Kesäkuun Kastehelmet 2012 **JOULUKUUSSA**

Moi!

Taas ollaan palstalla pakoilemassa koulujuttuja... ja kohta lähtö pikkujouluihin :xmas:. Tosin vähän masentaa mennä kohta tuonne kaapille ja katsoa, mitä laitan päälle... tuntuu, että olen kamalan paksu :(.

Onnittelut taas hyvistä ultrakuulumisista! Todella tympeä ultraaja maikilla... mutta muista nyt vaan, että se oli nimenomaan tympeä ultraaja: paljon todennäköisempää, että ihan terve muksu syntyy, kuin että olisi muka jotain ongelmaa!

Mä olen Barbamaman kanssa osittain samaa mieltä tuosta turhakkeiden hankkimisesta. Etukäteen on tosiaan turha haalia hirveästi tavaraa, vaan mieluummin sitä mukaa, kun/jos huomaa sitä tarvitsevansa. Mutta vauvat on erilaisia, me ei esimerkiksi oltaisi tultu toimeen (tai no oltaisi toki jotenkin, mutta paljon helpotti elämää) sitteriä tai vaunuja tai pinnasänkyä! Myös matkasänky oli tosi tarpeellinen, samoin kuin kantoreppu. Nuo on kaikki paitsi vaunut onneksi säästössä nyt kakkosta varten niin ei tarvitse uusia hankkia. Hoitopöytää mekään ei tarvittu, mutta sitten taas niinkin turhakkkeen kuulloinen kuin vauvan UV-suojateltta oli tosi kovassa käytössä ja korvaamaton mökillä. Että ei sitä tosiaan tiedä. Vaatteet oli kanssa sellaisia, että tiesi vasta vauvan kanssa, millaisia oli kätevin ja mukavin käyttää. Itse kävin vauvan kanssa shoppailemassa vaatteita ekaa kertaa, kun hän oli 5 päivän ikäinen. Eli ei olisi kovin paljoa rompetta tarvinnut etukäteen hankkia.
Mä kyllä käytin sitä doppleria viime raskaudessa aika monta viikkoa, viikolla 11+ alkoi kuulua äänet, mutta liikkeet tuntui niin että ensiodottaja osasi ne liikkeiksi tunnistaa vasta 18+. Ja tuonkin jälkeen joskus kuuntelin, huvikseen tai jos oli ollut hiljaista. Nyt tuo sama doppleri on taas käytössä tässä raskaudessa. Mun mielestä hyvin sijoitetut 25 euroa.

Meidän esikoinen siirtyi pinniksestä jatkettavaan vasta lähes 2,5-vuotiaana. Ei vaan saatu aikaiseksi hankkia uutta sänkyä sitä ennen. Toki siitä oli laita otettu jo joskus vuoden ikäisenä pois, että pääsi itse sänkyyn ja pois. Onhan se pinnis 120cm pitkä, eli kyllä siihen aika kauan mahtuu. Mä hankkisin ehdottomasti tuollaisen, mistä saa tarvittaessa laidan pois, koska muuten käyttöikä on tosiaan lyhyt, ellei ole harvinaisen säyseä taapero kyseessä. Meidän sai sellaisia raivareita jos joutui olemaan "vankina" pinniksessä, että pelkäsin, että tulee häätö kämpästä... :).

Kamala jano täällä kanssa koko ajan... ja sitten ravaan vessassa. Öisin vain purskutan vettä vessakäyntien yhteydessä tain juon yhden kulauksen, että saisin vähän nukuttuakin.

Katseltiin tuossa lomavaihtoehtoja ensi kesälle. Olisi niiin ihana lähteä taas kahdeksi viikoksi Italiaan niin kuin silloin kun esikoinen oli vauva. Mutta tuntuu jotenkin pahalta karmalta varata vielä mitään reissua kun eihän sitä tiedä, mitä tässä vielä käy... sitä paitsi varaukseen pitäisi laittaa vauvan syntymäaika, sukupuoli ja NIMI! Ihan liian todelliseksi menee :). Sovittiin, että rakenneultran jälkeen katsotaan uudestaan.

Teris: mä tilasin viimeksi kaikki rintsikat ulkomaisista (lähinnä englantilaisista) nettikaupoista. Halvempaa ja paaaljon paremmat valikoimat sekä malleissa että ko'oissa. Esimerkiksi mun alun imetysliivikokoa 70E oli lähes mahdoton löytää mistään kaupasta, mutta netistä tilasin neljät ihanat :). Designer Lingerie, Bras, Briefs, Underwear, Swimwear | figleaves.com on tosi hyvä liivikauppa.
 
SeInka: mulle ei tulisi kahden huonosti nukkuvan koliikkilapsen jälkeen mieleenkään varata alle 3kk ikäisen kanssa mitään reissua :D Todellakin ois rääkkäystä ollut toisten korville ja omalle mielellekin esikoisen kanssa. Nimittäin välillä sitä mietti kuitenkin, että mitä se vauva itkee ja entä jos on jotain vikaa tms. ei oltais varmaan uskallettukaan lähteä ulkomaille. Meille ystävälliset vieraat ihmiset kommentoivatkin jotain, jos ei ihan klo 18 ehditty kotiin vaunulenkiltä. Huuto nimittäin alkoi melko kellontarkasti, tosin välillä huudettiin koko päiväkin :( Toiset olivat ymmärtäväisiä, toiset jakelivat ties mitä ohjeita ja katsoivat, että lasta rääkätään :( Sitten hautauduttiinkin kotiin illoiksi vähäksi aikaa. Tähän siis varaudun taas, vaikeaan vauva-aikaan, niin ei tule pettymyksiä :D

Hankinnoista: Itse tykkäsin, että vauvalle oli valmiina tarpeelliset tavarat. Hoitopöytää meillä tarvittiin, kun ei ollut muutakaan korkeahkoa tasoa, missä vaihtaa vaipat. Sängynpäällä tai olkkarinpöydällä vaihtaminen sattuu selkään. Kuopuksen kanssa harsot olivat todella tarpeen ja niitä piti hankkia lisää. Rintapumppua en ostanut etukäteen ja mies oli laitettava ostoksille, mä tarttin sitä kyllä useinkin sitten. Turhaa en paljon muista. No joo, tuttikuumemittari, jonka mies innostui ostamaan tavallisen kans samassa paketissa. Vauva ei ikinä oppinut imemään tuota tuttia, eikä ollut muutenkaan tutin perään. Kuopukselle ei taidettu tuota ees yrittää. Se oli siis meillä turhake :)

Tänään taas pahoinvoiva päivä, koko päivän. Ehkä flunssa vaatii veronsa ja väsymys pahentaa sitten oloa? Joka tapauksessa taas tällainen selviytymispäivä...
 
Tervetuloa uudelle! (sorry unohdin jo nikin..)

Kiitos pinnis vastauksista. Meidän ei varmaan kannata toista hommata, nukuttaa alkuun vaikka vaunukopassa vauvaa jos ei neiti suostu ennen syntymää pinnistään luovuttamaan.

Pikkumyy87, Kivaa että on joku jonka kanssa poksua! :)

Hankinnoista meille sitteri oli ainakin must juttu. Siinä oli helppo aloittaa 4kk ikäisenä soseiden maistelut ja syönti. Syöttötuoliin kun ei niin pientä vielä saa istuttaa. Ilman vaunujakaan ei tultas toimeen ja neiti suostuu nukkumaan vaan pinniksessään tai vaunukopassa. Hoitopöydällä on helpointa vaihtaa kakkavaipat ja hyvin säilytystasoa antaa kanssa. Eli toisen turhuudet on toiselle aarteita. Joku koti ultrauslaite menis musta jo överiksi (tai ylihysterioinniksi) samoin kuin lasten kuntopyörä :D (oikeesti semmosiakin on olemassa). Doppleri on vähän kaksi piiippuinen juttu mutta ainakin itsellä se on helpottanut ahdistusta nyt, joten musta 40e on aika pieni hinta siitä. :)

T ja toveri 12+1
 
Miehen sisko tuli eilen yllätys visiitille mulla oli viä tiukka trikoo pusero josta kyllä koko maha näky hyvin, lisäksi olohuoneen sohvalla oli äippäfarkut viikattuna toisin ei kyllä sanonut mitään en tiä aavisteliko vai meniskö nää masu vielä sihen piikkiin että kaikki luulee että "möhköpantti" on vaan vähän herkutellut liikaa. =)

Pinniksestä Oma poika täyttää kohta 1v7kk sänkykin olisi valmiina mutta luulen että saa kyllä vielä 2-3kk köllötellä pinniksessään.

turhake hanginnat Barbamamman kanssa myös samoilla aatteilla.
meillä toisin on aina ollut vaunut,hoitopöytä (vaikka ei olis välttämätön) ja sitteri ehdoton meillä kun on jo ihan pikkuinenkin siinä köllötellyt kun saa makuu asentoon.
Meillä varmasti turhin hankinta ikinä on ollut ruokapurkin lämmitin jota käytettiin tasan yhdellä reissulla, myöskin kävelytuoli ei ollut niin tarpeellinen kun kuvittelin.
meillä on myös pärjätty ilman vaipparoskiksia (tavis on ajanut saman asian),bumbo istuinto ja itkuhälytintä (vaikka asutaan kaks kerroksisessa talossa ja takapihalla vaunuissakin nukkunut useasti mut sitä on vaan sen verran käynyt kurkkaamassa että itkeekö vauva vai ei.)

Eilen oli taas huono olo päivä ikinä oksu lensi sekä aamulla että illalla ja etovaa oloa pitkin päivää. Sen verran skarppasin että jouluverhot sain ikkunaan,ens viikonloppuna lupasin leipoa lasten kans pipareita jos olis sit jo vähän reippaampi olo.

möhköpantti+ heta-einari 11+4
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa! Viikot poksuu tänään!!!!!

Olen paljon käynyt lukemassa teidän juttujanne,mutta en millään ole saanut mitään irti itsestäni. Olen kärsinyt kovasta päänsärystä koko ajan ja väsymys on edelleenkin aika hurja.Jotenkin vähän hankalammalta tuntuu tämä raskaus,mutta taitaa johtua siitä,että kun on jo tuo yksi hyvinkin reipas poika niin ei saa niin huilailla kun hänen odotuksen aikana. ;)

Meillä ei ole hankita listalla juurikaan mitään, tosin turvakaukaulo alkaa olla jo aika vanha,eli voi olla että se pitäisi ostaa.Oliko niissä vähän suosituksena,että 5 vuotta saisi samaa käyttää? Vuokrataanko niitä vielä vakuutusyhtiöissä,sekin olisi hyvä vaihtoehto ehkä??

Dopleria tekisi niin kovasti mieli,mutta mies toppuuttelee,ei usko että mun hermo kestää jos ei sydänääntä löydykkään joka kerta kun etsin. Jotakin pientä liikettä olen tuntevinani joskus, varsinkin kun tuo meidän poika itkee, ihan kuin vauva reagoisi siihen jotenkin erilailla. Tuntee jo vatsassa isoveljensä äänen:)

Ai niin,kävin sokerirasituksessa. Mulla todettiin ensimmäisessä raskaudessa raskausdiabetes,mutta arvot olivat koko ajan kunnossa. Neuvolassa sanottiin,että ei tarvi mennä rasitukseen,että mittaa kerran viikossa kotona ja soittele jos arvot nousevat. Nt-ultrassa sitten sain kamalat huudot kun en ollut mennyt rasitukseen ja olin ihan äimänä erilaisista ohjeista. No perjantaina kävin ja yökkäilin kamalaa juomaa.Onneksi sain siellä käytävällä huilailla välillä sellaisella hienolla sairaalapedillä,meni pari tuntia ihan hyvin nukkueassa.Huomenna sitten kuulen tulokset.

Mutta voimia naiset. Aletaan olla jo turvallisemmilla vesillä. Mukavaa sunnuntaita kaikille!

ReNu 14+0
 
Moooe!
Kuinkas moni tuntee jo liikettä??
Minä tässä eilen tunsin muutamia kertoja tutunoloista koputusta,mietin vaan,että oonko ihan hullu kun oletan niiden olevan pienenpieniä potkuja..ihan samalta tuntuu kuin kuopuksesta vk 13+..no,täytyy tänään tarkkailla josko niitä vielä tulis :)

Hankinnoista...en vois ite sanoa ostaneeni mitään turhaa oikeastaan!jotain epäkäytännöllistä vaatetta on joskus ostettu,mut vauvan tarvikkeita ei....sitteri on meillä ehdoton kun en rintareppua osaa käyttää (tää meiltä löytyy ja on ihan turha,mut sen sainkin lahjaksi). Hoitotaso on myös ehdoton kun siinä on laatikot ja lokerot johon saa kaiken tarpeellisen,eikä tarvii ilmakylpiessä pelätä että peitot ja matot menee pesuun.asento on kans aika oleellinen ku voi seistä suorassa..sain aikoinaan kauheesti arvostelua siitä,kun halusin tuplarattaat,kun ei niitä kuitenkaan tarvii jne. Likoilla on ikäeroa 2v5kk ja voin sanoa,että tooooosi tarpeeseen tulivat sen talven,kun pienen oli vaikea kulkea tuolla hangissa,sitä lunta kun ei ollu ihan vähän. Mekin liikuttiin paljon bussilla ja sairaalakäyntejä kuopuksenkans oli viikottain,niin oltais myöhästytty bussista monet kerrat ilman niitä. Ja ne kauppareissut......
Imetystyyny osoittautu kans erittäin tarpeelliseksi vaikken kumpaakaan imettäny,pullosta syöttäminenkin oli ergonomisempaa kun ei tarvii käsiä jännittää koko ajan kannatellessa vauvaa..ja siitä on ollu iso apu aina loppiraskaudessa nukkuessa kun sillä tukee mahaa tai selkää..

Tänään poksuis 12+0 :))

Emmabella ja pikkuinen
 
Heipsan mahtuiskos joukkoon mukaan :)
täälä LA olis 13.6 ikää 27v toinen lapsukainen tulossa ja sairaala olis TAYS :)

tirlittanilla aivan ihana masu kuva :D
meillä isäntä sano että on nähny mahan jo pitkään mutta mä en vaan ole suostunu uskomaan että se olis mitään vauva masua :D
tosin empäs uskonu ensimmäisestäkään edes vielä 7kuulla :D ihmettelin silloiselle työnantajalle vaan kovasti miks ihmiset onnittelee :D
 
Vielä hankinnoista: Tosi paljon riippuu vauvastakin, ja siitä, onko esikoinen. Meillä esikoinen innostui kaikesta aktiviteetista ja kaipasi viihdettä :) Eikä sillä siis ollut vielä parasta viihdyttäjää eli sisarusta. Siksi hommattiin myöhemmin (siis ei ennen syntymää) mm. hyppykiikku ja lainattiin kävelytuoli. Esikoinen rakasti näitä molempia. Sitterissä viihtyi vain pieniä aikoja kerrallaan. Rintareppu oli lainassa ja kätsy oli, sillä vauva huusi jopa sen aikaa sitterissä, kun laitoin pyykit kuivumaan, mutta repussa viihtyi. Rauhallisempi tapaus olisi varmasit ollut tyytyväinen sitterissä, tai nukkunut sen verran hyvin, että pyykit olisi voinut unien aikana laittaa. Meillä se ei onnistunut, esikoinen nukkui lähinnä liikkuvissa vaunuissa, joten lenkkeilin paljon.

Kuopus sitten sai viihdettä esikoisesta, etenkin, kun se oli koko ajan kotona, ikäero siis on pieni. Sitterissä viihtyi paremmin, mutta esim. hyppykiikkua ei käytetty kuin pari kertaa, sillä esikoinen ois kanssa halunnut siihen tai antaa vauhtia. Rintareppuakaan ei ollut, mutta myöhemmin isompana kannoin sitten isompien repussa. Kävelytuolikin jäi lainaamatta / ostamatta, ja hyvin pärjättiin.

Tuplarattaat meillä oli myös, sellaiset vanhat ja venkurat mutta pärjättiin niillä ja olivat ehdottomat, ikäeroa 1v9kk ja erittäin vilkasliikkeinen esikoinen siis ;) Ei olisi seisomalaudalla viihtynyt, ja joskus torkahtikin rattaisiin, kun käveltiin vähän pitempi matka uniaikaan. Käytin tuplia liki joka päivä, eli todella olivat tarpeen. Yksöset olivat parvekevaunuina sitten ja reissuissa mukana.
 
Onnittelut kaikille hyvistä ultrakuulumisita ja erityisesti Barbamamalle, jonka tuloksia jännäilin paljon!!

Mattel tervetuloa mukaan:wave:

Omaa napaa: itselläkin oli ultra viikolla, eikä siitä jäänyt kovin hyviä fiiliksiä. Pikkuinen oli 11 viikkoa ja nt 1.3 mm, mikä muuten normaali, mutta mun ikäiselle kuulemma saattaa tietää kutsua lapsivesitutkimukseen, sanoi kätilö. Tein sitten vielä tekayn nt tulkinnan ja niinhän sielläkin sitten oli, että riski on!! Riskiä ei olisi ollut, jos nt olisi ollut 1.2 mm tai jos olisin edes muutaman kuukauden nuorempi. Voi itkujen itku, nyt pitää jännäillä 1-2 viikkoa verikokeiden tuloksia. Tajuaako kukaan, miten sama niskaturvotus on hyvä tai huono äidin iästä riippuen. Tajuan, että ikä lisää kaikkia riskejä, mutta miten sama lukema voi olla sitten niin eri asia...?? Lapsivesitutkimus pelottaa sen keskenmenoriskin takia ja tuloksia kait pitää odotella useampi viikko. Kukaan teistä ei ilmeisesti ole joutunut siihen tässä raskaudessa?

Kaneli 11+3
 
Viimeksi muokattu:
Kaneli, noissa riskilaskuissa äidin ikä on itsessään riski, mutta tuntuu tosiaan hassulta että noinkin pieni niskaturvotus antaa jo hälytystä. Näähän on kaikki tilastojen kanssa pelaamista. Kunpa teillä verikokeet antaisi hyvät tulokset, etkä joutuisi lapsivesitutkimukseen. Tsemppiä odotteluun!

Hankinnoista meillä on turhiksia olleet ainoastaan hyppykiikku ja semi-turha oli kantoliinan kanssa käytettävä kantosuoja (joskin sitä kyllä käytin useamman kerran talvella). Sitteriä meillä ei ollut esikoisella, enkä missään vaiheessa sellaista kaipaillutkaan.

Maikki rv 12+5
 
Kaneli aika pieneltä turvotukselta kuulostaa mun mielestä. Eikö se mahda mennä niin että tuossa lasketaan yhteen ikä, turvotus ja seulojen tulos ja sen perusteella todennäköisyys. Joten jos iästä saa "pisteitä" niin pienempi turvotus riittää hälyttämään. Toivotaan että seulat olisivat oikein mallikelpoisissa lukemissa!

Hankinnoista. Meillä tuli tooodella tarpeeseen sitteri, rattaat ja kantoliina. Esikoinen oli itkuinen ja mahakipuinen vauva ja suostui nukkumaan ensimmäiset kuukaudet vain noissa härveleissä. Alkuyötkin meni aika pitkään rattaissa. Hoitopöytä sen sijaan oli ihan turha, nostin melkein aina sen kumialustan sängyn päälle. Ja itkuhälytin on yhä ollut ehdoton. Me ollaan siitä vieläkin ihan riippuvaisia kun sillä tavalla pääsee itsekin rauhallisin mielin päiväunille :D

Sofiia 11+5
 
Kaneli: siis mä en oo tuota kuullutkaan! Meidän pienen turvotus oli 1.05mm, ja hälyyttäisiköhän sekin lukema jo, jos olisinkin esim. 5v vanhempi kuin nyt? Nyt oon 34. Apua. Olin ollut siinä uskossa, että n. 1mm turvotus on aina hyvä, ja alle 1mm toki vielä parempi... jotenkin tuntuu näiden riskien perusteella tosiaan, että lapset on hyvä tehdä nuorena. Kaikenlaista stressiä tulee iän vuoksi! Mutta eihän se aina ole mahdollista saada lapsia parikymppisenä. Joka tapauksessa 1,3mm turvotus kuulostaa minusta aivan normaalilta. Noita ikäjuttuja kun lukee, niin joissain törmäsin siihen, että joissakin maissa KAIKKI yli 35-vuotiaat laitetaan suoraan lapsivesipunktioon, koska kromosomihäiriöriskit ovat niin suuret!
 
Tervetuloa Matte07 :flower:

Aanna, Mun käsittääkseni 35 ikävuoden raja/riski (miksikä sitä nyt sanoisi) pätee Suomessakin. Barbamaman kanssa taisi olla tästä puhetta aikaisemmin :) Eli yli 35-vuotiaille odottajille tarjotaan istukka/lapsivesi tutkimustaa utomaattisesti...

T ja toveri 12+2
 
Pitkästä aikaa tännekkin naamaa näyttämään :D
Elossa ollaan siis!

En muista mitä olitte kirjotelleet...

Mutta nyt ei ole enää mun raskaus salaisuus!
Meinaan länttäsin facebookkiin lilypie aika janan pienen runon kera :D
Ensin vähän kadutti, mutta ajattelin kertoa pian ennenkuin kaikki jo tietää... Meinaan pari juorukelloa oli jo jostain saanut tietää ja onnittelivat :/
(Siskoni lapsi oli möläyttänyt kuulemma...)
Olishan se hauskaa itse kertoa, mutta kun näköjään jo aika moni tietää niin laitoin sitten tosiaan oikein facebookkiin, niin tietäkööt nyt sitten kaikki sitten!!
Ja sieltä kautta tavoittaa nopeasti "kaikki"...
Itse meinasin kertoa vasta jouluna mutta menkööt nyt sitten!

Turhimmat kapistukset oli kantoliina ja rintareppu kumpaakaan en oppinut koskaan käyttämään... :/ Ne oli epämukavia.
Samoiten hyppykiikku ja kävelytuoli niissä ei poika viihtynyt yhtään.
Pitäsköhän laittaa myyntiin tuskin tykkään seuraavallakaan käyttää noita.
Moni on käskenyt hommata manducan mutta täytyy nyt miettiä...
Jos noi myis niin sit voiski hommata, mietityttää vaan että jos en siitäkään tykkää pitäs saada eka lainaan jostain...

Tarpeellisimpia kapistuksia on ollut sitteri, vaunut ja leikkimatto ja tietysti itkikset!! Sai edes hetken omaa aikaa...

liikkeet Musta tuntuu välillä, että nyt saatto tuntua jotakin liikettä, mutta en oo sen ihmeemmin alkanut tunnustelemaan. Odottelen niitä selviä potkuja :D

Ultrassa jälleen käyty ja kaikki oli hyvin!
Siellä pikku sintti pyöri ja hyöri menemään, venytteli käsiä ja jalkoja :heart:
Turvotusta 0,7 eli sieltä osinkin oli kaikki kunnossa!
Laskettu aika siirtyi juhannukselle eli on nyt 24.6 :D

Muutatko LA 24.6

Tänään siis poksumispäivä 12+0
 
Noista hankinnoista vielä: Joo siis toki tilanteet ja vauvat ovat erilaisia. Itsekin kaipasin esikoisen kanssa eri asioita kuin kuopuksen. Parhaat hankinnat molempien kohdalla ovat olleet kantoliina ja kestovaipat. Ne odottavatkin jo tätä uutta pikkuista =) Kuopus viihtyi liinassa niin paljon, että vaunuilla ei liikuttu juuri koskaan. Oli huomattavasti helpompaa liikkua pikkuinen liinassa ja isompi kävellen vaikka vilkas tapaus olikin. Kaupoissa on niitä lasten omia kärryjä ja autokärryjä mihin esikoisen huomio menee ostosreissun ajaksi. Nykyäänhän suositellaan täysimetyksen jatkamista siihen ikään asti, kun lapsi jo istuu eli 6kk asti. Tämä on ainakin itselläni tavoitteena. Siksi en usko tarvitsevani minkään sortin sitteriä tälläkään kertaa. Rintareppua en huolisi vaikka siitä maksettaisiin ;) BabyBjörn tuli testattua ja todella huonoksi todettua. Itkuhälyytin meilläkin oli käytössä, mutta se oli aika epäluotettava. Välillä sieltä kuului venäläisten rekkakuskien keskusteluja, välillä ei hälyyttänyt lapsen itkusta jne. Kävin siis joka tapauksessa vähän väliä tarkistamassa tilanteen. En tiedä hankinko sitäkään siis enää. Hyppykiikusta olen kuullut aika huonoa palautetta mm. fysioterapeuteilta, joten sellaista ei meille tule. Ei myöskään kävelytuolia, jolla kolhitaan menemään pitkin seiniä eikä lapsi opi sen avulla kävelemään. Aika vähän nuo pikkuiset todella tarvitsevat. Tärkeintä on vanhempien läheisyys, lämpö ja rakkaus =)

Kaneli: Voi ystävä rakas :hug: Voin hiukan aavistaa mitä käyt läpi. Näinhän se on, että ikä lisää riskiä. Oikeasti esim. down lapsia syntyy eniten nuorille (koska synnyttävät enemmän kuin yli 35-vuotiaat), mutta kun lasketaan prosenteissa, meille iäkkäämmille äideille syntyy down lapsia enemmän. Riski kasvaa 35-vuoden jälkeen ja 40-vuotiaana riski on jo huomattava. Se seulahan perustuu äidin ikään, niskaturvotuksen määrään ja verikokeen tulokseen. Ne yhdessä muodostavat riskiluvun (yhden suhde johonkin) eli kuinka suuri todennäköisyys on, että juuri tällä lapsella on down. Ei tuo turvotuksen määrä kauhean suurelta kuulosta, mutta riski on aina riski. Teillekö ei tarjottu mahdollisuutta istukkapunktioon? Sen olisi voinut tehdä heti, niin ei tarvitsisi odottaa montaa viikkoa epätietoisuudessa. Toisaalta ehkä tässä rajatapauksessa on hyvä odottaa ne verikoeseulan tulokset niin tietää mikä riski todella on olemassa ja tehdä päätös lapsivesipunktiosta sen jälkeen. Ihan hirmuisesti voimia! :hug: Toivottavasti tämä on vain turhaa varmistelua ja kaikki on hyvin.

Barbbis 12+1
 
Emmabella, täälläkin tuntuu liikkeitä :)

Selkä on ollut hurjan kipeä, toivottavasti pian helpottaa.

Meillä pitäis hommata vielä hoitotaso (hoitopöytä on, mutta vaihdettiin pyykinpesukone, jonka päälle haluaisin hoitotason asettaa, ettei vie 'turhaan' tilaa. Lisäksi haluaisin kantoliinan tai rintarepun. Myös syöttötuoli, sitteri ja vaunut olis hankintalistalla. Ei aika vaiheessa ollaan vielä, mutta jotenkin annan itselleni luvan hankintoihin vasta rakenneultran jälkeen.

Missie rv 16+0
 
Viimeksi muokattu:
Jospas sitä tässä siivouksen lomassa aktivoituisi nyt itsekin kirjoittelemaan :wave: Edellisen kuukauden ketjussa tosiaan kirjoittelin, sitten jäi kirjoittelu taustalle kun läheiseni viime kuussa menehtyi. Mutta nyt alkaa elämä palata raiteilleen, joten täällä taas ollaan!

Alkuperäinen la mulla oli 9.6, mutta viime kuun puolen välin tienoilla olleessa ultrassa la aikaistui ja on nyt siis 2.6. Muutenkin kaikki oli kunnossa, turvotus sallituissa rajoissa ja kaikki muutenkin hyvin :heart: Etova olo on jo joitain viikkoja sitten hellittänyt, ja nyt viimeisen viikon on se kamala väsymyskin ollut paljon siedettävämpi, lienee siis vähentynyt. Maha kasvaa, nyt tuota röllykkää voisi jo vauvamahaksi kutsua, ei näytä siis pelkältä läskiltä enää :LOL:

Paljon olette kaikesta keskustellet ja kaikkea en muistakaan, mutta hankinnoista nyt ainakin sen verran, että tosiaan tuntuu vaihtelevan, mitä kukakin tarvitsee. Esikoisen odotusaikan doppler oli mulle tosi tärkeä, tunsin liikkeet vasta 22. raskausviikolla, joten paljon sain "lohtua" kyseisestä laitteesta. Myin sen pian tuon rv 22 jälkeen pois ja sain itse asiassa saman verran rahaa siitä myydessä, kuin mitä maksoin siitä uutena. Nyt en ole doppleria hankkinut, yritän vain luottaa siihen, että kaikki on hyvin. Muita tärkeitä hankintoja olivat sitteri (näitä oli kaksikin), leikkimatto, harsot (esikoinen puklaili PALJON) ja ehdottomana ykkösenä vaunut. Kantoliinaa tai -reppua tai kestovaippoja en käyttänyt, enkä niitä hankkinutkaan.

Liikkeitä en ole vielä tuntenut, istukka on taas etuseinämässä, joten voi hyvinkin mennä yli puolenvälin kun alkaa tuntumaan.

ON: Mua vaivaa todella sitkeä hiiva :x Koko ajan tuntuu uusiutuvan, ja nyt mulla onkin soittoaika lääkärille, jos saisi sieltä konsultointiapua. Ei meinaan oikein tepsi nuo alakautta laitettavat lääkkeet :headwall:

Eebowi 15+1
 
Minua niin alkoi mietityttää tuo niskaturvotus-seula, joten oli pakko loppu viikosta ottaa neuvolaan yhteyttä ja kysyä miten täällä meidän paikkakunnalla menetellään. Selvisi että jos ultrassa jotain poikkeavaa löytyy verikokeet tehdään vasta sitten. Keskiviikkonahan tuo ultra jo onkin ja silloin viikkoja 11+6. Äkkiä tämä odotusaika menee :)

hankinnoista jonkin verran vaatetta tullut jo osteltua. Väritykseltä lähinnä sellaisia jotka sopii sekä tytölle ja pojalla. Kummasti kyllä vauvojen vaateosastolla alan ensimmäisen hypistelemään pieniä poikien vaatteita ;). Vaunutkin käytiin tänään hakemassa. Löysin todella edulliset käytetyt emmaljungan vaunut, joten pakko oli hakea ennenkuin joku muu ennättää ja ollaan kyllä todella tyytyväisiä ostokseen.

Täällä on vaivana järkyttävä mahan turvotus..iltaisin varsinkin. Eilen jo ajattelin että pitääkö tästä lähteä käymään lääkärissä, mutta olo hieman helpotti kun sain käytyä vessassa. Johtuu siis ilmeisesti ummetuksesta :/ äärimmäisen ikävä vaiva..


Triinu ja "Simo" 11+3
 
Eebowi: Hiivasta voi koittaa päästä eroon myös ns. luonnon keinoin. Kannattaa kokeilla jättää vaikka pariksi viikoksi valkoiset viljat, hiiva ja sokeri pois ruokavaliosta. Sen sijaan kannattaa syödä paljon mm. puolukkaa ja juoda karpalomehua. Myös maitohappobakteereista voi olla apua. Jos sulla on tapana pestä alapäätä useasti, kannattaa vähentää pesukertoja ja mahdollisesti vaihtaa pesuaine toiseen (ph pitäisi olla n. 3,5 ja yleensä pesuaineissa jotain ihan muuta). Nämä keinot yhdessä auttavat usein paremmin kuin apteekin lääkkeet =)
 
Eebowi: Hiivasta voi koittaa päästä eroon myös ns. luonnon keinoin. Kannattaa kokeilla jättää vaikka pariksi viikoksi valkoiset viljat, hiiva ja sokeri pois ruokavaliosta. Sen sijaan kannattaa syödä paljon mm. puolukkaa ja juoda karpalomehua. Myös maitohappobakteereista voi olla apua. Jos sulla on tapana pestä alapäätä useasti, kannattaa vähentää pesukertoja ja mahdollisesti vaihtaa pesuaine toiseen (ph pitäisi olla n. 3,5 ja yleensä pesuaineissa jotain ihan muuta). Nämä keinot yhdessä auttavat usein paremmin kuin apteekin lääkkeet =)
Hyviä vinkkejä, mutta itse asiassa kaikki jo jo kokeilu :headwall: Olen ihan varhaisteinistä lähtien kärsinyt samasta vaivasta aina kausiluonteisesti ja olen jo melkoinen asiantuntija sen suhteen, mitä pitää välttää ym. :whistle: Mulle on myös ollut tosi tärkeää, että käytän vain puuvillaisia alushousuja eli se siitä seksikkyydestä ;)

Nytkin siis olen kaikkea sopimatonta vältellyt, itse asiassa makeaa tms ei edes tee mieli, mutta hiiva vaivaa silti. Neuvolasta sanottiinkin, että todennäköisesti ne on nämä raskaushormonit, mitkä nyt tätä aiheuttaa, vaikka esikoisesta ei samaa vaivaa ollutkaan.
 
Hankinnoista: Ensimmäistä odotan, mitään en ole vielä hankkinut, enkä oikein uskaltanut ajatellakaan vielä.. Hoitopöydän, pinniksen, sitterin, auton turvakaukalon jne ainakin haluaisin. Ja tietysti jotku ihanat yhdistelmävaunut!=) Käytettynä tuntuu olevan paljon ihan uudenveroista, esim. täällä Kaksplussan Markkinapalstalla. Innolla odotan sitä hetkeä kun annan itselleni luvan alkaa tosissaan niitä katselemaan!:D ..Tykkäisin ite tosi paljon tumman violetista, esim turvakaukalossa tai vaunuissa, mutta en kuitenkaan haluaisi sitä väriä kuin tytölle.. Ehkä joku neutraalimman värinen ois sitte parempi..

Omaa napaa: Tän viikonlopun ajan oon ollu TODELLA väsyny ja voimaton ja mikään ruoka ei maita! Muita oireita ei oo useampaan viikkoon ollu ku väsymys, mutta tää ylenpalttinen voimattomuus on taas vähän säikäyttäny..: / Väsymyskin on ollu helpottamaan päin, mut nyt tuli joku takapakki.. Mitään ei tekisi mieli syödä, mikä tietysti taas heikentää oloa. Raskaus & imetys Multivitaa syön, joten ei Hb:nkaan pitäisi kauheen matala olla..
Mutta tiistaina ultraan!! Voihan jännitys ja pelko sentään..:headwall:
Viikko sitten kuulin, tai olin kuulevinani, dopplerilla sydämen lyönnit ekaa kertaa, niin nopeaa tykytystä etten saanut laskettua monta kertaa se löi.. Eilen en sitten kuullut! Ja sekös masensi..:( Mutta äsken taas kuulin! Se antaa vähän varmuutta, että siellä toivottavasti joku on..
Ihanan mahakuvan Tirlittan on laittanut! Itellä aika samanlainen "möhömaha"!:D

Rv 11+5
 
Eebowi, mulla on kans ollut sitkeitä hiivainfektioita. Käsikauppatavarana saatavat alapään kautta käytettävät rohdot ei mulla ainakaan oo tehonneet, vaan viimeksi sain lääkäriltä yhden tabletin suun kautta, ja voila! hiiva katosi eikä oo sen koomin uusinut.

Mulla on lisäksi ollut raskauden aikana jo yksi virtsatieinfektio. Todettiin, että kyseessä oli beetahemolyyttinen streptokokki (streptococcus agalactiae), joka voi synnytyksessä altistaa vastasyntyneen vakavalle tulehdukselle. Tätä seurataan uudelleen lähempänä synnytystä ja kun mulla raskauden aikana on tuo bakteeri löydetty virtsasta, niin mulla täytyy synnytyksen yhteydessä antaa varmuuden vuoksi antibioottia suoneen.
 
Hankinnoista vielä. Meillä tyttö ei istunut kunnolla vielä 7kk iässäkään, joten sitterissä oli hyvä istuttaa ja syöttää puoli istuvassa asennossa. Meillä kantoliina oli ihan turhuus tytöllä, ei oo sylivauva hän ollenkaan. Mutta lapset on erilaisia.. Järkee siihen mitä hommaa etukäteen, nykyään saa netistäkin tilattua alle viikossa kotiin jos jotain huomaa tarvitsevansa :)

Eebowi, Ootko kokeillut syödä apteekista saatavia femiflor maitohappobakteereja? Mulla auttoivat krooniseen hiivaan raskausaikana. Oireet pysyivät ainakin hallinnassa ja aina kun hiiva rupesi kutkuttamaan niin sitten käytti 200mg hiivalääke emätinkapselin. Kalliita ovat vaan, muistaakseni 15e 10 kapselin pakkaus. Suun kautta otettavia siis.

Maikki79 Toivottavasti tulehdus häviäisi. Mulla on itselläni VTI antibiootit valmiina kotona, kun taipumus on että tulehdus iskee ja vauhdilla. Muutamassa tunnissa on levinnyt munuaisiin pariinkin otteeseen, joten ei oo leikin asia (varsinkaan raskausaikana) : / Mun pitää ainakin tämän takia viedä joka kuukausi viljelyyn pissanäyte, tais olla et 3 tulehduksesta saa sen estokuurin (ja hiiva kukkii |O)

Jane69, Onnea hyvistä ultrakuulumisista :flower: Mitäpä tätä raskausasiaa liikaa salaisuutenakaan pitämään. Meinasin ittekkin asian julkistaa jos np-ultrassa kaikki vaan hyvin :) Jos jotain tapahtuu se tapahtuu, julkistetaan sitten sekin.. :rolleyes:

Huomenna ultra. Jännää.... :whistle:
 

Yhteistyössä