Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Kolkyt ja risat
Alkuperäinen kirjoittaja Ripuska:
vieläkö kannattaa jatkaa D-vitamiinin syöntiä vaikka arska jo paisteleekin? Ooteko ite syöneet D.tä ja foolia läpi koko raskauden vai vain tietyt ajanjaksot?
Tervetuloa joukkoomme!

Mä en muuten syönyt ollenkaan tuota D-vitamiinia...otin ehkä kaksi kertaa esikoisen Jekovit-tippoja ja unohdin sit koko homman...laiska kun laiska...Mutta muistelen, että sanottiin et loka-maaliskuu olisi hyvää aikaa syödä niitä ainakin. Nyt on tosiaan jo tuota luonnonvaloakin hyvin. Mutta ei niistä mitään haittaa ole vaikka söisi loppuun asti ja vaikka imettäessäkin. Ylipäätään naisten kai pitäisi niitä syödä talvikuukaudet.

Mutta nyt syömään...olin koko päivän tähän asti kaupoilla. Ostin esikoisen vaatekaappiin toisen tangon, johon tulee vauvan vaatteet ja porasinkin sen jo sinne kiinni. Ikeasta hain lisää lasten henkareita ja löysin kirppikseltä toisen Anita tukivyön niin, että kun toisen laittaa pesuun, niin voi pitää toista. Maksoi 5e, ei paha ollenkaan. Mä en osaa ollenkaan olla ilman sitä edes yöllä, siitä on ollut tosi suuri apu. Esikoista odotellessa en tarvinnut, mutta ehkä en ollutkaan näin valtava... ;o))
 
juulia78
moi taasen,

Tästä ketjusta on tullut tavallaan itselle tietynlainen henkireikä jo, oikein odottaa että pääsee sivuille lukemaan kuulumisia...

Irinalle sanon että on sulla ollut noiden öiden kanssa kestämistä jo pitkään jos on olleet samanlaisia mitä mun viimeöinen. Onneks itsellä kuitenkin enää niin vähän jäljellä et eiköhän sen kestä (parhaimmillaan/pahimmillaan 3viikkoa;p) Tai sitten ne vaan ennakoi tulevasta vauvasta että yöllä saa valvoa... Onneks kesä ja esikoisella loma...

Nadelelle juu tein valituksen kelaan ja sain sieltä tänään puhelinsoiton ja usko tai älä niin ystävälllisen sellaisen. Sanoi että jos ei valitus näin menisi läpi niin ollaan uudelleen yhteydessä ja katsotaan mitä keksitään että saadaan valitus menemään läpi, olin niin yllättynyt. Esimmäisen kerran asioidessani kelan kanssa sain palvelua i´hmiseltä joka ei tuntunut siltä että maksaisi etuuttani omasta pussistaan. Taisi olla harjoittelija;)

Lynn_e siis todella harmillista tuo sinun pomputtamisesi. Oletko kysynyt muuta lääkkeellistä käynnistystä (siis en ole varma otettaanko tabletit suunkautta vai käyttävätkö emätinpuikkoja)? Kaverille käynnistettiin niin ja tulosta tuli heti seuraavana yönä, ilman tippaa. Todella toivon että jaksat tuon kaiken rumban mikä kuulostaa uskomattomalta.

Ja Ripuskalle TERVETULOA! Menkkakipusi taitavat olla niitä supituksia, se on hyvä enne=) Vitamiineista sanoisin että alkuun söin Multivitan raskaus vitamiineja 2/päivä. Sitten Hb:n pudottua ad 109 söin Obsidania (Spartocine aiheutti ummetusta). Nyt en kuitenkaan oo enää vitamiineja syönyt ja Hb:n noustua ad117 on raudankin syöminen jäänyt vähemmälle, kapseli tulee otettua silloin tällöin. No ilmoittelen taasen huomenna missä lukemissa ollaan niin tietää oonko tehnyt oikeat ratkaisut.

Haleja kaikille
Juulia
 
Irina69
Huomenta,

Heräsin jo 5:n jälkeen vaikka nukkumaan kävin lähempänä yhtä. Täytyy ottaa jossain välissä päikkärit ennen iltapäivän neuvolaa. Leivoin eilen sämpylöitä ja korvapuusteja ja käsiä on taas särkenyt koko yön, ilmeisesti taikinan vaivaaminenkin on liikaa. No, ainakin on nyt pakkasessakin jotain hyvää.

Olisi kiva, jos tän ajoissa heräämisen voisi käyttää jotenkin hyödykseen esim. siivoamalla, mutta kun noi kädet on pahimmat aamuisin ja veto on poissa muutenkin aamulla tällaiselta iltavirkulta, mut unikaan ei vaan tuu. Lukeakaan ei aamusta jaksa, onneksi sentään telkusta tulee aamu-tv.

Flunssakin hieman vaivaa, oon tainnut saada vetoa liiasta tuuletuksesta. Ja vatsaa supistelee ihan helkutisti, kun tuo yksi mimmi-liigalainen heräsi, uskomattoman vilkas ja voimakas tuo tuntuu olevan, potkut nimittäin tuntuu välillä tosi kipeiltä. Ja vali, vali.. ei kannattaisi kirjoittaa mitään, kun ei tuu kuin taas valituksia, kirjoittelen lisää illansuussa neuvolan jälkeen, josko olisin silloin reippaampi.

Ja tervetuloa munkin puolestani Ripuska. Yrittäkää te muut herätä tänään paremmalla jalalla kuin minä:)

Irina ja Mirjami 36+1
 
Lilybelle
Heippa, reilut kolme viikkoa äippälomaa takana ja nyt alkaa olla tylsää. Ei tosin kannattaisi vielä alkaa odottamalla odottaa synnytystä, kun aikaa voi mennä vielä se neljä viikkoa. Täytyy yrittää keksiä itselleen tekemistä tässä vielä muutamaksi viikoksi. Mulla on välillä supistellut, mutta ei lainkaan kivuliaasti. Enemmän on tosin supistellut kuin esikoisesta aikanaan, joten toivotaan ettei mene niin paljoa yli tällä kertaa (viimeksi 17 päivää yli.) :(

Harmillinen tosiaan tuo Lynnen viivästys. Mutta ehkä se eka tippasessio on jo edistänyt tilannetta kohdunsuulla? Toivottavasti seuraavasta käynnistyksestä lähtee synnytys liikkeelle.

Jaksamista kaikille vaivojen ja valvomisten kanssa. Niin ja tervetuloa Ripuskalle!
 
Ripuska
Kiitos kaikille toivotuksista! Mulla on kanssa tuota Irina69nkin mainitsemaa flunssa ollut liikkellä, nyt kolmisen viikkoa niistänyt ja yskinyt. Liekö sitten jotain allergista, vai ihan jotain "oikeeta" flunssaa. Huomenna on neuvola, sit nähdään onko rautakuuri saanut hempan nousemaan... syön kanssa Obsidania, lisäksi Folirenia ja sitä D-vitamiinia olen naatiskellut. Nyt vaan aattelin alkaa luistamaan kun alkaa vitskut käydä vähiin eikä viittis kesäks uutta pakettia ostaa :D Ja tosiaan, magnesiumia kanssa hörppäilen iltaisin, auttaa kyllä levottomiin jalkoihin, olen huomannut (eli voin suositella). Tähän asti supparit ollu vain kohdun kovettumisia, eikä oo ollut minkään tuntuisia. Nyt huomaa ihan selkeästi että tulee sellaisia suonenvetomaisia tuntemuksia, ja nyt viimeisen viikon aikana menkkamaista jomotusta. Itteä kun on neuvolasta koko ajan "pelästytelty" noista menkkakivuista, niin aloin miettimään että onkohan kaikki kohdillaan. Vauva liikkuu ja vetää breakdancea tosi tiuhaan, eli sen suhteen en ole huolissaan, hikatteleekin useasti. Onneks ollaan aika samassa rytmissä; kun mä herään niin hänkin ja kun meen nukkumaan iltaisin niin hänkin nopeasti rauhoittuu. Jatkuispa sama tahti syntymän jälkeenkin... ;) Nyt painun parveketta siivoamaan, jos viittisi vaikka alkaa suunnittelemaan kukkien laittoa - kerta yöpakkasia ei enää pitäis. (Ja huomenna roudaan sitte taas kaikki kukat sisälle, sanokaa mun sanoneeni). Iloista päivää kaikille, ja positiivista aatosta!
 
Irina69
Päivitäppä itsesi listalle Ripuska, niin pysytään kärryillä:)
Saapa nähdä joko PiP on synnyttänyt ja koska on saatu listalle ensimmäinen vauva.

Lynn_e...............30.05.08.........Toinen (esikoinen 10/06)
linnaeaborealis.....04.06.08.........Esikoinen
Juulia78.............04.06.08.........Toinen (esikoinen 09/01)
*Martha 08..........04.06.08.........Esikoinen
Thelma82...........05.06.08........Esikoinen
vaahteranlehti.....06.06.08.........Esikoinen (km 8/07, "km" 12/05)
mä-80...............06.06.08..........Toinen (esikoinen 03/06)
Iines 2..............06.6.08...........toinen (esikoinen 2004)
MinttuO.............06.06.08...........kolmas (eka 2004, toinen 2006)
Pretty in Pink.......7.6.08............Ensimmäinen
Lilybelle.............9.6.08...........Toinen (esikoinan 10/05)
Paksukainen........12.06.08.........Toinen (esikoinen 11/04)
Vieläkö yksi.........13.6.08..........neljäs (-96,-98,-01)
EmiliaX...............13.6.08.........kolmas( 2004 ja 2006)
Riksu81.................13.6.08...........esikoinen
Katzu................13.6.08...........esikoinen (km 12/2006)
Angsteri..............15.6.08..........esikoinen
Mörkö................18.6.08...........toinen (esikoinen 2006)
Kolkyt ja risat.......19.6.08..........toinen (esikoinen 10/2005)
Äittä74...............20.6.08.........Toinen (esikoinen 08/06)
Leenu1................22.6.08..........toinen (esikoinen 11/05)
-Ama-.................22.6.08...........esikoinen
Irina69................24.6.08...........esikoinen
Nadele..................28.6...........esikoinen
Alessia................30.6.08...........esikoinen
 
Kolkyt ja risat
Ai niin...sitähän se rytminen "potkiminen" tuolla alapäässä on eli HIKKAA...mä olin tosiaan ihan unohtanut, että sitäkin vauva tekee...ja koska siellä on pää niin se ei voi olla potkimista, tyhmä minä. Näin sitä unohtaa vaikka samaa ihmettelin aikanaan ekassakin raskaudessa.

Nyt on pinnis koottu taas ja laitettu lakanatkin vaikka kyllä se pinnis liian suuri sille vauvelille aluksi on ja pidän häntä varmaan ensin vaunukopassa, jonka nostan sitten pinnikseen. Toisaalta taas esikoinen taisi olla pinniksessä "tiukasti kapaloituna" jo aika aikaisessa vaiheessa. No sen asian voi sitten katsoa kun tyyppi on maailmassa. Saas nähdä mitä esikoinen päikkäristä tullessaan sanoo kun hänen huoneeseen on pinnasänky ilmaantunut...

Pesin kanssa kaikki kavereilta palautuneet esikoisen (ja serkkujensa) pienet vauvanvaatteet ja nekin pääsee kohta kuivuttuaan kaappiin. Sitten onkin "tärkeimmät" tehty.

Ehkä nyt sitä voisi lopettaa tältä päivältä huhkimisen ja lounaan jälkeen vaikka ihan vaan levätä ennenkuin tuo esikoinen tulee kotiin. Eilen illalla en jaksanut olla kuin sohvaperunana ja pistää piirretyt päälle kun olin touhunnut koko päivän. Ihan huono omatunto kun ei jaksa keksiä "kehittäviä" leikkejä esikoiselle...no onneksi hän on touhukas poika, joka keksii kyllä itsekin tekemistä.

Mutta kääretorttua tekisi kyllä mieli vielä leipoa tänään....
Irina kertoi leiponeensa kaikkea ihanaa pakkaseen. Mä kanssa tein esikoisen syntymää ennen pizzaa ja makaroonilaatikkoa pakkaseen ja oli HUIPPUA kun sai synnäriltä tultua melkein viikon syödä ainakin toisen ruoan päivässä kokkaamatta.
Yleensä muuten edellisellä äippälomalla mun lounas oli nuudeleita herkkusienten ja tomaatin kanssa. Heti kun nyt jäin töistä pois niin oikein halusin syödä niitä taas. Olen mäkin outo...toisaalta on kyllä ihanaa, että saa syödä mihin aikaan lystää ja mitä lystää eikä tartte kokata kunnolla kuin sitten illalla ellei mies hoida sitä. Nuudelit on niin nopeat ja mä ihan oikeasti jopa tykkään niistä. Mitäs te muut olette kokkailleet? No mutta nyt tosiaan ruoan laittoon kun näköjään puheet osoittaa siihen, että on nälkä....
 
Irina69
No niin, nyt on taas käyty neuvolassa päivittämässä tilanne. Eli sf-mitta nyt 34, 3:lla edellisellä kerralla ollut 33, joten tasaantumaan päin. Pissa ok, hb 128, mutta.. Paastosokeri oli noussut ja on nyt siinä rajalla eli 5.3. Tarkoittaa siis makean ja jokapäiväisten jätskien väliin jättämistä loppu ajaksi. Maanantaina painoarvio oli jo 3.1 kg ja nyt on n. 4 viikkoa laskettuun aikaan, joten parempi tosiaan jättää nyt sokeri pois, ettei tuo tyttö ihan hurjia enää kasva. Jos loppuun asti mennään ja painoa tulee 250g viikossa, olisi paino n. 4 kg laskettuna aikana ja se on aika paljon se. Täytyy lisätä taas hedelmien ja vihannesten syöntiä, niin saa paremmin hillittyä tuon koko ajan vaivaavan makeanhimon..

Eipä tässä muuta, hieman pirteämpi olo kuin aamulla, vaikken ole päikkäreitä nukkunutkaan, eiköhän se uni tule kun syön hieman ja köllähdän sohvalle huilimaan:)
 
Alessia
Mä ajattelin myös leipoa pakkaseen, mutta ruokaa en taida sinne laittaa. Mies on kuitenkin kotona ekat 6 viikkoa, joten kait siinä jaksaa kokkailla - en muutenkaan yleensä ole innokas syömään pakastimesta kaivettua ruokaa. Ennemmin ajattelin panostaa säilykkeisiin, kuten hernekeittoon, niin onpahan kriisitilanteiden varalta jotain.

Olen jo kahtena päivänä ollut shoppailemassa. Ihanaa olla äitiyslomalla, erityisesti kun vielä jaksaa tehdä kaikenlaista! Ostin 50- ja 56-senttisiä vaatteita, niitä oltiin saatu yllättävän vähän. Löysin myös 62-senttisen uimapuvun puoleen hintaan, joten sekin oli ostettava! Nyt siis on vauvauinti pakko aloittaa.

Tarkoitus oli myös ostaa kunnon imetysliivit, mutta Changen myyjä oli sitä mieltä, että on liian aikaista. Tietysti 45 euroa vääränkokoisista liiveistä saattaisi harmittaa. halusin kuitenkin jotain hätävaraksi, joten hain Lindexiltä mahdollisimman halvat imetysliivit. Onpahan jotain heti aluksi ja myöhemmin yökäyttöön.

Alessia 35+2
 
Ripuska
Päivitetty on! Olin näköjäs jo joskus hamassa menneisyydessä (8 kk sitten?) merkannut itteni listaan, joten päivitn tuon nickini jonka olin jo ehtinyt upeasti unohtaa. Ja kerta tuo laskettuaikakin tarkentui kokonaisella päivällä. Nyt pitäisi olla ajan tasalla ainaskin meikäläisen puolesta. Tänään sitten ollut aikamoista ressausta kelan kanssa, kun eilen ehdin jo iloita (liian aikaisin) .. ilmoittivat yhtäkkiä että lakkauttavat ainakin 30 päiväksi miehen koulutustuen koska hän ei ollut ottanut TOISTA koulutuspaikkaa vastaan (parhaillaan oleva koulutus kestää syyskuulle, joten miksi lopettaa yksi ja kesken kaiken jatkaa toista josta ei olisi sen suurempaa hyötyä!?).. ja meikäläisen eka äitiyspäiväraha maksetaan parin viikon päästä. Että ollaan soiteltu kelat sun muut läpi ja verenpaine nousee just sopivasti huomiseksi neuvolakäynniksi... Aikas suu säkkiä myöten saadaan elellä seuraavat viikot, ja ehkä eniten harmittaa kun kaverit ei tajua että ei tästä nyt sit lähdetäkään kahvittelemaan kun pitää laskea maitolitroihin rahat. Äh, miksi pitikin näin muljahtaa? Ja just näin vikoiksi odotusajoiksi, kun ei pitäisi kauheasti ressata... Mutta, tässä siis tää lista!

nimim. tarkan"markan" Ripuska


Lynn_e...............30.05.08.........Toinen (esikoinen 10/06)
linnaeaborealis.....04.06.08.........Esikoinen
Juulia78.............04.06.08.........Toinen (esikoinen 09/01)
*Martha 08..........04.06.08.........Esikoinen
Thelma82...........05.06.08........Esikoinen
vaahteranlehti.....06.06.08.........Esikoinen (km 8/07, "km" 12/05)
mä-80...............06.06.08..........Toinen (esikoinen 03/06)
Iines 2..............06.6.08...........toinen (esikoinen 2004)
MinttuO.............06.06.08...........kolmas (eka 2004, toinen 2006)
Pretty in Pink.......7.6.08............Ensimmäinen
Lilybelle.............9.6.08...........Toinen (esikoinan 10/05)
Paksukainen........12.06.08.........Toinen (esikoinen 11/04)
Ripuska..............12.6.08.......esikoinen
Vieläkö yksi.........13.6.08..........neljäs (-96,-98,-01)
EmiliaX...............13.6.08.........kolmas( 2004 ja 2006)
Katzu................13.6.08...........esikoinen (km 12/2006)
Angsteri..............15.6.08..........esikoinen
Mörkö................18.6.08...........toinen (esikoinen 2006)
Kolkyt ja risat.......19.6.08..........toinen (esikoinen 10/2005)
Äittä74...............20.6.08.........Toinen (esikoinen 08/06)
Leenu1................22.6.08..........toinen (esikoinen 11/05)
-Ama-.................22.6.08...........esikoinen
Irina69................24.6.08...........esikoinen
Nadele..................28.6...........esikoinen
Alessia................30.6.08...........esikoinen[/quote]

 
Eliisa-81
Äää mut on tiputettu listoista pois. Toivottavasti nyt on kaikki tässä.
Erittäin jännää seurata kun alkaa olla tosi paikat. Muiden ketjuista olenkin käynyt lukemassa synnytyskertomuksia. Ei sitä vaan oikein tajua että itsekin kohta synnyttää.. Mulla alkoi just äitiysloma ja täähän on aivan mahtavaa kun on niin hyvät säät ja on terve olo. Neuvolatädin mukaan nyt pitääkin varastoida itseensä hyvää oloa. Vointi on hyvä, paitsi virtsassa näkyi jotain ja meen uudestaan näytteisiin, luultavasti hiivaa aina vaan... Vauva liikkuu mahassa jatkuvasti, taukoja ei juurikaan. Veikattiin pienehköä noin kolmikiloista tulevaksi. Luin muuten juuri Katja Tukiaisen ”Rusina” -sarjakuva-albumin odotuksesta, synnytyksestä ym ja se oli tosi valloittava, suosittelen!

Lynn_e...............30.05.08.........Toinen (esikoinen 10/06)
linnaeaborealis.....04.06.08.........Esikoinen
Juulia78.............04.06.08.........Toinen (esikoinen 09/01)
*Martha 08..........04.06.08.........Esikoinen
Thelma82...........05.06.08........Esikoinen
vaahteranlehti.....06.06.08.........Esikoinen (km 8/07, "km" 12/05)
mä-80...............06.06.08..........Toinen (esikoinen 03/06)
Iines 2..............06.6.08...........toinen (esikoinen 2004)
MinttuO.............06.06.08...........kolmas (eka 2004, toinen 2006)
Pretty in Pink.......7.6.08............Ensimmäinen
Lilybelle.............9.6.08...........Toinen (esikoinan 10/05)
Paksukainen........12.06.08.........Toinen (esikoinen 11/04)
Ripuska..............12.6.08.......esikoinen
Vieläkö yksi.........13.6.08..........neljäs (-96,-98,-01)
EmiliaX...............13.6.08.........kolmas( 2004 ja 2006)
Katzu................13.6.08...........esikoinen (km 12/2006)
Angsteri..............15.6.08..........esikoinen
Mörkö................18.6.08...........toinen (esikoinen 2006)
Kolkyt ja risat.......19.6.08..........toinen (esikoinen 10/2005)
Äittä74...............20.6.08.........Toinen (esikoinen 08/06)
Leenu1................22.6.08..........toinen (esikoinen 11/05)
-Ama-.................22.6.08...........esikoinen
Irina69................24.6.08...........esikoinen
Nadele..................28.6...........esikoinen
Eliisa81................29.6............esikoinen
Alessia................30.6.08...........esikoinen

 
angsteri
Ripuskalle tervetuloa ketjuun!

Tänään on taas Lynnen koitospäivä! Toivottavasti nyt alkaa tapahtumaan!!! Kurja, jos taas lähettävät sut kotiin. Kai ne nyt sairaalassa ymmärtävät kuinka kuormittavaa tuollainen vekslaaminen on?!?!? Onnea päivään!!

Myös PIP:n kuulumisia kaivataan! Eli kunhan vain kynnelle kykenet... :)

Millainen muiden vointi on? Onko lämpimillä päivillä ollut vaikutusta? Musta tuntuu, että helteillä supistelee enemmän ja sitten, kun juo vettä niin supistukset rauhoittuvat. Meillä on kyllä aivan älyttömän kuuma piha, eikä tänne sovi tuuli yhtään, joten meillä voi olla vielä normaalia kuumempaakin.

Yleisesti vointi on ollut hyvä, mutta yöt on alkaneet olevaan vähän hankalia. Selälläni nukkuisin paremmin, mutta koska sitä ei suositella, niin olen koittanut pysyä jommalla kummalla kyljellä ja se taas sattuu lonkkiin. Pientä kipua tulee myös silloin kun vaihdan toiselta kyljeltä toiselle.

Niin ja huomenna on neuvola ja maanantaina viimeinen sairaalakäynti. Saan sitten tarkemman tiedon vauvan koosta ja kohdunkaulan tilanteesta.

Aurinkoista päivää kaikille!
 
MinttuO ejk
Ilmoittaudun... =)

Meille syntyi poikavauva sunnuntaina 25.5 rv 38+2. Eilen tultiin kotiin.

Synnytys oli hirmunopea...1h 41min kokonaisuudessaan. Lapsivesi alkoi tihkumaan iltapäivällä ja siitä sitten näytille sairaalaan...eipä tarvinnut enää kotiin lähteä kun supistukset tiheni ja koveni. Olihan se aika rajua...varsinkin ponnistusvaihe mutta nyt se on ohi ja ihana poika tuolla tuhisee sängyssään. Toistaiseksi ei muuta tee kuin syö ja nukkuu.

MinttuO ja poika 4pv
 
MinttuO ejk
Ja tuo pään toiminta on näköjään heti heikentynyt kun mitat unohtu!! =)

Eli poika painoi 3460g ja oli 51cm pitkä. Ja lapsi syntyi iltapäivällä kello 17.11.

Kiitoksia onnitteluista...saapa nähdä olinko eka!
 
Kolkyt ja risat 37+0
ONNEA Minttu, pikkumies ja koko perhe! Tästä se sitten alkaa...

Täällä on kodin askareita tehty...terassi on pesty ja öljytty, mutta nyt harmittaa kun ei sinne voi mennä nauttimaan auringosta ettei tassuttele sinne jälkiä. No onneksi huomenna lähdetään mökille niin tuo saa rauhassa täällä kuivua. Vauvan vaunujen ja turvakaukalon irtoavat osat pesin kanssa, kun en sitten ollut sitä esikoisen jäljiltä tehnyt. Mies nauroi kun eilen olin laittanut sen pinnasängynkin kuntoon, että ei sitten kun synnärille vaan...mä kuitenkin protestoin, että jalat pysyy vielä tiukasti ristissä, sillä mulla on ensi viikolle manikyyri ja pedikyyri ja haluan nauttia mökillä olosta jnejnejne...Mutta nyt pikku kävelylle, kaveri on tulossa vauvan kanssa kylään ja menen vastaan.

Aurinkoista odotusta ja leppoista oloa!
 
Ripuska
Wautsika, onnea Mintulle ja uudelle tulokkaalle! Ihan alkaa itteäkin tuleva koitos jänskättämään!

Kävin aamusta neuvolassa, verenpaine oli koholla (alipaine oli ekalla mittauksella 94 tietämillä, mulla ollut koko alkuraskauden ihan tosi hyvät paineet, eli sellaista 70-luokkaa alipaine). Istuskelin sitte siellä hetken ja ottivat uudet paineet, mutta silti jäi korkeiksi, 87 oli lähtiessä alipaine.Nyt sitte maanantaina uudelleen mittaukseen äh.

Neuvolantätini kovasti mietti että miksei vauva tunnu vielä laskeneen vaikka tässä viikolla 38 mennään jo. Kyseli multa kovasti että miltä musta tuntuu, missä asennossa vauva olisi... kun lääkäri oli pari viikkoa sitten kirjoittanut tietoihini että neuvolassa pitää seurata vauvan asentoa. Nyt sitte alkoi hieman mietityttämään että näinköhän vauva mahtuu sitte h-hetkenä ulos... lääkäri nimittäin ennusti että saattaa nelikiloiseksikin kasvaa, ja olen suhteellisen kapealanteinen. Ja jos ei ole vielä laskenut / kiinnittynytkään. Suppareita on kuitenkin, ja jonkin verran tuntuviakin, jo ollut, että se kyllä "enteilee" että vikoja aikoja tässä elellään.

IHmetteli myös turvotustani jaloissa joka on jo aamusta päällä. Mulla on siis turvotusta jaloissa ja käsissä, vaan ei muualla. Pissat on aina olleet hyvät joten sen puoleen ei hätyytellyt mua raskausmyrkytyksesta, silti aloi itteä (taas) mietityttää.
Verenpaineesta sanoi että jos olen nukkunut huonosti, se usein vaikuttaa sitten korottavasti, ja tietty stressikin jos sitä on. Noh, yksi viisaudenhammas justiinsa on tuossa puhjennut ja toinen puhkemassa, ja nenä täysin tukossa flunssan vuoksi niin että heräilen hetkittäin siihen että pelästyn omaa kuorsaustani... että hieman on tullut nukuttua koiranunta ;) Plus veskissä ramppaaminen, se ihana öinen aktiviteettini!! Nyt otin neuvolasta tultuani päiväunet ja jouduin niiden 1,5 tunnin aikana käymään 3 kertaa vessassa (join tosin pari lasia vettä ennen levolle käyntiä). Tosi ihanaa..

Ihme etteivät ole painosta sanoneet mitään, viime viikolla kun kävin oli lähteny kilo edellisviikolta, nyt tullut kaks kiloa lisää (eli n. kilon viikkovauhtia mennään). kuitenkaan en ole lihonnut mistään (paitsi vatsasta, oletettavasti), ja se turvotus tietty. Mitään puhetta ei ole ollut esim. raskaudenajan diabeteksestä.

Onko kellään arvioita että kuinka paljon turvotus voi tuoda ylimääräistä painoa kehoon? Nimittäin taidan alkaa täydelliselle salaattikuurille loppuajaksi, ettei vauvasta tulisi tyyliin joku viisikiloinen tai jotain!?!? Tai siis, nytkin neuvolantäti muistutteli että arviot on aina arvioita (ne arvioi äidilleni mun syntyessä että olisin kolmikiloinen, kolmikiloinen veljeni oli aikaisemmin syntynyt keisarilla ahtaan lantion vuoksi, ja kuis ollakaan, olin nelikiloinen.. mutta "kyllä se sieltä mahtuu kuule"-lääkäri kannusti. Ja no, eihän siitä mihinkään pääse, tässä ollaan).

On tää aikamoista, mitään neuvoa juurikaan saanut, ihmetelleet vaan ku on vieläkin flunssa (jo 3 viikkoa) eikä kuulemma pitäsi enää olla mitään siitospölyjä ilmassa. Ja ihmettelevät vauvan asentoa ja sitä laskeutumista ja verenpainetta ja aamuista turvotusta jaloissa. Kummallista, kerrassaan.
 
Alessia
Onneksi olkoon, Minttu! Jälkiviisaasti voin kertoa, että ehdinkin jo epäillä jotain, kun sinusta ei ollut moneen päivään kuulunut.

Tuosta selällään nukkumisesta: en tiennytkään, että sitä pitäisi välttää. Mulla se on oikeestaan lisääntynyt, koska kyljellään nukkuessani valitsisin yleensä vasemman kyljen, mutta kun pojan jalat ja kädet on sillä puolella niin se alkaa heti protestoimaan. Ja muutenkin tuntuu, että kyljellä maatessa tekee pojan olosta vähän ahtaamman.

Mulla oli viimeinen neuvolalääkäri ja mies tuli mukaan tueksi. En tosiaan tiedä miksi sektiosta puhuminen saa mulle heti kyyneleet silmiin. Nytkin! No, sain lähetteen synnytystapa-arvioon. Tänään näin myös kaverini, joka on mua pienempi, ja sille lääkäri oli sanonut, että on hyvin harvinaista, että lantion koko olisi esteenä normaalille synnytykselle - ja häntä ei edes laitettu arvioon. Joten elättelen toiveita, että tässä mun tilanteessa kyse on enemmän epävarmasta lääkäristä kuin todellista riskitilanteesta.

Alessia 35+3
 
Lilybelle
Onnea Mintulle ja koko perheelle poikavauvasta! Pääsit tosiaan kiilaamaan ainakin yhdeksi ensimmäisistä synnyttäjistä. Laskettu aikakaan ei tullut täyteen! Itse olen kädet ristissä, että vauva menisi kauheasti yliaikaiseksi. Alan olla kypsänä odotteluun, jota on jäljellä pahimmillaan vielä 4 viikkoa :I Oliko sinulla Minttu muuten ennusmerkkejä (esim. supistuksia), että synnytys alkaisi varhain vai tuliko yllätyksenä?

Lilybelle ja vauva 38+3
 
MinttuO ejk
Kiitoksia kaikille!

Eipä juuri mitään ennusmerkkejä ollut...just ennen ensimmäistä veden hulahtamista sain vähän kipeämmän supistuksen joka tuntui ainoastaan alamahalla. Sen jälkeen siinä nostelin pyykkiä koneesta rumpuun ja tunsin jotain lämmintä tulevan housuihin...siitä se sitten lähti. =) Mua ei juurikaan supistellut kivuttomasti eikä kipeästi ennen tuota. Hyvin harvoin ja lähinnä näitä mahan kovaksi menoja.

Aika yllärihän tämä oli...vaikka tietty ihan mahdollista kun viikkoja jo 38+2 ja uudelleensynnyttäjä.

supistuksia kovasti niitä toivoville toivottelen!!!

 
Kolkyt ja risat
Alkuperäinen kirjoittaja Alessia:
Tuosta selällään nukkumisesta: en tiennytkään, että sitä pitäisi välttää. Mulla se on oikeestaan lisääntynyt, koska kyljellään nukkuessani valitsisin yleensä vasemman kyljen, mutta kun pojan jalat ja kädet on sillä puolella niin se alkaa heti protestoimaan. Ja muutenkin tuntuu, että kyljellä maatessa tekee pojan olosta vähän ahtaamman.
Mä kanssa nukun selälläni ja olen nukkunut koko raskauden ajan. Sama juttu esikoisen kanssa. Vasen kylki eritoten on ihan mahdoton ja oikealla pystyy olemaan vain hetken ennen kuin alkaa ahdistamaan. Selällään ei mitään ongelmia. Se saattaisi joitain verisuonia kai painaa, mutta neuvolassa kun olen asiasta aikoinaan puhunut, niin sanoivat, että kyllä tulisi itsellekin tukala olo jos asiat siitä huonosti menisivät eli kaikki tekee tyylillään ja mikä toisille sopii niin toisille ei. Onneksi en ole koskaan ollut vatsallanukkuja, sillä se olisi kyllä kauheaa, jos nukkuisi parhaiten vain vatsallaan ja sitten pitäisi koko raskausaika kärvistellä.
 
Alessia
Kolkyt ja risat: Mä olen kyllä vanha vatsallaannukkuja, mutta onneksi raskauden aikana olen pärjännyt yllättävän hyvin muissa asennoissa! Etukäteen kyllä ajattelin että piinaa siitä tulee, mutta kun heti alusta asti vatsallaannukkuminen tuntui epämiellyttävältä, niin heti siitä pääsi eroon. Olen kyllä kuullut että jotkut pystyvät nukkumaan vatsallaan myös raskausaikana...
 
juulia78
Moi kaikille!

MinttuO:lle Hurjan paljon onnea myös täältä. Pakko kysyä että miten ovat aikaisemmat synnytyksesi menneet, siis kestot? Itsellä esikoinen syntyi alle neljässä tunnissa ja kaikki ovat varoitelleet että toinen saattaa tulla vieläkin nopeammin ja tämä taas aiheuttanut itselle eniten jännitystä. Ja nyt vedit sittemn synnytyksen alle kahdessa tunnissa, itselle tulee pieni paniikinpoikanen mieleen....

Neuvolakuulumisia; paino -400g/vko, sf 35 (kasvanut sentin), RR hyvä, virtsa puhdas ja sydänäänet hyvät 140paikkeilla. Vauva pää alaspäin, kummempaa laskeutumista ei ole tapahtunut, mutta aiemmin jo sanottiin ettei toisessa raskaudessa laskeudukaan ennen synnytystä välttämättä...

Minäkään en ollut kuullut ettei olisi suotavaa nukkua raskaanaollessaan selällään ja selällään olen nukkunut, enkä mitään pahaa ole siitä kokenut koituvan itselle saati vauvalle. Kuitenkin kylkiasennotikin ovat aina ajoittain käytössä, jos on tuntunut siltä.

Olen ollut yllättävän aktiivisella tuulella, tehnyt paljon pihatöitä, sisällä siivoskellut ja leiponut ja olo siltin pysynyt hyvänä. Mitään kivuliaita supistuksia ei ole ollut, paitsi ajoittain ollut jonkinlaista iskiasvaivaa. Vetää vuorotellen kumpaakin pakaraa vihloen jos on paljon liikkeellä, onko muilla?

Joku kyseli turvotuksista ja paljonko voi tulla. Omasta edellisestä raskaudestani sanoisin että turvotuksia voi tosiaan tulla paljon ja ne aiheuttavat kyllä reipasta painonnousua. Itsellä painonnousua esikoista odottaessani tuli loppuvaiheessa vähintään kilo per viikko ja turvotusta minulla oli silloin vain jaloissa. Voisinkin kuvitella että jos turvotusta myös muualla niin viikkonousu saattaa nousta jopa pariin kiloon. Suosittelevat riittävää vedenjuontia myös turvotusten laskeutumiseen; laittaa nesteet kiertoon kropassa. Samoin tukisukat ehkäisevät hyvin jalkojen turvotusta (laitettava ennen ylösnousua jalkaan) pitämällä verenkierron raajoissa vilkkaana. Kannattaa katsoa mikä itselle parhaiten sopii. Tukisukat ja hellesää ei kuitenkaan kuulosta houkuttelevalta vaihtoehdolta.

Mutta nyt taidan mennä lepäämään niin jaksaa aamulla taas nousta ajoissa lähettämään esikoista viimeiseen esikoulupäivään;)

Juulia ja vaavi 39+1
 
angsteri
Huomenta!

Olipa kauhea ilta ja yö. Supisteli koko yön ja lisäksi oli huono-olo, enkä saanut vähään aikaan nukuttua. Pelkäsin, että joko tulee lähtö synnärille. Onneksi olo siitä sitten kuitenkin vielä parani. Nyt loppuu mun imuroimiset ja "puurtamiset" vähäksi aikaa.

Siitä selällään nukkumisesta...Jossain mulle sanottiin, että siitä ei ole haittaa, kunhan äitiä ei ahdista ja että aina ensin äidille pitäisi tulla heikko olo tai huimausta ennenkuin se vaikuttaa vauvan hapensaantiin. Nyt mulle kuitenkin sanottiin neuvolassa, ettei kannata nukkua selällään, koska vauva voi painaa jotain suurta selässä menevää verisuonta. Sitten siinä samalla kuunneltiin vauvan sydänäänet (olin selinmakuulla), niin oli ensimmäistä kertaa vaikea kuulla ja neuvolantäti sitten sanoi, että nyt sitä vaivaa jokin ja jouduin käveleen hetken ja sitten otettiin uusi yritys seisaaltaan ja hyvin ne kuului. Jotenkin siinä sitten itsekin pelästyin, että voiko se selinmakuu oikeasti vaikutaa noin paljon. Tuskinpa, mutta sen jälkeen mä olen yrittänyt selvitä nukkumalla kyljellään. Sekään ei kyllä tunnu yhtään hyvältä. Jos tässä nyt vielä viikonkin sitkuttelisi ja saisi asukin pysymään sisällä.

37+5
 

Yhteistyössä