Kaikki teinien vanhemmat!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mitä teidän n. 14- vuotiaat saa/ voi tehdä itsenäisesti? Saako/ haluaako olla yksin kotona yötä? Voitteko ottaa esim. yövuoroa niin et lapsi ois kotona yksin? Kuinka paljon vahditte perään?

Riippuu todella paljon lapsesta miten tätä asiaa tulisi katsoa. Itselläni on ikäisekseen henkisesti kypsä 13v, eli on joutunut ottamaan pienestä pitäen vastuuta itsestään kun olen ollut töissä jne mutta itse en vielä vuoden päästä näkisi voivani jättää yöksi yksin. Mutta kuten sanottua, niin lapsesta riippuvainen asia. Ja toki täytyy ottaa huomioon lapsen OMA näkemys asiaan. Lisäksi se seikka, miten nopeasti olisit kotona jos lapselle tulisi hätä. Onko kyseessä siis 8-luokkalainen?

14-vuotiaana oli vielä aina joku muu (vaikkapa isoveli) kotona mutta jos 15-vuotiaana on mun nuorin saanut -omasta halustaan- viettää yön yksinkin.

Ja itse taas olin ekoja öitä yksin kotona noin 13-vuotiaana, Vaihtoehto ois ollut kilsan päässä oleva mummola mut yksinkin oli kiva.

Mä vaan pohdin ns. kaverin puolesta ja mietin omaa asennettani myös. Mä olen ajatellut, että 14- vuotias pärjää ilman lapsenlikkaa esim. yhden yön kotona tarvittaessa. Itse olin jo aikanaan 12- vuotiaasta ylöspäin vahtimassa muiden lapsia.

Mä vaan pohdin ns. kaverin puolesta ja mietin omaa asennettani myös. Mä olen ajatellut, että 14- vuotias pärjää ilman lapsenlikkaa esim. yhden yön kotona tarvittaessa. Itse olin jo aikanaan 12- vuotiaasta ylöspäin vahtimassa muiden lapsia.

Sepä. Kun me oltiin nuoria, oli maailma erilainen. Nyt pahimmassa tapauksessa uhkaillaan huostaanotolla jos jättää alaikäisen yksikseen :S

Mut lapsikohtaista se on. En minäkään jättäisi teiniä yksin (ts. poikaystävänsä seuraan) ellei se itse haluaisi. Ois kamalaa olla yksin ja vaikka pimeänpelkoisena yötä kotona.

Tyttö täyttää 14v tänä vuonna, pojat 2/4v nuorempia. Itse kyllä uskaltaisin jättää tuon porukan yksin vaikka viikonlopuksi, mutta ei oo vaan sattumalta tullut sellaista tilannetta.

Tyttö haluaisi olla välillä yksin kotona. Tai siis kaverin kanssa ilman veljiään ja vanhempiaan.

Varmaan kesällä toteutuu usein kun olemme aika paljon mökillä.

Aika oli juu toinen ennen. Mun vanhemmat lähti etelään viikoksi ollessani 14v. Isovanhemmat kävi pari kertaa kattomassa ja vei syömään. Taisin tuon loman aikana polttaa 3 tupakkaa ja juoda yhden olutviskilonkerokonjakkikossu-mixtuurapullon, jonka olin kerännyt sopivaa tilannetta varten. Juoma oli onneksi niin pahaa, että meni kolmessa erässä kaverin kanssa. Omat alkoholin ensikokemukset olivat siis hyvin hillittyjä ja hallittuja.

Ei auttanut kuitenkaan siihen mitä tapahtui nuorena aikuisena.

Sinällään itselle ajatus, että lähtis ulkomaille ilman lapsia olisi aika mahdoton. Ei se matka olis sama jos ei lapsukaiset saisi olla nauttimassa mukana. Joskus toki kiva, että on vaikka ilta tai viikonloppu ilman lapsia. Mutta se kyllä riittää ja sitten onkin jo kova ikävä.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Riippuu täysin lapsesta: onko hän aidosti kypsä jäämään?

Itse voisin jättää 14 vuotiaan yksin kotiin koska luotan häneen ja tiedän, että hän pärjää. Voisin soitella ja varmistaa että kaikki on kunnossa ja, että lapsi tekee iltatoimet ja käy sovitusti nukkumaan. Sama aamutoimien kanssa.
Meillä lapset ovat jo melko itsenäisiä, vaikka mamma yrittää kovasti jarrutella itsenäistymistä.;)
14v ja 15v ovat olleet joskus öitä yksin, joskus on ollut kavereitakin yötä niin, että itse olen ollut maalla. Tykkäävät olla yksin ja pärjäävät hyvin, yksin tai yhdessä.

Jos kaveripiiri olisi levotonta tai lapsi vähänkään arkailisi jäädä yksin, tai siinä olisi edes jotakin epävarmuutta niin en jättäisi yksin. Järjestäisin jonkun vanhemman huolehtimaan, että kaikki sujuu.
Lisäksi - asumme kaupungissa missä on tuttuja naapurissa. Maaseudulla yksin jäämisen voisi kokea mahdollisesti toisin.

Uskon, että alku voi olla huolta tai jopa pientä stressiä - ainakin äidille, mutta kyllä siitä tulee rutiini ajan kanssa, varmaan melko piankin. Säännöt vain selviksi ja teroita, että heti soittoa joko sinulle tai muulle vanhemmalle jos tulee joku asia.

Tsemppilöitä sinne!💪

Tyttö täyttää 14v tänä vuonna, pojat 2/4v nuorempia. Itse kyllä uskaltaisin jättää tuon porukan yksin vaikka viikonlopuksi, mutta ei oo vaan sattumalta tullut sellaista tilannetta.

Tyttö haluaisi olla välillä yksin kotona. Tai siis kaverin kanssa ilman veljiään ja vanhempiaan.

Aika oli juu toinen ennen. Mun vanhemmat lähti etelään viikoksi ollessani 14v. Isovanhemmat kävi pari kertaa kattomassa ja vei syömään. Taisin tuon loman aikana polttaa 3 tupakkaa ja juoda yhden olutviskilonkerokonjakkikossu-mixtuurapullon, jonka olin kerännyt sopivaa tilannetta varten. Juoma oli onneksi niin pahaa, että meni kolmessa erässä kaverin kanssa. Omat alkoholin ensikokemukset olivat siis hyvin hillittyjä ja hallittuja.

Sinällään itselle ajatus, että lähtis ulkomaille ilman lapsia olisi aika mahdoton. Ei se matka olis sama jos ei lapsukaiset saisi olla nauttimassa mukana. Joskus toki kiva, että on vaikka ilta tai viikonloppu ilman lapsia. Mutta se kyllä riittää ja sitten onkin jo kova ikävä.
Tuo ikävä vaivaa täälläkin melko heti, etenkin jos itse on kauempana. Yritin olla maalla viikon, niin että lapset olivat toisen aikuisen kanssa tsadissa. Ei auttaneet edes videopuhelut, kyyneliin asti ikävä meni ja sitten äkkiä kotiin.
Kyllä nuo pallerot ovat niin tärkeitä meille vanhemmille, että kokemukset ilman heitä eivät ole välttämättä täyden tuntuisia.

Noin mäkin ajattelin. Siis asiassa lapset ja matkailu.

Mut sit ku reissua oltiin varaamassa niin vain neitoset halusivat mukaan. Ja seuraavalla kerralla toinen pojista (koska tytöt eivät olleet matkassa :D ) mut enää ei intoa tahdo löytyä kun on jo omia menoja ja kaverit ja kaikki.

Tosin mun naperot ovat reilusti vanhempia jo.

Noin mäkin ajattelin. Siis asiassa lapset ja matkailu.

Mut sit ku reissua oltiin varaamassa niin vain neitoset halusivat mukaan. Ja seuraavalla kerralla toinen pojista (koska tytöt eivät olleet matkassa ) mut enää ei intoa tahdo löytyä kun on jo omia menoja ja kaverit ja kaikki.

Tosin mun naperot ovat reilusti vanhempia jo.

Sinällään en vanhempiani syyllistä noista kasarijutuista. He olivat nuorempia kuin minä, ehkä sitä keskinöistä aikaa tarvitsi enemmän. Toiseksi suhteessa tulotasoon reissut oli hirveän kalliita tuohon aikaan. Lisäksi mä muistan, että lukiossa ollessani mua pyydettiin mukaan mutta en mennyt. Avautui sellaiset mahdollisuudet, että oksat pois :)

Olis vaan pitänyt lähtee sinne Kanarialle. Ei ees poikuus mennyt vaikka suunnitelmat (ja luulot) olivat kovat... Mut "that's another story".

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Sepä. Kun me oltiin nuoria, oli maailma erilainen. Nyt pahimmassa tapauksessa uhkaillaan huostaanotolla jos jättää alaikäisen yksikseen :S

Mut lapsikohtaista se on. En minäkään jättäisi teiniä yksin (ts. poikaystävänsä seuraan) ellei se itse haluaisi. Ois kamalaa olla yksin ja vaikka pimeänpelkoisena yötä kotona.

mutta eihän Suomessa ole mitään lakia jonka mukaan tässä asiassa toimia? En usko, että lasta voidaan huostaanottaa teini-ikäisenä vain sen takia, että on kotona yksi, vaikka olisi yön yksin.

Ehkä jos lapsi itse soittelisi lastensuojeluun, että pelottaa olla yksin kotona.

onneksi ei enää ole tuon ikäisiä lapsia. aina oli jonkunlainen huoli perseessä, kun kuvittelivat olevansa aikuisia ja kaiken tietäviä ja taitavia. onneksi omani oli suht järkeviä. kotiintulo ajat oli ja niitä noudatettiin, ja vain kerran yksi jätti noudattamatta ja kun nolasin hänet kavereiden edessä, ei tehnyt sitä toista kertaa. koska puhelin oli jolla voi soittaa ja pyytää sitä lisä aikaa. ja velvollisuus myös kertoa mihin menee ja kenen kanssa. ja pienellä kylällä kaikki heidän tyhmäilynsä olis kyllä kuulunut korviin

Yhteistyössä