Kesäkuun Kastehelmet 2012 ** MARRASKUUSSA **

Rintintin olipas tökeröä pomoltasi,tuo ei kyllä mielestäni mene ihan kaikkien sääntöjen mukaan.

Maha on mullakin pullahtanut jo,kukaan ei ole kehdannut kysyä,mutta tietäviä katseita on kyllä luotu

Nimistä,me ei olla edes mietitty,se on oikeastaan ihan turhaa koska tuo rakas paukapääni sanoo aina että täytyy ensin nähdä vauva että tietää minkä niminen on.:D Kyllä me joku nimi sitten mietitään sairaalapapereihin,mutta tosiaan lopullinen päätös tehdään vasta kun hän on jo maailmassa.

Mulla oli sokeriarvot ihan loistavat,paljon alle viitearvojen,mutta tulihan käytyä taasen.

Mun tekee mieli kaikkea hyvää,suolaista ja makeaa kaikki menee,tavallinen ruoka vaan ei oikein maistu.
 
Hmm.. esimies ei saa kertoa miksi alainen on sairaslomalla, se on ainaki ihan fakta. Mut on toiki kyl tosi törkeetä mennä tollasta möläyttään, jos vielä on sanonu, et pidetään asia meiän keskeisenä. Nostaisin kyl kans metelin!!

..täällä pahaolo vaan oikeesti pahenee. Voiko olla mahollista : / :)

Emby^ ja Jormaliini sekä aivan sekaisin olevat viikot, ei mitään käryä enää..
 
maraiitti ja Taistis onnea molemmille hyvistä ultrakuulumisista :heart:

rintintin Tosi törkeää käytöstä sun pomoltasi!! Kuulostaa munkin korvaan ihan sääntöjen vastaiselta. Jos olisin sinä, niin kyllä jonkinlaisen metelin nostaisin tai ainakin tulisesti huomauttaisin asiasta!

Pikkumyy-82 ja ninanina täälä yksi pelokas liittyy mukaan! Sama juttu, että kun lukee muiden huonoista uutisista, niin väistämättä käy miettimään, että onkohan itsellä vielä kaikki hyvin. Tosi kuluttavaa, mutta minkäs sitä tosiaan itselle mahtaa. Mietin, että kehtaisinko soittaa neuvolaan, että pääsiskö ensi viikolla kuuntelemaan sydänääniä. Mulla on kyllä reilun viikon päästä lääkärineuvola (5.12.), jossa ääniä kuunnellaan, niin pitäisköhän th mua ihan hysteerisenä, jos en odota sinne asti...:ashamed: Miten ninanina sun th suhtautui "kuuntelupyyntöön"?

Mupelo ihanaa! Liikkeitä! Voih :heart: Täällä varmaan saa ootella vielä moooonta viikkoa, kun istukka on ultran mukaan etuseinässä ja kohtu taaksepäin kallistunut. Oikein tuplavarmistus sille, että liikkeet tuntuu myöhempään : /

Tirlittan87 palelua on täälläkin, mutta se on enemmän illalla sohvalla löhötessä, kuin nukkumaan mennessä. Oli mulla mitä vaan päällä, niin silti on pakko verhoutua sohvan nurkassa vilttiin, kun paleltaa. Yöllä mä taas tunnun hikoilevan kun pieni possu. Aina kun herää yöllä pissalle, niin yökkäri on ihan hiestä nahkea (kivaa!).

Eilen kerrottiin vauvauutiset miehen vanhemmille. Meiän piti siis kertoa jo viikko sitten, kun mentiin heille kahville, mutta silloin myös miehen mummo tulikin samaan aikaan kylään ja mies oli sitä mieltä, että mummolle ei vielä kerrota, kun se kertoo muuten koko suvulle. No eilen siis kerrottiin. Vähän jännitti, kun anoppi on pari vuotta sitten eläkkeelle jäänyt neuvolan th/kätilö, että miten suhtautuu ;) Tosi iloisia ja vähän hämmentyneitäkin olivat molemmat uutisesta, kun eka lapsenlapsi kuitenkin kyseessä. Mutta paras oli, kun anopin melkein ekat sanat oli, että "Mä jo viimeksi katoinkin, että sä näytit ihan siltä (raskaana olevalta)! Meinasin kysyä, mutta ajattelin että se on vähän inhottavaa udella " En sitten kehannu kysyä, että mistä hän oli sen nähnyt! Ei mun maha mielestäni oo vielä sen näköinen, että siitä voisi arvata. Mieskin kotona kysyi, että "Ooksä lihonnu niin paljon, että äitikin jo näki sen?!". Tänks kulta, toivottavasti en :D Ehkä se oli vaan se "vuosien kuluessa harjaantunut ammattilaissilmä", joka asian kertoi. Ainakin toivottavasti :D

Sanmar + superpapunen 12+6
 
Sanmar: Mun äiti totes melkein samaa esikoisen aikaa, tosin sanat vaan oli et katoinkin jo viimeeks et oon lihonu :) Ja tosiaan sillon oli kiloja tullut sellanen 8. Nyt tekis oikeastaan mieli kattoa, koska huomaavat kun kiloja ei oo tullut kuin vasta yks. Tosin jotkuthan sanoo, että silmistä sen näkee.
 
Joulu vietetään taas ovelasti äitini luona ettei ite tartte tehdä mitään...
Meillä on ollut tapana kokoontua mun äidin luokse sisaruksieni kanssa.
Porukalla saunotaan ja syödään ja odotellaan joulupukkia. Iltahämärissä käydään hautausmaalla yleensä me naiset lähdetään haudalle ja miehet jää lasten kanssa leikkimään saamillaan leluilla yms...
Ehkä joskus vietämme joulua myös kotona mutta toistaiseksi tää on ollut kiva järjestely!

Munkin äiti kun kuuli että vauva on tulossa niin sanoi että kattelinkin jo viimeksi että taitaa olla neiti pieniin päin.. wtf? olin jollain parilla viikolla vasta enkä itekkään tiennyt viellä?! ja kilojakaan ei ole tullut?!

Muakin palelee jatkuvasti on villatakki päällä ja villikset jalassa!

Nimistä on jotain mietitty. Mutta ne samat mietteet oli jo viime raskaudessa esikoinen on Jose Valtteri ja jos toinen poika tulee niin siitä tulee luultavasti jusu tai jasu toinen nimi on harkinnassa vielä. Jos taasen tyttö niin toiseksi nimeksi tuleekin peppiina, mutta ei olla keksitty kutsumanimeä.
Aluksi ei tykätty tuosta peppiinasta, mutta kun otettiin siitä "vitsi" että meidän tytöstä tulee peppiina (siis tämä jo kun odotin esikoista)
No nyt se on sitten jo sointunut korvaan kun on pari vuotta hoettu peppiinaa että toiseksi nimeksi se sitten tulee..
Ehdotuksia nimistä otetaan vastaan!! Oma pää on ihan tyhjä!

Onko kenelläkään muulla alaselkä kipeä?! Vai onko tää mun joku oma vaiva? Vihloo niin pirusti alaselkää keskeltä (ristiselkä?) että välillä pitää kulkea kumarassa ja venytellä selkää.

Saa nähä huomaako miehen vanhemmat mitään kun tulevat tänään käymään. Mun mielestä mun maha ei oo kasvanut, ehkä jotain pientä pömpötystä on havaittavissa. Ajateltiin heille kertoa vasta ultran jälkeen eli viikon päästä.
Mutta eihän sille voi mittää jos jo nyt arvaavat :)

Ihanaa sataa lunta :D (vai onko toi räntää minä tiiä :) )

Jane ja peppiina 11+0 poks
 
Mulla näki työkaveri edellisen raskauden kävelystä. Kävelin kuulemma sen näköisesti että oisin pitemmilläkin viikoilla (olin n.rv15) enkä edes ite tajunnut käveleväni mitenkään oudosti. Ihmettelin vaan kun tuli mun luo ja karjas et onneks olkoon :D

Ah, taas viikonloppu yksinään tän köörin kanssa kun mies lähtee reissuun. Väsyttää jo valmiiks... :whistle: Rintareppu on kyllä pelastus kun koirat joutuu yksin hoitamaan ja muksua ei voi yksin jättää :) Kunhan ei vaan mua hirveesti tonne alamassulle monottas siinä ollessaan...

MuOks. POKS 10!
 
Viimeksi muokattu:
Nauvolassa käyty ja työn ja tuskan jälkeen saatiin sydänäänet kuulumaan :heart:
Aluksi siis yritti ja yritti ja sitten jo sanoikin että näillä viikoilla ei vielä pakkolla kuulu (12+3!!) ja sanoin että ultran laskujen mukaan nyt ois jo 12+6 joten kyllä niiden pitäis jo kuulua!
Puhuttiin jo että varaan ajan jonnekki muualle että nähdään onko kaikki hyvin kun en voi odottaa kahta viikkoa että on uusi aika ja sitten katsoa josko ne kuuluisi.
Onneksi yritti vielä ja sitten saatiinkin ne kuulumaan :heart:
Ja hienosti sydän siellä "laukkas" 161 saatiin lukemaksi :kiss:

sanmar oli ihan ymmärtäväinen kun soitin ja sanoin että haluaisin päästä kuulemaan sydänäänet ja hän itse sanoikin että näillä viikoilla on niin hankalaa kun ei vielä tunne liikkeitä yms niin mikään ei ole päivittäin muistuttamassa että kaikki on hyvin.
Joten jos yhtään siltä tuntuu niin mä kyllä soittaisin ja varaisin ajan, ihan oman mielenterveyden takia :)

ninanina + pompula 12+3
 
Mä aion kysyä sukupuolen, voi sitten laittaa tytön vaatteet myyntiin, jos onkin tulossa poika. Meillä on kaikki vaatteet tyttömäisiä, joten täytyyhän sitä sitten haalia pojalle uusiakin urakalla.

Mulle tuli keskiviikkona ultrakutsu, ja ultra on 1.12.:heart:. Jänskää!

Pinklady81 & Masukki 10+4
 
Muitakin "tarkkanäköisiä" on siis liikkeellä ton mun anopin lisäksi :D Aika hauska toi Stiinuliinin hengitysjuttu, että työkaveri oli nähnyt hengityksestä raskauden!

ninanina Ihana, että äänet lopulta kuuluivat :heart: Onnea! Varmaan oli piinavia hetkiä ensin! Tuota mäkin pelkään, että kun niitä ääniä seuraavan kerran kuunnellaa, niin mitä jos ne ei kuulukaan vielä. Kun mulla tosiaan istukkakin tuossa edessä ja kohtu taaksepäin kallellaan, niin voi olla niiden takia hankalampaa. Voi kyllä olla, että mun th saa maanantaina puhelua, että pääsiskö sinne käymään.

Jane69 piti sulle jo tossa aiemmin kommentoida kätilön käytöstä ultrassa. On tosiaan ollu sulla huonoa tuuria noiden ultraajien kanssa! Toivottavasti seuraavassa ultrassa on joku mukavampi kätilö vastassa ja saisitte niitä kuviakin! Meillä onneksi kävi ultrassa hyvä tuuri ja kätilö oli tosi mukava. Selitti rauhassa kaikki mitä näki ja mittasi. Lopuksi vielä valkkasi meille "parhaimpia" kuvia mukaan ihan kysymättä :)

SeInka mullakin tuli niistä seulaverikokeista samanlainen kirje, eli siinä vaan oli ettei lisääntynyttä riskiä Downin syndroomaan ole todettu ja tulos oli normaali. Taitaa olla HUS:sin yleinen käytäntö, että kaikille normaalin tuloksen saaneille lähetetään vaan sama valmis kirjepohja. Ei siis mitään riskilukua ollu mullakaan. Toi muakin vähän ihmetytti, kun siinä puhuttiin vain Downista, kun luulin myös, että muitakin seulottaisiin?

Nii ja Jane69 missä sataa lunta? (tai edes räntää)? Helsingissä sataa vaan vettä ja toi tän hetken maisema ikkunasta on kyllä ihan masentavista masentavin :(
 
Veriseulojen tuloksista en minäkään saanut mitään tuloksia itselleni muuta kuin maininnan äippäkorttiin, että seulontojen tulokset normaalit. Ei ei mitään hajua riskiluvuista eikä mistään muustakaan. Toisaalta parempi näin niin ei turhaan panikoi mistään.
 
Onko kellään tarkempaan tietoa iskiaksesta?
Mulla aina ollu vähän alaselkäkipuja vasemmalla puolella ja teen siis istumatyötä.
Nyt parina päivänä on ollu kipuja oikeassa jalassa ja pakarassa niin että menee ihan puutuneeks jalka pakarasta polveen asti?
Työkaveri epäili että issias voisi vaivata, mutta ajattelin nyt tätä kautta vielä kysellä onko jollain jotain tietoa enemmän asiasta?

Jos ei vkl aikana helpota niin maanantaina varaan sitte lekurille aikaa..
 
haisuli83
Ninanina Iskiaksesta kuulostaa eli toisin taustalla on pieni välilevytyrä/prolapsi joka painaa selässä olevaa hermoa ja aiheuttaa tuota puutuneisuutta. Itsellä on tuo iskias välillä vaivannut etenkin ku on potilaita paljon nostellut ja säteilee sitten pakaraan ja kävely hankalaa, joskus monia vuosia sitten puutu kerran autosta noustessa koko jalka, mut se meni nopeasti ohi... Mulla ainakin liikkuminen auttanut siihen vaivaan ja ottanut vaan panadolin > yön nukuttua ei enää vaivaa. Mutta jos tuo vaivaa vielä pidempään niin menisin lääkäriin, mutta en osaa sanoa että voiko noita lihasrelaksantteja käyttää raskauden aikana. Tietenkin jos tulee halvausoireita (virtsa/ulosteet alle) niin heti ea:n. Toivottavasti oli jotain apua..
 
  • Tykkää
Reactions: ninanina
Lihasrelaksantteja ei saa käyttää raskausaikana, ei ainakaan tk-lääkäri niitä mulle kirjottanu toissaviikolla, vaan tyydyttiin panacodeihin. Ja tosiaan kuulostaa tutulta ilman tuota puutumista. Mulla nimenomaan kivut tuolla oikeassa pakarassa/alaselässä. Yleensä prvosoituu paikallaolosta ja varsinkin selällään makoilusta esim. eilen en meinannut päästä hierojalla sieltä "sängyltä" ylös.
 
Mulla on kanssa ollut selkäkipua. Just sellasta vihlovaa kipua alaselässä. Oli viimeeksikin alkuraskaudesta ja ajattelin että jos tämä tästä vaan pahenee mutta se loppui sitten jossain vaiheessa. Loppuraskaudesta se oli sitten sellasta että selällään kun makoili niin yläs ei meinannut päästä.

Mulla tuli viimeeksi seulojen tulos Netpostiin enkä tajunnut sitä sieltä katsoa. Odottelin muutaman ylimääräisen viikon vielä lisää. Mutta siitä syystä oli myös neuvolaan lähetetty kirje ja siinä mainittiin nuo riskiluvut. Ei siinä minulle tulleessa postissa. Sain ne kyllä kuulla myös soittaessani Naistenklinikalle kun ihmettelin missä vastaus viipyy.

Sofiia 9+4
 
Tirlittan: mulla on veljellä ehkä maitoallergia. Tai se luuli, että laktoosi-intoleranssi, tai ehkä oli vähän sitäkin, en tiedä, ja siirtyi hyla/laktoositon-tuotteisiin mutta vatsaoireet eivät koskaan helpottaneet täysin. Oireilu alkoi kai joskus teininä. Lopulta jätti maidon ja vaihtoi korvaaviin tuotteisiin ja se on kuulemma auttanut! Allergiaa ei siis oo todettu muuten kuin ruokavaliolla. Oletko sä käynyt jossain testissäkin? Meidän lapset ainakin nyt sietävät maitotuotteita mutta raa'an maidon juominen löysytti kummallakin vatsaa. Esikoinen ei suostu juomaan maitoa yhtään, kuopus vähän.

Sokerirasitus oli tänään. Olo oli suht ok, pystyin istumaan ja lähinnä heikotti, mutta varmaan johtui syömättömyydestä. Kuitenkin iltapäivällä alkoi paha olo pahempana kuin koko viikkoon :( Ja väsynytkin olen, mutta onhan tänään perjantai ja työviikko takana. Tulokset saan ehkä sitten maanantaina.
 
Paskaaa! : / Mun varvas on sitte murtunu! Kui voi olla pienellä ihmisellä näin huonoa tuuri?! Ja tänään pitäs lähteä työpaikan (kaupungin) pikkujouluihin laivalle.. Tosi hienoo :(

Kyl täälläki kysytään sukupuoli, jos niin pitkälle päästään :heart:
 
haisuli83
Sofiaa nyt on siellä homeopaatilla käynyt. Sellanen aine kuin oksetusjuuri eli Ipecacuanha käytetään pahoinvointiin mutta sitä saa käyttää vasta 12 rv jälkeen. Mulla tällä hetkellä on mineraalien puute (kalsium, fosfori ja magnesium) ja sain niihin pillereitä joita kuulema on hyvä syödä koko raskausajan. Katsoi mineraalien puutteen kasvoista ja kielestä. Sain myös tuota Ipecacuanha jos jatkuu pahoinvointi. Neuvo myös että pitäisi ottaa merisuolarae aamulla kielen alle ja yks hyvä keino syödä leipä pala ja maata 20min sängyssä. Tuo leipäpala homma ei kyllä mulla toimi jos on aamuvuoroon (klo 7) meno, sitä kun on aamu-uninen. Tosiaan pillereitä sain monta erilaista ja vastaanottokäynti maksoivat 20e. Halvempaa kuin apteekista.
 
Voi täälläkin on yksi alkanut hermoilemaan oireiden vähenemistä. Tähän asti on tosiaan ollut niin loppu, etten ole paljoa sohvalta liikahtanut. Eilen oli kuitenkin niin hyvä olo että touhusin kotona yhtä sun toista..mm. leivoin, mitä en kovin usein tee. Hieman huolestuttaa tämä energiatason nousu näin varhaisessa vaiheessa. Koko ajan ajatellut että olo tasoittuu n. puolessa välissä raskautta.

Ensi viikolla onneksi neuvola ja toivon mukaan sydänäänet saadaan kuuluviin..


Triinu ja "Simo" 9+4
 
Voi DingeLiDong :hug: olen pahoilani menetyksestä..
Kyllä sitä itsekin miettii ihan koko ajan onko masukki vielä kyydissä... Ja tätä ei yhtään helpottanut keskiviikkona käytyäni neuvolassa, jossa ei saatu sydänääniä kuuluman (9+5) neukkatäti näytti sitä ruutua et olis reippaampi syke 137 näkyi ruudulla, mutta ei saatu kuulumaan...: / Olin jotenkin niin varma että kyllä ne jo kuuluu...
Verikokeissakin jo kävin, meillä ei kyl mitään pissanäytteitä otettu?? Ja np-ultran sain vasta reilun kahden viikon päähän... Olisin niin jo halunut vaikka ensiviikolla...
Joo ja oireetin teki sen katoamistempun yks kaks melki viikoksi... tänään on onneksi ollut taas perinteinen pahaolo :kieh: Ei tää kivaa oo, mut toivon et merkkaa jotain..
Likkeistä... En nyt muista nikkiä, mutta oli jo tuntevinaan liikkeitä.. siis aivan ihanaa, mulla on ollut välillä "muka selainen olo" että ihan kin kutkutelis.. Tuntuu aina ruokailun jälkeen ihan samassa kohdassa muka, ja joo, tää on tätä raskaana olevan naisen omia pikku tuntemuksia, muka...
Onnea hyvistä ultrakulumisia saaneille :heart:
Ja mä muuten palelen ihan koko ajan, sormet ja varpaat jäässä, vilapaitaa ja sukkaa saa olla koko ajan lisäämässä...

Hyvää viikonloppua kaikille!!
Jisse rv10 poks :D
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista! :heart:

Nimiä mietittiin valmiiksi keskeytetyn raskauden aikana. Suosikkinimi tuli silloin jo käytettyä. Tämäkin on yksi syy miksi kysyä sukupuolta ultrassa. Eihän se aina selviä vaikka haluaisi. Jos selviää, on enemmän aikaa miettiä nimeäkin.

Mupelo: Onnea liikkeiden tuntemisesta!

Mullakin on istukka etuseinässä, joten en usko tuntevani liikkeitä tämän vuoden puolella. Kohdun tunnen ihan selvästi. Onhan se jo greipin kokoinen näillä viikoilla. Ihan selkeästi tuntuu etenkin selällään maatessa.

Pelkoja on täälläkin aika ajoin. Nyt kun nt-ultra lähestyy, pelot tuntuvat kasvavan. Näen ikäviä unia missä vauvalle käy huonosti milloin mistäkin syystä. Täytyy vaan jotenkin koittaa painaa ne ajatukset pois mielestä. Vielä reilu viikko pitää odotella ultraa.

Hauskoja tapoja monella on tullut vastaan miten raskaus on paljastunut =) Olin vasta hädin tuskin itse saanut tietää raskaudesta, kun äitini tuli käymään. Hän ei ehtinyt eteistä pidemmälle, kun totesi, että "sä olet raskaana". Asia piti pitää vielä jonkin aikaa salassa, mutta hämmentyneenä kommentista en voinut valehdella. Se näkyi kuulemma silmistä.

Allergioista on ollut juttua. Käsittääkseni taipumus allergioihin on jonkin verran periytyvää. Yleensä ihan pienillä lapsilla oireita tulee ruoka-aineista. Myöhemmin ne yleensä helpottavat ja tilalle saattaa tulla siitepöly tms. allergioita. Ainakin astman kohdalla lapsen riski on huomattavasti suurempi, jos vanhemmilla / sisaruksilla on astmaa. Meidän perheessä jokaisella on enemmän tai vähemmän allergiaa ja astmakin melkein kaikilla. Oireita saadaan eri asioista. Odotettavissa on siis taas rumbaa näiden asioiden tiimoilta, jos vauva saadaan. Olen jo varautunut diettiin imetyksen aikana. Imetystä pyrin jatkamaan niin pitkään kuin vain onnistuu. Esikoisen kohdalla korvikkeen löytyminen oli tuskien taival. Onneksi on kokemusta noiden edellisten myötä niin ehkä osaa nyt hanakammin tarttua asioihin ja ennalta ehkäistä myös osittain.

Barbbis 10+0 POKS
 
Barbamama tuossa edellä mainitsi istukan sijainnin. Itse kysyin NT-ultrassa, miten istukka on sijoittunut ja sain vastaukseksi, että tässä vaiheessa on vielä mahdotonta arvioida istukan sijaintia, koska se peittää niin suuren osan kohdun seinämää. Vasta rakenneultrassa voidaan antaa joku arvio. En sitten tiedä, oliko kyseessä vain kokemattomampi kätilö.
 

Yhteistyössä