Kaksosten odottajia v.2009

Onnea kovasti Kurreliinille ja koko perheelle!! :heart: :flower:

Ja Nanah, minä jäin koulusta pois jo maaliskuulla muistaakseni, olen ollut kotona jo päälle kaksi kuukautta. Lääkäriltä en saikkua saanut mutta sain opettajan kanssa sovittua asiani, enkä ole katunut hetkeäkään että jäin kotiin niin aikaisin. Uskoisin että siksikin ollaan näin pitkälle päästy eikä ole suurempia vaivoja ollut :) Rohkeasti vaan saikkua hakemaan, ihan turhaan kiusaat itseäsi, eikä se äidin väsymys vauvoillekaan hyvää tee! :)

Täällä kaikki ok, rv 35 tuli täyteen eilen ja olo on kohtalainen. Sormien ja varpaiden turvotus ärsyttää mutta ei kai tässä kauaa mene enää kun pikkaiset ovat maailmassa :)
 
:heart: -LÄMPÖISET ONNITTELUT KURRELIINI KOKO TEIDÄN PERHEELLENNE!!

Joo, pakko katsella sitä saikkua... Niin kovasti haluais jaksaa tämän kuun loppuun koska sitten on lomaa... Vaikealta kyllä tuntuu vetää itsensä aina ihan piippuun.
Kiitos kovasti tsemppauksesta, nyt en tuntisi ollenkaan niin huonoa omatuntoa jos joudun saikkuilemaan... On totta että masukkien hyvinvointi on tärkein!

 
Heippa!

Täältä liittyis joukkoon esikoisiaan luomukaksosia rv 15+4 odotteleva, laskettu aika lokakuussa. Onko muita joilla laskettu aika osuu lokakuulle? =) Alun äärettömän väsymyksen ja kuvottavan olon jälkeen nyt on neljä päivää menny hienosti ilman oksuoloa! En uskalla kuitenkaan liikaa tuulettaa jos kuitenkin kohta taas alkaa...
Meillä tuplat oli aikamoinen yllätys (niin se taitaa kyllä kaikilla olla), rv 12 oli eka ultra (np-ultra) jonne oltiin menossa katsomaan yhtä vauvaa, mutta kaksi siellä olikin :D Anopin enolla on kaksospojat, jotta ehkä sieltä geeneissä tullut tai voihan olla ihan sattuman kauppaa. Mun suvussa kaksosia ei kuitenkaan ole.
Meidän pikkuiset on samassa istukassa, omissa kalvopusseissaan, mikä käsittääkseni on hyvä juttu että saavat molemmat ravintoa tarpeeksi ja suonisto kehittyy normaalisti.
Millasia np-lukemia teillä on ollut? Meillä toisella 1,7 ja toisella 2,8. Ja ton isomman lukeman takia tarjottiin mahollisuutta lapsivesitutkimuksiin TAYS:iin. Downin syndroomaa ei pitäis olla koska molemmilla nenäluut näkyy selvästi (tosin ei kait tuo nenäluun näkyminen 100% vastausta anna?) Äippäpolilla sillon sanottiin että mennään jatkotutkimuksiin, mut nyt ku on tarkemmin asioita tutkittu päätettiin ettei mennä. Tuntuu ettei mikään tutkimus anna varmaa vastausta, ja tosiaan en halua että mun kohtuun kajotaan kahdesti punktioneulalla, keskenmenoriski päälle. Lähipiiristä tiedän kaksi tapausta joissa np-lukemat olleet normaalit, nenäluut näkyneet ja yllätyksenä down-lapsia syntynyt, suloisia sellasia :) Pieni huoli mielessä väkisinkin välillä isommasta lukemasta, mutta en ole yöuniani niistä menettänyt (unet keskeytyy vessassa ramppaamisesta :D ), jotenkin vain tunne että kaikki on hyvin. Varsinkin kun olen murehtija-luonne muutenkin, koitan nyt vaan ottaa rauhassa.
Ens viikolla onkin taas ultra, noin kuukausi edellisestä, nähdään mitä sinne massuun tällä kertaa kuuluu. Massu onkin pyöristyny jo ihan kivasti, 11-12 viikoilla alkoi kumpua tulla ja otin äitiyshousut käyttöön :)
Millonkas ootte ekat liikkeet tunteneet? Välillä luulen tuntevani jotain muljahduksia, mut saattaa olla ihan oman suolen mulinaa, eiköhän ne lähiviikkoina ala tuntua.. jännää =)
 
ONNITTELUT KURRELIINILLE JA MUILLE UUSILLE ODOTTAJILLE!

Olen ollut tässä paitsiossa hetken aikaa, kun olo alkanut paranemaan vasta jokin aika sitten...ensin rajua pahoinvointia ja sitten norovirus päälle niin kyllä on nyt oksennettu koko elämän ajalta =) Painoa tullut lähtöpainoon +2kg että mukavan vähän...toisin kun ensimmäisistä tähän mennessä varmaan lähemmäs 10kg =)
rv.18+3 meneillään, mutta reiluviikko sitten ultrassa (supistelua ollut) näytti että mahaasukit olisi viikon edellä. No 22.5 rakenneultra ja sitten tiedetään enemmän lasketusta ajasta ja sukupuoliakin taidetaan urkkia =) Kohunkaulaa jäljellä usea sentti enkä ole avautunut, mutta eivät ota riskiä ja tänään jäin pidemmälle sairaslomalle kun töissä supistelee vähän väliä (raskas hoitotyö). Luultavasti en kesäloman jälkeen enää töihin palaakaan. Hyvä näin, mahaasukit ensin ja työ sitten.


 
Valitettavasti sellainen juttu täytyy sulle heti sanoa, että vaikka vauveleillanne on omat suonikalvot, niin yhteinen istukka aiheuttaa sen riskin, että toinen voi saada enemmän ravintoa, kuin toinen. Mutta äitiyspolilla seuraavat raskauttasi varmasti juuri niin usein, kuin tarvis!!

Ja epäidenttisten periytymisestä; miehesi geenit eivät vaikuta siihen, tuleeko teille kaksosia, mutta ne vaikuttavat kyllä siihen, tuleeko teidän lapsillenne herkemmin kaksosia! :) Miehesi siittiöt eivät siis saa aikaiseksi sitä, että sinulta irtosi kaksi munasolua samaan aikaan. Miehen siittiöt eivät myöskään saa aikaan identtisiä kaksosia, eli munasolun jakautumista hedelmöityksen jälkeen. :)

Epäidenttisiä kaksosia on "normaalia enemmän" Lounais-Suomessa (ja jossain Norjan vuonoalueilla ja jossain Afrikan maassa) ja myös pitkät naiset saavat herkemmin epäidenttisiä kaksosia, samoin kuin yli 35-vuotiaat. Ja hedelmöityshoidoissa olleet. Identtisten kaksosten taas ei ole todettu periytyvän mitenkään, eli ovat täysin sattumia/luonnonoikkuja tämänhetkisten tietojen mukaan.


 
Tervetuloa tupsuliini79 :) Täällä on masussa sama tilanne kuin sinulla, yhteinen istukka ja omat pussit. Tsemppiä odotukseen! Ja älä sitten turhaan hermoile ja mieti sitä varastamisriskiä mistä Lilliputitkin mainitsi. Täällä on siitä riskistä huolimatta kaikki mennyt oikein hyvin ja pienet kasvavat ihan siinä missä muutkin ja voivat hyvin :) Np-lukemia en muista mutta alle kahden olivat kummallakin. Liikkeitä alkoi tuntua melko aikaisin, tai noita muljahteluja lähinnä :D Taisi olla aika samoja viikkoja kuin sinulla nyt.

Aloin tänään pakkailemaan sairaalakassia. On ollut aika vahva fiilis alusta asti että nämä mönkiäiset syntyvät viikolla 35 ja sitä viikkoa tässä nyt elellään. Katsotaanpa nyt miten käy :D Kovin vilkasta on ainakin masussa ollut, navan yläpuolella pyörii toisen jalkapohja koko ajan.. :heart:
 
Tupsuliini79 Tervetuloa joukkoon!
Mä tunsin ensimmäiset liikkeet jo viikolla 13!! En ensin uskonut... mutta kyllä olivat ihan selviä muljasuja ihan tuolla alamasulla.

Tirppa82 Pakkaappas sitten mukaan ne piskuiset kotiintulo-vaatteetkin :)... Tosi ihanaa saada kesävaavit! Onko sulla jo tarvittavat vaavitavarat hankittuna? Jotain hyviä tärppejä?

Mulla tosiaan nyt ens ma 11.5 se rakenneultra... Odotan niin pajon että näen masukit taas! Liikettä on kovasti, varsinkin illalla ja aamuyöstä...
Tämä aamu tuntuu taas vähän paremmalta... Joten ei muuta kuin et.. töihin!

Haleja kaikille!!

 
Nanah, pikkaisten kotiutumisvaatteet on valittu jo ajat sitten, ensimmäisenä :D Hankinnat alkavat olemaan tehty, vaunujen sadesuoja ja pinnasängyn reunasuojukset puuttuvat mutta muuten ei pitäisi isompia puutteita olla. Nuokin ovat sellaisia ei niin kiireellisiä hankintoja. Itse sain eräältä kaksosäipältä vinkin että sitterit olivat kullanarvoiset ainakin heillä, niissä on helppo syöttää molemmat yhtä aikaa pullosta ja muutenkin viihtyivät. Samaten tuttipulloja on oltava paljon ettei tarvitse pestä koko ajan, jos siis imetys ei onnistu. Meillä on kaksi muovikassillista pulloja :D Ja sitten ihan semmoinen minkä itse huomasin... Kun kaksosille joutuu kahdet ostamaan lähes kaikkea, kannattaa ihan oikeasti etsiä käytettyjä tai lainata kavereilta. Meillä on oikeastaan kaikki ostettu käytettynä tai saatu lainaan/omaksi, ja ollaan säästetty ihan hirvittävät summat rahaa :) Toki uutena piti vähän vaatetta ja vanna ja jotain pienempää ostaa mutta vähällä on selvitty :)

Mutta nyt aamukahvin keittoon ja sitten jos siivoilisi hissuksiin ja järjestelisi lastenhuonetta :) Halit!
 
Kurreliinille suurenmoiset onnittelut täältäkin! :flower:

Np-ultra takana ja jatkuvista vuodoista huolimatta hyviä uutisia. Siellä molemmat möykyt potkuttelivat menemään. Identtisiltä näyttäisivät, omat pussit ja yhteinen istukka. :)

Tupsuliinille tervetulotoivotukset minunkin puolestani! :wave: Meillä on LA 19.11. eli ei ihan lokakuussa, mutta kuitenkin. Niskaturvotukset meillä oli molemmilla alle 1 mm.

Mä olen tässä todennut, että olen kyllä päässyt tässä alkuraskaudessa ihan kamalan helpolla. Mulla ei siis ollut pahoinvointia kuin kahtena päivänä (!), muuten selvisin pienellä kuvotuksella. Väsymys oli aika kamalaa, mutta nyt sekin on väistynyt. Jos ei noita pirun vuotoja olis, olisinkin todella onnekas. Nyt tuntuu, että parina viime päivänä on vähän oksettanut ja huipannut. Voisiko johtua siitä, että jonniin verran on tuota verta tullut?

Ihanaa viikonloppua kaikille, voikaahan paksusti! :heart:


 
Plääh - kirjoitin pitkän viestin ja painettuani vastaa nappia viesti katosi johonkin hyperavaruuteen. Ja tietysi olin unohtanut kopioida viestin :headwall:
Tiivistetysti viesti meni jotakuinkin niin että onnea uusille vauvoille ja uusille odottajille. Itse sain vihdoin äitiyspoli ajan - sopivasti samaan päivään kun meillä on Porin odottaja tapaaminen. Ihanaa päästä tarkistamaan tilanne ja katsomaan vauvoja uudestaan. Taitavat jo enemmän muistuttaa vauvoja kuin viime kerralla. Töihinkin pääsee kertomaan, masu kasvaa sitä vauhtia että omat puserot alkavat uhkaavasti kiristää. Muutaman löysän, "ei raskaana olevalta näköisen" paidan vielä kaapista löysin, niillä pärjää toivottavasti ultraan asti. Merkit kuitenkin taitavat viitata siihen että vauvoja vielä kaksi masusta löytyy =)

Mistäs olette ostaneet äitiysvaatteita? H&M tuntuisi olevan ainoa ketju, josta niitä olen löytänyt. Viikonloppuna taitaa olla aika mennä vaateostoksille jos mielii jotain pian päällensä saada. Kerran äitiysvaate osaston kiertäneenä en tosin vakuuttunut siitä että vaateet täyttävät työvaatteiden kriteerit, sen verran näytti olevan farkkua ja vapaa-ajan housua.

Vaivoilta olen onneksi välttynyt pientä ajoittaista päänsärkyä lukuunottamatta (ja toivottavasti vältyn mahdollisimman pitkään asti) mutta masun osalta olen huomannut hassuja asioita. Kaikenlaista nipistelyä, kipristelylä ja muuta asiaan kuuluvaa tunnetta on. Ja esiintyvät lähinnä iltasella, saman aikaan kun vauvat sitten käsittääkseni liikkuvat kun liikkeet alkavat tuntua. Taitavat opettaa äitiä valmiiksi liikunnallisiin iltoihin :)

Tsemppia kaikille odotukseen

Koodi:
 [url=http://lilypie.com][img]http://bd.lilypie.com/MeTLp3/.png[/img][/url]
 
Täällä siis rv 25+1 ja aamulla oli 5. neuvolakäynti:

-Paino: noussut kilon viime käynnistä eli 4 viikossa, raskauden alusta viitisen kiloa
-Ei turvotusta
-Verenpaine 106/74
-Virtsa puhdas
-Hemoglobiini 120
-Kohdunpohjan korkeus 25cm
-Sykkeet oli molemmilla Lilliputeilla 140 luokkaa

Kaikki siis loistavasti täällä! :) Olen edelleen käynyt kerran viikossa spinningissä ja kerran viikossa body pumpissa, ihan rauhallisesti kevyellä vastuksella/pienillä painoilla tietysti. Massu on kevyt pikku etureppu ja tuntuu, että elän elämäni ihaninta aikaa! Tiitäiset melskaa massussa monta kertaa vuorokaudessa, mutta potkut ei vieläkään satu! =)

Niin ja neuvolantäti antoi Kelan paperit täytettäväksi!

Hyvää vointia kaikille!! :wave:


 
Nuista äitiysvaatteista, minä tilasin yhdet farkut Ellokselta, niillä olen mennyt melkein koko raskauden ajan :D Vaihdoin itse sitten yksiin suoriin housuihin resorin vyötärölle, nekin ovat käytössä olleet. Nuo farkut ovat muuten ihan jees mutta trikoo masun kohdalla on pikkasen liian matala, ei enää näin loppuvaiheessa kestä masun päällä. Paidat on sitten sitä H&M-osastoa, sekä ihan tavallisia omia ja ukon t-paitoja. Nyt jälkiviisaana olen sitä mieltä että ei olisi kannattanut ostaa paitoja jotka ovat muuta kuin puuvillaa, hiottavat nimittäin ihan järjettömästi, kun muutenkin on aina kuuma. H&M-äitiysmallisto ei oikein kyllä mieleen ollut muutenkaan mutta eipä ole paljon valinnan varaa jos ei tahdo maksaa itseään kipeäksi. Olen koittanut selvitä mahdollisimman vähillä äippävaateostoilla, kun se aika on niin lyhyt kun niitä käyttää. Mieluummin ostan sitten kivoja vaatteita kunhan olen taas joskus omissa mitoissa :)

Ja joo, yhdessä läjässä ollaan edelleen, viikkoja nyt 36+1 ja melkein alkaa jo usko loppua mahan kanssa. Painoa on nyt tullut kaikkiaan n. 17kg raskauden aikana, huh huh. Muutoin kaikki ok, molemmat napottavat päät alaspäin ja mylläävät kovasti. Jännitys tiivistyy lähipiirissä, kaikki tuntuvat odottavan kovasti että nämä syntyvät, ehkä melkein minuakin enemmän :D

Aurinkoista päivää itse kullekin :)
 
Olen lueskellut tarinoitanne kevään mittaan ja ajattelin nyt rohkaista mieleni ja heittää tänne oman tarinani.
Odotan tuplaesikoisiani ja tällä hetkellä rv. 26 +3. Olen joutunut jäämään saikulle rv. 24, kun lääkäri ehdotti (työni on vuorotyötä ja raskasta sellaista). Ei mitään vakavaa (onneksi), mutta kun tuntuu tuo masu aina iltaisin tulevan NIIN pihkeäksi että!
Olen kulutellut aikaani kotona, sitä sun tätä tehdessäni. Laitellut lastenhuonetta, välillä vähän raapinut hieman pihaa, siivoillut kaappeja ylimääräisistä tavaroista ja viettänyt aikaa koneen ääressä...
On tuota vatsaakin jo tullut ihan mukavasti. Painoa n. 6-7 kg ja mittanauha näyttää jo yli metriä ympärysmittaa. :D
Närästys vaivaa satunnaisesti, nilkat ovat turvoksissa, issias vihoittelee ja yöt ovat jo aikamoista pyörimistä.
Mutta onneksi sen tietää, ettei tämä ole pysyvä olotila ja on mukava silitellä masua ja tunnustella pieniä potkuja... =)

Huoletonta odotusaikaa muille tupliksien odottajille ja onnea uusille äideille! :flower: :wave:
 
Täällä on masuasukkaat pitäneet liikettä parisen viikkoa jotka jo tunnistan vauveleiden liikehdinnäksi :) Lähinnä aamuisin ja iltaisin ne tuntee. Nyt alkaa rv 17, käytiin tänään toista kertaa ultrassa ja kova oli touhu molemmilla päällä, kalvopussien raja näkyi selkeästi. Ja tosiaan, identtiset ovat :) Selvis vihdoin sekin asia, munasolu on siis jakautunut kahdeksi. Sattuman kauppaa ei perinnöllistä.
Rakenneultraan mennään kolmen viikon kuluttua ja sit vois sukupuolenkin nähdä. Mulla ei kyllä ole mitään ns. äidinvaistoa että osaisin sanoa kumpaa sukupuolta ovat :) Ois niin tehnyt mieli jäädä sinne ultrattavaks loppupäiväks ja seurata pikkusten touhuja, mut pakko oli töihin mennä.
Viime viikolla oli neuvola ja hemppa (laskenut) sekä verenpaine (noussut) lukemat oli hieman muuttuneet, mutta siis hyvät edelleen. Hemppa 132 ja verenpaine 140/67.
Pari viikkoa on nyt ollut hyvä olo, ihanaa kun voi liikkua niin ettei tartte varata evästä laukkuun aina kun kotoo lähtee =)

Aurinkoista viikonloppua! Voidaan kaikki paksusti :D
 
Äitikarhu vm84
Eli P-Pohjanmaalta ollaan, Ylivieskasta. Kiinnostaakin, onko jollakulla muulla samanlainen tilanne kun meillä? Meillä on aiemmin kaksi tyttöä, s. 20.8.07 ja 27.8.08 eli tasan vuosi ikäeroa. Ja vanhin lapsemme ehtii täyttää 2v2kk kun kolmas ja neljäs lapsi pärähtävät maailmaan. :eek: Että jaksaminen saattaa olla hieman hakusessa. Ja siis kaikki lapset ovat kotona, eivät hoidossa. Vielä ei ole tietoa, kustantaako kunta kotiapua, mutta epäilen vahvasti. Isä tekee 12h työpäiviä, klo 06-18. Työmatka kestää onneksi vain 7-15min. :) Perussairauksina itselläni on astma ja epilepsia. Sairaudet ovat olleet olemassa edellisissäkin raskauksissa, ja lääkitykset eivät ole tuottaneet minkäänlaisia onkelmia. Ekassa raskaudessa oli raskausdiabetes insuliinihoidolla, ja tyttöki painoi jopa alle 3kg vaikka oli täysiaikainen (39+4). Molemmat lapset ovat terveitä lukuunottamatta nuoremmalla todettua maitoallergiaa, mikä siis voi parantua itsestään 1 tai 2 ikävuoden tietämillä TAI jäädä...

Molempien vauvojen sydämet sykkivät nätisti jo ekassa ultrassa rv9 ja sen jälkeen kävin np-ultrassa joka oli normaali. Siellä todettiin yhteinen istukka eikä oltu varmoja onko omat pussit. Parin viikon kuluttua kävin uudestaan ä-polilla ja huomattiin että istukka oli "jakautunut" eli molemmilla omansa ja omissa pusseissaan ovat. Toinen uneliaampi versio ja toinen hyppii ja mekastaa minkä ehtii. :D 25.pv normi neuvolakäynti, mutta ultrataan taas. :) Sitten ennen juhannusta on rakenneultra ja jänskättää! :)
 
Heippa kaikille,
ja tuplaonnittelut :heart: :heart: ja tervetuloa uusille, täällä onkin jo kiva joukko kaksosten odottajia! Omia kuulumisia ei olekaan pitkään aikaan tullut kirjoiteltua, niin se vaan aika menee tosi nopsaan!

Tupsuliini, täällä myös lokakuun odottaja! LA on 9.10. eli nyt mennään rv 19. Tosin ollaan vähän varauduttu, et meidän pienokaiset saattaa tulla maailmaan jo syyskuun puolella...

Mua nauratti noi "Pori - Suomen kaksoskaupuki"-jutut! :D Ehkä teillä kaasutetaan jotain ilmaan siellä...?
Jokunen aika luin lehdestä eräästä brasilialaisesta kaupungista, missä oli selkeä kaksosilmentymä. Nyt en kyl muista millä ne tutkijat sitä selittivät.

Täällä voidaan kyl muutoin tosi hyvin: maha on jo aika iso, ja jotkut työpäivät tuntuu jo vähän tuskaisilta, istumatyötä kun teen. Mut "lenkkeily" pitkin käytäviä ja välillä rappuja ylös-alas auttaa. Mulla oli pari viikkoa sitten jo supistuksia, mut eivät olleet kivuliaita eivätkä jatkuvia, joten siihen ei sit reagoitu neuvolassakaan sen enempää. Ja oon huomannu, et niitä tulee kyl, jos koko päivän vaan istuu tai vaihtoehtoisesti rehkii liikaa (esim. puutarhatöissä... nyt kun niitä on päässy tekee nii ei vaan malttais olla edes vähän rehkimättä... :) )

Hb oli viime mittauksella matala 110, joten rautakuurilla parhaillaan. Painoa oli tullut hurjat 800 g, mut mahanympärys oli jo 104 cm... ihan hurjaa! :LOL:

Huomenna on rakenneultra, jännää!! Toivottavasti pirpanoilla on kaikki hyvin! Saas nähdä toteutuuko mun enneuni: näin unta, et miehen kans oltiin ultrassa, ja toinen pirpanoista esitteli oikein auliisti sukukalleuksiaan, ihan selviä palleroisia jalkovälissä :) Toisesta ei kunnolla saanut sitten selvää, joten unessa sitten viisaasti miehen kans päättelimme, et tyttö sen on oltava! :D

Hankintoja ei olla kyl tehty juurikaan; vaunuja ollaan hieman katseltu "sillä silmällä" Emmaljungan Twin City Crossit olis tällä hetkellä harkinnassa. Mitä vaunuja teillä muilla on olemassa/harkinnassa?

no joo, en ole voinut vastustaa muutamien ihan pienenpienten sukkaparien ja bodyjen hankintaa... :whistle:

Muutoinkin noi hankinnat kyl mietityttää... mikä olis oikeesti tarpeellista ja miten paljon niitä kaksosille tarvitaan? Esim. imetystyyny: lieneekö hyvä kapistus vai ihan turha hankinta? Muutoinkin ajatus on käynyt jo tulevassa imetyksessä, mitenkähän se sujuu kahden kans: toi imetystyyny kai on sitä varten et molemmat yhtäaikaa, mut käytännössä... oikeesti! Ja toisaalta imetys yksi vauva kerrallaan olis jotenkin mukavampi ajatus, saisi viettää ihan kanhdenkeskeistä aikaa yhden vauvan kans kerrallaan. Mut sit taas se rytmi ja jaksaminen...

Toinen miettityttänyt asia on noi kestovaipat. Tullaan käyttämään, mut täysin oman jaksamisen mukaan, eli kertakäyttöisiäkin meille hankitaan! Mietin vaan, et mitenkähän paljon niitä kuorivaippojakin saa sit kaksosille varata...?
Voi siinä alkuhulinassa olla monet muut asiat tärkeempiä kuin kestovaippojen pesu, mut mä ajattelin, et jos YKSIKIN vaippa per päivä per vauva on kesto, on se jo 730 kpl vähemmän muovivaippaa vuodessa... hurja määrä!

no, onneksi näitä ehtii vielä miettimään! Mut huomaa vaan, et ajatuksia alkaa tulemaan... tärkeintä on kuitenkin et vauvelit kasvaa ja kehittyy!

Voikaa hyvin!

 
Äitikarhu vm84
meillä on ollut kestot käytössä molemmilla aikasemmilla lapsilla. Tai siis on edelleen. Tai siis kestot kotona ja kertakäyttövaipat kyläillessä ja nukkuessa. Tosin ihan pienenä vauvathan nukkuvat niin paljon, että sillon käytetään päivällä nukkuessakin joskus. Tottuu ainakin paremmin kestoihin. Meille kestot hankittiin jo esikoista odottaessa. Ja kyllä sitä on itseki tullu hypisteltyä pikkuisia vauvan vaatteita, mutta ehkä maltan oottaa vielä jonkin aikaa että viikkoja kertyy. Uus auto kyllä ollaan jo ostettu. :D Sitä ei maltettu olla ostamatta ku miehellä oli muutenki hirvee autokuume päällä. Minibussi laitettiin, 9 hengen.

Mekin "luotetaan" että lokakuussa syntyvät, ku la on 1.11. Ja ekatkin lapset syntyneet "etuajassa". Tarkoittaen että ennen laskettua, mutta kuitenkin vikalla raskausviikolla.

Meillä on "tavalliset" vaunut Emmaljungat ja tuplarattaat Carena twinshopper. Näin ainakin muisteltiin. :) Saa nähdä tekeekö "yksöisrattailla" enää mitään ku on kuitenki sitte 4 pientä talossa.

Äitiysvaatteita en varmaan enää hanki lisää. Paitoja löytyy sen mallisia tuolta kaapista että peittävät varmasti mahan ihan viime metreilläkin. :D Ja kun edellisestä raskaudesta ehdin laihtua vajaa 20kg niin housuissakin löytyy! :eek:

Mulla on ollu tähän asti migreeni JOKA PÄIVÄ. Ja oli huimausta ja pahoinvointiakin mutta ne olivat olemassa jo ennen raskaaksi tuloa. Sain lähetteen fysioterapiaan jossa kävin hierojalla. Sitte vaihdoin hieronnan akupunktioon niin heti alko helpottaan. Ekan kerran jälkeen pahoinvointi jäi pois ja muutaman kerran jälkeen jäi huimauski, mistä olin kärsiny jo 8kk. Nyt on migreeniki alkanu selkeästi helpottamaan, mutta jatkettiin sitä lähetettä vielä että pääsen mokomasta vaivasta kokonaan eroon. :)
 
Muistan lukeneeni eri keskusteluryhmistä aiemmin, että joillain on ollut raskauden aikana kuukautiskivuilta tuntuvia tuntemuksia. En ole niihin ketjuihin kiinnittänyt huomiota, mutta nyt mulla on parina päivänä ollut sellaisia tuntemuksia. Toiv. ei vaarallista?

Menossa siis rv 26+1 ja Lilliputit kasvaneet viikkoihin nähden normaalisti, mutta oma massuni ei, eli on aika ahdas olo.. :eek:

Ala-vatsa on mennyt silloin tällöin hetkeksi kovaksi jo n. kuukauden ajan portaissa kävelyn ja orgasmin jälkeen, mutta kivuliaalta nuo harjoitussupparit(?) eivät koskaan ole tuntuneet.

Massun ahtaus (ympärysmitta vasta 82cm) on onneksi ollut ainoa "vaivani" (aiheuttaa tietysti myös oksennuksen maun nousua suuhun ruokailun jälkeen kumarrellessa, kun vatsalaukun tila on minimaalinen). Liittyykö "kuukautiskivut" tähän ahtauteen vai johonkin kohdunkaulan avautumiseen tai kanavan lyhentymiseen? :( Äitiyspoli-aika mulla on onneksi ensi tiistaina!

Raitanen; mielenkiintoinen enneuni.. ;) Kerrothan rakenneultra-kuulumiset heti, kun ehdit!! Ja vaunuista, me käytiin hakemassa viime kuussa oman kunnan Oraselilta Ora Land kaksosten kuomurattaat (kuosi Pomeranssi) http://www.orashop.fi/www/order.php?af=&card=11 + lisävarusteena tulevat kantokopat, ja tuntuvat todella hyviltä!

Imetystyynystä; olen harkinnut, mutten vielä hankkinut. Voisi olla ihan kätevä kyllä, kun imetykseen tulee kulumaan tosi paljon aikaa.. Ajattelin ihan sellaista yhdelle vauvalle tarkoitettua, vaikka kaksosten imetystyynyjäkin löytyy.. Ja Porin Seudun Tuplakerhon monikkovalmennuksessa oli juttua tuosta, imettäisikö yhtä vai kahta kerrallaan, ja ohje oli se, että ihan miltä itsestä tuntuu! Kaikilta ei edes onnistu kahden samanaikaisesti imetys. Luulen, että itse en edes yritä kahta samaan aikaan..

Kestovaipoista; vaippavuori tulee olemaan ihan valtava, ja koska olen muutenkin luomun kannattaja, taidan kokeilla osittain kestoja, esim. päivisin kotona. Öisin ja tietysti kotoa poistuessa sitten kertakäyttövaipat kehiin.. Pyykkikone tulee kuitenkin pyörimään paljon, niin miksei sinne sitten kestovaippojakin samalla tunkisi?

Ja siitä Pori - kaksosten luvattu kaupunki -jutusta, osittain voipi selittyä sillä, minkä aiemminkin täällä mainitsin, että maapallolla on tiettyjä alueita, joissa kaksosia esiintyy normaalia enemmän, geeneihin ilmeisesti liittyy. Yksi niistä alueista on Lounais-Suomi. =) Meillä on muuten treffit tänään 6-7 tuplaodottajan kesken Porissa!! :D Lasketut ajat on heinäkuun ja marraskuun välillä.

Äitikarhu vm84; toivottavasti migreenisi helpottaa!! Ja hihii, oikein minibussi!! :D


Hyviä vointeja kaikille taas!!


 
Tännehän oli tullut tekstiä :)

Noista alun menkkamaisista kivuista ja vihlonnoista, minullakin niitä oli ja ovat kuulemma ihan vaarattomia kohdun kasvukipuja. Kaiketi sitten jos ovat tosi voimakkaita ja niihin yhdistyy vuotoja niin on syytä käydä tarkistuksella mutta muuten ei hätää, ihan normaalia :) Sitten myöhemmin voivat viitata kohdunsuulla töitä tekeviin suppareihin, silloin kannattaa ottaa rauhallisesti jos sellaisia paljon tulee. Tälläisiä ohjeita olen itse saanut neuvolasta.

Mä saan kaksosten imetystyynyn eräältä sukulaiselta, kysyi mitä tarvitsisin vauvoja varten ja sanoin että kestoja tai tyyny. Tyynyn sitten tahtoi ostaa. Itse en kyllä olisi välttämättä sitä ostanut kun uskoisin että ihan tavallisillakin tyynyillä saa tuettua ihan tarpeeksi, etenkin jos imettää yhden kerrallaan.

Ja täällä on tänään viikkoja 37+1, eilen käytiin äitipolilla tarkastuksessa. Verenpaine oli taas koholla, mutta eipä ne siitä mitään suurempaa kohua nostaneet. Käyrillä makasin 20min, ja vauvat nukkuivat kun hoitaja valitti että ovatpa liikkuneet vähän. Kyllä ne siellä heiluivat mittausten aikana, mutta kone ei kait rekisteröinyt kaikkia liikkeitä. Pikkasten mittaaminen oli jo tosi hankalaa, toiselta ei saatu edes reisimittaa. Lääkäri arveli painojen olevan n. 2,2kg ja 2,5kg. Kohdunkaulan tilanne katsottiin, ja voi veenus sitä pettymystä kun lääkäri totesi paikkojen olevan napakasti kiinni, kaula on vähän lyhentynyt :| Viimeinen tarkastus on ensi viikon perjantaina, ja oletettavasti seuraavana maanantaina käynnistys jos eivät ala itse syntyä sitä ennen. Turvaraja 39 viikkoa tulee vastaan tiistaina joten ennen sitä olisi syytä saada muksut maailmaan :) Eli siis, ei tässä enää kahta viikkoa mene kun pikkaset syntyvät :heart:

Kaikille hyviä vointeja ja jaksamista masujen kanssa!
 
Heippa! Onnittelut kurreliinille ja tervetuloa uusille.

Meille syntyi ihanat pojat 4.5. 37+5, kohtu venynyt niin suureksi ettei jaksanut laittaa synnytystä itse käyntiin vaan tarvittiin hieman tipan tehoa =) Synnytys kesti n.6,5h.
Kokoa pojilla oli lähes 2,7kg ja 47cm pitkiä.

Täällä meidän pikkukaupungissa on huhti/toukokuussa syntynyt kolmet poikakaksoset.

Eemelin äiti ja pikkumiehet :heart:
 

Yhteistyössä