Karppaus vs. Ruokaympyrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pitää olla pikkusen pläski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja dipt:
Onko joku sanonut että se olisi helpoin tai ainoa tapa? Ihmisillä on yleensä krppauksesta niin kummia luuloja että hohhoijaa. Sitten kitistään saarnaamisesta kun niitä luuloja oikoo. Mene syömään vaikka puolikas siivu low fat-kumijuustoa että rauhoittuisit. Varo kuitenkin, etteivät kalorit tule täyteen, iix!

Ainakin minulle on: suurin osa karppaajista, joiden kanssa olen epäonnekseni puhunut. Olen erittäin hyvin selvillä karppauksen periaatteista, ne vain eivät sovi siihen elämään jota haluan elää. Auta armias jos menen sanomaan karppisaarnaajalle, että minulle sopii toisenlainen ruokavalio paremmin. Heti tulee juuri tuollaisia kommentteja. "Et tiedä mitään karppauksesta, anna kun minä valistan!" "Mene luuseri mättämään perunaa ja banaania, minä menen syömään Ainoalla ja Oikealla Terveellisellä Tavalla!"

Ei-karppi ruokavalio ei muuten välttämättä tarkoita, että syö kevyttuotteita ja valmisruokaa, ja laskee neuroottisesti kaloreita. Kenenhän se pitäisi tutustua toisenlaisiin ruokavalioihin?

Jaaha, mikähän syömishäiriö rouvalla mahtaa olla? Oletko kuullut peruskulutuksesta? Tiesitkö, että jo pelkkä elintoimintojen ylläpito vaatii enemmän kaloreita kuin mitä syöt? Miksi vahingoitat itseäsi?

No syömishäiriö löytyy kyllä, tekee tiukkaa syödä niin paljon kuin pitäisi. Mut tuo ruokavalio mitä noudatin tehosi, eikä vahingoittanut mitään. Nyt on menossa vielä tiukempi ruokavalio ja hyvin pyyhkii :P

[QUOTE="vieras";23751481]Ainakin minulle on: suurin osa karppaajista, joiden kanssa olen epäonnekseni puhunut. Olen erittäin hyvin selvillä karppauksen periaatteista, ne vain eivät sovi siihen elämään jota haluan elää. Auta armias jos menen sanomaan karppisaarnaajalle, että minulle sopii toisenlainen ruokavalio paremmin. Heti tulee juuri tuollaisia kommentteja. "Et tiedä mitään karppauksesta, anna kun minä valistan!" "Mene luuseri mättämään perunaa ja banaania, minä menen syömään Ainoalla ja Oikealla Terveellisellä Tavalla!"

Ei-karppi ruokavalio ei muuten välttämättä tarkoita, että syö kevyttuotteita ja valmisruokaa, ja laskee neuroottisesti kaloreita. Kenenhän se pitäisi tutustua toisenlaisiin ruokavalioihin?[/QUOTE]

Se, että sinulla on jokin asenneongelma, ei ole minulta pois. Elä sinä elämää jota haluat elää, johon ei missään nimessä terveellinen ruoka sovi <3. Olen saanut kuulla virallisterveellisen ruokavalion puolesta kiihkoilijoilta niinkin järkeviä kommentteja kuin "ihminen tarvitsee sokeria", "mitä sä sit syöt jos et perunaa?" "ihminen ei saa kuituja ilman leipää" yms. Olen toki tutustunut ravitsemukseen yleisesti, juuri siksi karppaan. En tee höttöhiilareilla mitään, mieluummin syön kasviksia, proteiinia ja rasvaa jolloin turvotus ja suolistovaivat ovat tiessään.

No syömishäiriö löytyy kyllä, tekee tiukkaa syödä niin paljon kuin pitäisi. Mut tuo ruokavalio mitä noudatin tehosi, eikä vahingoittanut mitään. Nyt on menossa vielä tiukempi ruokavalio ja hyvin pyyhkii :P

En rehvastelisi mielisairaudella.. Toivottavasti heräät todellisuuteen viimeistään siinä vaiheessa kun luusto kituu osteoporoosin kourissa. Ei se ole sen arvoista.

Olen lähes samoissa mitoissa kuin sinä, eli 8 viikkoa sitten 162 cm 90 kg. Nyt 85kg ja tässä on ollut äitienpäivää ja vappua välissä ja pääsiäinenkin, muuten oilisi tippunut enemmänkin. Tavoite on myös tuo 65kg ja sealistinen tavoite varmaan tuossa vuoden päästä. Minä karppaan, mutta en hysteerisesti joka päivä, söin äitienpäiväkakkua ja vappuna munkin yms. mutta jos määrä on paljon, mulla tulee pää kipeäksi. Aamulla syön munia ja pekonia, päivällä pari hapankorppua majoneesilla ja tonnikalalla ja välipalaksi vaikka masikkarahkaa kuohukermaan tehtynä ja loraus oliiviöljyä mukaan. Illalla syön samaa ruokaa kuin muutkin, syön proteiinin salaatin kera, kun muilla on lisäksi pottua tai muuta. Illalla jos on nälkä, saatan ottaa samaa rahkaa kuin päivällä tai vaikkapa ruolta jäänyttä kanaleikettä tms. Kertaakaan ei ole ollut nälkä ja hyviä ei tee mieli että olisi pakko saada.

En rehvastelisi mielisairaudella.. Toivottavasti heräät todellisuuteen viimeistään siinä vaiheessa kun luusto kituu osteoporoosin kourissa. Ei se ole sen arvoista.

Kuule, eiköhän mun ruokavalio "parannu" siinä vaiheessa kun oon ylläpito vaiheessa :) Mitä rehvastelemista tässä on? :D Jos miettii vaikkapa ravitsemusterapeuttien suosittelemaa ruokavaliota painon pudotukseen niin se sisältää 1200kcal, monet sitäkin noudattaneet ilman ongelmia.

Kuule, eiköhän mun ruokavalio "parannu" siinä vaiheessa kun oon ylläpito vaiheessa :) Mitä rehvastelemista tässä on? :D Jos miettii vaikkapa ravitsemusterapeuttien suosittelemaa ruokavaliota painon pudotukseen niin se sisältää 1200kcal, monet sitäkin noudattaneet ilman ongelmia.

Ehkä, tai sitten pudotatkin vielä ihan pikkuisen, ja tuleehan sitä vähemmällä toimeen jne.. Ravitsemusterapeutit suosittelevat vähintään 1200kcal, koska sillä peruselintoiminnot vielä pärjäävät. Mutta lisää on syötävä jos meinaa yhtään liikkua. Mikähän ylläpitovaiheesi on? 1050 kcal?

Ehkä, tai sitten pudotatkin vielä ihan pikkuisen, ja tuleehan sitä vähemmällä toimeen jne.. Ravitsemusterapeutit suosittelevat vähintään 1200kcal, koska sillä peruselintoiminnot vielä pärjäävät. Mutta lisää on syötävä jos meinaa yhtään liikkua. Mikähän ylläpitovaiheesi on? 1050 kcal?

Itseasiassa laskin niin syön tällä hetkellä päivässä 1096 kcal (ainakin useimpina päivinä, joskus ei uppoa aamupala tai välipala kirveelläkään). Ylläpitovaiheessa sitten jonkin verran enemmän, en tiedä vielä.
Proteiini 113g, Hiilarit 109g, Rasva 22g.
Ja liikun joka päivä, joko teen kotitreenin (kyykyt ym) tai sitten käyn tunnin kävelylenkillä. Mulle tämä toimii, jollekkin toiselle ehkä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja dipt:
Se, että sinulla on jokin asenneongelma, ei ole minulta pois. Elä sinä elämää jota haluat elää, johon ei missään nimessä terveellinen ruoka sovi <3. Olen saanut kuulla virallisterveellisen ruokavalion puolesta kiihkoilijoilta niinkin järkeviä kommentteja kuin "ihminen tarvitsee sokeria", "mitä sä sit syöt jos et perunaa?" "ihminen ei saa kuituja ilman leipää" yms. Olen toki tutustunut ravitsemukseen yleisesti, juuri siksi karppaan. En tee höttöhiilareilla mitään, mieluummin syön kasviksia, proteiinia ja rasvaa jolloin turvotus ja suolistovaivat ovat tiessään.

Eli kaikki muut ruokavaliot paitsi karppaus kertovat syöjän asenneongelmasta? Maailma on siis täynnä täysin terveitä ja terveellisesti syöviä asenneongelmaisia ihmisiä. Se ei ole mikään ongelma minulle, mutta sinulle näköjään on.

Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta terveellisesti voi syödä karppaamattakin. Myös ei-karppaajat syövät kasviksia, proteiinia ja rasvaa. Yllättäen suurin osa ei myöskään kärsi turvotuksista ja/tai suolistovaivoista, toisin kuin ilmeisesti karppaajat ennen kuin löysivät itselleen sopivan ruokavalion. Ihmettelen myös kovasti karppaajien levittämiä valheita kuten esimerkiksi sitä, että leivällä ei lähde nälkä. En tiedä millaisia ilmasta tehtyjä leipiä karppaajat ovat syöneet, mutta kyllä ruisleipä ainakin minulta vie nälän. Se ei luonnollisestikaan korvaa ateriaa, mutta esimerkiksi välipalana se on oikein hyvä.

[QUOTE="vieras";23751775]Eli kaikki muut ruokavaliot paitsi karppaus kertovat syöjän asenneongelmasta? Maailma on siis täynnä täysin terveitä ja terveellisesti syöviä asenneongelmaisia ihmisiä. Se ei ole mikään ongelma minulle, mutta sinulle näköjään on.

Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta terveellisesti voi syödä karppaamattakin. Myös ei-karppaajat syövät kasviksia, proteiinia ja rasvaa. Yllättäen suurin osa ei myöskään kärsi turvotuksista ja/tai suolistovaivoista, toisin kuin ilmeisesti karppaajat ennen kuin löysivät itselleen sopivan ruokavalion. Ihmettelen myös kovasti karppaajien levittämiä valheita kuten esimerkiksi sitä, että leivällä ei lähde nälkä. En tiedä millaisia ilmasta tehtyjä leipiä karppaajat ovat syöneet, mutta kyllä ruisleipä ainakin minulta vie nälän. Se ei luonnollisestikaan korvaa ateriaa, mutta esimerkiksi välipalana se on oikein hyvä.[/QUOTE]

Sanoinko että kaikki? Kyllä joillain on ihan järjettömiä asennevammoja esimerkiksi karppausta tai vaikka kasvissyöntiä kohtaan, mutta ei kaikilla ole. Terveellisesti voi toki syödä, mutta totuus on että perunan tai pastan ravintoarvot ovat ala-arvoiset, joten eipä niitä kannata napaansa tunkea. Ei karppaaja valehtele sanoessaan noin leivästä. Hiilarit yleensäkään eivät pidä nälkää, proteiini ja rasva pitävät. Sen takia karppaaja ei tarvitse välipaloja. Yksinkertaista.

Mun aamupala lähenteli kaloreissa 1500. Mun mielestä on sairasta kituutella liian pienillä kaloreilla.... Oli ruokavalio mikä hyvänsä. Karppaus ei ole kituuttamista.

Itseasiassa laskin niin syön tällä hetkellä päivässä 1096 kcal (ainakin useimpina päivinä, joskus ei uppoa aamupala tai välipala kirveelläkään). Ylläpitovaiheessa sitten jonkin verran enemmän, en tiedä vielä.
Proteiini 113g, Hiilarit 109g, Rasva 22g.
Ja liikun joka päivä, joko teen kotitreenin (kyykyt ym) tai sitten käyn tunnin kävelylenkillä. Mulle tämä toimii, jollekkin toiselle ehkä ei.

Silti liian vähän. Saatko tuolla rasvamäärällä tarpeeksi hyviä rasvoja? Miksi vedät noin paljon proteiinia? Oletko ajatellut sitä, ettet voi jatkaa tuolla energiamäärällä loputtomiin, vaan jossain vaiheessa sinun on nostettava kalorimäärää. Juuri tämän takia kitudieetit eivät toimi.

Silti liian vähän. Saatko tuolla rasvamäärällä tarpeeksi hyviä rasvoja? Miksi vedät noin paljon proteiinia? Oletko ajatellut sitä, ettet voi jatkaa tuolla energiamäärällä loputtomiin, vaan jossain vaiheessa sinun on nostettava kalorimäärää. Juuri tämän takia kitudieetit eivät toimi.

Vedän omegat päälle. Oliiviöljyä mukana. Mä tiputin aiemmin 18kg ns. kitudieetillä eikä mitään ole tullut takaisin reilussa vuodessa :) Ja juu jossain vaiheessa pitää nostaa kalorimäärää mitä luultavammin, mutta en usko sen aiheuttavan ongelmia. Lihakset kaipaavat proteiinia.

[QUOTE="Helekutti";23751805]Mun aamupala lähenteli kaloreissa 1500. Mun mielestä on sairasta kituutella liian pienillä kaloreilla.... Oli ruokavalio mikä hyvänsä. Karppaus ei ole kituuttamista.[/QUOTE]

Ei se ole välttämättä kituuttamista.

Ei se ole välttämättä kituuttamista.
On se silti kituuttamista vaikkei se tuntuisi siltä. Ihmisen peruskulutuskin on monilla jo sen 1800 vaikkei tekisi muuta kuin makaisi sängyssä. Siihen päälle kaikki toiminta. Mun kulutus on laskureiden mukaan likempänä 3000 kcal kuin paria tonnia. Karpatessa tämän saa syödä täyteen, ja paino pysyy vakiona. Ruokakolmio-periaatteella en saanut syödä ikinä itseäni kylläiseksi, tai paino nousi jatkuvasti. Kalorit jäi silti tosi matalalle.

Vedän omegat päälle. Oliiviöljyä mukana. Mä tiputin aiemmin 18kg ns. kitudieetillä eikä mitään ole tullut takaisin reilussa vuodessa :) Ja juu jossain vaiheessa pitää nostaa kalorimäärää mitä luultavammin, mutta en usko sen aiheuttavan ongelmia. Lihakset kaipaavat proteiinia.

Eivät lihakset pysty määräänsä enempää sitä proteiinia käyttämään. Ihan turhaat kiskot tuollaisia määriä sitä kun tarve on n. 0,8 painokiloa kohti. Tutki hyvä ihminen vähän asioita, voit todella vahingoittaa itseäsi jos pitkään kituutat aliravinnolla. Miten elimistön vitamiinivarat? Syötkö tarpeeksi maitotuotteita? Tiesitkö, että maitorasva auttaa painonhallinnassa, joten kannattaa suosia rasvaisia maitotuotteita. Auttaa myös rasvaliukoisia vitamiineja imeytymään.

[QUOTE="Helekutti";23751877]On se silti kituuttamista vaikkei se tuntuisi siltä. Ihmisen peruskulutuskin on monilla jo sen 1800 vaikkei tekisi muuta kuin makaisi sängyssä. Siihen päälle kaikki toiminta. Mun kulutus on laskureiden mukaan likempänä 3000 kcal kuin paria tonnia. Karpatessa tämän saa syödä täyteen, ja paino pysyy vakiona. Ruokakolmio-periaatteella en saanut syödä ikinä itseäni kylläiseksi, tai paino nousi jatkuvasti. Kalorit jäi silti tosi matalalle.[/QUOTE]

Mulla taas ei onneks ole paino noussut pariin vuoteen, paitsi raskauden aikana. Mutta en ole koskaan syönytkään ruokakolmio-periaatteella. Jokainen syö siten mikä kropalle sopii :) Kyllä sen itse sitten tuntee mikä on hyväksi.

Eivät lihakset pysty määräänsä enempää sitä proteiinia käyttämään. Ihan turhaat kiskot tuollaisia määriä sitä kun tarve on n. 0,8 painokiloa kohti. Tutki hyvä ihminen vähän asioita, voit todella vahingoittaa itseäsi jos pitkään kituutat aliravinnolla. Miten elimistön vitamiinivarat? Syötkö tarpeeksi maitotuotteita? Tiesitkö, että maitorasva auttaa painonhallinnassa, joten kannattaa suosia rasvaisia maitotuotteita. Auttaa myös rasvaliukoisia vitamiineja imeytymään.

Aamupala:
kaurahiutale 45g
rasvaton raejuusto 100g
sokeroimaton mehukeitto 150g
Omega 3 2kpl

Lounas:
kana 100g tai kala 100g tai naudanliha 100g
vihanneksia vapaasti 200g
kananmunan valkuainen 50g tai rasvaton raejuusto 25g
oliiviöljy 5g

Välipala:
1 kpl Fast pro-FX lo-carb bar tai 40g Fast Dietmix tai 250g maitorahkaa + 100g
pakastemarjoja

Päivällinen:
riisi 40g tai pasta 40g tai peruna 170g
kana 100g tai kala 100g tai naudanliha 100g
vihanneksia vapaasti 200g
oliiviöljy 5g

Iltapala:
maitorahka 250g tai rasvaton raejuusto 150g
sokeroimaton mehukeitto 100g
vehnälese 10g
Omega 3 2kpl

Mulla taas ei onneks ole paino noussut pariin vuoteen, paitsi raskauden aikana. Mutta en ole koskaan syönytkään ruokakolmio-periaatteella. Jokainen syö siten mikä kropalle sopii :) Kyllä sen itse sitten tuntee mikä on hyväksi.

No aika guru olisitkin jos tuhannella kalorilla saisit vielä painonkin nousemaan. Tuo ei ole tervettä, millään mittarilla. Eikä kukaan ravitsemusterapeutti muuten suosittele 1200 kcal ruokavaliota, mullekin suositeltiin 1700 kcal. Aika kääpiö saa olla jotta peruskulutus olisi tuota luokkaa.

[QUOTE="Helekutti";23751893]No aika guru olisitkin jos tuhannella kalorilla saisit vielä painonkin nousemaan. Tuo ei ole tervettä, millään mittarilla. Eikä kukaan ravitsemusterapeutti muuten suosittele 1200 kcal ruokavaliota, mullekin suositeltiin 1700 kcal. Aika kääpiö saa olla jotta peruskulutus olisi tuota luokkaa.[/QUOTE]

EN mä ole vuosia ollut 1000 kalorilla :D 155cm olen, aika kääpiö siis ;P

Yhteistyössä