Kesäkuun 2008 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja MinttuO
  • Ensimmäinen viesti
Iines 2
Huomenta kaikille!
Nostetaanpa meitä vähän ylemmäs, ettei tipahdeta toka sivulle. Linnanjuhlat on juhlittu (siis tv:n välityksellä, ei paikanpäällä ;-)) ja paluu arkeen harmaaseen. Alkoi yhtäkkiä tuntua, että kesäkuuhun on enemmän kuin ikuisuus...Vaikka nopeastihan se aika sitten menee, kun taaksepäin katsoo, mutta nyt tuli epätoivon tunne ;-)
Olo hyvä, ei pahoinvointia, iltaisin turvottaa, vatsa alkaa näkyä, emme ole vielä "julkistaneet" vauvan tuloa. Kohtapahan se näkyy muutenkin. Mites teillä muilla, mahtuuko omat housut jalkaan, vai joko pitää vetää mammahousut jalkaan?
 
Katzu
Linnanjuhlat tuli myös meillä saurattua tv: n kautta ja itseasiassa koko eilisen päivän kulutin sohvalla maatessa.

No mulla on mammahousut ollut reilun viikon ahkerassa käytössä, kaikki vanhat omat kinnaa. Selällään maatessa tuntuu ihan selkeästi kuinka kohtu on noussut häpyluun takaa jo esiin. Nyt minulla onkin aika vaikea täällä töissä istua kun tulee ihmeellinen paine tuonne alamahalle.

Nyt en ole viikkoon oksentanut!!!!

Katzu ja nöpö 13+0
 
Pretty in Pink
Lynne, mä en kestä, oon ihan kade! :D Mäkin haluan tuntea liikkeet! Huomenna 14+0, mutta kun on ekasta kyse niin taitaa joutua vielä odottelemaan...

Joku kyseli syömisistä... Oon huomannu, että mulla on vähän kuri löystynyt, ja yritän sitä taas kiristää. Olin viime viikolla neuvolassa rv 13 ja jotain, ja paino ei ollut noussut yhtään, vaikka oksentelu loppui kuukausi sitten (enkä laihtunut sen aikana). Eli luulen, että homma on ainakin toistaiseksi hanskassa. Tosin, mitä isompi maha alkaa olla, sitä epäkannustavampaa on (noin niin kuin ulkonäöllisessä mielessä) elää tosi terveellisesti. Tietysti vauvan takia...

Liikunnasta olen yrittänyt pitää kiinni koko ajan ja olenkin aika lailla pysynyt siinä 5 krt viikossa lukuunottamatta sairasteluviikkoja. Käyn kuntosalilla, lenkillä ja joskus uimassa. Hiihtokelejä odottelen! :)

Tein elämäntaparemontin viime keväänä ja yritän ylläpitää sitä koko raskauden, tietysti vähän kevennetyllä liikunnalla ja lisätyllä päivittäisellä energiamäärällä. Katsotaan kuinka käy, tarkoitus olisi voida hyvin raskauden aikana ja toipua äkkiää! : )

Mulle mahtuu vielä kaikki housut, mutta jotkut epäjoustavat paidat on alkaneet kiristämään, ja ajattelin että jos saisi itsestä irti niin voisi etsiä pari mammapaitaa.
 
angsteri
Moikka! On ollut ongelmia päästä koneelle. En ehtinyt lukea viestejänne kuin eilisen ja toissa päivän osalta. Hienoa, että kaikki on hyvin täällä! Minäkin kaaduin tiistaina, mutta ei onneksi edes sattunut. Ei tuolla ulkona voi olla liian varovainen. Onneksi sitten jo keskiviikkona oli se np-ultra, jossa kaikki oli hyvin. Np oli 1,1 ja nenäluut näkyivät selvästi. La:ta ei muutettu, mutta jos pää olisi ollut millin suurempi, sitä olisi aikaistettu neljä-viisi päivää. Pituudeltaan Nuki on neljä päivää vanhempi. Ultraaja sanoi, että valmistaudu, että syntyy 15.6 :) .

Kirjoittelen myöhemmin lisää! Iloa odotukseen ja tsemppiä np-ultraan menijöille!
 
Katzu
Nostetaanpa meitä taas hieman ylöspäin.

Minulla olisi vielä tämä viikko töitä ja sit kahden ja puolen viikon vapaat :) Ihanaa.....

Muuten täällä ei voinnissa oikeastaan sen erikoisempaa. Edelleenkin oksut pysyneet poissa!!!!! Pahin oire on tuo jatkuva väsymys ja sohva onkin todella petollinen paikka.

Viikonloppuna aloin puuhastelemaan joulukortteja ja niiden kanssa täytyy myös alkuviikolla kuluttaa aikaa.... Joululahjojakin sain viikonloppuna osteltua, nyt puuttuu enää pari pakettia. Eli ei suurempia stressejä tuosta asiasta :)

Mukavaa viikkoa kaikille

Katzu ja nöpö 13+3 (nyt muuten taas tuntuu että päivät ja viikot matelee)
 
Mörkö 12+5
Heippa!

Ylihuomenna on ultra! Odotellaan sitä todella innokkaasti.

Mua on myös alkaneet vaivaamaan jo supistukset. Ajettelin soittaa niistä vielä tänään terveydenhoitajalle. Niitä tulee päivittäin eivätkä ole mitenkään tuskaisia, mutta ehkä vähän epämielyttäviä kuitenkin. Luin kyllä jostain, että supistuksia voi olla koko raskauden ajan, mutta tuntuu silti oudolta... Varsinkin kun ensimmäisessä raskaudessa tuli tuntuvia supistuksia vasta joskus 33 viikon jälkeen. Toisaalta tää tosiaan on jo toinen raskaus, että ehkäpä vaan tunnistan ne nyt heti eritavalla. No jaa, täytyy kuitenkin saada asiaan selvyys.
 
angsteri
Huomenta äipät!

Täytyy nyt kirjoittaa tänne, kun joudun taas huomisesta alkaen nettipimentoon :(.

Täällä on kaikki hyvin. Huono-olo saattaa yllättää joskus iltaisin, mutta muuten saan jo nauttia normaalista arjesta. En tiedä miten jaksan odottaa sinne rakenneultraan asti. Mulla on se 28.1 ja täytyy sanoa, että odottavan aika on pitkä. Haluaisin kuulla mahdollisimman pian onko kaikki kunnossa ja myös tietää sukupuolen. Ehtisi sitten vielä tammi-alesta ostamaan "oikean värisiä" vaatteita. Mä hamstraan alesta jo seuraavan vuoden joululahjat ja lastenvaatteita olen kerännyt jo parin vuoden ajan...eh...

Neuvola mulla on uuden vuoden aattona ja vielä ennen joulua käyn pikaisesti kuuntelemassa sydänäänet.

Mörölle tsemppiä ultraan!

Aiotteko muuten mennä 4d-ultraan?
 
vieläkö yks lastenkoneelt
Mie oottelen kärsimättömänä kotidopplerin saapumista---eiköhän tällä vkolla postiin tule.

Nyt tuntuu jo et kauhee kutina päällä(miul ollu hepatoosi muil odotuksil)...mut mietin et voiko jo näin alussa??!! Vai oisko tää vain jotai niist miun allergioista ku en voi lääkkeit syödä.
Eka koe otetaan vkol 20 automaattisesti,mut voisinhan seuraaval neuvolal mainita asiasta...27pvä.Sinne asti ku jaksas oottaa.

En mee 4d ultraan.

AadaOlavi 13+3
 
Nadele
Olo on ollut ihan hysteerisen hyvä, vain pientä kuvotusta, eikä oksentelusta merkkiäkään kahteen päivään. Ei edes läheltä piti- tilanteita. Nytkin menee puuro alas ihan kevyesti. Tänään ajattelin tempaista ja käydä ostamassa parit joululahjat.

Valistakaapa joku ensikertalaista äitiyspäivärahoista: nousevatko ne todella niin hillittömän nopeasti pienistäkin tuloista kuin minusta laskurin perusteella vaikuttaisi? Mulla on sellainen surkea tilanne, että vuonna 2006 tienasin vähän, vuonna 2007 aika paljon ja näillä näkymin keväällä 2008 en ollenkaan. Eli äitiysrahat tulisivat tuon huonon vuoden 2006 mukaan, ellen kuitenkin mene kevääksi töihin. Toihinmeno on alkanut kovasti houkuttaa, sillä olin laskevinani, että jo neljän kuukauden työssäolo tuon kuuden kuukauden laskukauden aikana nostaisi tuloja 15€ päivässä. Se olisi meille ihan iso raha.
Onko täällä muuten kaikki työssäkäyviä äitejä, vai onko joukossa opiskelijoita, työttömiä tai muuten vain taloutensa kanssa mietiskeleviä?

Ei olla suunniteltu 4d:tä.

Piste 11+2
 
Nadele
Tulipas vielä noista minua mietityttäneistä sikiöseulonnoista mieleen. Satuitteko lukemaan tämän päivän Hesaria? Siinä joku tutkija kritisoi sikiöseulontoja.

Tutkijan mukaan vanhempia ei välttämättä tiedoteta siitä, että seulonnan tarkoitus on etsiä sikiöstä poikkeavuuksia ja että usein ainoa "hoito" on abortti. Sen lisäksi tutkija antaa ymmärtää, että tutkimuksia tarjotaan "rutiininomaisesti", vaikka kaikki eivät halua tietää, jos lapsi ei ole kunnossa.

Minusta tuo oli aika outoa, kun meille Tampereella nimenomaan ainakin annettiin sellainen lappu, jossa kaikki nuo asiat käytiin läpi. Sen lisäksi kysyttiin vielä erikseen, että haluatteko sen ja sen tutkimuksen. Mites muissa kaupungeissa on, onko teiltä pimitetty noita tietoja?
 
Sanna.
Ensin seuloista: kyllä minäkin sain seulontoihin liittyviä lappusia joissa vapaaehtoisuudesta nimenomaan mainittiin. Ajanhan sinne joutuu myös itse varaamaan, ei kukaan sitä tuputa. Me asumme keski-uudellamaalla. Itse käyn nuo kunnan maksamat ultrat läpi mutta 4d ultraan en mene.
Minä olen ollut kotona 7v, esikoisen syntymästä lähtien. Eli minua odottaa tuo minimi raha... Tietääkö kukaan mitä se tulee olemaan ensi kesänä?!

 
Alessia
Luin myös tuon Hesarin jutun. Tiedän kyllä mikä on tuon seulonnan tarkoitus, mutta en ole vielä saanut kutsua Kätilöopistolle (Helsinki), joten en tiedä miten asia esitetään. Halusin kyllä päästä äkkiä kun joulu on tulossa! Tosin raskaus olis kyllä mahdollista salata vielä joulunakin jos mennään autolla ja mä oon kuski...

Mä oon ollut jo monta vuotta töissä eli äitiysraha on varmaan ihan ok (en kyllä yhtään tiedä paljon se on!)
 
MinttuO ejk
Kyllä meilläkin mainitaan että veriseula tutkimus on vapaaehtoinen ja terkka kyllä kertoo mitä sillä seulotaan. Muita tutkimuksia meillä ei olekkaan. Paitsi tietty rakenneultra.

Mä joudun keplottelemaan äitiyspäivärahani kanssa. Saisin minimin tästä lapsesta joten ilmoittaudun työttömäksi vuodenalusta ja saan sitten äitiyspäivärahan ansiosidonnaisen päivärahan mukaan. Kelan täti itse tätä ehdotti koska ero on huimaava...minimi 15.20 ja ansiosidonnaisen mukaan saan 48€ päivä. Joten toivon taas kun työttömäksi ilmoittaudun ettei töitä tule...tai jos jotain kiintoisaa ilmestyy niin sitten pitääpi miettiä töihin menoa. Kelalle riittää että on päivän työtön joten voi olla etten kauaa kortistossa sitten maleksi...vaan palaan jossain vaiheessa kotihoidontuelle.

Oltiin viikonloppu reissussa ja en ole päässyt koneelle. Tänään kävin lasten kanssa aamupv etsimässä uusia verhoja eteiseen ja sitten oli pakko ottaa päikkärit joten nyt vasta kerkesin koneelle. =)

Vointi ollut normaali...kuvotusta ja aamulla ei oikein maistu...tänään taas tyhjää mahaani yökkäilin. Mutta muuten oksentaminen aika harvinaista nykyään. Maha on kasvanut...mutta vielä menen omilla housuilla. Netistä olen tilannut yhden äitiyspaidan...se oli ihana. Mutta vielä liian iso. Pitää odottaa mahan kasvua. =) Väsymystä on kyllä ihan riittävästi vieläkin ilmassa.

Mulla on tuo seuraava etappi sitten tammikuun 10.päivä rakenneultra. Ennen sitä ei ole neuvolaa. Täällä meillä päin nuo neuvolat on siten että ekakäynti rv 10+ jotain ja lääkärinla rv 12+ jotain ja sitten seuraava on rakenneultra rv 18.-19. ja sen jälkeen vasta neuvola välillä 20.-22. Mä luultavasti menen vasta rv 22 jolloin saadaan suoraan kirjoitella nuo kelan paperit...tuskin siinä välissä tarvii käydä kun ultra on rv 18+6 joten eihän siinä ole kuin kolme viikkoa tuohon 22 rv.

Liikkeitä olen jo tunnistanut. Niitä tulee silloin tällöin ja ne tuntuu ihan selvästi kyllä. Olen tuntenut niitä jo jostan 13. rv lähtien. Sama juttu oli viimeksi. Yllättävän aikaisin ne alkoi tuntumaan. Viimeksi en ollut uskoa että ne voi tuntua jo rv 12+1 mutta oltiin ultrassa ja näin ruudulta kuinka kaveri potkaisi ja tunsin sen myös joten se todisti että olin tuntenut oikein. =) Mukavia muljahduksia ne on =)

Nyt katsomaan mitä leikkihuoneessa tapahtuu...

Kaikille kivaa viikkoa!!

MinttuO ja ryyni rv 14+3
 
angsteri
Nadele, mulla on sama tilanne kuin sulla eli olen kanssa freelancer (tosin en tiedä millä alalla sinä toimit), mutta mulla on sama homma tai ongelma äitiysrahojen kanssa. Eikö noi vuoden 2007 verotiedot ehdi kelalle ajoissa? Mäkin haluaisin, että raha määräytyisi vuoden 2007 tulojen mukaan.

Nyt taas muutamaksi päiväksi nettipimentoon!

Iloista odotusaikaa!
 
lynn_e 15+3
^ äippäraha tosiaan määräytyy nyt 2006 tulojen mukaan meillä kaikilla ELLEI tulot ole nousseet sen jälkeen yli 20%, sitten voit anoa äippärahaa sen uuden tulon perusteella.

Niin siis heippa vaan kaikille!
Reissusta palattiin kaikki väsyneinä. Mutta kivaa oli!

Liikkeitä ei ole juurikaan nyt tuntunut mutta kyllä ne sieltä taas, ehkä satunnaisesti jotain möyrinää tuntuu...ehtiihän tuo.

 
Nadele
Käsittääkseni meillä ei ole mitään mahdollisuutta saada äitiyspäivärahaa vuoden 2007 tulojen mukaan, vaan vaihtoehdot ovat joko vuosi 2006 tai 6 kuukauden jakso ennen äitiyspäivärahan alkua, käytännössä siis kevät 2008, mikäli tulot ovat nousseet. Oikaiskaa, jos olen väärässä.
 
Katzu
Kyllähän tässä jo odottelee liikkeitä, mutta eiköhän siinä mene jonkin aikaa vielä.

Eilen tuli illalla ykköseltä klo 19 jälkeen hyvä dokumentti monikkoraskauksista. Viikkoa aiemmin tuli eka osa. Katsoiko kukaan? Oli aika hyvin tehty.


Itsellä onneksi vakio tulot eli yleiskorotuksia lukuunottamatta palkka pysynyt samana oikeastaa vuodesta 2004. Yritinhän tänäkin vuonna saada palkankorotusta, mutta turhaan. Täydet perusteet siihen olisi, mutta kun ei.

Mukavaa tiistaita
 
Mörkö 12+6
Heip!

Kela saa vuoden 2007 tulotiedot vasta marraskuussa 2008, joten niitä ei ehditä me saamaan. Toivottavasti tiellä on siis viimeisten 6kk tulot nousseet sen 20%. Tai mun käsittääkseni tuo "viimeiset 6kk" lasketaan sinä päivänä kun teet hakemuksen?
 
Lilybelle
Heipparallaa,
Olen ajatellut keplotella niin että jäisin aikaistetulle äitiyslomalle. Olen nyt määräaikaisessa palkkatyössä ja toiveena olisi, että saisin ainakin 4 palkkakuukautta mukaan Kelan laskelmiin. Työ kun loppuu jo tammikuun lopussa. Yleensä tosin (osa-aikaisena opiskelijana) Kelan kanssa asioidessa asiat ovat vääntyneet niin, että lopputulos on asiakkaan kannalta kaikkein heikoin. :( Viimeiset 6 kk palkkatuloja lasketaan käsittääkseni taaksepäin siitä päivästä, kun vanhempainrahan on tarkoitus alkaa, eli ei vielä hakemuksen teosta.

Katzu, minäkin katselin silmät pyöreinä sitä monikkoraskaus-dokumenttia. Oli hienosti toteutettu, ihan tuntui että pääsi sisälle kohdunsisäiseen elämään! Mukavaa viikon jatkoa kaikille, Lilybelle ja öttiäinen (14+1)
 
mä-80
Hei!
Noista kelan tuista..eikös ole mahdollista saada sama raha kuin edellisestä lapsesta, jos lapsi ei kerkeä täyttää 3 vuotta ennen laskettua aikaa? Näin ainakin ymmärsin, kun kelan sivuilla seikkailin : ).
 
MinttuO ejk
Pikaisesti tuista....

Toisesta lapsesta saa saman kuin edellisestä jos toinen lapsi syntyy ennenkuin edellinen täyttää 3v. (tai la on ennen tuota 3v synttäriä) Mutta jos olet saanut äitiyspäivärahasi esikoiselta ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan mukaan silloin tippuu automaattisesti minimille vaikka lapsi syntyy ennen tuota kolmen vuoden täyttymistä. Tämän vuoksi siis mun ilmoittauduttava työttömäksi taas jotta saan parempaa äitiyspäivärahaa...tämä ihan pöhkö sääntö kelalta...täti sieltä tiskin takaa ei ymmärtänyt itsekkään miksi näin on...varmasti jokin hyvä selitys siihen on =)

MinttuO ja ryyni rv 14+4
 

Yhteistyössä