Kesäkuiset mammat 2011

Ninatus, onkohan se sun kaveri vaan hiljaisempilaatuista tyyppiä sitten :) Eihän nuo käynnit turhia ole koskaan - se äidin stressikään ei vauvalle hyväksi ole ja tuolla saa sen pois.

Mua ei nukuta, ei sitten ollenkaan. Mä oon alkanu oikeen inhoo öitä, kun ne on niin ikäviä kun ei vaan uni tuu, tai jos tulee niin se ei kestä. Pitäs yrittää 'varastoon' unta (nimenomaan YÖunta) kerätä, kun kohta ei nukkua saa - mutta minkäs teet ku ei sitä tule!

Pöhpöh : /
 
Griffski Vauva on ollu tosi kova liikkumaan, usein niin että ihan mahasta sattuu kun myllää.

Mutta nyt taas on aamusesta potkinut ja itseasiassa sihen heräsinkin.
mä menin nukkumaan joskus puoli yhden maissa ja hetken valvosin mutta sitten nukahdinkin kunnes viideltä taas heräsin (toki kävin kaks kertaa vessassa tossa välissä). viime yö meni unien kanssa ihan ok. mutta usein saatan kolmen aikaan viellä koneella istua kun ei saa unta.
 
Griffiski ja Ninatus:Täälläkin on nyt alkanut parina iltana ihan mahottomat möyryymiset ja muljahtelut,huoh...Mutta syykin selvis tänään neuvolassa,vauva on asettunut "parkkiin" eli lähtökuoppiinsa,JIPPII!!!Sais vaan nyt pysyäkkin oikein päin(koputtaa puuta...)

Aamulla kävin siinä sokerirasitustestissä ja välissä oli neuvola.
Ihan hirveetä kidutusta:Eka oot syömättä ilta seiskasta aamuun asti,sitten tyhjään mahaan vetäset ne litkut(oksetti ja alko kauhia närästys...),kolmesti ottivat vielä vertakin.

Noh,neuvolassa tietysti oli verenpaineet koholla 130/87 ja eikun verenpainemittari vihkoineen mukaan kotia sieltä.Painoa tullut kahteen viikkoon 1.5kg :O vaikken oo olevinaan juur mitään liikoja syönytkään.Onneks tosiaan vauva on kääntynyt nyt oikeeseen asentoon synnytyksen kannalta joten ei tarvihe sitä enää murehtia,mutta nyt se pikkusen pylly painaa kylkikaarta,auts.

Huomenna neuvolantäti soittelee tulokset pienestä verenkuvasta,sokerirasitustestistä ja virtsasta.
Viikon päästä pitää käydä mittauttaa verenpaineet ja pissimässä purkkiin,kun on tuota turvotusta kiitettävästi ja silimissäkin vilkkuu toisinaan jotain ihme valopalloja.Ja kuulemma etenkin jos noita valopalleroita näkyy niin silloin pitäs heti mittailla.Kulettelenko mie sitten käslaukussa tuota omronia?!

Kohta tulee isä ja isosisko hakemaan,lähetään ostamaan äidin haudalle hautakivi,eli ei kauhian positiivinen päivä tänään täällä.
Surua,murhetta ja vaivoja,kuin vanahalla mummon kuntturalla konsanaan:(

Noh kyllä tää tästä vielä paremmaks muuttuu,kai?!

Tsirpukka 32+5
 
Helou! Täällä masu asukki perätilassa vielä oli yhessä välissä jo oikein päin mutta oli taas pyörähtäny... onhan tässä vielä aikaa kääntyä =) Tsirpukka voimahali sinne kyllä se siitä :hug: Mää oon yrittäny vähä piha hommia tehä vielä ois vähä haravointia jäljellä . Jeps mutta ei kai tässä ruuan laittoon kai sitä pitäs palataan taas gladiogus 76 rv31+5
 
Voimia Tsirpukka:hug:

mäkin olen hiukan haravoinut, mutta nyt on nurmikko jo niin vihreä että taisi jäädä haravointi siihen.

Mietin yöllä raha-asioita kun en ole kelasta saanut sitä ä-raha päätöstä (koska palkanlaskija EI OLE toimittanut lappuja, vaikka jo helmikuussa asiasta ollut puhe). menee vissiin tulot sen 2009 mukaan, harmi. koska viime vuonna mulla ollut parempi palkka. no näillä mennään. puolen vuoden tulotkin laskevat, mutta se ei taida mennä yli sen mitä 2009 oli.

Naksuuko teillä muilla maha? tänään taas kun vauva möyrähti niin naksahti, tällä kertaa ylämahasta. viimeksi ihan alhaalta tuntui sellanen naksahdus. mitä se mahtaa olla?

kait se oisi ruokaa tehtävä vaikkei tee mieli edes syödä kun laittaa heti hengityksen ahtaalle.

Ninatus rv34+0
 
Kiitos gladiogus76 ja Ninatus:hug:

No niinhän siinä kävi jotta kärähin rd-testissä,neuvolasta justiin soittivat:ashamed:.
Kaikki kolme arvoa oli koholla joten maanantaiks sain ajan neuvolaan ja siellä opastetaan verensokeri-mittarin käyttöön ja käydään uutta ruokavaliota läpi.
Että semmosta,huoh...
Noh,äippäpolille joutuu (tai pääsee) sitten ultraankin vielä,muutenhan ei meilläpäin enää ois meikäläistä sinne laitettu,kun oon uudelleensynnyttäjä ja ei ollut riskiraskaus.

Vauva on koko päivän jylttänyt menemään ja tuntuu jotta supisteleekin jatkuvasti.

Saatiin ostettua eilen äidille se hautakivikin.Isä vaan tuumas miulle ja siskolle jotta valitkaa työ se kivi,kun työhän sitä sitten joudutte kahtelemaan,keventi tunnelmaa vähäsen.

Ninatus:Miulla molemmissa aiemmissa raskauksissa on ollut tuota naksuntaa loppuvaiheessa,mutta tässä ei oo ollut.

Jaahans,kuopus veti taas kerran herneen nenään...

Tsirpukka 33+6(olikohan?)
 
Voimia Tsirpukka! Onpa kurjaa että tuli se rd:kin vielä tässä vaiheessa :(

Mä olen nukkunut ekan kerran kuukausikaupalla tosi hyvin viime yön ja ihan ilman mitään kipulääkkeitä,ihana olo.
Pihaa olemme mekin laittaneet,mies sai eilen illalla aidan porttia lukottamatta valmiiksi. Itse suunnittelen että imuroin ja pesen yläkerran tänään kunnolla,sitten käyn ostamassa lisää kesäkukkia ja illalla vielä ehkä lenkillä.
Kipeät supistukset on vaivanneet oikein urakalla viime päivinä mutta eilisen otin rauhallisesti ja tiistaina pääsen nlalääkärille joten kai tämä tästä.

Huomenna isäni tulee meille syömään ja pääsemme testaamaan grilliä ja uutta terassia vapun merkeissä!

Nannaliina 35+6
 
Rd mullakin tsirpukka - todettiin jo rv 16. Hyvin sen kans pärjää, ainakin mä. En edes enää ota stressiä siitä. Mittailin ekat 2 vkoa 3xvkossa, ja nyt n kerran (jos muistan). Montaa kertaa ei arvot ole menny yli - ja jos onkin, syynä on ollu yleensä liian pitkät ateriavälit ja sit oon ahminu kun on ollu törkee nälkä (paitti nyt ei enää ees pysty ahmii), tai sitten jos aamupaasto ollu koholla, niin siinäki ollu vaan liian pitkä paasto. Nlassa sit neuvottiin et kamalasti ei sais yli 8h:n mennä se aika. Ja mä vetelin 9-10 tuntia yleensä.

Mä nukuin kans yllättävän hyvin (miinus pissakeikat) viime yön pitkästä aikaa! Ihana tunne!

Huihui kun olet jo pitkällä nannaliina! Ei ole kauaa enää :)

Griffski 31+4
 
Hyvää vappua :)

Olen ollut puoli viidestä hereillä kun heräsin sillon siis vessaan mutta en meinannut sängystä päästä ylös. Niin kovin sattui selkään ja vasempaan kylkeen (no melkein kylkeen). Ihan parku pääsi kun en kyennyt edes jalkoja liikuttaa. aikani melskasin niin mies heräsi ja joutui nostamaan mut ylös. hetken meni että pääsin sängyn reunalta jaloilleni.. koitin tunnin päästä mennä nukkumaan mutta heti kramppasi ja pakko oli nousta ylös.

se siitä omasta navasta, pakko nousta ylös tuolilta ei voi kauaa istua

Ninatus 34+2
 
Voi auts Ninatus :(
Mullakin on aika kömpimistä öisin jo ylös kun ei meinaa millään päästä kun paikat on ihan jumissa makaamisesta. Ja sellaista köpöttelyä ja vaappumista sitten öisin,onneksi ei päivisin kuitenkaan.

Siis mä olin yöllä aivan satavarma että se on menoa nyt. Valvoin 5-7 aivan järkyttävien ja kipeiden supistusten kanssa joita tuli 10min. Samalla tavalla on ennen alkanut 4/5 synnytyksistä ja on ollut sitten suoraan menoa. Halvaannuin jotenkin kauhusta vain sänkyyn makaamaan ja odottamaan että miten siinä käy,sairaalakassi levällään ympäri asuntoa ja pakkaamatta. Ei siinä siis muuta panikoimista paitsi viikot joita mielelläni vielä muutaman ottaisin. Ilmeisesti on syytä on hivenen rauhallisemmin jatkossa vaikka se vaikeaa itselleni onkin koska en osaa ja tällä porukalla se on aika mahdotonta.

Mies lähtee nelikon kanssa tivoliin,kuopus pappalaan siksi aikaa ja mä saan hetken oman aikaa valvotun yön jälkeen. Pahuksen mies harrastaa kuorsaamista ja pakko oli mennä yöllä tyttöjen huoneeseen nukkumaan kun siinä metelissä ei kyllä itselle uni tule =)

Nannaliina 36+1
 
Viime yönä oli jo parempi, tosin nukuin tossa nojatuolilla kahteen asti:)

Hui Nannaliina koitahan ottaa vähän iisimmin (varmastikkin helpommin sanottu kuin tehty)

Kysymys:) mitä te pakkaatte sairaalakassiin? viimeksi pakannut sairaalakassia 4vuotta sitten ja päässä lyö ihan tyhjää.
Tietty hammasharja ja tahna, hiusharja, shamppoo. ja? vitsi kun osaisi ennustaa säätä niin tietäisi millasia vaatteita itselleen varaisi.
vauvalle menee nyt varmastikkin pitkähihaset vaatteet.

Nyt täytyy mennä pannuhuoneeseen, ettei unohdu.

Ninatus 34+3
 
Mä oon pakannu viimeks sen kohta 12v sitten :LOL: että ihan muistissa ei ole mitä ottaa mukaan.

Mutta just hygieeniatarvikkeet, vaatteet vauvalle sekä itselle ja kai siteitäkin pitää ottaa, vaippoja (vai saakko niitä sairaalasta nykyään?) ja sit liivinsuojia? Mitä muuta? Tutti?

Hui kauheeta kun tuollasiakin pitää alkaa oikeesti miettii, kun se on aina jotenkin ollu vaan tuolla jossain hamassa tulevaisuudessa. Käääks!

Nukkumaan pitäs mennä, toivottavasti tulee uni!

Huomenna poksuu 32+0 :)
 
Voihan turvotus!
Nyt on pääsiäiset ja vaput juhlittu, mikä minun tapauksessani tarkoittaa aikamoista herkkujen määrää! Puntarille en edes uskaltaudu ennen kun on pakko eli perjantaina kun on vika lääkäri:ashamed:. Tissitkin on ottaneet valtaisan kasvupyrähdyksen viimeisen viikon aikana :wave:. Mutta mukavaa on ollut nähdä kaikkia kavereita ja lähimpiä sukulaisia. Nyt kuitenkin olen oikein onnellinen, ettei ole mitään suurta juhlaa tiedossa ennen vauvan syntymää ja pääsee rauhoittamaan tämän loppuraskauden ihan vaan tämän munan hautomiseen.
Sairaalakassia en ole vielä pakannut. Aiemmin olen pakannut juurikin samat kamat kuin Griffiski tuossa luetteli. Lisäksi aion nyt ottaa korvatulpat mukaan; En viimeksi saanut nukuttua hetkeäkään kun päivisin naapurilla oli koko ajan vieraita ja öisin jomman kumman vauva itki. Puhelimen laturi ja neuvolakortti on myös ehdottomat! Eväitä en ole ikinä muistanut ottaa mukaan. Nyt ajattelin ottaa myös vauvalle sairaala-ajaksi muutaman vaatekerran, koska ne sairaalan vaatteet ovat niin hillittömän suuria. Imetysrintsikat ja imetyspaidan otan varmaan myös mukaan ;). Sairaalasta saa vaipat vauvalle ja itselle. Tutin haluaisin ottaa, mutta en uskalla Kätilöopistolla mokomaa kapinetta vilautella :LOL:
Tsirpukalle voimia ja osanotto läheisen ihmisen poismenon johdosta:hug:
Minä olen nukkunut ihan häkellyttävän hyvin pari viimeistä viikkoa. Välillä Panadolin voimalla,välillä ilman. Mulla tilannetta helpotti selkeästi, että olen nyt jättänyt kaikki ylimääräiset urheilut pois. Olen köpsötelly koiran kanssa 5 km lenkkejä, mutta kaikki uimiset ja kuntosalit ovat jääneet odottamaan synnytyksen jälkeistä aikaa. Vähän kyllä harmittaa, koska liikunta tekee niin hyvää pällille.
Ninatus: Mulla ei ole kuulunut naksumisia masusta, mutta olen kyllä llukenut juttuja, että sitä tapahtuu aika monella näin loppuraskaudessa. Mistä sitten johtunee?
Vauvan liikkeistä olitte jutelleet...meidän pampulan liikkeiden määrä vaihtelee tosi paljon. Useimmiten jumppailee iltaisin, muttaj oinakin iltoina meno on todella vaisua. Luulen, että vauva on edelleen poikittain masun muodosta päätellen. Epäilen itse kovasti perätilaa, mutta perjantainahan se sitten selviää. Olenkin täällä kovasti pähkäillyt, mitä teen , jos saan mahdollisuuden valita synnyttämisen ja leikkauksen välillä...siis jos on perätilavauva. Luutavasti yrittäisin synnyttää alakautta, jos vaan ei mitään jättiläistä ole luvassa. Onkos täällä ketään sektion kokenutta? Miten toipuminen leikkauksesta on sujunut?
Iloa viikkoon mammat. Mää lähden hipistelemään taimia Plantageniin ;)

Hipsikkainen ja pampula 35+0
 
Mun sairaalakassista löytyy omat hygieniatarvikkeet,naamarasvat ja sen sellaiset putsausaineet,hiusharja,pampuloita ja pinnejä,imetysliivejä,liivinsuoji,pakettia ihan kertakäyttöisiä yösiteitä kun en tarvi niitä jättisiteitä koskaan paria päivää kauempaa kun vuoto on aina ollut vähäistä (kotona sitten siteet vaihtuu kestoiksi),lukemista,kynä,laturi,mies tuo sitten läppärin tullessaan. Omat sukat ja sellaiset raskauden jälkeiset pikkuhousut joita suositellaan käytettäväksi heti synnytyksen jälkeisenä päivänä,litistävät mahaa. Oiskohan siinä sitten kaikki?

Tänään ajattelin mennä uimaan jos saan tuon uikkarin edes jotenkin säädyllisesti päälleni. En enää viitsi hankkia raskausajan uimapukua jos vaikka lääkäri huomenna kieltääkin uimisen...

Nannaliina 36+2
 
Saako valittaa :)

No ei kun olen vähän turhautunut..olin neuvolassa ja TAAS valitusta painosta..oli noussut nyt sellaset puoli kiloa per viikko. eli kilo sihen mitä viime kerralla. Pitääkö tässä lopettaa syöminen kokonaan..joo tossa tuli kyllä grillattua mm.eilen ja muutaman munkin menin vappuna syömään. Oisi varmaan pitänyt ommella suu kiinni ja olla syömättä.

vauvan koosta jotain oli, että seuraavan käynnin yhteydessä mietitään laitetetaanko mut viellä ultrattavaksi. Sf oli 30 eli sama kuin viimeksi ja sen käyrän alapuolella..pää kuulema jo tosi alhaalla. Mutta samalla loput vauvasta ylhäällä..hmm.. jäin miettimään että epäileekö että oisi sitten iso vai pieni?
 
Ninatus, mitä ihmettä puolen kilon viikkonousussa on, ja varsinkin näin loppusuoralla? Mulle on sanottu et jos se rupee olemaan yli 500g viikossa jatkuvasti, niin toki voi miettiä voisiko ruokailutottumuksia muuttaa. Mulla oli nyt 626g noussu vkossa (3vkon väli), ja ei siitä sanottu mitää. Näin nää neuvolat on erilaisia näköjään. No toivottavasti pääsetkin ultrattavaksi, niin eipähän tartte ainakaan miettiä onko pieni vai iso :)

Laturi ja neuvolakortti! Ja korvatulpat ei varmaan ole mikään huono idea, kuten hipsukkainen sanoi!

Kritisoidaanko Kättärillä sitten tuttia hipsukkainen?? :O

Mulla tehtiin sektio sillon kohta 12v sitten. Onhan se toipuminen hidasta, mutta mulla tulikin kaksi kerralla, joten haava oli suurempi. Muuten ei kyllä huonoja muistoja ole. Nyt olen hiukan ymmälläni että kuinkahan meinaan tämän synnyttää. Pieniä pelkotiloja on alkanut ilmaantumaan, olen niin jumalattoman kipuherkkä :( Mulla on ylimääräinen käynti äippäpolilla kk:n sisään, jolloin saan vauvan painoarvion, joten täytynee siellä puhua tuosta synnytyksestä sitten.

Griffski 31+4
 
Heips:wave:
Voih,mie en oo koko sairaalakassia kerennyt ajattelemaankaan vielä:ashamed:
Pitäs varmaan ruveta pikkuhiljaa pakkailemaan niin ei jää viime tinkaan tai kokonaan pakkaamatta...

Ninatus:Viime viikolla neuvolassa miulla oli tullut painoa 3 viikon aikana 700g per vko.Ei nuo siellä onneks jupisseet.

Tänään kävin sitten neuvolassa saamassa ohjeistusta verensokerin mittaamiseen.Perskules neuvolan-tätin mukaan miun pitäs mitata 10-12 krt päivässä verensokeri.Ja siis aamu+iltapalan,lounaan+päivällisen lisäks pitäs syödä 1-2 välipalaa:O
Noh,tänään ollu ainakin nuo arvot mittausten perusteella ok ja perjantaina on sitten neuvolassa kontrolli-aika.
Pienessä verenkuvassa tulehdusarvot oli korkeella joten nvolan täti passitti tänään uudelleen verikokeisiin,huomenna sitten terveydenhoitajalla aamusta käynti joka tutkii ultralla poskiontelot ja saan verikokeiden tulokset samalla.Jäi taas kerran flunssa päälle,argh!

Mie ainakin otan tutin mukaan tälläkertaa sairaalalle!Viimeks ei mukana sitä ollut ja pikkumies olikin sitten oikein tissi-takiainen.Hoitsukin jo kävi sanomassa miulle jotta "taasko tuo mukula on tississä kiinni" ja samalla komensi toista äitiä jotta "syötä,syötä".

Vauvan pää alkaa olla aikalailla matalalla.Just ,kun saa illalla hyvän asennon pungettua sängyssä niin eikös supista ja tuntuu jotta rakko halkee.Sitten vaapun pissille ja eihän sieltä tule kuin teelusikallinen:ashamed: ja sama toistuu ties montako kertaa...

Noh,mutta taas pittää mitata sokrut,voikeehan paksusti:wave:

Tsirpukka 33+3
 
Griffski73:Sanos muuta.Kuulemma tärkeetä kartottaa nyt tuo verensokerin heittely ja kahtoo mitkä ruoat sitä nostaa...Sinänsä outoa,koska nyt ,kun oon mitannu niin arvot on olleet ihan hyvät.Aamulla ennen syöntiä oli 4.1 ja tunti jälkeen 7.3.
Puretaan nuo tulokset perjantaina neuvolassa joten ei kai miun tarvihe tökitellä hirveitä sen jälkeen jos vaan pyssyy aisoissa nuo lukemat.

Kävimpäs sitten terveydenhoitajan vastaanotolla jonnekka neuvolantäti miulle eilen varas ajan.Noh,sepä oli sitä mieltä jotta hyvä ois päivystävän lääkärin kahtoa,kun oon ihan tukossa.
Sain sitten avaavan bricanyl-turbuhalerin ja käskyn käyttää pulmicort-turbuhaleria(jota siis miulla kotona on) siinä rinnalla.
Voi kiesus en paremmin sano:ashamed:
Isännän kanssa hirvee riitely,kun se ei näytä tajuavan mistään mitään taas...En mie mahda sille mittään jos alkaa joka paikka reistata...Ilkes sanoa jotta jos hän ois minä niin ei varmaan mittailis mitään verenpaineita tai sokereita,argh!
Ei näytä tajuuvan jotta kyse ei oo pelkästään miusta vaan aika pitkälle vauvan hyvinvoinnista:headwall:

Voi,kun menis tää aika nopsaan ja sais "oman ihtesä" takasin,jaksais paljon paremmin varmasti!
Mie oon semmonen hormooni-piru jotten kestä enää itekkään ihteeni eikä ees voi herkkuja mässätä stressiin...

Sori,TAAS tuli valivali:ashamed:,omaa napaa...

Tsirpukka 33+4
 
Voi ei Tsirpukka,olipas ikävästi sanottu mieheltäsi:(

Mä kävin nlalääkärissä ja siellä on pieni ihan valmiina matkaan:) Päästä ei saanut enää otetta kun on niin syvällä lantuossa,kohdunsuu 1cm auki ja kaula pehmeä ja jäljellä 1,5cm. Että lähtö voi olla koska vaan tai vasta 2 vkoa lasketun yli. Toki toivon että tässä parin viikon sisällä syntyisi,alan olemaan näihin kipuihin jo niin kypsä.
Sf oli 32 cm ja kaikki ihan kunnossa.

Nannaliina 36+3
 
Nannaliina76:Siun vaavi on jo lähtökuopissaan=),oottaa vaan lähtölaukaisua.
Miusta tuntuu jotta isäntä on niin kypsä äitiinsä(anoppiini siis),kun hällä jos kellä tuntuu vaivoja riittävän,huoh...Yks lääkäri oli suoraan anopille sanonut jotta oiskohan mahdollisesti kyse hypokondriasta(vaimikäseoli)=luulotaudista...
Millon on noidannuoli tai jäätynyt olkapää,polvisärkyä=kulumia varmaan.Hän on ollut jos jonkin syyn takia sairaslomalla koko tän kevään eikä loppua tunnu näkyvän.
Silti jaksaa humppasta viikonloput kapakassa eri miesten seurassa jne.
Noh,omapahan on elämänsä!Ei kuulu mulle:whistle:

Tsirpukka jälleen:wave:
 
Apua Nannaliina ja ihanaa! :hug:

Tsirpukka, mulla oli ihan sama että ne arvot testissä oli kohollaan ja het kun aloin itte mittailee ni ihan normaalit oli pitkään. Nyt on ollu pari kertaa paasto koholla ja ruoka, mut muuten ok.
Ja mietin et jänskättäisköhän sun miestäkin, kun tuollain sanoi? En siis sano missään nimessä et olis ok puhua noin, mutta kun noista miehistä ei tiedä ja lauotaanhan mekin joskus mitä sylki suuhun tuo :)

Me lähdetään kattoo kohta yhtä asuntoo - toivottavasti ois kiva :)

Griffski 31+2
 
Huomentaista mammat!
Ollu kauheen koleeta säätä, ens viikolla vissiin lämpiää taas.

Mulla kaikki ihan hienosti, supistaa ja viiltää välillä kauheesti. Ja kerään paniikkia, ens kuussa on laskettu..APUA.
Mää meen ens viikolla neuvolalääkäriin, saan ne "putket poikki" laput.
Ja sit meen pariin viikon päästä viimeseen ultraan, ja saan sieltä leikkauspäivän kaiketi. En oikein tiedä miten ne toimii kun menee suunniteltuun sektioon.. Onko kenelläkään kokemuksia siitä??
Mulla ei oo kun kiirellisestä sektiosta. Siitä oli suunnittelut kaukana..
Tänään olis siivouspäivä, kunpa ei satamaan rupeisi.

wode ja poika..:heart:
 

Yhteistyössä