Jos lapsia monta ja pienellä ikäerolla niin onko niiden vahtiminen vaikeaa vai eikö silloin jaksa vahtia niin tarkkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämärä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämärä

Vieras
Kaverilla esimerkiksi 3v lapsi ulkoilee 5v lapsen kanssa jo itsenäisesti, vanhemmat eivät näe kokoajan missä lapset menevät. Äiti hoitaa vauvaa kotona, isäkin on kotona. Toisella kaverilla taas perheen nuorin, vajaa 1v kolhii itseään paljon, koska äiti ei ehdi kokoajan vahtimaan isommilta sisaruksilta. Tippunut syöttötulista päälleen mm. ja loukannut muutenkin paljon ja aika pahasti itseään. Ymmärrän kyllä ettei ehdi joka paikkaan, mutta onko kyse joskus välinpitämättömyydestä, esim annetaan liian pienten ulkoilla yksin. Yksi yh-äiti esimerkiksi antoi 3v ikäisen ajella rivaripihalla pyörällä eikä edes nähnyt ikkunasta. Lapsi oli vähän väliä nokallaan tai autotiellä. Äidillä siis kolme muutakin lasta.

Mun mielestä moni äiti luottaa vähän liikaa siihen, että "kyllä ne lapset pärjää, ennen vanhaankin pärjäsivät mainiosti."Ja miksi tarttee tehdä penskoja liuta jos ei jaksa edellisiäkään hoitaa kunnolla.

ei niitä pidä tehdä tuolla tahdilla. Muta jotkut luulee, että ne saa tehdä niin paljon ku tulee ja luulevat, että mitä enemmän niin automaattisesti määrä korvaa laadun äitiydessä.

Kun meillä oli kaksi ihan pientä niin kyllähän joskus vahinkoja sattui. Olin kyllä aika tarkka aina lasten kanssa ja olen vieläkin. Meillä ei ulkoile lapset keskenään edelleenkään, ikää 3v7kk ja 5v4kk. Edes vanhempi ei ulkoile yksin vielä, vaikka tuohon pihalle näenkin. Ei vara venettä kaada. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vastuuttomia:
ei niitä pidä tehdä tuolla tahdilla. Muta jotkut luulee, että ne saa tehdä niin paljon ku tulee ja luulevat, että mitä enemmän niin automaattisesti määrä korvaa laadun äitiydessä.

onpas taas aikuismaista puhetta. ja äidillistä.

meillä ulkoilee 3v ja 5v itsenäisesti meidän takapihalla. Osasta pihaa on aita, se on päättyvän kadun varrella, jossa liikenne todellakin vain sitä, että naapurit tulee kotiin. Itse olen vauvan kanssa yleensä sisällä, kun jonkun ne pyykit ja ruoatkin on tehtävä.

Mutta ihan esimerkkinä voin kertoa, että kuulin juuri, kuinka eräässä kaksilapsisessa perheessä nuorimmainen oli tippunut päälleen kivilattialle syöttötuolista... Äiti on lääkäri ja oli lapsi ollut kuulemma puolipäivää vähän veltto ja väsynyt, aivotärähdys kuulemma....

Että ei se aina ole se lapsilukukaan, jokainen hoitaa omansa niin omalla tavalla ja varmasti niin hyvin kuin osaa. Katsos se on vaikea kauhalla kahmaista kun lusikalla annetaan ;)

Vaikka meillä nuo kolme vanhinta kohtuu pienellä ikäerolla onkin, niin kyllä niitä on vahdittu tarkkaan ja vältetty enimmät vahingot. Saattohan se olla rankkaakin, mutta sillon sitä vaan meni ja teki niinkun parhaaks näki, nyt kaikki jo kohta yläasteella. Eivät pienenä ulkoillu keskenään.

Tarkoitatko, että ihmisten pitää tehdä vain yksi lapsi?

Kahtahan on jo mahdottomuus hoitaa yksin täydellisesti. Usein tarpeet samaan aikaan ja ei ehdi joka paikkaan. On jo työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

onpas taas aikuismaista puhetta. ja äidillistä.

Vastuullista puhetta. Vastuullista..

sinultako pitäisi lupa kysyä?

En usko että se pieni ikäero tekee niinkääm paljon.Mutta jos lapsia enemmän,niin miten valitset ketä vahdit tarkemmin.Tottakai nuorimmaista,mutta jos niin kuin meillä että kaikki kolme vilkkaita,niin et yksin voi millään kokoaikaa vahtia tarkasti jokaista lasta.

Osa lapsista on myös todella tapaturma-alttiita,aina tiputaan/kaaputaan tms vaikka kuinka vahtisi.

käveletkös ihan kiinni lapsessas koko ajan. Meinaan vaan et jos on useempia pieniä niin meillä ainakin tulee vahinkoja jos toinen esim. tönäisee, puraisee, saattaa jopa lyödäkin jollain lelulla tai jotain muuta yhtä kivaa ja en kyllä voi seisoa vieressäkään koko aikaa niin tai kyllä ne lapset kaatuu, kiipeilee ihan itsekin. Tiesitkö että toiset lapset ovat kömpelömpiä ja toisille sattuu jostain syystä koko ajan jotain ovat ehkä vilkkaampia???

Meillä kyllä aina välillä sattuu ja tapahtuu, mutta silti en todellakaan ole välinpitämätön jonkun on vaan pakko tehdä ruokaa, pestä pyykkejä, vaihtaa vaippaa ym. niin ja mies tienaa päivisin meille sitä ruokaa pöytään ettei sekään voi vieressä seistä.

Niin ja vaikka kuin hyvin valvot sitä ainokaistakin niin vahinko ei tuu koskaan kello kaulassa. Ei oo mitenkään lapsi luvusta kiinni

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

sinultako pitäisi lupa kysyä?

eihän teitä estää voi, johan totesin. Laittakaa vaan aivot narikkaan ja tehkää niin paljon kuin tulee ja niin nopee kun mahdollista. Sitten voittekin taas laitaa silmät ympyrälle ja ihmetellä, kun ei oo rahaa ja masennuslääkkeitä kuluu ja yhteiskuntakaan ei YHTään auta :-)

No ei mulla oo kokemusta ku 3kk kahden lapsen äitinä olosta, mutta yleensä vietämme aikamme samassa huoneessa kaikki kolme. Paitsi silloin kun joku nukkuu. Ja jos ei koko aikaa voida yhdessä olla, niin vähän väliä käyn tarkistuskäynnillä tai huudan isompaa tulemaan näytille.

Sitäpaitsi, eikös oo ihan hyvä että on pieni ikäero? Meillä ainaki tuo isompikin viihtyy parhaiten siellä missä minäkin olen. Eli helppohan niitä on hoitaa :saint:

Mä sanoisin, että jokainen tuntee lapsensa, ja vastaa seurauksista, jos jotain sattuu. Siinä ottaa pienen riskin, kun antaa lasten esim. ulkoilla keskenään. Missä vaiheessa sitten lapsen uskaltaa päästää pihalle itsekseen? Ei siihen kukaan voi mitään yleispätevää vastausta antaa. Ja syitä taitaa olla yhtä monta kuin on äitiäkin, että miksi kukanenkin päästää lapsensa pihalle. Tai olipa kyse mistä hyvänsä.

Yhteistyössä