Kesäkuun Kastehelmet 2012 **TAMMIKUUSSA**

Se on sitten ensi viikon keskiviikkona takaisin töihin, supistelujen takia saikku ei nyt sitten jatku, kun ei ne ole mitään aiheuttanut kerta.
Mutta kaikki siis polilla hyvin! Ja ens viikko aika rento palaaminen töihin kun ei oo ku keskiviikko töit sit torstai pekkanen ku on rakenneultra ja sit perjantai töit ja vkl.

ja pääsinpä kattomaan pikkusta yhen ylimääräsen kerran :D
 
Viimeksi muokattu:
Voih ihanaa kuulla teistä jotka olette jo rakenneultrassa käyneet, ittellä vielä viikko odotella.. jännittää!!!! Ja jollei pikkuinen näytäkkään että kumpikumpainen on : /

Taistis Sie oot saanut monta kuvaa :) Mie sain eka ultrasta vain kaksi.. Toiv nyt enemmän, ois nuilla isommilla muksuilla sit ihailtavaa, ja ihmeteltävää :) <3

Mulla on nyt tosissaan alkanut jännittään ekaa kertaa tosissaan, ihan koko raskaus.. Maha pullahti kunnolla näkyviin, ni alkoi vissiin tajuamaan, että kyllä olen raskaana :LOL:
Synnytys pelottaa IHAN KAMALASTI :'(
 
  • Tykkää
Reactions: Taistis
Hantuliini mulle käyny hyvä tuuri ultraajien suhteen..molemmat ollu ihan innoissaan ja ottanu kuvia oikeen kunnol ekastaki sain 5kpl :D
ja kyl tuo aika menee nopee ite 2vko venasin vaan mut tässä sitä jo ollaan..
 
Voihan nenä :) Miekin tahdon paljon kuvia!! Jos otan itkupotkuraivarit, jos se on tarjoamassa mulle vain taas kahta kuvaa :LOL: Auttaiskohan?? Vai tuliskohan eri osastolta lääkärit hakemaan mut..?? :D Niin innoissaan nyt odotan että saan tietää kumpi tulee, vaikka kahdelta ensimmäiseltä en halunnut tietää! Niin se vain mieli muuttuu, kun vanhenee (nyt JO 26v :D )
 
Taistis onnea ihanista uutisista ja tyttölupauksesta :heart: Mäkin oon kateellinen tosta kuvien määrästä! Mä sain np-ultrasta 3 kuvaa ja nyt rakenteesta vaan 2! Toisessa näkyy Papunen jumppaamassa ja toisessa vaan jalkapohja :D Kätilö otti kyllä aika montakin kuvaa, mutta en tiiä mihin sairaalan arkistoihin ne niitä sitten jemmaa, kun meille tosiaan antoi vaan sen kaksi...

Zilizeija hienoa, että sielläkin oli pienellä ultrassa kaikki hyvin :) Toivotaan, että pystyt olemaan töissä eikä supsitukset enää palaa.

Äsken tuntui eka kunnon potku istuessa! Ihana rakas Papunen!!

Sanmar + superpapunen 21+4 :heart:
 
Niin ja onnittelut muillekin hyvistä ultrakuulumisista ja jaksuja niille joilla se on edessä:flower: oon niin tohkaissaan täällä et unohtuu kaikki :whistle:

ja tuo sydänääniä ohjelma sitä katsoin jokunen vuos vaiko vuos sitten.uusintoja tulee nyt kaikin puolin ihana ohjelma suosittelen!!
 
Viimeksi muokattu:
No niin, nyt on aikaa rustailla kuulumisia täältä suunnalta.

Tervetuloa uusille! :flower: Mukavaa, että joukko kasvaa ja keskustelu pysyy täällä aktiivisena.

Onnittelut kaikille ihania ultrakuulumisia saaneille. Teitä oli tällä erää niin monta, että nikit pääs unohtumaan.

Mielitekoja täällä ei kauheasti ole ollut. Joulunpyhinä kaipasin suolasta salmiakkia, mutta nyt sekin on mennyt ohi.

Sydänääniä sarjaa en ole nyt katsonut, mutta joskus aiempina vuosina kylläkin. Liviltäkin taitaa tulla joku synnytyssarja ja sit tuola MTV Faktalta tulee kanssa. Noita oon seuraillut aina kun satun muistamaan/bongaamaan ohjelman töllöstä.

Vauvalle oon ostanut uutena yhdet housut ja velouriset potkuhousut. Käytettynä sitten ole hankkinut parit me&i haalarit, pari hellehaalaria ja yhden bodyn. Tarkoitus on ostaa vielä tulokkaalle omat kotiutumisvaatteet ja sitten mahdollisesti muutama nepparillinen kietasubody.

Lapsivesi oli mulla alkuun kirkasta, josta se muuttui sitten lohenpunaiseksi. Haju on sellainen makean imelä. Tuo mistä sen erottaa niin se onkin sitten hieman hankalaa. Mutta limaista se ei ole. Itsellä oli esikoisen aikaan varsin vetistä valkkaria ja tosiaan useampaan otteeseen sen luulin olevan lapsivettä, mutta ei kai se sitä sitten lopulta ollut. Toki sillä puikolla pystyy testaamaan, mutta meillä ei niitä ole neuvolassa.

Tirlittan: Ootko kokeillut nousta toisen kyljen kautta ylös? Itsellä kun pahasti kipuilee alaselkä/lonkka/ vai mikä nyt onkaan, niin toisen puolen kautta pääsee helpommin ylös (ainakin lattialta), varsinkin jos eka menee kontilleen ja siitä sitten pystyyn.

Liikkeitä täällä tuntuu reippaasti, välillä jopa liikaa. Potkuissa alkaa olla jo ihan kiitettävästi voimaa ja muutama monotus on jo osunut tuonne virtsarakon tietämille. Välillä sintti punkee päätään kohdun yläreunaa vasten ja sillon meinaa olla hieman epämiellyttävä olo. Onneks yöllä saa vielä toistaseks nukuttua.

Tsemppiä kaikille erinäisistä vaivoista kärsiville. Itse olen suuremmilta kolotuksilta ja jomotuksilta välttynyt ja pääsen liikkumaan vielä suht hyvin, eikä närästyskään ole yllättänyt. Esikoisen aikaa Rennie oli mun paras kaveri, mutta toistaiseksi olen siltä ystävyyssuhteelta välttynyt. Täytynee kuitenkin ostaa paketti varuiks.

Viikon päästä neuvola. Hieman jo pelottaa mennä kun painoa on edelliskerrasta (rv 16+rapiat) tullut sellainen + 5 kg. :ashamed: Tosin on näköjään ihan sama mitä syön ja miten liikun kun se nousee joka tapauksessa. Katselin tuota esikoisen neuvolakorttia ja viikkojen 14-24 välillä mulle on tullut painoa lisää 11 kg eli siihen nähden vielä tuota on kertynyt vielä vähän.

Sintin yksiö rv 21+6. Kyllä tuo hiljalleen alkaa pullottaa ihan kiitettävästi.


Mupelo ja sintti rv 22+1
 
Minnuli81 Onnea ekana hyvistä ultrakuulumisista! Pakko oli nyt tilata kans tuo testi Raskauskeijun sivuilta. Oon sitä kattellut ja pyörittelyt ja ihan hilkulla etten tilannut sitä pari viikkoa sitten yhdysvalloista. En silloin tiennyt, että Suomessa jokin firma sitä myy. Ja nyt kun luin sun jutun niin päätin nyt sit kans tilata :) Ihan omaksi huviksi, meille kun on ihan sama kumpiko tulee - hauskaa raskausajan viihdykettä :p

Onnea tottakai muillekin mukavista ultrakuulumisista!!! :heart:

PikkuMyy ja kikko 20+3
 
Ultrakuvista
Mäki sain nt-ultrasta mukaan 2kpl, sit erikoislekurin tarkastaja ekal kertaa antoi 2kpl lisää ja sit tost erikoislääkärin rakenneultrasta sain 6kpl 4D kuvia =) Siellä se ihanan pikku prinsessan korva näkyi selkeästi ja käsi ihan viekussa. On noi kuvat vaa ihania muistoja ja saipa mieski nähä ku paikalle ei päässyt. :heart: :D

Lapsivesi Mulla taas oli viime raskaudessa kirkasta ja vesilimasta se etten sit tosiaa tie miten sen vois erottaa hyvin..

Mielitekoja Hedelmät vaa jatkaa linjaansa naminam, mut eilen jo huomasin että jugurtti alkanu nyt tökkimään.. :stick: Oikein mitää lämmintäruokaa, ei ees roskaruokaa tee mieli. Jännä et vähä välii tulee päiviä että mikään ei oikeen maistus, paitsi hedelmät, mut pakkoha sitä vaa on syödä muutakin. :)

Mulla neuvola olisi tasan parin viikon päästä. Pääsis taas kuuntelee ihania sydänääniä. :D

Missy 20+4
 
  • Tykkää
Reactions: PikkuMyy-82
Dodii ja täällä jäätiin kiinni sokerirasitustestis =( Huomen neuvolaan ja sit pitää alkaa seuraa sokereit kotoon.. Pari arvoo kuulemma oli pikkasen koholla, mut alkohan taas hirvittää.. No kunhan ei muuttus diapetekses..

Pitääkin kysyy jos kerkeis samal kuuntelee sydänäänet ku on siihen ultraan vielä viikko..

Mut eipä nyt muuta,pikkasen masentaa =/

Roki ja mini 19+3
 
Voi, ihania ultrakuulumisia!
Täällä vielä reilu viikko odottelua..

Kolotuksista ja särystä: mua vaivaa toi takalantion nivelsiteiden löystyminen, alko jo tosi aikasin ja vihlas sillon tällön seisomaan noustessa. Nyt onkin sit joka päiväistä, kävelen välillä ku vanha mummo :D korkokengät on saanu täysin unohtaa, ja rasituksen huomaa kyllä sit kipuiluna. Mietityttää et jaksankohan olla normaalisti töissä äitiyslomaan saakka.. Viimenen työpäivä on näillä näkymin vasta 11.5.
No, pitää varmaan parin viikon päästä ottaa puheeks neuvolassa.

Puoliväli poksuu kohta, iiks :)
Rubiini ja pömpiäinen 19+4
 
Charleene: miten sun rintatulehduksen alku? Tai kai se sitten on tukos niin kauan kuin ei tule kunnon punoitusta ja kuumetta. Näin ainakin mulle lääkäri valisti.

Kirjoitin eilen kremppalistan tänne... ja eikun sitten lisää kremppaa iski illalla. Pulssi jotain 120, omituinen olo, siis levossakin puoli tuntia sängyssä unta odottaessa pulssi huiteli noissa lukemissa. Soitin sit päivystykseen ja kävin siellä, pikkuisen tulehdusarvot koholla ja lievää lämpöäkin oli. Itse veikkaisin tuota rintaa, joka oli eilen toooosi kipeä, siis kaikki liikkeet sattuivat siihen. Tänään on jo parempi. Mutta lääkäri ei määrännyt ab-kuuria, mikä on ihan hyvä, jos tämä vaan menisi nyt näin itsekseen ohi. Lääkäri tosin epäili, että saattaisi olla jokin virusinfektiokin tulossa. No, eipä oo ainakaan vielä tullut.

Yöunet jäivät lyhyiksi tuon lääkärikeikan takia, ja saikkua en uskaltanut enää ottaa. Töissä oli tänään ja on huomenna tosi hankalat päivät olla pois. Toki jään saikulle, jos pakko on, mutta ei mulla enää aamulla mitään lämpöä ollut. Vähän jäi tuo pulssijuttu ihmetyttämään, etenkin, kun nyt taas illalla se on selvästi koholla (jotain 100). Auttaisikohan rauta? Syökö kukaan vielä rautaa? Mulla oli raskauden alussa hb 157, paras, mitä ikinä, ja nyt viikko sitten hb 120. Jos on mennyt tuon alle, olisi varmaan mun hyvä aloittaa rauta, pudotus on jo melkoinen.

Vauvalle en oo ostanut vielä mitään. Rakenneultra perjantaina, mutta en tiedä, uskaltaako sittenkään mitään ostaa. Ollaan oltu tosi varovaisia tuon veriseulahälytyksen jälkeen vieläkin. Siis muutenkin oon varovainen luonne suunnittelemaan mitään hirveästi etukäteen, mutta ehkä tuo veriseulajuttu teki vielä varovaisemmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Niin no, voishan sitä tietenki informaatiotakin laittaa samantein :)
LA 19.6, eli juhannusvauvaa ootellessa. Tällä hetkellä siis RV 19+0 ja tänään oli neukkuki ! Hyvin tiitiäinen kohisi ja piti marssitahtia, kun kuunneltiin.

Koko raskaus mennyt tähän asti YLLÄTTÄVÄN hyvin, hieman oli alkuun kuvotusta ja päänsärkyä. Paljon pahempaa odotin, sillä olen lapsesta asti kärsinyt pahanlaatuisesta migreenistä. No, sen suhteen kuitenkin menny uskomattoman hyvin, ainoastaan YKSI kohtaus ollut (koputtaa puuta!). Väsymys tosin on ollut jotain ihan uskomatonta..

Tällä hetkellä olo on aika mainio (mitä nyt silmät lurpattaa jo tähän aikaan illasta..:). Oikeestaan ainoat häiritsevät vaivat on;

1. Alaselän hermokipu, joka tosin on ollut oireileva jo aikaa ennen raskautta. Saattaapi vaan olla, että joutuu sen kans vielä ongelmiin, meinaan pahenee sen mukaan, kun painoa tulee lisää.. hmm.

2. Parisen vuotta sitten leikatun polven kivut on öisin palanneet.. :(


Mut muuten, pientä ja lähimpänä kahden viikon päästä olevaa rakennetta odotellessa :)
 
  • Tykkää
Reactions: ninanina
Aanna:
Itsellä ekassa neuvolassa hb oli 123, kaksi viikkoa siittä katoin töissä sen kun olin niin puhki.. Se oli silloin 108. Eli tiputus oli melko nopee. Aloitin rautakuurin (Söin siis yhden tabletin :D) kun seuraavana päivänä töissä mittasin toisella koneella niin näytti 134!! Ja nyt kun oon kattonut niin ollut tossa 120 hujakoilla. Kannattaa pyytää että se katotaan uudestaan ja jos silloinkin näyttää samaa niin voi varmaan kuurin aloittaa :) :) vaikka hb 120 on silti hyvä vielä :)

Onko kellään PÄÄNSÄRKYÄ!?? Mulla hajoo oikeesti pää tähän!! kohta kestänyt päivittäin jostain viikolta 12 lähtien. Tänäänkin herätessäni silmät kun sain auki niin kauhee jyske!! Joka päivä oon joutunut ottaan päänsärkyyn 1-3 tbl Panadol 1g:sta.. yleensä alkanut vasta illalla mutta taas kestänyt koko päivä.

Outoa olo.. Eilen kun olimme miehen kanssa käymässä nukkumaan niin tuli aivan sikaouto fiilis mahaan. Yhtäkkiä tuntu että mahassa möyrähti oikein kunnolla, vatsa meni kovaks ja tuli tunne että paskat tulee housuun!! Ei ollut yhtään kipua mutta aivan äärettömän outo olo.. :D Yritä siinä nyt selittää miehelle! :snotty: Mitäköhän voisi olla? Liike, pyörähdys? Supistus?

H & M 18+2
 
Aanna En minä lähtis aloittelemaan rautalisän syöntiä kun Hb 120, kysyisin kyllä neuvolasta että mitä mieltä ovat. Rautalisää ei kuitenkaan turhaan suositellaan ottamaan. Leposyke on raskausaikana koholla ja tietenkin jos on jokin flunssan tulossa niin nousee sitten siitä entisestään. Raskausaikana voi herkästi olla rytmihäiriön tai tykytyksen tunnetta. Hyvä että kävit tarkistuttamassa ettei mistään pahemmasta kuitenkaan ole kyse.

Minullakin on parhaillaan tosi kova flunssan meneillään, kävin tänään lääkärissä hengenahdistuksen ja tykytyksen vuoksi. Mutta kaikki oli kuitenkin olosuhteisiin nähden kunnossa, raskaus voimistaa minulla nuita oireita. Eli siis flunssan vuoksi syke kohonnut entisestään ja se aiheuttaa tykytyksen tunnetta. Hengenahdistus johtuu siitä että flunssassa hengittäminen muutenkin raskaampaa ja nyt kasvava kohtu nostaa rintaontelon painetta, joten keuhkoilla vähemmän tilaa ja tämä aiheutti hengenahdistusta. Eli ei muuta kuin kotihoitoa tässä vaiheessa, vaikkain olo on ihan tuskainen. En ole koskaan ollut flunssan aikana näin huonossa kunnossa :(

Minäkin sain rakenneultrasta tosi montaa kuvaa mukaan :) Kätilö oli tosi ihana ja innoissaan :) Tosi mukava kotona katsella kuvia ja tietenkin muillekkin esitellä että tässä meidän ihana vauva :heart:
 
Mulle vois etusivulle laittaa poikaolo ;) Ekassa raskaudessa koko ajan oli tyttöolo ja tyttö tuli, tokassa ei ollu oloja mihinkään suuntaan. Ja nyt on jotenki semmonen et voishan se olla poika. Ehkä reilu viikon päästä saadaan joku lupauskin kun rakenneultraan menee. Ja en tiiä näinkö mä ihan harhoja mut mun mielestä se ol poika kun tänään ultrattiin mut se lääkäri veti niin vikkelästi sit sen toiseen kohtaan siit :LOL: enkä mä siin kehannu alkaa kyselee...kun se lääkärikin ol semmonen epämukavan olonen...

Mä olin esikon kanssa tos pihalla kun se ratsasti ja taluttelin siin alkuun vähän, alko ottaa kyl niin kipeetä vasemmasta jalasta ja alaselästä et huh kauheeta. Ja supistelemaan rupes.
 
Hei, te kenellä epäiltiin parvorokkoa? Millaiset oireet lapsilla oli? Pojalle iski nyt illalla koko vartalon peittävä hento ihottuma ja viikonloppu meni kuumeessa sekä ruokahaluttomuutta&väsymystä oli selkeästi havaittavissa.
 
Aanna Mun vasen tissi on arka, tuntuu kovalta ja punoittaa. Mulla ei onneksi ole kuumetta eikä päänsärkyä (= rintatulehdukseen kuuluvia oireita). Neuvolasta käskettiin tarkkailla pari päivää käyttämällä kauratyynyä tai käymällä kuumassa suihkussa tai saunassa, jonka jälkeen tissiä pitäisi hieroa ja "lypsätä". Tää tissi ei enää ole yhtä arka kuin eilen illalla. Toivottavasti menisi nyt ohi itsekseen. Mulla on siis aikaisemmin ollut rintatulehdus, kahdesti. Molempina kertoina olen heti mennyt lääkäriin (käynyt mammografiassa) ja syönyt ab-kuurin. Lääkärit ovat kovasti ihmetelleet miten mulla tässä iässä, ilman lapsia, voi ollut olla rintatulehduksia. Eli sinäänsä ei taas yllättänyt tämä rintatulehdus. Nyt onneksi ymmärsin käyttää kauratyynyä enkä heti juosta lääkäriin.
 
Oireet
Parvorokko eli ns. viidestauti on parvoviruksen aiheuttama rokkotauti, jossa poskiin ilmaantuu aluksi voimakas punoitus. Sitä seuraa muutamassa päivässä yleistyneempi ihottuma, joka vähitellen muuttuu verkkomaiseksi kuvioitukseksi etenkin raajoissa. Ihottuma kestää tyypillisesti 3–7 vrk, mutta voi hävitä ja ilmaantua uudestaan viikkojenkin ajan.
Ihottumavaiheessa potilas ei enää tartuta ja lapset voivat osallistua päivähoitoon tai käydä koulua, eikä eristyksestä ole hyötyä esim. raskaana olevien suojaamisessa
Suomessa raskaana olevista naisista 50–60 % on sairastanut parvorokon ennen raskautta. Raskaana olevan tuore infektio siirtyy sikiöön 30–50 %:ssa.
 
Charleene: jännä, että mulle sanottiin, ettei passais lypsää odotusaikana. Kuitenkin oon niin vähän tehnyt, kun se selvästi auttaa. Tuleeko sulla myös jo vähän maitoa? Mulla myös kerran oli rintatulehdus, johon sain ab:t, ja tukoksia eli sellaista alkavaa kuten nyt on ollut kolme kertaa imetysaikana ja nyt toista kertaa raskaana ollessa. AINA sama rinta. Siitä rinnasta tuli tokan lapsen synnytyksen jälkeen n.2vrk ihan verensekaista maitoakin. Samaan varaudun nytkin :( Mulla on rinnassa myös punoittava alue, mutta ei täysin selvärajainen eikä punoita tummasti. Päänsärkyä on ollut tositosi etäisesti, voi johtua jumissa olevasta niskastakin. Huomenna ajattelin yrittää uudelleen soittaa neuvolaan (tänään ei vastattu sieltä) ja kysyä, pitääkö sitä lievästi kohonnutta tulehdusarvoa jotenkin kontrolloida, jos mitään flunssaakaan ei ala tulla. Pelottaa itseä tietty tulehduksiin liittyvä hienoinen keskenmenoriski :( En tiedä, liittyykö aina kaikkiin tulehduksiin, mutta jotenkin on jäänyt sellainen kuva, etteivät ne hyväksi ole raskausaikana.

Muumimamma_ : Neuvolassa viimeksi sanoivat, että hb 120 on periaatteessa vielä ok, mutta jos olo heikkenee ennen seuraavaa neuvolaa (3 viikon päästä), voisi itse aloittaa raudan syönnin. Etenkin, kun mulla hb on tippunut kuitenkin jo jonkin verran (157->120) eli oli aluksi tosi korkea. No, se ei oo mulle ihan normaali, mutta aina jotain 134-140 väliltä mulla on ei-raskaana ollessa hb ollut eli hyvä. Edellisissä raskauksissa aloin tuntea sellaista heikotusta joskus hb:n ollessa 113 tai vastaavaa. Toisaalta en vielä kai tunne sellaista... mulla on myös kaikenmaailman tykytyksiä ollut ennenkin ja henkeä joutunut haukkomaan raskausaikana, jopa aivan alussakin ekana raskausoireena esikoisesta. Joten sen puoleen en oo huolissani, että nytkin pulssi vähän huitelee. Eilen muukin olo vaan oli jotenkin omituinen.
 
Toivotaas nyt, että toi parvorokko pysyis kaukana kaikista odottavista! Tosi ahdistavaa joutua pelkäämään sitä.
Parvorokosta löytyy aika hyvin kuvia googlen kuva haulla, voi sitten vertailla. Muistakaas myös, että neuvolakäynnit kannattaa ennemmin perua kuin mennä sinne hakemaan neuvoja asian suhteen, sillä paikkahan kuhisee muita raskaana olevia, joita ei varmaan olisi hyvä altistaa. Tämä tuli mieleen, kun tuolla aiemmin oli muistaakseni puhetta, että joku jolla parvoa epäiltiin kävi neuvolassa siitä kyselemässä. Eli mielummin puhelimitse neuvoja ja terveyskeskukseen näyttäytymään.


Otin kanssa aiemmin selvää rautalisästä ja sitä ei tosiaan suositella ainakaan ensimmäisellä kolmanneksella ollenkaan (keskenmenoriski, liittyen istukan verenkierto ongelmiin) vaikka hemoglobiini olisikin alhainen. Ellei sitten todella alhainen.
Myöskään ns. turhaa rautakuuria ei saisi syödä raskauden aikana, vaan sille tulisi olla aina aihetta.Siitäkin milloin aihetta on, löytyy eriäviä mielipiteitä.
Jotenkin korkea hemoglobiini on kuitenkin yhteydessä tukoksiin, näin olen ymmärtänyt.
Mulla on aina ollut korkea hemoglobiini ja vielä viimeksi mitatessa oli yli 130 ja th suositteli rautalisää.. En todellakaan ajatellut sitä aloittaa, kun ei siihen ole vielä mitään syytä. Kysyinkin tätä, niin en oikein saanut pätevää vastausta joten tyydyn taas tekemään omat päätökseni ystäväni googlen hakutulosten perusteella :D
 

Yhteistyössä