Kesäkuiset 2022

@Aygey No on kyllä tosi kiva toimintatapa, samoin kun tuo päiväkotijuttukin! Täällä pohjoisessa en oo kuullu missään tehtävän kotikäyntejä muutoin kun synnytyksen jälkeen. Ja siis luulen että th ilostuu jos tarjoat jotain koska ei tosiaan varmaan monessa paikassa ihmiset ehkä hoksaakaan tarjota.

@KK86 Ihanaa että lepo on toiminu.👌🏻 Mulla tulee kyllä maitoa kun imetän, mutta siis ekassa raskaudessakin alkoi tulemaan joskus puolivälin jälkeen just. Silloin aloitinkin käsinlypsyn rv38 ja nousi muuten maito niin nopeaa että vauvan paino ei laskenu sairaalassa juuri mitään. Tällä kertaa jätän toki antenataalilypsyt tekemättä kun tosiaan maitoa jo tulee enkä halua sit olla ihan hätää kärsimässä minkään kamalan ylituotannon kanssa.😁
 
  • Tykkää
Reactions: KK86
Ompas kivan kuuloinen tuo systeemi et neuvolasta ja päiväkodista tulee joku henkilö käymään kotona ennen synnytystä ja ennen hoidon aloitusta.

Ei oo rinnoista tullu vielä mitään nestettä tai muutakaan eritystä.
 
@KirJoh89 Yhtä normaalia on ettei tuu maitoa raskausaikana vielä ollenkaan. Istukan irtoaminen ja sitä seuraava hormonimyrsky yhdistettynä vauvan läheisyyteen/ihokontaktiin ja imemiseen sit viimeistään käynnistää maidontuotannon.😊 Ei siis tarvi olla huolissaan vaikkei tulis mitään vielä.
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Täällä pari viikkoa rasitukseen, enkä kyllä tule läpäisemään. Aterian jälkeen tippuu hyvin 4 mmol/l päälle, mutta paastosokeri on aina ollut +6. Mitä pidempi paasto, sitä enemmän kohoaa.

Olo on valtava, liikkua yrittänyt kyllä, mutta kyllä kaikki tekee paikat kipeiksi. Mietin jo tukivyön ostoa, olisiko hyötyä. Rauta nousee salilla sentään kivuttomasti, kävely tekee tuskaa.

Täällä on vasta pari kirppisvaatesäkkiä hankittuna, muuten kaikki ostokset edessä. Kohtapa se täytyy ruveta hiljalleen metsästämään vaunuja sun muita😄
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
@Nml1 Onko sulla sukurasitetta diabetekseen? Raskauden aikana se paastoarvo kyllä luonnostaan laskee. Sen vuoksi raskausdiabeteksen seulonnassa se paaston raja-arvo on pienempi kuin mitä se normaalisti aikuisella on. Sunkaan paastoarvo ei välttämättä nyt raskauden aikana ole sitä kuutta, vaan voi olla vähempi. Mut hyvä tietysti että menet rasitukseen nii jos sitte todetaankin että arvot on koholla nii osaa ainakin seurata niitä ja tarvittaessa hoitaa tavalla tai toisella.
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89 ja Nml1
@Nml1 Onko sulla sukurasitetta diabetekseen? Raskauden aikana se paastoarvo kyllä luonnostaan laskee. Sen vuoksi raskausdiabeteksen seulonnassa se paaston raja-arvo on pienempi kuin mitä se normaalisti aikuisella on. Sunkaan paastoarvo ei välttämättä nyt raskauden aikana ole sitä kuutta, vaan voi olla vähempi. Mut hyvä tietysti että menet rasitukseen nii jos sitte todetaankin että arvot on koholla nii osaa ainakin seurata niitä ja tarvittaessa hoitaa tavalla tai toisella.
Ihan totta, tiedä vaikka napsahtaisi tuurilla hyvätkin arvot. Rasvaprosenttikin on lähtöjään matala ja elintavat kunnossa... mutta hyvä tietysti, että seurataan sitten vauvan kasvua😊 äidin isällä kakkostyypin dm vanhalla iällä, muuten ei rasitteita. Mulla korkeita paastoarvoja on selitetty kortsolin vaikutuksilla, kun tuota kovaa stressiä ollut elämässä vuosikaudet...
 
Mun mielestä on tosi tärkeä asia että jossain päin Suomea on näitä kotikäynti-juttuja. Koska kyllä se vaan niin on että aika paljon lapsia syntyy vähän huonompiinkin olosuhteisiin, niin ihana että tämmönen juttu on olemassa. Meillä ensimmäinen neuvola käynti on kyllä kotona, mutta tämä päiväkoti juttu oli mulle ihan uusi!
 
Aygeyx
Mun mielestä on tosi tärkeä asia että jossain päin Suomea on näitä kotikäynti-juttuja. Koska kyllä se vaan niin on että aika paljon lapsia syntyy vähän huonompiinkin olosuhteisiin, niin ihana että tämmönen juttu on olemassa. Meillä ensimmäinen neuvola käynti on kyllä kotona, mutta tämä päiväkoti juttu oli mulle ihan uusi!
Joo kyllähän tämä malli palvelee kaikkia. Vanhemmat saa heti hyvän käsityksen sote palveluista mahdollisesti saatavasta tuen merkityksestä ja rohkenevat jatkossakin apua tarvittaessa ottamaan sitä vastaan, kun ei oo ihan uus juttu ''tädeistä'' jopa kotona.
Päikkyyn meno helpottaa lasta, kun saa ennakkoon tutustua työntekijään ja työntekijä ymmärtää paremmin vanhempia tapoineen, vaikkei siinä hirveästi voi lyhyen kotikäynnin perusteella tehdä tulkintoja perheestä. Keskusteluthan sisällöllisesti on samat oli se sitten kotikäynti tai muu tapaaminen päikyllä/etänä.

Kuvittelin kyllä, että tää on ihan yleistä tai kukaan muu ei vielä oo kerinnyt liittymään keskusteluun. 😆
 
Täällä viikonloppu alko koronalla 😒
Onneks lievät oireet eikä tarvii napapiikkiä..
Ärsyttää vaa miehen käytös suunnattomasti : ei edes oo kotona eikä oo kertaakaan kysyny miten voin tai tarviiko kaupasta jotain .. onneks oon siis yksin vielä et hyvin pärjäilee parempi ehkä sairastaa nyt tää kun vauvan aikana tai myöhemmällä rv viikoilla
 
Hankinnoista pakko kysyä, https://pikkuvanilja.fi/tuote/babys-only-kevytlampopussi-turvakaukaloon-vaunuihin/
Onkohan tarpeellinen vai jääkö turhaksi hankinnaksi? Aikaisemmat lapset syntyneet myöhään syksyllä ja alkukeväästä/lopputalvesta joten tuntuu että on ihan hukassa mitä hankkia kesäkuussa syntyvälle..
Meillä ollut just tuo babys only lämpöpussi ja koin ite epäkäytännölliseksi kun vetoketju sivussa. Pähkäilen nyt just kans että pitäskö ostaa jonkinlainen pussukka, mut kun toisaalta kevyt vanupuku tms + peitto riittää kyllä pitkälle syksyyn/alkutalveen kauppa ja neuvolareissuille.
 
Täällä viikonloppu alko koronalla 😒
Onneks lievät oireet eikä tarvii napapiikkiä..
Ärsyttää vaa miehen käytös suunnattomasti : ei edes oo kotona eikä oo kertaakaan kysyny miten voin tai tarviiko kaupasta jotain .. onneks oon siis yksin vielä et hyvin pärjäilee parempi ehkä sairastaa nyt tää kun vauvan aikana tai myöhemmällä rv viikoilla
Äh, onpa tympeää mut onneksi sulla on lievät oireet.🙏🏻
 
Täällä myös kaikki hyvin, tänään pojalla onkin vilkkaampi päivä ja potkua tulee joka puolelle :giggle:. Ja sokerirasituksesta myös puhtaat paperit. Saatiin jo äitiyspakkaus ja oli kyllä hieno, tosi laadukkaita tuotteita siellä. Mietin toki, tuleeko makuupussille kovinkaan heti käyttöä, tosi vaikeaa jotenkin suunnitella tarvittavia vaatteita, kun kesä-heinäkuu on kuitenkin lämpimintä aikaa. Ollaan saatu myös villavaatteita lahjaks, toivottavasti syksyllä ehtii käyttää:LOL:
Tsemppiä @Riinis_ koronaan ja muuhun.
Mulla on tainnu kans tulla maitoa vähän, huomasin rintsikoista kuivuneita läikkiä joten siitä päättelin. Mutta eiköhän hanat kaikilla aukea viimeistään synnytyksen jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89 ja hanba
Täällä meilläkin päin käy neuvolatäti raskausaikana kotikäynnillä.
Mä en oo vieläkään tilannut äitiyspakkausta. Ehkäpä ensi viikolla.
Tänään pyörähti käyntiin viimeinen viikko 2.raskauskolmanneksesta eli rv27+0 nyt. Huomaan, että nyt alan pystyä nauttimaan tästä raskaudesta, kun vauvan eloon jäämiseen on jo hyvät edellytykset. Siis jos sattuisi ennenaikaisesti syntymään. Olen nyt sairauslomalla, saas nähdä menenkö töihin enään ollenkaan ennen äitiysloman alkua.
Mitäs kaikille kuuluu?
 
Moikka kaikille. En ole itse jaksanut kirjoitella vähään aikaan, mutta kaikki hyvin täällä 😊 Olen kyllä käynyt teidän viestejä lukemassa ja niitä on aina kiva lukea.

Tosiaan viikot menevät jotenkin vauhdilla nyt eteenpäin. Täällä olisi huomenna 26+0. Töitä olen jaksanut tehdä hyvin ja etenkin rv 15-20 aikana olleet runsaat supistelut ovat jääneet historiaan, tosi harvakseltaan mitään kovetteluita tai ainakaan kipeitä suppareita enää tulee. Onneksi. Toki välillä jotkut pienetkin oudot tuntemukset saa vähän huolestumaan, mutta vauva liikkuu niin paljon että saa olla melko rauhallisin mielin 😊 Ensi viikolla on neuvola ja kuun lopussa on aika äitiyspolille Majakkasairaalaan. Kutsussa luki vain että lääkärin vastaanotto, ja ohjeet mm. ultraukseen. Oletan että tämä on nyt se pelkopolin aika, kun en tiedä mikä muukaan voisi olla. Mitä teillä muilla on lukenut pelkopolin kutsussa? Muistelen että joku muukin oli sinne menossa.

Isommista hankinnoista meillä puuttuu vielä pinnäsänky+patja, ja pienempiä hankintoja sitten iso liuta (rintapumppu, kantoreppu, itkuhälyttimet, leikkimatto jne.) Tosin kaikki näistä eivät ole välttämättömiä ainakaan heti alkuun. Aivan ihania vaatteita olen löytänyt kirpparilta ison kasan, olen ottanut tavaksi käydä kerran viikossa kirpparilla ihan yksikseen kun isommat ovat isän kanssa laskettelemassa.

Ja sitten kysymys kaikille: otatteko vauvalle vakuutuksen ja jos, niin mistä? Onko joku jaksanut perehtyä näihin? Itse välillä mietin tätä mutta en ole jaksanut sitten kumminkaan tehdä vielä asialle mitään, 2 kk ennen laskettua pitäisi kai yleensä ottaa, ainakin että korvaisi mahdollisimman laajasti heti vastasyntyneestä.
 
@Wasi Esikoisen kanssa (joka myös kesäkuussa syntynyt) oli kyllä jonkin verran käyttöä kesälläkin villavaatteille. Sen verran koleitakin säitä oli. Saapa nähä millanen tästä kesästä tulee. Oon tähän asti kokenu sellaiset varsinaiset kesävaatteet lapsella turhiksi (shortsit, t-paidat jne) kun vaatteilla kuitenkin ensisijaisesti suojaan auringolta ja vältän aurinkorasvojen käyttöä viimeiseen asti. Tänä kesänä toki voi olla et taaperolle pitää jo rasvaakin vähä käyttää joissain tilanteissa.

@KK86 Mullakin koko ajan helpottaa sen suhteen pelot, et tosiaan vaikka syntyis nyt heti niin aika hyvät mahdollisuudet on selvitä. Mut nyt oon alkanu pelätä jostain syystä kohtukuolemaa.🤦🏻‍♀️ Ei mitään järjellistä syytä siihen mut ihmismieli on vaan niin älytön välillä.

Meille kuuluu ihan hyvää. Välillä supistelee mut ei kipeästi. Poika onnistunu myös kääntymään taas välillä sellaiseen asentoon että tosissaan joutuu liikkeitä kuulostelemaan ja helposti sitä huolestuu jos ei pitkään aikaan mitään tunnu. Hiivakierre on toivottavasti historiaa vihdoin, mitään syytä sille ei löytyny että miksi se vaivasi niin kauan. Toivottavasti ei tuu enää takas.

Vielä noin 9 viikkoa äitiysloman alkuun. Voi jestas miten paljon sitä on alkanu odottaa. Menispä nyt pari kk nopsaan.😌

@Pampula3 Me otetaan vauvavakuutus, kun esikoisenkin aikaan otettiin. Koen että se on kyllä rahan arvoinen kun tulipa lapselle mitä tahansa terveyshaastetta niin on maailman ihaninta voida nopeasti viedä se yksityiselle lääkärille ja vakuutusyhtiön kanssa on menny aina kaikki tosi mutkattomasti. Meillä Pohjolasta se vakuutus esikoisella ja sama tulee tällekin.
 
Täällä paukkui tänään rv 28+0. Olen nyt toista viikkoa sairaslomalla ja saas nähdä miten jatkon kanssa. Ensin oli verenpaineen nousua ja nyt kovat liitoskivut ja pienenkin rasituksen jälkeen supistelua. Ei kuitenkaan ollut kohdunkaulalle tehnyt mitään. Mutta olo alkaa tosiaan olemaan kirjaimellisesti, kuin raskaana :D Öisin jopa kääntyminen sattuu. Vauva iskee jo kovaakin vatsaan ja välillä ilmestyy mahaan vauvan jalka törröttämässä.

Suurimmat hankinnat on tehty. Vielä rintapumpun kanssa pähkäilen, kun ei kokemusta ole, että ostaako alipaine vai sähköpumpun.
Tänään aletaan remontoimaan pikkuisen huonetta, mitä olen odottanut. Tulee todellisemmaksi, kun pääsee laittamaan tavaroita paikalleen. Vauva tulee alkuun nukkumaan äitiyspakkauksessa, johon vuokraan pyörälliset jalat. Miehen poika siirtyy taaperosänkyyn kevään/kesän aikana, niin saadaan siitä vauvalle sänky.

Huomenna vielä 4D ultra. Viimeinen ultra ennen syntymää! Jännää! ❤
 
Moikka kaikille. En ole itse jaksanut kirjoitella vähään aikaan, mutta kaikki hyvin täällä 😊 Olen kyllä käynyt teidän viestejä lukemassa ja niitä on aina kiva lukea.

Tosiaan viikot menevät jotenkin vauhdilla nyt eteenpäin. Täällä olisi huomenna 26+0. Töitä olen jaksanut tehdä hyvin ja etenkin rv 15-20 aikana olleet runsaat supistelut ovat jääneet historiaan, tosi harvakseltaan mitään kovetteluita tai ainakaan kipeitä suppareita enää tulee. Onneksi. Toki välillä jotkut pienetkin oudot tuntemukset saa vähän huolestumaan, mutta vauva liikkuu niin paljon että saa olla melko rauhallisin mielin 😊 Ensi viikolla on neuvola ja kuun lopussa on aika äitiyspolille Majakkasairaalaan. Kutsussa luki vain että lääkärin vastaanotto, ja ohjeet mm. ultraukseen. Oletan että tämä on nyt se pelkopolin aika, kun en tiedä mikä muukaan voisi olla. Mitä teillä muilla on lukenut pelkopolin kutsussa? Muistelen että joku muukin oli sinne menossa.

Isommista hankinnoista meillä puuttuu vielä pinnäsänky+patja, ja pienempiä hankintoja sitten iso liuta (rintapumppu, kantoreppu, itkuhälyttimet, leikkimatto jne.) Tosin kaikki näistä eivät ole välttämättömiä ainakaan heti alkuun. Aivan ihania vaatteita olen löytänyt kirpparilta ison kasan, olen ottanut tavaksi käydä kerran viikossa kirpparilla ihan yksikseen kun isommat ovat isän kanssa laskettelemassa.

Ja sitten kysymys kaikille: otatteko vauvalle vakuutuksen ja jos, niin mistä? Onko joku jaksanut perehtyä näihin? Itse välillä mietin tätä mutta en ole jaksanut sitten kumminkaan tehdä vielä asialle mitään, 2 kk ennen laskettua pitäisi kai yleensä ottaa, ainakin että korvaisi mahdollisimman laajasti heti vastasyntyneestä.
Mekin ollaan otettu vauvavakuutus. Mulla kaikki vakuutukset samasta paikasta, niin sai hiukan alennustakin. Hain vakuutusta heti rakenneultran jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: hanba ja Pampula3
Me taas ei oteta vakuutusta! Ekan lapsen kanssa oli ja sillä kuitattiin hyvin kustannuksia, kun synnytyksen jälkeen jouduttiin olemaan vielä viikko osastolla. Sen jälkeen lapsi oli vaan niin terve, että jäätiin kyllä miinukselle vakuutuksen hinnasta, kun ei juuri tarvetta lääkärille sitten ollut. Pieni lapsi myös saa nopeasti hoitoa julkiselta ja varsinkin silloin, jos lapsella on oikeasti joku hätänä, se hoito järjestetään julkisella. Toivottavasti en joudu katumaan tätä päätöstä :)
 
Heippa täältäkin pitkästä aikaa - taustalla lukenu muiden kuulumisia!

@Pampula3 Mäkin oon menossa Turun Majakkasairaalaan pelkopolille, mutta mun aika on keskusteluaika kätilölle. Mun saamista ohjeista kävi ilmi aika selvästi, ettei tutkita mitenkään vaan jutellaan! Eli ehkä sulla on tutkimus, jos näin ohjeistettiin 😄 Ootko käyny siellä vielä ollenkaan? Mulla eka kerta.

Me ei oteta vakuutusta vauvalle. Edellisille lapsille oli, mutta tuli niin vähän käyttöä, että luovuttiin niistäkin. Laskettiin, että vuositasolla voidaan maksella yksityisen laskuja paljonkin näillä sairasteluilla, jotta vakuutukset maksaa itsensä takasin ☺ Toki täytyy toivoa, ettei mitään vakavaa satu tai ilmene, johon olisi hyvä olla vakuutus, mutta raha on se pienin murhe siinä vaiheessa kuitenkin ❤

Sokerirasitus takana ja puhtaat paperit! Oon tosi tyytyväinen, että pyysin päästä, vaikka kamala kokemus olikin… Ja nyt on laitettu kaikki mammislaput Kelaan vetämään! 🤩🙌🏻
 
Me otetaan vauvalle vakuutus, mutta vasta syntymän jälkeen, koska en saa mistään vakuutusyhtiöstä syntymättömän lapsen vakuutusta tämän raskausdiabeteksen takia. En siis edes yrittänyt hakea tällä kertaa, koska esikoisen kohdalla se meni näin. Kaikki vakuutusyhtiöt, mistä kyseltiin, totesivat että äidin radi on este saada vakuutus ennen syntymää. Esikoisen kohdalla saatiin vauvavakuutus vasta vuoden täytettyään, koska hän syntyi alle 2,5 kiloisena ja sekin oli este saada lapsivakuutus. Huoh. Nyt sellainen hänellä kuitenkin on, ja tulevalle sisarukselle otetaan heti, jos hän vaan syntyy hieman siskoaan isompana että täyttää kriteerit. Esikoisen kohdalla sitä olisi tarvittu nimenomaan vauvavuoden aikana pahan refluksin takia. Olisihan se kiva saada vakuutus jo ennen syntymää, niin se kattaisi varmuudella kaiken, kun syntymän jälkeenhän siitä rajataan pois kaikki mahdollinen mikä ilmenee ennen vakuutuksen ottamista (jos siis olisi vaikka jokin sairaus). Mutta kun nyt on tämä radi, niin ei voi mitään.

Täällä on suunnitelmissa tänä viikonloppuna käydä tekemässä viimeiset hankinnat. Pinnasänky ja patja, punkka, ja lipasto vauvan huoneeseen. Sitten on ihan kaikki valmiina. 😊

Täällä nyt 26+4. Tällä viikolla oli neuvola. Parin viikon päästä taas äitipolilla ultra. Tämän vauvan kasvua seurataan nyt todella tarkkaan.
 
@hanba ihmismieli on kummallinen. Mä välillä pelkään, että saadaan vaikeasti sairas lapsi, mutta sitten ajattelen, että sellaisena hänet otetaan vastaan kuin meille annetaan. Välillä pelkään sitä, että synnytyksessä menee jokin pieleen. Kunpa olis jo kesäkuu 😅

Vauvavakuutus olisi tarkoitus ottaa ennen syntymää, mutta tuskinpa sitä mistään saa mun sairauden takia. Silti ajattelin kokeilla. Alkais olla senkin asian hoitamisen aika jo.

Millaisia itkuhälyttimiä teillä on tai hommaatteko edes?
 
  • Tykkää
Reactions: Pampula3
@Charrypie - 86 Oi oot jo viimeisellä kolmanneksella!😍 Enää oikeasti yksi hujaus ja me synnytetään. En kestä.❤ Saattaisin ite ostaa aluksi vaan alipainepumpun. Nopeasti sitä sitten saa sen sähköisen jos tulee tarvetta. Meillä on pumppu valmiina ja nyt kun toiveissa olis yhdistää imetys ja pulloruokinta niin tarvetta tulee ehkä vielä paljon enempi kuin esikoisen kanssa.

@KK86 Juu tuo on kans sellanen pelko mikä on vähän väliä läsnä mut mulla just helpottaa ajatus siitä kun tiedän että syntyipä hän millaisena vaan niin tulen rakastamaan häntä yli kaiken. Kunhan vaan saatais pieni elävänä syliin.❤

Meillä on semmonen aika perus padwicon hälytin mikä on ajanu asiansa oikein hyvin. On hyvä kantavuus, akun kesto tosi hyvä ja kestäny kovatkin pakkaset.
 

Yhteistyössä