Kesäkuun Kastehelmet 2012 **JOULUKUUSSA**

Kaksi päivää nt ultraan, vihlomista ja muutakin vatsakipuilua on ollut mut olen aiemminkin ollu aika vatsaoireinen.
Kotidoppleriin olen kyllä aika pettyny, ääniä selvästi kuuluu mut laite ei näytä
lukuja.
Pomolle kerroin jo alussa, kun ekan odotuksenkin oli jo huomannut silmistä..
Kahvia on tullu vähennettyä ja kiellettyjä vältän kokonaan, välillä valmissalaatitkin epäilyttävät..
teris (en ole yhtään enää kartalla viikoista ehkä pe selviää taas)
 
Voi vitsi kun nastaa! Mää olin tytärtä odottaessa Tammelan neuvolassa, mut tässä välissä ne teki jotain uudelleen järjestelyjä joten siirryin Tampellan neuvolaan. Jotenkin tykkäsin kyllä todella paljon enemmän Tammelasta ja varsinkin meidän neuvolatäti Virpi oli tosi asiansa osaava ja ihana. Nyt onneksi löydettiin uus asunto Kalevasta, joten pääsen imeisesti takaisin Tammelaan! JESS!!!

En tiä onko niissä kummassakin neuvolassa sama lekuri, mut se pisti mulle lähetteen Tampellassa ylimääräsiin sukupuolitauti testeihin! Ei kyllä yhtään nappais juosta labrassa... HMPH! Ne perinteiset kumminkin aina raskaana ollessa otetaan, eli hiv ja hepatiitti, ni luulis ny niitten riittävän. Tietty, voihan sukupuolitaudit olla piilevänäkin vuosia, mut pöh ja puh! Nyt tuli kumminkin 6v-miehen kanssa yhdessä oloo täyteen ni ei jaksais inspiroitua tollasista yhtään...

Milkaja + olio 14+1
 
ninanina mulla tehos, kun vedin pussikaupalla luumuja ja yritin juoda enemmän vettä/nesteitä. Nyt on reilu viikon pysyny maha "sopivana", mutta en tiiä onko se hiton ummetus hiipimässä takaisin tännekin...siltä vähän vaikuttaa! En jaksais taas vetää noita luumuja, kun ehdin jo saada niistä ihan tarpeeksi :D

teris täälläkin on milloin mitäkin vatsatuntemuksia ja kipuja. Yleensä ne tuntuu liittyvän suolen toimintaan/toimimattomuuteen. Toivottavasti siellä (ja täälläkin) ne on ihan harmittomia kipuja!

Milkaja munkin pitäisi raahautua labraan otattamaan klamydianäyte, kun nlalääkäri sen määräsi virtsatulehdusoireiden takia. Meillä miehen kanssa yhteiseloa 11,5v takana ja viimeksi vuosi sitten klamydianäyte oli nega. Joten ei jaksaisi täälläkään innostaa tuo näyte.
 
Raskausviikoista ja niiden laskemisesta vielä hieman. Itse ajattelen niin, että niin kauan kun varhaisultra ei kuulu yleisen (ts. neuvolajärjestelmän) terveydenhuollon piiriin, niin nt-ultra taitaa olla ainoa luotettava mittari tuohon la:n määrittämiseen. Tottakai niitä kokoeroja jo siinä vaiheessa on, mutta toisaalta on epäsäännöllisiä kiertoja ja yllätysraskauksiakin, joten jotenkin se sikiön "ikä" on määriteltävä. Jos sattuu olemaan säännöllinen kierto, selvät ovulaatiot tai harvat yrityskerrat tärpin suhteen, niin varmasti tuon hedelmöitysajan pystyy sanomaan melko luotettavasti itsekin.

Uusimmista ruokarajoituksista olen nyt aika hyvin perillä, kun mulla tosiaan on tämä 10/2011 päivitetty lista. Juustoista sanotaan näin: Älä juo pastöroimatonta maitoa ja syö siiitä valmistettuja tuotteita. Vältä myös pastöroidusta juustosta tehtyjä home- ja kittijuustoja. Kahvista taas: Kofeiinin saantia tulee rajoittaa 300 mg/päivä. Tämä vastaa kolmea 1,5 dl kahvikupillista. 1 litra energiajuomaa tai 2 litraa colajuomaa sisältää 300 mg kofeiinia. Tonnikalasta ei mainita mitään. Toivottavasti näistä oli apua joillekin :)
 
Mää itse en kyllä kauheasti ole noita syömisiä tuijotellut.. homejuustoa oon syönyt esim
pizzassa sekä pastakastikkeessa. Kalaa norjalaista lohta 2-3krt kuukaudessa.. niin ja juuri
lohikeittoa jota maustoin koskenlaskija juustolla nam nam nam :kieh:
Nykyään sitä odottavia äitejä mun mielestä pelotellaan mediassa ym ym kaikella mahdollisella!
Mun mielestä maalaisjärki voittaa kaikki suositukset :popcorn:


Mulla on aina ollut huonosti toimiva vatsa ja nyt raskauden aikana tää on mennyt johonkin
jo omille atmosfääreille.. ei auta vaikka söisin lavallisen luumuja tai joisin sangoittain vettä.
Ainoa jolla saan vatsan hieman toimimaan on että otan joka ilta tuota Yrjöttävää Levolacia..
joskus mun on pitänyt ihan käyttää microlaxia jos on ollut monta päivää vatsa toimimatta.
Microlax on ollut pahimpina hetkinä mun pelastus mutta sitä ei enää lähellä laskettua-aikaa
suositella käytettäväksi sillä se saattaa lisätä supistuksia.

Milkaja sää ootkin myös Tampereelta :) Sama täällä, tosin joudun miehen töiden vuoksi
asumaan nyt Satakunnassa. Tarkoitus olisi että pääsisimme keväällä muuttamaan Tampereelle
takaisin :p

Henna ja Möykky 13+2
 
Noi kielletyt ruuat mietityttää täälläkin... Kävin yksityisellä ultrassa heti plussaamisen jälkeen ja lääkäri sanoi, että jos häneltä kysytään, niin kaikkea saa syödä kohtuudella. Tosin kehoitti kuunnella terveydenhoitajan "saarnan" neuvolassa. :) Joka maassa ja maanosassa on kuulemma omat suositukset, eikä selkeää näyttöä vaarallisuudesta ole. Joten terveellä järjellä selvinnee pitkälle. Täällä tekee sushia mieli ihan hirveesti, enkä sitä nyt tunnollisena ole syönyt, joten ens kesänä sitä syödään meillä sitten ja paljon :D
 
Ruuista: oon kyllä syönyt homejuustoa kuumennettuna, samoin tonnikalaa. Luin jossain välissä suositukset, eikä noita mainittu siellä, paitsi homejuusto ilman kuumennusta kylläkin. Mutta välttelen vakuumipakattua kalaa, alkoholia, kahvia (kun ei tee mielikään, muuten varmaan vähän joisin), makeutusaineita. Miksiköhän homejuustoa ei saisi syödä kuumennettunakaan? Listeriahan tuhoutuu kuumennettaessa?

Mulla on tuo riski iän puolestakin jotain 1:250, loppuraskaudessa vähemmän. Ikää siis 34, kyllä se vaan iän myötä lisääntyy. Nelikymppisillä taitaa olla taas aivan toiset lukemat, jotain 1:15? Musta 1:10 000 kuulostaa valtavan hyvältä, saati sitten 1:100 000. Että olkaa onnellisia! VAikka toki riskilukujahan ne ovat vain. Mulla oli veriseula vasta eilen, toivottavasti ei tule ensi viikolla huonoja uutisia. Jotenkin olen sen takia edelleen varovainen kertomaan raskaudesta, ettei veriseulan tuloksia ole tullut :(

Tänään oli neuvola, lääkäri. Kaikki kunnossa ja sydänäänet kuuluivat!

Lasketusta ajasta: Meidän keskimmäinen oli omien laskujen mukaan neuvolan la:ta vanhempi. Syntyi 41+3 ja oli iso ja kuulemma sen oloinen kuin "oikeasti" yliaikaiset, 42+ viikoilla syntyneet vauvat ovat. Ja lapsivesikin oli raukalla ollut aivan vähissä, eikä kukaan huomannut mitään, mäkään mitään tihkumista. Sen puoleen ei haittaa, että nyt laskettua aikaa siirrettiinkin 6pv, vaikka toisaalta luulen, että oikea LA olisi jossain neuvolan ja np:n la:n välissä (nyt 11.6. ja "oikea" ehkä 14.6. ja menkkojen mukaan 17.6.). Lueskelin vanhoja vauvakuumeketjuja ja tosiaan aloitin oviksen tikuttamisen kp13 ja oli vahva viiva tuolloin. Koska en tikuttanut aikaisemmin, en voi olla varma, ettenkö sit kuitenkin olisi ovuloinut jo aikaisemmin.
Pikkuisen rv tänään 15+1. 16.viikko jo menossa!
 
LKN
Mulle voi lisätä tyttöolon :) vaikka mies onkin ihan varma että toinen poika tulee :D mutta eihän siltä kysytä :LOL: ;)
voi kyllä olla että tä mun vahva tyttöolo on just siksi kun toivoisin ite kovasti tyttöä kun yksi poika on jo, mutta loppujen lopuksi se on kyllä ihan sama kunhan terveen vauvan saa syliin!
sokerirasituksessa ei ollu vielä mitään ,JEIJ!! :cool: katellaan uudestaan sitten puolen välin jälkeen :) ny lähen taas vähän pakkailemaan, perjantaina kutsuu nääs Lanzarote!! :p
 
Joo, kohtuus kaikessa. Vakuumipakattu kala ei ole sen huonompi vaihtoehto kuin suoraan merestä/järvestä ongittukaan, kumpikin on hyvä silti kypsentää vähintään sinne 70 asteeseen ja kypsäksi.

Toissa päivänä oli ilkeä yllätys itsellekin vessaan mennessä. Pari kertaa illan aikana tuli vaaleanpunaista vuotoa vähän, ja päälle vielä pieni mahan jomotus, joten olin jo huolestua. Se onneksi meni yhdessä illassa kokonaan ohi, eikä toivottavasti tule enää takaisin.

Unet ja oudot unet sen kun lisääntyy. Eilen illalla käännyin sohvalla johonkin hieman hassuun asentoon niin, että kohtu tuntui hyvin selvänä mahaa vasten. Yöllä se sitten tuli uniin, vauvan potkussa koko jalka tuli polvea myöten näkyviin mahan pintaa vasten. :D :D Kyllä siinä ihmettelin, että tuollaiseksiko tuo nyt menee ajan kanssa ennen syntymää. :D
 
Heippa!

Täällä edelleen järkyttävässä lunssassa... Ihan hirvee yskä, ja tää helkkarin nuha... Harmittaa ettei jaksasi mitään tehä, kaikki joulusiivot yms tekemättä :ashamed:

Mä olen ollut tuon ruoan suhteen vähän niinku maalaisjärjellä mennään... oon lähes kaikkea syönyt vaikka raskaana oon ollutkin... Äitini totes että ei silloin ollut tällaisia kun mua on odottanut ja ihan kait terveeltä oon vaikuttanut??

Voisin otta osaa tähän oloveikkaukseen, tai siis nyt oon van lunssanen olo, mutta pakko veikata poikaa Vaikka eihän mein perheeseen tulekaan kuin tyttöi vaan =)

Toivotan kaikille oikein ihanaa joulua!!

Jisse
 
Tänään käyty sokerimittari hakemassa. mun pitää nyt 3x viikossa mitata kaikki päivän syömiset. Terkka kyllä sano että joulun pyhinä ei tarvi eli syö mitä mieli tekee =)

Ja syömisestä ja rajoituksista muutenkin Niin mä taidan mutustella ihan kaikkee mitä vaan tekee mieli oli se sit kielletyllä listalla tai ei.
Jostain luin että inkiväärissä ja kanelissakin on jotsin mitä raskaana olevalle olis haittaa ja kuin paljon mä oon kanelia tunkenut puuroihin ja glögissä nauttinut.kalaa ja juustoja meinaan myös syödä. ja kahviakin taitaa mennä enemmän kun tuo 3dl/päivä =)

Mulla olis menkkojjen mukaan nyt menossa 14+3 mutta kun se lääkärineuvolassa vaihtui ja ultra pysyi nyt samassa eli viikot vähemmän eli tänään sit viikkoja 13 poks poks

Ultrasta vielä Tosiaan ei yhtään haitannut ihastella masukkia ja ois enemmänkin voinut kattella :) se hoitaja mulle sanokin että sä oot siinä nyt sit niin kauan että saadaan se niskaturvotus mitattua meni sit tunti tai kaks :)) Ultrakuvista toinen on ihan super ihana kun mein Heta-Einarilla on polvikoukussa ja kuvasta pystyy laskemaan montako varvasta on.
 
Uusi 29-vuotias odottaja liittyy seuraan =) LA on 16.6, sairaalana PKKS ja ensimmäinen tulossa. Viikkoja takana 14+4. Ultrassa käytiin 5.12 ja kaikki oli hyvin. Nyt vaan tuntuu kaikki pelot jylläävän päällä ja pahasti. Pelkään myös omaa jaksamistani koska miehen teini-ikäinen tytär aiheuttaa harmeja ja vetää molemmilla mielen mustaksi :( Myöskään pahoinvointi ei ole helpottanut ja ruokaa saa väkisin tunkea alas. Ei kylläkään tule helposti ylös, mutta kiertää mahassa..

Maha myös kipuilee, osittain ilmavaivoista ja ummetuksesta. Ja tuo kipuilu vielä lisää niitä pelkojani että jaksaako pikkanen olla loppuun asti mahassa elossa vai käykö jotain, myöskin askarruttaa että miten pärjää kun vauva on maailmassa (taloudellisestikkin).. Pelot on myös aiheuttanu levottomia ja huonosti nukuttuja öitä, ja itku tulee pienimmästäkin asiasta. Muilla mitään pelkoja???????
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan Roki82!
Varmasti kaikilla odottavilla on jonkilaisia pelkoja, joihin vaikuttaa suuresti aiemmat raskaudet, parisuhde, taloudellinen tilanne, oma vointi ym ym.. jokainen kokee asiat niin erilailla ja on ymmärrettävää että myös tulevaisuuden muutos ja pärjääminen mietityttää. Itse olen pohjimmiltani tosi optimistinen kaiken suhteen ja haluan ajatella läpi raskauden että kaikella on merkityksensä. Ystävien ja perheen läsnäolo ja merkitys on mulla ainakin kasvanut raskauden aikana. Yritä löytää voimavaroja arjen keskeltä jotka kohentaisivat mielialaa ja saisivat ajatuksen pois peloista. :heart: :heart:
Jaksamista :hug:

Huonosti nukutuista öistä. Täällä yksi.
Viime yönä tuli taas oikein näytettyä parastaan :LOL: Itse en normaalisti kirjoile, joten puolisoni on varmasti viime yönä katsonut mua hieman oudosti :snotty:
Mieheni oli katsonut tv:tä kun oli kuullut kun huusin PASKA, VITTU. Tämän jälkeen mies oli tullut makuuhuoneeseen jossa minä täydessä unessa istuin sängynlaidalla. Mieheni oli kysynyt että mikä on? niin tähän olin vastannut "Paska kun pitäis nukkua, vittu kun ei tuu uni" :whistle: :LOL: tänään aamulla sain hyvät naurut kun mieheni kertoi yöllisistä ajatuksistani :D :D voi voi.... :D


Mukavaa keskiviikkoa kaikille
Hemutus ja Möykky 13+3
 
Hemutus: Hauska kuulla, et tekin olette täältä. Tosin pienet sairaalat ovat varmaan äitiystävällisempiä... Ainakin itsellä Tays kokemus joulupäivänä 2007 oli kaikkea muuta, kuin äitilähtöinen. Tosin kyseessä oli keskossynnytys, joten sen takiakin varmaan tuntui kurjalta, kun ei voinut muusta päättää, kuin ottaako kipulääkkeitä vai ei. Vammalan aluesairaalasta oon kuullu, et olis aika hyvä, mutta ei Suomessa taida Tammisaaren veroista synnytyssairaalaa enää olla... Toisaalta asiathan voi muutamassa vuodessa muuttuakin ja joulupäivän kiire varmasti vaikutti myös...

Sanmar82: Niin muuten, en ajatellutkaan sen enempää, että miksi se ne lähetteet teki... Valitin meinaan, et oli raskauden alussa aika ikävän tuntunen vaiva, et tuntu et lirahtelisi housuihin välillä. Tosin ei pikkarit märät ikinä olleet, joten taisi olla tunne vaan...
 
Tervetuloa uusille!

Peloista, mullakin oli tähän asti valtavasti pelkoja, ensin pelkäsin, että menee kesken, sitten pelkäsin ultran tulosta. Nyt ehkä hieman tilanne rauhoittunut. Mutta saa nähdä kun rakenneultra lähestyy...

Täällä myös yksi huonosti nukkuja!! Usein herään klo 1-5, enkä enää saa unta sen jälkeen, enkä myöskään päivällä, joten 2-6 h unilla menty...

Hyviä uutisia sen lisäksi, että 12 viikkoa täyttyi, niin myös seulontatulos oli normaali. Mitään riskiluka ei lukenut, mutta ehkä hyvä niin.

Oikein ihanaa joulua kaikille:heart:

Kaneli ja Bebe 12+6
 
Roki82 tervetuloa mukaan! Ja luulen että nuo pelot ovat ihan normaaleja kaikilla odottajilla. Minä odotan toista ja yhtälailla tässä kaikkea pelkään. Olen myös kokenut keskenmenon ennen esikoista, joten se pelotti nytkin alussa, sitten eka ultra, josta nyt on se 2 viikkoa, eikä soittoa ole kuulunut, joten siellä verokokeiden tulokset siis näköjään ok. Vatsani on jo pyöristynyt ja muutama työkaveri ja esimies tietää töissä raskaudestani, mutta muille en jotenkin uskalla puhua, kun nyt jännitän ensi viikon neuvolaa, että kuuluuko ne sydänäänet, joten yhtä pelkoa tässä kaikki...niin ja sitten aletaan jännäilemään rakenneultraa. Taloudellinen tilanne myös tietenkin mietityttää, mutta en viitsi sitä nyt vielä tähän päälle stressailla, sen mukaan sitten elellään silloin, kyllä kaikki järjestyy ja kun siinä kotona on äitiyslomalla, niin eipä ainakaan kulujakaan paljoa ole, siis mitä nyt töissä käynnissä, bensat, lounaat ym. Viimeksikin selvittiin taloudellisesti, joten kaipa siinä nytkin selvitään ja elellään sitten vaan pienemmillä menoilla. Mutta ihan normaaleja sun ajatuksesi! =)

Mä en vieläkään tunne oikein mitään liikkeitä tai välillä tuntuu jotain ihme muljahduksia, mutta en tiedä onko suolistojuttuja ja vai liikkeitä...en oikein muista miltä ne ekat liikkeet tuntui. Ekasta tunsin muistaakseni liikkeitä siellä n. rv 18.

Jkoo + Pupu 14+0 :heart:
 
Empäs ole joutanut tänne edes lueskelemaan ja nyt sitten kahlasinkin ketjun läpi piiiiiitkältä ajalta ja nyt en sit enää muista enää puoliakaan mitä luin :D

kovasti on ollut näemmä keskustelua syömisestä ja mä kun en juuri kalaa syö saatika homejuustoa ym. niin mua vaan on mietityttäny että mitähän ihmettä mä syön jouluna kun mun jouluruokiin on aina kuulunut vain maksalaatikko ja kinkku :D
maksalaatikko lienee kiellettyjen listalla?
tulee vähä köyhä joulu vetää pelkkää kinkkua :D

meillä tuo nt oli 0,88 ja se riski hommeli 1:24000
kätilö kovasti kehu että kaikki löytyy mitä pitääkin ja ei nähnyt mitään poikkeevaa...mitä nyt tuossa voi vielä nähdä :)

mun täytyy varmaan pikkuhiljaa alkaa uskomaan että kyllä tää maha on ulos pullahtanu :D
niin komeita kuvia teillä täälä on :D
kätilökin sano että on kohtu kallistunut eteenpäin ja saikin ultrassa paremmat kuvat vatsapeitteiden läpi :)
mieskin alkanu kehuun että mulla on pömppis :D ja pusun antaa joka ilta masulle :)
tähän asti kun ei ole oikeen ottanu millää tavalla puheeks tai huomioon koko mahaa.
kait siinä on takana maaliskuinen keskenmeno että pelänny sitä ja onko välttämättä vieläkään tajunnu koko juttua :D
ehkäpä sitten kun liikkeet alkaa tuntua niin selvästi että mieskin voi ne tuntea :)
oon tosin ajatellut hommata tuollaisen dopplerin josko sitä kautta tulis sit miehellekkin selkeemmäks kun kuulee sydänäänet...hän kun ei töiltään kerkee mukaa neuvolaa.

mulla on nyt tän viikon aikana kovasti sattunu ylävattaan...mistähän mahtaa johtua, muilla kokemusta?
ei oo mitää närästystä ja tulee useesti juur sillon kun touhuan paljon ja ressiä pukkaa.

tyttö/poika olosta sen verran että kiinalainen syntymäkalenteri kertoo että meille tulee poika ja sormus että tyttö :D
ja jossain vaiheessa mulla oli tosi vahva poika olo mutta se vaihtuu samaan tahtiin kun ajattelenkin asiaa :D

matte ja pirpana 15+0
 
Milkaja Milkajan tekstistä noista sairaaloista tuli mieleen että toiselle hyvä onkin toiselle huono =) Mä oon esikon synnyttänyt vammalassa ja 2 seuraavaa taysissa ja oma mielipiteeni on että taysi oli ehdottomasti parempi. Vammalan koin ihan kamalana paikkana henkilö kunta mun kohdalla oli ihan hirveetä siis ihan kaikki siellä että kätilö, hoitajat synnytyksen jälkeen sekä lääkäri joka teki vauvalle kotiinlähtölääkäri. Kaikissa joku vika ja lopulta hermostuin ja poru kurkussa vaan ruinasin pääsyä kotiin :((
Taysissa olen tykännyt olla vaikka ensimmäinen poika joutui ensimmäiset 3pv olemaan keskolassa (syntyi yli 4kg) mä siis olin eri paikasa kuin poika enkä saanut poikaa viereeni, mutta hoitajat zemppasivat ja olivat kivoja. Mä lähdinkin sit sairaalasta 3:n päivän jälkeen ja poika pääsi kotiin 5:n päivän jälkeen.
 
Moi! En ole kirjoitellut aikoihin, fb:ssä vähän ahkerammin. Tulkaapa sinne puolelle muutkin, varsinkin tamperelaiset, meitä ei oo siellä juurikaan! :)

Mun LA on nyt sitten kuitenkin ultran mukaan 21.6. (Ei se tuosta virallisesti missään vaiheessa muuttunut, mutta uskoin itse enemmän varhaisultran antamaan päivämäärään, kun viimeisistä menkoista oli niin vaikea sanoa alkupäivää.) Samalla voisi mun iäksi muokata 31v joka tulee nyt sunnuntaina täyteen.

Väsyttää taas, jospa nyt joulu"lomalla" (4 päivää) ehtis ajantasalle tän pinon kans ja kirjoitellakin jotain :)

birdcherry 13+6
 
Ei tässä nyt hirveesti mitään asiaa ole mutta kirjoittelen nyt vaikka siitä, kun katoin että Matte07 oli kirjoittanut että kiinalainen kalenteri ennusti meille kans poikaa ja sormustesti tyttöä. Esikoisen aikana kiinalainen kalenteri ennusti tyttöä ja tyttö tuli ja sormustestikin näytti silloin tyttöä :) Jännää... saapi nähdä kumpi on enempi oikeassa kiinalainen vai sormus :)

Meillä siirtyi saakeli rakenneultra viikolla eteenpäin, kun miehellä tuli työmatka johon ei voinut itse vaikuttaa :( Meillä on nyt sit se ultra niin myöhään kuin vaan eettisistä syistä voi vaan olla eli silloin ollaan jo rv 24 (23+2) et jos jotain vammaa/häiriötä löytyy niin tuo on viimeinen viikko kun voi vielä tehdä sen pahimman mitä voi vaan olla... Mutta eihän meille sitä tuu! Käydään vaan varmistamassa että kaikki onm hyvin :)

Tämä päivä enää ja huomenn vapari :) Eli huomenna koiran kanssa tulehtuneen korvan takia lääkäriin sekä tapetti ja laatta kaupoille :D Aatonaattohan on hyvä päivä mennä etsimään uuteen kotiin sisustusmateriaaleja :xmas:

En tiedä ehdinkö tänne enää kirjoittelemaan ennen aattoa joten toivotan:

Ihanaa Joulua kaikille kesäkuun masuille! :xmas: :heart:

PikkuMyy & Muppelo(-Tonttu) 15+5
 
Birdcherry mä voisin tulla facebookiin sun seuraks tamperelaisena, jos tänään nt-ultrassa kaikki on hyvin. Mutta miten pääsen sinne?

Ultra siis parin tunnin päästä, iiks!

Almeja ja menninkäinen 12+6
 

Yhteistyössä