karppaajien tsemppiketju

  • Viestiketjun aloittaja pepperoni
  • Ensimmäinen viesti
BN
Huh, mitenhän sitä pääsis taas ruotuun... Oon ollu on/off karppi yli 5v. Välillä menee hyvin ja paino putoaa ja sit tulee pitkiä repsu kausia. 2 lasta oon tässä välissä tehnyt ja raskaus ja imetysajat menny ihan päin hanuria ja sen näkönen on kroppakin :/ keväällä ja alkukesästä meni taas syömiset ja liikkumiset ihan hyvin ja olo oli mitä mahtavin vaan taas se tuli se perkeleen sokerihirviö sekoittamaan mun eloni! Painoa sain kesään mennessä n.5kg pois ja nyt tullu 3 jo takasin. Tää päivä menny hyvin, ehkä se taas tästä alkaa :)

En tajua miten voi olla niin tyhmä, että vaikka tietää miten pitäis syödä ja tietää miten hyvä olo siitä tulee, silti mättää kaikkee paskaa suustaan alas ja sit on voimaton ja kiukkunen koko ajan... :/

No toivotaan että tää taas tästä! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oma:
Onhan se nyt ihan ok, että alkaa karpata raskausaikana (raskausdiabeteksen vuoksi)? Kun karppaamalla näyttäisi sokeriarvot pysyvän hyvinä. Rajoitin ensin hiilarit n. 100 grammaan, nyt on tippunut 40-60 grammaan päivässä. Voinko mennä tuolla määrällä ketoosiin? Haittaako se jos niin käy? Uskonvahvistusta, please!
Suosittelen karppausta raskausaikana, varsinkin jos on rd. Itse siihen sairastuin kuopusta odottaessa ja ainoa mikä piti arvot kurissa oli hiilarit alle 50g. Ja ketoosissakin olin ihan huoletta välillä.

Muoks. itse pidän siis insuliinia paljon suurempana riskinä kuin ketoosia. Tosin jouduin lopulta itsekin insuliinille, mutta jos en olisi rajoittanut hiilareita, olisin joutunut aloittamaan insuliinihoidon monta viikkoa aikaisemmin.
 
Linda
8päivää karppausta takana.. Ja motivaatio sen verran kohdillaan ettei repsahduksia ole sattunut.
KE teki tiukkaa kun kylässä oli pullaa ja keksiä tarjolla ja nyt PE olin sisaruksiani hoitamassa niin oli karkkkia,sipsiä,jäätelöä ja tein vielä pannaria lapsille mutta mitään en maistanu edes :D oon niin ylpeä itsestäni.
Karppipiirakkaa tein LA ja kyllä kaikki kehu sitä ja ohjetta ottivat itsellekin vaikkeivät karppaa :D
Tänään olis ollut punnituspäivä,mutta kotiuduin vasta illalla niin se menee sit huomiselle.
Vihkoon kirjaan ylös painon kerran viikossa ja kerran kk otan mitat.
Liikunnat ja syömisetkin tulee joskus kirjattua niin mukava itselläkin seurata niitä myöhemmin..
 
karppikatti
Mies oli sitten ostanut keksipaketin, mutta onneksi pystyin hillitä itseni ja söin vain 3 :) Ennen olisi varmasti mennyt koko paketti, nyt matalilla hiilareilla makeanhimo selvästi vähentynyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja karppikatti:
Mies oli sitten ostanut keksipaketin, mutta onneksi pystyin hillitä itseni ja söin vain 3 :) Ennen olisi varmasti mennyt koko paketti, nyt matalilla hiilareilla makeanhimo selvästi vähentynyt.
Saman olen itsekin huomannut. Ja moni entinen herkku maistuu suussa ihan liian makealta.

Tänään join vain puoli litraa kolajuomia. Autoon otin kun köytiin ajelulla miehen kanssa. En pysy hereillä autossa muuten, pakko juoda jotain. Ja sallin "harkitusti" itselleni yhden pepsimax pullon :xmas:
Tuli tänään syötyä pari palaa leipää ja mustikkapiirakan jämät veks jääkaapista... joten huomenna saan hiilarit varmaan alas. EI ole mitään kiusauksiakaan kotona kaapeissa huutelemassa :D
 
:p Mää olen niin kauhian ylypiä itestäni!

..yleensähän siis laitan mukilliseen teetä / kahvia sen 2-3 makeutusainenappia. No nyt sit huomasin, että tuo sukrin maistuu siinä samoissa määrin kauheen pahalta.

Laitoin siis vaan vajaan teelusikan kupilliseen, ja sehän oli ihan varsin juotavaa :eek:
 
Ooo
Kaikille tasapuoliset tsempit hyvästä hanskaamisesta ja suuremmat tsempit repsahtaneille uuteen jatkoon, harmaille ja mustille :wave:

Itsellä on sellainen olo, että on ehkä tullut syötyä vähän liian vähän... Perjantaina se menikin siihen, että nälissäni ostin kahvilasta täytetyn ciapattan, koska ei ollut mitään vähempihiilarista tarjolla eikä eväitä matkassa. Pitäisi kai aina olla pussi pähkinöitä ja vichypullo, millä pääsisi kotiin saakka. Ja pe&la meni yhdet oluet, toinen hyvän ratsastustunnin päätteeksi, toinen saunan jälkeiseski. Siinä mun repsahdukset :ashamed:

Minusta tuo sukrin on kyllä niin paljon parempaa kuin muut, mutta ehkä se on sitä tottumiskysymystä. Kaikki aspartaamit ja muut maistuvat omaan suuhun aika kamalalta (multa saisi muuten yhden nestemäisen steviapullon sopuhintaan, en saa itse käytettyä ;) )

Ja kahvia on tullut juotua ihan liikaa. Ja maidollakin vielä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Kaikille tasapuoliset tsempit hyvästä hanskaamisesta ja suuremmat tsempit repsahtaneille uuteen jatkoon, harmaille ja mustille :wave:

Itsellä on sellainen olo, että on ehkä tullut syötyä vähän liian vähän... Perjantaina se menikin siihen, että nälissäni ostin kahvilasta täytetyn ciapattan, koska ei ollut mitään vähempihiilarista tarjolla eikä eväitä matkassa. Pitäisi kai aina olla pussi pähkinöitä ja vichypullo, millä pääsisi kotiin saakka. Ja pe&la meni yhdet oluet, toinen hyvän ratsastustunnin päätteeksi, toinen saunan jälkeiseski. Siinä mun repsahdukset :ashamed:

Minusta tuo sukrin on kyllä niin paljon parempaa kuin muut, mutta ehkä se on sitä tottumiskysymystä. Kaikki aspartaamit ja muut maistuvat omaan suuhun aika kamalalta (multa saisi muuten yhden nestemäisen steviapullon sopuhintaan, en saa itse käytettyä ;) )

Ja kahvia on tullut juotua ihan liikaa. Ja maidollakin vielä.
:attn: Lähetin sulle yksäriä :attn:
 
Onneton ketokarppi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikähän ihme mulla mättää,kahden viikon induktio takana ja paino pudonnut vaivasen kilon:(
Täällä samaa.. tosin mulla painoa tippunut 2,1kg kahden viikon aikana, mutta kun (perkele!) perjantaista lähtien paino on senkun noussut päivä päivältä. Ja olen ollut repsumatta kertaakaan, hiilarit alle 20 päivä. Ottaa päähän ja ahdistaa. En pääse alla sadan kilon ikinä.

:(

Aamupäivän oon roikkunut netissä ja lueskellut kaikenlaista vhh:sta, ja löysin pari mielenkiintoista blogia. Suosittelen muillekin.

Laihdutusblogi ja muuta jupinaa
http://mahatar.blogspot.com/

 
Onneton ketokarppi
Tässä vielä se toinen..

Kaikenlaista vhh:n (ja vähän muuhunkin) liittyen
http://vhh-123.blogspot.com/
(Tuolla muuten onnistumistarinoita, lohduttaa edes vähän että muutkin on laihtuneet.. paitsi että miksi minä en sitten..? Byääh)
 
Metso harmona
Vieras, Linda+Onneton ketokarppi:
Juu lepo vaan ja parasta on kun ei vänkäämällä yritä ja stressaa. Kaikilla ei samaa tahtia paino tipu, siihen vaikuttaa niin monta asiaa. Lähtöpaino, aineenvaihdunta, liikunta, nesteet, meneet jojoilut, kuun asento ja perhonen kiinassa... Suosittelen isojen määrien pudottajille karppaus-foorumin Pallokaloja, ihan loistava tukiryhmä. Siellä puidaan kaikki jumit ja aineenvaihduntahäiriöt asiantuntevasti, ne kun tuppaa olemaan erilaisia kuin lievästi lihavilla tai normipainon sisällä pudottavilla. Toki ihan perusfoorumiltakin saa tukea ja sinne kannattaakin rekkautua.

Joitakin jumia aiheuttavia seikkoja:
- stressi/sydänsurut
- nesteet ja niiden laatu (vettä+vissyä, muistakaa ne mineraalit...niin ja kaffetta ei tähän lasketa)
- ruokamäärät (liikaa/liian vähän kaloreita?)
Laskekaa ns. koomakulutus (perusaineenvaihdunta) täällä ja lisätkää siihen vielä liikunnan aiheuttama vaje: http://karppaus.info/laske/bmr.php
Missään nimessä ei kannata jättää liian vajaalle kaloreita, kroppa ei päästä irti vararavinnoistaan niinsanotun kylmän talven keskellä...
- ravinnon laatu (itsellä alkaa jumittaa liialliset karppiherkut, eli manteli/kookosjauhoista väännetyt leivät/muffinit/letut jne...)
- maitotuotteet (aiheuttavat toisilla jumia, kannattaa kokeilla näppituntumalla vähentelyä)
- liikunta (ja tässä kohtaa iso huutomerkki. Vaikka ruokavaliolla laihtuu toki kaikkein tehokkaimmin, niin kannattaa silti ottaa liikunta lisäksi. Kroppa kiinteytyy, aineenvaihdunta parantua ja jaksaa enemmän)
- ruokailurytmi (kroppa polttaa rasvaa vain kun suu on tyhjä ja sokerit poltettu, eli napostelun karsiminen voi auttaa)
- kunnon yöuni (kuten edellä, kroppa polttaa nukkuessa silkkaa rasvaa, ihan loistava laihdutuskeino tämä ;) )

Jos oli jotain muuta, niin en muista. Ittellä jumittanut nyt kuukauden 76-75 kilon kohdalla. Ihan niinkuin viimeksi painoa pudotellessa, tiedän että siihehn auttaa ainakin aika (tällä hetkellä melkonen stressi) ja liikunnan lisääminen. Lisäks mussutan koko ajan mantelileipiä tai pähkinöitä :D
 
Linda
Hmm.. onkohan mulla sit vähän vajetta kaloreissa.. täytyypä laskea. Perusaineenvaihdunta on laskurin mukaan 1620. Hiilareissa yritän pysyä siinä 20hh/pvä. Onko haittaa jos seki jää alle? Yhtenä päivänä kun laskin niin kalorit oli 1000/pvä. Täytyykö se sit olla tuon 1620 vai mikä riittävä jotta paino putoaa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Linda:
Hmm.. onkohan mulla sit vähän vajetta kaloreissa.. täytyypä laskea. Perusaineenvaihdunta on laskurin mukaan 1620. Hiilareissa yritän pysyä siinä 20hh/pvä. Onko haittaa jos seki jää alle? Yhtenä päivänä kun laskin niin kalorit oli 1000/pvä. Täytyykö se sit olla tuon 1620 vai mikä riittävä jotta paino putoaa?
Samaa mietin,mulla jää kalorit johonkin 1400 ja mulla peruskulutus 1850kcal vuorokaudessa ja liikunnasta tulee noin 150-200 miinus kaloria päivälle.
Syönkö liian vähän?
 
Äh, mulla nyt tätä karppausta takana muutama viikko ja tuntuu että repsahdusta toisen perään. Viikonloppu meni todella persiilleen. Pelkkää hiilaria. Leipää, perunaa, pastaa... ym you name it!
Mutta tänään sitten palasin ruotuun eikä oo tehnyt mieli sämpylää vaikka niin oletinkin.

Paino siis heittelee todella paljon, alkuun se oli 84,5 kg. Sitten ekan kunnon karppausviikon jälkeen se oli 81,8 kg. Sitten nämä repsahdukset on tehnyt sen että se on noussu ja laskenut, mutta tänä aamuna se oli 83,0 kg.

Mun ei tee ongelmaa kotipiirissä karpata. Nyt oon vähän enemmän miettinyt niitä helppoja ruokia ja nyt löysin kivat porkkanapihvit.
Eli porkkanaa raasteena n 500 g, tuoretta korianteria melkein koko puska ja sidosaineeksi kananmunaa ja kermaa. Mausteita tietty jotain, suolaa ja pippuria hieman.
rasvassa paisto pannulla. Oli tosi hyviä, varsinkin kun päälle nokare majoneesia!
Jatkan rasvan, proteiinin ja HHn laskemista. Huomasin että paino tippuu nopeasti sillä että rasvaa tulee 100-120 g päivä, proteiinia n 65-90 g. Hiilarit oli alle 30.
Ja se, että makeaa ei ole tehnyt mieli on täyttä plussaa. Korvaan makean nykyään siis pakastemarjoilla ja turkkilaisella jogurtilla. Lorautan kuohukermaa sekaan.

 
Linda
Tuli tuossa yhtäkkiä mieleeni eräs ruoka jota joskus kokeilin ja se sopii karppaukseenkin :)

Eli täytetyt kesäkurpitsat.. pari kertaa sitä tein,ensin ohjeen mukaan sienitäytteellä mutta sienien maku ei oikein säväyttänyt :/ ja toisella kertaa tein sitten jauhelihatäytteellä =)
Pakko kyllä taas kokeilla tänään.. alkaa ohjetta kaivamaan esille ja lähtee ruokakauppaan :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Linda:
Hmm.. onkohan mulla sit vähän vajetta kaloreissa.. täytyypä laskea. Perusaineenvaihdunta on laskurin mukaan 1620. Hiilareissa yritän pysyä siinä 20hh/pvä. Onko haittaa jos seki jää alle? Yhtenä päivänä kun laskin niin kalorit oli 1000/pvä. Täytyykö se sit olla tuon 1620 vai mikä riittävä jotta paino putoaa?
Samaa mietin,mulla jää kalorit johonkin 1400 ja mulla peruskulutus 1850kcal vuorokaudessa ja liikunnasta tulee noin 150-200 miinus kaloria päivälle.
Syönkö liian vähän?
Kummallekkin:
En mikään asiantuntija ole, mutta minusta semmonen 500 kcal vaje päivän tarpeesta on ihan ehdotonnnn maximi. Ettei mene ihan kitukuureiluks... Tämäkin asia on sitten tapauskohtanen, kannattaa kokeilla kuitenkin lisäämistä ja ihmetellä pari viikkoa. ;)

Tässä vielä yksi laskuri: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced

Ois kanssa hyvä huomioida, että proteiinia ei tule liikaa. 1-1,5g. protskua per nykynen painokilo ois hyvä nyrkkisääntö, aktiiviliikkujalle ja lihasten kasvattelijalle se tosin voi olla liian vähän. Kannattaa kuulostella omaa oloaan, jos nälkä pahenee protskua rajottaessa niin sitä kannattaa lisätä pikkuhiljaa. Kuulostella omaa oloaan.

Ja jottei mene nyt ihan pilkunviilaukseks, niin tarkkailkaa senttejäkin hyvät ihmiset. Vaikka vaaka saattaskin näyttää samaa tai jopa enemmän, niin kroppa voi kiinteytyä ja pienentyä.

Pääasia että on hyvä olo!!! :D (miks sain kaiken kuulostaa niin vaikeelta??? )

Ja aina saa korjata/vängätä jos jokin esittämistäni jutuista ei kuulosta oikeelta. =) :flower:
 
Ja taas kerran täytyy ihmetellä et miks en oo alkanu karppaamaan jo aikaisemmin? :headwall:
Paino tippuu,ilmavaivat on kadonneet,olo on aivan loistava,ja kaiken kukkuraksi meidän ruokalasku on pienentynyt varmaan puolella. B)
Meillä on 2 hengen talous,minä ja reilu 2 v lapsi,joten heti huomaa miten kaupassakäynnin tarve on vähentynyt ja kuitin loppusumma kutistunut.
Kun ei syö enää "höttöruokaa",tarvii syödä kerralla vähemmän ja 3 ruokailua päivässä riittää.Ennen oli se 5 krt/pvä.Tää on niin passeli juttu mulle.Makeanhimo on tiessään,ei ole edes käynyt mielessä repsahtaa hiilarihöttöihin.Jes!
:wave:
 
majo
Suomen kaupoista ei saa tavallisesti kunnollista majoneesia, mutta hyvää puolalaista majoneesia löytyy Raumalta Delikatesy- liikkeestä, muistaakseni Syvälahdenkadulla. Tai voihan sen aina tehdä itsekin:)
 
Onneton ketokarppi
Mä oon huomannut, että kun karppaan, niin vihannesosastolta lähtee yli puolet ruokaostoksista :D Eilenkin kärryt täyttyi jo siinä, hädin tuskin sain enää muuta kyytiin matkumaankaan.. Oli salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, herkkusieniä, lanttua, porkkanaa, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, valkokaalia, suolakurkkua, munia.. Mitähän vielä. Sitten vaan lihat ja kalaa, vähän juustoja ja ihanaa ruusukaalia, kermaa ja lapsille maitoa. :)

Eilisen kattelin karppausinfon reseptisivuja ja kehittelin viikon ruokalistan. Lapsetkin saa syödä kotona karpisti, kun vaikka laittaisin niille "normiruokaa" niin lopputulema on se että kuitenkin kuolaavat vieressä mun ruuat. Joten tehdään sitten samaa sapuskaa koko porukka :)

Koska oon kesälomalla, mulla on kerrankin aikaa myös muihin kuin "pikaruokiin". Meidän perheen reilun viikon ruokalista näyttää seuraavalta:
Ti: Porsaan ulkofilepaisti+kukkismuusi
KE:Kebablihaa salaatilla +lapsille riisiä lisukkeeksi
TO:Karjalanpaisti+ vihreä kasvismuhennos
PE: Kesäkurpitsalasagne
LA: Munakasrulla jauhelihatäytteellä, Kukkakaalimuusilaatikko (vastaa jauheliha-perunasoselaatikkoa)
SU:Kaalicarbonara
MA: Stroganoff+ Ruusukaalia
TI: Kaalilaatikko

Ja kaikkien ruokien kanssa vihreetä salaattia, sitä syö meillä mielellään sekä lapset että aikuiset :)

(Selvisin muuten eilisestä jotenkuten. "Repsahdin" uhallani, mutta karppiruokaan. Söin vähän turhan ison annoksen, ja pisti väsyttämään. Tänään en vaa´alle mene. En tiedä menenkö enää pitkiin aikoihin. Kävin itseni kanssa pitkää keskustelua tästä asiasta, laihtumisesta ja ruokavaliosta ja muusta. Lopputulema: Sovitaan sitten niin, että mä en laihdu tällä. Mutta mä en myöskään laihdu entisillä ruokatottumuksillani. Nyt kun oon karpannut, mun olo on paljon pirteempi, se järkyttävä väsymys ja masennus on poissa ja jatkuvat finnit hävinneet. Jaksan paljon enemmän. Joten mieluummin jatkan sitten tätä karppausta kuin palaan takaisin hiilarimaahan. Vaakakupissa on kuitenkin tällä hetkellä enemmän painoa karppaamisen puoleen, vaikka en laihtuisikaan. Ja tosiaan, yritän pysyä erossa vaa´asta muutamia viikkoja edes. Mitä turhaan itseensä masentamaan, antaa olla sitten vaan.
Toivon että jaksan. )
 
Ooo
Hyviä ruokaohjeita yllä :p Pitää itsekin miettiä noita kesäkurpitsoja täytettynä kun niitä pihassa kuitenkin on. Majoneesin kanssa mä olen laiska, valitsen sen kaupasta, jossa vähiten hiilareita (esim. kruunumajoneesi), aika harvoin tulee syötyä kuitenkin, itse tekemällä ei oikein tahdo onnistua.
Eilen tuli jädekone ja jäähdytinosa on pakkasessa odottamassa. Nyt pitäisi vielä miettiä mitä jädeä illala kokeilee... vähän mustikka-jugurtti-viritys kiinnostaisi. Tai suklaa-pähkinä. (siirryn hakemaan lisää ohjeita netistä ) :wave:
 
Ooo
Meni lounaan jälkeen (töissä vhh-kalapihvejä ja salaattia) kahvia ja Cokis Zero, lisäksi piti ottaa 1 sokeriton nami ja söin puoli rasiaa :ashamed: Nyt masussa pullottaa. Röyh. Ei järkevää. Vielä on siis makeanhimo sitä luokkaa, että jos saa yhden, niin tekee mieli vetää samantien PALJON. Siitä kun pääsis eroon. Samoin olen ihmetellyt niitä, jotka sanovat, ettei tee mieli pullaa tai leipää. Ajatus äidin/mummin pullasta tai rapeakuorisesta leivästä saa kyllä sylkirakkulat toimimaan, enkä jaksa uskoa, että se mieliteko poistuisi ikinä. No, jahka päästään ruotuun, niin ehkä pienessä määrin noita voi taas itselleen sitten suodakin. Pienissä.
 
kaaaa
Tänään syöty
aamupalaksi mantelileipä, välissä voita, maksamakkaraa ja rapeaa jäävuorisalaattia. Lisäksi kahen munan munakokkeli, joukossa loraus kermaa sekä voita.
Nyt menee "lounaaksi" kolme kylmää kinkkurullaa (korppukinkkusiivu, päälle majoneesi pohjaista pikkelssiä ja jäävuorisalaattia taas).
Illalla kukkakaalimuusia ja porsaan filepihvejä sekä vihersalaatti. Vettä menee paljon, tänään jo kolme litraa, mutta kun jano vaivaa.

Ihmettelenkin tässä, voiko ketoosi yhtäkkiä jotenkin voimistua tai jotain? Kun kaiken järjen mukaan olen ollut ketoosissa jo kolme viikkoa, mutta tänään nuo oireet on palanneet todella voimakkaina joista jo pääsin eroon (palelu, jano, päänsärky ja nälkäkin on useammin kuin ennen). Ihme juttu. Mutta en valita, rasva palaa kohisten :D
 

Yhteistyössä