käykö npanuoran leikkaaminen kipeää?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mahtisonni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Istukan ulostulokin sattuu pikkuisen, mutta aika pieni kirpaisu sitä edeltäneen synnytyksen rinnalla :) Jonkun olen kuullut sanoneen että sattui enemmän kuin synnytys. Napanuoran katkaisu ei satu.
 
Ei satu napanuoran leikkaaminen ketään, korkeintaan sitä joka sen leikkaa jos sakset lipsahtaa, se on se napanuora yllättävän sitkeää tavaraa..

Apuna sä oot vaimolles ihan pelkästään olemalla siinä vieressä, ja jos mamma tarvii jotain niin oot ojentelemassa (mulla esim oksennuskippo oli aika tarpeellinen), tai jos mammalle tulee nälkä, haet ruokaa (mulla synnytys kesti 20 tuntia, enkä todellakaan olis voinut olla ilman ruokaa ja karkkia sitä aikaa :) ), vaimosi myös saattaa haluta sinun hierovan selkäänsä tai muuta sellaista.. ponnistusvaiheessa voit myös tukea vaimoasi (minä en sitä halunnut, suutuin vaan kun ukko yritti.. :$ ). Mutta siis juju on se, että olet paikalla.. Se riittää.

muokkaan vähän: Niin, istukan ulostulo ei satu mutta vähän ällöttävältä se tuntuu kun sellanen verinen klimppi sieltä löntsähtää.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Ei satu napanuoran leikkaaminen ketään, korkeintaan sitä joka sen leikkaa jos sakset lipsahtaa, se on se napanuora yllättävän sitkeää tavaraa..

Apuna sä oot vaimolles ihan pelkästään olemalla siinä vieressä, ja jos mamma tarvii jotain niin oot ojentelemassa (mulla esim oksennuskippo oli aika tarpeellinen), tai jos mammalle tulee nälkä, haet ruokaa (mulla synnytys kesti 20 tuntia, enkä todellakaan olis voinut olla ilman ruokaa ja karkkia sitä aikaa :) ), vaimosi myös saattaa haluta sinun hierovan selkäänsä tai muuta sellaista.. ponnistusvaiheessa voit myös tukea vaimoasi (minä en sitä halunnut, suutuin vaan kun ukko yritti.. :$ ). Mutta siis juju on se, että olet paikalla.. Se riittää.

Miten sä sait syödä? mulle annettiin vaan mehusoppaa ja mehua koko 27h aikana. varalle jos tulee ongelmia ja nukutus.
 
Joo, tärkeintä on se että on paikalla. On joku jota voi tarvittaessa pyytää kutsumaan kätilön jos ei itse pysty. Kuuntele vaimoasti äläkä tosiaan väkisin "auta".
 
Tuohon viimeiseen kysymykseen..
Kaikista tärkeintä (ainakin minulle) on, että mies on läsnä!! ..ei vähättele tai arvostele, ei hoputa.. Jokainen nainen kuitenkin haluaa synnytyksen aikana eri asioita. Joku voi haluta, että häntä hierotaan, toiset eivät halua minkäänlaista kosketusta. Joitakin liika hyysääminen ärsyttää... Helpoin on varmasti kysyä, että mitä nainen haluaa ja tehdä niin kuin on pyydetty =)

Seuraavanlaiset lauseet on sitten ehdottomasti kielletty: "Ei se nyt noin paljon voi sattua", "Meneekö vielä kauan? Salkkarit alkaa kohta", "Minusta sinä et ponnista oikein"
 
annan yhden neuvon tai oikeestaan parikin

kuuntele oikeesti mitä äiti tahtoo,tee se vaikka olis kuinka hassu juttu,,ja sano äiti sulle mitä tahansa niin kaikki on vaan puhetta ei tarkota vaikka haukkuis sut lyttyyn :)
se kipu on aika hemmetin kova ja todellakin saattaa pahoja sanoja lennellä =)

ja toiseen oletkin saannut jo vastauksia :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Ei satu napanuoran leikkaaminen ketään, korkeintaan sitä joka sen leikkaa jos sakset lipsahtaa, se on se napanuora yllättävän sitkeää tavaraa..

Apuna sä oot vaimolles ihan pelkästään olemalla siinä vieressä, ja jos mamma tarvii jotain niin oot ojentelemassa (mulla esim oksennuskippo oli aika tarpeellinen), tai jos mammalle tulee nälkä, haet ruokaa (mulla synnytys kesti 20 tuntia, enkä todellakaan olis voinut olla ilman ruokaa ja karkkia sitä aikaa :) ), vaimosi myös saattaa haluta sinun hierovan selkäänsä tai muuta sellaista.. ponnistusvaiheessa voit myös tukea vaimoasi (minä en sitä halunnut, suutuin vaan kun ukko yritti.. :$ ). Mutta siis juju on se, että olet paikalla.. Se riittää.

Miten sä sait syödä? mulle annettiin vaan mehusoppaa ja mehua koko 27h aikana. varalle jos tulee ongelmia ja nukutus.

No ku söin vaan.. :D Joskus siinä kun olin viitisen senttiä auki, kävin kahvilassa syömässä pari leipää ja join kupillisen kahvia ja soittelin ympäriinsä että "nyt mä sit synnytän..". Myöhemmin ukko roudasi sieltä kahvilasta kaikennäköistä mussutettavaa :heart: Ei kukaan mitään sanonut.. En sitten tiedä että miten toi homma kuuluis mennä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja lentää:
Tuohon viimeiseen kysymykseen..
Kaikista tärkeintä (ainakin minulle) on, että mies on läsnä!! ..ei vähättele tai arvostele, ei hoputa.. Jokainen nainen kuitenkin haluaa synnytyksen aikana eri asioita. Joku voi haluta, että häntä hierotaan, toiset eivät halua minkäänlaista kosketusta. Joitakin liika hyysääminen ärsyttää... Helpoin on varmasti kysyä, että mitä nainen haluaa ja tehdä niin kuin on pyydetty =)

Seuraavanlaiset lauseet on sitten ehdottomasti kielletty: "Ei se nyt noin paljon voi sattua", "Meneekö vielä kauan? Salkkarit alkaa kohta", "Minusta sinä et ponnista oikein"

Joo! Just näin! Ja omat kännypuhelut vaan tosi harkitusti, eli vaan jos on pakko vastata eikä missään nimessä työpuheluita.. ärsyttävää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annipanni:
Alkuperäinen kirjoittaja lentää:
Tuohon viimeiseen kysymykseen..
Kaikista tärkeintä (ainakin minulle) on, että mies on läsnä!! ..ei vähättele tai arvostele, ei hoputa.. Jokainen nainen kuitenkin haluaa synnytyksen aikana eri asioita. Joku voi haluta, että häntä hierotaan, toiset eivät halua minkäänlaista kosketusta. Joitakin liika hyysääminen ärsyttää... Helpoin on varmasti kysyä, että mitä nainen haluaa ja tehdä niin kuin on pyydetty =)

Seuraavanlaiset lauseet on sitten ehdottomasti kielletty: "Ei se nyt noin paljon voi sattua", "Meneekö vielä kauan? Salkkarit alkaa kohta", "Minusta sinä et ponnista oikein"

Joo! Just näin! Ja omat kännypuhelut vaan tosi harkitusti, eli vaan jos on pakko vastata eikä missään nimessä työpuheluita.. ärsyttävää.

Meillä oli molemmilla puhelimet suljettu..

 

Yhteistyössä