Kasvatatko lapsestasi materialistia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Minkä ikäiselle näytette esim. lelukuvastoja, mainoksia mitä tulee kotiin? Entä teevee mainoksia? Puhutaanko mainoksista kotona, puhutaanko miksi niitä on ja mihin niillä pyritään?
Tiedostatteko edes itse, kuinka paljon mainonta meihin vaikuttaa, (vaikka miten kuvittelisitte ettei se MINUUN vaikuta?)

Ajatuksia?

kyllä tulevat saamaan ainakin jonkun jutun semmoista, mikä on "muotia", haluan tai en.

Me ei ikinä saatu mitään, kn ne ei olleet "kunnon leluja". Siinäpäs mamma saa nyt pyörtyä kun tyttö saa Brätzin jouluna. (jos mammalta kysytään niin ne ovat vähintään saatanasta, kun ovat niin rumia epä-leluja)

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Eiköhän ne kasva ihanan materialistisiksi ilman kasvattamistakin :saint:
Äidin mussukat :heart:

ooksä ylpee siitä? onko susta ookoo a) olla kasvattamatta lapsia vai b) antaa niiden imeä ympäristöstä kaikki huonotkin vaikutukset? vai mitä....

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:
Kasvatin esikoisesta ja kuopus tulee hyvää matkaa perässä :ashamed:

Onko se susta hyvä arvo? Oletko siis tietoisesti tehnyt valinnan vai miksi?

Ei ole liiallisena hyvä arvo. Ei tehty tietosesti. Oli rahaa ja haluttiin vaan antaa "heti ja kaikki" ja nyt näkee teinissä tuloksen.

Ei ole liiallisena hyvä arvo. Ei tehty tietosesti. Oli rahaa ja haluttiin vaan antaa "heti ja kaikki" ja nyt näkee teinissä tuloksen.

Miks kuopus tulee kuitenkin perässä samalla tavalla, jos ootte tajunnu että pieleen meni? (enkä halua loukata, enkä aloituksellakaan sanoa että huonot vanhemmat tekee jotenkin, vaan herättää ihmisiä miettimään, miten paljon me ollaan ohjailtavissa. lapsista puhumattakaan.)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

ooksä ylpee siitä? onko susta ookoo a) olla kasvattamatta lapsia vai b) antaa niiden imeä ympäristöstä kaikki huonotkin vaikutukset? vai mitä....

Mä en ole tiukkapipo. En ajattele lasten menevän pilalle, vaikka he lelukuvastoja lukevatkin, ja ovat tietoisia siitä, mitkä lelut on nyt IN, ovat aika "merkkitietoisia". Eivät he kaikkea kuitenkaan halua, eivätkä saa kaikkea mitä haluavat. Tietävät, että fiksuinta on ostaa kirpputorilta, ja että omia leluja pitää käyttää nätisti, että ne kestävät. Jos jotain rikotaan tahallaan tai välinpitämättömyyttään, uutta ei saa.
Olen mä lapsistani ylpeä :xmas:

Mä ainakin pienenä selasin kaikki mainokset läpi ja katoin telkasta mainoksia..enkä ole mikään materialisti..Eiköhän se tule jostain ihan muualta kuin mainoksista tai tv:stä nuo tuollaiset "ominaisuudet".Eikä kaikkea voi etukäteen suunnitella.

Alkuperäinen kirjoittaja misStar:
Mä ainakin pienenä selasin kaikki mainokset läpi ja katoin telkasta mainoksia..enkä ole mikään materialisti..Eiköhän se tule jostain ihan muualta kuin mainoksista tai tv:stä nuo tuollaiset "ominaisuudet".Eikä kaikkea voi etukäteen suunnitella.

Mistä ne tulee?

kyllä ne selaa lelukuvastoja, mutta nytkin tehää pieniä vertailuja esimerkiksi. Jos lapsi bongaa kuvastosta jonkun huippukalliin jutun, samalla näytetään vaikka 3-4 muuta mieluista juttua mitä samalla hinnalla saa. Nuo on kyllä vielä niin pieniä, että saas nähä miten materialistisia lapsista tulee. Tällä talouden tilanteella tuskin.. tulevaisuutta kun ei voi tietää.

Mä en ymmärrä tuota vouhotusta että olis niin kauheaa olla materialisti. So what? Tää maailma ei pyöri jos ei kuluteta. Nähdään taas esim. tän tulevan laman merkit kun heti kaikki lopettaa ostamisen kun puhutaan lamasta ja kun ei tavaraa osteta joudutaan ihmisiä lomauttaan. Mun mielestä on oleellisempaa opettaa ne lapset ja nuoret miettiin niitä valintoja joita ne tekee ja opettaan kierrätystä ja jätteen lajittelua. Mutta tosiasia on että jos me ei kuluteta niin ei me myöskään syödä kun raha ei liiku.

Miks kuopus tulee kuitenkin perässä samalla tavalla, jos ootte tajunnu että pieleen meni? (enkä halua loukata, enkä aloituksellakaan sanoa että huonot vanhemmat tekee jotenkin, vaan herättää ihmisiä miettimään, miten paljon me ollaan ohjailtavissa. lapsista puhumattakaan.)

Hyvä kysymys :/ Ei aavistustakaan. Ehkä sitä opittua tapaa elää on vaikea katkaista. Toki pientä "hienosäätöä" yritän tehdä, mutta mutta....
Täytyy vaan kädet ristissä toivoa että eivät ole ihan pilalla. Tai etteivät mahdollisesti tipu kovin korkealta.....
Myönnetään että itsekin elin lapsuuden jossa sain suurinpiirtein kaiken mitä halusin ja nyt olen meidän perheessä se hannaaja ja pihi.
Mies taas elänyt köyhän lapsuuden ja luulen että haluaa nyt sitten antaa kaiken sen lapsilleen mitä ei itse koskaan saanut.... Tästä on puhuttu ja sieltä se jostain kumpuaa.
Ja tällä ostamisella lapsista on tehty jonkinluokan materialiseja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mä en ole tiukkapipo. En ajattele lasten menevän pilalle, vaikka he lelukuvastoja lukevatkin, ja ovat tietoisia siitä, mitkä lelut on nyt IN, ovat aika "merkkitietoisia". Eivät he kaikkea kuitenkaan halua, eivätkä saa kaikkea mitä haluavat. Tietävät, että fiksuinta on ostaa kirpputorilta, ja että omia leluja pitää käyttää nätisti, että ne kestävät. Jos jotain rikotaan tahallaan tai välinpitämättömyyttään, uutta ei saa.
Olen mä lapsistani ylpeä :xmas:

Oletko sellainen joka laittaa lapsensa kavereille leikkimään eikä koskaan pyydä vastavuoroisesti? Teillä käy vaan sun kaverit lapsineen, mutta omasi laitat mielelläsi päiväkotikavereille, naapureille ym mutta vastakutsua ei tule näille lastesi kavereile?

Vaikutat melkoisen röyhkeältä tyypiltä kirjoittelusi perusteella. Kuvittelet teidän olevan jotenkin erinomaisia vaikka oikeasti olette pintaliitäjämaterialisteja.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Mä en ymmärrä tuota vouhotusta että olis niin kauheaa olla materialisti. So what? Tää maailma ei pyöri jos ei kuluteta. Nähdään taas esim. tän tulevan laman merkit kun heti kaikki lopettaa ostamisen kun puhutaan lamasta ja kun ei tavaraa osteta joudutaan ihmisiä lomauttaan. Mun mielestä on oleellisempaa opettaa ne lapset ja nuoret miettiin niitä valintoja joita ne tekee ja opettaan kierrätystä ja jätteen lajittelua. Mutta tosiasia on että jos me ei kuluteta niin ei me myöskään syödä kun raha ei liiku.

Eikai kulutuksen lopettamisesta kukaan puhu. Vaan siitä, että kaupalliset tahot tekee valinnan meidän puolesta. Ei siis kuluteta sitä mitä tarvitaan tai halutaan, vaan sitä mitä joku muu on päättänyt meidän haluavan!! Jos aikuinenkaan mieli ei kovin helposti pysty huomaamaan manipulointia, niin miten sitten pieni? Et ehkä ymmärtäny pointtia.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:

Tuo on kyllä ihan höpöjuttua.
se ostaminen on vain ja ainoastaan paha asia.
Maailmassa on tällä hetkellä pieni määrä suuria firmoja ja kaikki rahat menevät kohta niihin samoihin taskuihin.
Suurin osa ihmisistä näkee nälkää, koska työt teeteään ilmaiseksi ja ympäristö tuhotaan sillä täysin turhan tavaran valmistamisella. NÄin menee viljelysmaa ja puhdas pohjavesi ja meret on jo hapettomia ja ilmakin saastunutta. Suurimpien kaupunkien yllä suuria saastepilviä, ja aurinko peitossa.

Yhteistyössä