Kesäkuiset mammat 2011

Griffski73:Tiiätkö,mie oon nyt syöny vhh:sti ja arvot on tosi hyvät.Eilenkin vetelin paistettua pekonia jäävuorisalaatilla päivälliseksi ja arvot ennen:4.8 ja tunnin päästä 4.9:D.
Mutta jos erehdyn syömään ruisleipäpalasenkin niin sillon huijellaan tuolla 8 pinnassa.
Ihan ketokarpiks en rupea pikkuisen takia,ei varmaan kauhean terveellistä,sulaa vielä pienenkin rasvakerros ketoillessa: /
Onnea asunnonmetsästykseen!

Voi hitsinpimpula,sain sen avaavan bricanyl-astmalääkkeen eilen ja tietysti lääkkeenoton jälkeen alkoi kauhia kokovartalo-tutina+vapina,ihan hirvee olotila.Onneks kesti vaan about 15 minuuttia,mutta kuitenkin.Apua siitä oli kuitenkin,ilma rupes kulukemaan ihan eri tavalla keuhkoissa.

Kauhian kylmä ja kolea tiälläkin eikä huvita oikein mikään.Teini ja uhmis aloitti taas kerran aamun hirveellä kinalla ja karjunnalla:headwall:,miten ihmeessä ne jaksaa aina tapella keskenään:O

Jos tuota yrittäisi siivoilla niinkuin WonderfulLifekin jos vaikka tulis vähän parempi mieli,kun ois hetkisen puhdasta.

Tsirpukka 33+5
 
Moikkelis! =) Ai että ihanaa huomenna pääsee tämä mamma kampaajalle =) =) Täällä masu asukki pyörähtäny oikeen päin ainaki tuossa yks aamu tuntu semmonen muljahus ja tuntuu ihan niinkä päät' liikutas tuolla haaruksissa...:rolleyes: Ei eilen oikeen tahtonu saada pihalta roskaläjiä kerättyä ku piti kyykkiä tuo masun kans ... mutta nyt on piha haravoitu. =) Jeps mutta palataan taas gladiogus76 masukki rv32 ja risat =)
 
Vähän myöhässä tuun mukaan tänne, oon pyöriny muilla sivuilla. Toivottavasti vielä mukaan mahtuu? Tänään kävin just neuvolassa, sf-mitta oli ihan yläkäyrillä, saas nähä kuinka isoa poikaa tässä ollaan pyöräyttämässä vai onko vaan paljon vettä ;)

Mä oon itte 36 v ja ootan toista lastani. Eka on jo 16 vuotta, tyttö. Alotan tässä lapsiarjen niinku uudelleen alusta ;) Uuden miehen kanssa tosin. Miehelle lapsi on ensimmäinen.

Leenuliinukka 33+0
 
Tervetuloa Leenuliinukka!

gladiogus - kumpa pääsiski kampaajalle :D En vaan muka saa aikaa varattua!

Tsirpukka - tuo vhh ruokavalio auttaa joo, huomaan itte et mitä enemmän leipää syön sen enmmän arvot kohollaan. Mulle ja mun vatsalle karppaus sopii muutenkin, en ole totaali karppaaja mutta välttelen hiilareita. Mun seurattava ma saakka päivittäin nyt, kun muutaman kerran olleet kohollaan, terkka laitto äitipolille seurantakäynnille - hih näkeepähän pikkasen taas telkkarissa :D

Griffski 32+3
 
Teretulemast Leenuliinukka!:flower:

Griffiski73 kyselit Kättärin mielipidettä tuttiin...Mulla ei ole aimpien lasten kanssa ollut mukana sairaalassa, mutta kaverit ovat sanoneet, etteivät oikein tykkää tuttimeiningeistä. Ja varmaanhan se voi vaikuttaa väärän imuotteen muodostumiseen jne. Mulla vaan ei ole kumpikaan lapsista sitten myöhemmin huolineet tuttia ja jotenkin ainakin elän semmoisissa kuvitelmissa, että se voisi olla aika tehokas äänenvaimennin tietyissä tilanteissa.

Mie kävin tänään viimsiessä lääkärissä ja siellä kaikki samalla mallilla kuin aiemminkin. Alapaine on 80-90 välissä eli aika korkea, mutta niin mulla aina on. Pinoa tullut viimeisen 3 viikon aikana 750 g/vk huih!. Mutta on tää rouva herkutellutkin ihan koko rahan edestä :saint:. SF 32 eli taitaa siinä keskikäyrän tuntumassa porskuttaa. Vauvan paino nyt 2,5 kg ja sitten näin ollen LA 3,5 kg. Kuitenkin kun sen viikon ainakin yli menee niin sitten paino olisi noin 3,7-3,8 kg kuten edellinen poitsukin. Ja mikä päivän paran uutinen tadaa, vauva on kääntynyt raivotarjontaan!! Pitkään se siellä masussa mahtuikin poikittain perätilassa majailemaan. Nyt kuulemma on ja pysyy loppuun asti oikein päin. Yksi ISO huoli vähemmän. Haaroväliä lekuri tiiraili pitkään ja hartaasti,mutta ei kyllä nähnyt siellä nakkia eli ei ottanut sukupuoleen kantaa millään tavalla. Rakenneultrassa rv 20 kyllä poitsuksi kovin varmasti veikkasivat...

Poikien hoitopaikassa oli aamulla äitienpäivä kahvit ja voi että oli liikuttavia sämpylöitä pienet väsänneet omin pikku kätösin :heart:. Muutenkin pojat oli niin söpösiä kun kyöhnäsivät molemmissa kainaloissa koko aamupalan ajan :heart::heart:.
Me pakataan karavaani ja lähdetään laittamaan miehen vanhempien kesämökki kesäkuntoon sekä laskemaan vene vesille. Ihanan aurinkoista ja lämmintä säätä on luvannut koko viikonlopuksi!
Mitenkäs te mammat aiotte viettää äitienpäivää? Meillä ei mitään erityistä ohjelmaa. Rentoilua ja yhdessäoloa. Joku baakkelssi täytynee kuitenkin äitienpäiväksi käydä leipomosta noukkimassa matkaan.
Rentouttavaa ja aurinkoista viikonloppua ja äitienpäivää kaikille!

Hipsukkainen ja pallo 35+4
 
Kaunista perjantaita:wave:

Ja ihan ensimmäisenä tervetulotoivotus Leenuliinukalle:)

Griffski73:Mie testasin ihan piruuttani tänä aamuna aamupalalla ja söin näkkärin leikkeleellä ja 125g valion hedelmäpommi-jukurtin.Ennen arvo oli 4.1 ja tunnin piästä 9.8:O.
Eli ei sokeria miulle,kiitos.Neuvolassakin tätille sanoin tästä ruokavaliostani niin sanoi vaan jotta kunhan katsot jottet mene ketoosiin,se ei oo terveellistä,kun rupeaa sitten niitä myrkkyjä vapautumaan.Eli sittenpä ns."hyväkarppina" voidaan hyvin.
Miulla on kans nyt 2 vkon sisään se äippäpolilla käynti,aika tulee kirjeenä postissa.
Piäsöö näkemään kolmannen kerran tän raskauden aikana jotta kuka kumma se tuolla masussa melskaa:D
Paino oli miulla tippunut reilu 3 kiloa viikossa:O,kaikki ihan nestettä jotka läks kiertoon tään ruokavalion myötä.

Sf-mitta oli 30 eli keskikäyrällä mennään.

Hipsukkainen:
Ihanalta kuullostaa nuo teijän viikonloppusuunnitelmat ja vielä on luvannutkin tosi hyviä ilmoja.Meillä ei nyt varmaan kovin kummasta äitienpäivää vietetä,oman äidin haudalle käyn varmaan viemässä kynttilän ja ehkä jotain kukkiakin.Siitä en tiijä onko nää meijän miespuoliset miun pään menoks keksinyt mittään,mutta epäillä sopii:whistle:.Kovasti esikoinen koulusta tullessaan piilotteli reppuaan selän takana...
Sain sentäs neuvolantätiltä luvan "repsahtaa" herkkuihin äitienpäivän kunniaksi,mutta katellaan nyt.Ehkäpä joku kunnon pihvi maistuis paremmalle eikä nostas verensokeriakaan.

Mutta,nauttikaahan mammat tulevasta äitienpäivästä ja toivottavasti teitä(meitä) hemmotellaan sillä olemmehan sen ansainneet:flower:

Tsirpukka tismalleen 34
 
Heissan taas,

on jääny vaivaileen viime neuvolakäynnistä yks juttu... Mulla on ollu kovasti ennakoivia supistuksia, parina yönä sillai muutama tunti putkeen säännöllisesti. Tän lisäksi mulla on ollu runsasta valkovuotoa. Neuvolan täti näihin puuttu ja kysy, eikö lääkäri oo mitään sanonu.. No ei oo. Vähän sitten hoitaja puhu, että mahdollinen aiheuttaja vois olla streptokokki, mutta ihan ohimennen ja sitten aihe vaihtu. No, jäin kovasti tota streptokokkiasiaa miettimään, kun oon kuullu ja lukenu, että se voi synnytyksessä lapseen tarttua. Ja sitten aiheuttaa vastasyntyneelle vaarallisenkin tulehduksen, joka voi johtaa vaikka mihin... esim. aivokalvontulehdukseen ja vammautumiseen. Joo tiedän, mä oon varmaan nyt tosi vainoharhainen ja maalailen piruja seinille, mutta aattelin silti soittaa neuvolaan maanantaina ja kysyä, voisko ton streptokokkiasian poissulkea tai varmistaa, että vois sit hoitaa.

Hipsukkainen.. oon kyllä kateellinen teidän mökkisuunnitelmista! :) Ois ihana päästä mökkeileen. Meillä ei oo sitä mahollisuutta, mun vanhemmat myi mökkinsä :( Mun äitienpäivä kuluu harrastajateatterin lavalla, jonka jälkeen lähetään ravintolaan syömään mun vanhempien ja sisarusten perheiden kanssa. Eli herkuttelua, niin kuin Tsirpukallakin :) Taidan pihvin sortua tilaamaan. Mullakin oli tullu viimesinä parina viikkona painoa noin 700g/vko, muutenkin on kertynyt tän raskauden aikana vähän liikaa ja silti vaan pihviä nyt jo himoitsen ;)

Mutta hyvää äitienpäivää teille kaikille!

Leenuliinukka 33+1
 
Leenuliinukka:Kannattaa ehdottomasti pyytää th:lta lähete streptokokki näytteeseen. Mulla on tuota supistelua ja valkkaria koko ajan ja kävin pe taas antamassa näytteen. Tuloksen saan ensi viikolla. Kahdessa raskaudessa tuo on ollut positiivinen. Parempi käydä ja aika ihmeellistä ettet ole lähetettä saanut,näytteen otto on kuitenkin niin pieni toimenpide. Ja tervetuloa!!

Mulla alkaa olemaan jo niin tukala olo että apua. Tuntuu että vauva roikkuu tuolla haarovälissä jo suoraan sanottuna ja vähän kun ponnistaisi niin solahtaisi sieltä maailmaan :D Lapset on kovasti patistamassa mua jo synnyttämään ja valmis olen itsekin ja ärsyttää jatkuvat kyselyt että "Joko olet synnärillä?" Ihan kuin alkaisin kaikille viestejä laittamaan että nyt lähden. Ajattelin tällä kertaa sulkea koko puhelimen ja nauttia ensi hetkistä ihan rauhassa ja ilmoittaa sitten vain FB:n kautta syntymästä ja niille toki tekstarilla ketkä ei siellä ole. Siihen tekstarirumbaan menee niin kauan aikaa ja kaikki kyselee jotain ja jatkuvasti saa olla naputtelemassa,ei jaksa.

Nannaliina ja kuudes 37+1
 
Äitienpäiväiltaa kaikille!

Hipsukkainen, joo ei ole Kättäristä kokemusta, mut tuli vaan mieleen - mä olen esikoisilla käyttäny tuttia ja ihan ongelmitta ainakin imeminen meillä onnistui :) Ja on se tutti pieni äänenvaimenninkin kyllä ;)

Äitienpäivä meni ihan kotona röllötellessä, ei mitään ihmeempää.

Tsirpukka - no johan pomppas arvo! Mulla on tiedätkö toisinpäin, tai siis nyt oon 4 päivää mittaillu joka päivä ja mun paastoarvo on joka ikinen aamu kohollaan! Enkä todellakaan tiedä miksi. Olen pitäny sekä 10, että 8h:n paastoan, mutta tulos aina samanmoinen, yleensä aina yli 6. Ruoan jälkeiset arvot taas ihan ok, koko ajan 5.0-6-5 paikkeilla. Huomenna menenkin kontrolliin äitipolille, jännä kattoa mitä tuumaavat. Itte tiedän että en ole sokeria mättänyt kyllä yhtään. Antakoot sitte insuliinia, jos näkevät tarpeelliseksi, mutta tätä vähempää en oikeesti enää voi syödä!

Leenuliinukka - kannattaa ihan vaatia tuota et varmistavat sen, eihän siitä haittaa voi olla kellekään! Kurja aina kun saa itte vaatimalla vaatia kaikkea :(

Griffski 32+6
 
Huomenia mammat:wave:,
Leenuliinukka:Oon Nannaliinan ja Griffskin kanssa samoilla linjoilla!Ehdottomasti tutkittava tuo.

Grifffski73:Ja näkyy sitten laskevan äkkiä verensokrut korkeelta alas.Eilen aamulla söin ihan pienen palasen kakkua,kun pojat oli tehneet.Noh,lukema oli tunnin päästä 9.9 ja sitten kahden tunnin päästä 3.4:O ja voin taata jotta oli ihan törkeän surkea olotila...
Mie oottelen nyt saan tälläviikolla sen äippäpoli-ajan.

Nannaliina:Sie oot nyt justiinsa siinä "rasittavassa" vaiheessa,kun kaikki alkaa kysellä "joko-joko",huoh...:hug: Mie en oo tuolla FB:ssä sanallakaan varsinaisesti omasta raskaudestani maininnut,mitä nyt muutaman kaverin kanssa oon höpissy rd:stä.
Miulla painaa kanssa ihan hirveesti tuonne alapiähän.Yöt pitää ravata pissillä tunnin välein ja oikein koskee ilkeesti,kun vauva porautuu syvemmälle lähtökuoppaansa.Iltaisin potkii sitten silleen jotta miun napa-raukka varmaan poksahtaa kohta,ihan mahoton ilta/yö-eläjä...

Apuja mammat:vajaa kolmeveellä on tuo uhma alkanut ihan tosissaan ja näköjään tullut yöuniinkin.Herää monta kertaa yössä itkemään ja riehumaan unissaan ja tässä alakaa olla neuvoton.Tuon yöheräilyn takia poika on sitten ihan väsy päivisin ja tuntuu hihat palavan ihan hirveen pienistä asioista:karjuu,potkiutuu,sylkee,huutaa jne.Mie en uskalla tän mahan kanssa hirveen lähelle mennä jos tulee tennaria:ashamed:
Nyt etenkin taas,kun mies on töissä päivät niin tuntuu jotta poika kahta kauheemmin saa noita kohtauksia,liekö isiä ikävä...
Ei vaan esikolla ollut aikanaan mittään tuollasia uhmakohtauksia,huoh...

Tsirpukka 34+3
 
No huhhuh Tsirpukka, kamala kun nousee ylös tuo! :O Mä söin aamupalaksi YHDEN ruisleivän, päällä oivariinia ja kinkkua, niin heti oli tunnin päästä arvo 7,6! Oon ollu ilman sitä leipää, ja arvot todellakin pysyneet aisoissa. kuten sanoinkin aiemmin. Oon yrittäny sitä syödä ihan vatsan toiminnan kannalta muutaman palan päivässä, mutta ei kai auta kun olla ilman :( Mut vatsan toiminta on nimittäin niin tuskaa että!

Meidän toinen poika oli aika kova uhmittelee tuossa iässä, samoin 6-vuotiaana, ja uhmittelee kyllä vieläki, mutta nyt kai jo esiteiniuhmaa :) - ainoo mitä voin tehdä on antaa sen olla. Raivota sai ja saa edelleen ihan keskenään omassa huoneessaan. Varmaan on myös ikävä pojallas isää :)

Nannalinna, sä oletkin ihanan pitkällä - mä olisin täysin valmis jo myös tämän täältä pihalle ottamaan!

Griff 33+0 POKS POKS.
 
No huh huh...Aamupäivällä siivoilin ihan pikkusen,lähinnä järjästelin paikkoja.
Rupes huippaa ihan urakalla ja ennen lounasta mittasin arvoja:1.9:(.
Ei näköjään tää verensokeri pysy nyt kuosissa mitenkään päin,prkle!
Yritin soitella neuvolaankin,mutta täti on tavotettavissa vasta 14:30.
Ja Griffski:miulla on justiinsa samoilla linjoilla tuo aamiainen,ruisleipä+leikkele+kahvia+sokeritonta mustikkasoppaa pieni kuppi ja melkein joka aamu tismalleen sama.Miulle on tuo ruisleipä ollu ihan hyvä,mutta ei toivoakaan muunlaisesta leivästä,heti pomppaa arvot pilviin.
Järkkyä tää vaihtelu vähässä ajassa ja ei edes juurikaan fyysistä rasitusta:O

Tsirpukka taas...
 
Olipas typerä käynti siellä äippäpolilla. Odotin siis ultraa, jotta saan painoarvion ja piti puhua synnytyksestäkin. Siinä sitten tämä kätilö vai mikälie sanoi että joo eihän se arvio ja synnytyskeskustelu ole kun siellä vsta vkolla 37. Joo tiedän, mutta koska tämä RD nyt on, niin mitä haittaa on saada se painoarvio edes hiukan aikasemmin?? Eli mitään muuta ei tehty kun käytiin mun arvoja läpi - tai keskusteltiin ruuista, plaah. Mutta sainpahan tietää et mm stressi ja väsymys (huonot unet) nostattaa paastoarvoa ainakin. Ja näitähän mulla riittää!

No huomenna nlaan ja terkka laittaa uuden lähetteen menemään, missä nimenomaan pyytää/vaatii näitä juttuja.

Nukkumaan pitäs mennä - vaan kun ei väsytä!
 
Kurjaa tuollainen rd kun olen noita keskusteluja lueskellut :(

Mä sain eilen Agalactie-näytteen tuloksen ja oli ilokseni negatiivinen. Hemppa on 107 joten ei ihme että väsyttää. Mies osti mulle sellaisia uusia tabuja jotka imeytyy vasta ohutsuolessa eikä vatsassa ja toivotaan että vielä nousisi vähäsen.

Eilen illalla alkoi supistelemaan kipeästi 21 ja sitä jatkui aamuun asti mutta onneksi rauhoittuivat sitten vielä. Täytyy mennä tänään taas bodypumppiin ettei lihaskunto katoa ihan kokonaan,ainoa tunti missä jaksan enää käydä,muuten tulee sitten lenkkeiltyä ja joogattua kotona.

Nannaliina 37+3
 
Tervetuloa Leenuliinukka

Olen ollut kipeänä, nuhaa ja kurkku tosi kipee. alkaa pikku hiljaa varmaankin tässä helpottamaan.

Multa ei ole tässä raskaudessa sitä agalactieta testattu, mutta synnärillä sanoivat että olettavat aina sen että kun se kerran positiivinen niin sen mukaan mennään että on sitä aina.

Muistatteko mikä sellasen rautajuoman nimi on mitä se naisnyrkkeilijäkin mainostaa? pitäisi kuulema sellaista ostaa ja kokeilla. viimeks oli hb kylläkin 120 (jos oikein muistan) mutta pitäs olla kuulema viellä parempi..

nyt täytyykin laittaa ruuat ja mennä ulos nauttimaan tuosta +21 asteen lämmöstä :)

Ninatus 35+5
 
Griffski:No justiisa,aika tyhjänpäivänen käynti loppujenlopuks siulla:ashamed:,luulis jotta oisivat samalla voineet tosiaan tuota painoarviota kahtoa...
Miulla ei oo ,kun tää ainoa käynti rd:n takia eli kuten joa aiemmin sanoin joskus niin ei meilläpäin enää uudelleensynnyttäjää laitella synnytystapa-arvioonkaan(alatiesynnytykset -98 ja-08) eli vissiin kuulun sarjaan "piece of cake",niinpä.
Mie nostan kyllä äläkän jos eivät viiti muusta,kun tuosta ruokapuolesta höyrytä!Tiijä sitten onko siitä mitään apua,siis äläkästä:whistle:

Kylläpä oli taas hankalaa illalla saada unta tään mahan kanssa.Isännys yritti vielä vähän lempeä saada vaan korvilleen sai:saint:.Yöllä heräsin siihen jotta olin kääntynyt selälleni ja vauva potkas ihan mielettömän laakin ylämahaan,sattu ihan mahottomasti:ashamed:,loppuyö menikin sitten taas torkahdellessa.
Pitää levätä sitten iltapäivällä,kun sisko käy uhmiksen pariks tunniks hoitoon.

Soitin sinne neuvolaan uudelleen tosta alhasesta verensokeriarvosta ja täti käski tihentää syömiset 2 tunnin välein ja lisäks pitää kuulemma olla aina suklaatipatukka taskussa jos kotoa ulostautuu.Ja jos vähääkään rupeaa heikottamaan niin sitten patukkata tyrkätä suuhun ihan luvan kanssa=)

Ninatus:Miulle tuli mieleen joku Kräfenbauer tai vastaava tuosta kuvauksestasi,mutta ei miulla oo harmainta hajuakaan onko tuollasta ees olemassa.Googleta netistä nestemäinen rautavalmiste jos siitä ois apua,ei tekis pahaa itellekkään.Viimeks 119 oli hb.

Nannaliina:Juu Nannaliina,tää on ihan per***stä suomeks sanottuna.Elämä pyörii suurinpiirtein koko ajan verensokerimittauksien ja jokaisen suupalan ympärillä.Tuntuu jottei voi enää nauttia mistään,kun hermoon koskee koko ajan kellon tuijottelu,argh...
Siulla on kyllä ollut hemppa tosissaan alhainen ja ois varmasti hyvä saaha nostettua nyt ennen synnytystä ylöspäin!Et oo sitten synnytyksen jälkeen ihan veto pois,kun hemppa liian matalalla.

Äksy-Tsirpukka 34+4
 
Heippatirallaa vaan...pitkästä aikaa!

Anteeks kun oon ollut niin laiska kirjoittelemaan. Lukenut oon kyllä ahkerasti teidän juttuja.

Mä kävin tänään äitipolilla (tänään rv 37 tasan) ja vauvan painoarvio oli 4,2kg...kääk! Viikossa vauvalle tullut painoa 1kg!!!! Mulla on kanssa ongelmia sokereiden kanssa ja 2 vkoa sitten sain jo vauvalle keuhkojakypsyttävät kortisonit, kun supisteli niin valtavasti että meinasi jo kertakaikkiaan änkeä itsensä ulos. Onneksi jaksoi vielä hetkisen. Mä menin kyllä jotenki ihan paniikkiin tuon painoarvion suhteen...ja näin hädän lääkärinki kasvoiolla. Sanoi, että ei voi enää vkoa odotella, vaan on ruvettava harkitsemaan käynnistystä. Huomenna sitten otetaan lapsivesipunktio, jossa arvioidaan vauvan vointia ja keuhkojen kypsyyttä. Ja sitten päätetään mitä tehdään.

Streptokokista sen verran, että suurimmalla osalla odottajista streptokokki on olemassa (kuulostaa ihan sukupuolitaudilta, muttei sitä siis ole). Se voi tänään olla negatiivinen ja jo huomenna positiivinen. Suomessa ei äideistä testata tuota kyseistä bakteeria automaattisesti, kun supisteluista ja muista ei ole varmaa tieteellistä näyttöä. Streptokokki ei automaattisesti siirry vastasyntyneelle äidistä vaan hyvin harva sen lopulta saa. Suomessa vaan parikymmentä lasta vuosittain sen saa synnytyksen yhteydessä. Tiedän asiasta, kun minulla on syntynyt tällainen streptokokkivauva. Vauvan sairastuessa on todella sitten henki kyseessä (ja minunkin täysiaikainen vauvani makasi teholla 11vkoa!). Streptokokki hoidetaan synnytyksen yhteydessä äitiin tiputettavilla antibiooteilla. Eli synnärille kannattaa lähteä ajoissa (tiputus kestää 1/2 tuntia ja toistetaan 4h välein). Äidille, jolla on ollut streptokokkivauva antibiootti tiputetaan aina.

Tuosta sokeriasiasta vielä sen verran, ettei tuo 7,6 aamupalan jälkeinen oo paha...kunhan on alle 7,8, joka on raja-arvo. Usein just nuo aamupalan jälkeiset meinaa itselläkin nousta (vaikka mä pistän insuliinia). Mulla on makeanhimoon auttaneet nuo sokeroimattomat vaihtoehdot...esim. profeel jogurtti. Musta on ihan hyvää ja useita vaihtoehtoja makujen suhteen...tietty ovat hinnakkaampia kuin tavis jugurtit. Mä kävin ravintoterapeutilla, niin sanoi, että vaikka ovat makeutettuja aspartaamilla, niin sitä makeutusainetta on niin pieni hippusellinen käytettynä, että sitä joutuis syömään kilo tolkulla, ennenkuin olisi mitään vaikutusta mihinkään...joten ainakin itse uskaltanut surutta syödä suklaroosilla/aspartaamilla makeutettuja tuotteita.

Jaa...jospas lähtisi nauttimaan auringosta...

Mamma Muu+murunen 37+0
 
Huihui Mamma Muu, sulla on kohta käärö käsillä! ja ihan 'mukavan' kokoinen mötkylä jo onkin :) Musta olis oikein kiva tietää jotain arvioo myös, saa nähdä saanko ensi kerrallakaan kun terkka ny uuden lähetteen laitto menemään äippäpolille. Ja ei se aamupalan jälkeinen arvo niinkään mua ihmetyttänyt, vaan se et yks ruispala nostaa sitä noin paljon, kun taas vaikka jos pizzalla käyn tai vaikka hampparilla tai syön muuta roskaa niin ei mun arvot oon juuri mitään.

tsirpukka - mulla on synnytystapa-arvio kai sen takii et edellinen synnytys oli -99, eli oon melkein kun ensisynnyttäjä :)

Mahtava ilma, ei hitto vieköön!

Griff 33+1
 
Mulla ei kyllä ole automaattisesti laitettu sitä antibiootti tippaa jos strepton tulos on ollut negatiivinen...Kahdessa raskaudessa se viidestä on ollut ja niissä se on laitettu,ei muissa.
Hui sentään Mamma Muu,kylläpä pikkuinen joutui olemaan kauan teholla. Mun viides oli vain 2,5 päivää teholla muiden syiden takia mutta jo se oli mielestäni pitkä aika.

Nannaliina 37+3 joka on kohta vuorokauden kärsinyt enemmän tai vähemmän kipeistä supistuksista...
 
Sottelin sitten eilen sinne neuvolaan siitä streptokokkiasiasta. Hoitaja sanoi, että oli itsekin huomannut, että jäi juttu kesken ja meinasi palata siihen ensi viikolla, kun on uusi neuvola-aika. Laittoi nyt sit heti labralähetteen, kun otin yhteyttä. Kävin sitten antamassa sen näytteen tänään, maanantaina neuvolassa kuulen sitten tuloksen.

Mulle ei oo puhuttu synnytystapa-arviosta mitään. Kaikki muutko teistä sellaiseen menee/on olleet, paitsi Tsirpukka? Mullakin on viime synnytyksestä jo reilut 16 vuotta, että melkein on kaikki asiat, ku ekaa oottas. Ja sillon ku viimeks olin raskaana, olin niin nuori ja ennakkoluuloton, että en itse ees kyselly mitään tms. Uskoin vaan kiltisti kaikkia hoitajia ym. Kun lueskelin tätä ketjua tuolta vanhemmasta päästä, huomasin, että monella on ollu sillai että nyt vanhemmiten pelkää paljon enemmän kaikkia juttuja. En mäkään ekan raskauden aikana pelännyt yhtään mitään!
Meinas muuten Griffski tulla ihan itku, kun luin, että alussa luulit, ettet oo enää raskaana... Mä oon vieläkin aika herkkä, mutta en enää raivoa sillai, ku joskus alku/puolivälin aikaan raskaudesta. Mites te muut? Vieläkö teillä tunnemyrskyt myllää?

Nannaliina, mikä sulla on tällä hetkellä siskon kanssa suhde? Mulla on aina ollu tosi hankala suhde mun siskon kanssa. Se on teini-iästä saakka ollut jotenki kateellinen mulle kaikesta, mitä sillä ei ole, vaikka sillä itse ois monta muuta asiaa paremmin. Se ei ole viime sunnuntaita ennen kysynyt sanallakaan tai kommentoinut tai mitään mun raskauteen liittyvää... Nyt äitienpäivänä oikeesti jopa jutteli kanssani aiheesta. Tulin tosi iloseksi! =)

Mulla on ollu nyt ihan järkyttävää turvotusta jaloissa ja käsissä! Sormet on ku makkarat, eikä taivu mihinkään päin. Jalat on ku elefantilla, ei oikeen mitkään kengät enää mahu jalkaan. Iltasin jalkoja särkee ihan hirveesti, ei pysty kunnolla käveleen tai seisoon. Haudon sitten niitä kylmällä ja onneks toi mies melkeen päivittäin hieroo! :heart:

Mä oon teille kateellinen kun ootte saanu pidettyä painonne niin hyvin kurissa! Mulle on tullu jo 11-12 kiloo tän raskauden aikana! Alussa kyllä varmaan kertyi siksikin niin paljon, ku lopetin tupakoinnin, ku plussasin. Sekin kerryttää kiloja...

Onko teille kaikille tehty toi sokerirasitus? Mulle ei oo... On vissiin vähän erilaisia käytäntöjä tämänkin suhteen ympäri Suomea. Tuli vaan mieleen, ku mul on sf-mitta ollu ihan keskikäyrillä ja viimeks oli pompannu sinne yläkäyrälle ja mietin syytä. Toivottavasti ei johdu tästä...

Kateellisena myös luin, et teidän neuvoloissa on ultralaitteita... Meillä ei oo! Pitää keskusäitiysneuvolaan mennä ultraan, mikä tarkottaa sitä, että tasan kaks kertaa raskauden aikana ultrataan, jos ei oo mitään erityistä. Sen sijaan ihmettelin, kuinka harvoin teillä oli aluks neuvoloita, ja kuinka harvoin näätte lääkäriä... On aika erilaisia käytäntöjä kyllä! : /

No nyt lähen pilkkoon hedelmiä. Mies on jo täydessä työn touhussa tuolla keittiössä, tehdään hedelmäsalaattia. =)

Leenuliinukka + Nöksy 33+5
 
Leenuliinukka, juu kyllä siinä itkut pääsi silloin täälläkin, varsinkin kun siitä vuosi aikasemmin oli myös keskenmeno. Mutta niin vaan tää taistelija on edelleen matkalla :) Voi vitsi, enkä ole hetkeen muistanu koko tapahtumaa - aika ihmeellinen juttuhan se oli.

Nannaliina, jokos se olis kohta sieltä sitten tulossa? ;)
 
Leenuliinukka:Mie jouduin tuohon sokerirasitustestiin sen takia ,kun meijän suvussa on ihan älyttömästi diabetesta,ykkös ja kakkostyyppiä.Ja käryhän siellä kävi,kaikki 3 arvoa oli ihan kivasti kohollaan...
Kyllä sitä aikanaan esikoista odottaessa oli jotenkin vielä niin naiivi lähihoitja-opiskelija jottei osannut pelätä mitään.Nyt vanhemmiten kyllä sitten pelkoja raskauden ja vauvan suhteen on vaikka muille jakaa :ashamed:

Mamma Muu::hug:,voimia koitokseen!Toivottavasti painoarvio on mennyt vähän yläkanttiin ja kaikki menee hyvin!

Tsirpukka 34 ja risat
 
leenuliinukka mullakin oli paino viimesessä neuvolassa noussut jo 13 kiloa.. pahoin pelkään että tästä menee viellä "ennätys rikki". esikoisesta tuli +16 kiloa aikoinaan..
aamusin käyn vaa´alla kotona ja tänään iski järkytys..eiliseen verrattuna noussut paino 1,5kiloa:O oon ihan järkyttynyt..tosi mukavaa taas mennä neuvolaan jos 2 viikossa painoa tullut lähemmäs 2kiloa.. (siis kun AINA valittavat minkä ehtivät) ja nyt olen vahdannut että mitä suustani alas pistän..

Mulla ei ole synnytystapa arviota, mutta ensi kerralla on lääkäri neuvola (se on kolmas kerta kun näen lääkärin) tosin viimeksi oli vauvan koosta puhetta että josko viellä laittavat lähettävät ultraan, mutta ensi viikolla selviää.

Nyt täytyy lähetä ulos

Ninatus 35+6
 
Moikka!

No niin...käynti sairalassa tuotti laihaa tulosta. Ei saatu lapsivesipunktiota otettua, kun ei löytynyt sopivaa koloa, mistä ois voitu ottaa. Vettä on niukanlaisesti, joten pe meen vesikontrolliin. Alkoi myös jännittämään, kun puhuivat, että voi synnytyspaikkakin vielä loppumetreillä vaihtua...tays...varmaan sitten. Mutta vielä näillänäkymin synnytän Hämeenlinnassa. Jännittäviä aikoja elellään.

Vkonlopuks on luvattu sateita, joten pakko lähteä nauttimaan upeasta säästä...

Mamma Muu+"Tylleröinen?" 37+1
 

Yhteistyössä