Kaksosten odottajat ja äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Brush
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Brush

Vieras
Hei!

Odotan kaksosia ja haluaisin kuulla ja jakaa kokemuksia muiden kaksosten odottajien ja äitien kanssa. Minua kiinnostaa kuulla voinnistanne odotusaikana, itsellä tämä alkuraskaus ollut aika kivinen johtuen erittäin voimakkaasta pahoinvoinnista ja oksentelusta joka on vienyt jo useamman kerran sairaalaankin tiputukseen. Koska sinulla loppui pahoinvointi vai loppuiko ollenkaan (kertokaa että se loppuu....)? Haluaisin kuulla myös neuvolakokemuksianne, millaisiin seulontoihin olette osallistuneet ym. asioita, uutta odottaja askarruttavaa.

Oikein mukavaa alkanutta viikkoa kaikille yksösten ja kaksosten äideille ja odottajille!!

Brush+tuplat, rv 11+4

Viimeksi muokattu:
Moi Brush,

Mehän ollaan jo "tavattu" toisessa ketjussa :) Tosi harmi kuulla että sulla on ollut niin voimakas pahoinvointi, sehän on aika klassinen merkki tuplaraskaudesta. Mulla ei ole ollut edellisiin raskauksiin verrattuna pahempaa pahoinvointia tai väsymystä ja pahoinvointi on alkanut jo helpottaa. Vähän jopa huolestuin että onkohan kaikki hyvin, mutta kai sitä keksii syyn huolestua mistä tahansa raskaana ollessaan. Mutta sitten tajusin että johtuukohan mun lievempi pahoinvointi siitä kun mulla on vain yksi istukka näille tuplille, eli raskaushormonia ei ehkä erity tavanomaista enempää.

Oli miten oli, toivotaan että sullakin pian helpottaa kun pääset ensimmäisestä kolmanneksesta!

T. Birdie rv 11+0

Hei!

Odotan kaksosia ja haluaisin kuulla ja jakaa kokemuksia muiden kaksosten odottajien ja äitien kanssa. Minua kiinnostaa kuulla voinnistanne odotusaikana, itsellä tämä alkuraskaus ollut aika kivinen johtuen erittäin voimakkaasta pahoinvoinnista ja oksentelusta joka on vienyt jo useamman kerran sairaalaankin tiputukseen. Koska sinulla loppui pahoinvointi vai loppuiko ollenkaan (kertokaa että se loppuu....)? Haluaisin kuulla myös neuvolakokemuksianne, millaisiin seulontoihin olette osallistuneet ym. asioita, uutta odottaja askarruttavaa.

Oikein mukavaa alkanutta viikkoa kaikille yksösten ja kaksosten äideille ja odottajille!!

Brush+tuplat, rv 11+4

Viimeksi muokattu:
Moikka Brush ja Birdie ja isot onnittelut kaksosraskaudesta! Itse odottelen hieman pidemmällä rv 30 ja ikävä kyllä en osaa neuvoa tuossa raskauspahoinvoinnissa kun itselläni sitä ei juurikaan ollut, tai no kahden viikon ajan. Brush ehdotti josko istukoiden määrä vaikuttais pahoinvoinnin määrään mutta itse veikkaan että sillä ei suoraan ole tekemistä asian kanssa, tai ei ainakaan mun kohdalla kun mulla on kaksi istukkaa...

Neuvolassa olen käynyt niin kuin yksöstä odottaessa mutta ultrassa olen Kättärillä käynyt viikosta 20 eteenpäin neljän viikon välein ja nyt jopa kahden viikon välein. Muuten aika normaalimeiningit on tainnut olla. NEuvolassa ikävä kyllä ei ole paljoa kaksosraskaudesta osattu kertoa joten jos teillä yhtään samanlaista neuvolassa niin suosittelen liittymistä monikkoperheet ry:n, sieltä saa aika hyvin informaatiota.

Tsemppiä ja hyviä vointeja teille :)

Moikka! Minulla on nyt 4vkoa täyttävät kaksospojat. Odotusaika meni helposti paitsi alussa oli voimakas pahoinvointi. Kesti ihan alusta saakka viikolle 14. Jos oikein muistan. Synnytys käynnistettiin viikolla 35 koska alkoi tila käydä ahtaaksi. A poika painoi syntyessään 2050g ja B poika 2200g. Vastaan mielelläni kysymyksiin jos sellaisia herää :) Onnea tuplasti kahdesta murusta!

Moikka! Minulla on nyt 4vkoa täyttävät kaksospojat. Odotusaika meni helposti paitsi alussa oli voimakas pahoinvointi. Kesti ihan alusta saakka viikolle 14. Jos oikein muistan. Synnytys käynnistettiin viikolla 35 koska alkoi tila käydä ahtaaksi. A poika painoi syntyessään 2050g ja B poika 2200g. Vastaan mielelläni kysymyksiin jos sellaisia herää :) Onnea tuplasti kahdesta murusta!

Hei bealey ja muut!

Olipa mukavasaada "vertaisihmisiä", tuntuu nimittäin ettei neuvolassakaan oikein aina osata tai tiedetä, mutta ehkä se tästä muuttuu.

Bealey:ltä haluaisin kysyä sen verran että oliko sinulle yksi vai kakasi istukkaa. Kuulosti nimittäin lohdulliseslta että tämä pahoinvointi voisi joskus loppuakin, nyt nimittäin tuntuu sitä etten jaksa enää yhtään.... Ihanaa että myös joku, kuten "kaksosten odottaja", on kahden istukan kanssa selvinnyt pahoinvoinnitta, sekin helpottaa. Tällä hetkellä en nimittäin osaa pelata muuta kuin että jos se ei lopukaan...

Viimeksi muokattu:
Moikka!
Brush: Minulla oli kaksi istukkaa mutta tuo pahoinvointi tuskin johtuu siitä. Monesti kuulee kyllä että olisi kahden istukan takia kova pahoinvointi mutta tunnen kaksosten äitejä joilla ollut yksi istukka ja samallalailla kovasti oskentaneet... Kyllä se siitä kuitenkin helpottaa jossain vaiheessa. Kannattaa muistaa alkaa nyt alussa jo käyttämään raskausvitamiineja esim. Multitabsin raskaus- vitamiinit on hyviä. Ne sisältävät kaikkea mitä tarvitaan, vaikka hieman ehkä tyyriitä ovatkin. Foolihappolisää voi myös käyttää mutta sitä saa mm. vihreistä kasviksista ja soijasta. Minä join soijamaitoa enkä alkanut ostamaan niitä kapseleita... Mitähän muuta.... Kirjoittelehan kuulumisia!

Moikka.
Paljon onnea teille muillekin kaksosten odottelijoille.
Itselläni on nyt menossa rv 27. Mitään hirveetä pahoinvointia mulla ei ollut. Alkuraskaudesta olin vaan tosi väsynyt ja välillä tuli äklö olo.
Meillä noilla vauvoilla on yhteinen istukka ja suonikalvo, mutta erilliset vesikalvot. Ovat tyttöjä ja yli 90% todennäköisyydellä identtisiä. Ollaan saatu käydä ultrissa Kättärillä ihan alusta asti kahden viikon välein. Raskauteen kun liittyy jonkinlainen verenkiertohäiriö riski viikolle 26 saakka. Jotenkin vauvojen verenkierrot saattavat sekoittua, kun on yksi istukka ja yhteinen suonikalvo, ja silloin toinen vauva vuotaa toiseen. Onneksi sellaista ei ainakaan viime ultraan mennessä ollut tapahtunut ja ovat hyvin kasvaneet ja voineet. Viikon päästä on taas ultra.
Itse olen voinut ihan kohtalaisen hyvin. Nyt puolen välin jälkeen on alkanut aika kovasti supistelemaan ja ollut nivuset välillä tosi kipeät.
Sen takia jäin pois töistä viime viikolla,kun ei enää oikein pysty päiväkodissa lasten kanssa touhuamaan. Onneksi jäin, sillä nyt siellä riehuu sikainfluenssa.
Painoakin on nyt alkanut tulemaan. Melkein 10kiloa on tullut lisää raskauden aikana ja nyt tuntuu, että vatsa kasvaa hurjaa vauhtia.
Mulle on ollut suuri apu tukivyöstä, jonka sain lainaksi fysioterapeutilta. Ilman sitä ei kävelylenkeistä tulisi yhtään mitään nyt, kun alavatsa ja nivuset ovat alkaneet kipuilemaan. Nyt on myös saanut ottaa tosi rauhallisesti, sillä vähänkin kun jotain touhuaa, niin alkaa supistelemaan. Pitää vaan muistaa kuunnella omaa kehoa ja malttaa levätä.
Mitä kannattaa myös alkaa harrastamaan ihan alkuraskaudesta lähtien, niin öljyämään/rasvaamaan masua ja rintoja. Ite oon käyttänyt Ceridal-öljyä ihan sieltä saakka kun masu alkoi näkyä, niin ei ole ainaskaan vielä mitään raskausarpia tullut, et jospa se vaikka auttaisi.
Mukavia odotteluhetkiä teille kaikille.
T:Jenni 26+5

täällä myös odotellaan kahta ihanaa mussukkaa saapuvaksi. Viikkoja on nyt 33 ja odotan innolla milloin päästään tositoimiin :D Alkaa maha painamaan sen verran jo... Ennestään meillä on yksi tyttö ja nämä kaksi tapausta on ennustettu pojaksi ja tytöksi. Meinattiin päätyö suunniteltuun sektioon koska aluksi vaikutti lantioni olevan niin ahdas mutta koska ekan tyttömme synnytin alateitse niin kokeilemme näitäkin sitten. Niin ja siis kaksi istukkaa on.
Tuosta edellisen äidin mainitsemasta rasvauksesta pitää kommentoida että ei se rasva vaikuta arpien kehitykseen :) Valitettavasti :( Ihon venyminen ja repeytyminen syntyy sisemmillä kudoksilla ja rasva ei sinne imeydy. Eikä ihon venymistä voi rasva estää ;) Täällä on kuitenkin rasvailtu sen takia koska mulla mahan iho kuivuu paljon. Arpia on myös paljon... Mutta ne arvetkaan ei ole mitään hirveitä arpia. Aina peilistä katsoessa lasten syntymän jälkeen muistaa vaan, että hei minähän olen ollut raskaana :D Rakkausarpia.
Kirjoitelkaahan kuulumisianne! Oletteko huomanneet että toinen vaavi potkis enemmän kun toinen? Täällä vasemman puoleinen pojuli on paljon ahkerampi liikkumaan ollut ihan aina.

Ollaan saatu käydä ultrissa Kättärillä ihan alusta asti kahden viikon välein. Raskauteen kun liittyy jonkinlainen verenkiertohäiriö riski viikolle 26 saakka.

Hei,

Kiva kuulla muiltakin tupla-odottajilta kuulumisia!
Mietitytti tuo Jennin mainitsema ultra-käytäntö tuplaraskaudessa jossa on myös jaettu istukka. Mulla on sama juttu, mutta asun ulkomailla joten seurannassani on kai maa-kohtaisiakin eroja. Meillä käsittääkseni ei aleta noita tiuhempia ultria kuin vasta puoliraskauden jälkeen. Jotenkin ajattalin että riski kaksostransfusioon alkaisi vasta myöhemmin. Plyääh, rasittavaa kun joutuu stressaamaan tästäkin että miten nyt kuuluisi seurata tätä raskautta! Nyt alkupuoliskolla menen joka neljäs viikko neuvolaan, mutta sikiöspesialistin kuuluisi kutsua minut erilliseen seurantaan. Tähän mennessä ei ole muuta kutsua tullut, muuten kuin että tein sinne oma-aloitteisen pyynnön np-ultrasta (joka täällä siis ei ole rutiini-toimenpide). Sen ja ensimmäisen ultran välille tulee sitten kolme viikkoa, joten kai sekin on ihan OK, täytyy nyt vaan tarkemmin kysyä noista jatkotutkimuksista.
Kuten ehkä huomaatte, stressaan tästä tilanteesta vähän enemmän kun toisessa maassakin ollaan :) Muuten olo on ollut ihan OK, vähän kipuilee ja nippailee alavatsan seuduilla, pahoinvointi jonka luulin kadonneen onkin palannut, ja ensimmäisiä mammahousuja metsästelen!

T. Birdie rv 12+1
(ja nr. 3 & 4 )

Viimeksi muokattu:
Vastaanpa itse surffailtuani netissä. Monikkoperheen Ry:n julkaiseman tietopaketin löysin täältä: http://www.monikkoperheetlpr.net/Kuvallinen tietopaketti.pdf (Tulisi lukea "Kuvallinen tietopaketti", väliin alaviiva.)

Siellä sanotaan:
"Jokaiselle äidille suunnitellaan yksilöllisesti seurannan aloitus äitiyspoliklinikalla.
Jos sikiöillä on erilliset suoni- ja vesikalvot, raskaus on sujunut ongelmitta ja
seuranta onnistuu neuvolassa, voidaan äitiyspoliklinikalla käynnit aloittaa raskausviikoilla
28-32. Jos kyseessä on samanmunainen kaksosraskaus, aloitetaan
seuranta äitiyspoliklinikalla raskausviikoilla 18-24. Jos äiti odottaa kolmosia,
seuranta tapahtuu alusta asti äitiyspoliklinikalla. Loppuraskauden aikana
seurantakäynnit neuvolassa ja äitiyspoliklinikalla tihenevät."

Eli tämän mukaan on OK jos äitiyspoliklinikkaseuranta aloitetaan vasta viikoilla 18-24 tai jopa vielä myöhemmin. Ainakin tässä mielessä tuleva seurantani toivon mukaan siis vastaa Suomen käytäntöjä.

Terkuin taas!

Birdie rv 12+1

Yhteistyössä