karppaajien tsemppiketju

  • Viestiketjun aloittaja pepperoni
  • Ensimmäinen viesti
Hei sari1968, se on oikeastaan itsestä kiinni lasketko vai et. Jotkut vannoo laskemisen nimeen, toiset eivät pidä sillä niin väliä.
Itse ensiksi menin vaan mutulla, mutta kun alkoi tuntua ettei paino lähde tippuu, pistin laskien. Ihan tarkastaakseni että rasvoja tulee tarpeeksi ja hiilihydraatit on minimissä.
Mä huomasin että nopeiten mulla paino lähti tippuu kun rasvoja tuli 100-120 g, proteiinia 80-90 g ja hiilihydraattia sitten alle 40 g.
Nyt oon hetken menny mutulla, alkuun sekin meni ok, mutta nyt tuntuu että tulee lipsuttua hiukan. Oonkin miettinyt että tää viikko armonaikaa itsellä ja jos ei mitään tunnut tapahtuvan, otan vihon ja kynän jälleen käyttöön ja merkkaan kaikki mitä syön ja lasken miten menee.
 
Hoohh... Jos vielä tähänkin ketjuun - kun tähän lopultakin löysin! - saa urputtaa, että ihan mölli tämä palstauudistus! Kiitos!

Siis nyt jos joku kaipaisi totaalista ketoosilinjaa heti, niin lähtisin mielelläni kaveriksi! Eli alkuun tällä viikolla ja sitten tavoite on kokeilla ketoositilaa sen verran kauan, että tulisi tutuksi se, miten ihana ja autuas olotila se onkaan. En ole nimittäin kahden ketoosikokemukseni aikana vielä päässyt niin pitkälle, että tietäisin siitä...

Ja jos voisitte kaikki, jotka käytte tätä lukemassa, myös nostaa ketjun joka kerran, tai sitten laittaa tähän ketjuun hakuohjeet, jos jokin haku alkaa toimia... Olisi kiva.
 
Ooo
Hei sari1968, hommaa ihmeessa keittokirja, mieluiten kirjoja. Heikkilän kirjat on helppolukuisia ja tekee homman ymmärrettäväksi muutenkin kuin vain painonpudotusmielessä (siis myös terveys). Monelle varmaan tuo sunflower20:n tyylinen linja on hyvä, kai täsmällisesti oikea löytyy kokeilemalla. Joku totesi, että proteiinit on aika hyvä pitää samassa kuin paino (esim. 80kg=80g). Itse en ole ollut lainkaan ketoosilinjalla, vaikka on saattanut sinne joskus lipsahtaa vahingossa hetkeksi. Se ei ole kaikille tarpeen.
 
Huomenta.

Aloitin tänään vihdoin kauan suunnittelemani hiilarien vähennyksen, joten ajattelin tulla tänne sanomaan hei. Mulla oli suklaa pitkään karppaamisen suuri kompastuskivi, jonka takia en ole onnistunut vielä pysymään karppilinjalla. Nyt olen ollut yli viisi kuukautta täysin ilman suklaata, joten seuraavana olisi tähtäimessä muidenkin höttöjen karsiminen ruokavaliosta.

En ole vielä varma, yritänkö ketoosia ja tavoittelenko painonpudotusta itsessään, vai pidänkö vain sellaista terveystavoittelulinjaa. Katson nyt ensin, miltä tämä tuntuu ihan fiilistelypohjalta. Olen kuitenkin aikaisemmin karpannut ihan kirja kädessä sekä pätevän mentorin opastuksella, joten luulen hallitsevani perusjutut edes suuntaa-antavasti.

Että terve vaan kaikille. =)
 
Maanantai vilkutus kaikille, uusille ja vanhoille :wave:

Mulla nyt menossa tiukat viikot, eli pyrin ketoosiin. Aloitin jo eilen. Tai no, söin aamulla yhden ruispalan puolikkaan.... muuten tosi karpisti. Tänään meni aamulla kahvia ja juustoa. Välipalaksi pari lusikallista pähkinävoita ja Lounaaksi söin salaattia jossa fetaa ja aurinkokuivattuja tomaatteja. Tomaatit olisi pitänyt jättää pois, mutta en voinut vastustaa kiusausta.. ja olen heti maanantain kunniaksi repsahtanut kola juomiin kans... pari pienta pulloa pepsimaxiameni töiden lomassa :ashamed:

Laittakaa kaikki (kirjautuneet ) tämä seurattavien joukkoon niin löydätte helposti ketjun. :D
 
sari1968, millaiselle karppauslinjalle sä oot ajatellut lähteä? Siis sallitko itsellesi enemmän hiilareita vai pyritkö niukkaan linjaan? Siitä puhutaan että on hyväkarppaus jossa päivittäinen HH saa olla paljonkin, about 100 g ja sitten täysin vastakohta ketoosi jossa hh jätetään melkein nolliin eli niin vähän kuin mahdollista.
Jos sä hyväkarppaat niin sitten toi kaurapuuro varmaan on ok, mutta ehdottaisin kuitenkin siirtyväsi johonkin ruispuuroon ym. Mutta mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle. Kokeilemalla löytyy.

Proteiinin määrästä mä olen lukenut kanssa sen, että 1g painokiloa kohti. Mutta se ei kuitenkaan ole aivan absoluuttinen totuus eli proteiinia ei niin tarkkaan kannata laskea kuin just hiilareita.

Onko sulla esim. painonpudotus haaveena kuten mulla? Mä olen tähän mennessä kokeillut kaikki mahdolliset, painonvartijoiden pisteistä, nutrilettiin ym. Mutta aina oli se turvotus. Kun sitten jäi peruna, pasta ja jauhot pois, lähti turvotuskin. Ja ilmavaivat jäi pois, ja vatsa toimii tosi moitteettomasti.

Moikka munkin puolesta kaikille uusille (itekin aika tuore kasvo) ja vanhoille. Olen vaan vaivihkaa saapunut palstalle sen suuremmin itseäni esitellyt ensiksi!
 
Vielä kommentoin liikunta asiaan pikaisesti..... Mä olin koko kesän ketoosissa ja kävin salilla pari kertaa viikossa. Lisäksi kävin reippailla kävelyillä. Ei lähtenyt taju tai tullut mitenkään outoja tuntemuksia. Yksi tuttu syö puuroa aamulla jos on menossa salille. Ja olen kuullut suosituksesta että jos harrastaa (raskasta ) liikuntaa niin olisi hyvä syödä vähän enemmän hiilareita. Esim hedelmä tms ennen suoritusta. Mutta jokainen varmaan löytää sen oman tapansa liikkua ja syödä kokeilemalla. :D
 
Vielä kommentoin liikunta asiaan pikaisesti..... Mä olin koko kesän ketoosissa ja kävin salilla pari kertaa viikossa. Lisäksi kävin reippailla kävelyillä. Ei lähtenyt taju tai tullut mitenkään outoja tuntemuksia. Yksi tuttu syö puuroa aamulla jos on menossa salille. Ja olen kuullut suosituksesta että jos harrastaa (raskasta ) liikuntaa niin olisi hyvä syödä vähän enemmän hiilareita. Esim hedelmä tms ennen suoritusta. Mutta jokainen varmaan löytää sen oman tapansa liikkua ja syödä kokeilemalla. :D
Tämä olikin hyvä pointti. Mä en silloin juurikaan liikkunut, kun edellisen kerran karppasin, niin en joutunut miettimään tällaisia. Tuo täytyykin muistaa ottaa huomioon, kun nyt käyn salilla. Huomenna se sitten selviää, miltä tuntuu ja mitä tarvitsee. =)
 
Jes,tämä ketju löytyi!En tään uudistuksen jälkeen ole tätä löytänyt haulla,mut nyt sattui silmään.
Mulla paino junnaa.Viikon on pysytelly samassa lukemassa ja aattelin et "mässypäivä" antais potkun peffalle tuolle junnaukselle.Tänään oon ihan huolella vetäny rasvaa,tais olla 240g päivän saldo,eli tuplat normaaliin verratuna,hiilarit pysyny kuitenkin 50g tuntumassa.
Jospa se tästä taas lähtis putoamaan... :whistle:
 
karppikatt
Tänään aloitin sitten ketoilun. Toivottavasti tällä kertaa pysyn tässä vähän aikaa! Kiinteytystä ja rasvanpolttoa siis haen, en painonpudotusta. Milloin huomaa että on päässyt ketoosiin ja kuinka kauan siinä kestää? Vielä ei oo mitään tuntemuksia...

Treenit sujuu mulla hyvin vähilläkin hiilareilla ja treenaan 5-6 kertaa viikossa.
 
Tänään aloitin sitten ketoilun. Toivottavasti tällä kertaa pysyn tässä vähän aikaa! Kiinteytystä ja rasvanpolttoa siis haen, en painonpudotusta. Milloin huomaa että on päässyt ketoosiin ja kuinka kauan siinä kestää? Vielä ei oo mitään tuntemuksia...

Treenit sujuu mulla hyvin vähilläkin hiilareilla ja treenaan 5-6 kertaa viikossa.
Kestää kokemukseni mukaan vajaat kolme vuorokautta minimihiilareilla (noin 20 g tai vähän yli, lienee yksilöllistäkin). Huomaat sen ainakin omituisesta, imeläntunkkaisesta hajusta hengityksessäsi.

Aloitan tosissani vähillä hiilareilla huomisaamusta, tänään olen vielä syönyt marjoja. Eli torstaina sitten ehkä odottelen ketoosia.
 
Tänään 4. päivä mahdollisimman vähillä hiilareilla mitään laskematta ja erehdyin käymään vaa'alla = paino tasan sama kuin aloittaessani. :kieh: Vatsa voi kylläkin paljon paremmin eli siinä on jo syy jatkaa tällä linjalla. Tälle aamua ehdin jo pohtia, pitäisikö kuitenkin aloittaa laskeminen, mutta päädyin jatkamaan edelleen laskematta...
 
Palle W
Hei! Minä en laske enkä punnitse, mulla takana syömishäiriöhistoriaa joten en halua alkaa natsiksi omien ruokieni suhteen :) syön sen mitä syön ja kun nälkä lähtee, lopetan.

Monesti syömishäiriöisille suositellaan syömään ihan tavallista ruokaa, ja mikään ei ole kiellettyä. Itse huomaan hiilareitten kuitenkin vaikuttavan mielialaani ja energisyyteeni, siksi karppaan.
 
sari1968, millaiselle karppauslinjalle sä oot ajatellut lähteä? Siis sallitko itsellesi enemmän hiilareita vai pyritkö niukkaan linjaan? Siitä puhutaan että on hyväkarppaus jossa päivittäinen HH saa olla paljonkin, about 100 g ja sitten täysin vastakohta ketoosi jossa hh jätetään melkein nolliin eli niin vähän kuin mahdollista.
Jos sä hyväkarppaat niin sitten toi kaurapuuro varmaan on ok, mutta ehdottaisin kuitenkin siirtyväsi johonkin ruispuuroon ym. Mutta mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle. Kokeilemalla löytyy.

Proteiinin määrästä mä olen lukenut kanssa sen, että 1g painokiloa kohti. Mutta se ei kuitenkaan ole aivan absoluuttinen totuus eli proteiinia ei niin tarkkaan kannata laskea kuin just hiilareita.

Onko sulla esim. painonpudotus haaveena kuten mulla? Mä olen tähän mennessä kokeillut kaikki mahdolliset, painonvartijoiden pisteistä, nutrilettiin ym. Mutta aina oli se turvotus. Kun sitten jäi peruna, pasta ja jauhot pois, lähti turvotuskin. Ja ilmavaivat jäi pois, ja vatsa toimii tosi moitteettomasti.

Moikka munkin puolesta kaikille uusille (itekin aika tuore kasvo) ja vanhoille. Olen vaan vaivihkaa saapunut palstalle sen suuremmin itseäni esitellyt ensiksi!
Joo, painonpudotushan tässä olis tarkoituksena, 99 kg tällä hetkellä painan.:( Jostain netistä luin että hh/ 5 g elopainokilokohden olis hyvä määrä, tuo määrä mulla tuntuu olevan paljon. Pyrin tietenkin syömään niin vähän kuin mahdollista nälkää tuntematta.Kaurapuuro on mun elämä, ilman sitä ei aamu käynnisty:( Mitä sä sitten syöt aamupalaksi?
 
Hei sari1968, en nyt jaksa lainailla noita, mutta kyselit mitä mä sitten syön aamupalaksi.
Mulle on vakiintunut joku kananmunahässäkkä=munakas aamupalaksi. Yleensä se on 3 kananmunaa, jotain lihaa, purjoa, paprikaa, juustoa sekaisin.
Viikonloppuisin jaksan väsätä sieltä karppaus.infon sivuilta napatun reseptin mukaan aamiaismöttösiä. Eli munakas uunissa muffinsivuoissa. Maistuvat myös kylmänä.
Ja teen smootheja eli turkkilaista jogurttia, kuohukermaa ja pakastemarjoja sekaisin. Ja joskus laitan sinne makeutusjauhetta.

Ehdotan sulle kuitenkin, että nopeiten sä saat painon tippumaan, toki siis nesteet sieltä lähtee ekaks, mutta kuitenkin että alkuun 1-2 vko vedät ihan ketoosiin. Hiilarit niin minimiin kuin mahdollista, ja nekin hiilarit vihanneksista ja marjoista mitä tulee. Mulle tuli päänsärky kolmantena päivänä ja ahdistus, väsymys, mutta viidentenä päivänä se loppui. Ja ekan viikon aikana paino tippui hurjasti ja turvotus jäi. Sitten kun oot kahden viikon jälkeen huomannut olossa eroa, voit lisätä hiilareita ja (mulla ainakin) kroppa kertoo mikä hiilari on hyvä ja mikä paha. Ja määrä mitä kannattaa syödä varmaan tuleekin sitten siitä miten se paino lähtee tippuu. Kun jumittaa muuta suhteita, vähennä hiilaria, nosta rasvan käyttöä. Esim mä olen joskus oikeasti lusikalle vetänyt oliiviöljyä kun tuntuu ettei ruokiin mahdu enempää rasvaa ja kuitenkin tarvis lisää....
Se yli 100 g päivässä on paljon. Alkuun vedin aivan liian vähän pannulle rasvaa kun aloin paistaa, mutta rohkeus kasvoi käyttää huoletta sitä rasvaa ja olo on parempi. Tietty täytyy muistaa vihannekset ettei kaikki vitamiinit jää.
 
kaalimaan vartija ejk
Mä en syö oikeastaan koskaan aamupalaa, mutta jos syön niin lidlin kreikkalaista jogurttia tai ihan vaan juustoa. Atkinsin patukat menee myös hyvin vaikka aamupalaksi. Smoothiet kuulostaa hyviltä mutta ketoosissa en voi syödä enää kovin paljon marjoja tai hedelmiä kun mulla tulee hiilarit aika täyteen jo kasviksista. Mutta toki joskus herkuttelen marjoilla, valikoidusti ja suunnitellusti. :D
 
Onneton ketokarppi
Mikäs teillä on ollut ekan kuukauden saldo painonpudotuksen suhteen? Ja lähtöpaino ois kiva tietää. Mä täällä edelleen ahdistelen itseni kanssa, lähtöpaino 105.8 ja nyt kun oon kuukauden ketokarpannut, saldo on -2.8kg. Ei jaksa naurattaa, vieläkään. Plaah.
 
kaalimaan vartija ejk
Mä en enää muista miten paljon multa lähti ekana kuukautena, mutta lähtö toukokuun alussa oli 75kg ja heinäkuun puoleen väliin mennessä paino oli pudonnut 66kiloon. Nyt tauon jälkeen yritän saada taas painoa putoamaan. Nopeesti laskettuna multa tippui painoa kuukaudessa keskimäärin 3,5kg. Aluksi tietenkin lähti nestettä....
Mutta mä olin kyllä tosi tiukalla linjalla. Laskin todella tarkkaan paljonko hiilareita tuli päivässä enkä lipsunut yhtään vaikka oli juhlia ja ihania tarjottavia tarjolla. Itsekin leivoin lapsille ja juhliin. Sallin itselleni ylellisyytenä vain purkkaa pari tyynyä päivässä ja pari sauna light siideriä joista myös laskin hiilarit.... Saa nähdä saanko uudestaan yhtä kovan draivin päälle, vai meneekö nyt löysemmillä ranteilla....
 

Yhteistyössä