystapa-arviosta täälläkään ei sitä käsittääkseni tehdä ainakaan automaattisesti ensi kertalaisille. Oisko sitten niin, että viimeisessä nlalääkärissä katotaan käsikopelolla, että mahtuuko alakautta. Mietinkin, että pitäiskö loppuraskaudessa käydä jossain yksityisellä vielä ultrassa, että kattois tarkemmin mahtuuko vauva tulemaan alakautta ja muutenkin istukan toimintaa ja vauvan tarjontaa yms. Mutta siihen nyt on vielä aikaa :D

Tirlittan hyvä ettei vuoto ollu lapsivettä! Mä oon onnistunut kehittämään itsellenikin jonkun ihme lapsivesipaniikin, kun välillä tulee oikein hulahduksena valkkaria, niin että tulee se "housut kastuu fiilis". Ja sitten kyttäilen sen vuodon koostumusta ja mietin, että onkohan nyt varmasti vaan valkkaria. Ennen riitti, että panikoi sitä, ettei oo verta, nyt sitten panikoi jo sitä ettei oo lapsivettä :ashamed: Jostain jäänyt toi lapsivesijuttu alitajuntaan, kun oon mennyt lukemaan netistä juttuja, että jollain jo rv20 alkanut lapsivettä tihkuttaa. Tässä sen taas näkee, että pitäis vaan pysyä poissa kaikista raskausaiheisista nettisivustoista, niin ei tietäis kaikkia stressinaiheita :D

Matte07 Onneksi sait myöhemmin äänet kuuluviin :) Mä joudun välillä etsimään tosi pitkäänkin dopplerilla ääniä ennenkun löytyvät. Oon päätelly, että Papunen menee välillä jonnekin istukan taakse niin piiloon, että sen takia ne äänet ei välillä meinaa kuulua. Eilen kun kuuntelin Papusen sydänääniä, niin ensin kuului pitkän aikaa tosi selkeästi aika ylhäältä ja melkein joka kohdasta mahaa kuului jonkun verran sykkeen ääniä. Juuri kun meninasin pyytää miestä kuuntelemaan, niin Papunen teki katoamistempun ja äänet häipyi kuuluvista. Ehdin jo pikkasen pelästyä, että mitäs nyt, mutta etsimisen jälkeen löytyivät vaimeampina ihan alamahasta. Tuli mieleen, että oisko Papunen tehnyt jonkun käännöksen ja vaihtanut asentoa ja sen takia äänet "hävisivät".

ummetuksesta mulle nlatäti sanoi, kun käski syömään lisärautaa, että jos kovettaa mahaa entisestään, niin sitten vaan heti Levolaccia naamaan. Ummetus voi hänen mukaansa aiheuttaa jopa supisteluja, jos joutuu liikaa pöntöllä pinnistelemään, ja sanoi ettei Levolacista ole mitään haittaakaan, että parempi vaan ottaa sitä heti, kun alkaa tuntua siltä. Mutta ilokseni oon huomannu, että mulla noi rautatabletit tekee ihan päinvastaisen vaikutuksen, eli löysentää mahaa!! Ihana fiilis, kun maha on toiminu koko viikon melkein entiseen malliin :)

vaunuista Onko kellään kokemusta noista Emmaljungan Edge Duo Combeista? Ois kiva kuulla mielipiteitä niistä, kun niitä vähän oon katellut sillä silmällä, että vois olla aika kivat. Pitäis käydä joku päivä ihan kaupassa livenä niitä kattomassa.

Mä odotan edelleen kuumeisesti niitä liikkeitä! Oon niin kateellinen kaikille jotka niitä jo tuntee! Kehitän tästäkin varmaan kohta jonkun ongelman, vaikka viimeksi maanantaina neuvolantäti sanoi, että on ihan normaalia ettei niitä vielä tunne, kun istukka on edessä ja on ensisynnyttäjä.

Enää vajaa viikko rakenneultraan! Uskomatonta, että tänään alkoi jo 20. viikko ja viikon päästä ollaan puolessavälissä =)

Sanmar + superpapunen 19+0 (*POKS, POKS*)
 
Viimeksi muokattu:
Sanmar mulla oli istukka edessä viimeeksi ja joskus 20+ tunsin ekoja liikkeitä ja silloinkin vielä epävarman epämääräisinä. Siitä meni varmaan vielä viikkoja että tunnistin ne oikeasti potkuiksi. Mitään muljahduksia tai räpellyksiä en tuntenut koskaan. Ei siis hätää vielä pitkään aikaan!

Ja inhottavia noi sun työkaverit. Kateellisia veikkaan?

Duo Edget on ihanan näköiset ja se koppa on tilavampi kun city koppa. Me hylättiin ne sen takia että city crossit tuntu mahtuvan autoon vähän paremmin.

Sofiia
 
Sanmar: Meillä on ilmeisestikin jotkut ikivanhat (2000-luvun alkupuolelta, olleet jo 5:llä lapsella) Edgen yhdistelmät. Olihan nuo käytössä ihan jees, mutta vaunukopan käyttöikä jäi suht lyhkäseksi pojan ison koon takia. Oliskohan ollu joku 5 kk kun siirryttiin matkaamaan rattailla makuuasennossa. Ehkä eniten jäin kaipaamaan heittoaisaa.

Jos nyt ostaisin ekoja rattaita/vaunuja niin valitsisin rattaat pehmeällä/kovalla kantokopalla.
 
Ei mullekaan esikoisen aikana tehty mitään synnytystapa-arviota, mutta olen ymmärtänyt, että jossain päin Suomea tehdään ihan automaattisesti tosiaan ensisynnyttäjille. Mä en jotenkin pidä sitä neuvolalääkärin vastaanottoa loppuraskaudessa synnytystapa-arviona, vaan "oikea" arvio tehdään sitten äitiyspoliklinikalla :)

Sanmar82, mulla tuntui edellisessä raskaudessa liikkeet vasta 22. viikosta eteenpäin, mullakin oli istukka edessä. Nytkin taitaa olla sama juttu istukan kanssa, tosin jonkinlaisia liikkeitä olen kyllä jo tuntenut :heart:
 
Tää ois nyt NIIN onnellinen kun taisipa eilen yöllä tuntua ensimmäinen kunnon potku <3 muutamat viime päivät oon tuntenu semmosta möyrimistä ja muuta vastaavaa jonka oon liikkeiks aatellu.
Olin yöllä varmaan sopivassa asennossa, vasemmalla kyljellä ja olin just vaipumassa uneen kun jotakin tömähti vasemmalla alamahassa, säikähin ihan ja hetken päästä tuntu toinen samanlainen.
Oon niin oottanu tuntevani liikkeitä :)

Rubiini 17+1
 
Matte07
Munki mies oottelee potkujen tuntemista.

Itse kyllä tuntenut jo rv 15 tosi aikaseen. Mut esikoista oottaessa aloin tuntee vasta rv20+ ku istukka oli viel edessä. Että ei niistä tarvi onneks hätääntyä, mulle neuvolatäti sanoki sillon et on iha normaalia jos ei tunne enne rv.20 sen istukan takia just. Sillon se kyl helpotti oloo ku kaverit tunsivat paljo aiemmin.

Missy 18+1
 
synntystapa-arvio on kunta kohtainen ja toisissa kunnissa sen tekee neuvolalääkäri ja toisissa sairaalan puolella. Se olin minä joka sanoi, että tehdään kaikille ensisynnyttäjille ja sektio äideille. Lauseesta näytti puuttuvan kohta joka kertoisi, että se on minun kotikaupunkini tapa, ei koko suomen. Ultra kuuluu tähän asiaan sekä käsikopelo. Kyse on silkasta rahasta tässä kohtaa. Mikään ei ole ilmaista joten kaikki kunnat eivät sitä tarjoa. Josta tuli vielä mieleen:
Mitä teidän kunnat tarjoaa vastasyntyneelle? Täällä hoitopäivämaksut saa takautuvasti takaisin synntyyksen jälkeisistä päivistä.
 
En ole jaksanu aikoihin käydä täälläkään..
Ens viikolla olis ylimääränen ultra jonkun istukan alla olevan oudon jutun takia, jota lääkäri (erikoislääkäri) ei ymmärtänyt, tai siis tiennyt mikä se voisi olla.. Myooma ehkä?

Vaunuista näky olevan puhetta, ite oon kanssa miettiny kovasti, että mistä sen tietää mitkä on hyvät?? Käytettynä ajattelin jokatapauksessa ostaa. Tutulla kokeilin Emmaljungan City Crosseja, ne ainaki tuntu hyvältä työntää! Töissä kävikin ilmi, että työkaverilta saisinkin ostettua Emmaljungan Ceroxit!=) Nehän taitaa olla (kuulemma) melkee samanlaiset ku City Crossit, ja menee kuulemma pieneen tilaan kasattuna!

Liikkeitä en ole vielä tuntenut. Odotellaan..

Pieniä hankintoja olen alkanut jo tekemään..pikkuhiljaa..;) Vaikka kaikki tekisi mieli jo hommata!

Synnytystapa arviosta en vielä tiedä mitään..

Tsemppiä ja hyviä vointeja kaikille!

Rv 15+4
 
Me ollaan (=mä olen) taas vaihteeks kalunnu netin ja kaupat läpi metsästäen sisarusrattaita!
Nyt ollaan kyllä ehdottomasti päätymässä Britax B-Dual malliin jota oon jo moneen otteeseen kokeillut ja katellut.
Tänään kokeilin monia eri ja noi on kyllä ne meille parhaat :)
Harmi vaan ettei meinaa käytettynä löytää :/
Onneks netistä ihan kohtuuhinnalla saa :)

Eipä tässä oikeestaan ollutkaan muuta -> nyt nukkumaan! :wave:

ninanina + pompula 18+4 :heart:
 
Mulla on ollut jo viikon verran tosi kova päänsärky. Oon koko viikonlopun yrittänyt lepäillä, ulkoilla ja syönyt parasetamolia mutta ei tunnu auttavan. Ihan höntti olo. En tiedä olisiko niskat jumissa, ristiselkääkin on jomottanut aamuisin. Muistan että viime raskaudessa mulla oli selkä loppuajasta aika jumissa, saattaa vaikuttaa niskoihinkin?

Taidan painua tästä venyttelemään.

Niin, ja liikkeistä ei oo täällä vielä mitään tietoa.

Maikki rv 16+6
 
ninanina noi Britaxit on just ne mitä mäkin kattelin mutta ne piiienet eturenkaat epäilyttää talvikäytössä. Mä haastattelin erästä myyjää tosta päällekkäin olemisesta, kuulemma pienempi tottuu olemaan alla kun ei tiedä paremmasta mutta kun ilahduin tosta Britaxin mahdollisuudesta laittaa pienempi päälle koppaan niin sitä taas isompi ei välttämättä sulata. Olipahan vähän sekavaa ;)
 
Onko teistä joku käynyt tai aikoo käydä äitiysjoogassa? Turussa alkaa ensi viikolla ainakin kaksi uutta kurssia, niin ajattelin mennä kokeilemaan miltä se vaikuttaa. Jos tykkään, niin ajattelin käydä koko kevätkauden kerran viikossa joogassa. Muuta ryhmäliikuntaa tuskin aion enää harrastaa ennen kesäkuuta.
 
Charleene, siellä sitten tavataan varmaan! :D Sikäli, kun kroppa kestää. Tarkoitus olisi kai mennä sunnuntain ryhmään, kun arkisin on niin paljon muuta häslinkiä, vaikka joutuisinkin tästä saikulle. Jooga ei varsinaisesti ole kiellettyä varmaan vaikka joutuisinkin, koska seisonta-asennot ja etenkin paljo kävely tai pitkään istuminen ovat ne pahimmat ongelmat mulla, ei tuommoinen vaihteleva asento (vaikken ole aiemmin joogannutkaan).

Mihinköhän kaikkeen muuhun pitikään vastata...? Tulin kotiin päivä ennen loppiaista, olin esikoisen kanssa lomanvietossa porukoilla. Ansaittua lepoa mutta pirun pitkä automatka. Loppuvaiheessa tuli ikävä omia sooseja, äiti ei käytä juurikaan mausteita tai kasviksia... :/

Vaunuista. Meillä on esikoisen jäljiltä Emmaljungan Cityt (olisiko Sport?), vuoden 2007 mallistoa, ostin aikanaan alennusmyynnistä viidelläsataa. Suosittelen kyllä kovasti, että hankitte vaunut ilmakennorenkailla, noihin kumisiin on yhteen vaihdettu jo kahdesti sisäkumi, vanteessa lienee jotain vikaa kun sama rengas aina puhkeaa ja tyhjenee. Lisäksi renkaat vajuuntuivat aina pakkasesta sisään tuodessa ja epätasaisessa maastossa kävellessä. Liekö kuluneet sisärenkaista vuotaviksi, vaiko vika venttiileissä, en tiedä. Ostan noihin varaosista ilmakennorenkaat tilalle, olen niin kyllästynyt pumpattaviin. Muuten olen tykännyt vaunuista, niissä pystyi kuljettamaan isonkin määrän ostoksia alakorissa (vaikka virallinen painoraja on kai 5 kg) ja olivat tukevat, mutta toisaalta kömpelöt. Turun joukkoliikenteessä iso ja tukeva on kyllä vain plussaa, sen verran hurjasti jotkut kuskit ajavat...

Synnytyksestä. Synnytin esikoisen ihan itse ponnistamalla, vaikka olinkin epiduraalissa ja selälläni tai siis puoli-istuvassa asennossa. Olin kyllä suunnitellut vaikka mitä, mutta opin sen, ettei mitään voi suunnitella etukäteen, voi vain miettiä toiveita, jotka toteutuvat mahdollisuuksien mukaan. NLA-lääkäri teki synnytystapa-arvion yhdellä viimeisistä käynneistä (jo viikolla 34, kun oli ennenaikaisen synnytyksen uhka) ihan käsikopelolla, mutta onnistui saamaan pieleen sekä kokoarvion että kohdunkaulakanavan tilanteen. Hups. Synnytin hintsusti alle kolmikiloisen pikkuneidin ja arviosta huolimatta (jo viikolla 30 muka pari senttiä auki ja olematon kohdunkaulakanava) kypsyttelin paikkoja ja odottelin käynnistystä pari päivää synnärillä vesienkin jo alettua tihkua. Lopulta synnytys kumminkin käynnistyi itsestään. Aion ottaa epiduraalin tälläkin kertaa, koska se oli mahtava lievitys ja nopeutti avautumista hurjasti monen vuorokauden kärvistelyn jälkeen (avautuminen alkoi jo torstaina ja limatulppa meni, supistelin, vedet menivät sunnuntaina tihkumalla ja synnytys käynnistyi tiistain vastaisena yönä, pääsin saliin tiistaina puoliltapäivin lopulta...) Ilokaasua en enää huoli, siitä tulee ihan kamala olo kuin huonosta kännistä ilman hilpeyttä edes alussa, ja sitten oksettaa pitkän aikaa. Toivoisin tällä kertaa ehkä pääseväni kokeilemaan synnytysjakkaraa tai -tuolia, mutta voimien mukaan mennään.

Turun kaupunki tarjoaa synnyttäneille kolmen päivän sairaalassaoloajan, joka laskutetaan muistaakseni suoraan kaupungilta. Muuta ei tule, alkaneena vuonna edes kulttuuripääkaupunkivuosipipoa enää. ;)

17 viikkoa poksui perjantaina, aika hurjaa. Toivottavasti loppuraskaus menee paremmin ja nopeammin kuin alkuviikkojen pakollinen kärvistely. Vointi on ainakin tällä hetkellä parempi, mutta supistelee jatkuvasti ja liitokset ovat välillä todella tuskalliset, vihlaisuja ja suorastaan repäisyjä tuntuu välillä kun liikkuu varomattomasti. Jos olen ollut useamman tunnin liikkeellä tai kävellyt paljon, niitä särkee ja kipu säteilee iskiastyyppisenä kumpaankin reiteen. En ole varma, tuleeko tästä saikulle lähtö. Kolmen viikon päästä olisi työharjoittelu, mutta ei ole paikkaa enkä ole varma ollenkaan, kykenenkö töihin, kun pisin aika, mitä pystyn istumaan edes paikoillani on noin puolitoista tuntia, seisomisesta, nostelusta sun muusta puhumattakaan - ja opiskelen viljelypuutarhuriksi...
 
Vaunuista: Ensimmäistä kertaa elämässäni yritän perehtyä vaunuihin enkä meinaa tajuta pätkääkään :D Piti googletella kaikki yhdistelmävaunuista heittoaisaan! Mä lähden ens viikolla kaupoille niin josko selviäs noi asiat käytännössä.

Liikkeistä: En oo tuntenu yhtään liikkeitä. Toisaalta en tiedäkään miltä niiden pitäisi tuntua. Haluaisin jo tuntea niitä! :)

Vakuutuksesta: Tämäkin asia pitäisi päättää. Toisaalta haluaisin, toisaalta taas en. Vaikea päätös.

ON: Olen yrittänyt joka päivä käydä lenkillä että saisi edes jotain liikuntaa. Pitäisi kokeilla uimista, jos se vaikka olisi suht helppoa ja mukavaa. Meinaa vaan vähän huimata välillä, pitää torstain neuvolassa mitauttaa hemoglobiini ja verenpaine.

Meillä on kova asuntokuume. Tänäänkin käytiin yhdessä omakotitalonäytössä ja olisihan se kiva talo. Nyt mietitään pitäisikö vakavasti miettiä ostamista vai katsellaanko vielä vaihtoehtoja.

Niin ja mulle voi päivittää että poikaolo. Tämä on ollut aika selvä asia jo lähes alusta asti. Minä kyllä pari ekaa viikkoa väitin että tyttö se on mutta pakko se oli myöntää että väärässä ollaan :D Yksi tuttu jankutti uutena vuonna että kumpi me halutaan, tyttö vai poika. Sanoin ettei sillä ole oikeasti väliä niin ei meinannut uskoa. Se sanoi että tottakai me tiedetään kumpaa sukupuolta me halutaan. Olin ihan häkeltynyt :)

Laurelle ja pikkuinen 15+5
 

Yhteistyössä