karppaajien tsemppiketju

• Viestiketjun aloittaja pepperoni
  • Ensimmäinen viesti
Onneton ketokarppi ihmeissään
Mä oon viettänyt taas päivän karppifoorumilla.. ja pieni pää on ihan pyörällä. Kun nyt en sitten enää tiedä, mitenkä nuo makrot pitäis oikeasti olla että tehokkaimmin laihtuis? Tiedän sen, että prodea 1-1,5g/normipainokilo. Mutta sitten taas Atkinsin induktiossa käsketään kiskomaan puol kiloa proderuokaa.. Siitähän tulee kevyesti enemmänkin prodea. Ja nyt sitten kun ajattelin että pidän prodet jossain 80g tienoilla per päivä, niin foorumilla lukee useeseen otteeseen että se on liian vähän ja se voi aiheuttaa painonnousua. :O

Siis mitähä? Mitenkä mun pitäis oikeasti syödä, että nämä ikiläskit sulais pois? Tän päivän makrojakauma on ollu hh4%, prot 20% ja rasvaa 80%, kcal vähän alle 1800. Että eikö tääkään nyt sitten ole oikein?

viiras
Mä oon nyt pitkän aikaa syöny varmaan ihan liian vähän, ei tipu paino.
Aamupala: Yksi voissa paistettu muna ja reilusti kurkkua
Lounas: Vissyä, muutama metukkaviipale
Päivällinen: Lihat kahdesta ravusta (siis todella hurjasti... not!) ja fetasalaattia
Iltapala: Kourallinen suolapähkinöitä, iso pala kurkkua ja yksi tomaatti

Nälkä mulla ei ole, tänään tosin vähän koskenut päätä, kun ruokailuvälit oli todella pitkät ja annokset hyvin pieniä.

Ooo
Viiraan ruokalista vaikuttaa ainakin tosi mitättömältä, eli siinä varmaan se vika. Tuo on varmaan lähempänä kituutuslaihdutusta kuin karppausta (?). Eikä varmaan tunnu kauhean hyvältä, vai? Itse olen huono laskemaan mitään arvoja, posentteja, makroja, kaloreita, mutta ehkä sellainen on hyväksi jos homma ei toimi. Ja se asian "opiskelu", että tietää mitä tekee ja miksi. Karppaus on varmaan sellainen niin pop juttu, että moni lähtee sitä tekemään lukematta siitä ensin mitään. Tämä nyt ei ole viiraalle tarkoitettu kommentti, vaan yleistä pohdintaa, kun vaikuttaa, että moni tekee asian jotenkin niin väärin.

Itselläkin alkoi aamu melko kehnosti, kun ei inspiroinut oikein mikään ja kiireessä söin vain yhden eilen keitetyn munan ja kupin teetä. Nyt onkin nälkä, mut onneksi ruokalassa odottaa joku keittäjän tekemä ihanuus. Mä olen varmaan hehkuttanut ennenkin, mutta oikeasti työpaikkaruokalassa keittiö tekee kolmelle erikseen hiilarittoman lounaan! Pitäisi jotenkin muistaa kiittää jouluna ja muutenkin erityisesti!

Eilen ruokana kanaa kermassa ja sinihome-koskenlaskijassa parsakaalin kera. Jälkkäriksi jädekoneella kokeiltu vaniljajäätelö, jossa mansikka-valkosuklaarouhetta :p

Onneton ketokarppi
Ooo, teillähän on työpaikalla aivan mielettömän hyvin asiat! Vau! :)

Mulla on tänään kokkausinspis :D Ajattelin leipoa pakkaseen juustoleipiä ja sitten meinasin kokeilla foorumilla mainostettua tacopiirasta. Ruuaksi ajattelin tehdä (aiemmasta listasta poiketen) venäläisiä kaalipihvejä ja lisukkeeksi smetanassa haudutettuja punasipuleita. Ehkäpä teen myös pakastimeen valmiiksi kukkis-jauhelihavuokaa.. *lähtee keittiötä kohden*

:D

Ooo
Voi hitsi, mäkin haluan kotiin rauhassa kokkailemaan. Jotenkin kotiin tullessa revitään joka suuntaan, tai lähinnä ton yhden taaperon suuntaan, mutta olisi kaikenlaista muutakin. Mm. 11 kuutiota klpapia odottelee liiteriin sisäänheittoa. Sen voisi tietysti ottaa urheiluna, mutta kun ei meinaa sinne pihalle ehtiä :(
Työlounas: "jauhelihamössöä"; siis vaikuti olevan kermaa, sipulia, aurinkokuivattuja tomaatteja ja jalopenoja ainakin. Ja juustokuorrutus :p Normiruokana kun oli jauheliha-perunasoselaatikkoa. Lisukkeeksi salaattia ja porkkanaraastetta. Ja puhun nyt vielä siitä parjatusta kouluruokailusta :eek:

Elena
Moikka :)
Minäkin aloin karppaamaan, tai no olen ollut Atkinsin induktiolla, maanantaista lähtien. On lähtenyt 2 kg nyt parissa päivässä.

Noista makroista, sellaisen jutun bongasin, että pitäis syödä oman painonsa grammoina protskuja. Eli mä syön 65 g. Se on oikeesti aika paljon, kun ajattelee, että 2 kananmunaa = 15 g, tai 100 g kinkkua on 15 g. Tuon olen sitten jakanut neljään, ja sitten otan vaikka kanaa tai jotain illalla, jos nälkä ja mieliteot vaivaa ennen nukkumaanmenoa. Olo on hyvä näin.

Hiilarit olen pitänyt alhaalla, kuten induktiossa kuuluu, eli alle 20 hh. Vaikka siihenkin mahtuu aika paljon salaattia ja sallittuja kasviksia. Eilen kyllä repsahdin kaupungilla, kun tuli ihan karmea nälkä, ja ostin pussin cashew-pähkinöitä, jotka vetelin nassuun. Nälkä lähti tosi hyvin! Mutta hiilareita tuli 15... Never mind. Atkins itsekin suosittelee pähkinöitä makean nälkään, ja se todellakin toimii! :)

Rasvaa en ole mittaillut, vaikka ehkä pitäis lisätä, koska en ole käynyt vessassa.. you know what. Pitäis ehkä lisätä kuitua jotenkin. Rasvasta vielä, että paistan kaiken öljyssä, ja voissa, ja lisään oliiviöljyä salaatteihin, ja käytän reilusti majoneesia. Vaikka siinäkin on hiilareita.

Minä olen ihan innoissani tän kanssa, koska olen aina ollut sokeririippuvainen, ilmavaivat ja turvotus ovat vaivanneet. Nyt ei mitään noista. Ei tee sokeria mieli, ei väsytä... Päähän koskee vähän, mutta yritän lisätä vettä.

Onneton ketokarppi
Ooo, mullon kesäloman viimeiset päivät menossa joten on aikaa hyödyntää inspiksiä ;) Juustoleipäset on nyt uuniin menossa, seuraavaksi tacopiiraan kimppuun :D

Elena, mitä oon nyt viimetunteina lueskellut eri lähteitä, niin painonpudotusvaiheessa ainakin prodet pitäis olla vähintään se sata. Sitten kun on lähempänä normipainoa niin on eri juttu. Toinen versio on se, että prodemäärän pitäis olla nykyisen painon määrä.. Hienoa että sulla on lähtenyt hyvin käyntiin :) Suosittelen karppifoorumia, sieltä ja täältäkin saa vertaistukea ja jos oot viestejäni seuraillut niin se on ollut kultaakin kalliimpaa ;) Mulla menossa 19. päivä :)

Ja nyt takas keittiöön kokkailujen maailmaan :D

Elena
Alkuperäinen kirjoittaja Onneton ketokarppi:
Elena, mitä oon nyt viimetunteina lueskellut eri lähteitä, niin painonpudotusvaiheessa ainakin prodet pitäis olla vähintään se sata. Sitten kun on lähempänä normipainoa niin on eri juttu. Toinen versio on se, että prodemäärän pitäis olla nykyisen painon määrä.. Hienoa että sulla on lähtenyt hyvin käyntiin :) Suosittelen karppifoorumia, sieltä ja täältäkin saa vertaistukea ja jos oot viestejäni seuraillut niin se on ollut kultaakin kalliimpaa ;) Mulla menossa 19. päivä :)

Ja nyt takas keittiöön kokkailujen maailmaan :D
Juu, olen viettänyt useamman illan karppi.infossa. Tietoa on vaan ihan älytön määrä, joten sitä pitää kokeilla mikä sopii omalle keholle parhaiten ja siitä sitten. Jokainen antaa eri ohjeita, ja eri tyylejä on... no tiedät itsekin.

Ja tulen vastedeskin tänne lukemaan.

Kokkailu on kyllä kivaa, paljon innostavampaa kuin tavallinen laihdutusdieetti. :)

Ooo
Onko toi tacopiirakan ohje tuolta karppipalstalta, sellainen mihin tulee noita heraproteiineja tms. siihen taikinaan? Mä en ole niitä koskaan käyttänyt, vaikka moni taitaa käyttää? Mites te?
Ostin muuten sellaista ksantaania, jonka pitäisi auttaa saamaan sitkoa leivonnaisiin. Oli päähänpisto-ostos, mutta jospa psylliumin kanssa saisi jotkut leipomukset/pitsaphjat paremmiksi. Onko jollain kokemusta?

Onneton ketokarppi
http://jussi.karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=2&t=45789
Tuossa ketjussa olevan ohjeen mukaan tein. Ei tähän mitään heraproteiineja tai muita "hienouksia" tule. Mä pidättäydyn kokkauksessani ihan tavisaineissa ;) Psylliumia tosin ostin kaappiini kerran, mutta en ole käyttänyt kertaakaan.. Ei kun taisin mä mantelileipiin sitä laittaa, mutta enpä huomannut eroa.

Hmm.. mitähän sitä sitten tekis.. kaalipihvit on vielä teon päällä, mutta tuota kaalia pitäis jonnekin vielä tunkea.. löytyisköhän jotain ihanaa reseptiä jollekin kaalilisukkeelle..? *poistuu surffaamaan ihania reseptejä*

Onneton ketokarppi
Nams. Päivän kokkailut on kokkailtu, kesäkurpitsalasagne on vielä uunissa. Tacopiirakka oli hyvää, suosittelen kokeilemaan. Mutta aivan järjettömän hyviä oli venäläiset kaalipihvit, siis oih! Lapsetkin tykkäs, tosin se poppoo tykkää kaikesta karppiruuasta mitä mä teen :D
Ohessa kokeilun arvoinen resepti karppikavereille:

Venäläiset kaalipihvit (4:lle)

350g hienonnettua valkokaalia
Suolaa
600g naudan jauhelihaa
Pini sipuli
1 prk smetanaa (120g)
1 valkosipulin kynsi
Jauhettua mustapippuria
1 muna
Vettä

Hauduta kaali vähässä suolatussa vedessä pehmeäksi ja soseuta sauvasekoittimella. Sekoita jauheliha, kaali, hienonnettu sipuli, smetana, murskattua valkosipulinkynsi, pippuri ja muna taikinaksi. Muotoile pihveiksi ja paista pannulla tai uunissa.
(p7, r10, hh5 360kcal)
Mä tein tupla-annoksen ja sain siitä 17 pihviä.. Eli oletan että tuo yks annos on kaks pihviä. Hyviä olivat. Suolaa laitoin vielä jauhelihataikinaan, mutta ois kyllä pärjännyt ilmankin. Laiskana paistoin pellillä uunissa, pannulla ois varmaan tullut vielä maukkaampia.

O.K.
Hups, tulipahan yllä puhuttua höpöjä.. tein kylläkin ihan yksinkertaisen ohjeen (paitsi että jauhelihaa 750g ja vähän lisää kaalia, muuten ohjeen mukaan), pihvejä kyllä sain sen 17. Eli yks annos ois sillon 4 kpl, ite jaksoin kaksi, eikä lapsetkaan sen enempää saaneet massuihinsa mahtumaan.

Ooo
Eilen tein sovellettua kesislasagnea valmiiksi tälle päivälle. Ei siis vielä maistettu. Työpäivän jälkeen heittelin vähän klapia varastoon ja mies toikin sitten kebabit tullessaan. Tacopiirakka-ainekset on varattuna huomiselle mummolareissulle, ajattelin tehdä aamulla valmiiksi ja viedä mukana. Ja taas ok:ta kiittelen kaalipihvien ohjeesta, hyvältä kuulostaa :p
Mulla on alkanut taas tämä aamuvenkoilu, eli painan kellon kiinni ja jatkan unia, mies herättää kun huomaa ettei minua alakertaan kuulu ja sitten tulee kiire. Eli aamupalana yhtä surkea satsi kuin eilenkin, muna ja kahvia :ashamed:

Onneton ketokarppi
Tein tosiaan eilen ekaa kertaa sitä kesislasagnea, sekin oli ihan tajuttoman hyvää :D

Mulla on tän ketoosin myötä väsymys hävinnyt jonnekin. Aiemmassa elämässä oisin voinut nukkua 24/7 eikä sekään tuntunut riittävän. Aamulla ei meinannut jaksaa herätä, illalla oisin voinut mennä nukkumaan jo ennen kuutta. Mut nykyään, mä saatan valvoa ihan kevyesti jonnekin 22 saakka (älkää naurako, se on mulle ihan oikeasti tosi paljon :D ) ja sitten mä herään jo viiden, puol kuuden aikaan virkeänä :eek: Siis voitteko kuvitella? Tässä mä nyt sitten oon koko kesälomani (jota odotin niin pitkään, ajatuksella "vihdoinkin saan nukkua") heräillyt viimeistään klo 6 aamulla aamukahvin keittoon :D Uskomatonta.

Tänään saan auton korjaamolta. Samalla reissulla ajattelin etsiskellä kylmäpuristettua kookosöljyä, kiihdyttää aineenvaihduntaa ja auttaa laiskaan kilppariin ja kaikkea muuta positiivista. Saa nähdä löytyykö täältä pikkukylästä moista..

Aamupaino oli muuten -400g vähemmän kuin eilen, jee! Tänään ajattelin vähän saada prodemääriä alaspäin ja lisäillä rasvaa niin että nälkä pysyy kurissa pienemmillä määrillä. Mä haluun tehopudotuksen tähän laihikseen nyt! Aamupalaksi meni yhden munan munakokkeli kermalla ja voilla ja kaks noita eilisiä kaalipihvejä. Testimielessä ennen aamiaista otin rkl oliiviöljyä veden kanssa, ja ainakin tuntui että apua oli. Tulin siis pienemmästä annoksesta kylläiseksi. Testailu jatkuu..

(Hihi :D Vippis tais päästä kukkismuusin makuun.. :D *thumbs up* )

myy
Onko teillä alussa hiilareitten vähentynyt saanti vaikuttanut ns. aivotoimintaan? Tarkoitan lähinnä mielialaan, ärtyvyyteen yms? Mä sain "entisessä elämässäni" valehtelematta varmaan 300-400g hiilareita päivässä, nyt määrä on lähes ainoastaan kymmenesosa siitä. Huomaan olevani tosi ärtyisä, hermostun muksulle ihan pienistä asioista ja sitten tulee morkkis.

Eikö tää vain sovi mulle vai kuuluuko asiaan ja (toivottavasti) menee pian ohi??

OK
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Onko teillä alussa hiilareitten vähentynyt saanti vaikuttanut ns. aivotoimintaan? Tarkoitan lähinnä mielialaan, ärtyvyyteen yms? Mä sain "entisessä elämässäni" valehtelematta varmaan 300-400g hiilareita päivässä, nyt määrä on lähes ainoastaan kymmenesosa siitä. Huomaan olevani tosi ärtyisä, hermostun muksulle ihan pienistä asioista ja sitten tulee morkkis.

Eikö tää vain sovi mulle vai kuuluuko asiaan ja (toivottavasti) menee pian ohi??
Mä olen nyt tosiaan 20. päivää ketokarppina ja voin sanoa että mulla on vaikuttanut "aivotoimintaan". Tosin ihan päinvastoin kuin sulla. Mä oon nykyään lähes lehmänhermoinen ja masennus on kaikonnut jonnekin. Samoin järkyttävä väsymys. Mä olen pirteä ja hyväntuulinen ja rauhallinen ja energinen. Lapsikin sanoi eilen että onpa mukavaa että sä äiti et oo enää nykyään niin pahalla päällä kuin ennen :ashamed: Eli joo, ei tule hermostuttua ihan joka asiasta nykyään. Ei tää "euforinen" olotila ihan heti tullut, oisko jotain viikko tai vähän toista mennyt. Mut en muista olleeni sen ärtyneempi kuin aiemminkaan (jolloin olin jatkuvasti pinna kireellä ja ahdistunut ja kettuuntunut jne).

Kai sä syöt silti tarpeeksi? Ihan alussa ekat kaks viikkoa saa syödä ihan reippaasti kaikkea, mitään muuta ei saa /tartte laskea kuin ne hiilarit. Tee siis kunnon ruokia ja syö aina kun vähänkin on nälkä. Ja vaikka vähän vielä muutenkin. Uskon että "nälässä oleminen" raastaa kenen tahansa hermoja ja kärsivällisyyttä. :hug:

Ooo
Kookosöljyä löytyy meiltäkin kaapista. Menee myös mukavasti iholla, jos voide on loppu. Ja tuoksuukin kuin etelän rannat B)

Mä olen aika väsynyt, mut monesta syystä, mielialaa en samasta syystä oikein osaa erottaa muiden asioiden ja karppauksen välillä. Ehkä jonkun verran reippaampi on olo (vaikka aamut onkin vaikeita) ja ehkä hitusen pidempi pinna. Kylläisenä ainakin :D

Mulla hiilareiden vähyys vaikuttanut positiivisesti,hermot on rautaa,lähinnä menen mitä väliä linjalla.
Viikonloppuna tulos vieraita ja täytys jotain herkkua niille vääntää,taidan itselleni tehdä suklaamoussea eli kermavaahtoa vaahdotettuna sulatetun tumman suklaan kera niin en repsahda tavan kahvipöytä herkkuihin.
Viikonloppuja kaikille :wave:

Onneton ketokarppi
No niin, nyt on mullakin tuota kookosöljyä. Eipä tuo mikään makuelämys ollut, mutta kaipa siihen tottuu..
minttu, mä löysin hyvän kuuloisen reseptin (taas :D ) karppifoorumilta, ajattelin itsekin tehdä sitä vkl ja maistaa palan. Tiikerikakkua siis :)
http://jussi.karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=2&t=44891&p=951411&hilit=tiikerikakku#p951411

Ooo
Kesislasagne tai -vuoka...naminami. Mies söi myös tyytyväisenä vaikka ensin hiukan epäillen suhtautui (kun ei tykkää kesiksestä ).
Mukavaa viikonloppua, itse taidan nauttia muutaman lasin punkkua samalla kun tuijotan suurimman pudottajan finaalia ;)

No nyt voisin sanoa että on oikea herkkuperjantai menossa. Mies läksi kavereiden kanssa mökille, pojat meni kiltisti nukkuun ja aikaisin. Ja mä sain tehdä itselle ruokaa ja syödä rauhassa!
Ruokana 4 ahvenfilettä, voissa ja kermassa paistettuna. Lisukkeena katkarapusalaatti; katkaraputuorejuusto, majoneesi ja sitruunamehua sekaisin, salaattia, kananmuna, kurkkua ja katkarapuja.
Jälkkäriksi vaahdotettu kerma, turkkilainen jogurtti jossa tuoreen ananaksen paloja sekä mansikoita(pakaste), hieman makeutusta.

Tiettekö että mä nautin. Vielä se, että tänään iltapäivällä punnittuna vaatteet päällä, vaaka näytti vain 81,5 kg. Ei vielä tän karppauksen aloittamisen jälkeen ole edes aamupaino ollut noin alhainen! :) :D

Ihania ohjeita. Täytyypä kokeilla....

Söin tässä äsken "muutaman" lusikallisen maapähkinävoita :p Mun pahe. Voisin syödä sitä (valehtelematta ) purkillisen yksinään... :ashamed: Mutta nyt makeanhimo tai paremmin herkunhimo meni ihan parilla lusikallisella.
Eilen tein tosi ihanaa pinaattikukkakaalimuussia. Tytön kaverit varmaan pyörtyisivät jos kuulisivat.... ne kun eivät ymmärrä kaikkien kasvisherkkujen päälle... Nyt ovat meillä kesän aikana maistelleet ja todenneet että hyvää ja "ihan tavallista" ruokaa on :D Eli laitoin kukkakaalimuussin joukkoon pakaste pinaattia. :p Sen kanssa oli savulohta. Meinaan nyt syödä loput lohesta. Sitä jäi muutama haarukallinen lautaselle eilen. Nyt menee iltapalana.

Täytyy munkin sanoa että viiraksen ruokalista näyttää kyllä todella mitättömältä. Ja ravintoainearvoiltaan ihan liian köyhältä. Ei varmaan olekaan mitään näläntunnetta (ketoosissa usein ei ole ) mutta silti pitäisi muistaa syödä! Vaikka ihan kellon kanssa syö tiettyyn aikaan, jotta elimistö pysyy käynnissä ja saa kaiken tarvitsemansa!! Pidemmän päälle ei ole hyvä jos ei syö juurikaan mitään. Vähintään saa jonkun puutostaudin...

Niin ja kola juomia ei ole tullut juotua. Tänään aion herkutella Lidlin 0% kolalla samalla kun syön kalan jämät ja katson töllöä. Mutta harkitut "repsahdukset" sallitaan, vai mitä? :saint:

Sunflower, onnittelut noista uusista painoarvoista. Vaikka vaaka ei kerrokaan kaikkea niin on se vaan niin ihana huomata kuinka se vaaka vaan näyttää viikko viikolta aina vaan vähemmän ja vähemmän....

Mäkin sain kiinni tänä aamuna ennätys tuloksen. Viimeksi vaaka näytti samaa joskus 3 vuotta sitten.... Eli suunta on oikea. :)

Yhteistyössä