Kaksosten odottajia v.2009

..rv 29+0!

Paino: +6kg (+250g/vko)
SF: 31cm
Hb: 130 (noussut "itsestään" kuukaudessa 10:llä!)
RR: 110/72
Pissa: Puhdas
Turvotus: Ei
Sykkeet: n.130 ja 135x/min

Edelleen on pakko kehua, että raskaus on mennyt ihan uskomattoman hyvin (ja helposti)!! Nyt vaan etenkin iltaisin tuntuu, että massu halkeaa, kun se ei ole kasvanut ollenkaan samaa tahtia, kuin Lilliputit.. Ympärysmitta vasta 83cm.. Ja nämä vauvelit tuntuvat ihan ADHD-tapauksilta, touhuavat lähes tauotta eli äiskäparan kylkiluut ja vatsanahka ovat aika kovilla..

Toivottelen taas kaikille oikein hyviä vointeja ja aurinkoista kesän jatkoa!!

 
Äitikarhu vm84
Lilliputit-80 paljoks sulla oli Hb ekalla mittauskerralla?
Mulla on noussu nyt jo paino 5,6kg ja rv 19+3.
Edellisissäkään (normi)raskauksissa ei kyl oo noussu ku 5kg ja 7kg.
 
Tjaahas, jos taas kertoilisin kuulumisia. Keskiviikkona käytiin rakenneultrassa ja masuasukeilla kaikki hyvin, hyvin oli kehitystä tapahtunut ja molemmat kasvaneet tasapuolisesti. Niin ja nyt sitten tiedetään että identtiset pojat on tulossa :heart: :heart:
Kohdunkaulaa on 5cm ja paikat kiinteät =)
Tähän asti ollaan käyty ultrailemassa kerran kuukaudessa, mutta jatkossa kahden viikon välein, jotta seurataan ettei toinen "varasta" toiselta ravintoa, samassa istukassa kun ovat mutta omissa pusseissaan. Mites muilla, millon teillä on alettu tiheemmin ultraan? Varmaan asuinpaikkakuntakin vaikuttaa asiaan... me ollaan Hämeestä.
Täällä on taantuma-aika iskenyt sairaalaankin niin ettei ole resursseja järjestää synnytysvalmennusta tänä vuonna. Ollaan sit itse esitetty toive äippäpolille että saataisiin edes jonkinlaista tietoa ja synnärillä käyntiä. Mites muilla paikkakunnilla on tilanne?

Nyt alkaa rv 21 ja olo on energinen :) Reilun viikon päästä neuvolaan, kelan papereita saadaan silloin täytettäväksi ja ilmeisesti eka sf-mitta otetaan...
 
Tupsuliinille onnittelut ultrakuulumisista. :heart: Meillä myös tulossa identtiset kaksoset ja kovasti toivomme, että rakenneultrassa 7.7. selviäisi myös sukupuoli. Meillä ultrausväli on ollut kaksi viikkoa rv 16 alkaen tuon yhteisen istukan tiimoilta. Tämä on itseasiassa syy, miksi vaihdoimme sairaalaa Kanta-Hämeestä HUS:n puolelle. Kanta-Hämeessä meitä olisi ultrattu jopa kahden kuukauden välein...
Ja täällä myös synnytysvalmennus on siirtynyt nettiaikaan, mutta synnytysosastolle järjestetään edelleen tutustumiskäyntejä.

Täällä ultra rv 16+5 näytti tasakokoisia kavereita kohdussa, molemmilla myös samanverran lapsivettä. Kovasti mylläsivät kaverit, ei meinannut lääkäri saada mittoja millään. :) B on tällä hetkellä perätilassa ja A poikittain, mielenkiinnolla odotellaan mihin suuntaan tuo alempi siitä kääntyy.


VL rv 17+2
 
Synnäriin tutustumiset on TYKSissäkin lopetettu, aiemmin kaikki ensiodottajat pääsi tutustumaan. Tosin katselin Turun monikkoperhe yhdistyksen sivuja ja huomasin, että he järjestävät tutustumisia synnäriin. Osana omaa yhdistyksen järjestämää odotusvalmennusta.

Noista ultraamis tiheyksistä en vielä tiedä. Olin yllättynyt kun lääkäri laittoi lähetteen np-ultraan äitiyspolille. Se kun ei kuulu kunnan tarjoamiin palveluihin. En tiedä tekevätkö automaattisesti kaksosraskauksian kohdalla noin. Vai sainko lähetteen, koska alussa oli hiukan epäselvyyksiä toisen sijainnista ja ylimääräisiä vuotoja. Neuvolantätikin oli ihmeissään, kun olin ultra-ajan saanut. Mutta en valita. Oltaisiin joka tapauksessa menty yksityiselle, tämä on nyt sitten halvempi vaihtoehto :D

Hipkukka 9+5
 

Hei kaikille!!

Mulla nyt keskiviikkona se sokerirasitus ja torstaina neuvola.
Mitä jos siinä sokerirasituksessa on jotain hämminkiä, mihin toimenpiteisiin sen jälkeen joutuu? Onko kellään kokemuksia?
Masukit pitävät pitkin päivää varsin hurjia samba-karnevaaleja ja napa poksahtaa varmasti viikon sisällä, niin kireää on... :)

Oikein hyviä vointeja kaikille!!! :flower:

Nanah ja masukit 25+3
 
Nanah, mä olen käsittänyt, että jos sokerirasituksessa ilmenee jotain, sen jälkeen mittaillaan jollain kotimittarilla. Niin ja ruokavaliota tietysti suositellaan. Korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä. Omakohtaisia kokemuksia ei (onneksi) ole, rv 16 sokerit oli kohdillaan. :whistle:

Täällä käyty tänään neuvolassa ja neljässä viikossa painoa on tullut 1,8 kg (ja vyötärölle on tullut lisää ympärysmittaa samassa ajassa 6 cm). Hemoglobiinikin on ainakin tilapäisesti lopettanut laskunsa (157 -> 123). Ja kohtukin on noussut jo yli navan. :D
Eilen kuvittelin illalla kyljellä kirjaa lukiessani tuntevani mylläämistä masussa, mutta voi edelleenkin olla toiveajattelua. :)
 
ONNITTELUT KAIKILLE UUSILLE ÄIDEILLE JA PERHEILLE.

Meilläkin tänään käyty kontrolliultrassa rv.24+5 ja vauveleilla kaikki hyvin. A-vauva joka paljastui tytöksi on peppu alaspäin...ainakin vielä ja B-vauva joka paljastui pojaksi on pää alaspäin =)
Lapsivettä molemmilla reilusti ja kokomittaukset oli 640g ja 630g elikkäs samankokoisina polskuttelevat =)
Itselläni on jatkuvia rytmihäiriöitä...todettu hyvänlaatuisiksi, mutta pirun inhottavia vaan tuppaavat olemaan. Ensiviikolla sisätautilääkäri, jospa häneltä saisi apuja.
Hb.118 ja painoa tullut +6kg, turvotuksista olen alkanut kärsimään lämpimillä ilmoilla. Nilkat kuin norsulla =), Sokerirasitustesti parin viikon kuluttua vaikka ei mitään häikkää ole ollut ja verenpaineetkin huitelevat mielumminkin matalalla. No parempi katsoa =)


Tsemppiä vielä kaikille uusille ja vanhoille odottajille. Voidaan paksusti :hug:


Vilver 24+5
 
Nanah! Minä paloin sokerirasituksessa ja sitten sain neuvolasta sokerimittarin kotiin. Sokerit mitattiin kolmesti päivässä ennen ja jälkeen ruokailun, kaksi kertaa viikossa. Ruokavalioon en kovin kaksisia ohjeita saanut, lähinnä suosituksia että kovin sokerista tai rasvaista ei toinna syödä. Liikuntaa suositteli mutta itse en enää kyennyt liikkumaan siinä vaiheessa minkään vertaa. Kotona kun mittailin niin ei tainnut tulla kun yksi ylitys, hyvin pysyivät arvot normaaleina. Sitten jos olisi jatkuvasti tullut ylityksiä olisi joutunut insuliinille, onneksi ei tarvinnut sitä.

Meillä ovat iltaitkut ja mahavaivat alkaneet, aika monta iltaa ollaan nyt valvottu ja hytkytelty poikia. Relatipat aloitettiin pari päivää sitten, ja toivotaan kovasti että auttavat! Muuten menee ihan hyvin, pojat kasvaa ihan kohisemalla ja ovat jo melkein samankokoisiakin :heart:
 
Vähän alkaa pelot jo helpottaa ja kenties uskaltaa nauttiakin tästä raskaudesta. Pääsin nimittäin kuitenkin NP-ultraan kun soitin suoraan äitipolille ja kysyin. Neuvolan täti ei ymmärtänyt ollenkaan, sano vaan että nähdään juhannuksen jälkeen...
Helpotus oli kun molemmat löytyi edelleenkin matkasta ja aika liikkuvaisia olivat, yhteisellä istukalla ovat omissa pusseissaan ohuella välikalvolla...
Ei ole oikein raskausoireita enää ollut, siks olin huolissain. En tiedä johtuuko B-vitamiinin syönnistä et ovat hävinneet....
Seuraava ultra on rakenne rv 18 eli heinäkuun vikal vk:l jos eivät ole lomalla...
Ja toka neuvolakäynti ens vk:l rv 13
Eli oikein hyvää juhannusta kaikille!
Schilla 12+4
 
Äitikarhu vm84
Nanah : Mulla oli ekassa raskaudessa (yksi masukki) raskausdiabetes. Mäki sain tosiaan mittarin kotiin ja ravinto-opastusta. Kaik syömiset piti merkata ylös. Oikeastaan kaikki paitsi paastoarvot olivat koholla, joten "sain" insuliinin 3x päivässä synnytykseen asti. Synnytyksen jälkeen arvot normalisoituivat. Tokassa ja tässä monikkoraskaudessa arvot ovat olleet normaalit.
 
Hei, jonkun aikaa seuranneena ilmoittauden mukaan, meillä tulossa kaksoset,
LA 22.12 :wave:

Meillä esikoinen nyt tasan 2v tahto neiti :) ja itärajan tuntumassa asutaan. Kovin vähän tuntuu neuvolassa mitään tietoa kaksosraskaudesta saavaan, muuta kuin useamman käynnin, joten vertaistuki tervetullutta! Nyt mennään viikoilla 13+4, ja paha olo on just loppumassa, vihdoin :whistle:
 
Moi!

Löytyipäs sopiva palsta! Mukavaa olisi vaihtaa kuulumisia muiden monikko-odottajien kanssa!

Meille on tulossa kaksoset, LA 5.12. Nyt siis viikkoja 16+2. Kaverit avitettiin matkaan lapsettomuuspolilla ja kovin onnellisia heistä jo olemme. Esikoiset tulossa :)

Mussukoilla on omat istukat ja pussit. Kahdessa ekassa ultrassa olivat tasaisesti ja sopivasti kasvaneet. Rakenne-Uä tulossa vasta rv 21. Masu kasvaa tasaisesti ja äitiysfarkutkin jo otettu käyttöön. Paino noussut vajaan kilon ja vointi on tällä hetkellä kohtaisen hyvä. Vain pientä närästystä ja selkävaivaa.

Hipkukalle :hug: Oltiin samaan aikaan Tyksin hoidokit-palstalla kirjoittelemassa. Ihanaa, että teilläkin jo onnistui!

Kauniita kesäpäiviä kaikille pienemmän tai isomman masun omaaville :flower:
 
Äitikarhu vm84
Nektariini Onnea kaksosista! Suomen Monikkoperheet Ry löytyy os. http://www.suomenmonikkoperheet.fi/monikko2008/ Sieltä löytyy faktaa, ja täältä vertaistukea. :) Itellä 21+0 ja olo alkaa olla hyvinkin muhkea. :)

Oma äitiki kerto tänään että ON huomannu että oon stressaantuneempi ja herkempi ja enempi pahalla tuulella ku aiemmissa raskauksissa. Ne, joilla monikkoraskaus EI oo eka raskaus, onko teillä samaa?
Ku mulla taas vaikuttanee asiaan myös se, että toista lasta täytys tän mahan kanssa opettaa kävelemään ja toinen on uhmaiässä ja mies on töissä 06-19. Lisäks mulla on eri lääkitys epilepsiaan ku aiemmissa raskauksissa, joten sekin saattaa vaikuttaa kun se lääke mikä aiemmin ollut, tasaa mielialaa. Myös jonkiasteista masennusta ollu jo ilmassa, mutta siitä päässyt miehen kans puhumalla ja itsekseni itkemällä. Lisäks mies vei kerran lapset ja itsensä päiväks vanhemmilleen ja sain nukkua ja itkeä ja vain olla yhden päivän yksinäni niin kyllä autto! Viikon päästä päästään miehen kanssa viihteelle, toivottavasti saa myös vähän ladattua akkuja.
 
Tervetuloa uudet tuplamammat! :)
Nyt menossa rv 22+3, eilen kävin neuvolassa ja harmikseni oli joku sijainen kun oma neuvolatäti oli lomilla. No mutta kuitenkin, painoa on tullut lähtötilanteesta 8kg :whistle: joka tuntui musta ihan hurjalta... tosin neuvolassa sanoi että ihan ok tilanne. Edellisellä kerralla paino oli nimittäin tippunut. Nyt otettiin eka sf-mitta joka oli 28cm. Paljonkos muilla näillä viikoilla olevilla on sf? Se varmaankin vaikuttaa onko ekasta vai toisesta jne. raskaudesta kyse. Hb näytti 128, mutta toisaalla otetun verikokeen mukaan (viime viikolla) hb on pudonnut 114. Jotenkin väsyneempi olo ollut joten luulen että tuo jälkimmäinen on lähempänä todellisuutta. Masukkien sydänäänet kans kuunneltiin, molemmilla noin 133 x min :) Tosin toisella oli touhut päällä juuri silloin ja meinas karata doplerin päästä :) Ens viikolla sit kontrolliultraan.
 
Hei vaan kaikille!

Ajattelin ilmoittautua tänne pinoon vihdoin ja viimein aikani taustalla kuulumisianne seuranneena =)

Olen pk-seudulta ja odotamme siis mieheni kanssa identtisiä kaksosia, laskettu aika on 1.12.2009. Nämä ovat esikoisemme ja pitkän hoitorupeaman jälkeen kolmas IVF näyttää tuottaneen tulosta ja yhden alkion tuoresiirrosta näyttääkin tulevan kaksi tenavaa. :heart: Jonkin aikaa meni asiaa sulatellessa, koska emme osanneet odottaa yhden alkion siirrosta tuplauutista, mutta alusta lähtien tottakai olemme olleet onnellisia - pelonsekaisin tuntein.

Koko alkuraskauden kärsin viikkojen ajan pahasta pahoinvoinnista, nyt vihdoin on ollut viikon verran hyvä olo ja oksentanut olen viimeksi viime viikon keskiviikkona! Olo tuntuu taivaalliselta, kun olo on normalisoitunut. :D

Ja nyt kun olo on hyvä, on alkanut herkutkin maistumaan taas samaan tahtiin kuin ennen - olen siis herkuttelija! En tosin lihava, mutta pyöreä kuitenkin. Ja nyt pitäisi oikeasti rajoittaa sitäkin, mutta on NIIN vaikeaa... Pelottaa tuleva painon nousu justiinsa tän mun herkuttelun takia. Miten saisin itseni kuriin? Veriarvot ja verenpaine ym. on olleet aina hyvät ja neuvolassakaan ei tunnuttu olevan kauhean huolissaan (vielä ) tästä nykyisestä painon noususta (+1,7 kg), mutta silloin vielä oli herkuton kausi ja nyt hirvittää. Miten olette pystyneet kontrolloimaan omaa syömistänne? Mulla kun sitä kuuluisaa tahdonvoimaa ei oikein ole näissä asioissa ja kaikki ystävätkin ovat sanoneet, että raskaana saa herkutella. No musta se ei niin ihan kyllä ole, mutta hillitse siinä sitten...

Mutta tällaisia ensikuulumisia. Toivottavasti mahtuu vielä mukaan.


keksihiiri, rv 17+1

 
velho ja keksihiiri, tervetuloa mukaan! :flower:

keksihiiri, mulla noussut paino nyt alusta jo yli neljä kiloa eikä tästäkään ole neuvolassa oltu moksiskaan. Painoa minullakin on entuudestaan vähän liikaa ja tämän vuoksi ei tarvitsisi kaksosistakaan tulla kuin reilu 10 kiloa. Mulla ei ole pahoinvoinnista ollut huolta ja lähes koko ajan ruoka on maistunut. Herkutellut en sen ihmeemmin ole ja silti paino vaan kipuaa. Jännityksellä odotan, kuinka tässä oikein käy... Ollaan muuten samassa tilanteessa, identtisiä esikoisia odottelemme mekin. :)

Täällä taas ä-polin kontrolli takana. Pienokaiset kasvavat tasaisesti (vaikka painoarviot olivatkin 211/290 grammaa) ja ovat vilkkaita vesseleitä. Rakenteiden tutkimista aloiteltiin jo ja kaikki näyttää olevan mallillaan. Liikkeitäkin alkaa tuntumaan kohtalaisen hyvin. Kahden viikon päästä jatketaan rakenteiden kimpussa ja josko silloin rohkenisimme kysymään myös sukupuolta. :whistle:

Tsemppiä kaikille helteisiin!



VL & möykeröiset rv 19+0
 


Meillä löytyi kuukausi sitten varhaisultrassa kaksi pikkuista. Tänään oli np-ultra ja uskallaudun kirjoittamaan tähän pinoon. Varhaisultran jälkeen oli todella kova epäusko, että voiko tämä olla totta.
Tänään ultrassa kaikki oli niin hienosti, että voin todella uskoa, että tuplia odotetaan.
Vaavelit olivat omissa pusseissaan ja heillä oli omat istukat. Olivat saman kokoiset ja koko oli juuri oikea.
Seuraava ultra on rakenneultra rv20, eli pari kuukautta täytyy odottaa seuraavaan kertaan, että näkee pikkuiset.
Nyt odottelen vatsan kasvua ja toivottavasti tuntisin liikkeitäkin pian. Muutaman kerran olen olevinaan tuntenut pienen potkun.....mutta taitaa olla vaan toiveajattelua.

Mukavia kesäpäiviä kaikille

Zaara 11+5
 
Pakko kommentoida tuota keksihiiren painonnoususta huolestumista :) Minä olin ennen raskautta vajaa parikymmentä kiloa ylipainoinen, raskauden aikana alkuun jopa laihduin ja koko aikana painoa tuli n.18kg lisää. No, laitokselle jäi 13kg ja loputkin ovat jo karisseet matkasta, en tiedä lienenkö vielä laihtunutkin kun en oo vaa'alla käynyt. Ja pojat syntyivät siis kuukausi sitten :D Pointtini siis, ei sitä toinna huolehtia että paino nousee, kyllä se siitä lähtee kun lapset syntyvät. Imetys kuluttaa ihan hirveesti, ja onhan tuota touhua koko ajan muutenkin. Mutta loppuraskaudessa oloa takuulla helpottaa jos ei ole yhtään ylimääräistä painoa, itellä ainakin oli aika raskasta viime hetket. Vaan kyllä miusta saa ja pitääkin herkutella raskausaikana, sitten ei enää ehdi kun vauvat syntyy ;) Nyt pitää lähtee herättelemään lapsia, meillä on tänään neuvolapäivä :)
 
Tervetuloa kaikki uudet odottajat :)
Toinen neuvola käynti oli maanantaina ja kaikki oli hyvin - lukuunottamatta pientä ärtymystä sitä kohtaan että kyseessä oli toinen neuvolakäynti ja viikkoa oli jo 17. Hemoglobiini oli hiukan laskenut (131->120) mutta on vielä hyvissä rajoissa. Sydänääniä kuunneltiin ja löytyihän molemmat sieltä alavatsalta, toinen oikealta ja toinen vasemmalta. Syke oli molemmilla 130-150 välillä, tädin mukaan on kuulemma hyvä että syke ei ole tasainen vaan vaihtelee. Painoa oli tullut alusta +6 kiloa, tosin kotivaa'an mukaan kilon verran vähemmän. Onneksi mun täti on mukava, painosta ei mitään huomautusta. Itse asiassa sanoi ekalla kerralla että paino (tai muistakaan) käyristä ei kannata välittää, ne ei kaksosissa hänen mukaansa pidä paikkaansa. Seuraava käynti on kuukauden kuluttua ja ajastettiin se niin että pääsen omalle tädille ennen hänen lomaansa ja saan samalla Kelan paperit mukaan, neljä kuukautta tulee edellisenä päivänä täyteen. Sitten kuulemma aletaan seuraamaan sf-mittaa. Tosin kohtu jo nyt ihan eri lukemilla kun yhtä odottavilla. Tädin mukaan heillä kohtu noin napaan asti, omani oli siellä jo kuukausi sitten kun oltiin np-ultrassa :D Sairaalan esitietolomakekin saatiin jo täyteltäväksi - muuten helppo lomake mutta kun nuo nimet ovat tosiaankin hyvin alkuvaiheessa mietintämyssyssä.

Olo on ollut loistava viime päiviin asti. Nyt on helle alkanut hivenen vaivaamaan. On kuuma ja turvonnut olo. Pahinta on kaiketi se että ajattelee tämän olevan vain alkusoittoa :eek: Toisaalta muuten olen vaivoilta säästynyt, toivottavasti sama jatkuu loppuun asti. Kai sitä sitten kesänhelteet kestää jos se ainoa vaiva tulee olemaan. Vatsassa alkaa pikku hiljaa liikettä tuntumaan =) Pientä rapsutusta tuntuu vatsan sisäpuolelta aina silloin tällöin ja välillä kuplivaa tunnetta. Vauvathan ne siellä :heart: Isä odottaa kovasti että tuntisi myös jotain. Olen yrittänyt lohduttaa että kun ei noita itsekään vielä potkuiksi tunnista niin tuskin hänkään niitä tuntee, joka ilta silti laittaa käden masun päälle kun telkkaria katsellaan. Ihmettelee aina välillä että onko tuo sun vatsa vai jotain muuta. Ihana :hug:

Nauttikaa helteistä - te jotka pystytte. Me pysytellään varjossa ja juodaan paljon.

Mamma + Tiuhti & Viuhti 18+1


 
Äitikarhu vm84
Mulle on kans herkut maistunu .... Aiemmin olin aika tiukalla hiilaridieetillä, mutta nyt oon KOKOAJAN kaapilla. :D En oo uskaltanu vaa'allakaan käydä pariin viikkoon.

Supistelut jatkuvat, jopa siinä määrin että olin muutaman päivän käymättä kävelyllä lasten kans.

Tänään huomasin nilkkaturvotuksen saapuneen. :( Ekassa raskaudessa jalkaterät olivat aivan hirveet pallot.

Ja tosiaan viime synnytyksen jälkeen kiloja lähti 10 ekan viikon aikana ja yhteensä 17kg lähti 4 kuukaudessa. Itse raskaus toi vain 5kg että miinukselle pääsin ja reilusti. :)

Elina & pyjamabanaanit 21+5
 
Hei!
en jaksanut lukea kaikki viestejä, joista olisi selvinnyt onko tästä
aiheesta jo aiemmin täällä puhuttu..
Mutta,
kävin ultrassa tällä viikolla, joka siis oli NP ultra. Viikko 12 menossa.
Kävin alku raskauden ultrassa, jossa todettiin että odotamme kaksosia.
Järkytys oli suuri, kun tällä viikolla selvisi,että yksi sikiö on kuollut viikolla 9 plus 1
ja toinen sikiö on kauttaaltaan turvonnut, yli 3mm niskaturvotusta..
JA ETTÄ odotan myös tervettä lasta. eli, odotin tietämättäni identtisiä kaksosia, ja
yhtä "erillistä" lasta..

Olen aika rikki, koska mietin, että onko niskaturvotus vauvalla mitn mahdollisuutta selvitä..ja,että jos hän selviää, onko hän todella vammainen.

Ollaan päätetty, että ei ryhdytä aborttihommiin, vaan tulee, mitä on tarkoitettukkin.
Onneksi C vauva on ylhäällä, jos kuollut alkaa tulemaan ulos.

Minkäänlaisia vuotoja minulla ei ole ollut.
ainoastaan erittäin kovat pahoinvoinnit ja migreenit..

Kertokaa , onko teidän vauvoilla todettu turvotusta?
Oletteko odottaneet kolmosia ja miten on menny??

tietoa ei löydy juuri mistään.
 
Hei vilhelmiini!
Meillä oli viikolla 12 np-ultrassa toisella lukema 1,7 ja toisella 2,8. Tuon korkeemman lukeman vuoksi tarjottiin mahdollisuutta lapsivesipunktioon TAYS:iin, jonne eka ajateltiinkin mennä, mutta sitten päätettiin perua se keskenmenoriskin takia. Lukema jäi kuitenkin alle 3, sitäkin mitattiin monta kertaa, välillä näytti alle 2, sitten vähän päälle jne... Netistä luettiin tarkemmin asiasta ja todettiin ettei tuo lukema loppuviimein todellisuutta edes kerro. Näkyikö vauvalla selvästi nenäluu? Mikäli näkyi, downin syndroomaa ei ainakaan pitäisi olla.
Nyt meillä rv 23+0 ja asiat ovat mallillaan. Np-ultran jälkeenhän ei pysty enää näin jatkossa sanomaan kummalla oli mikä lukema. Rakenneultrassa oltiin pari viikkoa sitten ja kaikki on molemmilla pojilla hyvin :heart:
 
Moikka typsuliini79!
Mukava kuulla, ettäteillä on asiat hyvin :heart:
Kyllä on sekavat tuntemukset aina välillä, että miten tässä meillä oikein käy..
turhaa silti stressata, sehän vaan ns. pahentaa asioita..

Ihmettelinkin, että mikseivät lääkärit katsoneet nenäluuta? kysyin asiasta
ja lääkäri jotain siihen mutisi,,oli itsekkin hämmentynyt tilanteesta kun löytyi kolme vauvan alkua..
oli muutenkin kamala kokemus se ultra. lääkäri oli erittäin epäammattimainen.. totesi, että
ole edes onnellinen että yksi terve sikiö löytyy! ;( ei se paljon lohduttanut siinä tilanteessa..
Olin niin onnellinen kaksosista.. toivottavasti turvotukseen on jokin muu syy,kuin paha kehitysvamma.. mutta, jos se on kehitysvammainen, ei sillekkään mitään voi. Varmasti rakastetaan samalla mitalla kuin toistakin, ja esikoista..
Pelkään silti,että toinenkin sikiö kuolee mahaan.. ja että alkaa vuotamaan, ja silloin menehtyy kaikki kolme.
 

Yhteistyössä