Esikoisen puheterapia toisen lapsen synnyttyä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietiskelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mietiskelijä"

Vieras
Elikkäs olen alkanut miettimään miten saan järjestettyä vauvan hoidon, sitten kun vauva siis syntyy (maaliskuussa), kun esikoisella 3,5v on puheterapiaa. Haluan ehdottomasti olla siellä mukana, se ei ole mikään vaihtoehto että jäisin pois. 1krt/viikossa 45min+matkat 30min edestakas. Mahdollisesti tuo puheterapia siirtyy lapsen omaan päiväkotiin joten matkoihin ei mene sitten kuin 10-15 min edestakas.

Onko muilla kokemusta? Olen miettinyt kaikki mummit, vaarit ja ystävät mutta ei ole oikein ketään sellaista ketä säännöllisesti pystyisi katsomaan vauvaa joka viikko. Sen pitäisi kuitenkin vauvan kohdalla olla sama henkilö ja ehdottomasti pitäisi tietää että se tulee joka viikko onnistumaan, eikä niin että katsellaan sitten viikon päästä taas käykö.. Pitäisikö palkata hoitaja? :o

Emme ole mitään rikkaita todellakaan joten raha on tuossa se ongelma..

Täällä ei vanhempia edes huolita puheterapiaan mukaan, vaan lapsi & puheterapeutti on kahdestaan huoneessa n. 45 min ja sen jälkeen on lyhyt keskustelu vanhemman kanssa.

Ottaisin vauvan mukaan, kätevästi sellainen nyytti kulkee kainalossa :)

lapsen puheterapia voi edistyä huomattavasti paremmin jos vanhempi ei ole mukana, tietysti hyvin ujon lapsen kohdalla kohdalla eri asia . muuten saa kyllä puheterapeutti paremmin kontaktin lapseen jos ei lapsi kiinnitä huomiota vanhempaan tai vanhempi koko ajan terapeuttiin tai lapseen..:)

Täällä ei vanhempia edes huolita puheterapiaan mukaan, vaan lapsi & puheterapeutti on kahdestaan huoneessa n. 45 min ja sen jälkeen on lyhyt keskustelu vanhemman kanssa.

Ottaisin vauvan mukaan, kätevästi sellainen nyytti kulkee kainalossa :)

Täällä ainakin on toivottavaa että vanhempi pääsisi osallistumaan puheterapiaan yhdessä lapsen kanssa mutta toki ymmärtävät jos ei tilanteesta johtuen ole mahdollista. Minä itse haluan olla mukana ja aijon myös olla. Pitää vaan keksiä miten vauvan kanssa..

Ehkä pienen vauvan voisi ottaa mukaan mutta jos alkaa häiritsemään ja itse joudun keskittymään siihen vauvan hoitamiseen niin ei siinä ole mitään järkeä. Se on kuitenkin esikoista varten ja minä olen mukana tukemassa sitä tilannetta joten huomioni pitää olla silloin siinä eikä vauvassa.

Voit ottaa vauvan mukaan, ei puheterapia nyt kovin jäykkää ole 3,5 vuotiaan kanssa. Meillä tuon ikäisillä on terapiassa usein vanhemmat mukana, mutta joskus lapsi voi kyllä jo jäädä terapeutin kanssa kaksinkin. Yli 4-vuotiaat käyvät pääsääntöisesti ilman vanhempaa ja vanhemmalle on ohjauskerrat erikseen ja jokaisen käynnin yhteydessä (lopussa) myös palaute siitä kerrasta.

Mulla on välillä kaksikin muksua mukana kun yks puheterapiassa. Ei siellä aikuinen huoneessa ole mukana. Lapsi ja ope kahdestaan. Meillä onneks odotushuoneessa on leluja ja lehtiä.

No tähän asti ainakin olen aina ollut mukana ja testi tilanteissakaan minun ei ole katsottu häiritsevän lasta mitenkään. Aika on niin rajallinen ja esikoinenkin on vielä pieni joten olemme käyttäneet aikaa paljonkin keskustelemiseen siitä miten kotona saadaan lasta tuettu parhaiten.

No eipä tullut täältäkään mitään ehdotuksia mitä ei olisi jo käynyt läpi.. :) Mieskin jo hermostui kun sanoin että hän saa luvan hoitaa tämän homman! hormoonit taitaa jyllätä pahemman kerran :D

Yhteistyössä