Kasvatatko lapsestasi materialistia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja v:
no mut samoja ongelmia on varakkaillakin..
Jaa-a, monikohan varakas oikeasti joutuu turvautumaan unilääkkeisiin miettiäkseen, mistä huomiseksi ruokaa? Varakkailla on sitten ihan toisenlaiset syynsä kärsiä unettomuudesta, mutta onko niillä tekemistä sen varallisuuden kanssa vai olisiko syy kuitenkin jossain muussa kuin varallisuuden määrässä? Paitsi jos mennään sitten niihin rikkaisiin, jotka joutuvat pelkäämään lastensa kidnappausta ja lunnasvaatimuksia siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
no mut samoja ongelmia on varakkaillakin..
Jaa-a, monikohan varakas oikeasti joutuu turvautumaan unilääkkeisiin miettiäkseen, mistä huomiseksi ruokaa? Varakkailla on sitten ihan toisenlaiset syynsä kärsiä unettomuudesta, mutta onko niillä tekemistä sen varallisuuden kanssa vai olisiko syy kuitenkin jossain muussa kuin varallisuuden määrässä? Paitsi jos mennään sitten niihin rikkaisiin, jotka joutuvat pelkäämään lastensa kidnappausta ja lunnasvaatimuksia siitä.

on ihmisiä joita voi sanoa varakkaiksi mutta ovat tehneet valintoja lainojen tahi sijoitusten suhteen että tulevaisuus on silti epävarma.

Molemmat on koettu .... syvä köyhyys ja rikkaudet...molemmissa hyvät ja huonot puolensa....kun ei ole mitään ei ole mitään menetettävää tai toisaalta kun on niin sitä on mukava jakaa muille joilla ei ole.

on ihmisiä joita voi sanoa varakkaiksi mutta ovat tehneet valintoja lainojen tahi sijoitusten suhteen että tulevaisuus on silti epävarma.
Jos ajatellaan niin, että velkarahalla hankittu ja vielää maksamaton omaisuus on varallisuutta, niin toki silloin varakaskin voi joutua miettimään, selviääkö taloudellisesti vai ei. Jos siis sitä velkaa on enemmän kuin varallisuutta. Itse en kuitenkaan osaa laskea esim sitä osaa tästä asunnosta, joka vielä pankin on, omaksi varallisuudekseni. Mitä tulee sijoituksiin, niin sijoituksia tehdessähän ottaa aina tietoisen riskin siitä, että voi menettää jokaisen sijiottamansa sentin ja jos niin käy, tilanne on plus miinus nolla ja tuskin tarvitsee vielä kantaa huolta huomisesta ruuasta. Jos ne sijoitukset on tehty velkarahalla, tilanne on ihan sama kuin em asunnon kanssa. Velka ei mun mielestäni ole varallisuutta.

Toiselta keskustelupalstalta kopioin tuon alla olevan. Vanhemmat mammat säälivät nykyäitejä: Lue: (olen niin samaa mieltä, naurettavaa olla markkinamiesten talutushihnassa juokseva pelle, joka kasvattaa lapsensa samanlaiseksi)

Joulukalenteri 20? - itkettää kun lapseni ei ehtinyt saada!
Ei ole enää mitään tolkkua tässä lasten paaapomisessa. Hassataan rahaaa 20? joulukalenteriin jossa leluja. Joulunahan niitä leluja saadaan. Äidit itkee keskustelupalstoilla kun joku tietynmekkinen kalenteri on loppu. Lapsi itkee kun äiti lupasi. Joulun odotuksesta tulee katastrofi.

Meillä on kautta aiakin ollu itse tehty kalenteri jossa esim: tänään mennään pulkkamäkeen tai uimaan tms. Viikonloppuna karkkia piilotettu.

Titetnkin meidänkin lapset halusivat suklaakalenterin. Sanoin, että voi valita. Joko suklaakalenteri tai sitten se vanha oma. Ei molempia. Vanha on kelvannut tähän asti. Ett sillee.

NYKYAJAN VANHEMMAT MENEEE IHAN MARKKINAMIESTEN MUKAAN: EIVÄT AJATTELE OLLENKAAN OMLLA AIVOILLAAN , sanoo vähän vanhempi äiti.

Niin, ja myöhemmin lapseni ovat olleet ylpeitä että meillä on ihan oma kalenteri jota ei muilla.

Markkinamieste voitto!!!
Osallistu keskusteluun >

1. 18:35 Joulun Henki
Ihana idea tuollainen toimintakalenteri! Jos joskus saan omia mukuloita, otan kyllä käyttöön moisen. Kiva nähdä, että tällaista vielä jossain on kaiken tämän materiahässäkän keskellä. Oikein hyvää Joulun odotusta Sinulle!

2. 18:36 vm 61
Muistan omasta lapsuudesta, että sama joulukalenteri roikkui seinällä vuodesta toiseen. Oli sellainen hieno: kun narusta veti niin pukin kädet ja jalat heilui. Sama oli käytössä vielä kun kasvoimme isommiksi ja äidillä oli päivähoitolapsia.

3. 18:37 Lunki
Joulu on kauppiaiden ja lastenjuhla,turha on lapset "lelliä"pilalle ja ostaa kaikkea mitä he pyytävät.Kauppiaan paras myyntiaika on joulu eli tuskin kukaan haluaa että puhutaan vain kauppiaan-juhlasta,no paitsi kauppias itse.

4. 18:50
Samaa luin ja ihmettelin että kyllä on pienet murheet. Ei tartte vanhempien ihmetellä kohta että kun niille ei mikään riitä. Jotenkin käy sääli noita äitejä itkemässä tuolla keskustelupalstoilla joistain joulukalentereista.

. 18:50
Samaa luin ja ihmettelin että kyllä on pienet murheet. Ei tartte vanhempien ihmetellä kohta että kun niille ei mikään riitä. Jotenkin käy sääli noita äitejä itkemässä tuolla keskustelupalstoilla joistain joulukalentereista

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
:D ton on pakko olla vitsi. tai sitte sä et tajua vaikuttamisesta yhtään mitään :) (toivon ensimmäistä)

Ei todellakaan ole vitsi.. En mä ryntää ostaan jotain tuotetta, vain sen takia, että alitajunta käskee, koska olen tampoonimainoksen nähnyt jossain.

Mä oon pahoillani että tällanen naurattaa, ei ole mitään henkilökohtaista :) Noinhan me kaikki kuvitellaan!! Totuus on toinen, ja hyvin helposti testattavissa. Tutkimustietoa on myös hyvin paljon, kannattaa tutustua. (opit ehkä jotain myös itsestäsi?)

Millä sä osaisit kaupassa ostaa sen tampoonin jossa on paras vuotosuojaus jos markkinamies ei sitä sulle kerro että uus kehittyneempi on nyt markkinoilla. Käytät sitä samaa ohivuotavaa merkkiä maailman tappiin ihan vaan sen takia kun et tiedä muusta ja kärsit joka kuukausi (tosin viisas ostaa kuukupin).

Ei se markkinointi ole niin iso piru kuin annat ymmärtää. Niin ja mä olen tosiaan opiskellut markkinointia.

Sä et sitten oppinut niin paljoa kuin muut....

"Ootko kattunu ikinä esim. videoita, joissa näytetään miten pienillä kuvallisilla tai sanallisilla vihjeillä saadaan ihminen valitsemaan tiettyjä asioita? (usein sitä kutsutaan ajatustenluvuksi). Luuletko, että mainosmiehet ei tiedä noista asioista, paljon. Niin minkä takia sä haluat altistaa lapsesi sille, että joku manipuloi hänen mieltään tekemään jonkun valinnan toisen sijaan? Luotatko mainosmiehiin niin paljon, että annat heidän tehdä tämän valinnan sen sijaan että vaikka sinä auttaisit lasta tekemään oikean valinnan? ...luulitko, että tämä jää vaan sille tasolle haluaako lapsi sieltä bratzin vai barbien, ei se jää. Mainosten avulla opetetaan lapset tiettyyn kulutuskulttuuriin, ja elämisen kulttuuriin.

Mieti tätä hetki? "

Niin tai sit kysymys ei ole mun oppimisesta vaan näkökulmasta. En mäkään tykkää monista markkinoinnin kikoista ja tiedän kyllä miten homma toimii mutta kun se ei ole ihan niin mustavalkoista kuin annat ymmärtää.

Mutta jos esim. noita lelulehtiä ei tulis niin miten ne lapset vois tietää mitä voi pukilta toivoa vai pitäiskö raahata pitkin kauppoja valitsemassa. Ai niin mut eihän sit osteta lahjoja jos ei olla materialisteja, tehdään käpylehmiä ja veistetään puusta ukkoja.

No tuota, itse asiassa lapsen luovuus kehittyis paljon enemmän jos saisi itse kehitellä lelunsa eikä katsella hirvityksistä kuvia kuvastosta.

En usko, että lapsesta tulee materialisti. Vaikka hänellä onkin aika paljon kaikkea ja emme ajatelleet säästellä jatkossakaan. Emme kiellä juuri mitään kohtuullista pyyntöä. Kumpi tekee lapsesta materialistin; se, että hän saa laadukasta ja tyylikästä + oikeasti haluamaansa kun pyytää, vaiko että häneltä kielletään lähes kaikki ja pakotetaan leikkimään Veikko -vainaan aikaisilla leluilla. Pelit, lelut ja tietokone kehittävät lasta. Ne ovat myös virikkeitä. Me opetamme lastamme laatuun ja sitä kautta järkeviin kulutustottumuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:D ton on pakko olla vitsi. tai sitte sä et tajua vaikuttamisesta yhtään mitään :) (toivon ensimmäistä)

Ei todellakaan ole vitsi.. En mä ryntää ostaan jotain tuotetta, vain sen takia, että alitajunta käskee, koska olen tampoonimainoksen nähnyt jossain.

Mä oon pahoillani että tällanen naurattaa, ei ole mitään henkilökohtaista :) Noinhan me kaikki kuvitellaan!! Totuus on toinen, ja hyvin helposti testattavissa. Tutkimustietoa on myös hyvin paljon, kannattaa tutustua. (opit ehkä jotain myös itsestäsi?)

Millä sä osaisit kaupassa ostaa sen tampoonin jossa on paras vuotosuojaus jos markkinamies ei sitä sulle kerro että uus kehittyneempi on nyt markkinoilla. Käytät sitä samaa ohivuotavaa merkkiä maailman tappiin ihan vaan sen takia kun et tiedä muusta ja kärsit joka kuukausi (tosin viisas ostaa kuukupin).

Ei se markkinointi ole niin iso piru kuin annat ymmärtää. Niin ja mä olen tosiaan opiskellut markkinointia.

Sä et sitten oppinut niin paljoa kuin muut....

"Ootko kattunu ikinä esim. videoita, joissa näytetään miten pienillä kuvallisilla tai sanallisilla vihjeillä saadaan ihminen valitsemaan tiettyjä asioita? (usein sitä kutsutaan ajatustenluvuksi). Luuletko, että mainosmiehet ei tiedä noista asioista, paljon. Niin minkä takia sä haluat altistaa lapsesi sille, että joku manipuloi hänen mieltään tekemään jonkun valinnan toisen sijaan? Luotatko mainosmiehiin niin paljon, että annat heidän tehdä tämän valinnan sen sijaan että vaikka sinä auttaisit lasta tekemään oikean valinnan? ...luulitko, että tämä jää vaan sille tasolle haluaako lapsi sieltä bratzin vai barbien, ei se jää. Mainosten avulla opetetaan lapset tiettyyn kulutuskulttuuriin, ja elämisen kulttuuriin.

Mieti tätä hetki? "

Niin tai sit kysymys ei ole mun oppimisesta vaan näkökulmasta. En mäkään tykkää monista markkinoinnin kikoista ja tiedän kyllä miten homma toimii mutta kun se ei ole ihan niin mustavalkoista kuin annat ymmärtää.

Mutta jos esim. noita lelulehtiä ei tulis niin miten ne lapset vois tietää mitä voi pukilta toivoa vai pitäiskö raahata pitkin kauppoja valitsemassa. Ai niin mut eihän sit osteta lahjoja jos ei olla materialisteja, tehdään käpylehmiä ja veistetään puusta ukkoja.

No tuota, itse asiassa lapsen luovuus kehittyis paljon enemmän jos saisi itse kehitellä lelunsa eikä katsella hirvityksistä kuvia kuvastosta.

Niinkö? Ei todellakaan pidä kaikilta osin paikkaansa.

Poppinen, miksi mennään pahasti metsään jos saakin haluamansa eikä aina kielletä tai käsketä säästää ja ostaa itse?

No tuota, noita lapsia on aika paljon joille mikään ei merkitse mitään kun minkään eteen ei tarvitse tehdä mitään. Ihmiselle tulee tyhjä sisus. Ja sitä taas seuraava sukupolvi täyttää ostamalla.

no mun asunnon ja kesämökin arvo on n.300000 eikä mulla oo pätkääkään velkaa.. no jonkun mielestä mä oon köyhä :)

Oudompaa on, että näet tarpeelliseksi todistella varallisuuttas jossain 2+ nettipalstalla :D

Hmmm. Miten se sun mielestä on outoa? sinähän et tee muuta kuin todistelet itseäsi ja rahojasi täällä joka päivä. tuo toinen nikki on nikitön. Sunhan pitäisi ymmärtää oikein hyvin syy, miksi täällä kehuskelet? kerro? onko tyhjä ja mitäänsaamaton olo? etkö voi hyvin ? miksi pitää kehuskella tunnistetavasti täälä?

no mun asunnon ja kesämökin arvo on n.300000 eikä mulla oo pätkääkään velkaa.. no jonkun mielestä mä oon köyhä :)

Oudompaa on, että näet tarpeelliseksi todistella varallisuuttas jossain 2+ nettipalstalla :D

Hmmm. Miten se sun mielestä on outoa? sinähän et tee muuta kuin todistelet itseäsi ja rahojasi täällä joka päivä. tuo toinen nikki on nikitön. Sunhan pitäisi ymmärtää oikein hyvin syy, miksi täällä kehuskelet? kerro? onko tyhjä ja mitäänsaamaton olo? etkö voi hyvin ? miksi pitää kehuskella tunnistetavasti täälä?

Nimenomaan! Aivan samaa mieltä tuosta nimimerkistä.

"Minusta on ensinnäkin valheellista opettaa lapsi saamaan aina kaiken mitä haluaa, koska elämässä se ei tule olemaan niin. "

Eli saa tuta myös pettymyksen, joskin myöhemmin. Ehkä. Voihan olla että lapsi oppii myöhemminkin saamaan mitä haluaa?

"Siksi en pidä lapsille suunnatusta mainonnasta, koska sen alitajuinen viesti lapselle on se, että kun saa jonkun tavaran on onnellinen. "

No mutta kun ne sen heti saa niin huomaavat myös heti, ettei se teekään onnelliseksi. Ne jotka säästävät ja odottavat tulevat huomaamaan sen vasta sitten kun ovat saaneet säästettyä ja hankittua tavaran.

Ei muuten toimi noin.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mä en ymmärrä tuota vouhotusta että olis niin kauheaa olla materialisti. So what? Tää maailma ei pyöri jos ei kuluteta. Nähdään taas esim. tän tulevan laman merkit kun heti kaikki lopettaa ostamisen kun puhutaan lamasta ja kun ei tavaraa osteta joudutaan ihmisiä lomauttaan. Mun mielestä on oleellisempaa opettaa ne lapset ja nuoret miettiin niitä valintoja joita ne tekee ja opettaan kierrätystä ja jätteen lajittelua. Mutta tosiasia on että jos me ei kuluteta niin ei me myöskään syödä kun raha ei liiku.

komps!

Kauheempaa olisi olla köyhä tai pienituloinen kuin materialisti. :D

Miten niin?
Eikö köyhä voi olla onnellinen?

Varmasti köyhäkin voi olla onnellinen. Mutta niin voi materialistikin. Mutta tällä palstalla virallinen totuus on se, että köyhät ovat korkeamoraalisia ja onnellisia - muut elävät tyhjää, onnetonta ja merkityksetöntä elämää arvotyhjiössä.

No mutta, eikö se kuitenkin ole vähän noin? Jos on vähän tavaraa, on yleensä enemmän aikaa ihmisille ja luonnolle ja itselle? Sille yksinkertaiselle ja pienelle, joka on sitä oikeaa elämää? Ihastella leppäkerttua? Olla hiljaa ja kuunnelle hiljaisuutta?
Miten voi olla onnellinen, jos tuhoaa lastensa maapalloa ostamalla turhaa tavaraa, joka vie oikeasti mielettömästi aikaa ja tilaa?
Minusta se on tyhjyyden täyttämistä. Olet sisältä tyhjä, ja haluat täyttää jotakin.

Ja miten jolalkin voi ylipäänsä olla aikaa seurata pintamuotia ja miettiä koko ajan mitä nyt pitää olla?
Miten jää aikaa leipomiselle? Miten jää aikaa luonnon opiskelulle? MUsiikin opiskelulle? Kirjallisuudelle? Kauneudelle, museoille, taidegallerioille, ystäville, lapsille?
En ymmärrä. Ellämä on mielettömän lyhyt, enkä ehdi ehkä koskaan tehdä puoliakaan kaikesta jonka haluaisin, opiskella vielä monta uuttaa kieltä, harrastaa tiffanytöitä, tai jotain lasijuttua, kirjasto on täynnä kirjoja joita haluaisin vielä lukea.

En ymmärrä yksinkertaisesti. Miten jollain on aikaa kulkea kaupoiss aostelemassa ja täyttää ajatuksensa ja kotinsa ja kaappinsa turhilla vaatteilla ja tavaroilla, leluilla, astiolla, sisustuskrääsällä.

Jees. Kyllä minä vaan olen ehtinyt opiskella viittä kieltä ja tehdä vaikka mitä muutakin, vaikka shoppailemisessakin olen hyvä. Millaista kauneutta saankaan kokea koristautumalla ihanin vaattein ja ylellisin materiaalein. Kuinka tunnenkaan olevani taideteos, josta voin aina uusin meikkisävyin tehdä jälleen uuden variaation. Tämmöinen ilmentää mun pyrkimystäni kauneuteen siinä missä jotkin tiffanytyötkin, mutta ilmeisesti taiteen luominen itseään hiomalla on jotenkin pinnallisempaa ja vähäarvoisempaa? Kirjoja rakastan lukea myös, mulla onkin koko seinän mittainen kotikirjasto jota myös rakastan. Ja tykkään hioa kotikirjastoanikin yhä lähemmäs täydellisyyttä samoin kuin itseänikin, hankkimalla jotain uutta ja vielä parempaa ja poistamalla itselleni turhaksi käyneitä teoksia. Olen myös sillä tavalla vanhanaikainen, että pidän laadukasta kotikirjastoa kulttuurikodin merkkinä.

Mun mielestä on yhtä arvokasta hioa itseään ja pitää sitä taiteena kuin mikä tahansa muukin kauneus.
Mutta mielestäni on irvokasta, että 100-kg ihminen käy manikyyrissä, ostaa tonnilla vaatetta ym. kun terveellisen ja kauniin ihmisen saisi sillä, että lopettaisi ylenmääräisen kuluttamisen ja luonnon saastuttamisen. Söisi vähemmän, liikkuisi enemmän, autoilisivähemmän jne.
Jättäisi lapsillensakin jotain kulutettavaa.

ainakin yritän olla kasvattamatta. En mihinhään äärilaitaan mene kulutuksessa eli kuitenkin uudet vaatteet hankitaan ja kotoa löytyy viihde-elektroniikkaa, mutta on paljon asioita joita ilman pärjää ihan hyvin ja yritän opettaa että mainos on mainos ja joskus jotakin tuotetta kehutaan ja kehutaan jotta menisi kaupan, kun ei sen tuotteen hyvyys oikeasti siihen riitä. Merkkituotteita ei merkin vuoksi hankita eikä kännyköitä joka vuosi vaihdeta

Yhteistyössä