Kesäkuun Kastehelmet 2012 **JOULUKUUSSA**

Sandrastiina pikasesti kommentoin tosta urheilusta. Edellisessä raskaudessa juoksin hyvissä voimin vielä joskus viikolla 25 muistaakseni mutta sen jälkeen alkoi maha painaa liika ja tuntua jotenkin inhottavalta. Sen jälkeen jatkoin sisällä pyöräilya ja muita ohjattuja tunteja aika lailla loppuun asti. Jossain vaiheessa alkoi ylimpiä vatsalihaksia sattua niin paljon että se kaatoi sitten sohvalle loppuraskauden ajaksi. Sykkeiden kanssa ajattelin niin että jos en itse hengästy liikaa, ei se vauvan hapensaantiinkaan voi liikaa vaikuttaa. Muutenkin nuo sykerajat ovat kai suosituksista poistuneet ja tilalle on tullut nimenomaan tuo ohje että niin kauan kuin hyvältä tuntuu :D
 
Huhhuh paljon on taas tullu tekstiä!
Meillä vkl meni laivalla ja sukulaisten muutossa, joten ei oo kyllä yhtään levännyt olo |O
Tänään sitte myöhästyin kivasti tunnin töistä ku olin laittanu kellon väärään aikaan soimaan :ashamed:

tirlittan87 kiva kun keksit tälläsen :)
Täällä siis äidinvaisto sanoo poikaa ja isänvaisto puolestaan tyttöä.
Hauska nähä kumpi osuu oikeaan ;)

Nyt taas päässä pätkii ja pahasti, en enää muista mitä muuta piti kirjottaa..
Hyvää jouluviikkoa munkin puolesta kaikille :xmas:

ninanina + pompula 15+6 (äitin veikkaus siis poika ja isin veikkaus tyttö)
 
Ninanina: Kumpi listalle laitetaan vai pistetäänkö molemmat? ;)

Tervetuloa Milkaja! :flower:

Itse toivoisin tyttöä, mutta voisin vaikka lyödä vetoa, että tää tulokas on poika. Mieli kerkee vielä moneen otteeseen muuttua, joten päivitellään sitten sen mukaan mikä on aina fiilisi. :D

Kahvi on täällä maistunut koko ajan.

Esimiehelle en ole vielä kertonut, enkä kerrokaan ennen kuin on pakko. Tällä hetkellä oon lomautettuna kotona, joten saan kasvatella masua rauhassa ilman uteliaita katseita. Ja veikkaan ettei töihin tartte mennä ennen äippäloman alkua. Mulla on tuossa muutama selviteltävä asia miten noi lakikiemurat menee kun oon jäänyt lomautuksen aikana äippälomalle.

Mupelo ja sintti rv 17+0 POKS
 
Joo voi laittaa molemmat. Hauska tosiaan nähdä kummanvaisto on parempi ;)
Monet on veikannu poikaa ja muutamat tyttöä.
Meillä siis esikoinen poika ja oon 100varma että miehestä sikiää vaan rämäpää poikia ;) :heart:
 
Noista töihin ilmottamisesta tuli mieleen, et meinasin hakee paikkaa semmoseen 3-vuoden projekti hankkeeseen. Vetkuttelin kuitenkin ihan liian kauan ja paikka ehti meneen toiselle. Mietin et olisinko kehdannu hakea, vaikka tässä ei oo kun muutama hassu kuukausi äippälomaan. Oon siis muutoin yrittäjä (miten nyt kaikelta muulta häsäämiseltä ehdin), mutta säännölliset tulot kyllä hieman houkutti...

Meillä on vielä nyt tulossa muutto ja yritettiin olla kaukaa viisaita, et olis kuukausi aikaa muuttaa ihan rauhassa (kaks asuntoo päällekkäin) . Luulin et todellakaan en sitten tressaisi, mutta kaikkee kans! Viime yö meni pohtiessa, että mahtuuko kaikki huonekalut muutamaa neliöö pienempään kämppään ja kas tyhjästä on syntyny ihan mieletön tressi. HMPH! Mutta toisaalta pikku tyttömme saa vihdoin ikioman huoneen <3

Kahvi: Aluks ällötti, mut nyt juon muutaman kupin päivässä.

Seksistä: Mies mourus illalla ja aamulla, mut itte en millään viittisi. Se ajo parran pois ja sanoin, että annan vasta sitten, kun on kasvattanu kunnon parran takasin ;).

Nauttikaa ja kiitos tervetulotoivotuksista!
 
Saija78, Yök mikä ukko sulla! :x (Anteeks jos suoraan sanon). Tommonen teinipoikamainen seksin kinuminen/siihen painostaminen on kyllä suurin turnoff minkä itse tiedän, vie kyllä viimesetkin seksihalut semmonen! Sitä paitsi, ei se oo kiveen hakattu et kaikille tulis raskaana ollessa semmonen hirvee seksinhinku, toisilla katoaa seksihalut kokonaan. Muistaakseni jossain neuvolassa annetussa lipuskassa siitäkin oli, et luetutappa ukolles (vaikka tuskin mitään auttaa)
Mun mielestä saa täällä palstalla avautua :) Voimia ja jaksuja sulle!

Tyttö/poikaolosta vielä Saattaa itselläkin vaikuttaa tohon poikaoloon toiveajattelukin (vaikka tyttökin olisi tottakai erittäin tervetullut!)
Mun on kyllä vaikee kuvitella et ukon palleista tulis muitakin kun XX siittiöitä, kun tosiaan yli 30vuoteen ei oo siihen sukuun poikia syntynyt (mun mies itseasiassa suvun nuorin mies tällähetkellä) Mut saas nähdä. Esikkoa odottaessa tiesin alusta asti että on tyttö, nyt mun tutka sanois enempi et poika.. :whistle:

Kahvista Voihan noita uusia suosituksia! (tais olla joku 1,5kuppia päivä?) :( Mä juon kyllä ihan liikaa kahvia. Himona on just kahvi ja Coca-cola :(

(.) Saa nähdä, näinköhän sitä huomenna lähdetään reissuun :( Tytöllä oli yöllä kuumeenpoikasta (37.6) ja hirmuinen kiukku päällä.
Syönpä ketutukseeni konvehteja nam nam :)

T ja toveri 13+3
 
Sanmar, toivottavasti en aiheuttanut lisää huolta tuolla mun kertomuksella. Mullakin on kyllä ollut lievää kirvelyä alakerrassa ja olen nyt tulkinnut, että kyseessä olisi kuivat limakalvot, kun pissanäytteessä ei näkynyt mitään.

Tyttö/poikaolosta, täällä on melko vahva poikaolo ollut alusta asti. En tosin tiedä, johtuuko se siitä, kun mies kovasti toivoisi poikaa... Mutta molemmat toki yhtä tervetulleita! Oi että sellainen pieni tytöntyllerökin olisi ihana... :heart:

Mieliteoista, ei oikeastaan ole mitään tiettyä. Alussa teki mieli vaan kunnon kotiruokaa, kun normaalisti olen hirveä sokerihiiri ja saattanut aterioitakin välillä korvata makeilla herkuilla. :ashamed: Viime aikoina on ikävä kyllä ollut havaittavissa vähän makeannälkää - saisi pysyä poissa mieluummin...

Nouseeko muillakin paino jotenkin "sykäyksittäin"? Mulla tuli ihan alussa tosi nopeasti 2 kiloa ja pelästyin jo, mihin lukemiin tässä vielä päädytäänkään. Sen jälkeen paino pysyi pitkään ihan samana ja luulin jo, että ei nousekaan ennen seuraavaa neuvolaa. Nyt sitten taas parin viikon sisällä tullut toiset 2 kiloa yhtäkkiä. Samaan aikaan kyllä maha ottanut kunnon kasvuspurtin. Tuntuu, ettei tuohon oikein pysty itse vaikuttamaan... :|

chidi + honey 16+2
 
Minäkin nyt nt-ultrasta selvinnyt :heart::heart:

mein Heta-Einari vaan oli hassusti seinämän ja istukan välissä,eikä millään meinannut hoitaja saada niskanturvotusta kun pää oli kohdunkaulan lähettyvillä..eli mä sit jouduin pomppiin,heiluttaan takamustani ja käänteleen kyljelleni ees taas ,yskimään ym että saatiin heta-einari liikkumaan sellaseen paikkaan että sai tuon niskan mitattua. Näytti mulle sen kohdan missä tuolla masukilla olisi valtavasti tilaa temmeltää ja joka nyt oli typösen tyhjänä kun tää mein nappula on hinannut ittensä johonkin ahtaaseen nurkkaan :)
Ja ihme ettei sydänääniäkään sit saatu kuuluviin kun on tuo istukka tuossa edessä.

sain ihastella Heta-Einaria tasan tunnin verran (ihguu) pienet jalat potkivat kauheeta vauhtia ja välillä näkyi molemmat kädet nyrkissä vilahtavan. kaikki näytti olevan ok vaikka mä järkytyin tuosta niskaturvotuksesta joka oli 1,6!!!!!! (täällä kun on monella ollut alle yhtä) hoitaja kyllä rauhotteli mua mutta kun tuo down-mahdollisuus mun ikäsellä on 1/950 kuulostaa mun mielestä aika vähäseltä mutta mulla se riski tais olla sit 1/51.000 (en nyt varmaks muista kun en saanut sitä lasppua mukaan)
Mein masukki oli 6,5cm pitkä ja laskettu-aika pysyi samana (Olisinkin kyllä revennyt jos viikot olisi olleet vähemmän kun mulla jo kerran vaihdettiin sitä la:ta kun heittoa oli 10pv)

nyt pääsen sitten odottomaan minäkin rakenne ultraa joka on 13.2 =)

möhköpantti+ Heta-Einari 12+5
 
Viimeksi muokattu:
Raskausviikot lasken sen mukaan, mitä neuvolakortissa lasketuksi ajaksi lukee. La täsmentyy aina siinä np-ultrassa, ja sitä joko muutetaan kierron mukaan lasketutusta tai sitten ei, riiippuen päivien määrästä. Itsellä la aikaistui 7 päivällä.

Toinen neuvola on kuulemma täällä pk-seudulla uudelleensynnyttäjälle vasta 22. viikolla. Itselläkin kyllä oli tänään 17. viikolla neuvola, vaikka odotan toista ja en aikaa erikseen pyytänyt. Aika pitkä aika on kyllä odottaa siitä ekasta neuvolasta siihen 22. viikkoon, johan siinä on kaksi ultraakin välissä :O Oli muuten oikein mukava neuvolakäynti: vauvan sydän jumpsutti ihanasti ja mun painokin oli pudonnut 1,8 kg ekasta kerrasta :) (mun bmi on yli 30, joten kaikki mikä on alaspäin on plussaa).

Tyttö/poikaolosta sen verran, että tähän päivään asti oli tyttöolo, nyt taas jotenkin poikaolo. Mutta sanotaan nyt tyttöolo kuitenkin.

Kahvi ei jotenkin maistu, eilen join kupillisen, mutta ei se niin herkkua ollut. Sen sijaan joskus, 1-2 krt viikossa, sorrun Red Bulliin :ashamed: Onneksi on vain sen 2,5 dl...
 
Tervetuloa uudet!

Tyttö/poikaolosta en osaa sanoa, kaikki hömppätestit, jotka oon tehny lupaa tyttöä meille. Sit puolestaan vanhan kansan uskomus siitä, että poikaa odottaessa ei tee makeaa mieli pitää erittäin hyvin paikkansa kans. Kumpi tahansa tulee niin käy kyllä meille :) rakenneultraa odotellessa...

Esimiehelle kerroin ultran jälkeen, tänään mulle selvis et se hölösuutyöpari (jolle en ees ite kertonu, vaan se kysy suoraan) oli jo ajat sitten puhunu muutamalle muulle asiasta. Vaikka niin vannotin olemaan hiljaa.. Argh! No, onneks kaikki on menny hyvin tähän asti.

Maha näkyy tosiaan jo, mut turvotusta se kai oikeestaan on. Ei kai pitäis ensisynnyttäjällä ja taaksepäin kallistuneella kohdulla vielä näkyä..? Tässä kuitenkin mun maha:



Nyt mulla on 3 mammahousut hommattuna, äiti totes puhelimessa et hyvähän se on et on valmiina sitten. Aattelin, et ai miten niin valmiina, meinasin huomenna laittaa jalkaan :D

Rubiini 14+3
 
Mulla on hieman pienempi maha kun sinulla Rubiini6 ja ensisynnyttäjä olen myös. Itse en kyllä tiedä kohtuni asennosta mitään :D

Perjantaina kerroin esimiehelleni ja hän otti asian mielestäni tosi hyvin. Kehotti etten saa nyt enää mennä esimi rtg:hen tai ct:hen potilaan mukana tai ettei mielellään hoitaisi eristyspotilaita. Tuli mukava olo kun esimies ymmärsi :) Tosin hieman ärsyttää kun mulla on tällä hetkellä työsopimus 5.2 asti voimassa.. mutta elämä on tälläistä ja veikkaan että työsopimustani jatketaan jos ei pitkiä sairaslomia sitä ennen ole.. :p

Kahvista
En ole kauheasti raskauden aikana juonut kahvia.. alkuun ei kyllä maistunutkaan lainkaan ja pelkkä haju yrjötti. Nyt sitten oo juonut aamulla sen yhden kupin.. Ei tee pahaa mutta ei tee kyllä enää mielikään. Toisaalta voinee johtua myös siitä että kahvi ja tupakka kulkivat aikalailla käsikädessä ennen raskautta. Nyt kun ei tupakoi niin ei tee mieli kahviakaan =)

H ja Möykky 13+1
 
Tervetuloa uusille!

Tyttöä molemmat toivotaan kovasti, kun poika jo on.
Kunnollista tyttö tai poika oloa ei ole vielä ainakaan, mutta musta tuntuu siltä että poika siellä on tälläkin kertaa :D Niin samalla kaavalla mennään kun edellisessä raskaudessa. Tosin makeaa teki kokoajan mieli esikoisesta ja nyt ei tee mieli yhtään niin paljoo.
No voihan sinne laittaa, että poikaolo

Viikkoja lasken ultrasta kun oli niin paljon pienempi nyytti siellä viikkoihin nähden.
Menkoista 14+3 ja ultrasta 13+1 tänään
Huomasin just et mä oon ite laskenu näköjään väärin ja mun laskujen mukaan olis 13+3 oon siis poksuillut vääränä päivänä... Millonkohan tässä pysyy mukana :D niin sekasin noista nyt huoh...

Seksihaluista Mua panettas aina aamuisin, kun herään mutta mies on silloin jo töissä :D Ja siitä onkin jo alettava aamun askareisiin että hiljasta on ollut :D

Seuraava neuvola tosiaan vasta tammikuun kolmas pvä silloin on viikkoja öö 15 ja jotain, toivottavasti kuunnellaan sydän ääniä silloin!

Jahas remppahommat kutsuu... Ei paljoo ehi netissä surffailla
 
Ihania masukuvia!

möhköpantti oi miten ihanaa, jos sait tunnin verran ihastella pikkuista! Mulla kesti nt-ultra vain vartin verran...

En muista oliko täällä aikaisemmin keskustelua inkivääristä vai jossain toisella foorumilla, mutta kysyin asiasta tänään neuvolassa. Se on kuulemma "vaaratonta" esim. glögissä, ja neuvolatäti sanoi, että raastettakin voi syödä "huoletta" ruuissa kunhan käyttö ei ole päivittäistä, mutta inkivääriä sisältäviä luontaistuotteita ei suositella.

Olin tänään tosiaan neuvolassa. Sydänääniä kuunneltiin (syke 155) ja käytiin läpi verikokeiden tuloksia. Selvisi, että seulan riskiarvo on 1:100000. Sokerirasitukseen pääsen rv 24-28 (kuulemma kaikki turkulaiset ensisynnyttäjät pääsee sokerirasitukseen, jos ikää on yli 25 vaikka painoindeksi olisi normaali). Rakenneultra on 1.2, joten sitä odotellessa! Molempien vanhemmille kerrotaan vauvasta jouluna!
 
Miten teillä muuten oli nuo veriseulan luvut? Mulla oli viikoilla 11+3 S-hcg 81 ja s-pappa 1070. Yhtään en tiedä, ovatko edes sinne päin. Olisi kiva kuulla, millaisia muilla on ollut.

Nt-ultra on torstaina, sittenhän nuokin selviää. Taidanpa olla viimeisten joukossa, joka sinne on menossa. Jännittää!

Mullakin masu on kasvanut niin, että farkut eivät mene enää kiinni, vaikka myös mulla on taaksepäin suuntautunut kohtu. Painoa ei ole vielä kuitenkaan tullut.

Ja olosta, kyllä mä ehkä tyttöä veikkaisin... Alusta asti on ollut sellainen olo ja sormustesti ja kiinalainen kalenterikin sanoo niin. Saa nähdä!

Almeja 12+3
 
Viimeksi muokattu:
Kääks täällähän on tullut paljon tekstiä ja minä kun ajattelin vain pikaisesti tulla lukemaan kuulumisia. Täytynee yrittää huomenna uudestaan paremmalla menestyksellä.

Poikaolo täälläkin ja aivan selvä sellainen. Mieskin sanoi ultran jälkeen että sehän on ihan pojan näköinen ;)

Ihania masukuvia tänne olette laitelleet :heart:

Triinu ja "Simo" 13+1
 
Mahan näkymisestä - täällä ei näy juuri lainkaan vielä. Ehkä tutut ja asiasta tietävät näkevät, mutta töissä voi vedellä ihan huoletta. Korkeintaan tuumaavat, että olen pulskistunut. Vaikka itse asiassa painokaan ei ole noussut lähtölukemista yhtään. Ihan kaikki housut eivät mene enää jalkaan (eikä kauluspaitojen napit enää kiinni tissien kohdalta), mutta normivaatteissa mennään vielä varmaan useampi viikko.

Mulle voi laittaa listalle, että tyttöolo. En tiedä, mistä se tulee, kun en ole koskaan ollut raskaana. Mitään erityisen makeaa ei tee mieli, mutta jotenkin vaan visioin lapsen mielessäni tytöksi. Kai se on ihan yhtä hyvä tai huono peruste kuin mikä tahansa muukin. :p

riesa ja pikkunilviäinen 16+3
 
Ihania masukuvia olette laittaneet! =) Kyllä tuo on itselläkin pullahtanut vahvasti esiin. Tavalliset reilunkokoisetkin housut alkavat jo ahdistaa eli pian on pakko siirtyä kokonaan äitiysvaatteisiin. Myös rinnat ovat täyttyneet niin, että aiemmin hieman tyhjähköt kupit ovat jo kohta pienet. Eipä ole taas vähään aikaan sitä ongelmaa, että "tyhjät rukkaset" valuvat ulos kupista kumartuessa :LOL: Aikoinaan ennen lapsia kuppikoko oli B ja nyt D alkaa jäädä pieneksi. Maidon noustessa rintoihin ei ole toivoakaan, että nuo liivit mahtuisivat... Kyllähän se koko sitten taas tasaantuu, kun imetys pikkuhiljaa vähenee ja ne tyhjät rukkasetkin palautuvat imetyksen jälkeen...

Esimiehelle kerroin jo pari viikkoa sitten. Kun on vakituinen työ, ei ole sellaisia paineita asiasta. Eihän se tietenkään esimiehelle ilouutinen ole, kun joutuu järjestelemään asioita äitiyslomani vuoksi. Se on kuitenkin hänen työtään eikä minun ongelmani. En enää salaile raskautta vaan kerron ihan avoimesti asiasta. Eipä tuota masua enää mikään salaa. :D

Raskausviikot lasken virallisten viikkojen mukaan ja nehän tulivat varhaisultran mukaan. Nt-ultrassa vastasi muutamaa päivää isompaa, mutta tiedän varmasti, ettei se voi pitää paikkaansa. Siis tiedän milloin oli ovulaatio eli hedelmöitys ei ole voinut tapahtua sitä ennen. Näissä ultrissa näkyy jo yksilöllisiä kokoeroja. Eiväthän lapset ole täsmälleen samankokoisia syntyessään eivätkä sen jälkeenkään kulje täysin samaa rataa. Siksi on mielestäni harhaanjohtavaa laskea viikkoja myöhemmän ultran mahdollisesti "virheellisten päivien" mukaan. Tässä vaiheessa päivillä ei ole väliä. Kun lähestytään laskettua aikaa, on kiduttavaa odotella syntymää vaikka viikko ylimääräistä tuon oman "laskentavirheen vuoksi". Siis jos on itse vaikka laskenut, että nyt on jo rv 40+0 vaikka oikeaan laskettuun aikaan on vielä viikko. Tietenkin joidenkin kohdalla ultra pitää paremmin paikkaansa kuin esim. edellisten kuukautisten mukaan laskettu aika. Sehän voi heittää monellakin viikolla, jos on epäsäännöllinen kierto. En tarkoita näitä tapauksia vaan niitä, joissa heitto on niin pieni, ettei virallista laskettua aikaa muuteta. Itse en haluaisi lasketun ajan muutosta, jos esim. rakenneultrassa näkyisi se viikon ero. Eihän se hedelmöityshetki ole mihinkään muuttunut vaan lapsi on vain kasvanut omaan yksilölliseen tahtiinsa. En haluaisi esim. joutua turhaan käynnistykseen, jos lapsi ei vain ole vielä valmis syntymään. On helpompi odottaa rauhassa, kun laskettuja viikkoja on vähemmän vaikka tässä vaiheessa niitä haluaisi kahmia kaikin keinoin enemmän. =)

Minulla on edelleen poikaolo vaikka viime aikoina olen ollut taas hieman epävarma asiasta. Mies on ihan varma pojasta siksi, että toivoo enemmän poikaa. Itselleni sillä ei ole niin väliä. Molemmat on jo, joten ei ole niitä paineita. Prinsessa olisi ihana, mutta toisaalta pojat ovat niin helppoja. Olen siis tyytyväinen kumpaan vain =)

Seksihalut ovat aika vaihtelevia täällä. Välillä on ollut ihan EVVK olotila esim. pahoinvoinnin ja väsymyksen vuoksi. Mies kokeilee välillä varovasti onneaan, mutta tyytyy osaansa, jos ei tipu. ;) Välillä taas halu iskee itselleni ihan voimalla ja silloin miehen on parasta suorittaa velvollisuutensa tai muuten... :LOL: Siis tietenkin on täysillä mukana, kun onnistaa. Näinä hetkinä seksi on normaaliakin nautinnollisempaa. Jotain selvää vaikutusta raskaudella siis on. Ainoa ikävä puoli on vahvat harjoitussupistukset orgasmien jälkeen. Se hieman verottaa hyvää oloa vaikka tiedostan niiden olevan harmittomia.

Sokerirasituskseen olen menossa joskus rv 20+ vaikka ikää, bmi, sukurasite ja edellisen raskauden diabetes löytyy. Ilmeisesti täkäläisessä neuvolassa otetaan vähän rennommin tuon suhteen. Ehkä omalla kohdallani vaikuttaa myös se, että viimeisen raskauden jälkeen paino on pudonnut ja sokeriarvot heittivät vain ensimmäisessä raskaudessa (11v sitten jolloin vain ruokavalion muutos) eikä sen jälkeen ongelmia ole ollut.

Neuvolakäynnit: Lääkärineuvolaa ehdotettiin heti nt-ultran jälkeen, mutta halusin itse lykätä sen joululomalleni. Ei tarvitse järjestää töistä sitä käyntiä, niin pääsee taas vähemmällä. Ihmeen usein ottaisivat siellä käymään vaikka "konkari" olenkin. Olen siis toistaiseksi käynyt vain kerran neuvolassa, kerran yksityisellä ultrassa (varhaisultra) ja nt-ultrassa.

Barbbis 13+2
 
Taas oli tullut muutama uusi, tervetuloa :wave:

möhköpantti onnea ihanista ultrakuulumisista :heart: Vähänö oot ihanan kauan saanut katsella pikkusta!

Ihania masukuvia monella :heart:

Viikoista Mä lasken ne varhaisultran ja np-ultran mukaan, jolloin Papunen vastasi päivälleen oviksen ja kierron mukaan laskettuja viikkoja. Neuvolan mukaan oltaisiin siis 2 päivää edellä ja la sen mukaan tuo 31.5. joka tuolla etusivulla on. Jotenkin vaan itsestä tuntuu paremmalta laskea viikot Papusen todellisen iän mukaan, vaikka heittoa onkin vaan se 2 päivää.

Tyttö/poika olosta itsellä ei oikein ole varsinaista oloa kumpaankaan suuntaan. Mutta miehellä tuntuu olevan kovinkin vahva poikaolo. Se puhuu koko ajan pojasta tyyliin "Sitten kun se poika syntyy...", "Medän poika...", "Sitten mä teen sen pojan kanssa..." Muistutankin sitä aina, että mitäs jos se onkin tyttö :D Tosin itsekin oon jotenkin huomaamatta aina ajatellut, että meidän ensimmäinen lapsi olisi poika, en tiedä miksi. Ja kaupassa huomaan ajautuvani ihan huomaamatta katsomaan aina poikien vaatteita. Että ehkä tämän kaiken perusteella mulle voisi lisäillä poikaolo ;)

Seulontojen riskiluvuista Tosi monella tuntuu olevan tosi suuria noi riskiluvut tai siis riski on pieni, luvut suuria, jos ymmärrätte mitä tarkoitan ;) Meillä riskiluvuksi tuli 1:11 000, joka kuullosti alussa isolta, mutta täällä kun näkee noita 1:100 000 lukuja, niin ei se tunnukaan enää niin isolta luvulta :O Siitäkin olin aika yllättynyt, että ikäriski (29v) on mulla jo 1:930! Se kuullostaa jo tosi pieneltä, vaikka oikeesti varmaan onkin vielä iso luku.

Mulla on alkanu tulemaan uudestaan monen viikon jälkeen ellotus oloa! Tosi hassua, kun se oli monta viikkoa poissa ja nyt aina silloin tällöin tulee tosi vahvastikin sellanen ellotus. No, kaippa tääkin kuuluu taas asiaan... Huomenna tokaan neuvolaan :)

Sanmar + superpapunen 16+3
 
Mulla ei itsellä ole mitään hajua noiden seulontojen riskiluvuista, ei niitä kerrottu. Mutta tekayn mukaan ikäriski alkuraskaudessa 1:278 ja lopussa 1:912 ja kun katotaan tuon turvotuksen perusteella niin riski 1:612.

Mua jäi kanssa hämäämään noi kahvin uudet suositukset? Aiemmin ainakin on ollut kolme kuppia päivässä...

Onnea möhköpantti ihanista ultrakuulumisista! :heart:
 
Täällä on vähän tyttöolo. Oireet ihan samoja kuin esikoisen aikaan, joka on tyttö ja sormustestikin lupasi tyttöä :D Ja jotenkin kanssa ajaudun vauvanvaateosastolla tyttöjen vaatteiden puoleen. Esikoinen toivoo pikkusiskoa, kun pikkuveljet ovat kuulemma typeriä. Mies haluisi, että saisi pojasta pelikaverin, joten poikaa hän toivoo. Noh, jos rakenneultrassa saataisiin jo selville sukupuoli, niin kiva olisi.
 
Hei taas ja jo perinteeksi näköjään muodostuneet tervetuloa uusille ja onnittelut ultrakuulumisista! :).

Jos nyt melko pikaisesti ehtisi kommentoida (ihan älytön kiire koko ajan...mutta pitäähän sitä palstalle ehtiä...)

viikoista: lasken menkkojen mukaan eri virallisen LA:n mukaan. Haluan että nuo kaksi natsaa yhteen, ja nuo nyt kuitenkin ne "viralliset" viikot. Oikeasti vauva on pari kolme päivää vanhempi, ja tämä olisi kyllä se "oikea" tapa laskea, koska tiedän, että tuo virallinen LA perustuu vain siihen, että arvioin kierron pituuden väärin (vain 2 kuukautiset ehti tulla pillereiden jälkeen eikä kierto vielä säänöllinen). Mutta ei voi mitään. Joku sanoi, että ei haluaisi ottaa riskiä, että lapsi käynnistetään liian aikaisin, mutta toisaalta on myös riski, että ei käynnistetä tarpeeksi aikaisin. Tämä itsellä mielessä, koska entisen naapurin vauva kuoli kohtuun rv 42 :(. Mutta toivotaan, ettei näitä joudu pohtimaan omalle kohdalle, saisi tulla vaikka 38+0 tämä kersa, mulla olis menoa kesäkuun alussa :D.

Tyttö-/poikaolo: Ei mielipidettä. Tai en uskalla sanoa. Toisaalta välillä vähän tyttöolo, mutta sitten taas luulen, että poika tämäkin taitaa olla. Mies on ihan varma, että poika, mun äiti otti jostain syystä ihan selviönä, että tyttö. Odotetaan ja katsotaan. Mä en muutenkaan oikein ymmärrä näitä "oloja", ei mulle vaan tule mitään "oloa". Viime raskaudessakin serkku soitti järkyttyneenä kun olin laittanut rakenneultrauutiset tekstarina, että "mutku mä olin ihan varma, että se olis tyttö!". Siis mitä? Asuin vielä silloin siis siellä Lontoossa, eikä ko. serkku ollut edes nähnyt mua koko raskausaikana... :).

Jaahas, juuri kun toista päivää olen taas pystynyt juomaan aamukahvin, niin muutetaan suosituksia... No, enpä mä enempää kuin 3dl päivässä joisikaan. Ihanaa kyllä kun maistuu taas! Auttaa muuten siihen ummetukseenkin...
Luin muuten eilen taas huvikseem viime raskaudessa saatua raskauskirjaa, jossa on siis nuo Englantilaiset ruokasuositukset. Muuten natsaavat yhteen ihan mallikkaasti näiden suomalaisten kanssa, mutta siellä oli kaloista mainittu myös purkkitonnikala ja että sitä ei saisi syödä enempää kuin 4 purkkia viikossa (mikä on tietysti tosi paljon, mutta silti). Tuoretta tonnikalaakaan ei suositeltu kuin max 2 pihviä viikossa, mutta eipä sitä moni syö enää muutenkaan, ainakaan isoja määriä. Tyhjiöpakkauksesta eivät tosiaan varoittele ollenkaan, ja siksi uskallan itsekin ottaa sen kanssa rennommin.

Riskiluvuista: Nuohan on sinänsä aika utopiaa nuo riskiluvut. Tai siis ihan voisi kärjistäen sanoa, että paska tuuri vaan jos iskee omalla kohdalle, oli riskiluku sitten 1:10 000 tai 1:100 000. Sehän on kyllä hyvä merkki, jos oma riski on pienempi kuin iästä katsottava yleisriski. Meillä oli riskiluku nyt 1:14 000 ja viimeksi 1:23 000 mutta johtuu varmasti paljon siitä, että nyt on ikää 3-v. enemmän.

Sitten valitusta: mulla on melkein joka ilta nyt vatsa kipeä :(. Siis tulee sellaisia ihan järkyttäviä kramppeja, että ei pysty sohvalta nousemaan. Olen itse diagnosoinut, että kohtu painaa suolistoa ja siellä ei pääse nyt tavara liikkumaan niin kuin pitäisi. Ihan tajuttoman epämukavaa, onko muilla tällaista? Mihinköhän tässä vielä joudutaan, kun eihän tuo sikiö nyt ole vielä edes iso...

Ei, kyllä nyt on pakko taas rientää töihin.

Inka ja maha 16+5
 
Heips!

Kalasta
puheen ollen... mä en tienny et TONNIKALAN syöntiäkin pitäs raskaana ollessa välttää/rajoittaa... Nimittäin oli täs joku viikko sitten ihan kauheet himot lämpimiin tonnikala-ananasleipiin SLURPS! Sit eksyin netissä lukee ihmisten kirjotuksia et tonnikalassa ois sit elohopeaa aika paljon ku se on iso petokala ja jenkeissä kuuluis näihin "riskiruokiin"... Soitin sit teratologiseen tietopalveluun jossa vastas lääkäri joka sanoi et sitä pitäs välttää... joten en nyt oo sit tonnikalaa syöny... tosin silloin ku söin niin meni varmaan 2 purkkia viikossa et varmaan jotain elohopeaa nyt sit mun kehossa on mut enpä voi sille enää mitään...

Muutoin oon tässä raskaudessa ollut suht "rauhallinen" noiden ruokarajotusten kanssa ku esikoisesta stressasin ja välttelin melkeen kaikkea... Jos teen lämpimiä ruokia niin huoletta olen siihen tuorejuustoja yms. juttuja käyttäny koska listeria kuolee kuumenettaessa...olikos se nyt yli 72C jos oikeen muistan... tosin outoo oli se et meidän terkka sanoi et nyt on tullu joku uusi ohje ettei homejuustoja sais syödä olleskaan, tietääkö joku tästä???? ei ees kuumenettuna sais muka syödä... en tajunnu kysyy et miksi ja oon kyl ruuan joukos vahingos homejuustoo kuumenettuna syöny mut en nyt sit osaa sanoo onko toi meidän terkka aina ihan oikeessa...epäilen...=)


-Kultasiipi & Vimpula 16+1
 
Pakko nyt täältä kysellä että millä ootte hoitanu ummetusta/kovaa vatsaa??
Tää alkaa oikeesti olee jo tosi järkkyä, ei haluis vessassa käydä! :ashamed:

Ei taida tulla muuta asiaa tällä kertaa :D

Paitsi että viikot poksuu!!
ninanina + pompula 16+0:heart:
 

Yhteistyössä