Wautsika, onnea Mintulle ja uudelle tulokkaalle! Ihan alkaa itteäkin tuleva koitos jänskättämään!
Kävin aamusta neuvolassa, verenpaine oli koholla (alipaine oli ekalla mittauksella 94 tietämillä, mulla ollut koko alkuraskauden ihan tosi hyvät paineet, eli sellaista 70-luokkaa alipaine). Istuskelin sitte siellä hetken ja ottivat uudet paineet, mutta silti jäi korkeiksi, 87 oli lähtiessä alipaine.Nyt sitte maanantaina uudelleen mittaukseen äh.
Neuvolantätini kovasti mietti että miksei vauva tunnu vielä laskeneen vaikka tässä viikolla 38 mennään jo. Kyseli multa kovasti että miltä musta tuntuu, missä asennossa vauva olisi... kun lääkäri oli pari viikkoa sitten kirjoittanut tietoihini että neuvolassa pitää seurata vauvan asentoa. Nyt sitte alkoi hieman mietityttämään että näinköhän vauva mahtuu sitte h-hetkenä ulos... lääkäri nimittäin ennusti että saattaa nelikiloiseksikin kasvaa, ja olen suhteellisen kapealanteinen. Ja jos ei ole vielä laskenut / kiinnittynytkään. Suppareita on kuitenkin, ja jonkin verran tuntuviakin, jo ollut, että se kyllä "enteilee" että vikoja aikoja tässä elellään.
IHmetteli myös turvotustani jaloissa joka on jo aamusta päällä. Mulla on siis turvotusta jaloissa ja käsissä, vaan ei muualla. Pissat on aina olleet hyvät joten sen puoleen ei hätyytellyt mua raskausmyrkytyksesta, silti aloi itteä (taas) mietityttää.
Verenpaineesta sanoi että jos olen nukkunut huonosti, se usein vaikuttaa sitten korottavasti, ja tietty stressikin jos sitä on. Noh, yksi viisaudenhammas justiinsa on tuossa puhjennut ja toinen puhkemassa, ja nenä täysin tukossa flunssan vuoksi niin että heräilen hetkittäin siihen että pelästyn omaa kuorsaustani... että hieman on tullut nukuttua koiranunta
Plus veskissä ramppaaminen, se ihana öinen aktiviteettini!! Nyt otin neuvolasta tultuani päiväunet ja jouduin niiden 1,5 tunnin aikana käymään 3 kertaa vessassa (join tosin pari lasia vettä ennen levolle käyntiä). Tosi ihanaa..
Ihme etteivät ole painosta sanoneet mitään, viime viikolla kun kävin oli lähteny kilo edellisviikolta, nyt tullut kaks kiloa lisää (eli n. kilon viikkovauhtia mennään). kuitenkaan en ole lihonnut mistään (paitsi vatsasta, oletettavasti), ja se turvotus tietty. Mitään puhetta ei ole ollut esim. raskaudenajan diabeteksestä.
Onko kellään arvioita että kuinka paljon turvotus voi tuoda ylimääräistä painoa kehoon? Nimittäin taidan alkaa täydelliselle salaattikuurille loppuajaksi, ettei vauvasta tulisi tyyliin joku viisikiloinen tai jotain!?!? Tai siis, nytkin neuvolantäti muistutteli että arviot on aina arvioita (ne arvioi äidilleni mun syntyessä että olisin kolmikiloinen, kolmikiloinen veljeni oli aikaisemmin syntynyt keisarilla ahtaan lantion vuoksi, ja kuis ollakaan, olin nelikiloinen.. mutta "kyllä se sieltä mahtuu kuule"-lääkäri kannusti. Ja no, eihän siitä mihinkään pääse, tässä ollaan).
On tää aikamoista, mitään neuvoa juurikaan saanut, ihmetelleet vaan ku on vieläkin flunssa (jo 3 viikkoa) eikä kuulemma pitäsi enää olla mitään siitospölyjä ilmassa. Ja ihmettelevät vauvan asentoa ja sitä laskeutumista ja verenpainetta ja aamuista turvotusta jaloissa. Kummallista, kerrassaan.