karppaajien tsemppiketju

  • Viestiketjun aloittaja pepperoni
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä taas on ihana huomata, että saa syödä kunnon ruokaa. Nautin tästä ruoanlaitosta. Ja oikeasti kivointa on ollut se, että mies joka mietti kuumeisesti mitenkä selviää kun ei syödä perunaa, pastaa riisiä, on nauttinut ruoista myös.
Eilen tein seuraavanlaisen laatikon,
jauheliha, kesäkurpitsaviipaleet, juustoraastetta, kukkakaalia, koskenlaskijaa, pekoniviipaleita.
Näitä kerroksittain ja lopuksi kuorrutteeseen kanamuna, juustoraaste ja kuohukerma.

Tänään lounas:
300 gKanasuikaleita voissa paistettuna, 1/4 isoa purjoa, ½ pktsinihometta, ½ pkt ruohosipulituorejuustoa, 1 dl kuohukermaa
ja annoin muhia pannulla 20 min. Maustoin sillä garlic&pepper mausteella.
Tarjosin keitetyn parsakaalin kanssa.
Ihanan makuista oli. Sopivan pehmeää.

Nyt kyllä täytyis palata ruotuun noiden laskemisien kanssa, liian paljon annan mennä mutulla. Tuntuu että proteiinia tulee liikaa ja rasvaa liian vähän. Ei tipu paino....
 
lipstikkaa mausteiden tilalle
aatteles mitkä säästöt, kun viljan hinta nousee! Leivästä kauppiaat sen katteen ottavat. Elukoille taas voi syöttää muutakin kuin viljaa, apilansekaista HEINÄÄ ja härkäpapua ainakin:)
 
hellu
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Nyt kyllä täytyis palata ruotuun noiden laskemisien kanssa, liian paljon annan mennä mutulla. Tuntuu että proteiinia tulee liikaa ja rasvaa liian vähän. Ei tipu paino....
Kaikkein helpoiten onnistuu prodejen vähentäminen (kuin itsestään) kun lisää reippaasti rasvaa annokseen. Sä et yksinkertaisesti pysty syömään sillon liikaa, nälkä pysyy poissa ja pienemmät annokset (sekä prot että hh) riittää.
Testaa vaikka.. syö annos jossa niukanlaisesti rasvaa, mutta prodeja enemmän. Ja seuraavalla aterialla oikeasti runsasrasvainen, mutta annoskooltaan pieni (esim. 100g jauhelihapihvi) prodelähde. Huomaat eron.
 
uusi
Hei kaikille! Olen jo pitkään ajatellut aloittaa karppauksen, mutta mies on vielä jarrutellut ideaa :). Olen ollut nyt herkkulakossa kohta kolme viikkoa, eikä ole tuntunut missään, vielä! Nyt olisi vaan niin kätevää aloittaa kerralla karppaaminenkin! Tässä olisi pari aika epäolennaista kysymystä, mutta kuitenkin: Paljonko partaäijä maksaa ja kauanko yksi purkki kestää jos siitä ottaa kivan kokoisen annoksen vaikka kerran/kaksi päivässä? Nuo Lidlin lihatuotteet kyllä kiinnostaa. Vitsi, kun olen oikea ruisleipähirmu, niin milläs sitten yhtäkkiä aamuni aloitankin? ;)
 
ll
Uusi, tutustu karppaus.infon sivuihin, siellä on paljon paljon asiallista tutkimustietoa tästä ruokavaliosta. Kun perehtyy kunnolla asiaan, on helpompi ajatella omialla aivonystyröillä ja "atkins tappaa"-tyyliset jutut menee sujuvasti toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Se jugusanko maksaa jotain parin euron paikkeilla, mutta ainakaan ihan ekoina viikkoina ei kannata sitä syödä. Saattaa jumittaa painoa. Jos siis laihduttaa. Annoskoosta en osaa sanoa, kun en ole sitä itse aikoihin syönyt mutta ehkä joku pari desiä on sellainen normiannos. Luulen.
 
Onneton ketokarppi, saisko kaalilaatikon ohjetta? Mun laatikkoon tulee troooodella paljon siirappia joten etsin uusia ohjeita....

Vitsi, jädeähän voisikin tosiaan tehdä ihan itsekin.... Ooo, millainen toi jugu-mustikan ohje on? Tai se pähkinäjäden...? Kuulosti aika herkulta :p
 
Onneton ketokarppi
Tän ohjeen mukaan (soveltaen) ajattelin tehdä. Jos kovasti tuntuu että kaipaa makeutta, ajattelin ripauttaa makeutusainetta joukkoon. Vaikka tosi-karppi ei sellaista käytäkään.
http://jussi.karppaus.info/resepti/resepti.php?id=43

Nyt kukkakaalimussin tekoon :p Vielä kun joku keksii, miten sitä vois syödä kohtuudella.. ;)
 
Onneton ketokarppi
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Kiitos ohjeesta!
Kukkakaalimuussia ei voi syödä vain kohtuudella.... onneksi siinä on vain aika vähän hiilareita ja jos lisää runsaasti voita ja laittaa ihan kermaa joukkoon niin nälkä kyllä pysyy pitkään pois. :D
Kukkismuusiinhan kuuluu ihan ehdottomasti voi ja kerma :D Ja mausteeksi muskottia, herbamarea, valkopippuria.. vie kielen mennessään. Meillä lapsetkin tykkää :) Näin kerran yhden ohjeen, jossa laitettiin myös jonkin verran parmesaaniraastetta. Testasin, sekin oli ihan hyvää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onneton ketokarppi:
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Kiitos ohjeesta!
Kukkakaalimuussia ei voi syödä vain kohtuudella.... onneksi siinä on vain aika vähän hiilareita ja jos lisää runsaasti voita ja laittaa ihan kermaa joukkoon niin nälkä kyllä pysyy pitkään pois. :D
Kukkismuusiinhan kuuluu ihan ehdottomasti voi ja kerma :D Ja mausteeksi muskottia, herbamarea, valkopippuria.. vie kielen mennessään. Meillä lapsetkin tykkää :) Näin kerran yhden ohjeen, jossa laitettiin myös jonkin verran parmesaaniraastetta. Testasin, sekin oli ihan hyvää.
Valkosipulia ja paljon :p

Meillä oli tänään päivällisruokana kukkakaalikeittoa (soseena ) :p
 
Ooo harmaana
Mulla kuluu partajugua ehkä purkki viikossa, joskus vähän enemmänkin. Usein koitan ostaa sitä luomuversioita, vaikka olisi sitten hitusen kalliimpi. Syön sitä liikaa, joskus sekä aamulla, että illalla ja ehkä 1,5-2dl kerralla. Puolisen desiä sokeritonta mehukeittoa sekaan.
Eilen tein mustikka-jugu-jädeä, se oli sellainen eka kokeilu. Koneen mukana tuli paljon ohjeita, tässä ei tarvinnut hurjasti sekoitella eri kulhoissa, niin laiskana valitsin ekana sen ;) enkä ihan seurannut ohjettakaan pilkulleen (tapani tehdä kaikkea ruookaa). Mutta mustikoita pari desi (survottuna), partajugua vajaat 4dl, sukrinia desin verran ja vähän hermesetaksen tippojakin, kuohuermaa desin verran. Sekoitin ja heitin koneeseen pyörimään. Sitten puolen tunnin päästä miehen ja pojan kanssa herkuteltiin, hyvää oli. Sellaista kunnon vaniljakermajäätelöä tekee seuraavaksi mieli kokeilla, jos jaksaisi vähän enemmän nähdä vaivaa. Mulla on sellaista sokeritonta mansikka-valkosuklaata, jota myös kuvittelin jonkun jäden sekaan, voi naminami.
Muuten eilen meni kermaista makkarakeittoa vielä illalla, aika vähän määrällisesti tuli syötyä koko päivänä, pitäisi ehkä vähän koittaa lisätä rasvaa...
Kotona olisi tälle illalle kanafileitä, pitäisi miettiä joku lisuke, ehkä nyt sitten kohtalaisen rasvainen. Vaikka majoneesinen salaatti.
 
Minttu-79 harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo harmaana:
Mulla kuluu partajugua ehkä purkki viikossa, joskus vähän enemmänkin. Usein koitan ostaa sitä luomuversioita, vaikka olisi sitten hitusen kalliimpi. Syön sitä liikaa, joskus sekä aamulla, että illalla ja ehkä 1,5-2dl kerralla. Puolisen desiä sokeritonta mehukeittoa sekaan.
Eilen tein mustikka-jugu-jädeä, se oli sellainen eka kokeilu. Koneen mukana tuli paljon ohjeita, tässä ei tarvinnut hurjasti sekoitella eri kulhoissa, niin laiskana valitsin ekana sen ;) enkä ihan seurannut ohjettakaan pilkulleen (tapani tehdä kaikkea ruookaa). Mutta mustikoita pari desi (survottuna), partajugua vajaat 4dl, sukrinia desin verran ja vähän hermesetaksen tippojakin, kuohuermaa desin verran. Sekoitin ja heitin koneeseen pyörimään. Sitten puolen tunnin päästä miehen ja pojan kanssa herkuteltiin, hyvää oli. Sellaista kunnon vaniljakermajäätelöä tekee seuraavaksi mieli kokeilla, jos jaksaisi vähän enemmän nähdä vaivaa. Mulla on sellaista sokeritonta mansikka-valkosuklaata, jota myös kuvittelin jonkun jäden sekaan, voi naminami.
Muuten eilen meni kermaista makkarakeittoa vielä illalla, aika vähän määrällisesti tuli syötyä koko päivänä, pitäisi ehkä vähän koittaa lisätä rasvaa...
Kotona olisi tälle illalle kanafileitä, pitäisi miettiä joku lisuke, ehkä nyt sitten kohtalaisen rasvainen. Vaikka majoneesinen salaatti.
Kuulostaa hyvälle :)
Mä muuten teen noi kanafileet sillain että ihan nopsaan paistan pannulla että ottavat vähän väriä.Sitten laitan vuokaan ja perään kermaa ja suolaa ja pippuria ja uuniin,on helppo ja hyvää ja kermasta saa sitä rasvaa.
 
Minttu-79
Kävin eilen kirjastossa lainaamassa kirjoja ja tarttui mukaan tuo Varpu Tavin,Anja Nystenin,Toomas Tuohikorven kirja laihdu ilman nälkää,jos siletä sais uusia vinkkejä ruokaan.
Kaivoinpa meidän kuntopyörän nurkasta pölyyntymästä ja ajttelin nyt ainakin alkuun sillä polke 2-3 kertaa viikossa puoli tuntia kerrallaan ja pikkuhiljaa lisäisen sitä,nyt näin sairaslomalla kun olis aikaa ja en oikein muuta pysty toteuttamaan kuin tuota pyöräilyä ja kävelyä niska vaivojeni takia.Töissä ollessa huomasin että rasvaa paloi nopeammin kun fyysinen työ niin täytys jotain liikuntamuotoa harrrastaa että sais enemmän tulta alleen ja ei ihan laiskistu tässä kotona ollessa.
 
Minttu-79
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Ja kermaa olisikin kotona valmiina, ja koskenlaskijan homejuustoversiota. Alkaa visioita tulemaan ;) Kastikkeesta sais soossiin jos mies ja poika välttämättä haluais riisiäkin.
toi homejuusto kuulostaa tosi hyvälle,hmm oliskohan meilläkin kana päivä huomenna. Ja se kastike muuten sopis varmaan keitettyjen kukka/parsakaalien kyytipojaksi myös.
 
Mä en tiä mitä mä teen väärin siinä kukkakaalimuussissa, mutta musta se on tavattoman pahaa :ashamed:

..eli kertokaatten siis, että miten te teette sen?

ps. Aspartaamilakkoni on pitänyt mainiosti. Vettä juon varsin riittävästi, ja repsahtanu en oo kertaakaan, vaikka jääkaappi on täys mehupulloja :xmas:
 
Onneton ketokarppi
Mä teen tällä ohjeella

Kukkakaalimuusi (4:lle)

500g kukkakaalia
Kasvis- tai kanalientä
1rkl voita
0,5dl kermaa
1rkl pestoa tai parmesaania
Suolaa
Valkopippuria, muskottia


Keitä parsakaali kypsäksi kasvis- tai kanaliemessä. Soseuta kukkakaali sauvasekoittimella. Lisää voi, kerma, pesto tai juusto ja suolaa tarvittaessa. Sekoita hyvin ja lämmitä kattilassa vielä hetki. (p1, r5, hh3, kcal140/ annos)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onneton ketokarppi:
Mä teen tällä ohjeella

Kukkakaalimuusi (4:lle)

500g kukkakaalia
Kasvis- tai kanalientä
1rkl voita
0,5dl kermaa
1rkl pestoa tai parmesaania
Suolaa
Valkopippuria, muskottia


Keitä parsakaali kypsäksi kasvis- tai kanaliemessä. Soseuta kukkakaali sauvasekoittimella. Lisää voi, kerma, pesto tai juusto ja suolaa tarvittaessa. Sekoita hyvin ja lämmitä kattilassa vielä hetki. (p1, r5, hh3, kcal140/ annos)
Kiits. Teetkö ihan tuoreesta kukkakaalista, vai kenties pakastetusta?

 
Onneton ketokarppi
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja Onneton ketokarppi:
Mä teen tällä ohjeella

Kukkakaalimuusi (4:lle)

500g kukkakaalia
Kasvis- tai kanalientä
1rkl voita
0,5dl kermaa
1rkl pestoa tai parmesaania
Suolaa
Valkopippuria, muskottia


Keitä parsakaali kypsäksi kasvis- tai kanaliemessä. Soseuta kukkakaali sauvasekoittimella. Lisää voi, kerma, pesto tai juusto ja suolaa tarvittaessa. Sekoita hyvin ja lämmitä kattilassa vielä hetki. (p1, r5, hh3, kcal140/ annos)
Kiits. Teetkö ihan tuoreesta kukkakaalista, vai kenties pakastetusta?
Olen mä joskus tehnyt pakastetustakin, mutta viimeaikoina kun on saanut tuoretta kotimaista niin oon tehnyt siitä. Voita mä laitan kyllä reippaasti enemmän kuin mitä tuossa ohjeessa sanotaan.. Pestolla en oo testannut, parmesaanilla olen ja olin ihan hyvää. Yleensä jätän molemmat pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onneton ketokarppi:
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja Onneton ketokarppi:
Mä teen tällä ohjeella

Kukkakaalimuusi (4:lle)

500g kukkakaalia
Kasvis- tai kanalientä
1rkl voita
0,5dl kermaa
1rkl pestoa tai parmesaania
Suolaa
Valkopippuria, muskottia


Keitä parsakaali kypsäksi kasvis- tai kanaliemessä. Soseuta kukkakaali sauvasekoittimella. Lisää voi, kerma, pesto tai juusto ja suolaa tarvittaessa. Sekoita hyvin ja lämmitä kattilassa vielä hetki. (p1, r5, hh3, kcal140/ annos)
Kiits. Teetkö ihan tuoreesta kukkakaalista, vai kenties pakastetusta?
Olen mä joskus tehnyt pakastetustakin, mutta viimeaikoina kun on saanut tuoretta kotimaista niin oon tehnyt siitä. Voita mä laitan kyllä reippaasti enemmän kuin mitä tuossa ohjeessa sanotaan.. Pestolla en oo testannut, parmesaanilla olen ja olin ihan hyvää. Yleensä jätän molemmat pois.
Mää ny sit kokeilen taas kerran. Tosin vaan pakasteversioo o tarjolla. Kattotaa..
 
Onneton ketokarppi
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Onnistu! Ny miä ymmärrän miks työ tykkäätte tästä :p

Ehkä oon aikasemmin jättäny liian raa'aks kukkakaalin.. ja en oo kai tarpeeks möyhentäny :p
No hyvä! :D Mä tosiaan keittelen aika muussiks sen kukkiksen (ja kaadan ne keitinvedet pois, tulee helposti turhan löysää) ja sitten lopuksi käytän vielä sähkövatkainta tai tehosekoitinta. Tullee hyvvää :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onneton ketokarppi:
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Onnistu! Ny miä ymmärrän miks työ tykkäätte tästä :p

Ehkä oon aikasemmin jättäny liian raa'aks kukkakaalin.. ja en oo kai tarpeeks möyhentäny :p
No hyvä! :D Mä tosiaan keittelen aika muussiks sen kukkiksen (ja kaadan ne keitinvedet pois, tulee helposti turhan löysää) ja sitten lopuksi käytän vielä sähkövatkainta tai tehosekoitinta. Tullee hyvvää :)
Juu oisin voinu kaataa tästäki vähä viä enempi vettä poijjes. mut hyvin toimii kyl näinki! ja pottumuusistaki kyllä tykkään varsin ohkasena versiona :)

Mää vaan tolla sauvasekottimella tätä vispasin. Ja tosi ihana rakenne tuli.
 
Onneton ketokarppi
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja Onneton ketokarppi:
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Onnistu! Ny miä ymmärrän miks työ tykkäätte tästä :p

Ehkä oon aikasemmin jättäny liian raa'aks kukkakaalin.. ja en oo kai tarpeeks möyhentäny :p
No hyvä! :D Mä tosiaan keittelen aika muussiks sen kukkiksen (ja kaadan ne keitinvedet pois, tulee helposti turhan löysää) ja sitten lopuksi käytän vielä sähkövatkainta tai tehosekoitinta. Tullee hyvvää :)
Juu oisin voinu kaataa tästäki vähä viä enempi vettä poijjes. mut hyvin toimii kyl näinki! ja pottumuusistaki kyllä tykkään varsin ohkasena versiona :)

Mää vaan tolla sauvasekottimella tätä vispasin. Ja tosi ihana rakenne tuli.
Joo, siis sauvasekoitinta mäkin tarkoitin, en tehosekoitinta suinkaan :D

 

Yhteistyössä