Kaksiosaiset sukunimet, älyttömyyden huippu!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;28054399:
Siksi, että halusin myös sen saman sukunimen kuin mun lapsilla on. :) Tämä oli ainoa tapa (toistaiseksi), jolla sen voin edes osittain saavuttaa.

Mutta älä huoli. Meidän nimet passaa toisiinsa ihan hyvin. ;)

En huolikaan, ei muiden nimet mua liikuta mutta kuulosti vaan siltä että kompromissi on pakko tehdä kompromissin vuoksi kun ei siinä kommentissa lapsia mainittu :)
 
Tiedän yhden naisen kenellä on sekä etu- että sukunimi kaksiosainen. Luulisi sen jo haittaavan elämääkin, esim. kun varaa jotain aikaa puhelimessa ja joutuu luultavasti sanomaan nimensä ainakin kahteen kertaan.

Mulla on yksiosainen lyhyt etunimi ja yksiosainen sukunimi(miehen sukunimi), silti sukunimi kuullaan jokapaikassa väärin, koska on täällä etelässä harvinainen.
 
[QUOTE="Veera";28054430]Miksi pitää tässäkin keskustelussa tuoda esille tuota, että mies ei välttämättä olekaan se biologinen isä? Suurimmalla osalla kuitenkin on lapsen isä se jonka sanoo sen olevan joten on typerää aina tuoda esille vähemmistön törttöilyjä.[/QUOTE]

Mita valia silla oikeasti on nimikaytannon kannalta? Siis miksi yha enemmiston mielesta miehen sukunimi on automaattisesti parempi vaihtoehto?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28053516:
Olen muuten miettinyt, että lukeeko tällaisten postilaatikossa sitten Syväkäs Kankaroinen-Syväkäs ?

Ennen laitettiin, nyt se on vaan tuo yhdistelmänimi.

Mun lemppari on Mia-Petra Kumpula-Natri. Kuulostaa joltain buddhalaiselta rukoukselta jos tota toistaa 10 kertaa peräkkäin.
 
No, olen aina ihmetellyt, miksi ihmeessä jotkut ottavat kaksiosaisen sukunimen. Tätä keskustelua lukiessa olen kyllä tullut ihan toisiin ajatuksiin ja ymmärrän kyllä niitä, jotka sen haluavat. Edelleenkin pidän kaksiosaisia nimiä yleisesti rumina, mutta joskus on kai vähän "pakko".

Ymmärrän täysin sen, ettei perheessä haluta naimisiin mennessä ottaa naisen sukunimeä. Minua ainakin ärsyttäisi, jos vanhat tutut kyselisivät, että "onko tuo serkkusi, kun on sama sukunimi kun sinulla. Ette taida olla yhdessä lasten isän kanssa". Olen ylpeä siitä, että meillä on perhe koossa ja toki haluan muiden myös näkevän sen. En ole vielä naimisiin ehtinyt (kihloissa kyllä) ja selvää on, että miehen sukunimen otan. En siis mitään yhdistelmänimeä.

Lapsilla on myös isän sukunimi. Jos lapsillani olisi minun sukunimi ja miehellä omansa, tulisi varmasti taas niitä kyseliöitä "ei ole lapsen isä sitten kuvioissa". Yleensä kun yhden vanhemman perheessä on se äidin sukunimi lapsella, jos isä ei ole kuvioissa.

Minulta on myös kysytty "onko tuo sinun lapsesi", kun olen kertonut minun ja lapseni nimet. Minulla kun edelleen tyttönimeni ja lapsella isän. Jotenkin olisi mukavempaa, että minulla ja lapsillani olisi yhteinen sukunimi. Ja tietysti taas päästään siihen, että minun sukunimi ei käy, kun isä jää sitten perheessä ulkopuoliseksi, eikä sitten tiedetä että onko sitä isää vai ei ole.

Jos olisin omalla nimelläni kuuluisa tai jotenkin merkittävä ja sukunimeni olisi kaunis, voisi olla vähän ärsyttävää vaihtaa koko sukunimi. Joskus oma sukunimi voi olla sen verran harvinainen ja haluaa olla kuitenkin ylpeä siitä omasta sukunimestä ja samalla sitten tuntea sukunimineen kuuluvansa perheeseen samalla sukunimellä, niin ymmärrän kaksoisnimet.

En myöskään sitten ymmärrä, että olet joku opettaja Leinonen ja otat yhdistelmäsukunimen Leinonen-Jalonen. Eli kun sillä omalla sukunimellä ei niinkään ole niin väliä. Tietysti jos se Leinonen on itselleen tärkeä sukunimi, niin ymmärrän.

Tietysti itse en myöskään pidä omasta sukunimestäni ja haluaisin mieluummin miehen, joten mulle on ollut aika itsestäänselvää mitä teen.

Vaikka täällä nyt sanotaankin, että "yritetään olla niin itsenäisiä, kun otetaan se kaksiosainen sukunimi", niin mielestäni tälläistä "itsenäisen esittämistä" on enemmän se, että on pakko pitää se oma sukunimi, että voi sitten sanoa, että "miksi ihmeessä vaihtaisin pois oman sukunimeni, nykyään on tämä tasa-arvo" tai "miksi ihmeessä ette ota koko perhe sinun, oletko joku vanhanaikainen". Eikö se ole kuitenkin jokaisen ihan oma päätös ja mielestäni on parempi sitten ottaa se yhdistelmänimi, kun pitää se tyttönimi ainoastaan sen takia, että voi sitten näyttää kaikille, miten itsenäinen on, kun on pitänyt sen oman nimensä.

Tietysti ymmärrän myös sen oman nimen pitämisen myös, mutta jos erikseen täytyy korostaa sitä tasa-arvoa siinä, että se on ollut syynä nimivalintaan, niin ei kyllä minulta saa mitään "hurraa huutoja", miten tasa-arvo nyt edistyy. Edelleenkin pidän perinteitä hyvänä vaihtoehtona ja mielestäni se miehen sukunimi on sopivin vaihtoehto nykyäänkin. Kaunista sukunimeä ei tietenkään kannata pois ottaa ja en toki ottaisi myöskään rumaa miehen sukunimeä.
 
[QUOTE="Vieras";28054368]No eihän teillä kaikilla ole yhteistä nimeä! Sulla on se typerä kaksoisnimi vai onko muillakin perheessä se?! :D[/QUOTE]

Kyllä se vaan on yhteinen nimi. Ja kertoo sen että kaikki ollaan saman miehen, niin muija kuin lapset.
 
[QUOTE="vieras";28054460]No, olen aina ihmetellyt, miksi ihmeessä jotkut ottavat kaksiosaisen sukunimen. Tätä keskustelua lukiessa olen kyllä tullut ihan toisiin ajatuksiin ja ymmärrän kyllä niitä, jotka sen haluavat. Edelleenkin pidän kaksiosaisia nimiä yleisesti rumina, mutta joskus on kai vähän "pakko".

Ymmärrän täysin sen, ettei perheessä haluta naimisiin mennessä ottaa naisen sukunimeä. Minua ainakin ärsyttäisi, jos vanhat tutut kyselisivät, että "onko tuo serkkusi, kun on sama sukunimi kun sinulla. Ette taida olla yhdessä lasten isän kanssa". Olen ylpeä siitä, että meillä on perhe koossa ja toki haluan muiden myös näkevän sen. En ole vielä naimisiin ehtinyt (kihloissa kyllä) ja selvää on, että miehen sukunimen otan. En siis mitään yhdistelmänimeä.

Lapsilla on myös isän sukunimi. Jos lapsillani olisi minun sukunimi ja miehellä omansa, tulisi varmasti taas niitä kyseliöitä "ei ole lapsen isä sitten kuvioissa". Yleensä kun yhden vanhemman perheessä on se äidin sukunimi lapsella, jos isä ei ole kuvioissa.

Minulta on myös kysytty "onko tuo sinun lapsesi", kun olen kertonut minun ja lapseni nimet. Minulla kun edelleen tyttönimeni ja lapsella isän. Jotenkin olisi mukavempaa, että minulla ja lapsillani olisi yhteinen sukunimi. Ja tietysti taas päästään siihen, että minun sukunimi ei käy, kun isä jää sitten perheessä ulkopuoliseksi, eikä sitten tiedetä että onko sitä isää vai ei ole.

Jos olisin omalla nimelläni kuuluisa tai jotenkin merkittävä ja sukunimeni olisi kaunis, voisi olla vähän ärsyttävää vaihtaa koko sukunimi. Joskus oma sukunimi voi olla sen verran harvinainen ja haluaa olla kuitenkin ylpeä siitä omasta sukunimestä ja samalla sitten tuntea sukunimineen kuuluvansa perheeseen samalla sukunimellä, niin ymmärrän kaksoisnimet.

En myöskään sitten ymmärrä, että olet joku opettaja Leinonen ja otat yhdistelmäsukunimen Leinonen-Jalonen. Eli kun sillä omalla sukunimellä ei niinkään ole niin väliä. Tietysti jos se Leinonen on itselleen tärkeä sukunimi, niin ymmärrän.

Tietysti itse en myöskään pidä omasta sukunimestäni ja haluaisin mieluummin miehen, joten mulle on ollut aika itsestäänselvää mitä teen.

Vaikka täällä nyt sanotaankin, että "yritetään olla niin itsenäisiä, kun otetaan se kaksiosainen sukunimi", niin mielestäni tälläistä "itsenäisen esittämistä" on enemmän se, että on pakko pitää se oma sukunimi, että voi sitten sanoa, että "miksi ihmeessä vaihtaisin pois oman sukunimeni, nykyään on tämä tasa-arvo" tai "miksi ihmeessä ette ota koko perhe sinun, oletko joku vanhanaikainen". Eikö se ole kuitenkin jokaisen ihan oma päätös ja mielestäni on parempi sitten ottaa se yhdistelmänimi, kun pitää se tyttönimi ainoastaan sen takia, että voi sitten näyttää kaikille, miten itsenäinen on, kun on pitänyt sen oman nimensä.

Tietysti ymmärrän myös sen oman nimen pitämisen myös, mutta jos erikseen täytyy korostaa sitä tasa-arvoa siinä, että se on ollut syynä nimivalintaan, niin ei kyllä minulta saa mitään "hurraa huutoja", miten tasa-arvo nyt edistyy. Edelleenkin pidän perinteitä hyvänä vaihtoehtona ja mielestäni se miehen sukunimi on sopivin vaihtoehto nykyäänkin. Kaunista sukunimeä ei tietenkään kannata pois ottaa ja en toki ottaisi myöskään rumaa miehen sukunimeä.[/QUOTE]


Mitäh! Mun miehellä on ollut mun sukunimi ainakin 12 vuotta, eikä kukaan ole kysynyt multa, onko se mun serkku! Ihme mietelmiä kyllä.
 
Mutta...kyllä sekin oli kummaa, kun molemmat olivat yhdistäneet "hauskasti" nimensä ja uusi nimi oli: Nusikainen.

Mitä? Saako siis itselleen keksiä minkä vaan sukunimen ja ottaa sen käyttöön? Oon aina kuvitellut, että sukunimen pitää olla jollakin tapaa suvussa esiintynyt aiemmin tai sitten avioliiton kautta?
Saanko siis sinkkunaisena vaihtaa sukunimekseni vaikka Möttösen, vaikka sitä ei ole ikinä suvussamme ollut?
 
Mä olen sitä mieltä, että jos naisella on joku harvinainen sukunimi, niin kaksiosainen nimi on ok. Mutta en ymmärrä näitä Virtanen-Järvinen yhdistelmiä, siis joku niin tavis-tusinanimi molemmilla ja sit nainen halua tehdä niistä kaksiosaisen nimen. Toinen mitä en ymmärrä, että jostain miehen ja naisen sukunimestä väännetään joku yhteinen uusi nimi, jota ei ole kellään muulla esim. Virtanen+Järvinen=Virtajärvi. Niin tekemällä tehtyä!
 
Huh huh, on se hirveetä, jos nainen ottaa miehensä sukunimen. Siis siinähän menettää oman identiteettinsä kokonaan ja on täysin miehen vallan alla.

Mulle ei ole ainakaan hevonv*tunkaan väliä kuka ottaa kenenkin nimen ja mistä syistä. Miksi pitää jankata ja jankata. Eikö riitä, että sanoo oman mielipiteensä?
 
[QUOTE="vieras";28054492]Mitä? Saako siis itselleen keksiä minkä vaan sukunimen ja ottaa sen käyttöön? Oon aina kuvitellut, että sukunimen pitää olla jollakin tapaa suvussa esiintynyt aiemmin tai sitten avioliiton kautta?
Saanko siis sinkkunaisena vaihtaa sukunimekseni vaikka Möttösen, vaikka sitä ei ole ikinä suvussamme ollut?[/QUOTE]

Sen pitää olla joko suvussa tai ihan kokonaan uusi Suomessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärsinkö oikein;28054588:
Sä siis kuitenkin ensin otit miehen nimen, ja vaihdoitte sitten molemmat sun tyttönimeen? Miksi sä alunperin otit miehen nimen, tavan vuoksiko? Kun et ilmeisesti tykännyt?

Typerän tavan vuoksi. Tyhmää siinä oli sekin, ettei se koskaan ollut miehelle mikään tärkeä asia, enkä koskaan kokenut kuuluvani nimestä huolimatta niiden sukuun.

Eikä niinkään se nimi ollut huono, halusin silti vain pitää omani. Minun nimeni on harvinaisempikin, emmekä juuri tunne miehen sukulaisia, koska niillä on kaikki niin riidoissa.
 
Mitäh! Mun miehellä on ollut mun sukunimi ainakin 12 vuotta, eikä kukaan ole kysynyt multa, onko se mun serkku! Ihme mietelmiä kyllä.

Se on varmasti teille sitten hyvä. Musta tuntuisi tosi epäluonnolliselta, jos otettaisiin mun sukunimi kaikille.

Usein kyllä näitä naisen sukunimi miehellä näkee sillon, jos mies on ulkomaalainen ja sukunimi, vaikka Yong tai Xaux, Camara tai jotain, mitä olisi vaikea suomessa sitten sanoa ja ettei aina tulisi epäselvyyksiä, että miten kirjotietaan. Oskari Yong kuulostaisi myös varsin oudolta suomalaiseksi.

Muuten en kyllä kauheasti ole törmännyt, että olisi otettu naisen sukunimi. Ei siitä usein tulekaan ongelmaa, muuten kun jos on jotain lapsuudentuttuja, joita näkisi todella harvoin ja huomaavat, että jaa, edelleen tyttönimi ja lapsella myös. "onko teillä miestä". Itseäni vaan ärsyttäisi sellainen. Tietysti harva edes kehtaisi tälläisesta avautua ja kysyä, että onko vai ei.
 
[QUOTE="vieras";28054608]Se on varmasti teille sitten hyvä. Musta tuntuisi tosi epäluonnolliselta, jos otettaisiin mun sukunimi kaikille.

Usein kyllä näitä naisen sukunimi miehellä näkee sillon, jos mies on ulkomaalainen ja sukunimi, vaikka Yong tai Xaux, Camara tai jotain, mitä olisi vaikea suomessa sitten sanoa ja ettei aina tulisi epäselvyyksiä, että miten kirjotietaan. Oskari Yong kuulostaisi myös varsin oudolta suomalaiseksi.

Muuten en kyllä kauheasti ole törmännyt, että olisi otettu naisen sukunimi. Ei siitä usein tulekaan ongelmaa, muuten kun jos on jotain lapsuudentuttuja, joita näkisi todella harvoin ja huomaavat, että jaa, edelleen tyttönimi ja lapsella myös. "onko teillä miestä". Itseäni vaan ärsyttäisi sellainen. Tietysti harva edes kehtaisi tälläisesta avautua ja kysyä, että onko vai ei.[/QUOTE]


Noi sun kuvitelmat mahdollisista kyselyistä paljastaa kyllä aika paljon sitä asennetta, mikä juuri aiheuttaa sen, että kaikkien on otettava miehen nimi tai hölmö yhdistelmänimi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28053520:
Olisikohan tuo vähän "muinaisjäänne"? Systeri meni naimisiin 1976 ja silloin naisen oli otettava joko miehen sukunimi tai yhdistelmänimi. Niinpä systeri otti yhdistelmänimen, koska ei halunnut luopua omasta nimestään. Pelkkää omaa nimeään ei voinut pitää ja yhdistelmänimistä tuli yleisiä.

Aikaisemmin tuo oli selitys, tosin tiedän monta, jotka tiputtivat sen miehen sukunimen pois ja palasivat pelkkään omaansa, kun sukunimilaki muuttui. Nykyään tulee noista kaksoissukunimen ottaneista mieleen, että mainostavat päässeensä naimisiin, mutta eivät halua omasta nimestään luopua. Minusta sitä otetaan joko toisen sukunimi pelkästään käyttöön (ei aina sitä miehen) tai pidetään omansa. Olihan jossain vaiheessa kovasti muotia kehittää kokonaan uusi sukunimi naimisiin mennessä molemmille.
 
Sinänsä ymmärrän teitä haukkujia, itse kun lapsena luin tienposken vaalimainoksesta, että Anna-Kaarina Rantaviita-Tiainen, huvitti se minua suuresti. Sittemmin olen oppinut hyväksymään erilaisuutta. Koittakaa tekin! :) Ja meillä sekä omani että mieheni nimi ovat harvinaisia, eivät -nen loppuisia. Monen asian summa on minun yhdysnimeni. Onneksi se on pieni murhe maailmassa! :)
 
[QUOTE="Noh";28054695]Sinänsä ymmärrän teitä haukkujia, itse kun lapsena luin tienposken vaalimainoksesta, että Anna-Kaarina Rantaviita-Tiainen, huvitti se minua suuresti. Sittemmin olen oppinut hyväksymään erilaisuutta. Koittakaa tekin! :) Ja meillä sekä omani että mieheni nimi ovat harvinaisia, eivät -nen loppuisia. Monen asian summa on minun yhdysnimeni. Onneksi se on pieni murhe maailmassa! :)[/QUOTE]
Oletko miettinuyt, että miksi nainen ottaa aina sen yhdysnimen, eikä mies? Miksi naisen pitää aina todistaa sillä nimellä jotain?
 
Oletko miettinuyt, että miksi nainen ottaa aina sen yhdysnimen, eikä mies? Miksi naisen pitää aina todistaa sillä nimellä jotain?

Niinpä... Edelleen näyttää elävän ja voivan hyvin se vanha ajattelutapa, että nainen määritetään aina miehen kautta, ensin isänsä ja sitten miehensä. Miksi naisen siviilisäätykin halutaan tuoda esille rouvana tai neitinä siinä missä mies on herra siviilisäädystään huolimatta?
 
  • Tykkää
Reactions: Morrigan

Similar threads

P
Viestiä
6
Luettu
2K
Perhe-elämä
vaahteran lehti
V
Y
Viestiä
4
Luettu
3K
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä