Kaksiosaiset sukunimet, älyttömyyden huippu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo tälläinen nimikikkailu menee siihen "pientä huomiohuorailua"-osastoon. Samalla osastolla viihtyy nämä Heli-Silja-Koperi-Laineet kuin vihreän jäsenkirjan omaavat jotka autolla hakee energiajuoman 200metrin päästä.

En rehellisesti sanoen ymmärrä minäkään :D

Järkevimmäksi näkisin, jos yleistyisi käytäntö valita naisen sukunimi perheen yhteiseksi sukunimeksi tai ainakin antaa se yleisemmin lasten sukunimeksi. Olipa lasten isä kuka hyvänsä tai olipa isiä kuinka monta hyvänsä, äiti on kaikkien lasten yhteinen nimittäjä ja saman äidin lapsilla sama sukunimi - Yksinkertaista =)

Näitä kaksiosaisia sukunimiä näkee kaikenlisäksi yleensä korkeasti koulutetuilla naisilla.
Lääkäreillä, tutkijoilla jne. Eli olettaisi että ovat älykkäitä.

En ymmärrä minäkään kaksiosaista nimeä,
ellei se nyt jotenkin erityisen hyvin rimmaa.
Ei kyllä heti tuu mitään mieleen sen Rauta- Kanki- nimen lisäksi :D

Mutta...kyllä sekin oli kummaa, kun molemmat olivat yhdistäneet "hauskasti" nimensä ja uusi nimi oli: Nusikainen.

Mun mielestä kaksiosaiset sukunimet on ihan kivoja, onpahan ainakin uniikki nimi eikä sekoitu muihin samannimisiin. (Siis jos ois vaan jompi kumpi sukunimi, niin usein ois myös paljon kaimoja.)

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28053516:
Olen muuten miettinyt, että lukeeko tällaisten postilaatikossa sitten Syväkäs Kankaroinen-Syväkäs ?

Kaikkea sitä ihmiset miettii! :O Voin kertoa, että ihan se kaikille yhteinen nimi lukee siinä postilaatikossa. Muutenkin, en voi käsittää että jonkun nimivalinta noin kaivelee! Kai sitä nyt jokainen saa päättää itse omasta sukunimestään kun naimisiin menee! Ei o isot murheet teillä.

Näitä kaksiosaisia sukunimiä näkee kaikenlisäksi yleensä korkeasti koulutetuilla naisilla. Lääkäreillä, tutkijoilla jne. Eli olettaisi että ovat älykkäitä.
Ehkä tutkijat haluavat säilyttää sen oman nimensä, jotta "all the credit" menee varmasti oikealle ihmiselle? ;) Sinänsä kai ymmärrän sen.

Tai äskettäin luin, että Emma Kimiläinen-Liuski. Johtuukohan naisen urheilu-urasta, että tahtoo säilyttää oman nimensä? Muuten en näe mitään syytä tuollaiseen nimen vääntöön.

[QUOTE="vieras";28053618]Ehkä tutkijat haluavat säilyttää sen oman nimensä, jotta "all the credit" menee varmasti oikealle ihmiselle? ;) Sinänsä kai ymmärrän sen.

Tai äskettäin luin, että Emma Kimiläinen-Liuski. Johtuukohan naisen urheilu-urasta, että tahtoo säilyttää oman nimensä? Muuten en näe mitään syytä tuollaiseen nimen vääntöön.[/QUOTE]

No mikseivät sitten säilytä omaa nimeään, vaan tekevät siitä kaksiosaisen!

Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;28053632:
Monet uraorientoituneet/korkeasti koulutetut naiset ottavat kaksoisnimen, koska heidät tunnetaan ammatillisessa elämässä jo tyttönimellä.

Täysin ymmärrettävää muuten, mutta miksei voi vaan pitää sen oman nimensä? Miksi ihmeessä yhdistää siihen joku Möttönen?

Minä en halua luopua omasta sukunimestäni kun mennään miehen kanssa naimisiin, on sen verran harvinainen ja kaunis sukunimi minulla. Olen aikoinani joskus luvannut isälleni etten luovu meidän sukunimestä :D Pienenä tyttönä siis :D MUTTA MUTTA miehelläni on TODELLA kaunis sukunimi... Joten aiheuttaa minulle vielä joku kaunis päivä tenkkapoon että pidänkö oman nimeni, otanko kaksiosaisen nimen vai ottaako mies minun sukunimen vai ottaako mieheni kaksiosaisen sukunimen. Voi luoja, huh, vaikeaa. Toisaalta, miehellä on kolme lasta edellisestä avioliitosta, joilla on sama sukunimi kuin isällään, ja mieheni ex-vaimolla on edelleen sama sukunimi kuin miehelläni... Ja minun kaksosillani on taas sama sukunimi kuin heidän isällään. SISSÖS kuin vaikeaa!! Eli joko meidän perheessä jatketaan 3 eri sukunimellä tai sitten ainoastaan 2 eri sukunimellä... Itse haluaisin noi omat kaksospoikani omalle sukunimelleni, mutta siihen ei isältään suostumusta tule...

[QUOTE="Noh";28053652]Kuten jo sanoin, ajattelevat niitä tulevia lapsia! Halusin ehdottomasti, että minulla on myös sama nimi kuin lapsillani![/QUOTE]

Antaa lapsille äidin sukunimen?

[QUOTE="Noh";28053652]Kuten jo sanoin, ajattelevat niitä tulevia lapsia! Halusin ehdottomasti, että minulla on myös sama nimi kuin lapsillani![/QUOTE]

Häh? Ymmärtääkseni lapsille voi antaa kumman vanhemman nimen tahansa?

[QUOTE="Noh";28053617]Kaikkea sitä ihmiset miettii! :O Voin kertoa, että ihan se kaikille yhteinen nimi lukee siinä postilaatikossa. Muutenkin, en voi käsittää että jonkun nimivalinta noin kaivelee! Kai sitä nyt jokainen saa päättää itse omasta sukunimestään kun naimisiin menee! Ei o isot murheet teillä.[/QUOTE]

Eli virallinen nimesi ei ilmene postinkantajalle mistään?

Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;28053653:
Kai siinä haetaan hyväksyntää mieheltä ja miehen sukulaisilta? Tai sitten halutaan "yhteenkuuluvuutta" perheen kanssa.

Aha. Luulis kyllä sen tunnetun tutkijan nauttivan sen verran hyväksyntää jo ilman nimenvaihtoakin.

[QUOTE="Noh";28053471]Hyvät perustelut sulla! :D Itse halusin pitää oman sukunimeni, koska se on erittäin harvinainen. Toisaalta halusin, että koko perheellä on myös yhteinen nimi, ja tämä on mieheni nimi (joka oli jo päätetty antaa tuleville lapsille).[/QUOTE]

Miksei sitten voi olla jokotai?
Sinun nimesi tai miehesi nimi. Ei ole nykyään enää harvinaista sekään, että mies muuttaa sukunimensä.

[QUOTE="Noh";28053688]Väännetään nyt sitten rautalangasta: YHTEINEN nimi! Minulla jälkimmäisenä nimenä, muilla perheenjäsenillä ainoana sukunimenä.[/QUOTE]

Da. Voihan se yhteinen sukunimi olla naisenkin nimi.

Meillä tehtiin niin, että otettiin erinäisistä syistä naimisiin mennessä mun sukunimi, siis mies vaihto sukunimensä samaks kun mulla. Tähän oli kyllä ihan "järki" syyt mitä en nyt ala täällä erikseen kertomaan.

Meillä tehtiin samoin (oletkohan vaimoni?). Se helpottaa elämää, kun olen asuinpaikkakunnallani tekemisissä vain vaimoni lähisukulaisten kanssa. Reissuun kun kaikki lähdettiin, niin seitsemällä ihmisellä oli sama sukunimi.