Kertokaas nyt tyhmälle, että mikä on hyvä syy pettämiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Joskus mietin, että jos elää ihmisen kanssa, jota rakastaa, mutta pettää häntä hetken huuman takia niin onko se sitten aitoa rakkautta? Kuka ottaisi tietoisesti niin ison riskin, että saattaisi menettää elämänsä tärkeimmän ihmisen?

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja taimi:
Sulle on kyllä vastailtu varsin asiallisesti, ottaen huomioon miten hyökkääviä noi sun aloitukset on, esim. mulla on korkeampi moraali kuin teillä (eli siis kaikilla palstalaisilla) jne. ja siltikin sait monia aivan asiallisia pohdintoja "hyvistä" syistä.

Ja nimenomaan itse painotit tuota että MISSÄÄN TILANTEESSA ei voi olla hyvää syytä, joten nyt puhuit itseäsi jo pussiin.

Miksi aloitat aina tällaisia ketjuja jos odotat vain sellaisia vastauksia joissa ollaan kanssasi samaa mieltä? Ja esim. Demin palstalla saisit itsellesi "sielunsiskoja" varmaan todennäköisemmin kuin täältä.

Ja olen edelleenkin sitä mieltä, että mikään tilanne ei oikeuta pettämiseen eikä siihen voi olla koskaan mitään hyvää syytä.

Ja missä ne kaikki on, jotka on tuolla yhdessä ketjussa kymmenen sivua haukkunut aloittajan miestä ja sanoneet, että jätä se mies ehdottomasti eikä mitään armoa...miksi tämä pettäjä sitten tuomittiin? :whistle:

ja taas tuo yleistäminen mistä jo aiemmin mainitsin sulle... Kun jossain ketjussa aletaan olla vahvasti jotain mieltä, niin siihen tuntuu vaan sitten vastaavan samanhenkiset ihmiset, eli eriävän mielipiteen omaavat eivät välttämättä kirjoita mitään, eli et voi sanoa taas että KAIKKI palstalaiset ovat sitä tai tätä mieltä.

Eikä parisuhteen kiemuroihin ole mitään patenttiratkaisua joka olisi aina sama, tyyliiin petetylle pitää aina antaa anteeksi tai sit aina jättää... Jokainen tekee ratkaisunsa oman harkinnan ja elämäntilanteensa, ja sen moraalinsa mukaan.

Joskus mietin, että jos elää ihmisen kanssa, jota rakastaa, mutta pettää häntä hetken huuman takia niin onko se sitten aitoa rakkautta? Kuka ottaisi tietoisesti niin ison riskin, että saattaisi menettää elämänsä tärkeimmän ihmisen?

Kaikki ihmissuhteet eivät ole niitä ihania rakkaussuhteita, niin ikävää kuin se onkin.

..... On kuitenkin tilanteita, joissa saattaa ymmärtää myös sitä pettäjää, mutta se ei tarkoita, että hyväksyy sen pettäjän teon...Ihmisen tulisi pettämisen hetkelläkin pohtia mahd. pettämisen seurauksia, mitä menettää ja onko siitä pettämisestä todella jotain pysyvää hyötyä/iloa. Mun on vain suoraan sanoen mahdoton kuvitella tilanne, jossa en voisi itse hallita itseäni, päätöksiäni ja tunteitani, pelottava ajatuskin.

Käsittämätöntä skeidaa, anteeksi vaan. Samalla voisi sanoa että "ihmisen tulisi tappamisen hetkelläkin pohtia mahd. tappamisen seurauksia..." Mikäli asiat olisi noin mustavalkoisia ja helppoja, niin kyllä tämä maailma olisi hyvä ja synnitön.

Mielipiteitä voi toki muodostaa ilman omakohtaista kokemustakin, mutta typeräksi tekee itsensä jos täysin kokemattomana ihmisenä menee toisen elämää arvostelemaan. Jokainen tekee omat päätöksensä, tai sitten vain "ajautuu tilanteisiin". Mutta juuri ne päätökset tai ajautumiset kasvattaa ihmistä itseään ja opettaa ajattelemaan asioita vähän laajemmin.

Hienoa on, jos et koskaan petä, mutta typerää on 18-kesäisenä huudella "etten koskaan..". Keskustellaan lisää sitten kun edes se ensimmäinen seurustelusuhteesi on kariutunut.

Niin. Tää on nyt vähän asian kertausta mutta... Eihän kaikki elä ns. suuren rakkautensa kanssa, ei kaikilla ole sitä täydellistä parisuhdetta. Jos siinä sitten ajautuu sivuraiteille, niin mikä sä olet siinä moralisoimaan...?

Se on ikävä kyllä niin, että yleensä ihminen jossain vaiheessa tekee juuri sitä mitä vannoo pyhästi olevansa tekemättä.
Paras kun ei vanno yhtään mitään tässä elämässä. :/
Ihan vinkkinä vaan. :xmas:

Muutama vuosi sitten mäkin pohdin noita pettämisiä niin paljon, että melkein aloin kasvattaa harmaita hiuksia niiden takia. Murehdin sitä, että kyllä ne pettäjät on sitten huonoja ihmisiä, ja että pettäminen on pahinta mitä toiselle voi tehdä.

Sittemmin huomasin, ettei pettäminen välttämättä olekaan suurin mahdollinen tragedia ihmiselämässä. Ei tarvitse kuin katsoa ympärilleen, tai vaikka lukea tämän palstan ihmiskohtaloita. Pettäminen ei ehkä ole oikein, mutta kuitenkin usein niin inhimillistä. Ihmiset tekevät toisilleen, myös lähimmilleen, myös paljon sellaista, mitä ei hyvällä tahdollakaan voi sanoa inhimilliseksi.

En ota minkäänlaista kantaa siihen, tuletko koskaan elämässäsi pettämään ketään. Minulle sillä ei ole merkitystä. Mutta sen tulet varmaan joskus huomaamaan, ettei elämää aina voi katsoa pelkältä oikein - väärin -kannalta. Eikä ehkä kannattaisi kuljeksia ympäriinsä mainostamassa, kuinka moraalikäsityksesi on keskimäärin parempi kuin muilla. Se ei herätä kovasti yhteistyöhalua, luulisin sinunkin sen ymmärtävän.

Omakin moraalini oli (omasta mielestäni) korkeimmillaan tuossa n. 17 - 18 -vuotiaana. Mutta en sentään olisi mennyt sitä mainostamaan muille. Oletko kuullut puhuttavan tilannetajusta?

Alkuperäinen kirjoittaja Sarmiina:
Mä petin aikanaan mun kihlattua, joka hakkas mua. Kuten monet väkivaltaisessa suhteessa olevat naiset, en kyennyt lähtemään suhteesta. Sit tapasin lasteni isän, jonka kanssa aloitin suhteen ollessani vielä yhdessä tän edellisen kanssa. En nyt tiedä onko toi hyvä syy, mut se pelasti mut monelta pahalta..Ja sen ansiosta mulla on mun ihanat lapset :heart:

No sua mä kyllä ymmärrän jotenkin :hug: parempi kuitenkin olis ollu vaan lopettaa suhde, mutta en viitsi enempää neuvoa, kun en tiedä kokonaistilannetta.

Et ole oikea ihminen edes neuvomaan tota kun ei sulla ole kokemusta tommosesta ollenkaan tai edes seurustelu suhteesta!

eikös sen joskus tajua vasta sitten kun on sen tärkeimmän menettäny.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaalikääryle:
Muutama vuosi sitten mäkin pohdin noita pettämisiä niin paljon, että melkein aloin kasvattaa harmaita hiuksia niiden takia. Murehdin sitä, että kyllä ne pettäjät on sitten huonoja ihmisiä, ja että pettäminen on pahinta mitä toiselle voi tehdä.

Sittemmin huomasin, ettei pettäminen välttämättä olekaan suurin mahdollinen tragedia ihmiselämässä. Ei tarvitse kuin katsoa ympärilleen, tai vaikka lukea tämän palstan ihmiskohtaloita. Pettäminen ei ehkä ole oikein, mutta kuitenkin usein niin inhimillistä. Ihmiset tekevät toisilleen, myös lähimmilleen, myös paljon sellaista, mitä ei hyvällä tahdollakaan voi sanoa inhimilliseksi.

En ota minkäänlaista kantaa siihen, tuletko koskaan elämässäsi pettämään ketään. Minulle sillä ei ole merkitystä. Mutta sen tulet varmaan joskus huomaamaan, ettei elämää aina voi katsoa pelkältä oikein - väärin -kannalta. Eikä ehkä kannattaisi kuljeksia ympäriinsä mainostamassa, kuinka moraalikäsityksesi on keskimäärin parempi kuin muilla. Se ei herätä kovasti yhteistyöhalua, luulisin sinunkin sen ymmärtävän.

Omakin moraalini oli (omasta mielestäni) korkeimmillaan tuossa n. 17 - 18 -vuotiaana. Mutta en sentään olisi mennyt sitä mainostamaan muille. Oletko kuullut puhuttavan tilannetajusta?

Järkipuhetta ja vieläpä todella ystävällisessä sävyssä!

Okei, mä sanon, että en tule koskaan pettämään JOS säilyn tällaisena ihmisenä, mitä nyt olen...jos olen tulevaisuudessakin näin harkitsevainen tekemisissäni, mulla on luonteenlujuutta ja persoonallisuuteni ei ole muuttunut ja on vielä samat periaatteet kuin nyt niin sitten kyllä voin sanoa, että TIEDÄN, etten tule pettämään. Ihmisellä on se hyvä ominaisuus, että lähes aina on mahdollisuus valita, kukaan ei voi mua pakottaa pettämään enkä mä voi ajautua sellaiseen tilanteeseen vahingossa. Hyväksytte tai ei niin maailmassa on asioita, joita jo valmiiksi tietää, ettei koskaan tule tekemään...mä en aio koskaan huvikseen murhata ihmistä, ohjata lentokonetta, silittää tarantellaa jne. :whistle:

Olen sen verran perfektionisti, että vaadin lähes täydellisyyttä itseltäni moraalisissa asioissa ja tunnen kyllä itseni sen verran hyvin, että mun olisi tosi vaikea elää tekoni kanssa, jos olisin pettänyt RAKASTA ihmistä.

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
..... On kuitenkin tilanteita, joissa saattaa ymmärtää myös sitä pettäjää, mutta se ei tarkoita, että hyväksyy sen pettäjän teon...Ihmisen tulisi pettämisen hetkelläkin pohtia mahd. pettämisen seurauksia, mitä menettää ja onko siitä pettämisestä todella jotain pysyvää hyötyä/iloa. Mun on vain suoraan sanoen mahdoton kuvitella tilanne, jossa en voisi itse hallita itseäni, päätöksiäni ja tunteitani, pelottava ajatuskin.

Käsittämätöntä skeidaa, anteeksi vaan. Samalla voisi sanoa että "ihmisen tulisi tappamisen hetkelläkin pohtia mahd. tappamisen seurauksia..." Mikäli asiat olisi noin mustavalkoisia ja helppoja, niin kyllä tämä maailma olisi hyvä ja synnitön.

Mielipiteitä voi toki muodostaa ilman omakohtaista kokemustakin, mutta typeräksi tekee itsensä jos täysin kokemattomana ihmisenä menee toisen elämää arvostelemaan. Jokainen tekee omat päätöksensä, tai sitten vain "ajautuu tilanteisiin". Mutta juuri ne päätökset tai ajautumiset kasvattaa ihmistä itseään ja opettaa ajattelemaan asioita vähän laajemmin.

Hienoa on, jos et koskaan petä, mutta typerää on 18-kesäisenä huudella "etten koskaan..". Keskustellaan lisää sitten kun edes se ensimmäinen seurustelusuhteesi on kariutunut.

Totta kai ihmisen pitää myös tappamisen hetkellä pohtia jo ennalta teon seurauksia, sitähän se ihmisyys on! :o Moni jättää tappamatta juuri sen vuoksi, että ei pystykään siihen koska tiedostaa seuraukset jne. Tappaminen/pettäminen voi käydä kenen tahansa mielessä, mutta mun mielestä ihmisyys punnitaan siinä, pystyykö kiperässäkin tilanteessa hillitsemään itsensä ja pohtimaan tekojen seurauksia.

Okei, mä sanon, että en tule koskaan pettämään JOS säilyn tällaisena ihmisenä, mitä nyt olen...jos olen tulevaisuudessakin näin harkitsevainen tekemisissäni, mulla on luonteenlujuutta ja persoonallisuuteni ei ole muuttunut ja on vielä samat periaatteet kuin nyt niin sitten kyllä voin sanoa, että TIEDÄN, etten tule pettämään. Ihmisellä on se hyvä ominaisuus, että lähes aina on mahdollisuus valita, kukaan ei voi mua pakottaa pettämään enkä mä voi ajautua sellaiseen tilanteeseen vahingossa. Hyväksytte tai ei niin maailmassa on asioita, joita jo valmiiksi tietää, ettei koskaan tule tekemään...mä en aio koskaan huvikseen murhata ihmistä, ohjata lentokonetta, silittää tarantellaa jne. :whistle:

Olen sen verran perfektionisti, että vaadin lähes täydellisyyttä itseltäni moraalisissa asioissa ja tunnen kyllä itseni sen verran hyvin, että mun olisi tosi vaikea elää tekoni kanssa, jos olisin pettänyt RAKASTA ihmistä.

oot sen verta täydellinen, että saattaapi mennä jonkun aikaa ennen kuin löydät jonkun joka omaa kaikki samat hyveet kuin sinulle Tytsi on. Eli saattaa mennä tovi jos toinenkin kun noilla vaateilla itsellesi sitä Prissi Oikeaa etsit...ja toivoa että tämä on sitä oikeaa rakkautta ja toinen ei ikinä ikinä tule pettämään sinua....se kun on tosielämässä aivan sama mitä toivot kun toisen puolesta et voi päättää.

Siis ei elämän kevät! Mä taidan kohta lopettaa vastailun näihin kommentteihinne, kun vastaanotto on tällainen, ei yhtään vähemmän hyökkäävästi voisi vastata? Suurimman osan ajasta olemme puhuneet täysin eri asiasta, ainakin osittain.

Mä puhuin alunperin siitä, että en pettäisi koskaan kumppania, jota rakastan, jos syynä olisi joku hetken himo, että haluaisin vähän käydä vieraissa tms. En edes ajatellut mitään väkivaltajuttuja jne. Mun mielestä ihminen on heikko, jos rakastaa puolisoaan ja heillä asiat hyvin, mutta pettää puolisoaan vain, koska hakee jotain jännitystä/vaihtelua avioelämään. Ja sanon myös heikoksi ihmistä, joka "ajautuu pettämään", eli ei haluaisi tehdä sitä, mutta ei ole itsehillintää jättää tekemättä.

Yhtälailla te luulette tietävänne mun elämästä niin paljon, että voitte sanoa, mitä mä tulen/en tule tekemään elämässäni...kuka sen voisi tietää

paremmin kuin minä itse? Sanon tämän vielä kerran, että jos olen aikuisena

vielä näillä ajatuksilla ja tunteilla täytetty, en KOSKAAN petä miestäni..eri juttu, jos päässä kilahtaa tai koko persoonallisuus muuttuu tmv. :D Etteköhän ota mut nyt vähän liian vakavasti, asioiden pitäisi riidellä eikä ihmisten...

Niin jos molemmat rakastaa toisiaan ni tuskin pettävät. Mut jos näin ei ole ni sílloin voi semmoistakin tapahtua. Kasva aikuseks. Ehkä elämä suokin joskus koulii!

ihminen on vain ihminen..erheet on erheitä..suurimmalle osalle maapallon kansasta on tullut tilaisuus pettää,joku on siihen langennut joku ei.luin semmosen artikkelin jokunen aika sitten missä todettiin että 90% ihmisistä näkevät unta missä on jonkun muun kuin oman puolison kanssa,tiedä sitten..
ite olen pettänyt "nuoruudessa",mutta taakkani kantanut.

Minäkin olen perfektionisti ja mun toiveet ja unelmat ja ajatukset hyvästä elämästä on särkynyt niin monesti ihan pieniksi sirpaleiksi ja sitten on tulleet vielä jotkut ja talloneet niiden päälle, että enää en koe tarvetta asettaa itselleni korkeita tavoitteita ja rimoja.. vieläkin piinaan itseäni joskus ja pidän itseäni ylemmällä tasolla muihin nähden, olen siis naivi ja lapsellinen jos minua lapsettaa, olen siis joskus kuin sinä, monesti huomaan sen.. mutta silti jälkiviisaasti voin sanoa että hups, paljon olen tehnyt sellaista mitä en nuorena uskonut ja mitä en todellakaan tarkoittanut ja paljon olen tehnyt myös täysin harkiten. Enkä silti kadu tekojani enkä harrasta morkkiksia, kun sitä tää elämä nyt vaan on.. Rakkaus on ja tulee olemaan hiton vaikea käsite ihmiselle, se ei ole jokin käsinkosketeltava ja rajattu vaan se on ääretön ja se koetaan niin monin eri tavoin. Olen hämmästynyt miten rakkaus voi olla tällaista kun se on mun elämässä ollut, mutta silti olen tyytyväinen että olen kokenut tällaista rakkautta. Kahta miestä voin sanoa rakastaneeni, muut ovat olleet vain ihastuksia ja molemmille rakkauteni kohteille olen tehnyt julmia tekoja joita olen joutunut anteeksipyytämään, mutta silti olen koko ajan rakastanut ja rakkauteni on lisääntynyt.. se vaan on niin kummallista..

Vaikka yrittäisit olla kuinka täydellinen, muista edes se, että elämä ei ole täydellistä. Maailma ei ole täydellinen. Ja vaikka yrittäisit kuinka, ei elämästäsi tule täydellistä, vaikka itse tekisitkin mielestäsi kaiken oikein. Moni on yrittänyt...

Tämän palstan mukaan maailma on todella paha paikka ja kaikki ihmiset pahoja :(

Tänään kuultua:

-Jokainen mies pettää, jos on hyvä tilaisuus :whistle:
- Suurin osa ihmisistä on pettänyt puolisoaan :o
- Ihminen ei voi itse valita, pettääkö vai ei :|

Millaiseen maailmaan olenkaan mennyt syntymään :kieh:

Jos kerran vaadit itseltäsi täydellisyyttä moraalikysymyksissä, niin sitten varmaan ymmärrät että muiden yläpuolelle asettuminen ja arvosteleminen on rumaa. Ja kun kasvat vielä, niin pystyt ehkä itsellesikin myöntämään ettet edes sinä ole täydellinen. Onnea matkalla aikuisuuteen! :flower:

Vaaditko myös täydellisyyttä muilta siis siten että muittenkin tarvii elään sun mielipiteittesi mukaan kaikessa?

Alkuperäinen kirjoittaja sanni:

oot sen verta täydellinen, että saattaapi mennä jonkun aikaa ennen kuin löydät jonkun joka omaa kaikki samat hyveet kuin sinulle Tytsi on. Eli saattaa mennä tovi jos toinenkin kun noilla vaateilla itsellesi sitä Prissi Oikeaa etsit...ja toivoa että tämä on sitä oikeaa rakkautta ja toinen ei ikinä ikinä tule pettämään sinua....se kun on tosielämässä aivan sama mitä toivot kun toisen puolesta et voi päättää.

Kaikkihan uskoo/toivoo, ettei se oma rakas petä...tuohan on ihan selvä juttu. Ainakin minä haluaisin luottaa siihen, ettei tuleva mieheni petä.

Tämän palstan mukaan maailma on todella paha paikka ja kaikki ihmiset pahoja :(

Tänään kuultua:

-Jokainen mies pettää, jos on hyvä tilaisuus :whistle:
- Suurin osa ihmisistä on pettänyt puolisoaan :o
- Ihminen ei voi itse valita, pettääkö vai ei :|

Millaiseen maailmaan olenkaan mennyt syntymään :kieh:

Ihan siihen maailmaan mitä tämä maailma on ollut jo vuosituhansien ajan! ;)

Status
Viestiketju on suljettu.