Kesäkuun Kastehelmet 2012 ** MARRASKUUSSA **

Barbamama: kylläpäs kuulostaa tutulta tuo varautuminen :) Ja ihanaa, että joku muukin uskaltaa "jopa" kolmatta, vaikka lapsilla olisi ollutkin allergioita tai jotain muuta, ts. vauva-aika ei ole ollut helppo? Vai onko? Meillä kyllä EI isolla e:llä. Kummallakin tositosi paljon vatsavaivoja, aivan laitokselta alkaen. Esikoisella ei todettu allergioita,mutta varmaan jotain oli, parahteli raukka aina unissaankin. Neuvolasta vakuuteltiin, että on normaalia. Kuopus ei ollut mielestäni edes noin kipeä, mutta sillä siis todettiin allergioita. Molemmilla lapsilla on myös astma ja sen myötä melkoiset infektiokierteet. Tai esikoisella (5v) tilanne on helpottamassa, on pärjännyt ilman säännöllistä lääkitystä nyt, ihanaa. Kuopuksella edelleen säännöllinen lääkitys, toivon toki, että voisi joskus sen jättää pois. Mutta toisillehan se astma sitten kyllä jää.

Eilen en ottanut päikkäreitä Pikku Kakkosen aikaan, ja sen seurauksena nukahdin aivan rättipoikkiväsyneenä ja pahoinvoivana sohvalle n. klo 20. Sitten lapset unille, itse yritin mennä myös nukkumaan, sillä paha olo oli ikävästi. Sain unta kuitenkin vasta 22 aikaan. Mulla väsymys ei oo helpottanut. Eilen pahoinvointiakin oli taas normaalia enemmän. Illalla jopa vähän rytmihäiriöitä ja muljahteluja sydänseudulla, joten olin varmaan liikaa rasittanut itseäni. Toisaalta eilen oli se sokerirasituskin, mutta olen nyt huomannut, että usein paha olo on ollut vahvempi perjantaisin, joten uskoisin sen olevan sidoksisa myös väsymykseen. Odotan jo joulunaikaa, silloin mulla on lomaa. Ihanaa.
 
riesa: Mulla tehtiin ehkä normaalia tarkempi varhaisultra aiempien vaikeuksien vuoksi. Tällä kertaa lääkäri katsoi sykkeen tarkkaan, tarkisti virtaukset ja istukan sijainnin ym. Siis etsi mahdollisia viitteitä poikkeavaan raskauteen. Mitään ongelmia ei onneksi näkynyt.

Aanna: Ei todellakaan ole ollut helppo vauva-aika kummankaan kanssa. Välillä tuntui, että asuimme sairaalassa. Allergiat olivat kuitenkin siitä helpoimmasta päästä asioita mitä jouduttiin käymään läpi. Onneksi arki on jo tosi helppoa, kun lapset lähestyvät teini-ikää. Täytyy varautua pahimpaan ja samalla toivoa, että tällä kertaa päästäisiin vähän helpommalla. ;)
 
terppa.

Tää viikko on ollut kyllä super kamala,en oo mitään juuri jaksanut tehdä ja sitten kun sohvalta nousee ja vähän koittaa tehdä jotain se kakominen alkaa vaikka mä syön jatkuvasti.Tuntuu että painoo on jo nyt tullut +10kg kun koitan koko ajan jotain pientä syödä.
Mä merkkaan kalenteriin ne päivät kun oon oksentanut ja tällä viikolla se on 5x ( mulla on niin laho pää etten muista mitään jos en kalenteriin merkkaa,mut voi sit tarkkailla että koska tää huono olo vähenee)
Tänään on ollut aamua lukuunottamatta ihan ok olo ja kun mieskään ei joutunut töihin niin autto mua siivouksessa (ja siis vapaa ehtosesti joka ou outoo) mutta en ollut koko viikkona imuroinut enkä järjestellyt tavaroita niin tää olikin ihan kamalassa kunnossa. Mussa on hitu siivous hirmua mä tykkään siististä kämpästä mutta kun en nyt yksinkertasesti vaan oo jaksanut ni oon sit stressannu kamalasti sekasesta kämpästä (Onneks ei oo kukaan tullut yllätysvierailulle)

vilusta Mulla on pitkin päivää ja varsinkin illasta sohvalla kova vilu.

himoista Mulle on nyt tullut siis ihan järkyttävä suklaansyönti mulla menee suklaata ihan hervottomat määrät..mä en vaan pysty rajottaan ja kun kaupat nyt notkuu kaikkee ihania joulu boxeja ja mä sit raaqhaan niitä joka ikinen päivä kotiin. HUOX! toinen että puolukahilloa tekee mieli mut eikös se muutenkin oo jostain puutoksesta jos sitä syö kamalasti??? vai??

Tänään meinasin leipoa torttuja mutta harmittaa kun oikeesti kahvi + lämmin torttu on jouluna tai joulun lähellä hyvää mut nyt mä syön tortutkin joko kaakaon tai maidon kanssa..eikä se oo niin hyvää :(
Mitä te muut juotte?? kun tee ihmisiä en oo ollut ikinä,mehua meni alussa mut nyt vaan oikeastaan tuo kaakao,maito,vesi linja.. kahvia kamala ikävä.

möhköpantti + heta-einari 9+3
(ens viikolla 10+0 olis pissa näytteen vieminen labraan + verikokeet) ja 9.12 ois toinen neuvola niitä odotellessa.)
 
Viimeksi muokattu:
puolukkahilloa munkin teki yhessä välissä hirveesti mieli!
Söin pari päivää perunamuussia ja puolukkahilloa, NAM :D
En sit tiiä johtuuko jostain puutoksesta, eipä tullu edes mieleen.

).( Eilen vietiin pojan tutit vauvalle eli viime yö oli ensimmäinen ilman tuttia ja tosi hyvin meni :)
Nyt poika "ollu päikkäreillä" vajaa 2h eikä vieläkään nuku |O
Sängystä vaan kuuluu "Hauhauhau" tai "Äääiiiitiiii" tai "PappaPappa" tai sitten "Lällälläällällääää, Ääääähhhhh, Hauvaaaaaaa" :headwall:

Tänään oonkin ollu reipas ja siivonnu, pakannu kummilasten joululahjat (jee, kerrankin edes jotain ajoissa) ja "päikkäreitten" jälkee aletaan leipoa pipareita :)

Tosta kahvin juonnista ite lopetin kahvin juonnin melkeinpä kokonaan esikoista oottaessa ku lopetin tupakan polton.
Aina ku oli tapana ottaa kahvi ja mennä röökille ni sitte jäi kummatkin.
Nykyään saatan silloin tällöin kylässä juoda kupillisen mutten muuten.
Teetäkään en juo, harvoin kaakaota, mutta näin joulun alla maistuu glögi tai lämminmehu :)>*

ninanina + pompula 12+4
 
Möhköpantti: eikös sitä kahvia voi kuitenkin vähän juoda, jos mieli tekee? Mä join ennen siinä 3 kuppia päivässä, kahvi ja jokin makea herkku oli ihan namnam. Nyt en voi kuvitellakaan. Teetäkään ei tehnyt mieli, mutta tänään join ekaa kertaa. En kuitenkaan mausteteetä, kuten Keisarin morsian, yleensä siitä tykkään mutta nyt ei tee yhtään mieli. Ihan tavallista mustaa teetä.

Suosikkijuomani ovat nyt vissy ja tooodella laimeaksi laimennettu vähäsokerinen mehu. Omenatuoremehua join ekoina huonovoinnin viikkoina, vedellä lantrattuna, ja nyt en pysty sitä juomaan yhtään. Ostin tänään greippimehua, jos se uppoaisi, kun on hapanta. Kummallisesti makutottumukset muuttuvat!!

Riesa79: mulla kyllä katsoivat viimeksi istukan sijainnin np-ultrassa. Se oli nimittäin kohdunsuun päällä osittain, mutta rakenneultrassa oli onneksi noussut ylemmäs. Ehkä se kätilö sitten tarkoitti, että istukan sijainti vähän muuttuu vielä vatsan kasvamisen myötä, eikä lopullinen sijainti nyt ole vielä näkyvissä?
 
Aanna: Kahvia voi juoda..siis mun ei tee mieli kahvia ja se haisee pahalla jonka takia ajatuskis kahvista tekee huonoo.mut silti mä haaveilen siitä päivästä kun taas kahvia pääsen juomaan. On tää vaikeeta =)

Lunttasin vihoista että edellisessä raskaudessa kahvi on maistunut rv 11 vaikka pahoinvoinnit loppu rv 15 että voihan se olla että pääsee pian kaffin keittoon =)

kahvia,kahvia,kahvia,kahvia....

möhköpantti+ heta-einari 9+3
 
Jännä miten kahvi on sellanen mitä ei tee yhtään mieli! En kyllä ennenkään montaa kuppia päivässä juonut, mutta aamuisin oli saatava, nyt ei voi ajatellakaan..
Ja muuten juomista; vichy ällöttää, mehuja ja satunnaisesti limsaa juon, ja vettä paljon (liikaakin?) ja maitoa ruoan kanssa.

Vrasinaista pahoinvointia ei ole, eikä oo missään vaiheessa ollukkaan, mutta sellasta lievää ällötystä.. Ja nukkua vois edelleen vaikka kuinka! Mut onneks vähän sentää piristystä tapahtunu alkuun verrattuna!=)

Tuntuu että mahakipua ois ollu enemmän viime päivinä, sellasta jatkuvampaa kouristusta (ei mitään vahvaa kuitenkaan). Mites muilla?

Odottelua.. Ultra vasta 13.12 ja seuraava neuvola 29.12.

Rv 9+4
 
Lenni:mulla on kans toi sama ongelma etten saa dopplerilla sydanaania :(( mulla on kyl pelastusrengas omasta takaa joka hankaloittaa tilannetta!! Onneksi paasen torstaina ultraan,sit saan varmistuksen.onneksi noita repaisykipuja on ollu koko ajan,onko sulla?enta onko raskausoirei?
Pikaisesti kysyn...Tiituliini rv 11+1
 
Tiituliini: Tossa ylempänä kerronkin, että etovaa oloa on ja vatsakipuja.
Oon ainaki lukenu että sydänäänet ois normaalisti tiheemmäät.. Mut ihanku työkaveri ois just puhunu että heijän pojillaan oli just jotain totaluokkaa.. Että empä tiiä;) Onneks pääset kohta sinne ultraan! Mulla vielä 2viikkoa..
 
Huono yö takana, ja sen myötä nyt huono olokin. Jotenkin mulla väsymys tuplaa kuvotuksen :( Varmaan sitä ei siedä väsynä samalla tavalla tai jotain? Tai sen huomaa herkemmin, en tiedä. Yöllä valvoin 1-2 tuntia, en katsonut tarkasti kelloa. Pyörin ja hyörin vaan, sit aina näin jotain painajaisiakin ja alkuyöstä piti ravata vessassakin varmaan neljästi. Huh, toivottavasti tämä ei jatku!

Eilen kerroin ostaneeni greippimehua, ja se maistuukin ihanalta, miltei koko litra jo juotu vaikka oon koittanut säästellä :)
 
hups Lenni luin kyl aikaisemmat viestitki mut en tieda mika ajatusvirhe tuli..luin ton sun viimeisen viestin ja ajattelin ku itella ei kans noi aanet meinaa loytya...taitaa tulla pitkat paivat odottaa torstaita..millainen aani sulla tuli ku kuulit omaa syketta? Ma kuulin ku olis jotai peltii hakattu isossa hallissa?? Ensimmaine ajatus oli toi ;))
 
Täällä myöskin väsymys tuo tullessaan oksentelun ja kuvotuksen. Oli kolme 12 h aamuvuoroa putkeen ja kun piti mennä töihin jo viiden maissa, niin joka kerta piti myös oksentaa. Kotona ei mitään vastaavaa.

Dopplerilla minä sain kuuluviin sikiön sydänäänet, kuulosti lähinnä hevosen laukalta, nopeus oli jotain 168. Istukan ääni kuulostaa sellaiselta 'viuhviuh'-tyyppiseltä.

En minäkään eilen saanut sykettä kuuluviin, en jaksanut kauaa kyllä odottaakaan.. Eli ei sitä näillä viikoilla aina saakaan kuuluviin :)

-Missie 13+4
 
Tiituliini: Just sellasta kun johonkin peltirumpuun ois lyöty jossain kaukana!:D Ja itseasiassa eilen alempaa kuulu kyllä tollasta "viuhviuh"- tyyppistä mitä Missie kerto.. Mutta kaikki äänet on vaan jotain 80-90x min. Pitää kokeilla taas ensi viikolla uudestaan..
 
Heippa!
Niskapoimu-ultra oli viime viikolla ja kaikki oli hyvin. Pikkuinen oli päivälleen oikean kokoinen :) Veriseula ja ultra yhdessä ei hälyyttäneet :)

Lenni ja tiituliini: tossa on tollanen linkki mistä pääsee kuuleen sen miltä ne sydänäänet pitäis kuulua. Ja muistaakseni siellä oli se istukankin ääni... Fetal Heartbeat Doppler Sounds - Fetal Doppler Facts.org

Itselläni kans toi doppleri (halvin versio) ja oon lähes joka kerta saanu kuuluviin äänet... Kuuntelettehan tarpeeks alhaalta? Mulla kuuluu tuolta ihan häpyluun läheltä. Ja tarpeeks sitä geeliä että ei jää ainakaan siitä kiinni. Mutta ei kannata panikoida vaikka ei aina saa kuuluviin koska vauva on niin piilossa ja turvassa tuolla, pieni kun on <3

Mitäs muuta.

Dingelidongille iso halaus :hug:

Oma olo alkaa helpottaan. Oli pari viikko tosi hyvä olo, sit pahoinvointi palas, mutta nyt alkaa taas oleen paremmat oltavat :)

Maha kasvaa eli turpoo. Mahallaan on turha enää kuvitella olevansa kun tuntuu ilkeeltä...

Liikkeistä: Joku (Mupelo? ) oli kanssa jo tuntenut pieniä liikkeitä. Täällä kans tuntuu aina välillä kuin kala uiskentelis ;) On se vaan ihana tunne :)

Sukupuolesta: Aiotaan kysyä. Vaikka "tiedänkin" että poika sieltä on tulossa :D Ei toi mies taida olla sekatyömies ;)

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :heart:

Nyt lyö pää tyhjää...

Jaksamisia kaikille :hug:

Tuun taas kirjotteleen joku kerta. Lukemassa käyn kyllä joka päivä ja monta kertaa :D

yykaakoonee ja pätkis 13+5
 
Onnea yykaakoonee hyvistä ultrakuulumisesta sekä hentoisten liikkeiden tuntemisesta!

Tuosta kahvista on pitänyt jo moneen otteeseen mainita, että mulle maistuu edelleen. Tosin juon enää vain aamukahvin kun ilman kahvia päivä ei lähde käyntiin.

Esikoisella mitä ilmeisemmin silmätulehdus, joten ei auta muu kuin lähteä päikkäreitten jälkeen käymään päivystyksessä hakemassa silmätipparesepti.

Mupelo ja kirppu rv 13+6
 
Täällä paha olo jatkuu edelleen. Aina puoli tuntia syönnin jälkeen on OK olo ja sitten äkötys palaa. Kahvin haju ällöttää niin paljon, että ei oo vähään aikaan tehnyt mieli. Mutta esim. tänään ravintolassa join kupposen ruuan päälle ja hyvältä maistui (kun oli täysi maha).

Repäisykipuja on ollut nopeiden liikkeiden yhteydessä kohdun sivuilla. Mies on ihmetellyt, miten tämä raskaus vaikuttaa niin paljon tuskaisemmalta kuin ensimmäinen (kun koko ajan valitan huonoa oloa ja oon kuolemanväsynyt), ja samalta kyllä itsestäkin tuntuu. Ekassa ei ollut yhtään pahoinvointia eikä muutenkaan edes huomannut olevansa raskaana.

Mies just sanoi, että varmaan sit heti kun pahoinvointi vähenee, niin iskeekin jo selkäkivut. Oon tottunut nukkumaan mahallani ja nyt jo se asento alkaa tuntua epämukavalta selässä (ja pian varmaan myös vatsassa).

Vali vali :LOL: Fyysisistä oireista huolimatta oon alkanut nyt onnellisena orientoitua siihen että sisällä tosiaan kasvaa meidän tuleva perheenjäsen. Ihana ajatus :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Stiinuliini
Huomenta!

Kotipäivä esikoisen kanssa. Käytiin eilen illalla päivystyksessä tuloksena tulehdus molemmissa silmissä sekä korvissa. Apteekit tietenkin jo kiinni, joten ei auta kuin suunnata aamusta apteekkiin. Olihan noista putkista näköjään apua vuodeksi.

Tuli tuossa aamusella mieleen, että onkos kukaan vapaaehtoinen tekemään joulukuulle pinoa? Vai koitanko kenties minä yrittää räpeltää jonkin moisen pinon...

Mupelo ja kirppu rv 14+0 POKS! :heart:
 
Huomenta ihanaiset naiset! :wave:

Mä oon niin intopiukkana kun täällä Pohjanmaalla on valkea maa :heart:

Viikonloppuna olin ystävän luona Vantaalla ja oli niin ihana reissu, sai nukkua pitkään, shoppailla, höpötellä kaikkia turhia, lillua Flamingon altaissa ja syödä hyvin :) Mutta oli toki ihana palata myös kotiin miehen ja tyttären luo :heart:

Kahvi maistuu kyllä. Rv 7-8 oli sellaiset viikot että kahvi piti täällä töissä juoda väkisin ettei kukaan epäile mitään...:x Mutta nyt tilanne ns. normalisoitunut ja juon kahvia 2-3 kuppia päivässä. Joskus tulee vielä niitä päiviä ettei pakosta niin kauheesti tekisi mieli mutta ottaa kun sitä on keitetty, kotona jos oon viikonloppuna ja ei tee mieli niin voi tulla päiviäkin etten sit juo ollenkaan. Mutta pääsääntöisesti se nyt maistunu ihan hyvin. Mutta sitten vettä menee kyllä ihan liikaakin välillä :p

Huomenna olis neuvola-lääkräri, sielä nyt sitten ainakin muistaakseni kuunnellan sydänääniä ja toivotaan että ne löytyy! Ja torstaina on sitten ultra... Toivotaan että sielä pikkuisella olis kaikki hyvin... mulla viimeksikin (ennen esikoisen np-ultraa) kummitteli mun entisen työkaverin kohtalo ja taas se on tullut kummittelemaan mun päähän |O Sillä kun todettiin kolme vuotta sitten np-ultras että vauvalla ei ollut aivoja... tai siis jotenkin ne ei ollut kehittynyt ja sen pääkin oli sellainen oudon muotoinen... mutta sydän löi... ja se jouduttiin keskeyttämään kun se lapsi ei olisi pysynyt elossa :( Ja tää on nyt pyöriny taas mun mieles... *pois minusta ikävät ajatukset!*

PikkuMyy ja Muppelo-Haisuli 12+2
 
Tulinpa taas vaihteeksi poksumaan tänne, eli 13+0 poks. :D

Barbamama, tsemppiä sinulle, voin hyvin kuvitella kuinka kamalaa pelätä asiaa, jonka kauheuden on jo kertaalleen kokenut. :/ Tsemppiä myös muille "pelokkaille" ja km:n kohdanneille ISO HALUAUS.

Itsellä tuli seulasta kirje kotiin, että ei kohonnutta riskiä. Olen ollut asiasta aivan ihmeissäni, sillä niin vahvasti olin asennoitunut siihen, että seula hälyyttää. Nyt sitten pohdin, että ei tuo seulakaan ole kuin 80% varmuudella, eli varmaan pitää vielä johonkin yksityiselle mennä 4d ultraan rakennusultran aikoihin... :ashamed:

Selkä- lonkka, yms. kipuihin hukkuessa minulla olisi itse hyväksi kokemani vinkki. Kävin aikoinani ensimmäisessä raskaudessä ostamassa Jyskistä sellaisen ilmapatjan. Laitoin sen meidän sängyssä petauspatjan (sellaisen paksun petarin) alle. Se helpotti todella paljon nukumista koko raskausaikana, sillä säätelin sitten sen pehmeysastetta aina tarpeen mukaan. Olihan se tosin hieman hassun näköistä, kun parisängyssä minä nukun parikymmentä senttiä korkeammalla mitä mies, mutta viis siitä kunhan sain nukuttua! Mikäli sellaisen ilmapatjan laittaa patjan ja petarin väliin, kannattaa hyvin tuulettaa sänky aina yön jälkeen, jotta kosteus haihtuu petarista kunnolla.

Kävin muuten pahoinvoinnista refleksologilla, enkä kokenut apua saaneeni. Hieman on olo jo helpottunut, kun on tullut viikkoja kasaan, mutta edelleen väsymys tekee seuraavasta päivästä aina helvetin, kuten moni muukin on asian todennut.

Maikki, useimmilla naisilla tosiaan tuntuu raskausoireet pahenevan joka raskauden myötä. Itse kuulun myös näihin "onnellisiin" ja voin sanoa, että tämä todellakin ON minun VIIMEINEN raskauskerta. :vampire:

Kotidopplerilla toisilla kuuluu aikaisemmin mitä toisilla. Itsellä on hieman taaksepäin kallistunut kohtu ja en ole saanut kertaakaan ääniä kuulumaan vasta kun rv14+. Eli ei kannata huolestua, vaikkei ääniä saa kuulumaan. :)

Pöhinä 13+0

*Muoks, hukkuessa=nukkuessa :LOL:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä